Tanker om trængsel i København.

Betalingsringen er endelig skrinlagt og det er nok også det bedste for den løser ikke problemerne med de mange biler i København

Jesper Haaber Gylling,

23/02/2012

Betalingsringen er endelig skrinlagt og det er nok også det bedste for den løser ikke problemerne med de mange biler i København.

Hvis man vil løse problemet med trængsel på vejene og dermed gøre det nemmere at komme frem, så skal der tænkes helt anderledes.

Hvad er det egentlig, der er problemet?

Hvis man kal være lidt grov, så er problemet vel at alt for mange skal krydse København for fx. at passe deres job på fx. Amager. Det betyder at særligt dem fra Nordsjælland skal ind af Lyngbyvejen og derefter ind gennem byen til stor gene for dem som rent faktisk har et ærinde i selve byen. Skal man på Nordamager, så er det en meget stor omvej at køre udenom København på motorvej. Kommer man sydfra er der allerede en mulighed for at tage Sjællandsbroen - tænk hvis den IKKE var der, så var der sgu for alvor kaos omkring Rådhuspladsen.

Dem som så har gøremål i Centrum kan så ikke finde en parkeringsplads og må derfor kører rundt og rundt indtil det lykkes. Jeg ser dem hver dag.

En af løsningerne kunne være en tunnel fra Lyngbyvejen, som kommer op helt ude omkring Prøvestenen. Det ville tage en meget stor del af trafikken. Særligt hvis man hvis kunne komme op et sted midtvejs. Desuden kunne man lave en gigantisk parkeringskælder i Fælledparken under jorden - af med græsset og så lave noget med plads til et par tusinde biler og så på med græsset igen. Det ville tage mange af parkeringsproblemerne på Østerbro, når der fx. er koncerter i Idrætsparken. Der ville så også kunne laves gode forbindelser til centrum med citybusser - ikke de store skrummelbusser vi kender nu.

Tilsvarende underjordiske parkeringshuse kunne man lave i Valbyparken, Amagerfælled og Kløvermarken - ligeledes med gode offentlige transport muligheder ind til Centrum.

I Berlin har jeg hørt at man skal etablere parkeringsmuligheder hver gang man renoverer eller bygger nyt - det betyder at der er rigtig mange parkeringspladser og trafikken ikke er voldsom selvom der bor mere end 4 millioner i byen.

København må acceptere at nogle gerne vil have bilen med ind til byen - det må så koste noget og samtidig skal man også skabe nogle rammer for at andre gider tage det offentlige. Det er altså dødens pølse at stå mast i en 1A til Hellerup sammen med 8000 andre og alle deres poser og tasker og børn og barnevogne og aviser, når det samtidigt er regnvejr og alle er våde og sjaskede efter 10 minutters venten.

S-tog døgnet rundt ville sikkert også kunne løse noget. Yderligere står det jo ikke skrevet noget steder at der absolut skal være så mange arbejdspladser i Centrum - en masse firmaer må kunne ahve en fordel ved at komme ud i periferien. Det ville også frigøre en masse m2, som så kunne skaffe skatteborgere i stedet.

Slutteligt ville det klæde København at kopiere den glimrende løsning på parkering i Aarhus, hvor man jo bare sætter bilen og trækker en billet og så afregner man NÅR man kommer tilbage. Dermed slipper man for afgifter og samtidig vil er uvægerligt være mindre trafik.

Blot et par ideer.

Kilde: