Schiff: USA er på vej mod afgrunden
Udgivet for 500 dage siden i Økonomi
Tilføjet 10/01 12:50 til Boblere af Jeppe Toft
Kilde: epn.dk
"Jeg tror ikke, at USA vil gå konkurs, men vi kommer til at opleve et regulært økonomisk kollaps med løbsk inflation," siger Peter Schiff.
Investorer og handlende ER på vej ud af USdollaren, fordi USA er i færd med inflationsdevaluering. Kina opkøber ikke længere Amerikansk gældspapirer, og mere og mere olie handles i Euro fremfor USD.
Imens fortsætter antallet af tvangsauktioner i USA med at stige, nøgletallene for handel og industriproduktion er blandede, og antallet af mortgage rate resets i USA når hidtil højeste niveau her i 2011, hvilket kan forårsage endnu en stribe bankkonkurser eller blødende bankregnskaber.
Påstand: Investorer og handlende ER på vej ud af USdollaren
Fakta: Effektiv dollar er stort set uændret både de sidste 24 mdr
Påstand: fordi USA er i færd med inflationsdevaluering
Fakta: US CPI inflation er 1,05%y/y og 0.7% ekskl energi og fødevarer ... det laveste siden 1960erne
Påstand: Kina opkøber ikke længere Amerikansk gældspapirer
Fakta: Kina opgiver ikke sammensætning af reserverne, men TICS data viser fortsat massive officielle udenlandske opkøb. Kina har på intet tidspunkt indikeret ophør. Kina kan reelt ikke undlade reserve opkøb uden at svække RMB (hvilket de jo tydeligvis ikke ønsker).
Påstand: mere og mere olie handles i Euro fremfor USD
Fakta: Hvor? Har endnu til gode at se olie denomineret i EUR i engros markedet.
Påstand: Imens fortsætter antallet af tvangsauktioner i USA med at stige
Fakta: Ifølge MBAAs kvartalsvise statistik toppede flow af tvangsauktioner i Q2 2009 og 30-89 delinquincies i Q1 2009 og de er faldet langsomt siden (om end stadig høje). Af samme grund er det sekundære marked for Private Asset Backed mortgages (subprime mv) ralliet de sidste 7 kvartaler.
Påstand: nøgletallene for handel og industriproduktion er blandede
Fakta: De sidste 6 kvartaler har set et af de stærkeste industriopsving i nyere tid. Amerikanske maskininvesteringer er de sidste 4 kvartaler steget mere end i nogen 4 kvartalers periode siden 1983. S&P500 er siden marts 2009 steget med godt 80%. Det stærkeste rally siden anden verdenskrig.
Læs i øvrigt denne ... passer lige så fint på Schiff som Roubini
http://www.boston.com/bostonglobe/ideas/articles/2011/01/09/that_guy_who_called_the_big_one_dont_listen_to_him/?page=full
>Påstand: Investorer og handlende ER på vej ud af USdollaren
>Fakta: Effektiv dollar er stort set uændret både de sidste 24 mdr
>Påstand: fordi USA er i færd med inflationsdevaluering
>Fakta: US CPI inflation er 1,05%y/y og 0.7% ekskl energi og fødevarer ... det laveste siden 1960erne
Foreløbig kommentarer:
USD kurs: Hvis man ser på start og slutpunkt alene, ja, ellers er der markant bølgegang at skue, selv i USD/EUR (som er nogenlunde bundne):
http://finance.yahoo.com/q/bc?s=USDEUR=X&t=5y&l=on&z=l&q=l&c=
USDollarens kurs er derimod kalrt faldende når du sammenligner med en mere stabil valuta som Schweizerfranc:
http://finance.yahoo.com/q/bc?s=USDCHF=X&t=5y&l=on&z=l&q=l&c=
Mht Inflation: http://www.shadowstats.com/charts/monetary-base-money-supply
Inflationen udtrykkes bedst i form af pengemængden, ikke goods baskets, som for tiden lider under den massive arbejdsløshed der hersker i USA (hvor den relle arbejdsløshed er markant højere end de smikede offentlige statistikker).
