Drop fastkursen, lad kronen flyde
Udgivet for 312 dage siden i Økonomi
Tilføjet 17/07 15:15 til Boblere af Henrik Ræder Clausen
Når den schweiziske storbank UBS foreslår Danmark at lade kronen flyde, er der al mulig grund til at tage det alvorligt. Der er ingen god grund til at Danmark skal være bundet til en euro i stadig dybere problemer, når vi nu har muligheden for at lade være. Fastkurspolitikken er nemlig ensidig dansk, der er ingen at spørge til råds eller om lov hvis vi beslutter os for at opgive den. Det kunne gøres i morgen.
Det godt at vide, hvad fastkurspolitikken konkret består af: Det er nemlig rente- og likviditetsjusteringer (læs: 'pengeudstedelse'), der får det ellers frie valutamarked til at handle med danske kroner til en pris, der ligger på en fast kurs (7,46) i forhold til euroen. Kort sagt er den frie prisdannelse af kronen for en del suspenderet ved hjælp af systematiske indgreb fra Nationalbanken.
Man kan argumentere for, at en devaluering af kronen kunne give en hjælpende hånd til dansk økonomi. Teknisk set er det blot et valg af en anden kurs (f.eks. 8,00) i forhold til euroen, og kunne indføres ensidigt fra dansk side. Men de negative effekter ved sådanne devalueringer er velkendte, herunder det tab af tillid til investeringer i Danmark, de ville medføre.
At diskutere dansk devaluering kamuflerer dog, at vi allerede er med i de devalueringer, euroen som sådan foretager sig. Nu er det svært at måle noget bevægeligt efter en skala, der også bevæger sig. Euroen har ingen fast kurs i forhold til noget, så ændringer i dens værdi vil ikke blive annonceret som en 'devaluering (eller revaluering). At måle dens værdi i forhold til sølv, guld eller andre råvarer er mere forvirrende end nyttigt, og forbrugerprisindekser er kunstige konstruktioner, ikke naturlige, faste målestokke.
Det mest målbare tal for euroens værdi er pengemængden, og den har vi endda tre af, nemlig M1, M2 og M3. De nyeste tal kan hentes hos ECB. Den snævreste definition af penge, M1, er også den mest direkte styrbare. Den er steget kraftigt (cirka 10 procent på årsbasis) igennem 2009 og 2010, mens væksten aftager i 2011 og formodentlig vil blive ved med at aftage, efterhånden som ECB normaliserer renteniveauet. Stigninger i 2009 og 2010 udgør de facto devalueringer, og via fastkurspolitikken har Danmark deltaget i dem.
Sverige har fulgt en helt anden pengemæssig strategi end Danmark, de har nemlig ladet den svenske krone flyde nogenlunde frit. Dermed har det frie marked haft det endelige ord om den svenske krones værdi. Den bliver først og fremmest båret af, hvad man kan købe for svenske kroner, mere end indgreb fra Riksbanken. Det har fået den svenske krone til at falde noget, men ikke drastisk, og resultatet (sammen med skattelettelser mm.) har været en økonomi i topform.
Lod Danmark kronen flyde, ville det primært være værdien af dansk produktion, der bar dens værdi. Vi ville være fri af ECB's pengepolitiske manipulationer og redningspakker, herunder den farlige opkøb af statsgæld, samtidig med at valutamarkederne ville give hurtige og præcise reaktioner på, hvilken økonomisk politik, vi fører i Danmark. Ikke mere snak om devalueringers eventuelle fordele og ulemper, ingen bekymringer om 'spekulanters' eventuelle stormløb på en ikke-eksisterende fastkurspolitik, mere fokus på, hvad der er godt for Danmark og danskerne.
Tak for en god artikel.
Jeg tror ikke jeg er enig i følgende udsagn: "At måle dens værdi i forhold til sølv, guld eller andre råvarer er mere forvirrende end nyttigt". Kan du uddybe? Råvarer besidder en reel værdi, mens papirspenge blot har en kunstig værdi fastsat af bureaukrater.
Kan du uddybe?
Ja, det vil jeg godt:
Priserne på guld og sølv har svinget meget de sidste 3 år, og disse svingninger afspejler ikke direkte værdien af euro (eller dollar), men snarere den stigende interesse for guld og sølv som faste holdere af værdi, i kontrast til de forskellige fiat-valutaer.
De kraftigt stigende priser siden 2008 - især på sølv, der er 4-doblet - betyder ikke at euroens værdi er faldet til en fjerdedel, men mere at folks tillid til ædelmetaller er steget i perioden.
Desuden er forskellige råvarers pris skiftet meget forskelligt - sammenlign blot guld, sølv og platin - det ville være forvirrende at skulle udlede et fast mål for euroens værdi af disse meget forskellige prisstigninger.
Og så er jeg uenig i dette:
Råvarer besidder en reel værdi, mens papirspenge blot har en kunstig værdi fastsat af bureaukrater.
Så magtfulde er bureaukrater ikke. De kan ganske vist manipulere med kursen i et vist omfang, men ultimativt - og det nævner jeg - bæres værdien af en valuta af den produktion, der kan købes for den. Svenske kroner er f.eks. ganske nyttige for at købe Volvo'er engros, etc.
Husk lige fastkurs altså kun er fastkurs indtil den ikke holder længere. Island prøvede også med fastkurs politik under krisen. Det varede vistnok en halv time er noget latterligt i den stil.
Hvis markedet synes, at Kronen ikke længere bør være 7.45 mod Euro, så skal markedet nok få sin vilje, på den ene eller den anden måde.
Det er jeg for så vidt enig i. Men markedets opfattelse af den "rigtige" kurs er jo også stærket påvirket af, at det ikke kun er Nationalbanken, men også ECB der vil forsvare 7,45.
Ja, man får en slags enten-eller dynamik. Hvis Kronen flød frit ville vi få små, jævnlige hop i prisen nu og da. Siden den ikke er, vil spekulativ kapital kun træde til hvis "den rigtige" pris er langt nok fra fastkursen til at et krak er realistisk. Hvis det sker vil det ikke være et lille hop.
Nej. Hvis det sker, vil det blive limbo: "how low can you go" efterfulgt af "how high can you jump". Spændende, men måske knapt så eksportfremmende.
Ville det bedste ikke være at staten trak sig tilbage fra markedet på penge? Det er fint nok Nationalbanken vælger at binde deres danske krone til euroen, problemet er bare vi andre indirekte er tvunget til at bruge den. Hvis ikke staten opretholdte et monopol for nationalbanken, dvs. så andre lign. virksomheder kunne komme til, så ville vi i sidste ende, ende med verdens bedste valuta
Det korte svar er nej. De praktiske problemer med "privat" pengeudstedelse er enorme. Det var jo systemet i USA indtil 1913. Hvis du vil vide mere, så læs om det amerikanske pengesystem før 1913. Selvfølgelig er der i dag flere tekniske læsninger end dengang, men de basale problemer med et sådant system er stadig TILLID.
Det nuværende system er knap bedre. Det er rod til økonomiske kriser mm. Desuden bliver enden en destruktion af økonomien mere eller mindre, når de begynder at spytte rigtig mange penge i for at dække gæld og jeg ved ikke hvad.
Hvorfor så skrive at systemet er rod til økonomiske kriser? Fast eller flydende har intet med krisen at gøre.
Hvis du vil vide mere, så læs om det amerikanske pengesystem før 1913.
Det vil jeg gerne, lad mig se nogle henvisninger. Mine kilder fortæller nemlig noget andet, at problemerne efter 1913 var betydeligt større end før:
- Det gælder børskrakket i 1920, der var dybere og mere dramatisk end det i 1929.
- Så den løse pengepolitik gennem 1920'erne, der gav et misvisende indtryk af rigdom.
- Dertil den aldeles uansvarlige støtte til det britiske pund i 1927.
- Den af pengerigeligheden udløste spekulationsbølge, der knækkede i 1929.
- Og naturligvis den Store Depression, der ud over omfattende lidelse i USA udløste farlige politiske forandringer i Europa.
Man kan argumentere for, at en devaluering af kronen kunne give en hjælpende hånd til dansk økonomi. Teknisk set er det blot et valg af en anden kurs (f.eks. 8.00) i forhold til euroen, og kunne indføres ensidigt fra dansk side. Men de negative effekter ved sådanne devalueringer er velkendte, herunder det tab af tillid til investeringer i Danmark, de ville medføre.
Med hensyn til devalueringer, gælder ovenstående så altid? Er vi ikke netop nu i en situation, hvor en devaluering suleret med en stram finanspolitik ville være et stærkt signal tl omverdenen, at vi vil satse altr på at sikre en høj konkurrenceevne?
Man kan argumentere for, at en devaluering af kronen kunne give en hjælpende hånd til dansk økonomi. Teknisk set er det blot et valg af en anden kurs (f.eks. 8.00) i forhold til euroen, og kunne indføres ensidigt fra dansk side. Men de negative effekter ved sådanne devalueringer er velkendte, herunder det tab af tillid til investeringer i Danmark, de ville medføre.
Med hensyn til devalueringer, gælder ovenstående så altid? Er vi ikke netop nu i en situation, hvor en devaluering suleret med en stram finanspolitik ville være et stærkt signal tl omverdenen, at vi vil satse altr på at sikre en høj konkurrenceevne?
De eneste sikre resultater af en davaluering er (1) højere inflation (2) højere rente og (3) større valutaspekulation mod/med DKK.
Det er noget sludder Cool Carl.
Åh selvfølgelig. Det havde jeg lige overset. Tak for din overbevisende argumentation. Altid en fornøjelse at nyde godt af DF-universitetets seneste forskningsresultater. (Ironi kan forekomme.)
Haha! Jeg har synes at noget af det du har skrevet var klart kegle-materiale, og nogle ting har jeg været mere eller mindre enig i (mest det sidste), men du får sgu 11 for den bemærkning.
:-D
Og du synes selv dine mange tåbelige påstande hører ind under overbevisende argumentation og konklusioner der bygger på fakta, Cool Carl?
Den eneste grund til at ha et fastkurssystem er vel for at så kan udlandet stole på os, og derfår får vi så en lav rente.
Det argument er jo så altså lige pt fuldstændig ligegyldig.
Et land som Sverige sætter ganske vist renten op pga velstand, men har stadigvæk historisk lave renter, ligesom Danmark og stort set alle nogenlunde fungerende lande.
Jeg synes vi skulle glemme alt om fastkurspolitikken og føre en økonomisk ansvarlig politik, det skal så nok sørge for at renten forbliver lav, indtil vi får de samme luxusproblemer som Sverige nydet i øjeblikket.
Der et væsentligt problem i forbindelse med artiklen er, at der reelt ikke er tale om flydende valutakurser - med derimod bygger argumentationen på en forestilling om det fornuftige i styrede flydende kurser, hvilket ikke er helt det samme og har en række negative effekter, hvilket allerede er bemørket i andre kommentarer. Devaluering i sig selv har ingen værdi, men mindre man er i stand til at sikre at der ikke kommer lønpres som følge af de medfølgende prisstigninger.
Hvad der ville give mening var en opgivelse af fastkurspolitikken og indførelse af "ægte" flydende kurser. Herefter er der ikke behov for valutareserver længere og spekulation bliver til et nulsumsspil mellem markedsdeltagerne. Men sandsynlighedne for at man indfører ægte flydende valutakurs er nok ca. det samme som min chance for at vinde i lotto på lørdag (jeg spiller ikke). Ikke fordi det vil være den bedste løsning økonomisk, men fordi det er en politisk umulig løsning.
Du skriver:
Devaluering i sig selv har ingen værdi, men mindre man er i stand til at sikre at der ikke kommer lønpres som følge af de medfølgende prisstigninger.
Er erfaringerne med devalueringer ikke meget blandede, nogle gange har man formået at undgå de værste bivirkninger andre ikke? Jeg er fuldt ud klar over, at det er en medicin med bivirkninger. Men jeg har svært ved at se, hvordan vi skal kunne genoprette konkurrenceevnen indefor overskuelig fremtid, hvis ikke vi reducerer værdien af kronen.
Vi kan gøre mange gode ting på det økonomiske område, reducere skattetrykket mv, men det styrker ikke konkurrenceevnen på kort sigt, derfor ser jeg devaluering som en farbar vej, men det skal ske samtidig med tiltag, der reducerer den offentlige efterspørgsel og derved dæmper lønpresset.
Er der andre farbare veje til at forbedre konkurrenceevnen indefor en overskuelig fremtid?
At tale om flydende kurser på den ene side og devaluering på den anden side hænger ikke sammen. flydende kurser indebærer netop at man ikke søger at manipulere med kurserne. Med andre ord at man ikke dikterer en valutakurs. Erfaringerne med devalueringer i DK er bestemt ikke positive.
At tale om flydende kurser på den ene side og devaluering på den anden side hænger ikke sammen. flydende kurser indebærer netop at man ikke søger at manipulere med kurserne. Med andre ord at man ikke dikterer en valutakurs. Erfaringerne med devalueringer i DK er bestemt ikke positive.
På en eller anden måde bliver vi jo nødt til at finde en løsning på det store problem, at danskerne generelt ikke er konkurrencedygtige. Vi kræver for meget for vores arbejde i forhold til hvad det er værd. Kan vi være enige om denne præmis?
I så fald må vi jo diskutere, hvad der kan gøres. Devaluering er måske en løsning, da den med et slag gør alle fattigere, men gavner eksporterhvervene. Jeg er enig med kommentatorerne på denne streng, der nævner at forudsætningen måtte være at alle lønninger blev frosset fast, selvom priserne ville stige. På den korte bane vil vi blive nødt til at se i øjenene at vi stille og roligt er blevet fattigere, en naturlig konsekvens af at alt for mange laver alt for lidt af værdi.
Devaluering vil dog ikke være nok. Næste skridt for at bringe os ud af den relative fattigdom kunne så være at gøre det attraktivt at danne virksomhed. Det er især producerende virksomhed, der er brug for, fordi disse virksomheder er de eneste der kan opsuge al den ledige faglærte og ufaglærte arbejdskraft. Og i den forbindelse kan man passende sænke bundskatten og afskaffe mindstelønnen ved lov. Fagforeningerne ville givetvis skræppe op og protestere, men ingen af dem har bare et gran af en brugbar løsning, hvad man taktfast skal fortælle dem uden omsvøb.
@Henrik
Jeg har lidt svært ved at forstå, at du på en og samme tid går ind for en guldstandard (så vidt jeg har forstået) og for flydende valutakurser i eurosystemet.
En guldstandard som den klassiske guldstandard fra 1880-1914 har mange træk til fælles med euroen, først og fremmest en fælles valuta og dermed helt faste kurser, så hvorfor er det, at du mener, at flydende kurser nu er godt, men faste kurser med en guldstandard er det ideelle? Er det blot fordi euroen aktuelt er i krise, eller mener du generelt, at Danmark – og alle de europæiske lande - vil have fordel af flydende kurser?
Faktisk er euroen på flere måder en hard-core udgave af guldstandarden:
- Guldstandarden og euroen er begge baseret på en fælles valuta, guld hhv. euro.¨
- For guld var der en næsten fast valutakurs mellem guld i forskellige lande, der blev holdt inden for nogle meget snævre grænser bestemt af transportomkostninger. Med euroen er der helt faste kurser mellem eurolandene, hvis det giver mening at tale om det, når de har en egentlig fælles valuta.
- Forskelle:
- Under guldstandarden anvendes papirpenge som repræsentationspenge, hvor udstedelsen er forankret i guld. Euroen er en fiat valuta, der er forankret i en international traktat og i ECB’s fundats.
- I begge monetære regimer kan lande hhv. ECB kun skabe høj inflation, hvis de ”går fra guldet” hhv. bryder med EU-traktaten. Der er en klar parallel her.
- Euroen er mere hard-core på dette punkt, for guldindløseligheden blev jævnligt suspenderet under finansielle kriser og krige, hvorimod eurosystemet ikke umiddelbart giver mulighed for en sådan time-out.
- Under guldstandarden var der stadig nationale centralbanker, der kunne føre pengepolitik (inden for visse grænser). I ESCB kan de deltagende nationale centralbanker ikke føre nogen form for selvstændig pengepolitik.
- Der var ingen restriktioner på guldlandenes finanspolitik, hvorimod Vækst- og stabilitetspagten (på papiret) sætter grænser for eurolandenes underskud og gæld
I øjeblikket er genindførelse af guldstandarden udelukkende af akademisk interesse.
mener du generelt, at Danmark – og alle de europæiske lande - vil have fordel af flydende kurser?
Ja. Det ville gøre hvert enkelt land direkte ansvarlig for sin valutas kvalitet (eller mangel på samme), i modsætning til det ansvarsforflygtende Bretton Woods system. Nu har frit flydende valutakurser ikke været en realitet i større omfang på noget tidspunkt i historien, men det er min opfattelse, at det ville være et ærligt og brugbart system.
Faktisk er euroen på flere måder en hard-core udgave af guldstandarden:
Helt forkert. Hvad kan du indløse euro til på anfordring? Intet.
Euro er i modsætning til guld en vilkårligt foranderlig størrelse. F.eks. har vi i 2009-2010 haft en vækst i mængden af euro på cirka 10 % årligt. Det kan ikke lade sig gøre i guld.
I begge monetære regimer kan lande hhv. ECB kun skabe høj inflation, hvis de ”går fra guldet”
Så har de allerede forladt guldstandarden. Det turde være logisk.
hhv. bryder med EU-traktaten.
Hvilket jo sker i stadigt stigende omfang, senest ved ECB's løbende opkøb af statsgæld.
Der var ingen restriktioner på guldlandenes finanspolitik,
Det var der i høj grad, for statslige underskud og uansvarlig låntagning blev straffet ret direkte ved problemer med at optage nye lån til en betalelig rente. Og prøvede staterne at løse underskudsproblemerne ved at trykke flere penge, ville guldet flyde ud af landet og valutaen falde. Elegante mekanismer, der både gav handlefrihed og disciplin, uden at nogen udefra kommende magt fastlagde grænser for staternes opførsel.
hvorimod Vækst- og stabilitetspagten (på papiret) sætter grænser for eurolandenes underskud og gæld.
Ehm, det her behøver jeg knap kommentere :)
Men alvorligt: Med ECB i spillet kan eurolandene i praksis optage lån til kunstigt lave renter, lige indtil det går helt og aldeles galt, hvad vi jo ser i flere lande for tiden. Barroso's kamp mod rating-bureauerne for at få dem til ikke at være ærlige om Portugals økonomi er kun et eksempel på det surrealistiske forhold til sandheden, vi efterhånden har udviklet.
Jeg synes ikke, du svarer på mit grundlæggende spørgsmål: Hvorfor foretrække flydende kurser, når du i virkeligheden synes, at faste kurser som i en guldstandard er det ideelle
Nu er guldstandarden ikke et fastkurssystem, selvom det ligner...
Men jeg svarede faktisk: Genindførelse af guldstandarden - eller noget lignende - har i øjeblikket kun akademisk interesse. Flydende valutakurser er derimod mulige.
Hej Henrik - Tak for et rigtig godt indlæg. Emnet er behandlet af finansministeriet her:
http://www.fm.dk/Temaer/Danmark%20og%20euroen/Spoergsmaal%20og%20svar/~/media/Files/Danmarks%20og%20Euroen/Fordele_og_ulemper_ved_fastkurspolitik.ashx
Tak, sikken gang ordskvalder :)
Jeg plejer at sige, at EU-tilhængerne som regel argumenterer i tre punkter: Ved at love indflydelse, penge samt en trussel, hvis man ikke følger deres forslag. Her fra redegørelsen:
F.s.v.a. spørgsmålet om fordele og ulemper ved den danske fastkurspolitik i for-hold til euroen er regeringens analyse, at de tre afgørende fordele ved dansk delta-gelse i eurosamarbejdet er
1) større politisk indflydelse på danske, europæiske og globale forhold,
2) praktiske økonomiske fordele for den enkelte dansker og virk-somhed, samt
3) større tryghed under økonomiske kriser.
I øvrigt finder jeg ikke redegørelsen særlig systematisk eller overbevisende, argumenterne kører i ring.
Punkt 1 er naturligvis absurd, da vores andel af den samlede indflydelse er nærmest nul. Punkt 2 er ren spekulation, hvorimod punkt 3 kan være rigtigt hvis ECB fører den rigtige krisepolitik (og forsvarer kronen mod et hypotetisk spekulativt angreb fra the Quantum Fund :)).
Quantum Fund ville ikke interessere sig for danske kroner, hvis kursen var flydende.
I øvrigt endte briterne med slet ikke at være så kede af QF's angreb på pundet, for med en mere realistisk pundkurs rettede økonomien sig op.
Jeg har følgende ekstra kommentarer:
(1) M1 er nok ikke et godt mål for den totale euromængde, M3 er jo den mest stabile, fordi aktiver flyttes rundt især under kriser (M1 stiger mod brede penge under kriser), og M3-M1 er næsten lige så likvide som M1. I USA bruger jeg selv M2 i mangel af M3, og stabiliteten ses også af at M2-omsætningshastigheden er meget stabil, hvorimod M1 omsætningshastighederne har meget store udsving (over 100%).
(2) DK har været fastkurs i Deutsche Mark zonen førhen, det gik meget godt. Jeg mener ikke, fastkurs er et problem, især ikke for et lille land som DK.
(3) Stabile valutakurser er vigtige for samhandel.
(4) Devaluering vil ikke nødvendigvis hjælpe Danmark. Det er helt mudret, så vidt jeg ved, om der er en positiv J-.kurveeffekt I DK, og størrelsen af den anden del af J'et (den positive) er meget afhængig af pris-elasticitet, udenlandsk tiltro, udenlandsgældens størrelse, samt eksport/import forholdet. Jeg er hæller mest til, at selv en gradvis, kontrolleret devaluering ville skade Danmark, ikke bare kortsigtet som for alle lande, men også langsigtet, gennem inflation, lønpres og svækkelse af opsparingerne. Lande med stor udenlandsk gæld i egen valuta eller stærke eksportlande kan dog i visse tilfælde have fordel af en devaluering.
(5) Når du sammenligner med Sverige, så er det måske værd at huske, at Sverige ligesom andre ikke-EU lande (fraset råstoføkonomierne) har foretaget langt større kvantitative lempelser end EU. Sverige har derfor ligesom UK og USA en enorm centralbanksbalance og konsekvenserne af dette er endnu ikke afdækket, da vi kun kender den korte gavnlige effekt af obligationsopkøbene, ikke langtidskonsekvenserne (men hvis Japan er nogen indikator...)
(6) Det store problem ved euroen er ikke vores fastkurs, den er fornuftig og vi havde den som sagt også under Deutsche Mark zonen. Det store problem er, at vi ikke er herrer over vores pengepolitik, hvis vi bliver fuldbyrdige medlemmer.
(7) Fastkurs er et acceptabelt middel i en verden uden helt frie valutamarkeder - for firmaer, kontraktøkonomi, produktion og opsparinger. Derfor er fastkurspolitik også fornuftigt overfor dem, man handler mest med, og derfor har man gjort det i århundreder. Derfor er metalstandarder også fornuftige, hvis deres eneste store problem, deflationært pres, kan modvirkes (og det kan det nemt).
Jeg er derfor tilhænger af en stabil krone, målt mod et eller andet. Det kunne være SDR eller en anden kurv, eller en metalstandard - sølv, guld, eller en kombination. Devaluering synes jeg ikke er noget, man bør efterstræbe, da det er et tage røven på dem, der har produceret og opsparet deres produktivkraft i tillid til en valuta.
Tak for den lange kommentar. Lad mig replicere:
1) Når jeg bruger M1, er det fordi jeg opfatter den som den mest direkte styrbare fra centralbankerne, og derfor den mest præcise måde at måle penge politikken. M3 er til gengæld den, almindelige borgere bør bekymre sig mest omkring. ShadowStats har i øvrigt en fortsat M3-beregning for USA.
2) Fastkurs samarbejdet med Tyskland gav bedre mening, da økonomien i Tyskland var sund. Nu er vi hægtet på en langt større økonomisk zone med usund økonomi, hvilket ændrer spillet en del.
4) Jeg tror ikke på nogen positiv effekt af devalueringer, overhovedet. De tjener primært til at dække over problemerne og skyde dem ud i fremtiden - helst til efter næste valg :)
5) I forbindelse med artiklen kiggede jeg på de svenske tal for pengemængden og fandt ganske rigtigt en betydelig kvantitativ lempelse omkring år 2006. Men mit gæt er, at fremgangen i svensk økonomi formodentlig vil afbøde de negative virkninger.
6) Det store problem lige nu er, at vi er bundet op til en usund økonomi (eurozonen samlet), hvor der kæmpes desperat for at undgå en implosion i det finansielle system, jfr. også dagens nyheder om hurtigt stigende italienske renter.
En stabil krone - målt i .. SDR? Som er indløselig til hvad - kviksølv..??
Nå, men så er vi jo (som oftest) stort set enige! Devaluering er næppe vejen frem. Mht euroen er vi jo også enige, fastkurs overfor DM gav mening pga samhandel og sammenlignelige økonomier, men fastkurs mod euro, selv udenfor EMU, medfører fastpris ikke bare mod Tyskland, men mod Sydeuropa, som vi ser allerede nu svækker valutaen. Men igen: Fastkurs er et valg som dog begrænser pengepolitisk handlefrihed, og hvis der opstår unaturligheder i fastkursforholdet (f.eks. ved ikke-sammenlignelige økonomier, eller spontan krise i den ene) så bliver det dyrere og sværere at opretholde fastkursen.
Om svenskerne har gjort det rigtige? Det siger man jo, de gjorde efter depressionen. Men svaret får vi vel ikke før, vi ved hvordan verdensmarkedet på sigt håndterer økonomier som har flerdoblet deres centralbanksbalancer. Igen skræmmer sporene fra Japan.
Du argumenterer, at det er den frie SEK, der har styrket Sverige, hvilket delvis kan begrundes i, at Sverige er mere eksportøkonomi end Danmark. Jeg tror dog, det skyldes de investeringer, som Riksbankens QE har tilladt og som har styrket de svenske bankers indtjening og hjemtagning af kapital i løbet af den amerikanske QE1 og QE2, som har styrket den svenske krone betragteligt på trods af den større SEK-mængde.
Men uanset hvad: Euro-samarbejdet er, som du siger, en katastrofe, men en fastkurs er derimod fornuftigt for os indenfor visse rammer, men som et frit, nationalt valg. Vi burde have et Europa med fælles indre marked, fri bevægelighed men med national bestemmelse, med uafhængig national pengepolitik og dermed selv vælge, om vi vil have fastkurs eller ej. Altså ligesom før Maastrict-traktaten.
En stabil krone - ja. :) SDR er vel en mere stabil reference end euro al den stund, at den omfatter flere valutaer,og det er den vej, det går, selvom det ikke er særligt ønskeligt. Reelt giver det nok bedst mening mellem to autonome handelspartnere, der vælger fastkursen og en disciplineret pengepolitik af gensidig hensyn (f.eks. Tyskland og Skandinavien),
Rigtig godt beskrevet Kasper. Jeg forstår fuldt ud betænkelighederne ved devaluering, men hvis vi vælger ikke at gøre det, vil det så ikke tage meget lang tid at genoprette konkurrencedygtigheden. For Sverige har det jo taget rigtig mange år.
Hej Otto - jeg tror ikke, der er nogen, der ved, om en devaluering ville hjælpe DK i nuværende situation. I sidste ende er det, der afgør en økonomis styrke, ikke pengepolitik, men produktivitet, vil du ikke give mig ret? Et effektivt produktionsapparat, innovation, attraktive og konkurrencedygtige produkter, der er produceret under rimelige omkostninger.
Vi er et meget lille og derfor sårbart land. Danmark overlever lige nu på defensive industrier, nemlig mad, øl, medicin, og på søhandelen. Det er dem, der tjener den valuta hjem, som vi køber råstoffer og energi for. De basale varer er dyre i denne fase af en cyklus. Det er, som jeg ser det, det vigtigste bytteforhold for Danmark. Vi er snart ikke længere nettoeksportører af energi, fordi den billige energi slipper op.
Enten skal vi sænke omkostningsniveauet ved at sænke lønningerne og levestandarden og blive et fattigere land der ikke kan finansiere sin velfærd, eller vi skal udvikle nye nicheprodukter, som verden vil have, f.eks. særlige formuleringer af insulin.
En devaluering er ikke en løsning på produktivitetsproblemet, men et kortsigtet indgreb, som udhuler opsparingerne, sænker prisen på eksportvarer og øger prisen på importvarer og dermed kortvarigt skader økonomien, selvom forbrugervanerne og priselasticiteten bør rette dette op i nogen grad.
Devaluering mindsker reallønsomkostningerne, men samtidig øges prisen på importerede råstoffer. Den slags er farligt: for alle borgere er det katastrofalt på to fronter (lavere lønværdi og højere råstofpriser), men hvis det sætter gang i effektiviseringer og regulerer forbrugeradfærden over imod mindre import, kan det vel nogle gange virke.
