Filmanmeldelse: Atlas Sucked
Hank Rearden og Dagny Taggart ser hinanden an.
| ||
Udgivet for 245 dage siden i Film
Tilføjet 22/06 12:06 til Boblere af Ole Birk Olesen
Af Ole Birk Olesen, 180Grader.dk
Den russisk-amerikanske forfatterinde Ayn Rand skrev blændende bøger om idealer og helte, der har fascineret og inspireret især yngre go-getters i syv årtier. Forventningens glæde var derfor stor hos hendes fans, da det blev meddelt, at nu – endelig! – var filmatiseringen af hendes magnum opus, Atlas Shrugged (dansk: Og verden skælvede), skudt i gang, og at det færdige resultat snart ville kunne ses i en biograf – eller i det mindste på en DVD.
Nuvel, kære danske fans … Bered jer på skuffelse. Jeg så i aftes filmen ved en privat screening, den første visning på dansk jord. Og det var ikke en stor oplevelse.
Var det forventningerne, som var for store? Nej, jeg var blevet advaret af andre, som har set filmen i biografen i USA. Og dog.
Jeg laver et tankeeksperiment: Jeg forestiller mig, at jeg sidder en tilfældig hverdagsaften i sofaen foran fjernsynet derhjemme, jeg zapper hen over kanallisten, uden kendskab til bogforlægget, uden viden om filmen, og støder så pludselig ind i den og bliver hængende.
Billedsiden er ikke dårlig, skuespillerne synes jeg heller ikke, der er noget at udsætte på, og jeg præsenteres i denne tænkte situation for et helt uventet og skarpt budskab om, at det ikke er bedrevidende politikere, bureaukrater og meningsdannere på venstrefløjen, som skaber teknologisk udvikling og velstand, de hindrer det tværtimod. De virkelige helte er profithungrende og entreprenante kapitalister.
Jeg tror, at jeg ville sidde der i sofaen og smile. Hold da op en positiv overraskelse, ville jeg tænke. Jeg ville endda anbefale politisk ligesindede venner at se den. For budskabets skyld.
Mangler kvalitet som film
Men det var ikke den oplevelse, jeg fik i aftes med den bagage, som jeg nu engang har med. Jeg var i stedet ærgerlig over, at filmen ikke vil blive set af mange i Danmark, uanset om den vises i biografen eller sendes ud som DVD, fordi manuskriptets filmiske kvaliteter simpelthen ikke er store nok, og jeg tænkte, at selv de, der ser den, næppe vil gå fra lærredet eller skærmen som anderledes mennesker, end da de satte sig til rette.
Filmen har en lang og handlingsmættet historie at fortælle i løbet af sine blot 97 minutter, også selvom den kun tager sit afsæt i den første tredjedel af romanen Atlas Shrugged (filmens del 2 og del 3 skulle være på vej). Med al den handling er der ikke fundet plads til at dvæle ved personerne, deres historie, skelsættende oplevelser i barndommen eller andet, som lukker os ind i deres personlighed, for en stund gør den til vores egen, og lader os mærke deres nederlag og sejre på vores egen krop i en følelsesmæssig rutsjebanetur.
Det kan man undvære, hvis en film til gengæld har noget andet. Komik, action, spænding, gys – men hvis det var til stede, så opdagede jeg det ikke.
Ayn Rands bøger sprudler med dialoger, der udstiller skurkenes og deres synspunkters verdensfjerne absurditeter, og heltenes omvendt sunde livsindstilling, og enkelte af disse dialoger har i amputeret form fundet vej til filmlærredet. De er blandt filmens få højdepunkter, selvom jeg også her tænker, at de ville gå mere rent ind, hvis vi forinden var blevet følelsesmæssigt knyttet til vore helte.
Vil ikke sætte sig spor
Ayn Rand-fans har haft et håb om, at en filmatisering af Atlas Shrugged kunne skabe endnu større momentum for hendes tanker og bøger. Det kommer ikke til at ske, tør jeg godt slå fast. Det er ikke en film, som vil gøre socialdemokrater til liberalister, og den vil heller ikke få kultstatus blandt de i forvejen overbeviste.
En god film, der skal sætte sig spor i vores bevidsthed, skal – slag på tasken – bruge 90 procent af sin energi på at tale til vores følelsesregister, og når denne indsats så har åbnet os op, kan filmen bruge de resterende 10 procent på at hælde sit budskab i os.
Med Atlas Shrugged virker det som om, man har byttet tallene om.
Denne artikel er kommet i stand takket være penge fra 180Graders superbrugere, der har tegnet et abonnement til 39 kr. om måneden. Du kan blive superbruger ved at klikke her.
Det har heller ikke hjulpet omtalen at produceren har givet alle andre end ham selv skylden for den manglende succes.
Som Andre Murphy siger om sagen:
Isn’t blaming others for one’s own failure what “moochers” do? I guess he didn’t know his subject matter like he thought.
Jeg er ved at læse Atlas Shruggedd fordi jeg ikke kunne se film uden at have læst bogen. At se filmen først ødelægger altid bogen da man bliver låst i de skuespillere man har set i filmen.
Men nu behøver jeg altså ikke se filmen ser det ud til.
Men man kan da stadig finde the fountainhead, i en ca. 50 år gammel gammel indspilning, den holder stadig, men som oftestblier man altid skuffet over film, hvis man har læst bøgerne. 1984, Dr zhivago (dog kun i den gamle version, andre er rædsomme) Clockwork Orange og Ringenes Herre er dog ret vellykkede, men stort set alle filmatiseringer vil skuffe, hvis man har læst bogen.
De få undtagelser der bekræfter reglen:
The Godfather.
Bladerunner (Do androids dream of electric sheep).
Nu skriver du 'den første visning på dansk jord' - har du eventuelt noget info på om den næste visning bliver offentlig tilgængelig?
Jeg tror ikke, at der kommer nogen offentlig visning, med mindre nogen tager et initiativ til det. Den visning, som jeg deltog i, gav ikke nogen lyst til at tage det initiativ. Jeg tror, at alle andre vil være henvist til at købe en DVD via f.eks. Amazon, når den udkommer.
God anmeldelse (havde det ikke vaeret fordi 180grader i stigende grad er blevet til en platform for udbredelse af anti-muslimsk paranoia, saa kunne man fristes til at betale de 39 kr).
Jeg synes ogsaa at trailerne for filmen virkede som en daarlig tv-serie a la Glamour. Men fortvivl ikke! Jeg kan istedet anbefale denne fremragende dokumentar om Ayn Rand og hendes filosofi
http://www.youtube.com/watch?v=Uz2j3BhL47c
(hvis man synes at dokumentaren anlaegger et lidt for kritisk syn paa de frie markedskraefter, saa se ogsaa afsnit 2, som handler om problemerne med at begraense det frie marked)
Det er formålet med en fri internetside, vil du foretrække en heftig meningsstyret blog? Måske med cencur og meningsmopning? Prøv politikken.dk.
Mit foreslag; lad være med at hidse dig op over de indslag der ikke falder i din jord, og glæd dig over, at liberalisme er, at kunne vælge - og fravælge - selv :-)
Hej Bokajsen
det er ærgeligt hvis du finder at det hele er "muslim-paranoia"
Men du kan jo selv gøre en forskel ved at skrive i kommentarfelterne og modargumentere (altså modargumentere, ikke bare fordømme og kalde folk for racister)
Hej LeeKuanYew,
Nu var det jo ikke meningen at jeg ville afspore denne traad om Ayn Rand...
- men, som jeg allerede har givet udtryk for flere gange, saa mener jeg at det er dybt userioest, at hvert eneste indlaeg, der omhandler en forbrydelse begaaet af en muslim faar ~+30 stemmer paa 180 grader, hvorimod indlaeg der omhandler kriminelle ikke-muslimske danskere (som feks koerer rundt med spraengstof i deres bil, eller som sexuelt misbruger deres boern, for bare at tage to aktuelle eksempler) bliver stemt ned og aldrig naar videre end til "Boblere" stadiet. Et antal muslim-hadere soerger helt aabenlyst for en konstant dominans af nye deprimerende og negative indlaeg om muslimer, som bliver stemt op dagligt.
Muslim-haderne oensker ikke en debat og det er ioevrigt helt typisk at ethvert forsoeg paa at kritisere muslim-hadernes enoejede propaganda medfoerer beskyldninger om, at man tilhoerer radikale venstre, eller er en del af Politken segmentet og at man oensker at infoerer en politisk korrekt censur paa 180grader. Der maa jeg sige hus forbi. Og jeg vil ioevrigt gerne aede min gamle hat paa at du ikke kan finde et eneste indlaeg hvor jeg har beskyldt nogen for at vaere racist. Derimod benytter jeg betegnelsen "muslim-hader", og det er jo ganske sigende at ingen indtil videre har foelt sig provokeret over denne betegnelse, eftersom der jo netop er tale om folk der simpelthen bare hader alle muslimer, og som bruger 180 grader til at komme af med deres galde. Det har intet at goere med en "fri debat".
Med mellemrum bliver der ogsaa fremfoert fornuftigt kritik af Islam og det multikulturelle samfund osv. Paa det punkt er jeg absolut ikke blaaoejet og her saetter jeg stor pris paa 180 graders bramfrihed. Men det andet er sgu for barnligt og goer det til en deprimerende oplevelse at kilkke ind paa 180grader eftrhaanden.
Hej igen Bokajsen
Først og fremmest skal du ikke tage beskyldning om at kalde andre for racister personligt. Jeg har ikke bidt mærke i nogle af dine indlæg og var ikke ment på dig.
Jeg nævnte det fordi jeg føler der er en ekstrem mangel på saglig kritik af kritikken af islam/multikulti. Det svinger sig ofte ikke højere end paroler som "Muslimer er vor tids jøder"(TM) og "Du er racist!"
Grunden til at historier om danskere der begår kriminalitet ikke får stemmer er fordi det ikke er en nyhed. Der her aldrig nogen der har benægtet at danskere begår kriminalitet - selvfølgeligt gør de det.
Jeg tror at grunden til at mange upvotes på muslimske historier er at udtryk for den historie der ligger bag: Muslimer (især) er ganske enkelt langt mere kriminelle end danskere og endda andre udlændige. Meget af den overfrekvens kan forklares ved socioøkonomiske faktorer. Men selv når man har taget højde på alder og økonomisk baggrund ligger mange mænd med oprindelse i muslimske lande på et kriminalitetsindex mellem 150 og 200+(!). Dette står i skærende kontrast til f.eks Kinesere og Vietnamesere der begge ligger under 100.
Dette kan du læse i Danmark Statistiks udgivelse Indvandrere i Danmark 2009
Disse statistikker er ikke retvisende da mange folk med mellemøstlig baggrund er blevet flyttet over i "dansker" kolonnen som får problemet til at se mindre ud. Så virkeligheden er endnu værre.
En anden grund, min personlige teori, er at de historier får mange upvotes som en protest mod overdanmarks komiske Ali om indvandringen har været en success og har beriget Danmark.
Derudover bliver mange historier i mainstream pressen af-etnificeret så store bander af ballademagere med udlandsk/muslimsk/mellemøstlig baggrund altid bliver "unge".
Dette sker til tider på trods af at bringe signalementet rent faktisk kunne bidrage til opklaringen.
Og så selvfølgelig alle de historier som medierne vælger slet ikke at bringe
Derfor er det eneste udløb dette nichemedie hvor der er en form for demokrati i form af stemmesystemet.
Jeg er godt selv klar over at muslimer ikke er årsagen til alle Danmarks problemer og alt det der.
Grunden til at er kommet til at beskæftige mig med det problem er pga af alle andre konstant nægter at forholde til det. Folk går altid ind i blindt forsvar hvis det er muslimer der har begået en ugerning og kommer ofte med "racisme" (altså, det er min skyld) som forklaringen. Dette på trods af alle europæiske lande der er modtaget store mængder muslimske indvanderere har helt de samme problemer.
I det seneste groteske eksempel om den 14 årige pige og Imam vielsen er der folk der mener at det må være hendes eget ansvar. (ok nu refererer jeg fra noget jeg har læst på politikens kommentarspor). Ironisk nok er disse folk sikkert også imod at den kriminelle lavalder skal være 14.
Hvis det derimod havde være en fundamentalistisk kristen frikirkepræst der havde foretaget vielsen havde holdnigen været en ganske anden.
Men ja. Grundlæggende en mod-reaktion på en intellektuel nedsmeltning i 3/4 af det danske samfund.
Kan du nogenlunde følge mine pointer?
Du benytter selv statistiske argumenter ovenfor, saa den slags anekdotisk
argumentation, som muslim-haderne benytter burde du vaere mere kritisk overfor
synes jeg. Lad os nu sige at jeg kunne henvise til fem avisartikler der alle
omhandler ikke-muslimske danskere som har begaaet kriminalitet i seneste uge. Ville det saa bidrage til debatten? Ville du synes det var vigtigt at stemme dem op? Nej, vel?
