Hvorfor flopper så mange statslige IT-projekter?

Arbejdsskadestyrelsens skandaleramte sagsbehandlingssystem PROASK er nu blevet et politisk problem for beskæftigelsesminister Mette Frederiksen

_slettet_bruger_560 Ikke angivet,

03/03/2014

Arbejdsskadestyrelsens skandaleramte sagsbehandlingssystem PROASK er nu blevet et politisk problem for beskæftigelsesminister Mette Frederiksen. Hvorfor går statslige IT-projekter ofte galt? To forskere giver os svaret.

Kriterierne for, hvad gevinsten skal være, er ikke klart nok defineret i kravsspecifikationen, som er den juridiske bindende beskrivelse, hvor det er fastlagt, hvad leverandøren skal levere for at få sine penge. Kravsspecifikationen beskriver, hvordan systemet skal bygges, men ikke hvilkebehov systemet skal opfylde. Brugerne bliver ikke inddraget eller hørt. IT-projekterne tager så lang tid at udvikle, at brugerne har fået andre behov undervejs.

Jeg havde for noget tid siden en diskussion med en kollega om offentlig styring. Sådan helt generelt og overordnet set. Hans udgangspunkt var at fordi det offentlige ikke skulle tjene på det de nu gjorde, måtte det betyde at de alt andet lige måtte være billigere (og dermed bedre).

Jeg antog det omvendte synspunkt, at netop fordi de ikke skulle tjene penge på deres ydelse, blev økonomi styring ofte irrelevant (eller i bedste fald sekundær) og havde i høj grad også indflydelse på kvaliteten. De har nemlig ikke et behovskriterium at opfylde og er dermed ikke nødsaget til at tilfredsstille deres kunder for at kunne 'overleve'. I det offentlige er penge ikke noget man tjener; det er noget man bare har.

Jeg synes artiklen underbygger mine hovedpointer temmelig godt. Det offentlige system er gennemsyret af en helt unik tankegang som direkte kan aflæses i deres projekthåndtering.

Edit: De første to afsnit er copy paste fra artiklen. Men jeg har tilsyneldande problemer med at lave dem enten kursiv eller som blockquote. Bare lige til orientering.