Lene Espersens ikke-undskyldning
Udgivet for 587 dage siden i Leder
Tilføjet 14/10 21:28 til Boblere
LEDER: Udenrigsminister Lene Espersen har tilsyneladende ikke undskyldt for de danske Muhammed-tegninger under hendes ophold i Egypten, men hun har til gengæld sagt, at den danske regering ikke ønsker, at der igen skal tegnes karikatur-tegninger af muslimernes profet Muhammed.
"The Danish government is well aware that many people felt deeply hurt by the cartoons. I would like once again to make it clear that this is something we find regrettable, and do not wish to see repeated," sagde hun i en tale i Cairo.
Dermed tog hun et skridt, som den danske regering ikke tidligere har taget. Regeringen har før beklaget, at folk i den muslimske verden følte sig såret over tegningerne. Men at regeringen ikke ønsker, at det skal ske igen, er nyt. Hvorfor er det blevet tilføjet?
I forvejen er gale muslimers krav om dansk bodsgang for tegningerne blevet vel rigeligt imødekommet af den danske regering, både under selve krisen og da Anders Fogh Rasmussen ville indynde sig til sin NATO-generalsekretærpost hos den tyrkiske regering. Der var absolut ingen grund til at gå endnu et skridt i denne retning og undsige alle fremtidige karikatur-tegninger af Muhammed.
Problemet i denne sag er naturligvis ikke, at der i Danmark eller i andre vestlige lande findes mennesker, som fastholder deres ret til at trodse islamiske dogmer om, hvordan muslimernes afdøde profet må omtales og fremstilles. Problemet er, at for mange muslimer i denne verden er for sarte og for villige til at begå forbrydelser for at lukke munden på deres kritikere.
Det burde den egyptiske regering have beklaget overfor Lene Espersen, og det burde den egyptiske regering have sagt, at den ikke ønsker at se igen. En sådan indrømmelse fik Lene Espersen dog ikke - hun forlangte det ikke engang.
For tyndt af JM.
Efter man selvfølgelig finder ud af den lokale avis ikke havde belæg for sin udlægning af Lene E' tale, kritiserer JM det lene E ikke sagde i talen!
JM mener ikke det er nok at betone de danske generelle samfundsforhold.
Nej JM mener Lene E skulle have udspecificeret netop den enkelt sag har har vakt størst vrede mod Dk de seneste mange år netop i dette land der besøges og talen oldes i.
For tyndt og for skingert.
JM og mange andre er gået i valgkampsmode.
Jeg er uenig i lederens udlægning af udtalelsen.
Der bliver sagt: "The Danish government is well aware [..]" og derefter "that this is something we find regrettable [..]"
Der er derfor ikke tale om, at regeringen ikke ønsker at flere tegninger - der er tale om, at regeringen blot ikke ønsker at vide det, hvis nogen bliver vrede over tegningerne.
Problemet er at dette lyder som en undskyldning. Det ligger jo ikke langt fra..
"Vi beklager at tegningerne blev bragt"
Når jeg læser den Engelske version (jeg ville ønske Danske politikere tog og studerede Engelsk lidt mere), så er de oversætning jeg giver oven over her, ikke langt fra hvad hun sage, når det så oversættes til arabisk, og vinkles en lille smule, så har hun undskyldt.
Når man arbejder internationalt, skal man skære alt ud i pap, fordi med mange genoversætninger af noget, så bliver det mere og mere udvandet, efter hvad oversætteren ønsker/forstår.
A significant portion of the Danish population is well aware that freedom of speech and personal rights are being deeply hurt by our ruling political class. We would like once again to make it clear that this is something we find regrettable, that that we hope we may find the strength to abolish the big government experiment, and never see it repeated....
Lene Espersen beviser igen, at hun ikke er sit job voksen eller værdig.
Idiotisk tale. Tænker hun slet ikke over hvad hun siger eller læser hun bare det op nogle tåbelige embedsmænd har skrevet?
Realiteten er, at hun er ude i noget nær at tale med to tunger. Tænk at man skal føle sig så underdanig for disse mellemøstlige tosser, at man slesker for dem. Skandaløst, intet mindre.
Er enig i Lene E slet ikke har imponeret og får meget svært ved at komme ordentligt igen.
Men denne kritik er direkte latterlig.
Jeg ønsker da heller ikke fornærme nogen, men tåler folk ikke synet af en tegning er det deres problem.
Ville ønske disse mennesker ikke var så urimeligt følsomme.
Lene E siger: ""Under the Danish constitution, every citizen has the right to express himself within the limits of the law without interference from the government."
Hvad mere kan hun sige?
Hun er jo ikke rejst derned for at erklære krig!
Men for at bedre nationale relationer.
Hun SKAL unlade at sige "we regret", "it is regrettable", m.v. da alle disse kan vinkels til en undskyldning.
Feks kunne hun havde sagt "it is regrettable that so many people felt deeply hurt over the incident, however, Under Danish law, every citizen is allowed to say what they wish, subject to the courts, in the case of libel, and slander" Men i det man siger "regrettable", betyder det på mange sprog "vi fortryder" - aka undskyld, hvis man leder efter en undskyldning så kan man finde den i sætningen.
En bedre måde at formulere det er "it is unfortunate that som many people felt deeply hurt over the incident ..." Det er NETOP ikke en undskyldning, og nok nærmere det som der skulle havde været sagt.
Dette ".... it clear that this is something we find regrettable, and do not wish to see repeated" Det er en undskyldning..
"Vi beklager det skete, og ønsker ikke det sker igen"
Hvordan kan det være andet end en undskyldning.
@shadow
Du kunne have en pointe.
Men idet Lene E siger: "Under the Danish constitution, every citizen has the right to express himself within the limits of the law without interference from the government."
Har du ikke nogen pointe.
Problemet er at hun kommer med en sætning med "we reget ... bla bla"..
Og så kommer hun med "Under bla bla.|
Altså først undskylder hun, og så undskylder hun med at den danske stat ikke kunne gøre noget, altså kan det læses som en bortforklaring.
Nu mener jeg forsvaret af en essentiel frihed som ytringsfriheden ville være en af de fineste sager at gå i krig i forsvaret for.
Hun skulle naturligvis have forklaret fordelene ved ytringsfrihed, fri debat og at man i Danmark har den frihed til at sige hvad man vil uden at staten kommer efter dig. Det betyder, at nogen nogle gange siger noget man ikke kan lide eller bliver forarget over. Men det må man acceptere i et frit samfund. Og så skulle hun have forklaret hvor forfærdeligt det var, at ekstremistiske islamister greb til vold for noget så latterligt som satiretegninger og at Danmark ikke finder sig i terror eller trusler om terror og vil slå hårdt ned på og så opfordre til en alliance mod islamisk ekstremisme og terrorisme og fremmelse af frihed i verden.
Det der leflen for islamister er til at brække sig over. Det er utåleligt at se en dansk politiker så langt nede på knæ i tvetunget tale, at man godt kan forstå, at nogle har forstået det som en undskyldning.
@frihed
Lene E siger : " "Under the Danish constitution, every citizen has the right to express himself within the limits of the law without interference from the government."
Jep, og det er også fint. Problemer er når man nærmer sig at tale med to tunger - at sige to ting rettet mod forskellige målgrupper.
Den med "within the limits of the law", er jeg heller ikke begejstret for. Det er naturligvis sandt, men hos den målgruppe hun taler til er netop "blasfemi" eller Muhammed-fornærmelser ulovlige. Det giver igen forvirring. Hvilket til dels synes at være målet - for at kunne være venner med alle.
Jeg er ikke imponeret.
Islamister har jo også fri ytrings frihed, "within the limits of the law"..
Så på det niveau er Dansk lov det samme som islamistisk lov.
Forskellen er bare at alt kritik af profeten er forbudt under islamisk lov..
Derfor har hun sagt at problemet er at der ikke er love i Danmark i mod det - og med den første undskyldning er det en, underforstået - det kommer...
Især med kommentaren om at de ikke ønsker det sker igen.
Alt - igennem, kan det hele tolkes (som det er blevet) som en undskyldning.
“She also cited her country’s efforts to enact a law criminalising contempt of religions,”
http://gulfnews.com/news/region/egypt/danish-official-apologises-for-offensive-drawings-1.696111
Men det har hun nok slet ikke sagt...
Hvad LE har sagt. eller ikke sagt, er nu næsten ligemeget... The word in the street er, at hun sagde undskyld.
