Kontakt 180Grader.dk
10

Skrevet af C vittinghoff 172 dage siden - Direkte link

87000kr og de har fjernvarme

ret skal være ret noget er galt her???


Skrevet af Gismo 171 dage siden - Direkte link

Yup. Fejl på måler. Kunden skal bevise at der er fejl. Dette er muligt (var i kontant for nogen tid siden)

Selv med en måling hvor alt kører vil familien ikke være i stand til at trække en brøkdel af den strøm regningen er på. Desuden vil sikringerne springe med jævne mellemrum.

 

El-selvskabet sender bare mega regninger ud uden at se om det er realistisk.

 

Svarer lidt til at politiets fartmåler er forkert og den siger du har kørt 18.000 km/t gennem byen i din Fiat 1,4. Da deres test viser at måleren ikke fejler noget får du en regning for at have kørt 360 gange for hurtigt uden mulighed for at anke!


Skrevet af chlor 172 dage siden - Direkte link

Det er forskelligt hvad borgere giver for 1kWh, men som eksempel sætter jeg den til kr. 2 kWh.

 

87000kr/2kr/kWh = 43500 kWh

 

Et astronomisk tal. Men det er så 8 måneder, med ca 30 dage i hver og 24 timer i døgnet. De bliver så 43500kWh/(8*30*24h) = 7.6kW.

 

Det skal så læses som 7600 W per time. , konstant i 8 måneder og hele døgnet.

Til sammenligning bruger en 'svedig' el-kedel 2400 W, og når det så er på 240v, så er det 10A, og det er én hel sikringsgruppe for sig selv. Det betyder at familien skulle
have haft 3 styk 10A sikringsgrupper i brug konstant i 8 måneder. Det giver mening hvis de har fremstillet 'skunk', eller at naboen har for deres regning, ellers kan man ikke
bruge så meget strøm på så kort tid.

Det er her en sag der ikke afsluttet, fordi de mennesker det går ud over ikke magter at kæmpe imod. Det er sgu trist.

Enten er der regnefejl et sted (min måske), ellers mangler der nogle oplysninger. Eller hvad ved jeg. Personligt havde jeg ikke fundet mig i en regning på det halve

 

Og til vittinghoff om fjernvarme: Ja og gaskomfur.


Skrevet af Pelle Kristian Lauritsen 172 dage siden - Direkte link

Jeg synes efterhånden man hører en del historier om folk der får gastronomiske el-regninger.

 

Den anden uge var der en familie der havde fået en regning på 240.000, og som også bare havde fået at vide at de skulle betale, elselskabet kunne umuligt lave fejl!


Skrevet af Gismo 171 dage siden - Direkte link

Fejlene kan opstå ved at lynen slår ned i nærheden. Denne spænding får el-måleren til at springe. Det kan blive dyrt. Da el-selskabet ikke kan se en fejl er de i deres gode ret til at sende regningen selvom det ikke vil være muligt for familien at bruge så meget strøm.


Skrevet af Rikke Jakobsen 172 dage siden - Direkte link

SEAS-NVE har mange af disse mærkelige el-regninger fra folk som får en ny el-måler af selv samme selskab. Det er også SEAS-NVE der tjekker om der er noget galt med målerne - og det er der overraskende nok aldrig. Det er en katastrofe for de familier det går ud over - det er retsløse. http://www.dr.dk/DR1/kontant/2011/10/11224520.htm


Skrevet af Mads M 171 dage siden - Direkte link

Det er overhovedet ikke hvad dit link siger, Rikke. Der står direkte at "en enkelt gang i mellem" kan de konstatere i deres test at en måler er løbet løbsk.

 

Deres påstand er at hvis en måler har en fejl så kan det altid påvises i deres test.


Skrevet af Rikke Jakobsen 171 dage siden - Direkte link

Næ men derfor skal du også klikke på de tv-link der er i siden. Desuden har Sjællandske flere lignende historier.

 


Skrevet af Rikke Jakobsen 171 dage siden - Direkte link

Du får et bedre link og læs også gerne kommentarene. Jeg stoler ikke på det monopolselskab over en dørtærskel - fattig familie eller ej - det skal dælme heller ikke gå ud over dem.

http://www.tv2east.dk/artikler/svaert-klage-over-elregninger 


Skrevet af Mads M 171 dage siden - Direkte link

Så er der også situationen hvor folk selv står for aflæsning af el-måleren og i årevis har underreporteret tallet. Den dag el-selskabet så foretager deres egen aflæsning får man en regning for flere års snyd.


Skrevet af Ulrik B. Petersen 171 dage siden - Direkte link

@Mads M. Netop, og det er præcis hvad der er tilfældet her.


Skrevet af chlor 171 dage siden - Direkte link

@Mads+@Ulrik

Hvis de bevidst har snydt, så ligger de jo som de har redt, for det ville jo blive opdaget på et tidspunkt. Man skal være ualmindeligt dum for at underrapportere, men det er bestemt ikke umuligt at den slags kan findes i Alabama og på Lolland. Men her vil det så også være rimeligt at se på hvad deres el-forbrug har været i hver periode. Hvis så den har ligget meget lavt nogle gange, så burde SEAS-NVE have reageret før. Jeg har hørt om en del der har fået spørgsmålet "Er du sikker på at det ikke er gasmåleren e.l. du har aflæst?"

 

Hvis man skal snyde, så skal man bremse skiven så den ikke kører rundt. Dog skal man ikke gøre som disse eksempler viser, for det er dem der er blevet opdaget:

http://ing.dk/artikel/123173-se-danskernes-opfindsomme-snyd-med-elmaaleren#0


Skrevet af Mads M 171 dage siden - Direkte link

Ingen-kan-være-så-dumme argumentet preller af på mig. Jeg er helt sikker på at folk kan være så dumme.


Skrevet af Lasse Westy Bech 171 dage siden - Direkte link

Ja, det viser al erfaring :-)


Skrevet af Stephan W 171 dage siden - Direkte link

Bemærk at energiselskaber alle som en, er igang med at udskifte de gamle SIKRE elmålere, med nye usikre digitale målere. Flere selskaber har endda være så hoverende, at vælge en måler der hedder Echelon. Lidt komisk. Nå men jeg har fået sådan en fætter installeret og undersøgt Echelon i andre lande, og her får den model kritik pga. forøget elforbrug på op til 20% efter installationen er sket.

Jeg er meget økonomisk anlagt og har siden 2007 målt mit mdl elforbrug og skrevet det ned. Efter installationen af denne digitale tingest, er mit forbrug pludselig blevet forøget med 14%....... Hmmmmm Lurer jeg en konspiration her??

Det er utilstedeligt at Staten har tilladt disse elselskaber at formøble milliarder på denne konto. Begrundelsen for at udskfite målerne er komiske. Blandt andet at man vil komme snyderne til livs. Men med en omkostning på omkring 3000-3500 PR MÅLER, og ingen gevinst, så kan enhver regne ud, at det ikke er fordi man vil snyderne til livs - nej, der ligger en anden ting bag. Hvad den er må du selv regne ud........ ;-)


Skrevet af Lasse Westy Bech 171 dage siden - Direkte link

Det kunne være interessant at vide om denne måleraflæsning var foretaget af SEAS selv, eller om det var en aflæsning fra kunden selv. Og i fald det er SEAS's aflæsning, hvornår aflæste de den sidst, sammenholdt med det gennemsnitlige forbrug i perioden.

 

Jeg skal da gerne indrømme at jeg for år tilbage i en periode hvor jeg var gevaldigt på røven "fejlaflæste" en måler, for at sluge kamelen året efter da skuden var flot igen. Det er måske ikke alle der "husker" at få indrapporteringen op til målerens niveau igen?

 

Det er jo en vigtig detalje, for hvis det er SEAS aflæsning, ved kontrol eller udskiftning af måler, så er det jo ikke en historie om den store onde mastodont mod den lille mand, men bare et par svindlere der er blevet taget i at underrapportere, og stiller sig op bevidst og lyver sig til sympati. Det er jo en noget anden julehistorie, og i det lys er afdragsordningen jo fin.


Skrevet af Gismo 171 dage siden - Direkte link

Der er nok andre der gør det på samme måde. Men for 87.000 kr. på 8 måneder? Det er vidst kun klima tossen Al Gore der bruger den mægde strøm!


Skrevet af Lasse Westy Bech 171 dage siden - Direkte link

Nej, hvis det er 10 år siden at SEAS selv kiggede på måleren, så skal de kun have snydt for 8.700 årligt de sidste 10 år.

 

Hvis du først har indrapporteret "forkert" et år, så skal regningen jo betales året efter når du aflæser. Har du pengene der til både at betale for dette års forbrug (du havde jo ikke sidste år) plus resten fra sidste år?

Hvis ikke, læser man nok forkert igen, og således underrapporterer man år efter år et fiktivt tal ind man synes man har råd til. Det er heller ikke utænkteligt, at når man først har kapituleret og besluttet sig for at betale fast pris, at sparsommenligheden i.f.h.t. el-forbrug lider et knæk :-)


Skrevet af Gismo 171 dage siden - Direkte link

Elselskabet påstår, at familien har brugt ekstra el for 87.000 kroner i løbet af bare otte måneder! 

Altså er det kun Al Gore der har det forbrug. Et normalt hus har slet ikke mulighed for at bruge den mængde strøm


Skrevet af Mads M 171 dage siden - Direkte link

Gismo, tag lige og læs hvad det er Lasse skriver.


Skrevet af Lasse Westy Bech 171 dage siden - Direkte link

Jeg er helt med på din joke med Al Gore (og helt enig i det hyklerriske der).

 

Du forstår ikke min pointe. Eksempel:

 

For 10 år siden var de på røven og måleren viste

20.000 KW/h mod 8.000 KW/h året før. = 24.000 i regning.

De opgiver at den står på 15.000 KW/h = 7000KW/h forbrug = 14.000 kr. i el-regning.

 

Året efter står den på 32.000 KW/h. =12MW/h = 24.000 kr i regning.

Sidst påstod de at den stod på 15MW/h, så enten skal de betale både i år og resten fra sidste år (32MW/h - 15MW/h = 17MW/h = 34.000 kr.) eller læse forkert igen.

 

O.s.v. frem til i dag.

 

Altså aflæsning:

År        Aflæsning til SEAS i KW/h     Målervisning i KW/h

2000     8.000                                      8.000

2001    15.000                                    20.000

2002    22.000                                    32.000  *

....

2010    85.000                                  120.000

Nu kommer SEAS forbi og aflæser måleren i 2011:

2011    130.000                                 130.000

 

Hopsa! Plusdelig har måleren på magisk vis liige gået amok 8 mdr. før de selv kom og checkede om tallene var rigtige, og alle er forarget. Og en regning på 44MW/h har indhentet dem.

 

Jeg er stadig ikke tilhænger af tudevinklen, ikke før det er afklaret om det var kunden selv der opdagede det, og straks ringede til SEAS, eller at det var SEAS der så det da de selv aflæste måleren, og alle var overrasket, forundret, triste og ofre.... Desværre.

 

*)Med dette eks. skylder de allerede 20.000 kr til el-selskabet, de bare ikke har fortalt.


Skrevet af Gismo 171 dage siden - Direkte link

Kan godt følge dig.

 

SEAS siger at det er sket over 8 måneder. 

Er det ikke primært nye målere der er problemer med? Da de målere er relativt nye kan familien ikke have snydt i så mange år. Fx blev målere aflæst af virksomheden  den den blev skiftet. Familien kan ikke have snydt i 10 år.


Skrevet af Lasse Westy Bech 171 dage siden - Direkte link

Nej søde Fritz. Se hvad de siger:

Årsag: For ti måneder siden afbrød SEAS-NVE strømmen i det lille hjem på Møllevej. Elselskabet påstår, at familien har brugt ekstra el for 87.000 kroner i løbet af bare otte måneder!

Hvis vi antager at min antagelse om 10 årigt løgn med målerrapportering er rigtig, hvad skal de så ellers påstå? At deres kunde er en løgnagtig svindeler der har snydt og bedraget i 10 år? Eller at siden de sidst kom med en opgørelse, har de brugt for 87KKR strøm. Hvad ville din PR afdeling råde dig til?


Skrevet af Mads M 171 dage siden - Direkte link

SEAS siger at det er sket over 8 måneder. 

 

Ja, for helvede. Hvis der er snydt med aflæsningerne så ser det jo netop sådan ud når det rigtige tal kommer frem. Den nye regning er differencen mellem det gamle tal (måske for lavt) og det nye tal (korrekt).

 

Da de målere er relativt nye kan familien ikke have snydt i så mange år. 

Du er eddermame ikke for smart. Idet den nye måler installeres sørger installatøren for at den gamle måler aflæses en sidste gang og der er her muligt snyd bliver til en ekstra stor regning, for alt man han gjort ved at underrapporterer er at udskyde regningen.


Skrevet af Lasse Westy Bech 171 dage siden - Direkte link

Netop, tak for forenklingen :-)

Opgørelsen laves iøvrigt på en konvelut. Den ser sådan ud (bortset fra de tykke streger)


Skrevet af Lasse Westy Bech 171 dage siden - Direkte link

For klarhed:

Hvis SEAS kommer forbi og aflæser den efter 10 år, og aflæser et tal der giver et forbrug siden sidste aflæsning kunden foretog, og ser 44MW/h i forbrug. Er den så lige gået amok siden kundens sidste påstand om forbrug? Det er derfor jeg synes at det er interessant om det er SEAS aflæsning, og hvornår de lavede den forrige. Altså hvor mange år er det forbrugerens aflæsning der er faktureret efter, og hvilke aflæsninger har SEAS selv foretaget.

 

For at undgå dette, skulle de jo skifte måleren samme uge som indlæsning kom, eller besøge folk dagen efter de har indrapporteret og buste dem der.

 

Men det ville være en dejlig detalje at få med, og jeg køber desværre ikke klynkehistorien før det er afklaret, tværtimod.


Skrevet af Mads M 171 dage siden - Direkte link

Men det ville være en dejlig detalje at få med, og jeg køber desværre ikke klynkehistorien før det er afklaret, tværtimod.

 

Helt enig. Det lyder for mig som de famøse historier fra 80'erne hvor folk fik regninger for opkald til sex-linier. De gifte mænd havde absolut ikke ringet til nogen sex-linie og da slet ikke hvis konen sad ved siden af når spørgsmålet blev stillet.


Skrevet af Lasse Westy Bech 171 dage siden - Direkte link

Haha, det kan jeg godt huske! :-) (at have set, naturligvis! :-D )


Skrevet af C vittinghoff 171 dage siden - Direkte link

AHH din slimmersvans:)...du ka ta det lasse:)


Skrevet af Lasse Westy Bech 171 dage siden - Direkte link

Men det VAR ikke mig! Computerne må være blevet ramt af lynet eller noget, og få lagt en perfekt record ind i databasen, hvor samtlige felter opfylder kravene!

Ok, så var det mig, men jeg indhalerede ikke :-)


Skrevet af Mads M 171 dage siden - Direkte link

Og desuden synes jeg porno er ulækkert og kvinder ikke skal udstilles som sexobjekter.

 

Ja jeg gør så.


Skrevet af Lasse Westy Bech 171 dage siden - Direkte link

Nemlig-ja!

 

Jeg er HELT enig i hvad du siger, men bemærk at "I did not inhale"

:-)


Skrevet af Lasse Westy Bech 171 dage siden - Direkte link

Pludselig går det op for mig, at jeg føler mig enormt ramt! Det hedder "Slimmersvans" og "Lasse", altså stor begyndelses bogstav på egennavne! :-)


Skrevet af ino 171 dage siden - Direkte link

Har selv hørt om lidt af det samme vedr. en i familien. Det viste sig at el-selskabet havde byttet om på målerne i to nabolejligheder. De var dog flinke nok til at hjælpe med ved opklaringen, men inledningsvis var der ingen forståelse for at man næppe kunne have forbrugt for 11.000 kr. på et kvartal i en toværelsers -  midt om sommeren. Vedkommende havde oven i købet aftenarbejde, så det var primært et solskinsforbrug der var tale om.


Skrevet af Rikke Jakobsen 171 dage siden - Direkte link

Må siger at nogen i tråden skal være glade for ikke at være underlagt SEAS-NVEs monopol - tillykke.

Ikke nok med at lovgivningen placerer hele ansvaret hos sagesløse forbrugere, så er dette monopolselskab ekspert i at indkræve besynderlig - og høje - afgifter.

Undskyld men stop lige piben ind - SEAS NVE udøver deres magtmonopol mod alle husejere uanset indkomstgrundlag.


Skrevet af Lasse Westy Bech 171 dage siden - Direkte link

Det er jeg, som åbenbart den mest rabiate her.

 

HVIS det viser sig at SEAS har aflæst måleren selv inden for de sidste par år, så vil jeg medgive at der kan være sket en fejl.

 

Hvordan forholder du dig til det faktiske eksempel jeg gav ovenfor med hvordan det kunne ske, i forhold til dit følelsesudbrud?

 

Herudover har du ret i at de er nogle usympatiske røvhuller der klatter voers penge væk på fiktivt fiber de påstår ikke ligger i jorden, selv om de har været der i mindst 5 år, og selv om jeg ikke kan se hvad fanden de skal have det for for mine el-penge. Helt enig, de er nogle narrøve, men som (meget) tidligere udlejer kan jeg ikke længere blive rystet over folks løgnagtighed for egen ussel vinding. Desværre.

 

Så jeg kniber en tårre, når jeg får aflæsningerne at se, indtil da hælder jeg mest til at svindlerne er nappet, og skal betale. Jeg fælder dog ikke dom, da der hverken er for eller imod, kun indicier.

Du skal være logget ind for at kommentere artikler. Du kan logge ind her!

Flere artikler fra Økonomi

9
9
4
5
2
8
6
13
5
3
18
5
16
40
15
22
12
43
6
24
Nyeste video
Om C vittinghoff
Fuld eller delvis frigivelse Der findes to former for frigivelse af narkotika, en fuld frigivelse og en begrænset hvor staten får monopol på...

Se C vittinghoffs profil
eller
Følg C vittinghoff