Kontakt 180Grader.dk
27

Skrevet af Fremskridt 513 dage siden - Direkte link

Det´ så dansk døgnet rundt

Det´ så dansk, at det næsten gør ondt.

 

Om ikke andet så har Anne Linnet da ikke levet helt forgæves.


Skrevet af ianarki 513 dage siden - Direkte link

Sådan er det hvis man vil have staten til at gøre det


Skrevet af hmadsen 513 dage siden - Direkte link

Nu er midtjyske motorvej jo så heller ikke færdiggjort så at snakke om belastningen på denne motorvej er måske en kende for tidligt ...

 

Derudover har jeg selv begivet mig op og ned af E45 både søndag og mandag og der var der da pænt med biler på E45 helt op til Aalborg. Nord for Aalborg er der ikke SÅ meget trafik men i forbindelse med færgetrækkene fra Frederikshavn så kan jeg fortælle dig at i gamle dage før motorvejen så var en tur mellem Frederikshavn og Aalborg en langsommelig affære hvis man endte i et færgetræk for der er mange lastbiler med og dårlige overhalingsforhold gjorde det til en pine.

 

Til gengæld vil jeg give dig ret med Hirtshals motorvejen, den har jeg kørt på et par gange eller 3 og der skal man ikke køre galt for der kan sagtens gå en halv time inden den næste bil kommer forbi og opdager dig...


Skrevet af Anders1993 513 dage siden - Direkte link

Vi burde virkelig få en privatisering af vejnettet i Danmark - som minimum af motorvejsnettet. Det er ikke noget videre problem - teknologien er bestemt til det i dag; Da jeg var i staten New Hampshire, USA tidligere på året, blev jeg vældig fascineret af deres ordning, hvor en chip, der sad i vinduet på bilen, registrerede og dermed trak penge på bilejerens konto hver gang, at bilen kørte ind på motorvejen og kørte ud igen. Det var således ikke som de der vejbomme, der kræver tid og kødannelse, som man kender dem fra forskellige motorveje rundt om i Europa, hvor man rent fysisk afleverer penge til en maskine eller person.


Skrevet af Kenno 513 dage siden - Direkte link

Også kan staten også altid se hvor du har været, enten ved at kræve udlevering af data fra den privat motorvejs datacenter eller via udskrift fra ens bank.

Hvad med biltyve, får man så sine penge igen?


Skrevet af Anders1993 513 dage siden - Direkte link

Problemet er, ganske rigtigt som du skriver, at det kan misbruges. Derfor er det også nødvendigt med nogle krav, der forbyder staten at foretage overvågning af borgere. Hvordan og hvorledes det helt præcis skal fifles sammen, kræver nok mere indsigt i jura, end jeg har. Men det er nok under alle omstændigheder nødvendigt med en voldsom begrænsning/mindskning af staten i forhold til sin nuværende forfatning.

Angående biltyve vil jeg mene, at chippen bør være passwordbaseret - altså du har dit eget kodeord, som du logger ind med, når du er klar til at køre.


Skrevet af slettet bruger 8942 513 dage siden - Direkte link

Mon ikke gråden over KBHs trafikale problemer igen får en tak op? 

... en renovering af Amagerbrogade, der blandt andet skal reducere biltrafikken med 50 procent ...

http://www.dr.dk/P4/Kbh/Nyheder/Koebenhavn/2012/08/27/094927.htm

De satans jyder med deres motorveje.


Skrevet af veddinge 513 dage siden - Direkte link

Problemet med trafikken i København er egentlig endnu større end problemet med motorveje.  Og endnu mere diabolsk.

 

Der er faktisk færre biler I København i dag end for 40 år siden.  Altså i 1972 - dengang Frederik var konge, Krag var statsminister og EF var noget de havde i Sydeuropa.   Og biler var sådan noget man kun havde inde i byen hvis man var rig eller sælger.

 

På trods af hovedstadens rolle som infrastrukturknudepunkt har man valgt at overlade alle beslutninger om trafikafviklingen helt og holdent til de politikere, der skal vælges af beboerne i københavn - ikke til de politikere, der vælges af alle brugerne af København.  Og vi ved jo godt hvor ansvarligt og holistisk tænkende det slæng er. Nemlig slet ikke.

 

Skal man eksempelvis køre fra Radison Blu på Amager til Utterslev mose om eftermiddagen, tjah så går det meget hurtigere at køre via Brøndby Strand (en halv times tid) end den direkte vej gennem byen (45-60 minutter).  Det koster så lidt ekstra benzin at køre 32 kilometer end de 8 kilometer der egentlig er.  Hvilket bliver 50 km pr arbejdsdag eller 10.000 km om året...

 

Man kan jo bare tage med det offentlige  -  så er man ikke miljø ond :o)  Det er så bare ærgeligt hvis man bor på bøhlandet, som jeg gør - jeg må bare leve med en time ekstra hver vej (gå, bus, gris, regionaltog, metro, gå)... Men det behøver man jo ikke forholde sig til når man vælges af folk som bor inde i byen...

 

Man bliver så træt  ...


