Kontakt 180Grader.dk
20

Skrevet af Dagobert 478 dage siden - Direkte link

Skatter, afgifter, overenskomster og diverse mærkelige love gør vel at de små forretningsdrivende med små indtjeninger ikke kan overleve. Omkostningerne er simpelthen for høje. Derved har de store frit spil med hensyn til at aftale priser/se-hvad-den-anden-tager-for-varerne. Detailmarkedet er gennemreguleret og pilråddent. Det eneste våben mod det, er at begrænse reguleringen af markedet. Jeg tvivler stærkt på at Ole Sohn går den vej.


Skrevet af Kristian Oestergaard 478 dage siden - Direkte link

Hvis der er højere omkostninger i Danmark pga. stærke fagforeninger der presser lønningerne op og stort spild til administration pga. detailregulering fra staten vil det vel også hæve priserne.

 

Lidl har fx altid kørt med underskud i DK men det kan selvfølgelig skyldes andet en høje omkostninger.


Skrevet af Shadowen (Michael Nielsen) 478 dage siden - Direkte link

Priserne i Danmark er 5 procent højere end i sammenlignelige lande, når der er taget højde for forskelle i moms, afgifter og velstand, viser en redegørelse fra Konkurrencestyrelsen. Den peger også på, at en gennemsnitsdansker hvert år ville kunne spare 1.300 kroner, hvis priserne falder med et procentpoint.

 

 

 

ok jeg tager hans forudsætning holder, at 5% er pga manglende konkurrence evne, efter alt skatter og afgifter er fjernet..

 

Ok en dåse cola i Danmark 6-10dkk - vi siger 6 - tilbuds aviser (36dkk for 6 dåser).

En dåse cola i Tyskland, 3x 24 = 139dkk eller 1.93 dkk per dåse.  Men det er med 7% moms, således prisen - renset for tysk moms er 1.80dkk..

 

Ligger jeg 5% oven i dåse prisen, så burde prisen i Danmark (renset for moms og afgifter være 1.89dkk, pga mangledne konkurrence.

 

Lad mig sige det sådan, var det her virkeligthed gad jeg ikke køre til tyskland, fordi besparelsen per enhed er ca 10 øre per dåse, så for at hente de 500 dkk i slid, og brændstof som sådan en tur koster mig, skal jeg havde ca 5000 dåser med eller lidt over 208 kasser, @ 8 kg per kasse = ca 1.7tons af varer...  Altså skal jeg bruge en lastvogn.  (hvor ved transporte prisen mange dobbler - 3km/ilteresn vs 20km/literen).

 

Så efter herrens udsagn, er baseret i massiv ubegavethed, fordi hvis hans udsagn var korrekt, så tager staten 4.10dkk per dåse i afgifter og skatter, eller 215% i afgifter..

 

Tager vi et stykke okse kød fra tyskland, kan de købes for mellem 80  - 100dkk /kiloet (fra en slagter bedste kvalitet)..   Mens her hjemme  ligger priserne på mellem 160 -180dkk/kiloet (fra bilka, ok kvalitet, men tilbuds varer)..

 

Således renset for Tysk moms snakker vi omkring 74dkk.

Mens i Danmark snakker vi ca 128dkk..

 

hmm.. 5% som er det vi snakker om er manglende konkurrence, således burde prisen i Danmark uden moms være 77.70 dkk...   Igen gennemsnits prisen er omtrent 160dkk for Okse kød,   (har dog  set tilbuds oksekød til 100dkk, men jeg vil hellere snakke almindelige priser).  Hvorved  den Danske stat tager 106% i afgifter..

 

 

Jeg tror ikke den Manglende konkurrence i det Danske markede batter noget..

 

5% overpriser fra butikkerne (renset for agifter), vs 100% + for moms og afgifter...

 

Jeg tror ikke de 5% får mig til at handle i tyskland, det er nærmere de 100% der kommer fra skatterne og afgifterne der vil...


Skrevet af _slettet_bruger_9292 478 dage siden - Direkte link

Som President Regan ironiserende sagde om statsapparatets tilgang til private virksomheder:

If it moves..tax it, if it still moves..regulate it, if it stop moving..supsidize it.

 

Den tilgang kunne jo være en stor del af årsagen til det Danske prisniveau.


Skrevet af NNielsen 478 dage siden - Direkte link

Afgifter og moms er gift for den danske produktion og detailhandel. Der betales moms af det hele.

 

Politikkerne er ikke interesseret i at fjerne eller sænke afgifter - så falder indtægter fra moms

 

Resultatet er at lønkravet er tilsvarende stort for overhovedet at bo og spise sig mæt i Danmark

 

At vi så samtidig har verdens højeste offentlige sektor og derfor verdens højeste skat belaster derfor løn og produktion endnu mere.

 

Reelt kan der spares ca 40% på stort set alle indkøb i Tyskland - når transportudgifter udelades

Du skal være logget ind for at kommentere artikler. Du kan logge ind her!

Flere artikler fra Økonomi

20
5
4
6
19
6
48
13
35
26
24
7
20
10
5
8
8
17
7
11