Muslim-haderne dyrker en klar offer-rolle, som jeg synes du spiller med paa. De mener at deres synspunkter er undertrykt, men de fleste muslim-kritiske artikel-links stammer sjovt nok fra en af de store avisers hjemmeside, saa helt undertrykt er muslim-kritikken vel ikke? Tendens til at paakalde sig offer-rollen er desuden lidt traettende i dansk politik – alle politikkere mener jo efterhaanden at deres synspunkt er undertrykt. Pia Kjaersgaard og Co er hverken vaerre, ELLER BEDRE, paa det punkt.
Tilbage staar at nogle danskere er kommet i en svaer klemme efter at deres boligomraade maaske er blevet ”invaderet” af mange muslimske familier gennem de seneste par aartier. Disse mennesker boer man lytte til og deres vrede boer man tage serioest. Nogle er ogsaa blevet ofre for kriminalitet begaaet af invandrere og her boer man ogsaa tillade en lang line og lade folks frustration komme til lyd og der udviser feks Politken nogle gange en skammelig arrogant holdning.
Men muslim-hadernes systematisk tilsvining af alle jordens milliarder af muslimer paa 180 grader er mildest talt afstumpet og bidrager ikke til andet end had. Og som kultur-kristen er jeg ioevrigt ked af den maade som kristendommen i DK forsoeger at re-brandre sig selv paa, ved at til svine en anden religion.
Two wrongs don't make a right.
Du har ret i de mange enkelt historier ikke er noget bevis da en debat på macroplan må henligge sig på statistik.
Forskellen på kriminalitet begået af danskere og kriminalitet begået af udlændige/muslimer/etc er at danskerkriminaliteten ville være sket stort set lige meget hvad. Den anden er et resultat af en (forfejlet) politik.
At upvote de historier svarer til at upvote en historie om nogen der mister deres arbejde pga. det høje skattetryk eller nye kompliceret lovgivning. Det er heller ikke andet en antedotisk bevisførelse hvilket ikke beviser noget er ren følsesporno.
Jeg ved ikke rigtigt om kriteriret om at noget skal bidrage til debatten før man stemmer det op er det som folk kører efter. Hver uge er den er bobler, leder eller link der omhandler hvor forfærdeligt socialisme er, at Danmark sakker agterud etc. Disse historier er alle endnu en portion suppe kogt på den samme grundhistorie som communitiet nu gerne vil spise sammen endnu en gang.
Du har ret i den islam kritiske holdning ikke er så undertrykt længere. Men jeg syntes stadig der er en generel slagside.
Tilbage staar at nogle danskere er kommet i en svaer klemme efter at deres boligomraade maaske er blevet ”invaderet” af mange muslimske familier gennem de seneste par aartier. Disse mennesker boer man lytte til og deres vrede boer man tage serioest.
Involverer dette ikke at tage historier om evt invandrer relateret kriminalitet op?
Det er selvfølgelig en spørgsmål om fattelse, men jeg syntes ikke jeg ser "symtematisk tilsvning af alle jordens milliarder af muslimer"? Der er mest indenrigs stof.
Jeg er dog selv skyldig i at bringe en "muslim-hater" historie. Jeg bragte et link om en historie hvor en 14-pige blev pisket til døde efter at være blevet voldtaget. Den lokale imam afsagde dommen. At gøre ommærksom på Islams (store) skyggesider finder jeg relevant for debatten. Især når man bor i et land hvor der på under 30 år er kommet 200.000+ tilhængere af den ideologi/religion.
Det er sandt at der er nogle der er meget ensidige. Duoen Jacques Bian og Hamlet4 udgør de to modpoler mellem "muslimer er kun problemer" og "det er bare jer der er racister" holdningen.
Jeg fanger ikke rigtigt den med kristendommen prøver at rebrande sig selv ved at tilsvine en anden religion? Jeg tror at størstedelen af islamkritikken (i dk) kommer fra relativt areligiøse mennesker.
Overordnet syntes jeg bare at jeg gevaldigt savner saglige modargumenter.
Hvis du vil label nogen med paranonia er det underforstået at du skal sandsynligøre at de psykotisk bekymrede for noget der ikke er grund til at være bekymret for.
Hvis vi havde talt sammen i 1983 (inden jeg blev født), og jeg udtrykte min skepsis for den nye udlændigelov og du sagde "ah det er bare dig der er paranoid"
Så mødes vi igen i 2011.
Resultatet af loven fra 1983 er at de nyankomne som samlet gruppe koster 14-30 mia om året, har en kriminalitetsrate der er skyhøj, op til flere forhindrede forsøg på terror, cirka 25% går ikke ind for demokrati og ytringsfrihed, omkring 1/4 bliver taget i stikprøve kontroller om socialt bedrageri på fly, stærk overrepresentation på krisecentre for kvinder, stor grad af parallelsamfund af religiøs ekstremisme og desuden er ved at udvikle sig til et neo-proletariat da de er stækt overrepræsenteret i den andel af 9. klasser der går ud uden at kunne læse.
.............................
Og du så siger til mig: "Se! det var bare dig der var paranoid!"
I så fald må bevisbyrden altså ligge på dig (-:
Du skriver:
"Det er selvfølgelig en spørgsmål om fattelse, men jeg syntes ikke jeg ser "symtematisk tilsvning af alle jordens milliarder af muslimer"? Der er mest indenrigs stof."
Det er jeg faktisk uenig i. Jeg husker en del indlaeg som argumentere for at muslimer simpelthen bare helt fundamentalt set er daarlige mennesker - ja, saadan vil jeg faktisk beskrive holdningen. Hver gang der sker noget daarligt i et muslimsk land saa opfatter jeg det som om man forsoeger at forklare det med at muslimer simpelthen bare er onde mennesker (i modsaetningen til vesterlaendinge og (kultur)kristne som ellers kan skrive to verdenskrige, etniske udrensninger, joedeforfoelgelser og religioes fundamentalisme paa cv'et). Mit indtryk er som sagt at muslim-haderne virkeligt hader muslimer. Det synes jeg er en slags paranoia. Muslimer er ikke onde mennesker og det ved enhver der har rejst i et muslimsk land eller som har et godt forhold til i groenthandler. Det maa vaere tilladt at nuancere tingene lidt uden at blive sat i baas som halal-hippie.
Derudover argumenterer du jo fornuftigt for dine synspunkter synes jeg. Din kritik er sammenhaengende, noegtern og deskriptiv. Det er jo netop den slags argumentation som du laegger frem som er relevant i det debatforum og som man saa kan vaere enig eller uenig i. Det andet mener jeg stadig er noget ubrugeligt nonsens.
Nå øv, så får vi nok alligevel ikke filmen som stream her på 180grader...
Det var nok lidt optimistisk at forvente en højrevendt revolution baseret på en film...
Næsten uanset hvor dårlig filmen er vil der stadig være et stort publikum blandt mennesker som er trætte af kulturradikalisme, venstresnyltere og mangelen på selvbestemmelse og de vil stadig ønske at se den. De vil gå ind og se den fordi der er så lidt som taler frihedens sag idag (anvendelse af højre-begrebet er at falde på maven for de venstretotalitæres verdenssyn).
Bare det at der gøres opmærksom på Ayn Rands værker er hele sagen værd. Vi kan ovenikøbet håbe på venstrefløjs demonstrationer ligesom ved Saga Bio og filmen De Grønne Baretter med John Wayne en gang i begyndelsen af 70'erne.
Findes der en bedre filmatisering af Ayn Rands værker end denne:
http://www.popmodal.com/video/2549/Ayn-Rand--Simpsons-Fountainhead
Hm. Det virker at absurd at proklamere, at man finder bogen inspirerende, hvis man samtidig går ind for 40 % i skat.
Ellers en udmærket anmeldelse og en skam, at filmen sandsynligvis ikke bliver vist i Danmark.
Jeg går ikke ind for 40 procent skat som et endemål. Jeg går ind for lavere skat - 40 procent er kun et delmål.
Har lige modtaget Atlas Shrugged på dvd og set den med det samme.
Det er i mine øjne en udmærket film der sælger budskabet godt. Når Hollywood ikke vil lave den så er det fint at andre vil.
Glæder mig til de næste to trediedele.
Flere artikler fra Film
Filmanmeldelse: Jernladyen
Udgivet for 1 dag, 19 timer og 21 minutter siden i Film
Tilføjet 21/02 13:41 til Boblere af Camilla Paaske Hjort
Dansk filmflop har "optur" i Berlin
Udgivet for 7 dage siden i Film
Tilføjet 15/02 15:37 til Boblere af abel
Kilde: dr.dk
På cykel hjem en begsort aften - med dr. Mabuse som ledsager
Udgivet for 16 dage siden i Film
Tilføjet 06/02 14:06 til Boblere af Thomas Petersen
Fra jungle og prærie - til træer og mark
Udgivet for 23 dage siden i Film
Tilføjet 30/01 14:54 til Boblere af Thomas Petersen
Jagten på antisemitismen
Udgivet for 24 dage siden i Film
Tilføjet 29/01 21:29 til Boblere af Hammersmeden
Hvordan slipper vi af med de andre?