Ser du centralbankens diskonto som udtryk for inflationen er der ingen tvivl om hvor vi står. Ejheller hvis se på 1 oz. guld prissat i USD.
Mht. petrocurrency.
http://en.wikipedia.org/wiki/Petrocurrency#Currencies_used_to_trade_oil
Citat:
Since the beginning of 2003, Iran has required euro in payment of exports toward Asia and Europe, though prices are still expressed in US dollars [4]
Ang. rallyet i invitestinger: Kort sagt er det nemt når man kravler ud af det dyb som af nogen er karakteriseret som den værste økonomiske krise siden The Great Depression. Starter man fra nul (eller noget nær) er det inne svært at fremvise imponerende væksttal.
Er markedet holdt oppe af billige penge frist fra centralbankens trykkeri er det heller ikke videre tillidsskabende.
"USD kurs: Hvis man ser på start og slutpunkt alene, ja, ellers er der markant bølgegang at skue, selv i USD/EUR (som er nogenlunde bundne):"
"bundne"??? Det her bliver endnu mere sludrende. Hvad er en "markant bølgegang at skue"?
"USDollarens kurs er derimod kalrt faldende når du sammenligner med en mere stabil valuta som Schweizerfranc:"
Hvad er rigtigst at se på for at vurdere om "handlende og investorer" alle er på vej ud af dollaren: Den handelsvejede effektive dollar kurs... eller kursen overfor en enkelt spekulativ valuta (CHF)?
Monetary base er ikke pengemængden. Og hvis ikke inflationen er målt ved aggregerede priser på varer og tjenester så er du på vej ud på et overdrev hvor end ikke Schiff endnu er endt. Der er ingen stigning i M2. Og slet ingen i inflation. Det er nu næsten 2 år siden FOMC besluttede at betale rente på excess reserves, og dermed brugte excess reserves som finansieringsinstrument. Hvor længe skal vi vente på at alarmisternes inflationsbølge kommer?
"Ser du centralbankens diskonto som udtryk for inflationen" ... øhhh?
Og dit bevis på at olie skal til at handle i EUR er at Iran - et land der ikke kan cleare dollar - ikke vil ha dollar...
En rettelse. Mine tal mht. Kina's opkøb af statspapirer var baseret på data fra August, så de er ikke korrekte:
http://www.treasury.gov/resource-center/data-chart-center/tic/Documents/mfh.txt
>"bundne"??? Det her bliver endnu mere sludrende.
Jeg har forfattet mig uklart. Jeg havde ikke til hensigt at påstå at Euro og Dollar er i fastkurssamarbejde, men derimod at de to centralbanker på tværs af atlanten siden Euroens oprettelse har kørt omtrent sammme rentepolitikker.
>Hvad er en "markant bølgegang at skue"?
Store variationer i kursen.
"Og dit bevis på at olie skal til at handle i EUR er at Iran - et land der ikke kan cleare dollar - ikke vil ha dollar..."
Og Rusland. Og Venezuela. Kombineret med andre større nationer (ikke mindst verdens største olieproducenter) der i de sidste 15 år har taget skridt for at distancere sig til dollaren, enten ved at skifte til at handle i andre valuataer, eller at slutte deres pegs til USD.
"Hvad er rigtigst at se på for at vurdere om "handlende og investorer" alle er på vej ud af dollaren: Den handelsvejede effektive dollar kurs... eller kursen overfor en enkelt spekulativ valuta (CHF)?"
Nu er jeg usikker på om du mener at sætte sine værdier i en stabil valuta er at betragte som spekulation, men lad os for arumentets skyld sammenligne USD mod Canadiske Dollars. Samme tendens, omend mindre udpræget end USD/CHF.
http://finance.yahoo.com/q/bc?s=USDCAD=X&t=5y&l=on&z=l&q=l&c=
Iøvrigt skrev jeg ikke at *alle* handlende er på vej ud af dollaren. Beklager hvis du har opfattet det som sådan.
CPI steg ikke meget - slet ikke i forhold til stigningerne i råvarepriser, men det kommer naturligvis.
Kina kan købe amerikanske virksomheder, lade deres valutakurs stige og dermed deres velstand.
Regeringens CPI tal er ekstremt manipuleret - de tager ikke højde for fødevarerpriser samt energipriser - disse er forbrugsgoder som let påvirkes af stigende pengemængder.
Derudover anvender de hedonics i "beregningen" (manipulationen) af CPI.
Til dem der ikke er bekendt med hedonics, så er det en måde den amerikanske regering transformerer prisstigninger til bl.a. kvalitetsforbedringer:
Hvis en vare for eksempel stiger 40% i pris, men regeringens bureaukrater konkluderer, at denne vare har øget kvaliteten med 40%, så betaler forbrugeren i virkligheden ikke mere for varen.
De bruger alle tænkelige midler til at skjule en svækket dollar. Et andet krumspring de anvender til at skjule faktiske prisstigninger er denne besynderlige forudsætning i beregningen af CPI:
Hvis en given vare er steget markant, så vil denne givne vare ikke blive medregnet, da forbrugeren blot vil søge hen i andre tilsvarende og billigere varer. Et eksempel:
En mand sidder en aften og spiser oksemørbrad - prisen på oksemørbrad stiger 100% - det er manden ligeglad med, iflg. bureaukraterne, han køber bare kattemad i stedet...
Det amerikanske marked burde opleve faldende forbrugerpriser, men oplever i virkeligheden det modsatte.
Inflationen har tydeligst indfundet sig i råvarer og aktier.
Påstand: VI kommer til at se markant højere sølvpriser og til dels også højere guldpriser.
Jeg er enig i at visse statistikker virker lidt søgende. Men nogle af de ting du nævner lyder da helt ok. En basket må jo ændre sig, når de relative priser ændrer sig. Of hvis kvaliteten på noget er gået op, kan man da godt forsvare, at prisen i realiteten ikke er. Dog er det betænkeligt, at det ikke længere er muligt at få produktet med lavere kvalitet, såsom et gammel fjernsyn.
Mht at man bruger den mest gunstige vurdering kan du forresten slå op on RPI vs CPI her i UK.
@Howard
Jeg arbejder professionelt med det du sludrer om, herunder amerikansk CPI.
Hedonisk korrektion af CPI prisindeks er blevet foretaget siden Boskin rapporten og blev introduceret 1997-1999. Du kan mene om det hvad du vil, men fakta er at disse korrektioner er et forsøg på at korrigere for et reelt problem, nemlig at en 2011 bilmodel med aircon ikke er den samme vare som en 2010 model uden aircon og at en prisstigning fra 2010 til 2011 model således kan skyldes "mere vare" i stedet for højere pris. Der er ingen grund til at lege konspirationsteori, alle der ved bare det mindste om emnet har diskuteret det forfra og bagfra og BLS har masser af papirer på deres hjemmesiden. Pointen er imidlertid at det har betydet lavere inflationsmålinger siden 1990erne. FALDET i inflationen over de sidste tre år kan det dermed ikke forklare, og det ændrer ikke ved at niveauet af inflationen nu er det laveste siden 1960erne, SELV når effekten af hedoniske prisberegninger tages ud.
"De bruger alle tænkelige midler til at skjule en svækket dollar" ... fordi mændende i sort har fortalt dem at det skal de.
"Hvis en given vare er steget markant, så vil denne givne vare ikke blive medregnet, da forbrugeren blot vil søge hen i andre tilsvarende og billigere varer. Et eksempel:
En mand sidder en aften og spiser oksemørbrad - prisen på oksemørbrad stiger 100% - det er manden ligeglad med, iflg. bureaukraterne, han køber bare kattemad i stedet..."
Sikke noget sludder. Det du måske tænker på er brugen af Laspeyre vægtning. Der er ingen varer der "tages ud".
"Påstand: VI kommer til at se markant højere sølvpriser og til dels også højere guldpriser."
Muligt. Men husk også at købe noget dåsemad, et jagtgevær og en spade til at grave det ned med.
Hedonisk korrektion af CPI prisindeks er blevet foretaget siden Boskin rapporten og blev introduceret 1997-1999.
Jeg har aldrig forstået meningen med at ændre beregningen af CPI på den måde - en computer bliver f.eks. ikke dobbelt så værdifuld, blot fordi den er dobbelt så hurtig.
En grundig forklaring ville være velkommen.
Måske tankegangen er fornuftig nok. Spørgsmålet er om vi stoler på dem der skal lave disse "justeringer".
Det må være muligt at debattere uden at kalde hinandens argumenter for sludder? Så havde du vel ikke taget dig den tid at svare på min kommentar.
Du er formentlig ikke bosat i USA eller du har måske en butler til at lave dine indkøb, når du forkaster prisstigninger på den måde - det skal jeg ikke kunne sige.
Den slags Søvndal retorik skal jeg nok stoppe med ("jeg har besøgt 20 plejehjem"). Jeg vender tilbage senere i dag med nogle tal og grafer på prisforholdene, som jeg mener er relevante i stedet for de manipulerede CPI tal.
Du kan dog ikke benægte, at CPI fabrikeres ud fra en masse indviklede forudsætninger af selvsamme mennesker, der har en enorm interesse i at CPI fremviser en lav inflation?
Jeg har et jagtgevær og en riffel - mangler bare spaden, der ved jeg du kan hjælpe mig:-)
Kære Carsten,
I dine inflationsovervejelser, kigger du alene på CPI-baserede inflationsmål?
Har du nogen kommentar til forøgelsen af pengemængden i USD der er oplevet de sidste 10 år?
Iøvrigt kan du ikke med rette benægte at USA kæmper en kamp nu for at få økonomien til at hænge sammen efter i årevis at have levet højt på at andre store nationer (primært Kina og Japan) har købt deres gældspapirer. Der er ingen grund tila t skyde andre i skoende at de tror på konspirationsteroier, det er simpelthen staten derover der kæmper med at beholde skindet på næsen hvad angår verdensøkonomiens tiltro (eller mangel på samme) til den Amerikanske økonomi, som du som professionel utvivlsomt er bekendt med.
Det kan lige tilføjes, at der er forskel på tvangsauktionsformen i de forskellige stater. I nogle skal det i gennem det juridiske system og der er således opstået enorme ventetider.
Nu er dette 'shadow inventory' på vej ud på markedet og staten er ophørt med at stimulere boligmarkedet. Der er kun en vej for boligmarkedet og da staten har garanteret lånene (med <5% udbetaling) bliver det nødvendigt at få trykt nogle flere penge.
Angående Danmarks 'lave' statsgæld skal det måske tilføjes at danskerne omvendt - som privatpersoner - er EUs mest forgældede. Potato potato?
Der går nok lidt tid endnu, men ifølge inflation.us, så er USA allerede i gældsfælden som ikke kan stoppes med mindre der sker devaluering af USD og hvis USA genopretter en form for Glass-Steagel act igen. Dvs. at bakke deres valuta op med fx. deres sølv og guld miner.
WallStreet vil jo modsætte sig dette i stor stil, da de så ikke længere kan lave elektroniske penge som det passer dem (ligesom danske banker også kan) Fractional Reserve System er roden til ALT ONDT indenfor økonomi.
Derfor køber jeg sølv ;)
købsølv.dk
Inflation.us er hysteriske...
Jeg er enig i deres fundamentale analyse - hvis ikke gældsfælden er klappet, sørger USA's regering for at det sker i løbet af få år - men deres dramatiske prognoser accepterer jeg ikke. Jeg tror på en blødere landing.
I øvrigt forekommer priserne hos KøbSølv.dk at være ret høje?
Tja, sølv er godt nok steget 75% i $ i løbet af 2010, men det kan formentlig aldrig svare sig at købe mønter, da markup og produktionspris får svært ved at matche sølvets omsmeltningspris.
Men hvis man synes mønterne er pæne og ikke bliver urolig over at lave en forudbetaling via bankoverførsel, så kan det jo være ...
I den her sammenhæng menes jo ofte at EFT er fup, fordi 'alle' ikke kan få deres ædle metaller når det går galt. Men min kommentar var kun til forslaget om at købe sølvmønter, som jeg i hvert fald opfatter som et dårligt investeringsobjekt :-)
EFT'er er ikke støttet af fysisk metal, men af bankernes løfte om at betale den løbende kurs mod papirerne. Det løfte er igen båret af staternes garanti for at holde bankerne flydende.
I en paniksituation vil jeg forvente, at bankerne vil skynde sig at dække deres ETF-positioner ved at udbetale dem i kontanter, før metallerne stiger yderligere.
ETF'er fungerer som en slags udvidelse af metalmængden, og har tendens til at holde priserne nede. Det kan man f.eks. se ved introduktionen af en ny platin-ETF i januar sidste år.
Fordelen ved ETF'er er, at de handles med langt lavere gebyrer end metal.
Sølvmønter (f.eks. østrigske Philharmoniker) bør ikke koste mere end 10 % over metalværdien. Der er i øvrigt moms på sølv som råvare.
Jeg tror ikke, at USA vil gå konkurs.
Det kommer vel mest an på den eksakte definition af 'konkurs'...?
Det er interessant at se, at Danmark som det eneste af de lande omfattet af tabellen i artiklen har en lavere gæld nu end i 2000. - Når vi altså skræller alt det venstreorienterede utroværdige valgskvadder væk, så har regeringen i modsætning til udviklingen i andre lande nedbragt den gæld, som de arvede fra Nyrup.
Det er så til gengæld det eneste plus man kan sige om VK. Til gengæld har VK transmorgriffet den offentlige gæld over i de private boliger .... oder was? - lad det være et åbent spørgsmål for nuværende...
-og dog... det lugter noget i retning af at efterlønnerne, også her,.... med held har fået skubbet abekatten en generation videre i vidt omfang. Dette helt uanset lønindkomst.
Så nu sidder de gamle på de fedeste boliggevindster, kapital- og ratepensioner, efterlønnen og sender hele lortet ned i hatten på dem under 45-50 år. De slikker sig ligefrem om munden ved at snuppe SU fra unge mennesker og kalde det cafepenge med den indbygget nedladende tone - imens de selv scorer tilskud til boligforbedringer og suser verden rundt på ferie ... her på de gamle dage.
Flere artikler fra Økonomi
Million-lussing til Audi-ejer
Udgivet for 7 timer og 9 minutter siden i Økonomi
Tilføjet 24/05 21:53 til Boblere af Jan B
Kilde: epn.dk
Tilliden til dansk økonomi redder 45.000 fra ledighed
Udgivet for 8 timer og 6 minutter siden i Økonomi
Tilføjet 24/05 21:03 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Skolefolk vilde med at høre om Odder Kommunes skoleelevers iPads
Udgivet for 4 timer og 25 minutter siden i Økonomi
Tilføjet 25/05 00:05 til Boblere af leif
Kilde: jp.dk
Nykredit indfører todelt boliglån 25. juni. Falder bidragssatserne så igen?
Udgivet for 4 timer og 23 minutter siden i Økonomi
Tilføjet 24/05 17:32 til Boblere af leif
Kilde: finans.borsen.dk
fornuftigt forslag - og bydende nødvendigt
Udgivet for 18 timer og 28 minutter siden i Økonomi
Så lidt burde en filur koste
Udgivet for 1 dag, 11 timer og 4 minutter siden i Økonomi
Thilo Sarrazin: “Europa braucht den Euro nicht” – kommenteret herfra ubeset på dansk
Udgivet for 1 dag, 11 timer og 4 minutter siden i Økonomi
Hvis Merkel nu ringede til Brixtofte
Udgivet for 1 dag, 20 timer og 23 minutter siden i Økonomi
Tilføjet 23/05 08:46 til Boblere af Podia
Kilde: podia.dk
En dansk model: Ned med sort arbejde - Politiken.dk
Udgivet for 1 dag, 15 timer og 55 minutter siden i Økonomi
Tilføjet 23/05 13:13 til Boblere af Thomas V. S. Gyldborg
Kilde: politiken.dk
Hvor der er vilje, er der en vej: Grækere indfører bytteøkonomi
Udgivet for 1 dag, 13 timer og 26 minutter siden i Økonomi
Tilføjet 23/05 14:27 til Boblere af leif
Kilde: epn.dk
Dårlig prognose: Danmark hænger fast i krisen de næste fem år
Udgivet for 2 dage siden i Økonomi
Tilføjet 22/05 12:03 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Saxo Banks Steen Jakobsen: Europa begynder at acceptere behovet for reformer, mens Australien benægter
Udgivet for 2 dage siden i Økonomi
Tilføjet 22/05 13:16 til Boblere af Saxo Bank
Kilde: theaustralian.com.au
Bureaukrater lænser de offentlige kasser
Udgivet for 3 dage siden i Økonomi
Danmark er EU-mestre i høje skatter
Udgivet for 3 dage siden i Økonomi
Tilføjet 21/05 13:45 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: kristeligt-dagblad.dk
Hvad bruges pengene til?
Udgivet for 3 dage siden i Økonomi
Tilføjet 21/05 14:29 til Boblere af Anders Johansen
Kilde: hvadbrugespengenetil.dk
Tysk socialdemokrat imod euroen - voldsom debat i Tyskland
Udgivet for 3 dage siden i Økonomi
Tilføjet 21/05 07:17 til Boblere af Svend Andersen
Kilde: b.dk
Endgame for EU? - 'bank run' i Grækenland og Spanien accelererer
Udgivet for 3 dage siden i Økonomi
Tilføjet 21/05 10:18 til Boblere af Svend Andersen
Kilde: spiegel.de
Danskerne kræver lavere skatter
Udgivet for 4 dage siden i Økonomi
Tilføjet 20/05 23:25 til Boblere af Henrik Ræder Clausen
Kilde: epn.dk
Ejerne skændes om millionregning for rejsekort | Ingeniøren
Udgivet for 3 dage siden i Økonomi
Tilføjet 21/05 09:28 til Boblere af Censete libere
Kilde: ing.dk
Paul Krugmans magiske løsning
Udgivet for 4 dage siden i Økonomi
Tilføjet 20/05 20:05 til Boblere af synopsis-olsen
|
Om Jeppe Toft Økonomistuderende på Aarhus Universitet, der efter næsten 3 år stadig ikke er blevet hjernevasket af Keynsiansk elendighed. Næstformand i... Se Jeppe Tofts profil eller Følg Jeppe Toft |
Unge rygere dulmer nerverne med smøger 23/05 05:47 - 34 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 34 klik
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning 24/05 23:14 - 27 klik
Restauratør: 3F chikanerer mig hver dag 24/05 11:56 - 712 klik
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu 24/05 14:19 - 479 klik
Tænk at livet koster livet! 23/05 22:39 - 468 klik
Eksperter: Lempelser åbner for flere dårligt uddannede indvandrere 24/05 10:18 - 358 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

