Elbil afgiftsfritages men bruger lige så meget benzin som alm. biler

I denne uges udgave af Motor kan man læse om en BMW i3, der vha en indbygget benzin-generator får mere end fordoblet sin rækkevidde fra normale 100...

Byggemand Bob,

29/06/2014

I denne uges udgave af Motor kan man læse om en BMW i3, der vha en indbygget benzin-generator får mere end fordoblet sin rækkevidde fra normale 100 km til ca 250.

Utrolig smart og meget velfungerende - og med en pris på bare 352.000 kr - heraf blot 20.000 kr i reg. afgift - sparer man ca 600.000 kr i forhold til hvis der havde været tale om en alm. bil til samme produktionspris.

På papiret kører denne i3 167 km/l og udleder blot 13 g CO2 pr 100 km - men virkeligheden er noget helt andet. 

Bilen bruger nemlig 135 Wh/km - og når CO2-udledningen fra elnettet på en dag som i dag er 313 g CO2 pr KWh, bliver den reelle CO2-udledning snarere 42 g CO2 pr km - eller 3 gange mere end den teoretiske størrelse - og det uden at tage højde for tab i forbindelse med opladning og afladning. 

Reelt måles forbruget i bilen i testen dog ikke til 135 Wh/km, men 180 - og dermed stiger den faktiske CO2-udledning til 56 g/km - ca det halve af en normal mini-bil - hvilket skyldes at ca halvdelen af strømproduktionen i Danmark består af vind- og vand-produceret el.  

Derudover nævner Motor i testen, at når bilen bruger sin indbyggede generator, så øger de 9 L benzin rækkevidden med ca 150 km - svarende til ca 16 km/l - og dette er grunden til at man stadig skal betale 20.000 kr i registreringsafgift. Den lave teoretiske CO2-udledning er grunden til, at man ikke skal betale mere - og man kan faktisk købe for 60.000 kr ekstraudstyr uden at blive ramt af registreringsafgift på købet. 

Bilen er et glimrende eksempel på hvor forskruet bilafgifterne er i Danmark. For ikke alene er det tilladt at bilforhandlerne lyver og opgiver økonomiske formåender omkring rækkevidde og forbrug der slet ikke holder i virkeligheden - de afgiftsbereginger der ligger til grund bliver også stærkt misvisende. Og når en så dyr og miljømæssigt belastende bil (pga batterierne) alligevel afgiftsfritages i miljøets navn, er der noget helt galt.

Det er på høje tid, at vi får afskaffet de skadelige registreringafgifter på bilerne. Vil man give et incitament til at købe miljørigtige biler bør afgiften i stedet lægges på brændstoffet - og derfor bør de realiserbare forbrug fra bilfabrikkerne også gøres til realistiske tal, som forbrugerne reelt kan bruge til noget.

Det er simpelthen ikke rimeligt, at man som bilfabrik kan slippe afsted med at markedsføre biler med et ultra-lavt forbrug som bilisterne i praksis ikke har en chance for at opnå - bare fordi man gemmer sig bag lovgivningen. Gjorde en bilhandler det samme på eget initaitiv, ville han straks blive anklaget for fusk og bedrageri - men når det er politikere der har lavet reglerne, er den slags åbenbart OK... 

Kilde: