180Grader præsenterer: Find DIN folketingskandidat
Udgivet for 405 dage siden i Politik
Tilføjet 15/04 10:38 til Boblere af Ole Birk Olesen
Kilde: profile
Skal det samlede skattetryk lettes i næste valgperiode? Bør kvinder ved lov sikres 40 procent af pladserne i virksomhedssbestyrelserne? Er islam en trussel mod vores frihed? Med 180Graders Stemmeguide finder du på rekordtid den folketingskandidat, du er mest enig med.
Dansk Folkepartis Søren Espersen er f.eks. enig i, at registreringsafgiften på biler er for høj. Venstres Bertel Haarder er uenig i, at det samlede skattetryk skal sænkes i den kommende valgperiode. Pernille Vigsø Bagge fra SF er enig i, at kvinder ved lov skal sikres mindst 40 procent af pladserne i virksomhedernes bestyrelser. Og Liberal Alliances Simon Emil Ammitzbøll er enig i, at de samlede offentlige udgifter til kunst og kultur er for høje.
Alle fire har de udfyldt deres profil i 180Graders store Stemmeguide til folketingsvalget, der med 25 unikke spørgsmål kan matche dig med den folketingskandidat, du er mest enig med. I 180Graders stemmeguide finder du kandidater fra alle dele af landet og fra alle partier!
Stemmeguiden kan tilgås her på 180Grader:
Eller som application på Facebook:
Til oplysning og fornøjelse!
Sjovt at se, at den LA-kandidat (Peter Wilhelm Malbæk) man er mest uenig med er helt nede på 67%, men det skyldes nok ting som nedenstående, der ligner en fejlfortolkning af spørgsmålet:
19. Der bør indføres frokost betalt over skatten på alle folkeskoler
svarede: Meget enig
Dit svar: Meget uenig
Kommentar: Det er forældrenes opgave at bespise deres børn
Edit: Forresten Ole, kan I ikke sætte en talrække ude til venstre, så man f.eks. kan se deres placeringer? Det gør det nemmere at snakke med folk og sammenligne, og man kan sige ting som "Åhr jarh manner, den højeste venstre-politiker ligger på 67'ende pladsen, de er jo slet ikke liberale"
Er der nogen der ved, hvor kredsgrænserne er? Måske et link med et kort?
Øhm, jeg bor i udlandet. Såvidt jeg husker, kan man ved brevstemme skrive en kommune ind. Hvidovre, må det vel blive...
Der er et par undtagelser, udsendte i dansk tjeneste f.eks.;http://www.gkdubai.um.dk/da/menu/Borgerservice/Valgret
Mine svar gjorde mig 93 % enig med Benjamin Dickow, som belejligt nok er i min valgkreds.
Bemærk, hvis man svarer "hverken/eller" til alle spørgsmål, så er man 100 % enig med:
Jane Heitmann (Venstre, Danmarks Liberale Parti)
Godt gået Jane, du går uden tvivl en stor fremtid i møde i dansk politik.
Øhhh hvordan kommer sammenkædningen med: "Venstre, Danmarks Liberale Parti" ... Det giver da ingen mening!
Mine top 10 kandidater er alle LA, med Benjamin i top (tak for det - han er et lys på den politiske scene).
Skammeligt at den første "liberale" venstre politikker først dukker op på plads 18. De burde ændre navn fra Venstre - Danmarks liberale parti, til Venstre - Vi er også Socialdemokrater.
Genialt initiativ!
Der er mange tvivlere der bruger de her kandidatfindere, og det er en skam at det kun er DR og politiken som laver en.
Det er et MEGET vigtigt men overset redskab!
Den her er nu lidt svær at svare på:
24. Dansk økonomis udfordringer kan klares uden at spare på de samlede offentlige udgifter
Den offentlige sektor skal slankes for at give plads til den private og reformer, men hvad svarer man så her? Jeg er jo imod besparelser af den offentlige sektor alene som Løkke gør.
I øvrigt 94% Ole Birk Olesen (Liberal Alliance)
96 % enighed med Benjamin Dickow og 95 % med Ole.
Næsten ærgerligt at jeg ikke kan stemme i det mørke Jylland, Ole.
Ole Birk Olesen (Liberal Alliance) 97 % Østjyllands Storkreds
Hmmm... den har du vist regnet godt ud, Ole :)
*edit* ... jeg kan heldigvis stemme i østjylland.
Jeps, han er en værre filur ham OBO, en vægtning- eller prioritetsangivelse af de forskellige spørgsmål ville være interessant, også for LA.
Mit resultat:
Ole Birk Olesen (Liberal Alliance) 92 % Østjyllands Storkreds Se profil og svar
Benjamin Dickow (Liberal Alliance) 91 % Københavns Storkreds Se profil og svar
Niels Westy Munch-Holbek (Liberal Alliance) 91 % Nordsjællands Storkreds Se profil og svar
Ulrik Hermann (Liberal Alliance) 88 % Østjyllands Storkreds Se profil og svar
Søren Søltoft Holmboe (Liberal Alliance) 88 % Sydjyllands Storkreds Se profil og svar
Laura Lindahl (Liberal Alliance) 87 % Københavns Storkreds Se profil og svar
Sille Beck-Hansen (Det Konservative Folkeparti) 86 % Københavns Omegns Storkreds Se profil og svar
Rasmus Jarlov (Det Konservative Folkeparti) 86 % Københavns Storkreds Se profil og svar
Per Bøje (Det Konservative Folkeparti) 86 % Østjyllands Storkreds
René Skau Björnsson (Socialdemokratiet) 29 % ... nogen lavere?
Pernille Frahm (SF - Socialistisk Folkeparti) 28 % Københavns Omegns Storkreds Se profil og svar Anne Sina (Socialdemokratiet) 28 % Sydjyllands Storkreds Se profil og svar
Lole Møller (Enhedslisten - De Rød-Grønne) 27 % Københavns Storkreds Se profil og svar
Ove Jensen (Socialdemokratiet) 27 % Sydjyllands Storkreds Se profil og svar
Pia Boisen (Enhedslisten - De Rød-Grønne) 22 % Københavns Omegns Storkreds Se profil og svar
98% enig med Ole Birk Olesen. Kun to gradsforskelle til forskel. Ole, hvorfor stiller du ikke op i Nordsjælland, så man kan stemme på dig?
Hvis du er så enig med mig, så er du tæt på lige så enig med Niels Westy, og han stiller op i Nordsjælland.
Også mest enig med Ole Birk Olesen (97%). Men jeg har nu ikke tænkt mig at bruge spørgeskemaet til at finde ud af hvem jeg vil stemme på. De områder der dækkes af spørgeskemaet svarer ganske enkelt ikke godt nok til de politiske prioriteringer jeg har. Det ser faktisk ud som om skemaet er lavet så det fokuserer på de områder hvor Liberal Alliance har valgt at profilere sig stærkt mens der er meget få spørgsmål indenfor områder hvor LAs vælgere er delte. Er det mon en tilfældighed?
Nej, det er sikkert ikke en tilfældighed.
Da Politiken lavede et spørgeskema i forbindelse med kommunalvalgt var Ole jo mest enig med en Konservativ og to Venstre folk.
DR lavede også en test på et tidspunkt (mener det var FV07) hvor spørgsmålene var udformet betænkeligt meget efter Socialdemokraternes valgprogram.
Så jo spørgsmålene betyder selvfølgelig noget.
Så jo spørgsmålene betyder selvfølgelig noget.
Som man råber i skoven får man svar. Det lader sig ikke gøre at stille objektive spørgsmål, men man kan i det mindste forsøge. 180Graders forsøg er hæderligt, men der er rum for forbedring.
Det er da nogle gode spørgsmål. Det er da også sjovt tidsfordriv. Dog viser testen jo også, at det betyder noget hvem man stemmer på inden for de enkelte partier.
Det viser testen nu ikke. Den viser, at der er forskel på, hvad de enkelte kandidater i de enkelte partier mener, muligvis kan man også strække den til at det kan få betydning, hvem der kommer ind, men derfra er der også langt til at trække konklusionen om at den enkelte stemme på den enkelte kandidat skulle have nogen større betydning. I de partier, der har partiliste er det endda et særsyn, at den samlede mængde stemmer på en enkelt kandidat får betydning.
OBO 97%
Niels Westy Munch-Holbek 93%
De første 9 jeg står tættest på, er fra LA.
Højeste hit var 82% og det var 3 fra Konservative.
Hvorfor er det ikke er konservativt parti, der faktisk FØRER den politik som de konservative kandidater påstår at støtte ?
Godt spørgsmål!
Jeg er ifølge testen 90 procent enig med Rasmus Jarlov, som topper min liste. Jarlov siger ganske rigtigt også mange fornuftige ting, men hans parti... (De næste fem på min liste var også K, efterfulgt af hovedsaglig LA- og K-kandidater).
Bortset fra det, så kan de enkelte spørgsmål naturligvis ikke tælle med samme vægt, hverken for de enkelte folketingskandidater eller den enkelte vælger (jeg anser f.eks. spørgsmålene om større indflydelse til EU eller dansk euro-tilslutning for betydeligt vigtigere end spørgsmål om skatteyderfinansierede måltider i folkeskolen eller højere bilafgifter - hvad jeg ikke desto mindre er lige så meget, hhv. næsten lige så meget, imod).
NB! Der findes faktisk stadig konservative partier i Vesteuropa: http://www.ukip.org/page/ukip-national-manifesto (se f.eks. også: http://www.ukip.org/content/video-zone/2195-belgian-students-invite-nigel-to-speak).
92% Benjamin D fra LA;)
ikke overraskende at Villum Christensen er min kandidat, 85% enig :)
laveste var pia boisen fra Ø med 30%
Ikke overraksende var Ole nr. 1 på min liste, men det var sgu en konservartiv der var tættest på i kredsen (Sjælland).
Men en ting er jo hvad de svarer på sådan et skema, noget andet er hvad det bliver til, når det kommer til stykket.
I øvrigt kan det ikke anbefales at læse listen nedefra, og læse kandidaternes argumenter for deres svar. Man bliver utroligt træt og deprimeret, på en ellers flot fredag. Vibeke Grave. Vi bliver aldrig venner.
Zenia Stampe (Det Radikale Venstre) 60 %
Det var godt nok langt nede af listen, men den gør ondt.
Kære Bente Bendix
Hvordan kan man stille op for Venstre - Danmarks Liberale Parti og svare enig/meget enig på følgende:
Der skal lægges højere afgifter på fødevarer, som er usunde
Rygeloven er ikke stram nok, det skal gøres sværere at ryge på restaurationer og arbejdspladser
Der bliver alt i alt brugt for få penge i den offentlige sektor
Huslejeregulering er nødvendig af hensyn til de svageste i samfundet
Der bør indføres frokost betalt over skatten på alle folkeskoler
Kvinder skal ved lov sikres mindst 40 procent af pladserne i virksomhedernes bestyrelser
Følgende forklaringer virker plausible:
a. Kvinden er meget ordblind, og forstod ikke spørgsmålene og/eller svarmulighederne
b. Kvinden var fuld/på svampe da hun svarede
c. En anden har svaret i hendes navn
d. Venstre er ikke et liberalt parti
Alle svarene virker plausible. Hun er desuden "meget enig" i, at landbrugsstøtten skal hæves. Åh, de stakkels landmænd. http://bentebendix.dk/
Jeg oplevede engang her i kommentardebatten på 180grader, at Rikke Jakobsen fra LA svarede følgende, da jeg mente, at man uden at ramme de "ufrivilligt" arbejdsløse kunne nedjustere dagpengeperioden fra 2 til 1 år:
"Udmærket med 1 eller et halvt års dagpengeperiode, hvis dagpengene stiger til det dobbelte. Det er en kortvarig arbejdsløshedsperiode, hvor der er mulighed for at levestandarden i bla. form af bolig og bil ikke forringes." [Fed markering er min egen.]
Konklusion: Man behøver øjensynligt ikke have den fjerneste idé om konsekvenserne af den politik, som man argumenterer for, for at kunne stille op til Folketinget. Desværre.
Jeg mener stadigvæk det samme, hvis dagpengeordningen stadigvæk skal eksistere i den form, som den har i dag.
Så du mener stadig, at lavtlønnede skal kunne tage på et års skatteyderbetalt ferie, når de har optjent retten dertil? Det er da absolut det dummeste og mest samfundsødelæggende, jeg nogensinde har hørt - bortset fra Enhedslistens evige pladren om borgerløn.
Jeg troede, at dit parti ville sikre Danmarks fremtid. (...ved at øge arbejdsudbuddet.)
Hvis du ufrivilligt bliver fyret og skal undgå at flytte fra hus og hjem under det nuværende dagpengesystem og det nuværende høje skatteniveau, synes jeg det er ok at man får et halvt års dagpenge dobbelt op i stedet for 2 år. Dit forslag er afskaffelse af dagpengeformen vil jeg tro og den kan jeg være med på, hvis skatten blev sat kraftigt ned,
For lavt- og mellemindkomstgrupper udgør dagpengesatsen mig bekendt omkring 80% af den normale løn. Vil du så fordoble det til 160%? Det vil betyde, at mange mennesker vil kunne få en stor indkomststigning, hvis de træder ud af arbejdsmarkedet et halvt år. Det er måske ikke så gennemtænkt.
Som Anders Wegge Keller gør opmærksom på, er der et loft over hvor meget man kan få. Skulle jeg gå på dagepenge ville min bruttoindkomst blive mere end halveret, selv om udgangspunktet er 80%.
Ja, det er jeg klar over. Det var derfor, jeg specifikt refererede til lav- og mellemindkomstgrupper. Jeg ved ikke præcis hvor loftet går. Men for nogle er der tale om 80% af indkomsten. Jeg spørger bare ind til, hvad Rikke præcis mener med, at dagpengesatsen skal "fordobles".
I 2011 ligger er den maksimale udbetaling på 16.597,- pr. måned. I teorien betyder det at indtægter under 20746 bliver fuldt dækket (med de 80% af lænnen), men i praksis er det lidt anderledes på grund af bruttoskat. Jeg er ikke inde i reglerne, men det er noget med at dagpengesatasen beregnes af løn efter træk af den, og at der ikke er bruttoskat på dagpenge.
Jeg har ikke kunnet finde nogle data om hvordan fordelingen af lønindtægter egentlig er, men i 2010 var gennemsnitslønnen for arbejdsindtægti størrelsesordenen 270.000 (Jeg har lukket mit opslag på DST, og jeg gider ikke lede det frem igen). Under forudsætning af at middelværdi og gennemsnit følges nogenlunde ad her, vil det være noget under halvdelen af arbejdsmarkedet, der ikke rammer 80%-loftet på dagpenge.
80 pct. loftet skal stadigvæk bestå. Så længe vi betale en høj skatteprocent, er de højestlønnede også med til at betale det højste bidrag til dagpengene over den alm. skat. Undskyld den upræcise formulering. Alternativt skulle a-kassebidraget samt dertil følgende statstilskud til dagpengene fjernes, det ville være det mest ukomplicerede system, så folk frivilligt kunne lade sig forsikre.
Det bør være staten uvedkommende at betale højere dagpenge, de fleste A kasser tilbyder frivillige tilægsforsikringer, hvor man kan sikre sig en væsentlig højere ydelse i op til et år. En fornuftig ordning, som folk finansierer selv, Fradragberretiget, når man indbetaler og skattepligtig ved udbetaling. Iøvrigt er misbruget af dagpenge langt mindre end for nogle år siden, hvor folk i fred kunne gå arbejdsløse i flere år. Idag er det kun de hårdkogte nasserøve, der tager selvvalgt arbejdsløshedsferie. Jeg påstår ikke systemet fungerer perfekt, men jeg synes det er blevet mere afbalanceret.
Jeg har en supplerende forsikring hos Tryg hvor jeg får ekstra 9000 udbetalt i tilfælde af arbejdsløshed. Det koster såvidt jeg husker 450 kr (fradragsberettiget) Det princip støtter jeg mere.
Sæt hellere skatterne ned, så folk kan spare op til dårligere tider. Staten har sgu nok udgifter og det er det som skal bremses.
Hvad er det præcist du vil fordoble? Er det den maksimale sats der kan udbetales, eller vil du fordoble den eksisterende betaling (uden at hæve grænsen)?
Fordobling er et lidt upræcist ord at bruge i denne sammenhæng, når du ikke præciserer hvad det er.
Spørgsmål 13 er dybt latterligt.
Ved at stille spørgsmålet på denne måde, forudsætter man at alle som bakkede op om missionerne i Irak og/eller Afghanistan er krigsliderlige generelt, og blot vil i krig med andre lande uden at få defineret hvem og hvorfor.
Man kunne med samme metode stille følgende spørgsmål til LA's politikere på tinge:
Stemte du for årets indfødsretslov, og vil du åbne op for Danmarks grænser og kasser for alle i al evighed?
Jeg finder det også lidt bekymrende, at den LA-kandidat jeg er mest enig med (i følge denne test...han er nok ret rød i virkeligheden), argumenterer for afskaffelse af værnepligt med følgende sætning
Man kan ikke tvinge bestemte grupper til at arbejde i bestemte offentlige foretagender, heller ikke hæren
Som om det store problem med værnepligt er fraværet af valgmuligheder inden for det offentlige. Problemet er tvangen i sig selv. At man med trusler om vold og frihedsberøvelse tvinger mennesker til noget er dybt forkasteligt. At jobbet er livsfarligt i sig selv er blot en skærpende omstændighed.
Jeg var kun 95 % enig med Ole Birk. Han er tilsyneladende en mere frygtsom type end jeg, når det kommer til islam og religiøse symboler i skolen. Og så er han i en vis udstrækning med på socialisternes hysteriske miljø-korstog, hvilket jeg finder stærkt bekymrende.
Jeg skal ned på listens 17. plads for at finde en kandidat som både tilhører et acceptabelt parti, og er opstillet i mit sogneområde. Og jeg er tilsyneladende kun 85 % enig med ham. Manden jeg til dato har ment jeg ville stemme på, er placeret på en 25. plads, og med kun 83 % enighed. Men ingen er højere end at de kan ligge ned, og jeg skal nok gøre dem begge liberale over tid.
Og så er han i en vis udstrækning med på socialisternes hysteriske miljø-korstog, hvilket jeg finder stærkt bekymrende.
Hvad bygger du det på? Der er ét udsagn om miljø, nemlig "Danmark skal være foregangsland, når det handler om at sænke udledningen af CO2". Til det udsagn svarer jeg "meget uenig". Så du har vist ikke kigget ordenligt efter.
3 fra DF og 2 fra LA i top fem.
Mest enig med Dansk Folkeparti åbenbart - Bare ikke på hash, efterløn og boligskat.
Bedste match er:
--->
Mindst enig er:
--->
Der MÅ være noget galt med testen:
--->
Sjællands Storkreds
Hmm.... Jeg ved godt, LA er det eneste parti, jeg nogensinde har været mere enig med end uenig med, men 85% virker alligevel suspekt... Mon spørgsmålene ikke er brede nok? De 9 første er LA, nummer 10 er fra K (Anders Orris på hele 83%).
Laura Lindahl og Benjamin Dickow vinder med 85% og Pia Boisen fra Ø er min diametrale modsætning, tilsyneladende...
Ikke så overraskende for mig, så har jeg fem konservative på min top ti med Anders Orris (91%) som topscorer. Niels Westy er LA-topscorer som nummer tre (87%).
Jeg mangler ligesom KBH et konservativt parti, der bestod af konservative politikere... Det er vel ikke for meget at forlange :-)
Nr. 7: OBO (86%)
Zenia Stampe (50%) - Kunne det dog ikke bare have været 49%
Nummer sjok: Pia Boisen (22%)
Hvad er rationalet for, at Irak og Afghanistan indgår som en pakkeløsning, og hvorfor skal man ikke forholde sig til Kosovo?
Det er vel nok noget at gøre med længden af undersøgelsen. Man kunne jo også lave en hel bunke spørgsmål og forskellige skatter og forbud, men de fleste har vel ikke lyst til at udfylde et spørgeskema med 200 punkter...
Vi har forsøgt at lave spørgsmålene, så de ikke indeholder skjulte præmisser, men flere har sagt, at dette spørgsmål er svært for dem at besvare, og så må vi jo bare erkende, at her er det altså ikke lykkedes.
Fair nok, og tak for svar. Jeg hører selv til dem, der mener, at Irak var en rendyrket fejltagelse, mens jeg er uafklaret, ift. om det var en god idé at sabotere Al-Qaedas aktiviteter i Afghanistan. Jeg tror ikke på, at man kan bekæmpe terrorisme med våben på lang sigt, endsige indføre demokrati ad den vej, men jeg spekulerer på, hvor mange flere og værre terrorangreb, verden mon havde set siden 2001, hvis man havde ladet Bin Laden & co. være i fred?
70-80 % af al lovgivning kommer fra EU. Kun to spørgsmål handler om EU. Burde 17-20 af de 25 spørgsmål ikke handle om EU? Om Folkekirken skal privatiseres, om religiøse symboler skal forbydes, eller om barselsorlov skal øremærkes til mænd kan være meget sjovt at diskutere til familiesammenkomster (og sikkert også under valgkampe), men i det store hele er de emner jo ligegyldige...
Jeg mener; de fleste herinde kan nok blive enige om, at EU skal have mindre magt, men altså - det svarer jo lidt til at gå ind for at ophæve knaphedens lov. Der er jo ingen, udover Marlene Wind, der bilder sig selv ind, at danske politikere har indflydelse på, hvilken retning EU bevæger sig i.
92 % enig med OBO i testen btw.
Nu er det jo folketingskandidater, vi skal vurdere, og som du selv er inde på, har folketinget ingen magt over EU-lovgivningen...?
Du kan have ret i, at mit indlæg egentlig er lidt selvmodsigende. Men nu har Folketinget med Lissabontraktaten jo vedtaget, at befolkningen ikke længere skal spørges om traktatændringer. Ved valget i 2007 aftalte Anders og Helle og medierne, at EU ikke skulle debatteres. Det skulle først debatteres ved folkeaftstemningen om Reformtraktaten - en aftstemning der som bekendt aldrig blev afholdt.
Det spørgsmål, jeg fisker efter, er: Skal Danmark meldes ud af EU hurtigst muligt og forhandle handelsaftaler med EU, ligesom Schweiz og Norge har gjort det.
Eller: Skal Danmark rette sig efter EF-domstolens afgørelser, selvom de strider imod traktatgrundlaget og dansk lovgivning?
Til folketingsvalgene diskuterer politikerne og befolkningen, om skattetrykket skal være 49 % eller 51 % af BNP og andre mere eller mindre ligegyldige spørgsmål, som dem fra testen, jeg nævnte før, men EU bliver stort set aldrig nævnt.
Det ville rigtigt nok være interessant med spørgsmål, der konkretiserede, hvad man vil og ikke vil ift. at begrænse EU's magt. De færreste kan vist overskue det, desværre. Måske Messerschmidt får held til at sætte den slags på dagsordenen, når han engang kommer hjem igen.
Pia Boisen også nummer sjok hos mig.
hah hvem helvede er Anders Orris? Sympatisk fyr i hvert fald.
Ole Birk Olesen (Liberal Alliance) - 98 %
Niels Westy Munch-Holbek (Liberal Alliance) - 97 %
Benjamin Dickow (Liberal Alliance) - 97 %
Jeg kan som bosiddende i Århus stemme på Ole, men jeg er bange for, han ikke kan få hevet mig hen til urnen. :-)
Disse spørgsmål, der kommer nuanceret rundt om både værdipolitik, økonomisk politik, arbejdsmarked, kultur, EU, etc. sætter på alle måder DRs skammelige spørgeskema til LAs kandidater i relief. DRs massive journalistiske inkompetence, eller værre - antidemokratiske hemmelige agenda - er hermed dokumenteret med sin negatition - gode objektive spørgsmål, som alle kandidater kan og vil svare på.
Luk DR - fyr antidemokraterne.
Ole Birk Olesen 91 %
Niels Westy Munch-Holbek 90 %
Benjamin Dickow 90 %
Søren Søltoft Holmboe 87 %
Laura Lindahl 86 %
Blev alligevel lidt overrasket over hvor tæt på jeg var:
Benjamin Dickow (Liberal Alliance) 99 % Københavns Storkreds
Ole Birk Olesen (Liberal Alliance) 98 % Østjyllands Storkreds
Niels Westy Munch-Holbek (Liberal Alliance) 97 % Nordsjællands Storkreds
Laura Lindahl (Liberal Alliance) 95 % Københavns Storkreds
Ulrik Hermann (Liberal Alliance) 92 % Østjyllands Storkreds
Eneste uenighed med Benjamin Dickow er:
13. Det var en god idé at sende danske soldater til Irak og Afghanistan, og vi bør fortsætte af samme vej i andre lande
svarede: Uenig
Dit svar: Meget uenig
Kommentar: Den Danske stat bør ikke blande sig i opgør mellem forskellige stammer i lande hvor Danskere ingen interesser har
- Og det kan man vel dårligt kalde nogen stor konflinkt. :)
Og med OBO:
12. Islam er en trussel mod vores frihed
svarede: Enig
Dit svar: Hverken/eller
13. Det var en god idé at sende danske soldater til Irak og Afghanistan, og vi bør fortsætte af samme vej i andre lande
svarede: Uenig
Dit svar: Meget uenig
Desværre ser det dog ud til at jeg har bosat mig i den forkerte del af landet i forhold til min top 5.
Desværre ser det dog ud til at jeg har bosat mig i den forkerte del af landet i forhold til min top 5.
Det er (endnu) ikke forbudt at flytte. ;-)
Sjovt tidsfordriv. Det er tankevækkende, at jeg er næsten lige så enig med Sofie Carsten Nielsen (52%) som med Bertal Haarder (53%)... ;-)
Men jeg er enig med flere andre i, at spørgsmål 13 om krigene i Irak og Afghanistan kan være svært at svare entydigt på. Ligeledes synes jeg, det er ærgerligt, at der ikke skelnes mellem private og offentlige skoler i spørgsmål nr. 23: 23. Religiøse symboler skal ikke være tilladte i skoler. Private skoler kan efter min mening gøre som de vil, men jeg mener med højere berettigelse, man kan diskutere hvor meget religiøs indoktrinering, der er acceptabelt i skatteyderfinansierede folkeskoler.
Og så havde det været sjovt med en mulighed for at vægte scoren efter hvilke spørgsmål/emner, man finder mest vigtige. :-)
Ligeledes synes jeg, det er ærgerligt, at der ikke skelnes mellem private og offentlige skoler i spørgsmål nr. 23
Hørt!
Sjovt tidsfordriv. Det er tankevækkende, at jeg er næsten lige så enig med Sofie Carsten Nielsen (52%)
Hmm, det er da ikke nogen spøg, at være 52 pct. enig med Sofie Carsten Nielsen, det er nærmst skræmmende! :-)
Jeg forudsatte at alle skoler var privatiseret, før politikerne fandt tid til at diskutere religiøse symboler.
Og når alle skolerne er privatiseret, så skal politikerne slet ikke have en holdning til symbolerne, for den slags tager skolernes bestyrelser sig af.
2 fluer med et smæk.
Skal helt ned til plads 23 for at finde en kandidat der ikke er fra Liberal Alliance og så er de dårligste match alle fra den tomme mængde....
Dog skal det siges at der mangler lidt spørgsmål om værdipolitik, retspolitik og arbejdsmarked, normalt ligger DFere og sossere nederst sammen med den tomme mængde, og det ville nok bringe de radikale højere op, selv om de mest liberale radikale ikke har udfyldt skemaet
Besynderligt, jeg ville have gættet på, at du havde en 100 pct. match med Zenia Stampe og i øvrigt fuld forlignelighed med Dr. Bondo og hans hepatosarkom.
Joachim B. Olsen Københavns Omegns Storkreds Profilen er ikke udfyldt
Merete Riisager Fyns Storkreds Profilen er ikke udfyldt
Mette Bock Sydjyllands Storkreds Profilen er ikke udfyldt
Der var ellers sjovt nok dem jeg var mest interesseret i at se, d jeg er mest i tvivl om netop deres holdninger......
95%.
Det er sgu lidt sjovt. Mit sidste minde om dig er, at du var en af de små splejse, som tumlede rundt med os lidt større på græsplænen bag blokken som vist husede nr. 7-11 eller sådan noget i Blegdalsparken. Eller en af de små splejse, som kiggede på, når vi "store" kørte "speedway" på den store parkeringsplads.
Godt gået, Joachim.
Ole Birk Olesen
Genialt lille program.
Hvem står bag?
Rolf, Villum og Rikke kom nærmest med 88, 87 og 86 procent i min kreds - Dog var der på landsplan nogle oppe på 92% :-) .... I hovedtræk alle fra LA. Jeg fik den tanke, at ikke alle konservative vedbliver med at være i det parti.... Hint hint RUNE :-)
Rune Kristensen må meget gerne blive i K, det er vel dér han hører hjemme når han er så glad for dyr...
http://www.180grader.dk/Politik/vi-skal-haedre-vores-bedste-venner-i-tjenesten
Altså hvis det er dét, du vil bruge din tid i folketinget på (hvis du bliver valgt ind), så er det helt fint. Det beviser bare min pointe.
Det vedbliver jeg, skam! Jeg er jo konservativ - og ikke liberalist.
Og så er det jo Konservative, der leverer de borgerlige resultater, mens LA blot taler og taler.
Man kan vel ikke som konservativ være stolt over socialistiske resultater? Alt andet lige bliver man bedømt på hvilke resultater man fremskaffer. Men den med DK som DDR version 2 tror jeg du får svært ved at sælge.
Mener du at progressionen i indkomstskat i Danmark er sygelig og samfundsnedbrydende? JA eller NEJ? - Har K været med til at vedligeholde dette? JA eller NEJ?
Derudover er det et fakta at K har været ellevilde med fedtskatter, ryge og hundelove, madpakkeordninger, toldere, multimedieskatter, overvågning osv. osv. - 117 osv. Er du stolt over disse borgerlige resultater? - Som har fastholdt Danmark som verdens mest overbeskattede land. Skal vi hejse flaget Rune?
Der mangler desværre en vægtning af spørgsmålene. F.eks. "Hvor stor betydning har emnet for dig?" - Lille/mellem/stor
Og så vægte det f.eks. 50%/100%/150% i forhold til den totale score. Hermed en gratis idé til næste valg.
Der er stadig topkandidater, der ikke har udfyldt - Thyra Frank for eksempel.
Medicinmanden: Jeps, men der bliver lidt grav-urne over det, hvis SSF vinder
Problemet er at det, ud over tempoet for et forbudsdanmark, ikke vil gøre den helst store forskel, hvem der vinder.
At advare imod rød bloks forbudsdanmark, er jo indirekte at blåstemple blå bloks tilsvarende forbudsdanmark.
Ved at sammenligne mine svar med ”mest enig” blandt alle partierne, var jeg faktisk mere eller mindre enig med dem alle. Forskellen på partierne er så lille, at den er til at overse. Og selv når man sammenligner svarene fra hvert enkelt parti, er der stor uenighed. Så forvirringen er total.
Endnu mere forvirrende er det, at størstedelen af svarene går imod forbud og formynderi, blå blok lidt mere end rød, og alligevel er Danmark, de sidste ti år, blevet styret direkte imod det totale Forbudsdanmark. Så hvem er det egentlig, der har indført det, når ingen, officielt, ønsker det?
Et spørgeskema fortæller ofte meget om den, der spørger. Og selv her ser man tydeligt den nye enten/eller tankegang, Nuancerne og de menneskelige og kulturelle værdier i samfundet mangler i spørgsmålene.
Så heller ikke her (hos LA?) er der tegn på kampen for et frit, mangfoldigt og tolerant Danmark, med den danske velfærdsmodel i behold.
Så det ene problem i Danmark er blevet, set ud fra svarene i spørgeskemaet, at vi atter engang risikerer at stemme på et parti, der ikke leverer varen.
Og det andet problem er blevet, ligeledes set ud fra svarene i spørgeskemaet, at vi står med valget mellem to onder. Og ingen til at stoppe det.
Ud fra mit resultat af testen må jeg afvise den som noget pjat ;-}
Sagt på en anden måde, så var det ikke så godt, men jeg vælger at se på ligesom med meningsmålinger; Når de går den rigtige vej, så føler man sig bekræftet, mens når det går den forkerte vej, så afviser man det som noget upræcist legeværk.
Det eneste positive ved mit resultat var at Pernille Frahm var bundscorer.
Benjamin Dickow (Liberal Alliance) 98 % Københavns Storkreds
Ole Birk Olesen (Liberal Alliance) 97 % Østjyllands Storkreds
Niels Westy Munch-Holbek (Liberal Alliance) 96 % Nordsjællands
....meget meget langt ned til første non-LA kandidat (en Konservativ).
Problemet er jo bare, at selvom ejg tydeligvis er enig med fx. Dickow, og kan stemme på ham ved valget, så er det ikke Dickow-politik, der så vil styre mit liv de næste 4 år. At fremskridtspartiet i sin tid stormede ind i folketinget med en jordskredssejr, det ændrede jo ej heller det fjerneste...
Man kan ikle melde sig ud af systemet - og man kan ikke få lov til at leve i fred og fri fra stor-staten. Ved at stemme på en tilsyneladense fornuftig LA politiker, så giver du systemet legitimitet gennem din deltagelse, men intet som helst vil blive anderledes.
Der er kun en måde at signalere ens utilfredshed på - og det er at blive hjemme!
Sådan tænkte - og handlede - jeg også en årrække. Men så kom jeg i tanke om, at hvis min stemnme blot kunne udligne en enkelt stemme på SF eller Enhedslisten, så var det turen værd alligevel.
Jeg har ingen tro på, at politikerne nogen sinde ser hvor mange der ikke stemmer. Og selv hvis de gjorde, ville fænomenet blive bortforklaret på 100 fantastiske måder, før nogen for alvor tog budskabet til efterretning.
Så jeg stemmer igen - på det bedste jeg kan finde.
Eller skride ud af landet! - Kald mig en rotte der tænker på at springe overbord fra en rød synkende skude. Dette slaveskib ville Tordenskjold med torden og lynild have ført i helt andre BEDRE retninger. VKO har fået lusket Danevang langt ind bag Berlinmurens østlige side. Den kaptajn bag dette tåbelige projekt burde få en medalje som verdens største idiot. Velkommen til Anders Fogh Rasmussen!
Utroligt.
Det virker lidt som om kandidaterne fra LA heller ikke er på ligne med LA toppen.
Mine resultater:
Ole Birk Olesen (Liberal Alliance) 86 % Østjyllands Storkreds Se profil og svar Niels Westy Munch-Holbek (Liberal Alliance) 85 % Nordsjællands Storkreds Se profil og svarDe 5 øverste var alle LA folk og de stemmer alle "imod" EU -hmmmmmm
Nå men godt initiativ - må hellere tjekke ham Ole efter engang mere - havde regnet med at det var en DF kandidat som stod på toppen af min liste !
Jeg gentog lige øvelsen og fandt til min store glæde at være rygende uenig med Niels C. F. Rasmussen fra Enhedslisten. Det var kun EU/EURO vi kan blive enige om. En anden iagttagelse er, at man langt nede i match-listen finder de første socialdemokrater med ca. 50% - disse kommer fra Fyn eller Jylland.
Men det endte globalt med Benjamin Dickow som topscorer med 96% skarpt fulgt af OBO med 95%. I min egen kreds må jeg nøjes med Thomas Michelsen, Claus D. Nielsen med 89% et cykelstyr foran Rikke Jakobsen med 88%. Det værste er dog, at Rune Kristensen (K) stikker de mulige LA kandidater med hele 90% match...
TÆNKEPAUSE
Det ender med at jeg stemmer. Det ender med at jeg stemmer på een fra LA. Det ender med at jeg stemmer på en mand - for sidste gang jeg stemte, var det på en provokerende kvinde fra V. Men nu har jeg fået nok af provokationer fra V og K mht. deres misbrugsproblemer af ord som frihed og liberal.
Eller som application på Facebook:
Måske skulle 180Grader overveje den grad af politik profillering uden sikkerhed som finder sted her - ikke mindst fordi man samtidig sælger disse data til Facebook.
Desuden bemærker jeg at spørgsmålene kun rejer sig om økonomisk omfordeling og konkrete indgreb - intet om de mere strukturelle forhold, f.eks. overvågning og den stigende bureaukratisering af hele samfundet drevet af embedssystemet.
lol lidt sjovt, score 90% med den bedste match, og de første 20 stk er LA, med en konservativ og en venstre person i det - lol statistiks abberation :-)..
Den eneste uenighed jeg har med de fleste LA folk er graden...
Men ja der mangler nogle samfunds mæssige ting, som feks holdninger til overvågning, kontrol, retsikkerhed, og forbud.
94% Joachim B. Olsen - bedste match i Sjællands Storkreds er Rune ... men men men.
Flere artikler fra Politik
Fagforeningsmafia: KRIFA medlem forsøgt presset ind i LO
Udgivet for 7 timer og 55 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:30 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: tv2nord.dk
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 7 timer og 32 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu
Udgivet for 16 timer og 14 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:19 til Boblere af Claus Due
Kilde: ekstrabladet.dk
Sass Larsen, godt han er tilbage saa S helt kan forsvinde
Udgivet for 9 timer og 52 minutter siden i Politik
Manu Sareen løber fra løfte om kvindekvote-brev - Politiko | www.b.dk
Udgivet for 9 timer og 25 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 21:05 til Boblere af GWT
Kilde: b.dk
Boligejere kan få smæk i skattereform
Udgivet for 6 timer og 40 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 22:24 til Boblere af Kenneth Eskegaard Nielsen
Kilde: b.dk
Eksperter: Lempelser åbner for flere dårligt uddannede indvandrere
Udgivet for 21 timer og 6 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 10:18 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: kristeligt-dagblad.dk
Så meget rejser Helle for
Udgivet for 15 timer og 51 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:18 til Boblere af Ulrich
Kilde: ekstrabladet.dk
Kommunen underkender sin egen byggetilladelse
Udgivet for 22 timer og 29 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 08:56 til Boblere af Rikki Tholstrup Jørgensen
Kilde: rikki.nu
George Lakoff: Socialister ved intet om fornuft - en hjernefejl
Udgivet for 19 timer og 50 minutter siden i Politik
LO: Vi vil gerne arbejde mere - når helvede fryser til
Udgivet for 19 timer og 49 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 09:59 til Boblere af Gold Standard
Kilde: b.dk
Pas på, en jagthund!
Udgivet for 8 timer og 14 minutter siden i Politik
Hvor er appelsinen fra?
Udgivet for 17 timer og 29 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 12:13 til Boblere af Ulrich
Kilde: jp.dk
Tænk at livet koster livet!
Udgivet for 1 dag, 8 timer og 27 minutter siden i Politik
Tilføjet 23/05 22:39 til Boblere af Thyra Frank
Enhedslisten kan udløse folkeafstemning
Udgivet for 19 timer og 49 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 09:55 til Boblere af Henrik Ræder Clausen
Kilde: dr.dk
Uriasposten - Morten Uhrskov rundbarberer radikal MF’er i Deadline: “Det var skægt, det speciale har jeg nået at læse”
Udgivet for 1 dag, 13 timer og 40 minutter siden i Politik
Tilføjet 23/05 17:29 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: uriasposten.net
Egyptiske presidentvalg 2012
Udgivet for 17 timer og 23 minutter siden i Politik
Europarådet: afskaf frihedsrettigheder og indfør multikulturalisme
Udgivet for 1 dag, 9 timer og 19 minutter siden i Politik
Snaphanen - Læs kapitel II i Uhrskovs nye bog kvit&frit
Udgivet for 6 timer og 6 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 13:47 til Boblere af Hans Und
Kilde: snaphanen.dk
LA vil ikke tvinge os til at arbejde mere- Men sænke skatten!
Udgivet for 1 dag, 9 timer og 12 minutter siden i Politik
Tilføjet 23/05 22:14 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
|
Om Ole Birk Olesen Redaktør og medejer af 180Grader.dk. Medlem af Folketinget for Liberal Alliance. Født i 1972 og opvokset på en gård ved Agerskov i... Se Ole Birk Olesens profil eller Følg Ole Birk Olesen |
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 43 klik
Million-lussing til Audi-ejer 24/05 21:53 - 40 klik
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning 24/05 23:14 - 37 klik
Fagforeningsmafia: KRIFA medlem forsøgt presset ind i LO 24/05 23:30 - 30 klik
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu 24/05 14:19 - 26 klik
Restauratør: 3F chikanerer mig hver dag 24/05 11:56 - 730 klik
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu 24/05 14:19 - 499 klik
Tænk at livet koster livet! 23/05 22:39 - 461 klik
Eksperter: Lempelser åbner for flere dårligt uddannede indvandrere 24/05 10:18 - 364 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

