85,7 % af LAs folketingskandidater er tilhængere af EU « Liberator
Udgivet for 449 dage siden i Politik
Tilføjet 02/03 16:09 til Boblere af OliverHovmand
Kilde: liberator.dk
EU er et område som danske politikkere er meget glade for at lade være med at tale om, hvilket er kritikværdigt da EU bestemmer så utroligt, utroligt meget, og har så utroligt, utroligt mange økonomiske problemer.
Derfor er det fordelagtigt rent realpolitisk at undersøge om de frihedsorienteredes nye håb, Liberal Alliance, er med på vognen eller ej. Undersøgelsen viser at de der svarede er med på vognen.
Jeg gav Liberal Alliances kandidater til Folketinget mulighed for at besvare et spørgeskema.
Det har været småt med udmeldinger omhandlende EU fra Liberal Alliance. Og min undersøgelse viser at det ligeså er småt med EU-skepsissen i LA.
Når spurgt om de er tilhængere af Danmarks deltagelse i den Europæiske Union, svarer 85,7 % at de er tilhængere. Når spurgt om de direkte ønsker at Danmark melder sig ud af EU, tilkendegiver kun en ud af syv at de ønsker dette.
71,4 % ser den Europæiske Union overleve i sin nuværende form om ti år, hvorimod 28,6 % svarer at de ser den kollapse.
Et lille flertal mener at EU ikke længere er et projekt omhandlende fred og frihandel. 51,7 % finder at ”EU snarere har udviklet sig til en velfærdsstaternes velfærdsstat” og at ”fred og frihandel er gledet meget i baggrunden.”
En af syv respondenter ser EU som en del af kernen af det at være liberal og mener at det dybest set er uliberalt at være imod EU.
Langt størstedelen mener at EU er en dårlig forretning for Danmark rent økonomisk og ser det som en dårlig forretning at Danmark i år 2009 modtog i alt 1328 mia. euro svarende til 9,9 mia. kroner, og at de danske bidrag til EU-budgettet var på samlet 2491 mia. euro eller ca. 18,6 mia. kroner samme år, hvilket resulterede i et underskud på 7,2 milliarder kroner.
Hmm... så det er ikke kun på udlændingespørgsmålet at LA er ude af trit med 180graders læsere.
Det kan ikke passe. I følge Isabelle Balkert er 180grader og LA det samme. Og hun tager aldrig fejl.
LA er ikke ude af trit til 180 graders læsere, i hvert fald ikke denne læser, på den del af arbejdsmarkeds-politiken, de nationale konservative kalder, udlændingepolitik.
De er ude trit i forhold til 50-100 måske borgerlige, men ikke liberale, kværulanter. Den slags borgerlige, som ikke mener at individet skal nyde friheden før man er godkendt af banden, stammen eller nationen. Naboen skal altid over knæet, til sindelags-kontrol.
De bliver jo serviceret af DF med sammenhængskraft-pladder og ældrecheck og deres interesse for LA og 180 grader, kan kun skyldes, de er begyndt at kede sig på deres gamle blogge
Så kom du af med din galde :)
Tilbage står nok kun lidt indebrændthed, over at det NETOP er bl.a. EU, der forhindrer den liberale åbne-grænser lukkede-kasser politik.
Og det må fan'me gøre ondt, så den debat regner jeg ikke med at du tager med de buu-huu onde "nationale konservative".
Så kom du af med din galde :)
Tilbage står nok kun lidt indebrændthed, over at det NETOP er bl.a. EU, der forhindrer den liberale åbne-grænser lukkede-kasser politik.
Og det må fan'me gøre ondt, så den debat regner jeg ikke med at du tager med de buu-huu onde "nationale konservative".
Jeg mener ikke at nogen er onde Hr. Khb Jeg har et andet forhold til begrebet nation end den type "borgerlige" jeg kommentere.
Nej medoc dommen gør det umulligt at lukke kasserne helt. Men det er det ideele. Men det får så ikke mig til at blive angst at forbrændingsmotoren er opfundet, som jo er de nationale-konservative lod her i livet. Åbne, frie , kapitalistiske samfund kan ikke i længden, forsvare sig ved at prøve at lukket små udvalgte områder af. Det tager dynamiken.
Ligesom en alt for stor offentlig sektor som vi har i DK.
Henrik T. hansen:
"Åbne, frie , kapitalistiske samfund kan ikke i længden, forsvare sig ved at prøve at lukket små udvalgte områder af. Detvtager dynamiken."
Postulat 1) Jo, de kan.
Postulat 2) Nej, det gør ikke.
"Frie, åbne liberale samfund" afvilker sig selv, når ufrie kræfter på hjemmefronten kan supplere deres stemmer med massive mængder importstemmer fra totalitærtsinde (primært muslimske) indvandrere der ligeledes vil det ufrie og dermed afvikles ikke bare dynamikken, men også friheden pr. "demokratisk" flertal. Man er nødt til at afstemme demografien, så der aldrig kan blive flertal for det ufrie ved socialistisk spekulation i indvandringen for egen politiske vindings skyld.
Hvor meget skal vi vædde på, at rødt stemmende indvandrere bliver tungen på vægtskålen ved næste valg, hvorefter tingene går endu mere den forkerte vej og I dermed kommer endu længere væk fra jeres våde liberale drøm?
Men det fatter "bedrevidende" liberale som dig jo ikke. Basallogikken svigter totalt "DRV-style" og socialisterne kan grine hele vejen til tinget og træde indenfor på en rød løber sammensat af muslimske importstemmer, hvorefter "den onde liberalisme" effektivt kan bekæmpes.
Så hvidt jeg har forstået, så er 180graders læsere delt op i to lejre omkring indvandringspolitik. De kan groft sagt opdeles som følgende:
A) Åbne grænser og lukkede kasser (LA politik)
B) Lukkede grænser, kvotesystemer, 24 årsregel, modvilje mod billigere arbejdskraft fra andre lande, osv.
Sidstnævnte hælder sandsynligvis mest til DF, mens førstnævnt har svære kår - ikke mindst på grund af EU-lovgivning og en lang række konventioner som DK har tiltrådt sig.
Brugerne ude af trit med nationens mest brugerstyrede avis? Tankevækkende. Kan du levere et argument?
Kun 14,3 % er ikke tilhængere af Danmarks deltagelse i EU, men 28,6 % ser EU kollapse om 10 år?!?!
Der er kun syv, som har svaret? Har du lovet dem anonymitet? Ellers kunne det da være smart at få sat navne på.
Jeg har mailet et link rundt til et spørgeskema. Men jeg er da sikker på at der er kandidater der vil køre kampagne på det hvis der er et marked for en speciel holdning til EU.
EU har grundet støtteordninger og det indre marked været en kæmpe økonomisk gevinst for et lille land som Danmark, der er afhængig af handel med omverdenen.
Er det en joke? EUs støtteordninger er protektionisme af værste skuffe, og det er fandme ikke liberalt.
Svarene fra LA's kandidater matcher vist megt godt min egen holdning: En oprindelig accept af EF som frihandelsområde og garant for fred ændres gradvist til en afstandtagen fra et overstatsligt organ, som tiltager sig magt på bestandigt flere områder.
Titlen er helt misvisende.
Undersøgelsen viser jo netop, at LAs kandiater er tilhængere af EU i en ren, liberal form, men samtidig kritiske overfor det omfang og den form, unionen har p.t.
Iøvrigt præcist, som det siges i partiprogrammet.
En mere passende overskrift havde nok været: "85,7% af LAs folketingskandidater har en helt urealistisk forestiling om EU."
Nemlig , EU er en politisk ideologi ca lige så liberal som national socialismen bare i brun i stedet for hvid.
Jeg er en af de 7 der har svaret på spørgsmålene, og det var svært for spørgeskemaet var udformet så det ofte var vanskeligt at svare, med to svar som var for unuancerede.
