Hvorfor demonstrerer danske muslimer ikke mod Kurt Westergaards overfaldsmand, og det han står for?
Udgivet for 870 dage siden i Leder
Tilføjet 04/01 21:16 til Boblere
LEDER: På Christiansborg Slotsplads har der nu i mere end otte år stået en såkaldt "fredsvagt" for at gøre opmærksom på det ifølge bagmændene urimelige i, at dansk militær tog del i invasionen og besættelsen af Irak og i dag befinder sig i Afghanistan. Det kan man mene om, hvad man vil, men man kan ikke stille spørgsmålstegn ved, at Fredsvagten repræsenterer en vilje hos indfødte danskere til at kritisere "sine egne", når man er uenig. Det samme kan siges om de 12.000 danskere, som gik på gaden i august for at demonstrere mod den forestående hjemsendelse af de afviste irakiske asylansøgere i Brorsons Kirke.
Hvorfor demonstrerer muslimer i Danmark ikke mod "deres egne" på samme måde? Hvorfor går danske muslimer ikke på gaden i tusindtal og demonstrerer mod den tankegang, som ligger bag, når en herboende somalier i islams navn går til angreb på Muhammed-tegneren Kurt Westergaard med det formodede formål at slå tegneren ihjel? Hvorfor har muslimer i Danmark i det hele taget aldrig demonstreret mod forbrydelser som begås i islams navn af terrorister over hele verden? Hvorfor er der ikke bare en Facebook-gruppe med 5-10.000 danske muslimer, der tager afstand fra overfaldet, som medlemmer?
Muslimer er ikke mere ansvarlige for, hvad andre muslimer gør, end kristne er ansvarlige for andre kristnes handlinger, eller ateister er ansvarlige for andre ateisters handlinger. Men alle fredelige muslimer i Danmark bør have en egeninteresse i ikke at fremstå som det tavse flertal, der accepterer den tolkning af islam, som radikale islamister omsætter i hadske ord og modbydelige handlinger.
Derfor forekommer det sært, at de danske muslimer ikke yder en langt mere aktiv indsats for at undsige nogle af de trosfæller, som i dag fremstår som de danske muslimers repræsentanter i offentligheden. Naser Khader gjorde en indsats under Muhammed-krisen, da han stiftede Demokratiske Muslimer, men den organisation har vi efterhånden ikke hørt noget til i halvandet år. Er de danske muslimer for dovne til at bekymre sig om deres omdømme? Eller bliver de så upopulære hos deres trosfæller, hvis de undsiger de rabiate af slagsen, at de ikke tør? Eller er der simpelthen bare ikke nok danske muslimer, som føler sig i så kraftig modsætning til terrorister og svovlprædikanter, at de kan udgøre en nævneværdig protestgruppe?
Danske muslimer kan vinde så uendeligt meget goodwill i resten af samfundet, hvis de blot klart og tydeligt vil markere deres modstand mod f.eks. den somalier, som ville overfalde Kurt Westergaard. Men det eneste, det kan blive til, når en af deres trosfæller med sin handling fremstiller islam som morderisk og fjendtlig over for frihed, er en pressemeddelelse.
Det er simpelthen for sølle.
Opdatering: I Norge kan de tilsyneladende godt finde ud af det.
Spørgsmålet er om de ikke undlader det at samme grund som jeg ikke demonstrerer imod overfaldsmanden fra Herning - at det ikke har noget med dem at gøre?
Hvis der var en verdensomspændende kristen bevægelse, herunder i Danmark, som udøvede terror mod muslimer med en eller anden begrundelse, tror du så ikke, at en masse danskere ville demonstrere mod det, selvom det ret beset ikke ville have "noget med dem at gøre"? Det tror jeg. Danskere demonstrerer jo f.eks. også imod dansk krigsførsel i Irak og Afghanistan, selvom de ikke har stemt på de partier, som har besluttet, at soldaterne skal sendes afsted.
Man vil jo simpelthen bare ytre sin uenighed. Hvorfor vil muslimer ikke ytre deres uenighed med de af deres trosfæller, som i islams navn begår terror og overfald på Kurt Westergaard?
Det falder ikke nogen ind, at det måske skyldes, at der ikke er bred uenighed? Naser Khader har markeret sig i opposition til islamister - og han er et hade-objekt i muslimske kredse og er truet på livet. I England siger omkring en tredjedel af muslimske studerende, at de foretrækker sharia fremfor britisk lov og tilsvarende antal støtter dødsstraf for folk som forlader islam. Sharialov ville betyde dødsdøm til Kurt Westergaard. Det tyder endvidere på, at et stort flertal af muslimer ikke mener, at Kurt Westergaard skulle have ytringsfrihed til at tegne muhammedtegninger.
Jeg er heller ikke helt enig med lederen. På den ene side er der ikke tvivl om, at mange muslimer - mere eller mindre retmæssigt - føler sig som ofre, og ofre vil hellere komme med apologier, være nærtagende og gå til angreb på virkelige eller illusionære fjender end de vil kaste et kritisk blik på egne problemer.
Som den israelsk-britiske historiker Avi Shlaim udtrykker det, så er selvkritik sejrherrens privilegium.
På den anden side antager lederen at muslimer er en homogen gruppe, der alle har stort set samme 'muslimske' interesser. Det minder om de politikere der har ment, at man bedst kommer i kontakt med muslimerne ved at tale med 'deres repræsentanter', imamerne.
Som om imamerne skulle være retmæssige repræsentanter for at religiøst mindretal, hvoraf kun 15 pct. går regelmæssigt i moske.
Jeg antager faktisk ikke, at muslimer er en homogen gruppe med de samme interesser. Jeg undrer mig over, at de muslimer, som ikke har de samme interesser som terrorsympatissører og ortodokse imamer, ikke føler et større behov for at fortælle om det i offentligheden.
Og så er det pisse koldt udenfor
Jeg er enig i den forstand, at jeg godt kunne ønske mig, at der var flere muslimer, der offentligt undsagde hele idéen om at Islam ikke må kritiseres (en uheldigvis essentiel del af Islam). Problemet er jo bare, at de så ville være i samme båd som Kurt Westergaard; men det er en anden og mere alvorlig snak.
Med hensyn til at undsige den konkrete handling, dvs. mordforsøget på Kurt Westergaard, så mener jeg, at du opstiller et umuligt krav. "Islam-kritikeren" ville jo bare tænke: "Det mangler da bare, at de tager afstand fra mordforsøget," mens "Islam-apologeten" ville tænke: "Hvorfor undskylde for noget, de ikke er medvirkende til?" Med andre ord så kan jeg ikke se hvorfra denne "uendelig megen goodwill" skulle komme fra ifm. denne enkeltsag?
Din retorik minder desværre om spørgsmålet: "Har du sagt undskyld for at du slog din kone?" Spørgsmålet antager skyld og denne antagelse korrigeres ikke ved at spørge "Har I sagt undskyld for at I slog Jeres koner?" og således vil "Islam-apologeten" have the upper hand.
Med andre ord så kan jeg ikke se hvorfra denne "uendelig megen goodwill" skulle komme fra ifm. denne enkeltsag?
Du kan da bare se på al den goodwill, som Naser Khader høstede, da han stod frem som den danske muslim, der ikke var enig med imamerne under Muhammed-krisen. Danskerne følte en enorm lettelse, fordi de kunne bruge Naser til at trøste sig ved: 'De er heldigvis ikke alle som imamerne,' tænkte de. Og Naser kunne på det tidspunkt få 20 procent af stemmerne, hvis han stillede op som formand for et parti, viste en meningsmåling. Det er da goodwill, som kan mærkes!
Ja, men det viste sig også, at Naser Khader er en meget lille minoritet blandt muslimer.
Gang på gang er folks naive forhåbninger blevet bristet når de muslimske repræsentanter er blevet kørt op i medierne, og det så senere viser sig hvilke holdninger de virkelig har. Der er mange eksempler - men en Abdul Wahid Pedersen er i årevis blevet promoveret i medierne som en slags ambassadør, en moderat, en som forstår begge sider. Men det har jo helt tydeligt vist sig, at også han er en ekstremistisk islamist som går ind for sharia og bl.a. erklærer, at stening er en ufravigelig straffemetode for visse forbrydelser, givet af Allah.
Fremfor en offentlig demonstration - der givet ville være et effektivt PR-stunt - så jeg hellere tegn på, at en langt større del af de herboende muslimer, der rent faktisk er godt integrerede, vovede at tage konfrontationen med integrationsfjendtlige muslimer i boligområderne, i skolerne og på arbejdspladserne. Og det handler jo ikke om en enkeltsag, hvor en gal afrikansk mand (som en kvinde fra Tyrkiet næppe føler nogen særlig samhørighed med) har fået et flip.Reel indsats fremfor en (måske) tom demonstration båret frem af ønsket om goodwill. Jeg behøver ingen trøst, men jeg savner noget handling!
@Ole
Muslimer rundt i verden viser også deres utilfredshed. Som du selv linker nederst i Lederen, så har folk i Norge været på gaden. Men også i Pakistan valgte alle butikker at have lukket i fredags, for at vise deres afstandstagen til terror (i det mindste i deres eget land).
Prøver blot at sige, at man kan ikke se det som en homogen gruppe. Nogen vælger at stå op imod det, hvor andre vælger at tie. Præcist ligesom med danskerne - Er 12.000 virkelig mange mennesker (holdt op imod en befolkning på 5,2 mill.)?
Jeg så også gerne en reaktion. Men tror ikke vi vil få en samlet reaktion. Men der er heldigvis mange individuelle reaktioner og afstandstagen fra handlingen.
Nu beskæftiger lederen sig med danske muslimer. Det er trods alt her i landet, at overfaldet er foregået. Opdateringen med det norske eksempel har blot til formål at vise, at når norske muslimer kan finde ud af at udtrykke kritik af trosfæller, så burde danske muslimer vel også kunne.
Jeg tror, at 99,999% af alle muslimer i verden - hvis ikke flere - ønsker at leve et fredeligt liv med alle andre borgere i denne verden, men den lille rest, som er tilbage har en anderledes tilgang til til tingenes tilstand og som umuligt er nå ind til. Disse findes i alle folkeslag, religioner og områder, desværre. Og desværre er det disse fanatikere, som får sat dagsorden efter deres handlinger godt hjulpet til af pressen og medierne, som giver dem unødvendigt meget opmærksomhed. Men ikke mindst af højrepopulistiske politikere, debatører og islamkritikere, som bevidst drager fordel fordel af situationen til egen forudindtaget holdnings fordel. Som her, hvor OBO kræver alverdens muslimer på gaden for Kurt Wesyergaards fordel. Hvor naiv har man lov til at være og tro, at muslimer er grænseløst ubegavede, at man efter at have slået dem i ansiget så beder dem om at vende den anden kind til. Her i denne situation at skulle gå ud på gaden for Kurt Westergaard skyld?? Mange muslimer blev stødt over tegningen - personligt blev jeg ikke stødt af den, da jeg ikke betragtede tegningen, som et billede af vores profet, men en eller anden arabisk person med en bombe i turbanen. Jeg tænkte lad dog manden. - og enkelte tog voldelige midler i brug for at vise deres utilfredshed. Men jeg tror ikke, at du kan få overtalt den enkelte muslim til at gå i et demonstrationstog for Kurt Westergaard, uanset hvad, der skulle ske med ham. OIC har blandt andre været i medierne og taget afstand fra overfaldet. Og i Norge har nogen også sagt at man måske vil demonstrere, men...Muslimerne kan tage afstand fra galninges forsøg for overfald på manden men jeg tror ikke de vil gå så langt, at de ligefrem vil forsvarer manden, desværre.
Jeg tror, at 99,999% af alle muslimer i verden - hvis ikke flere - ønsker at leve et fredeligt liv med alle andre borgere i denne verden
HA HA HA HA !!!! ÅHH HO HO HO HO !!!! 
Jeg tror der er flere grunde til den manglende respons fra de danske muslimer. Den vigtigste er nok at de mest velintegrerede slet ikke føler at radikal islam og angrebet på kurt Westergaard har noget med dem at gøre. Og det ville være de velintegrerede der kunne stable sådan et arrangement på benene.
Men jeg savner også flere debattører fra den kant blande sig i debatten.
Jeg udførte en lille en-personers meningsmåling i går, og fik at vide at vedkommende ikke ønskede at deltage i integrationsdebatten fordi den er så hård. Det er rigeligt at blive kaldt perker på gaden, og når man - bl.a. på disse sider - læser hvor ophedet debatten kan blive, så kan jeg egentlig godt forstå at der er nogen der ikke ønsker at stikke snuden frem.
Men det er ærgeligt at der stort set ikke er nogen der gør.
God leder OBO! Det er da besynderligt, at en sådan åbenlys tilkendegivelse af modstand imod, hvad vi alle hele tiden får at vide er en forvanskning af islam, ikke kan mønstre mere offentligt tilkendegivet modstand fra de muslimske samfund i DK. Særligt for så vidt, at det ellers ikke skorter på muslimers demonstrations iver i forhold til Muhammedtegninger, Konflikten i Gaza sidste år, Krigen mod Saddam Hussein, til støtte for Hizb ut Thahir(?) osv. osv.
De muslimske samfund gør altså flittig brug af demonstrationer når de vil ytre sig og sende beskeder i det offentlige rum. Her er det tankevækkende, at der ikke har været een enste der vente sig imod de mange drab, undertrykkelsen af anderledes tænkende og troende der lider under muslimske magthaveres åg, endsige er ofre for terror begået af muslimer i islams navn.
Ja, mulsimerne er ikke en homopgen gruppe, og ja mange vil bare gerne leve som os - fredeligt og virksomt - men hvor ville det klæde dem offentligt og på troværdigvis at gå på gaden og solidarisere sig med det samfund, der betaler for deres ophold, sikrer dem mod ufred og undertrykkelse. Det ville give uanede spaltemeter på Politiken og DR stof til mange og lange indslag om det multikulturelle paradis, der venter.
Jeg er ikke overrasket over at muslimerne ikke demonstrerer. Jeg tror nok at mange muslimer ikke vil sættes i bås med ekstremisterne, men hvis de gik på gaden ville de mere eller mindre gå imod deres egen tro (at man ikke må tegne Muhammed).
,Tak til OBO for en modig og retsindig leder.
Jeg er helt enig i, at der er en vis moralsk påskyndelse til at holde justits og sin sti ren indenfor "egne rækker". Vi ser jo ikke at muslimer over en kam er sky for at sige deres mening og demonstrere. Det forstemmende er bare, at det hver gang er med "død over USA/Israel/vesten", "vantro skal vise respekt overfor muhammed", flagafbrænding, bilafbrænding, heilen og ekstremt hadefulde taler og råb. Jeg vil gerne se, at de påståede moderate muslimer findes udover den enkelte lokale grønthandler, som vi altid skal rives i næsen. Hvor ved man iøvrigt fra, at han er "moderat", fordi han hilser pænt og giver god service, når han skal sælge en agurk? Hvis nogen skærer muslimer over en kam, så er det apologeterne, de holder sig krampagtigt for øjne og øren for at opretholde illusionen om deres multikulturelle drømmeverden.
Men overvej lige en mulighed: når man abonnerer på islam, så kunne man faktisk mene det, generelt. Kunne det være muligt, at muslimer IKKE generelt er kultur-religiøse, lunkne og ligeglade. Islam foreskriver alt i et menneskes liv, helt ned til hvordan man tager tøfler på. Det kan ingen muslim ignoere og kalde sig muslim ... uden repressalier.
Koranen siger VI ikke-musllimer skal være dhimmier, at jøder skal dræbes,at det verdensomspændende kalifat er målet, at allahs ord ikke kan fortolkes, at der er dødsstraf for frafald. Hvad nu hvis man er muslim fordi man tror inderligt på alt dette? At man ikke KAN være muslim og vælge-og-vrage, som en god vestlig gude-forbruger, som plukker lidt på alle hylder, tilføjer sine egne regler og mener eet idag, noget andet imorgen?
Jeg tror, at den dag det skarpe valg skal tages mellem islam og det verdslige vestlige demokrati, så falder næsten alle muslimer til den islamiske side. Det ved imamerne. Derfor kan imamerne, som over en kam er værdifremmede for det vesten de opererer i, få frit spil og køre den muslimske befolkning benhårdt målrettet mod et islamisk domineret samfund. Det er enhver muslims PLIGT at arbejde mod dette mål, det er jihad.
