TDC erhverv - monopol når det er værst

Jeg har fået denne historie af en kunde (herunder "jeg")

Byggemand Bob,

21/07/2014

Jeg har fået denne historie af en kunde (herunder "jeg")... rystende...

Historien begynder i uge 24, hvor vi har aftalt med håndværkere, at de skal renovere vores virksomhed. Vi skal derfor have flyttet vores tlf. og internet-linie til lejligheden ved siden af, som vi har købt og skal have indrettet til kontor.
Jeg ringer derfor og aftaler, at man flytter vores linie d. 17.7, dvs. vores tlf. linie og vores VDSL. Samtidig gør jeg opmærksom på, at vores VDSL ikke leverer de 20/10 mbit vi betaler for. Vi kan kun trække ca 16/6 mbit. Det er problemematisk fordi vi hver aften sikkerhedskopierer ca 3 gigabyte data til en fjern-server hver aften - og det tager lang tid med den lavere hastighed. Den venlige person i den anden ende forklarer, at der bør være bedre muligheder i forbindelse med flytningen, evt. ved at parre to linier. Jeg er derfor glad da jeg lægger på. 
Mandag d. 16.6. virker vores internet pludselig ikke - og vores dankort-terminial kan derfor ikke tage imod betaling. Det er skidt. Jeg ringer til fejlmelding, og får at vide, at man er begyndt på flytningen. Jeg forklarer situationen, og at det først skulle være d. 17.7. Personen bekræfter, og beklager - og vil stille mig om til en assistent der kan få afbestilt og ændret linien tilbage.Nu begynder et omstillingscirkus, hvor jeg 4 gange må forklare situationen. Nogen kan se det i systemet, andre kan ikke. Der er meget forvirring. Jeg ender til sidst hos en dame der er behjælpelig, og indvilger i at ændre ordren - jeg vil få besked i løbet af et par dage pr brev, om hvornår man kan ændre tilbage igen. DET DUER NATURLIGVIS IKKE! Vores system er jo nede, og vi kan ikke tage imod betalinger. Min insisteren på at det ikke skal være om et par dage, men NU der bliver gjort noget bliver ikke taget ret pænt op, men jeg bliver da stillet om til en herre, der tager tyren ved hornene, og får ændret ordren - og i løbet af ca 1 time har han fået linien genetableret. På det tidspunkt har vores system været nede i 3 timer, og vi har mistet ca 15.000 kr kunde-betalinger :-(
I forbindelse med omforandringerne i virksomheden bestiller jeg fredag d. 11.7. en telefonvagt, med indtalt besked, der skal forklare vores kunder, at vi har lukket pga ombygning og er tilbage igen d. 11.8. Vi aftaler, at linien skal være på denne telefonvagt indtil d. 8.8 kl. 15. Det virker efter ca 1 time, og man forklarer os, at det vil koste ca 1000 kr + moms med denne service. Lidt dyrt, når man tænker på, at vi i samme periode reelt ikke kan bruge vores internet og tlf. pga ombygning - men sådan må det jo være. Vi accepterer løsningen. 
Den 17.7 møder teknikeren op efter at have ringet besked til mig om at han kommer. Han flytter telefonlinie og internet til lejligheden ved siden af. Han gør hvad kan skal, og giver besked om, at nu skulle det virke. 
Lørdag d. 19.7. får vi besked fra en kunde, at vores linie bare dutter ud. Der er ingen telefonsvarer. Jeg ringer til fejlmeldingen. De har lukket for i dag, og jeg må ringe igen i morgen, får jeg besked på, af en venlig dame.
Søndag d. 20.7. ringer jeg ind igen. I fejlservice kan de se, at der stadig burde være telefonpasning på indtil d. 8.8 kl. 8 (ikke kl 15 som vi ellers aftalte), og han kan konstatere, at den ikke svarer når der ringes på linien. Noget er galt, men han kan ikke ændre eller checke denne besked. Det skal jeg selv ringe ind og klare i morgen, når de rette folk er mødt.
Jeg har i mellemtiden testet vores internet- og telefonlinie efter den er blevet flyttet. Internet-linien trækker nu 20/2 mbit - altså en væsentligt lavere upload end før. Jeg spørger om det er en fejl. I fejlservice kan de se, at mit abonnement nu står til et flex 22/2,5 mbit - så den målte hastighed er korrekt nok. Min sikkerhedskopi vil med denne hastighed tage alt for lang tid til at kunne fungere i praksis. Jeg er ikke glad. Personen ved ikke hvorfor der er nedgraderet, man kan se, at der bør være bedre muligheder i ejendommen. 
Samtidig med test af internet-linien kan jeg konstatere, at vores telefonlinie ikke virker, og servicemedarbejderen bekræfter at der er støj på linien. Der bliver derfor bestilt en tekniker der vil møde op i morgen for at se på sagen. Samtidig skal jeg spørge ham til hvordan det ser ud mht. bedre interenet-forbindelse. 
Jeg er afklaret, men noget frustreret. Frutrationerne betød, at jeg forsøgte at indgive en kundeklage på TDCs hjemmeside, men formularen fejlede, og trods flere forsøg lykkedes det aldrig at få den til at gå igennem. 
I dag har teknikeren igen været på adressen. Der var en fejl på centralen der gjorde, at man ikke kunne ringe til os. Det er nu fixet. Omstillingen virker stadig ikke, men vi betaler stadig, fordi TDCs kundeservice siger, at den stadig er slået til. Vi har derfor selv sat en midlertidig telefonsvarer på. 
Mht. internet-hastigheden insisterer kundeservice på, at man ikke kan levere mere end 20/2 mbit - til trods for at man tidligere kunne levere 16/6. Prisen for 20/2 er dog stadig den samme - så trods 1/3 upload skal vi stadig betale 469 kr/md. Det kan man ikke gøre noget ved. Vi kan jo bare købe en fiber, var svaret - altså betale 1995 kr/md i stedet. Vildt. 
Så nu venter jeg på svar hvorfor vores omstilling ikke virker. Om en anden udbyder kan levere internet til en bedre pris/ydelse. Og i det hele taget, om ikke der er andre tele-udbydere end TDC, der kan løfte opgaven. For monopolet TDC har jeg ærlig talt fået nok af.

I øvrigt har jeg i ventetiden hos TDC fået tudet ørene fulde med, at TDC arbejder på at yde god kundeservice, og ønsker at kunderne svarer på spørgsmål desangående tilfredsheden efter hvert opkald. Men der er aldrig nogen spørgsmål, selv om man svarer JA til at deltage - måske kender TDC allerede svarene? 

Hvad synes du?

Afslutningen på historien:
Efter 5 dage uden telefonsvar, er det oppe at køre igen. TDC kan stadig ikke levere den internet-hastighed de kunne før, men har droppet flytte-gebyr og telefonsvar-gebyr som plaster på såret.

Kilde: