Jeg er hverken en borgerlig ikke-feminist eller forbudsfeminist, men en social liberal feminist - så!!
Udgivet for 433 dage siden i Familie
Tilføjet 17/03 00:02 til Boblere af Karen West
CEPOS, Gå hjem Møde, mellem Elisabeth Møller Jensen, direktør i KVINFO og Mie Harder, konservativ rådmand på Frederiksberg, dystede om begrebet ligestilling i 1½ time.
Ikke meget tid til et emne, der både skrives og diskuteres rigtig meget. Hold da op, de var bare ikke enige, og det var tilhørerne heller ikke.
Det var nok to nogenlunde lige store fløje samlet til eftermiddagens debat. Der var ikke noget nyt fra Elisabeth Møller Jensen, for hun leverede den vante smøre om kvoter, barsel og løn forskelle mellem kønnene, baseret på tal og statistikker, som det offentlige financieret KVINFO, med nu 35 medarbejdere, er leveringsdygtige i.
Mie Harder, som havde haft mindre end 24 timer at forberede sig i, på grund af afbud, argumenterede med sine noget anarkistiske holdninger pakket ind i et solid borgerligt skrækscenarie. For jeg vil påstå, at Mie ikke havde kunne sidde der og være så fri, selvsikker og ultraliberal, hvis hun ikke havde haft de formødre, der tog den hårde kamp for den ligestilling, vi med stolthed kan bryste os af i dag.
Havde Mie's ultraliberale samfund eksisteret dengang nogen tog affære, ja så havde både Mie, Elisabeth og alle de kvindelige tilhørere stået derhjemme og holdt maden varm til fatter kom hjem.
Det holder simpelthen ikke, at staten slet ikke skal blande sig. At staten så ikke kunne eller nok snarere kan begrænse sig i sin iver efter at adfærdsregulere både mænd og kvinder, er heller ikke løgn. Men frihed til at vælge forudsætter altså - frihed. Og frihed var netop det kvinder IKKE havde dengang slaget tog sin begyndelse, og mange kvinder har stadig ikke den frihed den dag i dag.
Denne her ligestillingskamp er en kamp mellem elitefeminister, elitekvinder, som da godt nok ikke har meget til fælles med kvinder, der er underlagt kulturelle og sociale barrierer, og dagens diskussion efterlader noget blandede følelser, det kan ej nægtes.
Det var jo de velbjergede og velhavende kvinder, der i første omgang gik i kamp for ligestilling, fordi de havde nogen til at passe børnene derhjemme, eller også havde de ingen børn.
Men det var jo også det Mie sagde, at så kunne kvinder jo bare lade være med at få børn, hvis de ville skabe sig en karriere i erhvervslivet, hvor svært kan det være??
Ups, for samfundet vil jo gerne have arbejdskraft, også om 20-30 år, og det ligger lidt tungt, hvis vi skal fjerne alle hensyn til kvinderne, der jo stadig er dem, der nu engang føder generationerne. Og var der ingen institutioner til at passe dem, ja så var det mor og kun mor, der måtte stå for det pasningsarbejde. For far kunne med magt, det har han sådan set kunne i årtusinder og kan mange steder stadigvæk, tvinge mor til at makke ret.
Retten til fri abort er og bliver ubetinget den lov, der har skabt mest ligestilling, for den har været med til, at kvinder kan bestemme, hvor mange børn, de vil have, og altså også om de vil være omgivet af en børneflok på 7, eller om de kun vil have et par stykker og bruge en del af livet til at gøre karriere udenfor hjemmets fire vægge.
Næ, vi kommer ikke udenom, at staten bliver nødt til at give os nogle love, der sikrer os kvinder en ligeværdig tilværelse, hvor vi så kan vælge, hvad vi vil med vores liv.
MEN at staten med alle dens aktører så ikke kunne stoppe med at adfærdsregulere kvinder og mænds liv, det må Elisabeth Møller Jensen også være ansvarlig for. Tro mod sine forbudsfeministvenner fnyste hun til sidst, hvilket fik min sympati for hende igen ned på nulpunktet, at hun havde læst om en aften i CEPOS, hvor der havde været en snak med en sexarbejder, og at aftenen havde været en succes. Ja, det var den, for jeg var der selv, og ad den skal der ikke fnyses, og det er lige præcis sådan en udtalelse, der får mig til at kalde Elisabeth Møller Jensen en forbudsfeminsit. Hun burde glæde sig over, at andre slags kvinder end hun selv kunne opleve en herlig aften i selskab med rummelige og tolerante kvinder, der ikke ser ned på, om en kvinde sælger sex, eller hvad hun nu har lyst til at bruge sit liv på.
Stop dog, der er sgu da ligestilling mellem ressourcestærke elitekvinder. Måtte man ønske at hjælpe nogen, kan jeg sagtens finde både kvinder fra de etniske minoriteter, handlede kvinder og socialt belastede kvinder, der sikkert gerne vil have hjælp til at skabe netværk og få styrke til at ændre både kulturelle og sociale barrierer.
Brug dog kræfterne der, hvor de kan gøre nytte, og lad os andre i fred. Vi kvæles i jeres forsøg på at adfærdsregulere os yderligere. Arbejdet er gjort for os ressourcestærke. Derude venter et enormt stykke arbejde. Derude, hvor kvinder end ikke bestemmer over sig selv. Derude, hvor drenge bliver "frataget" deres køn, fordi det er for besværligt og vildt. Derude, hvor ligestillingen går den forkerte vej, fordi I forbuds - elitefeminister ikke kunne sige stop i tide og nu kommer modreaktionerne. I ligger som I har redt!!
Kære Karen,
Jeg forstår ikke rigtigt din udlægning af debatten. Men lad mig forsøge at svare på et par af dine påstande:
---- "For jeg vil påstå, at Mie ikke havde kunne sidde der og være så fri, selvsikker og ultraliberal, hvis hun ikke havde haft de formødre, der tog den hårde kamp for den ligestilling, vi med stolthed kan bryste os af i dag."
Jeg sagde ellers meget direkte, at jeg anerkendte den store indsats, der blev gjort af både borgerlige og socialister i kvindekampen fra 1870-1920. Ligheden for loven er da utvivlsomt et kæmpe fremskridt, vi skal være glade for. Men jeg vender mig imod den kvindekamp, der siden 1960'erne har arbejdet for særrettigheder til kvinder, særbehandling, kvoter, regulering mv., der undermninerer ligheden for loven, ejendomsretten og friheden til et efterstræbe lykke - også når lykken ikke resulterer i en snorlige fordeling af mænd og kvinder i alle samfundets afkroge.
---- "Havde Mie's ultraliberale samfund eksisteret dengang nogen tog affære, ja så havde både Mie, Elisabeth og alle de kvindelige tilhørere stået derhjemme og holdt maden varm til fatter kom hjem. Det holder simpelthen ikke, at staten slet ikke skal blande sig."
Det er da en omgang vrøvl af den anden verden. Havde det samfund, jeg advokerer for - dvs. et samfund med lige rettigheder uanset køn - eksisteret dengang, så havde der jo ikke været brug for kvindekamp. Problemet var ikke for lidt statslig indblanding - men for meget. Det var jo netop lovgivningen, der gav mænd forrang på universiteterne, på arbejdsmarkedet og i samfundet i øvrigt. Staten skal sikre, at vi er lige for loven og har lige rettigheder, men skal derudover ikke blande sig i de valg, vi hver især træffer for vores eget liv.
---- "Retten til fri abort er og bliver ubetinget den lov, der har skabt mest ligestilling, for den har været med til, at kvinder kan bestemme, hvor mange børn, de vil have (...) Næ, vi kommer ikke udenom, at staten bliver nødt til at give os nogle love, der sikrer os kvinder en ligeværdig tilværelse, hvor vi så kan vælge, hvad vi vil med vores liv."