Udgivet for 32 dage siden i Film
Tilføjet 21/01 14:03 til Boblere af Mac
Kilde: youtube.com
Sovjetunionens myrderier (Filmanmeldelse)
Udgivet for 34 dage siden i Film
Tilføjet 19/01 22:59 til Boblere af Hammersmeden
Portrætter om iværksættere, erhvervsledere osv.
Udgivet for 46 dage siden i Film
Tilføjet 07/01 15:41 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: korridoren.tv
'Dinner for one' feat. Sarkozy und Merkel
Udgivet for 48 dage siden i Film
Tilføjet 05/01 09:42 til Boblere af abel
Kilde: youtube.com
Ny Thatcher-film skaber undren i England
Udgivet for 49 dage siden i Film
Tilføjet 04/01 17:12 til Boblere af Lars Jensen
Kilde: b.dk
Englændere kårer Forbrydelsen til årets TV-serie
Udgivet for 51 dage siden i Film
Tilføjet 02/01 14:31 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: bt.dk
Bitter Blog: Dødninge
Udgivet for 62 dage siden i Film
Tilføjet 22/12 09:42 til Boblere af Bob Glitter
Kilde: bitterblog.dk
Cinemaxx boykotter filmudlejer
Udgivet for 64 dage siden i Film
Tilføjet 20/12 13:48 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: dr.dk
Sjov - Toiletrens med kanonslag
Udgivet for 74 dage siden i Film
Tilføjet 11/12 01:38 til Boblere af sorenh
Kilde: liveleak.com
Aldrig dit ansvar
Udgivet for 78 dage siden i Film
Tilføjet 05/12 21:51 til Boblere af JHOVE
Kilde: dengladeblogger.dk
Bitter Blog: Dig og den serbiske pige
Udgivet for 79 dage siden i Film
Tilføjet 05/12 11:01 til Boblere af Bob Glitter
Kilde: bitterblog.dk
The New York Times dumper "Borgen" og dansk politik
Udgivet for 93 dage siden i Film
Tilføjet 21/11 05:14 til Boblere af Afskaftopskattennu
Kilde: tv.nytimes.com
Occupy Wall Street: Forslag til happening på Rådhuspladsen
Udgivet for 121 dage siden i Film
Filminstruktør Lars Trier afhørt af dansk politi pga. nazi-udtalelser
Udgivet for 140 dage siden i Film
Tilføjet 05/10 17:55 til Boblere af info
Kilde: filmz.dk
Så løb de tør for ideer: Tv-kanal laver Ekstrem Stoledans
Udgivet for 146 dage siden i Film
Tilføjet 29/09 18:42 til Boblere af slettet bruger 6178
Kilde: politiken.dk
|
Om Ole Birk Olesen Redaktør og medejer af 180Grader.dk. Medlem af Folketinget for Liberal Alliance. Født i 1972 og opvokset på en gård ved Agerskov i... Se Ole Birk Olesens profil eller Følg Ole Birk Olesen |
Dømt for mord i 2008 - laver røveri i 2012 22/02 22:32 - 81 klik
Den gode nyhed: 1 milliard mere i skat 22/02 21:14 - 80 klik
Niels Erik Hansen, Dansk Racisme Center, er ligeglad med jøderne. 22/02 18:20 - 61 klik
LA: Hvad er der nu galt med at lease sin bil, Søvndal? 22/02 10:47 - 766 klik
Bambi i Prins Jørgens Gaard 22/02 09:12 - 742 klik
Tysk forfatnings-domstol omstøder rygeforbud i Hamburg 22/02 12:58 - 635 klik
Fru Kinnock undgår - igen - beskatning, hvor er hun dog heldig. 22/02 08:15 - 547 klik
Hans børn er hverken drenge eller piger 22/02 16:04 - 474 klik
|
|
Komiske Ali grøn af misundelse Tilføjet 19/02 16:43 af Villum Christensen |
|
|
Borgerligt redepisseri eller konservativt harakiri? Tilføjet 19/02 22:26 af Jeppe Toft |
|
|
Følelsen af forår i februar- med en kulturdelegation i Moskva for 25 år siden Tilføjet 16/02 17:04 af Thomas Petersen |
|
|
Når kvinder hader Tilføjet 16/02 22:22 af suzanne bjerrehuus |
|
|
Brænd en bil, så får du integration Tilføjet 14/02 08:56 af Heidi Wang |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