Helt overordnet mener jeg det er væsentligt, at Danmark er åben over for omverdenen og jeg mener derfor også at vi skal forblive medlem af EU. Problemet her er at de liberale handelspolitiske dele af EU fylder mindre og mindre. Vi har 4 undtageler, EUROen, det retlige, forsvarsforbeholdet og unionsborgerskabet som er uden betydning, og her er EUROen den væsentlige. Vi bør ikke være med her, da den aftale Marianne Jelved indgik om en slags EMS II nok er bedre end nogen dengang regnede med. Vi har alle fordelene og stort set ingen af ulemperne ved den fælles mønt. Så jeg vil ubetinget stemme imod at indføre EUROen, for det er mere væsentligt at bevare muligheden for en uafhængig dansk penge- og finanspolitik.For som det er nu kan vi ændre politik og indføre en flydende valuta som Sverige, hvis det er fordelagtigt. Jeg tror heller ikke, at en gruppe af lande uden fælles finanspolitik kan have en fælles valuta på sigt. De svage lande får svært ved at styre egen økonomi, og det vil på sigt betyde at nogen af de svage falder af projektet. Den uro er det absolut bedst at Danmark holder sig ude af. EU vil nok udvikle sig til en gruppe af kernelande som har fælles finanspolitik og mønt, og så alle os andre der er med i de dele vi vil være med i.
De tre (to) andre forbehold har ikke nær så stor betydning, men overordnet har vi mere end rigelig statslig regulering, og mere overstat har vi absolut ikke behov for. Derfor er jeg nok skeptisk, men vil afvente en afstemning og tage stilling til den tid, for der er både for og imod her, Hvis EUROen er indeholdt i en afstemning er jeg imod.
Det var lidt uddybning af mine overvejelser. Alle betragtninger står helt for egen regning.
Kasper det var da en fin kommentar du havde før min lidt længere kommentar, men jeg så den først efter jeg oploadede min kommentar. Men EU er et lidt svært emne for det er hele tiden et emne hvor der er både for og imod. Jeg var tidligere stor tilhænger af EU og har da også stemt på borgerlige politikere der er tilhængere hver eneste gang. Men jeg er bare lidt frustreret over EU, for samarbejdet går ikke i den retning jeg kunne ønske, men i retning af mere og mere nidkær regulering. Og det har vi mildt ud sagt nok af i forvejen.
Jeg er helt enig Kasper. LA's medlemsbaggrund strækker sig fra tidligere radikale "super europæiere" til nationalkonservative "liguster facister" og de bliver meget svære at forene på EU området.
Men EU interessere ikke den brede danske befolkning ret meget. Det gør indvandring og udlændinge derimod, og her er de 2 overnævnte grupper også meget uenige.
Hvis ikke LA (som du skriver) meget snart tager fat i de her spørgsmål, risikere vi at ende som NA.
Den vurdering tvivler jeg på holder. Jo, der er givet en række tidligere socialliberale fra R der nu støtetr LA. Men det nationalkonservative skravl har da hele tiden haft DF og ikke mange vælgere er flyttet fra DF til LA.
Hvornår har Danmark nogen sinde ikke været åben overfor omverdenen ?
Vi er sgu da ikke blevet rige af at klippe hinanden bag en uigennemtrængelig xenofobisk ligusterhæk vel Ulrik ?
EF var logisk og forpligtende samhandel , EU er en imperialistisk magt ideologi fra en tid hvor vi holde en kort pause med at slagte hinanden på grund af imperialismen i de store nationer .
EU er ikke landbrugsstøtte , den er bare en af mange ting vores inkompetente politiker ikke har kunne finde ud af at administrerer. De fattige og primitive europæiske bønder for stadig penge til at producerer mad på de gamle slagmarker til det krigshærgede Europas forpinte befolkninger.
Hvor mange kandidater svarede rent faktisk? SYV!! Jeg var en af dem Oliver Hvomand henvendte sig til. Da jeg spurgte ind til spørgeskemaet, som var ganske problematisk i sin udformning, hørte jeg ikke videre. Der var tale om temmelig problematiske spørgsmål med få mulige svar.
Jeg er næppe den eneste kandidat der har en positiv holdning til Europæisk samarbejde og dele af EU (Hell - det har en Morten Messerschmidt også) mens jeg er mere end skeptisk overfor andre dele. Overskriften er derfor helt hen i vejret (også i forhold til artiklen på Liberator).
Ikke for noget, men er det ikke en diskussion værd, hvorfor så mange af LA's kandidater netop IKKE svarer på et spørgeskema om EU ?
Det er jo netop den del, som adskillige andre borgerlige kritiserer LA for at fedtspille omkring.
(med forbehold for at jeg IKKE har set skemaet).
Jeg kan ikke andet end at nikke genkendende til kritikken og opfordre de personer der politisk aktive i LA og måske endda stiller op, til at lave en ordentligt undersøgelse med.
Jeg vil derfor gøre opmærksom på at der var mulighed for kun at svare på enkelte spørgsmål, og der var vel delspørgsmål der ikke var problematisk udført(?). Så kunne man have besvaret dem hvis man genre ville have sin mening repræsenteret.
Min motivation for at lave denne her undersøgelse er at jeg frygtede at der var meget lidt modstand imod det store, forkromede Europæiske projekt hvilket jeg som potentiel LA vælger og aktivist har meget svært at forstå. Især når man tænker på hvor god økonomisk forståelse man ellers har.
@ Niels Westy Munch-Holbek
Det er jeg ked af. Jeg har besvaret henvendelser fra andre der spurgte til min motivation, baggrund og lignende. Men jeg har desværre ikke modtaget noget fra dig. Mener du at alle spørgsmålene var problematisk udformet?
Dybest set kan jeg kun opfordre til at man fra LAs side bliver mere opmærksom på at kommunikere sin holdning til EU. For selv med min ringe sampling kunne det lye somom at man ikke er videre enig på alle plan.
@Oliver - Liberal Alliance går til valg på 4 mærkesager - højere vækst, lavere skatter, en mere effektiv sektor og færre forbud og mere personlig frihed. Det burde sige sig selv, at hvis vi ønsker det herhjemme følger samtidig en dyb skepsis overfor udviklingen i EU. Hvad angår Euroen er holdningen klar. Danmark skal under ingen omstændgheder være med på nuværende tidspunkt. Med de udmeldinger der kommer fra en række af de store Euro-lande om fælles finanspolitik og snævre grænser for f.eks. skattepolitikken, er det mest sandsynlige at nuværende tidspunkt bliver til aldrig.
Som økonom har jeg altid været skeptisk overfor Euroen. Ikke af nationale grunde - men fordi de grundlæggende forudsætninger for en succefuld Euro aldrig har været til stede. Hvis vi ser bort fra det vi har set de seneste år med snyd og svindel hos nogle af euromedlemmerne (Grækenland), så er der en central forudsætning for Euroen som alldrig har været opflydt. Det fremgår af grundlaget for euro-samarbejdet, at der forudsættes en fleksibel løndannelse. Det vil oversat til almindeligt dansk sige, at lønninger både skal kunne stige og falde (en nødvendighed når valutakurserne ikke længere kan tilpasse sig). Det er og har altid været en temmelig naiv forestilling at det skulle kunne lade sig gøre. Det ville kræve en verden uden fagforeninger og politikere.
Problemet med dine spørgsmål var - og viser det sig af dit forsøg på en artikel på liberator - er, at du kunne tolke svarene som du ville og det har du åbentlyst gjort.
Det holder ikke. Derudover er variationerne ikke større end dem du finder i alle andre partier - måske lige med undtagelse af enhedslisten. Vi har brug for en debat, og den skal nok komme - især hvis regeringen går videre med sit vanvittige projekt om, at vi skal stemme om forbeholdene (jeg tør godt love at udfaldet af den afstemning er givet på forhånd - det bliver et nej). Lige nu og her handler det om det kommende folketingsvalg og om at få en regering der vil sikre de nødvendige reformer - ikke til at sikre "systemet" - det er hvad V og K lægger op til, men reformer der giver øget vækst og velstand, således at Danmark bliver et attraktivt sted at bo og arbejde i i fremtiden - også for de der har kompetencer der efterspørges i resten af verden.
Hvad er svarprocenten?
Du kan da ikke seriøst mene, at du kan sige noget validt hvad LA' 67 folketingskandidater mener ud fra hvad 7 har svaret.
Din undersøgelse viser altså kun at du ville dumpe med et brag, hvis jeg skulle eksaminere dig i statestik og at et stærkt flertal på 60 ud af 67 af LA's folketingskandidater ikke har svaret på dit spørgsmål om EU.
Hvordan i al helvede kan det lade sig gøre, at LA'ere er tilhængere af et post-socialistisk, tvangstilhængerisk og fallit truet projekt som SF også er varme tilhængere af?
Vis mig dine venner og jeg skal fortælle dig hvem du er. Min stemme ryger et andet sted hen.
Flere artikler fra Politik
Fagforeningsmafia: KRIFA medlem forsøgt presset ind i LO
Udgivet for 8 timer og 22 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:30 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: tv2nord.dk
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 7 timer og 59 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu
Udgivet for 16 timer og 41 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:19 til Boblere af Claus Due
Kilde: ekstrabladet.dk
Sass Larsen, godt han er tilbage saa S helt kan forsvinde
Udgivet for 10 timer og 19 minutter siden i Politik
Manu Sareen løber fra løfte om kvindekvote-brev - Politiko | www.b.dk
Udgivet for 9 timer og 52 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 21:05 til Boblere af GWT
Kilde: b.dk
Boligejere kan få smæk i skattereform
Udgivet for 7 timer og 7 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 22:24 til Boblere af Kenneth Eskegaard Nielsen
Kilde: b.dk
Eksperter: Lempelser åbner for flere dårligt uddannede indvandrere
Udgivet for 21 timer og 33 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 10:18 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: kristeligt-dagblad.dk
Så meget rejser Helle for
Udgivet for 16 timer og 18 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:18 til Boblere af Ulrich
Kilde: ekstrabladet.dk
Kommunen underkender sin egen byggetilladelse
Udgivet for 22 timer og 56 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 08:56 til Boblere af Rikki Tholstrup Jørgensen
Kilde: rikki.nu
George Lakoff: Socialister ved intet om fornuft - en hjernefejl
Udgivet for 20 timer og 17 minutter siden i Politik
LO: Vi vil gerne arbejde mere - når helvede fryser til
Udgivet for 20 timer og 16 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 09:59 til Boblere af Gold Standard
Kilde: b.dk
Pas på, en jagthund!
Udgivet for 8 timer og 41 minutter siden i Politik
Hvor er appelsinen fra?
Udgivet for 17 timer og 56 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 12:13 til Boblere af Ulrich
Kilde: jp.dk
Tænk at livet koster livet!
Udgivet for 1 dag, 8 timer og 54 minutter siden i Politik
Tilføjet 23/05 22:39 til Boblere af Thyra Frank
Enhedslisten kan udløse folkeafstemning
Udgivet for 20 timer og 16 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 09:55 til Boblere af Henrik Ræder Clausen
Kilde: dr.dk
Uriasposten - Morten Uhrskov rundbarberer radikal MF’er i Deadline: “Det var skægt, det speciale har jeg nået at læse”
Udgivet for 1 dag, 14 timer og 7 minutter siden i Politik
Tilføjet 23/05 17:29 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: uriasposten.net
Egyptiske presidentvalg 2012
Udgivet for 17 timer og 50 minutter siden i Politik
Europarådet: afskaf frihedsrettigheder og indfør multikulturalisme
Udgivet for 1 dag, 9 timer og 46 minutter siden i Politik
LA vil ikke tvinge os til at arbejde mere- Men sænke skatten!
Udgivet for 1 dag, 9 timer og 39 minutter siden i Politik
Tilføjet 23/05 22:14 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
Tragikomisk tilgang til ytringsfrihed
Udgivet for 21 timer og 38 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 09:21 til Boblere af Jørn Rasmussen
Kilde: jp.dk
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 43 klik
Million-lussing til Audi-ejer 24/05 21:53 - 40 klik
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning 24/05 23:14 - 37 klik
Fagforeningsmafia: KRIFA medlem forsøgt presset ind i LO 24/05 23:30 - 30 klik
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu 24/05 14:19 - 26 klik
Restauratør: 3F chikanerer mig hver dag 24/05 11:56 - 730 klik
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu 24/05 14:19 - 499 klik
Tænk at livet koster livet! 23/05 22:39 - 461 klik
Eksperter: Lempelser åbner for flere dårligt uddannede indvandrere 24/05 10:18 - 364 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

