En privat finansieret havnetunnel i København er "en rigtig god løsning"

LEDER: "Der kommer en rigtig god løsning i morgen"

Ole Birk Olesen,

21/02/2012

LEDER: "Der kommer en rigtig god løsning i morgen". Sådan cirka sagde statsminister Helle Thorning-Schmidt 20 gange på tirsdagens pressemøde om den betalingsring, som har martret regeringen så meget.

Løsningen bliver ifølge pressen, at der ikke kommer nogen betalingsring overhovedet. I stedet skal der angiveligt smides en milliard efter den kollektive trafik for, at SF-formand Villy Søvndal kan sige, at han har fået noget.

Det ændrer dog ikke på, at der faktisk er trængsel i København, og at bilisterne spilder både minutter og halve timer på at sidde i kø, når de i stedet burde være på arbejde eller hjemme hos deres familier. Regeringens milliard til den kollektive trafik vil ikke ændre den mindste smule på det - så hvad med trængslen, Thorning?

Liberal Alliance har som det eneste parti spillet ud med en fornuftlig løsning her: Lad dog private investorer bygge en havnetunnel, som kan fjerne meget af trafikken fra bybilledet og i stedet vil lede trafikken i fuld fart under byen. Bilister, der vil hurtigere frem, skal selv betale for tilbuddet, så skatteyderne slipper for en ekstra regning, men bilisterne får så altså en hurtigere tur på arbejde til gengæld.

Hvorfor slår regeringen ikke til på tilbuddet? Vi har fået at vide fra regeringen, at trængslen i København er et endog meget stort problem, men nu ser det ud til, at regeringen absolut intet vil gøre for at løse det.

Var årsagen til, at regeringen foreslog betalingsringen, i virkeligheden blot, at ringen skulle løse et problem for den selv? Et problem med betaling af SF som et led i en eller anden handel, der blev indgået i et sort tårn i efteråret?

Kilde: