Almindelig-sund-fornuft-over-en-god-flaske-rødvin-hjemme-hos-det-arbejdende-Danmark
Udgivet for 775 dage siden i Politik
Tilføjet 29/12 10:49 til Boblere af Anders Samuelsen
På en dag hvor 25 økonomer kan blive enige om at give regeringens økonomiske politik fingeren – og hvor den socialistiske opposition kun kan svare ”mere, mere, mere” – er der faktisk grund til optimisme på Liberal Alliances vegne.
Årets sidste 14 dage bød på en stribe meningsmålinger på over en procent – den bedste var endda på 1,6% og indikerede, at vi er i stand til at få de unge i tale.
Mogensen & Kristiansen på TV 2 News har godt nok endnu engang givet LA dødsstødet, men lad mig her på en af årets sidste dage komme med en påstand: 2007-08 blev stiftelses- og kaos-år. 2009 blev stabiliseringsåret. 2010 bliver comeback-året!
Hvad bygger jeg denne grænseløse optimisme på? Ja, ud over meningsmålinger bl.a. denne historie:
En af mine gode venner mailede mig forleden om sine oplevelser i forbindelse med en julefrokost. Deltagerne bestod af en god blanding af folk: En musiker, en håndværker, en it-mand, en underviser m.fl. Efter lidt øl og mad faldt talen (selvfølgelig) på politik. Her er hvad der kom frem:
Folk er i stigende grad bekymrede for fremtiden. Med god grund. Deltagerne i frokosten pegede på følgende problemer:
* Konkurrence-evne. Man kan ikke se, hvordan Danmark kan konkurrere internationalt, når alle, der arbejder, skal forsørge mindst to, der ikke arbejder (hele diskussionen om hvor enormt mange mennesker der er eller kommer på en eller anden form for overførselsindkomst).
* Slaphed. Unge mennesker tager 6 ugers ferie og 35 timers arbejdsuge for givet … og mange af dem er umådeligt dovne. Hvis vi ikke kan vække den næste generation og få dem til at arbejde hårdt og målrettet, kommer det til at koste.
* Festen er forbi. De tider, hvor globalisering betød, at man fik lavet det beskidte arbejde billigt i udlandet, indkasserede differencen og brugte den til at bygge socialstat i Danmark, er forbi. Kineserne ved det samme som os i dag … og arbejder hårdere, længere og med mere fokus. Hvis Danmark skal undgå at blive et uland, skal der en helt anden attitude til – meget mere fokus på evne til at konkurrere.
* Velfærdsstaten bryder sammen. Vi har det højeste skattetryk i verden. Dagligvarer er 40% dyrere end i resten af Europa. Men ingenting virker. Folkeskolen er elendig. Gymnasiet er middelmådigt. Sundhedsvæsnet rasler ned ad listen. Vi betaler mere og mere, men får mindre og mindre. Det kan ikke blive ved.
* Mere vækst er essentiel. Der bliver ingen redning af Danmark uden massiv vækst. Og der bliver ingen vækst, uden at hjulene kommer i gang. Det kræver, at politikerne kravler ud af deres fastlåste position og begynder at adressere ubehagelige emner som efterløn, ældrebyrde, pensionsopsparing, eskalerende omkostninger til sundhedsvæsen etc. etc. Debatten må på en eller anden måde i gang.
* Bureaukratiet må væk. Harme over hvordan skattemidlerne bliver brugt på millimeter-demokratisk idioti, overvågning, regel-rytteri, rapport-skriveri, inkompetente udliciteringer, dårlig styring af udgifter og generelt manglende effektivitet og professionalisme.
* Big brother-mentaliteten må væk. Harme over lømmelpakker, politistatsmentalitet, overgreb på borgernes frihed, idiotiske love om knive, visitationszoner etc. Klart indtryk af at politikere / statsmagt bruger situationen med rockere / indvandrere / terrortrussel etc. til at skabe angst og utryghed, der giver nem adgang til at tiltuske sig mere magt og mindre ’accountability’.
* Vi har brug for dygtige udlændinge. Forskerpakken er idiotisk og en lappeløsning på et tåbeligt skattesystem, fordi det ikke kan passe, at når to mand laver det samme job, skal den ene betale 60% skat og den anden 25%. Men det laver ikke om på, at vi har brug for kvalificerede folk fra udlandet … og må skabe vilkår, der gør Danmark attraktivt, for ellers havner de alle i USA, Singapore, UK etc.
* Skatten må ned. Argumentet handler (i hvert fald ikke til denne frokost) ikke så meget om, at man selv vil beholde mere, men om at man ser det som et middel til at få gang i hjulene – at motivere folk til at yde en ekstra indsats, arbejde længere og bevare fokus.
Der er intet af ovenstående, som de andre partier adresserer. Omvendt har LA det hele på spisesedlen. Vi forsøger at råbe op om, argumentere for og konfrontere netop disse emner hver eneste dag.
Hvorfor er vi så ikke allerede over 2%? Det er der en række grunde til – og jeg orker ikke at trætte jer med dem. Alle kender historien. Jeg vil hellere pege på vejen frem: LA skal i det kommende år igen og igen påpege, at vi tilbyder en anden form for kontraktpolitik, når vi har de afgørende mandater:
For det første vil LA tilbyde sig som partiet, der i et og alt vil stemme med en borgerlig regering, men vi vil altid tage os betalt i form af mindre skat, mere vækst, effektivisering af staten samt individuelle frihedsrettigheder. Det er faktisk et budskab, jeg tror, der er en kæmpe sult efter.
For det andet bliver det vigtigt at få forklaret, at man ikke behøver være enig med os i alt for at stemme på os. I god tid før valget melder vi præcist ud, hvad vi vil have for vores afgørende mandater, så alle kan se, at hvis vi bliver tungen på vægtskålen, får man en stemme på borgen, der er der med ét eneste formål, nemlig at presse V, K og DF mod en mere liberal og vækstorienteret politik.
Det, som jeg fik ud af min vens julefrokost, er, at den sti, LA har bevæget sig ind på siden årsskiftet 2008-09, hvor Naser forlod os, er den rette vej frem.
Folk skal stemme på LA for at nå et klart mål: At skabe en ny retning i dansk politik!
I og andre skal ikke stemme på LA for LA’s egen skyld.
LA skal ikke være et ’fuldt udrullet parti’ – vi skal være en mulighed for at trække en borgerlig regering i en bestemt retning, som mange gerne vil.
LA kommer på valgdagen til at stå for den logik, som herskede under min vens julefrokost.
Man kan kalde den form for logik meget. Men man kan også bare kalde den "almindelig sund fornuft og bred konsensus over en god flaske rødvin hjemme hos det arbejdende Danmark"-stemningen.
Der er grund til optimisme. Godt nytår!
Jeg er for gammel og bitter til at være optimistisk, men det glæder mig at nogle stadig er :)
Jeg stemmer helt sikkert LA næste gang. Særdeles god liste du har sat op ovenfor. Jeg er meget enig i alle punkter selvom et simpelt "hvad skulle jeg ellers stemme på?" sådan set ville have været nok til at overbevise mig :)
Jeg ville fokusere på marketing for at øge tilslutningen til LA. Når TV2 News (og stort set alle andre medier) ikke engang gider forholde sig til jeres politik, og kun bruger tiden på at "dømme jer døde", så er der et eller andet HELT galt i Danmark. Det burde da fremlægges som noget positivt i medierne, at danskerne nu har endnu et politisk parti at vælge imellem - fremfor at bruge hele tiden på at gøre LA til grin. At ændre dette billede er mildest talt lettere sagt end gjort, når nu spillereglerne er som de er, men der er vidst ingen vej uden om - så det ville jeg fokusere på - og det tror jeg såmen også i gør.
Printer den ud og giver den til min far;)
Rigtig glædelig nytår Anders og ja 2010 bliver COMEBACK!
Jeg tror også 2010 bliver comeback året for Liberal Alliance. Det begynder langt om længe at gå op for det liberale Danmark (mig selv inklusiv tidligere på året), at vi ikke får en liberal politik med det nuværende flertal. Liberal Alliance er det eneste liberale parti og det er dejligt at kampgejsten stadig er til stede hos ledelsen!
Endelig er det nærmest tragikomisk, at VU & KU for nylig nærmest kopierede Liberal Alliances politik og kaldte det deres egen. Lad os håbe de tør stemme på LA ved næste valg.
Hvad Steffen Risager?
"Endelig er det nærmest tragikomisk, at VU & KU for nylig nærmest kopierede Liberal Alliances politik og kaldte det deres egen. Lad os håbe de tør stemme på LA ved næste valg."
Prøv lige læs hvad du skrev. AT VU og KU nærmest kopierede Liberal Alliances politik. Det er simpelthen under lavmålet at skrive sådan. VU 100 års jubilæum i 2008 og har altid stået fast på de liberale grundprincipper. At Ny Alliance i august 2008 skiftede navn til Liberal Alliance, og nærmest kopierede VU's principprogram, er en helt anden snak..
At politiken er fornuftig, og at Venstre burde være mere reformvenligt er en snak, men jeg vil meget nødigt se at VU's bliver betragtet som en kopi. Det er vidst nærmere omvendt!
@Anders Tang
Hvorfor fører V så ikke Liberal politik? Du kan vende og dreje det som du vil, men fakta er blot at V sidder så tilklistret i en stats-socio-suppedas at det må gøre helt ondt på en liberal. Spørg selv VU.
Nu er V og VU jo ikke helt det samme, og VU kan af gode grunde ikke diktere V's politik, lige om V ikke kan diktere VU's politik.
Vi kan sagtens blive enige om at V burde tage sig sammen i forhold til reformerne, men det er jo bl.a. derfor at VU forsøger at bide V i haserne.
Men ovenstående er jo ingen undskyldning for en beskyldning om at det er VU der har stjålet LA's politik. Jeg fastholder mit standpunkt fra tidligere.
"Nu er V og VU jo ikke helt det samme, og VU kan af gode grunde ikke diktere V's politik, lige om V ikke kan diktere VU's politik."
Nej, det kan der være noget om. Men hvorfor fastholder VU´ formænd så ikke deres linje, når de kommer i tinget?
VU er blandt andet blevet ledet af følgende politikere;
Anders Fogh RasmussenLars Løkke RasmussenKristian JensenTroels Lund PoulsenPeter ChristensenKarsten Lauritzen
Mht Karsten Lauritzen, så gik han til valg på, at genindføre gruppeeksamen. Der gik ikke mere end få dage i tinget, så var den idé trukket tilbage.
Hvis man gerne vil have en stor politisk karriere, så er det sikkert en god ide, at komme i folketinget for Venstre. Hvis man derimod gerne vil ændre Danmark, og føre liberal politik, så skal man nok finde sig et andet parti.
Nu kan jeg jo ikke svare for hverken Anders, Lars,Kristian, Troels, Peter eller Karsten, men alt andet lige er det jo nemmere at være uafhængigt ungdomsparti, end at sidde i en mindretalsregering.Vi må jo erkende at V ikke har 90 mandater, og at man derfor ikke helt kan føre politik som man ville gøre hvis man havde 90 mandater alene. Der er jo bl.a. en solid klods om benet som hedder Dansk Folkeparti... Jeg tror der nogle steder somme tider mangler en erkendelse af det blandt kritikere.
Du er jo bare en skide handelsskoleelev. Kan du ikke andet end at kopiere dine idolers dårlige undskyldninger?
"Jeg tror der nogle steder somme tider mangler en erkendelse af det blandt kritikere."
Det er da vist primært VU, der mangler erkendelse. I stedet for at bakke op om det liberale projekt LA, har I travlt med at forsvare forræderne i Venstre. Good JOB!
Danmark har nu ikke stået stille siden FP / Glistrup ... i mellemtiden er papirnus mv. vokset og vokset og ditto skattetrykket.
Åh ja, og spiste man den af med at vi betalte det høje skattetryk for at tilbagebetale Anker Jørgensens samfundsødelæggende kræfter, så har vi jo set at den nuværende regering er lige så dygtig. 30 års tilbagebetaling endnu en gang, suk.
Nu hentydede jeg blot til udspillet fra VU & KU den anden dag.
Det tragikomiske ligger ikke i, hvem der kopierer hvilken politik - det er for så vidt irrelevant. Hvis alle partier i Folketinget kopierede LA / VU's politik ville jeg da klappe i mine små hænder. Det tragikomiske ligger i, at man i VU & KU efter 8 år ved magten åbenbart stadig tror, at deres moderpartier vil gå ind for den liberale politik ungdomsorganisationerne har. Det burde man indse og i stedet skifte sin stemme til LA og derved få det eneste liberale parti ind i tinget.
@ Steffen:
var inde på VU og KU hjemmesider igår og blev også forbløffet over hvor meget de lignede hinanden. bare fordi vi har hjernen:)
@Steffen og Carl:
Så må man bare minde sig selv om at VU og KU ikke stiller op til folketingsvalget...
Fin liste, Anders! Har selv deltaget i en julefrokost med stort set samme agenda - og samme enighed om at der nødvendigvis skal ske noget andet og mere dramatisk, for at få skuden på ret køl igen. Og selv hos forhærdede socialdemokrater i familien spores en begyndende forståelse af at også staten må skære i de løbende udgifter, når krybben er tom - eller gøre tingene på en anden måde, når nu andre lande kan opnå langt bedre resultater for færre offentlige midler.
Jeg tror det er vigtigt i den kommende valgkamp at fastholde de enkle og forståelige billeder af nødvendige tiltag og ændringer i vores opfattelse af "velfærd".
Der er ihvertfald en sikker LA stemme herfra - med en forhåbning om at LA kan holde fast i de liberale tanker og ikke forfalder til den gængse populistiske pladderhumanisme..
Godt nytår.
Jeg glæder mig som et lille barn til debatmøderne op til næste valg. Det kan kun blive ektremt underholdende.