Jamen, Karen. Hvad var der før retten til fri abort? Der var jo staten, der begrænsede retten til fri abort og retten til selvejerskab. Selvfølgeligt skal vi takke politikerne for at ændre på deres egne krænkelser af borgerne, men der fra til at konkludere, at staten er løsningen på en form for undertrykkelse, du ser i fraværet af statsindgreb, er der altså en lang vej.
Vh. Mie
Jeg tror nu I er mere enige, end uenige, når man læser indlæggende igennem (også det Camilla Paaske Hjort skrev) :-)
Tåbeligt indlæg.
Mie har heldigvis lige svaret på dette misforståede ævl, så det behøver jeg ikke:
""Havde Mie's ultraliberale samfund eksisteret dengang nogen tog affære, ja så havde både Mie, Elisabeth og alle de kvindelige tilhørere stået derhjemme og holdt maden varm til fatter kom hjem. Det holder simpelthen ikke, at staten slet ikke skal blande sig."
Jeg kan ikke se at abort har noget som helst med ligestilling at gøre. Mænd kan ikke få børn, så det er lidt svært at snakke ligestilling på det område. Og ønsker man ikke børn, så må man bruge noget prævention eller holde op med at bolle :) Jeg kan ikke se at drab på ufødte er et kvanteskridt fremad. Som Mie også skriver så er det jo staten som forbød abort. Staten ville jo være minimal og stækket i et super ultra ekstremt babyspisende liberalt samfund, ikke sandt?
-3 til den spand lort.
-3 til den spand lort.
Lad være med at stemme noget ned du er uenig i. Skriv istedet en kommentar (som du gjorde). Det der skal stemmes ned er spam, dubletter og indlæg uden interesse.
Dette er ikke specielt henvendt til dig, men det burde være alment kendt. Og egentligt burde man gøre som på slashdot: Man kan stemme, eller man kan skrive et indlæg. Ikke begge dele.
Grundlæggende enig, men der må godt være lidt substans og forståelse for de begreber man benytter. Vi kan ikke starte med Adam og Eva hver gang.
OK, Populist som jeg er, så bøjer jeg mig. Der er trods alt lagt en tastemæssig indsats i indlægget :)
Vi kan ikke starte med Adam og Eva hver gang.
Det er præcis grunden til, at jeg med jævne mellemrum, får lyst til bare at 'melde mig ud' og passe mig selv. Hver evig eneste gang jeg debatterer med en hjernevasket socialist/feminist/idiotist går den første time med udredning af essentielle misforståelser. Endda selvom jeg har diskuteret med dem flere gange før!
Uenig, men jeg stemmer den op alligevel. Jo, mere lys, der bliver kastet over feminismen jo mere vil dens problemtatiske sider stå klart for folk.
Jeg synes nu indlægget er fint nok. Måske Mie Harder's synspunkter forvrænges lidt, men det virker nu som om Karen West og Mie Harder er mere enige, end uenige.
Hanen galer og hønen klukker.
Kluk kluk, - kluk kluk, - kluk kluk.
Jeg forstår den ikke, og jeg gider ikke forstå den.
Livet er for kort til at forstå en klukkende høne.
Flere artikler fra Familie
Kommune glemte død 86-årig i ældrebolig i 29 dage
Udgivet for 3 timer og 16 minutter siden i Familie
Tilføjet 23/05 07:42 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: jp.dk
Olivers mor: Flytning til Østrig var ingen bortførsel
Udgivet for 4 timer og 54 minutter siden i Familie
Tilføjet 22/05 23:06 til Boblere af Ole Birk Olesen
’Ja tak’-kvindens sang - www.b.dk
Udgivet for 1 dag, 20 timer og 36 minutter siden i Familie
Tilføjet 21/05 14:22 til Boblere af Thomas V. S. Gyldborg
Kilde: b.dk
En opvækst og ungdom i et årti i venteposition
Udgivet for 7 dage siden i Familie
Tilføjet 15/05 16:13 til Boblere af Thomas Petersen
Sexisme og sexarbejde
Udgivet for 17 dage siden i Familie
Tilføjet 05/05 14:44 til Boblere af Anti- Karl
Kilde: thefreesociety.org
Navneskik og bibelhistorie
Udgivet for 19 dage siden i Familie
Tilføjet 03/05 15:51 til Boblere af Thomas Petersen
Leger lige børn bedst?
Udgivet for 23 dage siden i Familie
Tilføjet 29/04 17:02 til Boblere af Salah Said Atris
Kilde: blog.dk
Hvem bestemmer over din krop? | MANFO
Udgivet for 27 dage siden i Familie
Tilføjet 26/04 09:12 til Boblere af Thomas V. S. Gyldborg
Kilde: manfo.dk
Sexualregulering med hjælp fra oven
Udgivet for 27 dage siden i Familie
Tilføjet 25/04 21:31 til Boblere af Louis B. Knockel
Hvorfor vestlig civilization er på vej ned i toilettet (engelsk)
Udgivet for 27 dage siden i Familie
Tilføjet 25/04 20:11 til Boblere af Callesen58
’Han er nummer et i sin klasse’
Udgivet for 29 dage siden i Familie
Tilføjet 23/04 17:45 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: information.dk
Vi vil da ikke giftes med dårligt uddannede nydanskere
Udgivet for 31 dage siden i Familie
Da lyntoget kom til Tidsholm - et tidsbillede i erindringens tegn
Udgivet for 43 dage siden i Familie
Tilføjet 09/04 11:05 til Boblere af Thomas Petersen
Britisk blogger skamroser Danmark - Politiken.dk
Udgivet for 44 dage siden i Familie
Tilføjet 08/04 21:50 til Boblere af Thomas V. S. Gyldborg
Kilde: politiken.dk
.¨ . :. : . ::
Udgivet for 46 dage siden i Familie
Tilføjet 06/04 21:16 til Boblere af abel
Kilde: b.dk
Svar på mail om forældreorlov
Udgivet for 49 dage siden i Familie
Tilføjet 03/04 14:27 til Boblere af Thomas V. S. Gyldborg
Forstår du ikke, hvorfor nogle fædre dræber deres børn? Så se her!
Udgivet for 57 dage siden i Familie
Tilføjet 26/03 10:52 til Boblere af abel
Kilde: dr.dk
Fædre er pressede af børn og job
Udgivet for 60 dage siden i Familie
Tilføjet 24/03 08:53 til Boblere af Gunnar Langemark
Kilde: jp.dk
Baby født for at redde søskende
Udgivet for 60 dage siden i Familie
Tilføjet 23/03 10:19 til Boblere af S-H
Kilde: bt.dk
Den hjemmegående forældre
Udgivet for 64 dage siden i Familie
Tilføjet 19/03 21:41 til Boblere af Thomas V. S. Gyldborg
Kilde: blog.spisefisken.dk
Folkeskolen suger løs 22/05 22:47 - 133 klik
LA-beslutningsforslag: Afskaf registreringsafgiften på biler 22/05 21:43 - 116 klik
Pressenævnet kritiserer artikel på 180grader 22/05 20:30 - 86 klik
EB: Samuelsens gavebod: Vil brænde 15 mia. af 22/05 18:26 - 77 klik
Pia Kjærsgaard: Løgn er blevet svensk mentalitet 22/05 08:56 - 762 klik
Havstigning på Maldiverne ren svindel og humbug 22/05 07:35 - 732 klik
DF trækker Liverpoolkort i ramadanslag 22/05 14:17 - 540 klik
Hvorfor jeg meldte mig ind i Enhedslisten 22/05 09:19 - 511 klik
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
|
|
Opsparing i fysisk guld og sølv – en guide for menigmand Tilføjet 06/05 05:11 af Niklas Nikolajsen |
|
|
Proletarernes pjækkedag Tilføjet 01/05 09:53 af Rune Kristensen |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