AT muslimer siger fra i egne rækker er et anerkendelsesværdigt håb og positiv opfordring fra OBO. Jeg er blot bange for, at han råber i ørkenen.
Godt indlæg fra OBO. Jeg er forøvrigt helt på linje med din kommentar.
Det er relativister og kulturradikale mssekonsumenter i vesten som er de virkeligt uvidende, når de anlægger en vinkel på islam som et postmodernistisk projekt hvor man kan plukke det ud og forbruge den del som passer en bedst.
Men det er en meget specifik og hypermoderne tankegang i vesten som de ligger under for. Sådan fungerer religioner ikke almindeligvis. En lovreligionen som islam er en totalitær politisk ideologi. Den anerkender ikke nogen skelnen mellem samfund og religion. Ligesom der er begrænset plads til individuel frihed.
Det er svært at vide om danske muslimer bakker op om terror eller ej. Det som under alle omstændighder holder dem tilbage er det muslimske kollektiv og frygten for at blive udstødt eller hjemsøgt af islams voldelige stormtropper. Derfor retter muslimer normalt ind. Det er tilfældet Norge der er en undtagelse.
Flere artikler fra Leder
Folkeskolen suger løs
Udgivet for 1 dag, 14 timer og 39 minutter siden i Leder
Tilføjet 22/05 22:47 til Boblere
Vammel fagforeningsegoisme på medlemmernes bekostning
Udgivet for 2 dage siden i Leder
Tilføjet 21/05 22:32 til Boblere
Politikens vej til rigdom for alle: Brug løs!
Udgivet for 3 dage siden i Leder
Tilføjet 20/05 21:14 til Boblere
Forstå det nu: Det gamle Venstre er væk - måske for evigt
Udgivet for 9 dage siden i Leder
Tilføjet 14/05 21:33 til Boblere
Du skal yde mere til statskassen, din dovne rad!
Udgivet for 22 dage siden i Leder
Tilføjet 01/05 20:42 til Boblere
Forbrugerrådet kræver lovgivning mod forbrugere
Udgivet for 23 dage siden i Leder
Tilføjet 30/04 23:32 til Boblere
Carina har dobbelt så mange penge til sig selv som Annika
Udgivet for 24 dage siden i Leder
Tilføjet 29/04 21:29 til Boblere
Højt sygefravær i det offentlige er politikernes svigt af skatteyderne
Udgivet for 27 dage siden i Leder
Tilføjet 26/04 22:13 til Boblere
Når din tømrers skat bliver din hovedpine
Udgivet for 28 dage siden i Leder
Tilføjet 25/04 21:49 til Boblere
TV-Avisen: Public venstreorienterethed
Udgivet for 29 dage siden i Leder
Tilføjet 24/04 20:16 til Boblere
Venstre ved du overhovedet ikke, hvor du har
Udgivet for 31 dage siden i Leder
Tilføjet 22/04 20:27 til Boblere
En regering med holdningerne deponeret hos Bettina Post
Udgivet for 34 dage siden i Leder
Tilføjet 19/04 22:33 til Boblere
Homoer skal da have lov til at diskriminere - men det skal heteroer så også
Udgivet for 35 dage siden i Leder
Tilføjet 18/04 21:39 til Boblere
|
|
John Stossel interviewet til Uncommon Knowledge Tilføjet 23/05 21:46 af Capitalist |
| Flere videoer | |
Tænk at livet koster livet! 23/05 22:39 - 101 klik
Er bogen aktuel NU? - Ja, desværre. 24/05 08:47 - 91 klik
Eksperter: Lempelser åbner for flere dårligt uddannede indvandrere 24/05 10:18 - 78 klik
Peter Kurrild-Klitgaard: 1984 i 2012 23/05 12:45 - 545 klik
Søren Espersen: Folketingets Ramadan-Middag - en frækhed uden lige… 23/05 07:53 - 490 klik
Ny karaktér-skala: Alle får 12 23/05 09:10 - 361 klik
20 sorte dræber-sjakaler i aktion i det multikulturelle England 23/05 15:09 - 345 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

