Kontakt 180Grader.dk
34

Skrevet af nwinther 522 dage siden - Direkte link

Artiklen viser alene, at "webeksperten" ikke har forstand på den kommunale struktur. Kommunerne ér forskellige, de er forskelligt organiseret og de gør ting på grundlæggende forskellige måder.

 

En fælles hjemmeside vil blot gøre det endnu mere meningsløst og besværligt, at søge oplysninger om sin egen kommune.

 

Sammenligningen med Danske Bank er hen i vejret. For DB i Århus og i Herlev leverer nøjagtigt de samme ydelser, har de samme stillinger osv. Det har kommunerne ikke. Det TROR menig mand bare, at de har, for han kender kun sin egen kommune, og tror at alle andre kommuner er lige sådan.


Skrevet af Gustav 'Gusty Gus' Johansen 522 dage siden - Direkte link
Nu er jeg nysgerrig - hvilke betydlige forskelle er der på kommuners hjemmesider?

Skrevet af Henrik Lundquist 522 dage siden - Direkte link

A hva for en fisk? Hvad er det for "struktur" du så snakker om?


Skrevet af nwinther 522 dage siden - Direkte link

Udvalgsstruktur. Rådsstruktur. Forvaltningsstruktur.

 

De forskellige ansvarsområder, kan placeres under forskellige udvalg. Det betyder at antal, navn eller ansvarsområder for de enkelte udvalg er forskellige fra kommune til kommune.

 

Kommunerne har forskellige muligheder for at nedsætte råd, integrationsråd, ældreråd, handicapråd, ungeråd osv. Også rådene har forskellige referencer, ansvarsområder og kompetencer, fra den ene kommune til den næste. Visse råd findes slet ikke i nogle kommuner, mens andre har mange flere.

 

Forvaltningsstrukturen er forskellig fra den enkelte kommune til den næste. Hvem er ansvarlig for Kulturområdet? Er det under det tekniske udvalg, er der et selvstændigt udvalg - men mere vigtigt, hvilket direktørområde hidrører det under? Hvordan er myndigheden organiseret? Hvordan med klager?

 

En fælles hjemmeside vil blive så ufatteligt fragmenteret, at det vil være komplet håbløst at finde noget som helst. Og er det i øvrigt ikke herinde, at man altid tordner mod statslige IT projekter?

 

Endelig er der spørgsmålet om, hvad den enkelte kommune ønsker at bruge sin hjemmeside til. Skal det være streng borgeroplysning, hvor kun de allermest nødtørftige oplysninger fremgår? Eller skal det være en borgerrettet selvbetjeningshjemmeside hvor man kan sidde hjemme i stuen og ordne ansøgninger mv,? Eller skal det være en reklame for kommunen? Hvis nu der er en stor bosætnings-dagsorden, vil det så ikke være en god idé at anvende kommunens hjemmeside til dét? Eller forskellige servicemeddelelser til de lokale.

 

Du kan lige så godt sige, at alle butikker og virksomheder i Århus bør lave én fælles hjemmeside - det er hul i hovedet at lave alle de forskellige hjemmesider. De udbyder jo alligevel det samme - varer og serviceydelser. Hvor svært kan det være?


Skrevet af Henrik Lundquist 522 dage siden - Direkte link

Det er sgu da småting. Hello mand. Langt størstedelen er for pokker da standard stuff som kan blæses real time ud i hatten på folk via XML/JSON xhttprequest fluff + CSS fra en SQL DB.... eller hva fan man nu strikker det sammen af.

 

Ja jeg kan lige så lidt sige at alle butikker i hele verden kan have den samme hjemmeside - og det gør jeg da gerne! Hvad fanden er forskellen? Sko, badehatte, hvalharpuner eller kolde drinks er og bliver eet fedt.

 

IT infrastrukturen i det er helt det samme. Du sammenblander data med form og funktion.

 

Hvis en kommune eller butik eller hat&briller butik ikke er istand til at beskrive deres kompetanceområder, målsætninger, kernepersoner osv. i XML format så tror jeg de har brug for noget helt andet end en ny hjemmeside - nemlig et los i røven!  


Skrevet af Henrik Sørensen 522 dage siden - Direkte link

Hvis sammenligningen skal være korrekt så er det ikke Danske Bank Århus og København som skal sammenligninges. Det skal være Nordea og Danaske Bank. De sælger jo begge billån etc.

 

Kommuner har nogen af de sammen ydelser men der er også forskel på deres tilbud, og selvfølge bruger mange kommunerne hjemmesiderne som profilering.

 

Tror de fleste kommuner kører CMS i dag.

 

Det er nok bare en konsulent uden kontakt til virkeligheden, der skal sælge noget.

 


Skrevet af Malmzon 522 dage siden - Direkte link

Tja.

 

Kommunerne laver vel til en vis grad det samme.

 

En komponentbaseret fælles løsning kunne vel godt udvikles.

 

Langt det meste består vel i at samle, strukturere og vise en masse dokumenter, samt visse kommunikationsløsninger.

 

Det er der vel ingen grund til at have i 98 versioner, ligesom der næppe heller er penge i at aftale drift med 98 forskellige hostingpartnere.

 

 


Skrevet af Janus C. H. Knudsen 522 dage siden - Direkte link

Et af de største problemer med sådanne kommunale løsninger er at firmaerne som hyres til opgaven skal være af en vis størrelse og kunne overholde SKI-aftaler.

At overholde og i det hele taget udarbejde sådan noget materiale er en enorm opgave som de færreste kan løfte, derfor tilfalder opgaverne ofte store virksomheder som eks.vis KMD eller CSC og med deraf uhyrlige summer og timepriser.

 

Det burde pålægges hver enkelt kommune at benytte sig af lokal arbejdskraft, det ville også give langt bedre mening at bruge pengene indenfor kommunen og derved sikre arbejdspladser og hvem ved, det kan måske endda medføre mindre biltrafik ind imod København :)


Skrevet af Jens Kristensen 522 dage siden - Direkte link

Som flere af originalartiklens kommentarer er inde på vil den teoretiske besparelse ved etablering af en fælles platform lynhurtigt forsvinde i et sort hul af koordination og overhead. Inden man efter mange forsinkelser bliver enige om en fælles kravspecifikation er enhver potentiel besparelse for længst gået fløjten, og når systemet vel bliver udviklet (efter endnu flere forsinkelser og ligeså mange fordyrelser) og kommer i drift (hvis man altså kommer i drift) er funktionaliteten ussel og teknologien forældet og urimeligt dyr at vedligeholde.

 

Ser man bort fra denne danske IT-lovmæssighed er der jo også hele selvstyreaspektet, som nwinther så fint påpeger. Hvorfor pokker skal en kommune påtvinges en centralt udformet ramme for sin kommunikation med borgerne? Hvad blev der af den kommunale autonomi?

 

Don't go there.


Skrevet af Kim Ursin 522 dage siden - Direkte link

Det er nok ikke engang løgn  :-(


Skrevet af Morten Rahbek Andersen 522 dage siden - Direkte link
123hjemmeside = gratis Det bør da kunne gøre det, min datter på 10 har lavet en fin hjemmeside, kvit og frit

Skrevet af Skovgaard 522 dage siden - Direkte link

joeh deet....


Skrevet af Nikolaj F. Rasmussen 522 dage siden - Direkte link

Problemstillingen er relevant nok (og hjemmesider er kun toppen af isbjerget). Men der er da dybt bekymrende (om end ikke overraskende), at Socialdemokraterne vil indføre én fælles web-løsning for kommuenerne. Staten skal altså trædr ind med et stort it-projekt, som vil kunne spare skatteyderne for 20 kr hver (eller konverteres til "mere velfærd"). I bedste fald er det udtryk for en meget dårlig hukommelse...


Skrevet af Henrik Stidsen 522 dage siden - Direkte link

Den fælleskommunale hjemmeside findes allerede, borger.dk har over 100 artikler der beskriver de ting som alle kommuner SKAL udbyde og kommunerne har mulighed for selv at gå ind og rette dem til så de passer til lige præcis deres kommune. De kan endda hente artiklerne og præsentere dem på deres eget website.

 

At lave en fælles kommune.dk med et lign. koncept skal overhovedet ikke koste 100 mio, langt fra, og så kan kommunerne jo tilpasse deres version med egen branding og ekstra indhold. Morsø kommune har gjort det helt efter bogen, de har morsoe.dk som er den "kedelige" kommune hjemmeside og så har de mors.dk som er branding og turistinformation. Hvis alle kommune gjorde det samme så var der for alvor basis for en fælles platform.


Skrevet af nwinther 522 dage siden - Direkte link

Men Borger.dk fremstiller kun de lovbestemte servicetilbud - og kommunerne skal stadigvæk selv udfylde væsentlige informationer (hvem skal gøre det?) for at det virker. Men når det kommer til stykket er kommunerne jo meget mere end hvad der står på borger.dk (som dog er et glimrende værktøj for kommunerne og borgerne, bl.a. fordi opdateringer af lovstof mv. sker centralt og ensartet).


Skrevet af Henrik Stidsen 522 dage siden - Direkte link

Der er nogen der sidder og skriver tekster til kommunernes hjemmesider i dag, de kunne præcis ligeså godt skrive dem ind i et fælles system. Kommunerne vil sagtens kunne præsentere de ting de vil i et fælles system men de vil slippe for allesammen at skulle udvikle en masse digitale services og borgerne vil møde ensartede services uanset hvilken kommune de flytter til.


Skrevet af Kjeld Flarup 522 dage siden - Direkte link

Manden er Drupal fan og tror at han kan løse alle problemer med et system.

Personligt synes jeg at det er godt at der er flere teknoligiske løsninger, så man kan pege på at i kommune B gør man det bedre end i kommune C. Ellers vil det hele gå efter laveste fællesnævner.

 

Men der hvor det virkeligt koster noget at lave alle disse hjemmesider er på indholdssiden. Alle de kommunalt ansatte der skal sidde og skrive de samme tekster 98 gange, det koster. Her kan der gøres noget.

 

Du skal være logget ind for at kommentere artikler. Du kan logge ind her!

Flere artikler fra IT

9
10
7
30
29
5
8
3
14
8
13
8
2
29
20
11
14
6
16
14