De politisk "korrekte" har det med at udtrykke sig på en måde, så de fremtræder som én stor undskyldning overfor muslimerne. Hvormår har man set, at de fundamentalistiske muslimer forstår delingen mellem den lovgivende, udøvende og dømmende magt - endsige anerkender den for Danmarks vedkommende?
Der er endnu ingen der har været i stand til at bevise, at der er noget at undskylde, f.eks. vedrørende Kurt Westergaards tegning af muslimsk bombeterror - som blot udrtykker fakta. Den tegning, der forvrøvlet kaldes en Muhammedtegning, er forårsaget af de politisk "korrektes" meningstyrani.
Påfaldende nok har han selv tegnet en grov smædetegning af Pia Kjærsgaard, jf. Geoffrey Cains bog: Ondskabens ikon - alligevel blev K.W. inviteret som gæstetaler ved DFs forrige årsmåde, har jeg læst.
Meget smart at sige noget der kan misforstås som en undskyldning, men ikke er det - så burde alle være glade.....
Jeg synes ærligt talt at fru Lene Espersen skulle tage til Mallorca igen og blive der. Har hun ikke snart kludret nok i det?
Hvad med at lene betoner den generalle danske anti-autoritære kultur der gør grin med autoriteter? Hvad med hun viser den bunke af satiretegning der er lavet over alle andre "hellige" ting i denne verden?
Jeg har endnu ikke læst nogen forklaring på, at Lene Espersen overhovedet talte om muhammedtegningerne i sin tale.
Flere artikler fra Leder
Folkeskolen suger løs
Udgivet for 1 dag, 14 timer og 54 minutter siden i Leder
Tilføjet 22/05 22:47 til Boblere
Vammel fagforeningsegoisme på medlemmernes bekostning
Udgivet for 2 dage siden i Leder
Tilføjet 21/05 22:32 til Boblere
Politikens vej til rigdom for alle: Brug løs!
Udgivet for 3 dage siden i Leder
Tilføjet 20/05 21:14 til Boblere
Forstå det nu: Det gamle Venstre er væk - måske for evigt
Udgivet for 9 dage siden i Leder
Tilføjet 14/05 21:33 til Boblere
Du skal yde mere til statskassen, din dovne rad!
Udgivet for 22 dage siden i Leder
Tilføjet 01/05 20:42 til Boblere
Forbrugerrådet kræver lovgivning mod forbrugere
Udgivet for 23 dage siden i Leder
Tilføjet 30/04 23:32 til Boblere
Carina har dobbelt så mange penge til sig selv som Annika
Udgivet for 24 dage siden i Leder
Tilføjet 29/04 21:29 til Boblere
Højt sygefravær i det offentlige er politikernes svigt af skatteyderne
Udgivet for 27 dage siden i Leder
Tilføjet 26/04 22:13 til Boblere
Når din tømrers skat bliver din hovedpine
Udgivet for 28 dage siden i Leder
Tilføjet 25/04 21:49 til Boblere
TV-Avisen: Public venstreorienterethed
Udgivet for 29 dage siden i Leder
Tilføjet 24/04 20:16 til Boblere
Venstre ved du overhovedet ikke, hvor du har
Udgivet for 31 dage siden i Leder
Tilføjet 22/04 20:27 til Boblere
En regering med holdningerne deponeret hos Bettina Post
Udgivet for 34 dage siden i Leder
Tilføjet 19/04 22:33 til Boblere
Homoer skal da have lov til at diskriminere - men det skal heteroer så også
Udgivet for 35 dage siden i Leder
Tilføjet 18/04 21:39 til Boblere
Tænk at livet koster livet! 23/05 22:39 - 101 klik
Er bogen aktuel NU? - Ja, desværre. 24/05 08:47 - 91 klik
Eksperter: Lempelser åbner for flere dårligt uddannede indvandrere 24/05 10:18 - 78 klik
Peter Kurrild-Klitgaard: 1984 i 2012 23/05 12:45 - 545 klik
Søren Espersen: Folketingets Ramadan-Middag - en frækhed uden lige… 23/05 07:53 - 490 klik
Ny karaktér-skala: Alle får 12 23/05 09:10 - 361 klik
20 sorte dræber-sjakaler i aktion i det multikulturelle England 23/05 15:09 - 345 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |
|
|
John Stossel interviewet til Uncommon Knowledge Tilføjet 23/05 21:46 af Capitalist |
| Flere videoer | |

Bookmarklet