Skrevet af Kim Ursin 513 dage siden - Direkte link

Jeg kan høre du så ikke færdes på jyske motorveje......


Skrevet af nwinther 513 dage siden - Direkte link

Ja, det er fandme for ringe, at vi jyder ikke kan få lov at holde noget mere i kø.

 

Enhver ved jo, at idéen med motorveje er at skabe så meget trafik som muligt - og allerhelst at sidde i kø eller på anden vis forsinke trafikken.

 

Det har aldrig haft noget med rejsetid at gøre. Skiltene med "110 km" osv. er bare til pynt. Det er meningen at man skal køre 45 km/t HØJST på motorveje.

 

[/sarcasm]

 

Preben, Preben, Preben. Min gode mand.

Idéen med motorveje er, at man kan rejse med høj hastighed og derved dække en større afstand på kortere tid. Det handler ikke om, at der skal være mange biler på samme vej.

 

Og problemet med de københavnske motorveje løses IKKE af, at man ikke bygger motorveje i Jylland. Du kan lave 24 spor på hele Køge Bugt, og det vil ikke ændre en disse ved problemerne. Køen vil blot blive dobbelt så bred og en smule langsommere.

 

Om noget ville det give mere mening, at lave Køge Bugt mv. om til mangesporet hovedvej med begrænsning på 80-90 km/t. Så ville man også kunne lave flere og billigere til- og frakørsler og derved afvikle trafikken meget hurtigere. Givet, de 10-20 km. ville du ikke være i stand til at køre 110 (det er du sjældent alligevel), men til gengæld ville du kunne køre en mere direkte vej, fordi frakørslerne ville være flere og mere direkte.


Skrevet af Kim Ursin 513 dage siden - Direkte link

I USA har jeg da set at motorveje i lag, det må man vel også kunne i Danmark. I England så jeg tilgengæld at deres undergrundsbane kører hver 3. minut og med en fantastisk hastighed, jeg tror det tog max 15 minutter at kunne fra den ene ende af London til den anden, så det var jo også en mulighed. En helt tredje mulighed er at tillade skyskrabere, sådan at de folk der arbejder i den indre by rent faktisk kunne bo i den indre by.


Skrevet af _slettet_bruger_6416 513 dage siden - Direkte link

Det sidste er jeg klart tilhænger af. Hvorfor er københavnerne så konservative at de ikke vil tillade at byen minder om det, den burde være; en metropol.


Skrevet af Annette Højrup 513 dage siden - Direkte link

Hele Danmark er konservativ, hvad skyskrabere angår. Uha nej, sådan nogle grimme højhuse skal vi ikke have da.....


Skrevet af Preben Hansen 513 dage siden - Direkte link

Motorveje et til for at afvikle trafikken hurtigt, og for at tage den tunge trafik. Øgningen af trafikken kommer af sig selv, det er ikke motorvejenes skyld.

Hvis alt den tunge trafik der kører på motorvejen, blev ledt over på almindelig veje, ville der blive total kaos. 

Ideen med motorveje i lag, er ikke en dum ide. Det kunne man gøre på de mest belastede motorvejstrækninger, men det ville måske blive lidt svært at føre den hele vejen over fyn, men på kortere strækninger ved de store byer kunne det være en god ide. 

Da man lavede det 3. spor på Vejlefjordbroen til de bilister der kørte fra Vejle syd til Vejle nord fjerne man en væsentlig del af flaskehaslen. Der var faktisk mange der benyttede motorvejen fra den ene ende af byen til den anden.

Jeg synes det er rart at køre på den Midtjyske Motorvej. Nu kan man køre direkte til Herning. Man er fri for at køre gennem Herning, som kunne være en prøvelse, hvis man missede den første lysregulering.

Den videre vej op til Holstebro og Skive går hurtigt. Men jeg vil stadig påstå at det ikke er en nødvendig motorvej, samt motorvejen over den Jydske Højderyg, som nogle arbejder på.

Nu når landet fattes penge skal der prioriteres, og jeg mener at man skal prioritere de mest belastede motorvejsstrækninger istedet for putte mia. at kroner i en motorvej, for at skabe en mulig erhvervsudvikling i bestemte områder. Det kan vi gøre senere.

 


Skrevet af Asger Jon 513 dage siden - Direkte link

En lille bemærkning til debatten skal være, at de øverste jordlag i Jylland typisk er billigere at bygge veje på end på Sjælland. Over den Jyske højderyg er der sandet og tørt, så man slipper for at skulle bruge mange ingeniørtimer, hvor afvanding er let og hvor der ikke er behov for for eksempel fundering af letklinkenødder under vejen.

 

Man får altså let flere km motorvej på Jylland end på Sjælland for de samme penge.

Du skal være logget ind for at kommentere artikler. Du kan logge ind her!

Flere artikler fra Erhverv og finans

26
2
45
10
8
4
27
29
18
23
17
33
20
23
18
4
8
21
22
32
Om Preben Hansen
Titler og status siger mig ingenting, med mindre man kan bruge det til noget.

Iværksætter: 
Elsker at starte noget fra nul og se det vokse. Se...

Se Preben Hansens profil
eller
Følg Preben Hansen