For mange firmaer kan devaluering ødelægge den marginale profitabilitet, især for råstofkrævende sektorer, f.eks. svineproduktionen og bryggerierne, der skal hente råvarer hjem i dollars. Dertil kommer størrelsen af udenlandsgælden og udlandets tillid til honoreringen af forpligtelserne i reelle termer. Det er derfor svært at spå om, hvilke lande og sektorer, der kan tåle en devaluering og hvilke, der ikke kan.
Det eneste langtidsholbare er at skabe en innovationskultur med en stærk privat videnssektor, fordelagtige økonomiske forhold for videnstunge selskaber, heftige investeringer i nye produktionsmetoder, rationaliseringsteknologier, især vedr. mad, energi, vand og medicin, som er det, det hele i virkeligheden handler om, i sær fremover.
For at muliggøre dette, skal vi have en mindre og langt mere produktiv offentlig sektor.
Det var min udlægning, men der er som bekendt andre holdninger.
Nej da, det var vel en vittighed? Den offentlige sektor udfører en meget stor mængde serviceydelser, som, selvom de hører under den tertiære sektor, må betragtes som produktion og som lige nu er afgørende for resten af samfundets produktivitet, selvom den ofte er ganske ineffektiv (børnepasning, pasning af gamle, og sundhed).
Dertil kommer en del produktion og vedligeholdelse af infrastruktur, transport, natur og energi, som også er vigtig for samfundet. Men den vigtigste produktion i den offentlige sektor af den type, du efterlyser som "produktiv", er vel nok vidensproduktionen (forskning og undervisning), fordi viden er det, der ultimativt styrker og fastholder produktiviteten pr. inputenhed, og kvaliteten af de uddannede arbejdere og funktionærer og vejen fra forskning til innovation reflekteres mere direkte i økonomien end den offentlige sektors underliggende og allestedsnærværende servicering, selvom den sidste er en forudsætning for produktiviteten i den type samfund, vi har nu.
Du får det til at lyde som om forbrug er spild :)
Der er masser af meningsfuldt forbrug til skoler, universiteter, hospitaler, veje, retssystem og andre uundværlige ting. Jeg finder det bare praktisk at benævne alle offentlige udgifter 'forbrug', fordi de (stort set) er baseret på skatteindtægter, ikke på indtægter fra produktion eller handel.
Jeg er ikke uenige i dien betragtninger, problemet som jeg ser det er blot, at det vil tage meget lang tid at realisere.Med den lave konkurence evne vi har nu risikerer vi, at komme ind i en ond spiral.Derfor bekymrer tidsaspektet mig.
Rigtig godt beskrevet Kasper. Jeg forstår fuldt ud betænkelighederne ved devaluering, men hvis vi vælger ikke at gøre det, vil det så ikke tage meget lang tid at genoprette konkurrencedygtigheden. For Sverige har det jo taget rigtig mange år.
Rigtig godt beskrevet Kasper. Jeg forstår fuldt ud betænkelighederne ved devaluering, men hvis vi vælger ikke at gøre det, vil det så ikke tage meget lang tid at genoprette konkurrencedygtigheden. For Sverige har det jo taget rigtig mange år.
Hvad med istedet at indfoere en guld/soelv standard for kronen?
Jeg har endnu aldrig set nogen uafhængig dokumentation for at Danmark rent faktisk ejer 67 tons fysisk guld som folk ynder at tale om. Nationalbanken er fuldstændig lukket og vil ikke svare/oplyse noget som helst om audit/dokumentation af den påståede guld-beholdning. Og det er efter min overbevisning udtryk for at de ikke har rent mel i posen! Garanteret det er enten solgt i hemmelighed eller erstattet af værdiløst "papir-guld"!
En del blev udmøntet og solgt.
Men i øvrigt 'vejer' guld for 20 milliarder ikke specielt meget i Nationalbankens regnskab.
HØRT
Uanset hvad, så skal det høje danske skattetryk ned før alle de fornuftige tanker i denne artikel og kommentarerne har nogen virkning. Det danske velfærdssystem og det deraf følgende høje skattetryk kan ikke finansieres ved intelligent valutakurs politik eller andet. Man kan højst kamuflere det, og sætter man kronen fri, så kommer dårligdommene klart frem.
Omvendt så kunne det måske tvinge nogle reformer igennem at sætte kronen fri :-)
>Lod Danmark kronen flyde, ville det primært være værdien af dansk produktion, der bar dens værdi
Politikernes strategi er vel at udtynde motivationen til en dansk valuta, 'så vi ligeså godt kan tage euroen', ved at gøre den reelle forskel så lille som muligt.
Den flydende krone er et udmærket folkeafstemningsemne, som folk nok forstår konsekvensen meget bedre af end for eller imod euroen.
Lad os da være ærlige. Svenskerne har kunnet genoprette deres økonomi FORDI de ikke bandt deres valuta til Euroen. Og, schweizerne har slet ikke haft brug for en genopretning af DERES økonomi. Hvad kan vi så lære af det?
Flere artikler fra Økonomi
Tilliden til dansk økonomi redder 45.000 fra ledighed
Udgivet for 3 timer og 5 minutter siden i Økonomi
Tilføjet 24/05 21:03 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Million-lussing til Audi-ejer
Udgivet for 2 timer og 8 minutter siden i Økonomi
Tilføjet 24/05 21:53 til Boblere af Jan B
Kilde: epn.dk
fornuftigt forslag - og bydende nødvendigt
Udgivet for 13 timer og 27 minutter siden i Økonomi
Så lidt burde en filur koste
Udgivet for 1 dag, 6 timer og 2 minutter siden i Økonomi
Thilo Sarrazin: “Europa braucht den Euro nicht” – kommenteret herfra ubeset på dansk
Udgivet for 1 dag, 6 timer og 3 minutter siden i Økonomi
Hvis Merkel nu ringede til Brixtofte
Udgivet for 1 dag, 15 timer og 22 minutter siden i Økonomi
Tilføjet 23/05 08:46 til Boblere af Podia
Kilde: podia.dk
En dansk model: Ned med sort arbejde - Politiken.dk
Udgivet for 1 dag, 10 timer og 54 minutter siden i Økonomi
Tilføjet 23/05 13:13 til Boblere af Thomas V. S. Gyldborg
Kilde: politiken.dk
Hvor der er vilje, er der en vej: Grækere indfører bytteøkonomi
Udgivet for 1 dag, 8 timer og 25 minutter siden i Økonomi
Tilføjet 23/05 14:27 til Boblere af leif
Kilde: epn.dk
Dårlig prognose: Danmark hænger fast i krisen de næste fem år
Udgivet for 2 dage siden i Økonomi
Tilføjet 22/05 12:03 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Saxo Banks Steen Jakobsen: Europa begynder at acceptere behovet for reformer, mens Australien benægter
Udgivet for 2 dage siden i Økonomi
Tilføjet 22/05 13:16 til Boblere af Saxo Bank
Kilde: theaustralian.com.au
Bureaukrater lænser de offentlige kasser
Udgivet for 2 dage siden i Økonomi
Danmark er EU-mestre i høje skatter
Udgivet for 3 dage siden i Økonomi
Tilføjet 21/05 13:45 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: kristeligt-dagblad.dk
Hvad bruges pengene til?
Udgivet for 3 dage siden i Økonomi
Tilføjet 21/05 14:29 til Boblere af Anders Johansen
Kilde: hvadbrugespengenetil.dk
Tysk socialdemokrat imod euroen - voldsom debat i Tyskland
Udgivet for 3 dage siden i Økonomi
Tilføjet 21/05 07:17 til Boblere af Svend Andersen
Kilde: b.dk
Endgame for EU? - 'bank run' i Grækenland og Spanien accelererer
Udgivet for 3 dage siden i Økonomi
Tilføjet 21/05 10:18 til Boblere af Svend Andersen
Kilde: spiegel.de
Danskerne kræver lavere skatter
Udgivet for 4 dage siden i Økonomi
Tilføjet 20/05 23:25 til Boblere af Henrik Ræder Clausen
Kilde: epn.dk
Ejerne skændes om millionregning for rejsekort | Ingeniøren
Udgivet for 3 dage siden i Økonomi
Tilføjet 21/05 09:28 til Boblere af Censete libere
Kilde: ing.dk
Paul Krugmans magiske løsning
Udgivet for 4 dage siden i Økonomi
Tilføjet 20/05 20:05 til Boblere af synopsis-olsen
Bank er klar til græsk euro-exit
Udgivet for 4 dage siden i Økonomi
Tilføjet 20/05 15:19 til Boblere af xelor74
Kilde: epn.dk
Folketinget betaler dyrt for rygekabiner
Udgivet for 4 dage siden i Økonomi
Tilføjet 20/05 10:11 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: jp.dk
|
|
***EU Demands ID Chip for all European Citizens*** Tilføjet 24/05 14:56 af Claus Tjørndal |
| Flere videoer | |
|
Om Henrik Ræder Clausen Ned med skatten, op med humøret! Ny bog: Cypern i halvmånens skygge. Bestil hos boghandler eller bibliotek. ISBN 978-87-91107-37-5 Min... Se Henrik Ræder Clausens profil eller Følg Henrik Ræder Clausen |
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu 24/05 14:19 - 125 klik
Restauratør: 3F chikanerer mig hver dag 24/05 11:56 - 117 klik
***EU Demands ID Chip for all European Citizens*** 24/05 14:56 - 85 klik
Restauratør: 3F chikanerer mig hver dag 24/05 11:56 - 661 klik
Tænk at livet koster livet! 23/05 22:39 - 465 klik
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu 24/05 14:19 - 426 klik
Eksperter: Lempelser åbner for flere dårligt uddannede indvandrere 24/05 10:18 - 331 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |
|
|
***EU Demands ID Chip for all European Citizens*** Tilføjet 24/05 14:56 af Claus Tjørndal |
| Flere videoer | |

Bookmarklet

