Mere Wozniacki-mentalitet i den offentlige sektor, tak
Udgivet for 390 dage siden i Økonomi
Tilføjet 30/04 07:35 til Boblere af Martin Ågerup
For nyligt modtog jeg en e-mail fra en økonomichef i den offentlige sektor. I en kommentar til en af vores analyser, der viste, at private leverandører er billigere end det offentlige, kom han blandt andet med følgende bemærkning: ”Dybest set skriver I jo, at vi ikke kan finde ud af at udføre vores job godt nok og det gør mig altså småsur”.
Men det er faktisk slet ikke pointen. Man kan ikke klandre den enkelte medarbejder for, at det offentlige klarer sig dårligere end det private indenfor en række områder. Det er ikke medarbejderne, som er problemet men deres arbejdsgiver og de vilkår, der arbejdes under. De fleste offentligt ansatte medarbejdere ville blive langt mere produktive, hvis de skiftede til den private sektor.
Der er en række grunde til dette. Den offentlige sektor er for eksempel ofte bundet af overenskomster, hvor faggrænser gør det vanskeligt at indføre mere effektive arbejdsgange. Endvidere er offentlige ledere ofte forhindret i at bruge løn som et ledelsesværktøj – igen til dels på grund af overenskomster, som gør det vanskeligt at aflønne medarbejderne for deres resultater. Disse forhold kan man ikke klandre den enkelte medarbejder eller den enkelte leder for. Det er vilkår, som de ikke hver især kan ændre på.
Reaktionen fra økonomichefen viser dog også noget andet. Nemlig, at der i den offentlige sektor ofte (men ikke altid) er en ganske anden mentalitet blandt ledende medarbejdere end i en typisk privat virksomhed.
Forestil dig, at økonomichefen havde været ansat i en privat virksomhed og havde læst om en undersøgelse, der viste, at hans konkurrenter var mere effektive. Hvordan havde hans e-mail til mig så lydt? Formentlig noget i retning af: ”Jeg er meget interesseret i din undersøgelse og ville være taknemmelig, hvis du ville sende mig tallene”. Økonomi-chefen ville øjne en mulighed for at effektivisere virksomheden ved at lære fra succesfulde konkurrenter. Det ville ledelsen i virksomheden værdsætte, måske sågar med en forfremmelse, en lønstigning eller en bonus. Profitmotivet og den indbyrdes konkurrence sikrer en evig søgning efter måder, hvorpå virksomheden for færre ressourcer kan levere flere eller bedre produkter.
Den offentligt ansatte økonomichef ser ikke en mulighed for at lære noget nyt og derigennem forbedre sin virksomhed. Han bliver i stedet ”småsur”. Selve den antagelse, at man ikke kan bliver bedre, er jo ganske absurd. Det er i hvert fald ikke sådan, man når til tops. Spørg Caroline Wozniacki.
Den offentlige sektor er typisk ikke udsat for hård konkurrence og er ikke er drevet af et profitmotiv men af andre – og især politiske – hensyn. Derfor ser økonomichefen ikke muligheder for effektivisering, men i stedet politiske vanskeligheder i en undersøgelse der anviser et effektiviseringspotentiale.
Dermed ikke sagt, at lederne og medarbejderne i private virksomheder er perfekte. Under boble-økonomien inden finanskrisen blev mange virksomheder for magelige. De fik anlagt sig for dyre vaner, fordi det var blevet for let at afsætte produkterne.
En leder i en privat virksomhed fortalte mig om den rationalisering, som 2008-krisen havde afstedkommet i hans virksomhed. Under boblen havde man fået bygget sit eget interne rejsebureau op – bestående af fem medarbejdere. Afdelingen blev efter krisen reduceret til en halvtidsmedarbejder.
Jeg taler jævnligt med ledere i den private sektor, som fortæller, at de under krisen har reduceret omkostningerne med både 10 og 20 procent uden at reducere produktionen.
Læren af dette er enkel. Når der er nemme penge at tjene, passer selv private virksomheder ikke så godt på udgifterne, som de burde. Det samme gælder selvfølgelig den offentlige sektor. Forskellen er blot, at man i hovedparten af den offentlige sektor aldrig har stået overfor en recession, som har nødvendiggjort at skære væsentligt i omkostningerne uden at reducere produktionen. Man har hverken et profitmotiv eller hård konkurrence, som sikrer, at der holdes fokus på omkostningerne.
Det kan derfor ikke undre, at et stort antal undersøgelser i Danmark og i udlandet viser, at private virksomheder er op til 20 pct. mere effektive end det offentlige indenfor en række serviceområder såsom skoledrift, vejvedligeholdelse, rengøring, ældrepleje, busdrift og sygehusydelser.
I stedet for at blive småsure over dette bør de offentlige chefer udvise lidt mere Wozniacki-mentalitet. Selvfølgelig kan de blive bedre, og selvfølgelig kan de lære af private konkurrenter.
(Denne artikel blev bragt som min faste klumme Modpol i Politiken 30. april 2011)
Jeg er på vej ud af døre, så det bliver lige til denne korte kommentar.
Hvis man ikke havde de skarbe fraggrænser, så ville de offentlige være kommet langt.
Min mor var leder i en kantine, hun havde et lysstofrør der skulle skiftes, så ringede hun til en elktriker, og bad ham tag nogle ekstra med, hun fik den besked at det måtte han ikke, da det kun var ham der måtte skifte et lysstofrør.
Så noget hun selv kunne klare på 3-5 minutter, skulle til at tag, 1-2 time.
Claus D Nielsen
Faggrænser er virkelig noget bras, og dit eksempel er godt. Den slags er der meget af - men ingen i "systemet" ser nogen grund til at fjerne den slags tåbeligheder.
Besøg endvidere et hospital og få et chok over den idioti som faggrænser medfører.
...den offentlige sektor [har] aldrig [...] stået over for en recession...
Nej, tværtimod! Den offentlige sektor har - i det store og hele - i de seneste 50 år kun oplevet en lang højkonjunktur med stadig større omsætning og "indtjening". At det så er sket på bekostning af den private sektor, civilsamfundet, borgerlig moral og almindelig anstændighed, det må man jo så tage med i købet...
Glimrende klumme!
Super klumme. Min tid i det offentlige kontra det private har også givet mig følgende indsigt:
- Efter et godt år i det offentlige med besparelser/effektiviseringer og budget-overskud bruges de sidste 1-2 måneder af et budgetår på alle mulige krumspring (læs: ofte hovedløse indkøb af dit og dat) for at bruge den sidste smule af budgettet - for ellers risikerer man at det bliver budget-beskåret næste år - og det ville jo være tilbagegang!
- Efter et godt år i det private med besparelser/effektiviseringer og et stort ventende overskud bruges en del af overskuddet på at investere i ny, endnu mere effektiv teknologi/produktionsudvidelse og på at konsolidere sig til dårlige år (og dermed siges så også: til at gøre virksomheden stærkere til fremtiden) - samtidig betales måske en bonus til særligt vigtige medarbejdere for at honorere deres indsats og inspirere dem til at gøre det godt næste år også.
... can anyone see the difference!!!??
Det du skriver der Allan Nielsen er bare så rigtigt.
Jeg fatter ikke at man har lov til det (at ledende offentlige medarbejdere får lov til det). Hvorfor ses der bare igennem fingre med dette store problem, hvorfor gør kommunens øverste ledelse intet ved det?
Men i det offentlige belønner man ikke de dygtige eller dem der gør en ekstra indsats. Næ nej, alle er lige. Lighedsmageriet længe leve.
Min far fortalte hvordan de i hæren brændte diesel af i tønder og stod i timevis og skød ammunitoin af sidst på regnskabsåret. For ikke at få mindre til næste år.
Jeg antager at det har været midt i 60'erne.
Det er jo netop derfor hele systemet skal ændres. Alle kommunale funktioner bør privatiseres, og kan glimrende udføres af små effektive virksomheder eller private personer. Brugerne skal blot have en nærmere defineret sum penge og selv købe ydelserne. - Dette vil med et slag afskaffe 37-timers mentaliteten samt gøre komplet op med faggrænserne. Selve den offentlige kommune med borgmester og sekretariat skal ikke være meget mere end en informationsvirksomhed.
N ej tak til Wozniacki-mentalitet i den offentlige sektor.
Det første hun gjorde da hun var kommmet til tops var at flytte til skatteparadiset i Sydfrankrig.
Boe jØRGENSEN
Jeg ville ønske at flere rige følger hendes eksempel. Hvis mange flere rige flytter til monaco eller andre skattefristæder kan det være at regeringen vil lære at der er grænser for hvor meget man kan stramme skatteskruen.
Den slags fatalistisk anarkisme vil jeg gerne sætte spørgsmål ved. Jeg forstår ganske enkelt ikke dem, som ønsker at det hele skal bryde sammen, i håbet om at der så af asken rejser sig et drømmesamfund. Det virker naivt og vil have alvorlige konsekvenser for mennesker og du risikere meget vel, at et endnu dårligere samfundssystem rejser sig af asken.
Jeg tror ikke det drejer sig om at haabe det hele skal bryde sammen. Det drejer sig mere om at demonstrere hvad der sker hvis man jager de mest produktive mennesker vaek. Lidt i stil med at strejke. Der er hensigten heller ikke at faa en virksomhed til at bukke under, men at faa bedre forhold. Her drejer det sig ikke om at folk strejker, men at de siger op og ikke laengere vil aflevere det meste af deres produktivitet til virksomheden Danmark, naar der er bedre forhold andre steder. Hvis en virksomhed har svaert ved at tiltraekke medarbejdere, saa bliver den noedt til at aendre sig, og det samme er gaeldende med den danske stat. Hvis vi oplever et tilstraekkeligt stort braindrain, saa kan det vaere at regeringen faar oejnene op for at de forhold der tilbydes i DK ikke er specielt attraktive. Det er nok mere i den retning det skal forstaas.
Og du tror måske der er nogen, som bliver nummer et i Tennis, hvis de kun kan træne maks 2-3 måneder om året? Mon ikke dette er hovedårsagen?
ja, hvorfor mon?
Det er den samme skrøne der bliver fortalt igen og igen. Der er altså ganske enkelt ting som ikke egner sig til udlicitering og som kun bliver dyrere af det, det kan Martin tage en snak med adskillige kommuner om istedet for bevidst at fremkomme med monoton propaganda.
En af grundene til at det går så godt i DK er jo netop at vi har en velfungerende offentlig sektor der varetager deres funktioner uden korruption, det skal vi bibeholde, vi skal derimod have alle de mere eller mindre korrupte private udbydere af diverse fup-kurser og andet med snablen i de offentlige kasser væk. Naturligvis betyder det ikke en større offentlig sektor, det er jo netop det vi ser, regeringen har sørget for en større offentlig sektor netop ved at lytte til Martin og det har vi ganske enkelt ikke råd til. Det Martin vil have er at der bliver skubbet så mange som muligt af underledere ind imellem dem der laver arbejdet og så ledelsen, men det er en rigtigt dårlig løsning, for mange høvdinge og for få indianere giver i nedgangstider en trang til at fyre dem der laver noget hvorefter vi skal hæve skatten for at få den service som vi forventer.
Vi har en alt andet end velfungerende, offentlig sektor, der har mindst lige så meget korruption, som alle mulige andre steder, hvis ikke mere (Tommy Kamp, Københavns havn, Københavns bygge/teknik mv.). Alle steder, hvor der sidder mennesker med råderet over store summer, som de ikke skal stå ordentligt skoleret for, er der risiko for korruption, og det er naivt at tro, at det ikke også sker i det offentlige.
Det offentlige er netop også kendetegnet ved et væld af høvdinge. Når kommunerne vil undgå sparekniven, sparer de jo altid der, hvor det gør ondt, så borgerne hyler op, og det ser ud som om, kommunen fattes penge.
Jeg er helt enig i, at div. private fupkurser skal stoppes, men den eneste grund til, at de eksisterer og trives, er inkompetent ledelse i det offentlige, der har sagt god for dem i første omgang.
"Mindst lige så meget korruption som alle mulige andre steder"....
Sikkert. Helt generelt er DK et af verdens mindst korrupte lande, hvis du modsvarer det med at vi også har en rimeligt stor offentlig sektor så skal de altså godt nok være de rene englebasser ude i det private for at opveje en omfattende korrupt offentlig sektor - med occams ragekniv vil jeg nok sige at mon ikke vi også har en af de mindst korrupte offentlige sektorer i verden...
Det var dog en af de besynderligste konklusioner, jeg længe har læst.
Stor offentlig sektor = lav korruption?
Hvordan passer Grækenland ind i den model?
Mindst lige så meget etc. var ment som på det øvrige danske arbejde, og ikke på nogen måde sammenholdt med udlandet. Jeg ved godt, at vi rangerer meget lavt på korruptionssammenligninger, dog tror jeg personligt, at der er mere korruption i Danmark, end de undersøgelser viser - men stadigvæk lavere end så mange andre steder.
Baphemetis, der er formentlig visse opgaver, som det offentlige bedst kan tage sig af, men et stort antal internationale videnskabelige artikler viser, at på en række områder løses opgaverne billigere af private aktører. Senest har CEPOS lavet en undersøgelse, der viser, at privathospitaler er 19 pct. billigere end de offentlige friklinikker, som er blandt de billigste offentlige sygehuse. Mht antallet af ledelseslag: Det er noget sludder. Både private virksomheder og offentlige institutioner har forskellige tilgange til antallet af ledelseslag. Der kommer ikke flere ledelseslag af at bruge private leverandører. Den eneste forskel er, at private leverandører - som er udsat for konkurrence - vil ikke bruge penge på at ansætte flere ledere med mindre det kan betale sig.
Martin - Nu findes der også 'videnskabelige artikler' der viser eksistensen af telepati, selvfølgeligt (kan man næsten tilføje) er det at mere kritiske videnskabsfolk ikke har været i stand til at genskabe resultaterne. CEPOS har tidligere udgivet studier der har vist sig fejlbehæftet, sandhedsfordrejende er nok ordet. Det ville så være ok hvis det ellers virkede og dermed blot viste at vores viden var mangelfuld, men desværre er det jo ikke evident. Alene tanken om at sammenligne friklinikker med privathospitaler viser hvor langt ude CEPOS er i sin seriøsitet. Der kommer flere ledelselag i det offentlige, men det forbigår du, ligesom du forbigår alt andet der ikke passer i din overbevisning.
Beklager Martin, jeg kender dig ikke, jeg har godt nok vist en enkelt gang mødt dig i Netto, men min respekt for dig og dine er altså stadigt for nedadgående.
Du bliver godt nok nødt til at lære noget om videnskabelig metode, hvis du skal kritisere dem. Ellers er du bare et fjols fra bodegaen (hvad man dog også kunne formode).
Hvilken bias er det, du mener, der optræder? Har samplingen været dårlig? Er der ikke taget højde for indbyrdes kausalitet?
Og hvorfor "kommer der flere ledelseslag i det offentlige"? Er det fordi, folk ansat i det offentlige er dummere eller mere dovne (man tænker sit!), så de skal have flere ledere til at fordele og kontrollere opgaverne?
Eller er det fordi, bureaukratier uden trussel på eksistensen har en tendens til at vokse (lidt som de kvindelige lederes bagdele - man bliver åbenbart træt af sådan 34,5 timer om ugen på en kontorstol!).
Du skal tænke på at efterhånden som den offentlige sektor vokser så arver den folk fra den private sektor som regel. Det vil sige deres arbejdsgang osv. er meget produktivt drevet, der er høj arbejdsmoral og flair for konkurrence osv. Men efterhånden som der sker udskiftninger i generationerne vil disse aspekter falme.
Så når du siger det har gået godt i den offentlige sektor så er det rent faktisk den private sektors skyld, for det er her de første medarbejdere/generationer kommer fra :)
Generaliseringer der ikke holder en meter. Skrøner og fugle på taget. Det er hvad Martin sælger os. Dine egne generaliseringer her er så unuancerede og indbildte at jeg ikke kan tage dem seriøst.
@Baphemetis:....Glimrende Glimrende Martin og også pænt og korrekt.
Økonomichefens reaktion siger alt.Han skulle på privatiseringskursus eller blot 1 måned i en privat virksomhed.Hele hans tankesæt ville ændre sig.
Smedegaard siger at vi nemt kan slanke 10% af det offentlige budget.Det er ligesom mere interessant end at at læse Bahpemetis indgroede tånegls udtalelse.Mens vi rasler ned af alle ranglister synes Bahmetis at det går så godt.Det går rigtig godt for alle dem der ikke yder men nyder.
Claus Hjort Frederiksen ...HOLD NU LIGE FAT PÅ HAT OG BRILLER ...CIRKUSREVYEN KALDER...mener i ramme alvor at vi skal have en lovændring for at komme kommunalt overforbrug og budget disrespekt til livs. Var dette sket i det det private erhvervsliv så skulle I se en vis grå seddel.Det er som om at der eksisterer andre love i det offentlige end i det private.Det offentlige har langt sikre og bedre vilkår betalt -der en passant er betalt det private- men til gengæld yder de mindre (produktivitet mm) og forbruger mere(overforbrug).Kan det virkeligt være rigtigt at vi har et parallelsamfund i Danmark (det offentlige) med andre love,adfærdsmønstre,ydelser,jobrisiko osv osv Listen er alenlang.Man dog må ihukomme og imødekomme som synspunkt er at de i hvertfald respekterer en ting til punkt og prikke .....deres arbejdstid.Her sker ingen overskridelse.
Som jeg anførte så står Martin og regeringen for det kommunale overforbrug og budget-disrespekt - sammenkoblet med en fanatisk tiltro til at dynamiske effekter skraber mere ind til de offentlige kasser.
Det er en forfejlet politik.
Dynamiske effekter er ikke kun noget med, at der kommer flere kroner i de offentlige kasser. Det handler om, at Danmark som helhed bliver rigere af de dynamiske effekter. Dvs. der samlet set er råd til mere, også "velfærd". Den vil muligvis blot eksistere som "selvfærd" på en lang række områder.
@Boe Jørgensen Man kan godt -i fald man er et fornuftmenneske -bruge hjernen og lade et forbillede som Caroline W s vinderinstinkt,fysiske og mentale vinderindstilling og enorme arbejdssomhed tjene som inspiration til selv at gøre det.I fald ikke så ville verden gå i stå ligesom det er sket i de eroderede politiske systemer i forrige århundrede med undtagelse af Cuba.Ovennævnte er i øvrigt (folkeoplysning) selve grundlaget for WHOs intelligensdefinition.Så sure opstød fremmer intet.
Man kan i nogen grad også klandre den enkelte medarbejde i det offentlige. Især undrer det mig, at man kan arbejde et sted uden straks at få øje på en masse muligheder for forbedringer og effektiviseringer - og at man så ikke kæmper for at ændre på tingene. Men det ser jeg sjældent nogen i det offentlige gøre. De kan højst mande sig op til at kræve bedre forhold for dem selv og højere løn.
Måske har det noget at gøre med, at folk, der kritiserer systemet, får mundkurv på og trusler om fyring - der var bla. en sag fra Jylland for et par år siden (nogen, der kan hjælpe her?), og så var der en gruppe pensionerede overlæger, der tog bladet fra munden og udgav en fælles bog om alle problemerne i sundhedsvæsenet - den kom også først efter, de var stoppet på arbejdsmarkedet.
Selv steder, hvor der ikke er trusler om mundkurv mv., kan der jo også være en kultur, der gør, at man ikke kommer nogen vegne med kritik.
Jeg tror du har ret. Men vi har alligevel set offentlige ansatte gå på gaden og demonstrere og brokke sig - men altså kun for højere løn TIL DEM SELV, ikke for at reformere systemet, så det fungerer bedre for kunderne.
Måske er det DERFOR, jeg får kvalme, hver gang jeg ser sådan et optog? ..og sikrer et ekstra hårdt greb i tegnedrengen...
Jeg håber da at FRIHED forstår at i en kommune hvor opgaverne i stort omfang er lovbundne og ydermere ændres meget ofte, så er det ikke så ligetil at effektivisere som i den private sektor.
Boe
?? ... og opgaverne i det private ændrer sig aldrig, eller hvad?
Enig, lovbindingen kan gøre det lidt besværligt at effektivisere, eller fjerne ydelser helt, som der ikke rigtigt er brug for i praksis. Hvis det er lov, skal det jo være sådan. Men så er det jo *lovgivningen* på området som er den underliggende årsag til problemet.
Hele personalesystemet i den offentlige sektor går ud på "vi skal da have det rart". Når der derfor kræves effektiviseringer så er det "den store stygge ulv på Christiansborg" som ødelægger det for os.
Ckh s store stygge ulv på Christiansborg er jo netop den myndighed som sender en lind strøm af opgaver videre til kommunerne uden at der altid er økonomisk dækning for udgifterne , eller ikke tager hensyn til om de forskellige virkninger nye love kan have fordi Kommuneskatterne svinger fra 32 til 36 % hvor kommuner med lav skatteprocent som regelkan yde en væsentlig bedre ( højere) service fordi indkomstgrundlaget er højere.
Jeg har meget stor respekt for Wozniacki-mentalitet på en tennisbane men hendes samfundsind
giver jeg ikke meget for efter hun er flyttet til skatteparadiset Monaco.
Det fighter instinkt der gør hende så god i sport kan jo ikke anvendes i en kommune hvor borgeren
jo ikke skal nedkæmpes men have en efter loven rigtig ogh helst også venlig betjening som undertegnede har fået i Helsingør kommune efter jeg er blevet kronisk syg.
Boe Jørgensen
Jeg har til gengæld ikke noget tilovers for dit samfundssind. Hvad bilder du dig ind at mene at 60% af de penge som Wozniacki tjener igennem talent og hårdt arbejde på nogen måde bør tilfalde fællesskabet? Det er da på ingen måde rimeligt at hendes indtægt skal brandbeskattes. Hun tjener måske mange penge nu, men en karriere i tennis er jo stærkt tidsbegrænset.
Jeg synes bestemt at samfundets svage, herunder de kronisk syge, skal have hjælp. Men den misforvaltning af skatteborgernes penge som finder sted igennem et kolossalt overforbrug i den offentlige sektor synes jeg man har lov til at vise sin utilfredshed med ved at flytte i skattely. Og dette i særdeleshed når man som Wozniacki har en meget aldersafhængig indkomst.
Klaus Hoffmann
Som hoffmann skriver så er sportsstjernes indftægter som regel meget tidsbegrænset.
Men i Danmark er det meget nemt at få en voksenudannelse
Det er JEG stolt over
Boe
Det er sjove er: Det er på grund af folk som mig - og ikke dig og din krævementalitet - at vi har den rigdom og de muligheder, vi stadig har lidt endnu i Danmark.
Mand dig dog lidt op i stedet for at sidde damefornærmet og klynke over, at vi, der tjener pengene til dette land, ikke gider give dig flere lommepenge.
@Boesan. Du har ret; Wozniacki har bare at blive i Danmark og lade sig flå ligesom alle andre.
De offentlige udgifter er fastlagt af folkevalgte politikere.
Man kan godt "snyde" i skat men det ændrer kun på samfundets indtægter så det betyder blot at
andre må betale mere.
Som lønmodtager med god indtægt har jeg betalt høj skat hele mit liv.
I forhold til det jeg modtager synmtes jeg at skatten er yderst rimelig.
Jeg føler mig på ingen måde flået. tvært imod
De sidste par år har skatten nemlig været for lav.
derfor er statsgælden nu steget til omkring 400 000 000 000.
Renteudgifterne af statsgælden ligger nu på ca, 20 000 000 000 kr årligt
eller ca. 4000 kr. pr. indbygger
Det er jeg absolut ikke stolt af.
Boe Jørgensen
Jamen Boe, det er jo fint at du personligt føler at skatten er rimelig. Du får en masse for dine penge synes du.
Men hvad med dem som ikke føler de får noget for deres penge? Skal de være tvangsindlagt til at betale til noget de ikke føler er pengene værd? Bare fordi at der er *nogle* som synes det er pengene værd? Det er jo korruption.
Ang statsgælden, så er det ikke skatten der har været for lav, men forbruget det har været for højt. Der er masser af penge i statskassen. De bliver bare brugt alt for dårligt. Det er JEG ikke stolt af.
Hej Boe.
Ret mig hvis jeg tager fejl, men har du ikke sejlet store dele af dit liv? I så fald, hvordan var beskatningen der?
Hvad mener du præcist med "Wozniacki-mentalitet" og hvordan mener du den kan overføres til den offentlige sektor?
For mig er et eksempel på Wozniacki mentalitet at trække på det danske system med en udbygget sports- og foreningsstruktur og Team Danmark støtte til udvalgte sportsfolk - for så, når resultaterne melder sig, at stikke til udlandet i skattely. Ringen sluttes når hun vender hjem efter endt karrierre for at trække på det danske velfærdssystem når hun bliver ældre. Naturligvis med formuen trygt placeret i udlandet.
Men det var måske ikke det du mente?
Se bare hvordan en kæmpestor offentlig sektor med tvungen betaling får folk der sagtens kan dele ud af deres velstand til at opføre sig usolidarisk. Let skatten, vær mindre forlangende og sig pænt tak---det gør folk mere solidariske og bidragsvillige.
Case in point: dette er skrevet på mit (lånte) kontor i Bill Gates-bygningen på MIT. (Jeg skal nok holde de danske skatteydere skadesløse for den del af uni's budget der dækker turen.)
Flere artikler fra Økonomi
Million-lussing til Audi-ejer
Udgivet for 5 timer og 22 minutter siden i Økonomi
Tilføjet 24/05 21:53 til Boblere af Jan B
Kilde: epn.dk
Tilliden til dansk økonomi redder 45.000 fra ledighed
Udgivet for 6 timer og 20 minutter siden i Økonomi
Tilføjet 24/05 21:03 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Skolefolk vilde med at høre om Odder Kommunes skoleelevers iPads
Udgivet for 2 timer og 38 minutter siden i Økonomi
Tilføjet 25/05 00:05 til Boblere af leif
Kilde: jp.dk
Nykredit indfører todelt boliglån 25. juni. Falder bidragssatserne så igen?
Udgivet for 2 timer og 37 minutter siden i Økonomi
Tilføjet 24/05 17:32 til Boblere af leif
Kilde: finans.borsen.dk
fornuftigt forslag - og bydende nødvendigt
Udgivet for 16 timer og 42 minutter siden i Økonomi
Så lidt burde en filur koste
Udgivet for 1 dag, 9 timer og 17 minutter siden i Økonomi
Thilo Sarrazin: “Europa braucht den Euro nicht” – kommenteret herfra ubeset på dansk
Udgivet for 1 dag, 9 timer og 18 minutter siden i Økonomi
Hvis Merkel nu ringede til Brixtofte
Udgivet for 1 dag, 18 timer og 37 minutter siden i Økonomi
Tilføjet 23/05 08:46 til Boblere af Podia
Kilde: podia.dk
En dansk model: Ned med sort arbejde - Politiken.dk
Udgivet for 1 dag, 14 timer og 9 minutter siden i Økonomi
Tilføjet 23/05 13:13 til Boblere af Thomas V. S. Gyldborg
Kilde: politiken.dk
Hvor der er vilje, er der en vej: Grækere indfører bytteøkonomi
Udgivet for 1 dag, 11 timer og 40 minutter siden i Økonomi
Tilføjet 23/05 14:27 til Boblere af leif
Kilde: epn.dk
Dårlig prognose: Danmark hænger fast i krisen de næste fem år
Udgivet for 2 dage siden i Økonomi
Tilføjet 22/05 12:03 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Saxo Banks Steen Jakobsen: Europa begynder at acceptere behovet for reformer, mens Australien benægter
Udgivet for 2 dage siden i Økonomi
Tilføjet 22/05 13:16 til Boblere af Saxo Bank
Kilde: theaustralian.com.au
Bureaukrater lænser de offentlige kasser
Udgivet for 3 dage siden i Økonomi
Danmark er EU-mestre i høje skatter
Udgivet for 3 dage siden i Økonomi
Tilføjet 21/05 13:45 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: kristeligt-dagblad.dk
Hvad bruges pengene til?
Udgivet for 3 dage siden i Økonomi
Tilføjet 21/05 14:29 til Boblere af Anders Johansen
Kilde: hvadbrugespengenetil.dk
Tysk socialdemokrat imod euroen - voldsom debat i Tyskland
Udgivet for 3 dage siden i Økonomi
Tilføjet 21/05 07:17 til Boblere af Svend Andersen
Kilde: b.dk
Endgame for EU? - 'bank run' i Grækenland og Spanien accelererer
Udgivet for 3 dage siden i Økonomi
Tilføjet 21/05 10:18 til Boblere af Svend Andersen
Kilde: spiegel.de
Danskerne kræver lavere skatter
Udgivet for 4 dage siden i Økonomi
Tilføjet 20/05 23:25 til Boblere af Henrik Ræder Clausen
Kilde: epn.dk
Ejerne skændes om millionregning for rejsekort | Ingeniøren
Udgivet for 3 dage siden i Økonomi
Tilføjet 21/05 09:28 til Boblere af Censete libere
Kilde: ing.dk
Paul Krugmans magiske løsning
Udgivet for 4 dage siden i Økonomi
Tilføjet 20/05 20:05 til Boblere af synopsis-olsen
|
Om Martin Ågerup Martin Ågerup er direktør i tænketanken CEPOS. Han har tidligere arbejdet på Instituttet for Fremtidsforskning og i konsulentvirksomheden... Se Martin Ågerups profil eller Følg Martin Ågerup |
Million-lussing til Audi-ejer 24/05 21:53 - 47 klik
Hvor er appelsinen fra? 24/05 12:13 - 43 klik
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu 24/05 14:19 - 41 klik
Restauratør: 3F chikanerer mig hver dag 24/05 11:56 - 41 klik
Restauratør: 3F chikanerer mig hver dag 24/05 11:56 - 702 klik
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu 24/05 14:19 - 467 klik
Tænk at livet koster livet! 23/05 22:39 - 465 klik
Eksperter: Lempelser åbner for flere dårligt uddannede indvandrere 24/05 10:18 - 352 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