@ Andersen
Nej heldigvis! Nu undgår vi kannibalisering af stemmerne. Man kunne så håbe, at medlemmerne af disse ungdomsorganisationer ville stemme LA ved næste valg, når nu det er deres politik de kopierer.
Sådan! Håber LA sidder med de afgørende mandater efter næste valg!
Det vil jo nok, alt andet lige, betyde mere for VK, end et par nok så entusiastiske idealister fra ungdomsorganisationerne. Jeg mindes i hvert fald hvordan selv Schlüter nedskød utallige liberale indspark fra KU da jeg i sin tid slog mine folder der. Og med Fogh/Løkke ved roret, er ideologien skubbet endnu længere ud i mørket...
Godt Nytår til alle liberale kræfter i Danmark!
Jeg har også grund til at tro at LA vil klare sig bedre i løbet af det kommende år. Mange af mine medstuderende på DTU er enige om at det er ved at være på tide at få ændret på tingene. Anders Samuelsen, jeg er rigtig glad for at der i det mindste er nogle enkelte af jer inde på Folketinget der er lidt klare i hovedet. Jeg stemmer helt sikkert også på LA, hvis det ikke lykkes migselv at få skrabbet nok underskrifter sammen til at stille op som løsgænger.
2010 bliver comeback-året!
Anders Samuelsen, vi så dig på TV. Det kan du ikke redde.
He he - jeg tænkte noget i den samme stil... Men uden LA politik så kommer det bare ikke til at spille i DK. Sådan er det bare.
Nåh - ja - gutter - nu kan man vidst godt sige noget fornuftigt selvom man er anonym :) Og det er jo heller ikke ligefrem fordi i ved hvor jeg bor fordi mit brugernavn er "Andersen" :)
Mvh,
Kent Andersen
@Kent Andersen
Hvad var det så du mente med din udtalelse om Anders? .... Imens du tænker over det,- så skal du ligesom alle mulige andre tage stilling til, at DK er voldsomt på røven! Danskerne er blevet lusket til at tro at vi kan noget som andre ikke kan. Men det kan vi ikke!Det vi specielt ikke kan er vores "lange dagepenge", efterløn og vanvittigt mange mennesker der roder med papirnus i det offentlige - herunder "kontrol" osv.
En speciel boligboble er noget vrøvl, idet man i mange år har kunnet belåne fast ejendom til andre ting, via fast pant til en lavere rente. Sådan er det bare. Det har intet med VK, flex, afdragsfrihed at gøre - hus forbi, så at si', til disse økonomer der skulle skyde skylden på noget i den retning på VK.... NÆEEEE - Eller sågar FOR lave boligskatter ??? skulle det kunne medføre et samfunds undergang?
De såkaldte økonomer bør lige huske på at vi indtil for kort tid siden oplevede en markant nedgang i antal arbejdsløse.... Men VK turde ikke pille ved det der skal til.... TADA:
Ræven ligger begravet i manglen på reformer af bla. efterløn og skat! OG gu've'hvor mange 100.000'er der roder i papirnus EXTRA siden ordet blev opfundet!
Kære Henrik Lundquist. Er du sikker på alt dette er henvendt til mig ??? Jeg sagde blot, at man også kan sige noget fornuftigt selvom man er anonym. Jeg er såmen ikke uenig i meget af det du siger.
"Boligboblen" er vidst først og fremmest en del af "låneboblen". Og her undlod VK jo at følge vismændenes råd mht. at afvikle rentefradragsretten.
Nemlig, det buskab der skal igennem er simpel logik. Det giver god mening at stemme på LA, det fremgår fint af din klumme. Vores turbulente historie betaler vi stadig af på. Jeg tror også på at 2010 bliver comeback året, men det vigtigste bliver at holde en stabil kurs. For os som har været medlem af dette parti fra starten, er der tale om en rejse som de fleste ikke ønsker at tage igen. Personligt holdt jeg fast for de jeg mener at det er det eneste rigtige at gøre, nemlig at støtte det parti som ønsker friheden.
I december måned var vi det parti med størst fremgang. Det er imponerende i sig selv at et liberalt parti i Danmark kan gå frem i krise tider også i December. Nu begynder de gode historier om LA at komme frem, den kurs skal vi fortsætte.
I ovenstående kommentarer nævnes at KU og VU nærmest har kopireret LA. Jeg håber selvfølgelig også at de stemmer LA ( ingen kan jo se hvor de sætter krydset) Men jeg vil også gerne opfordrer dem til at de tager konsekvensen, og forlader de partier der alligevel ikke kan ændres indefra. Selvfølgelig skal et ungdomsparti ikke være 100 % enig med moderpartiet, men lige frem at være i opposition til det, er uholdbart på den lange bane. Derfor er det på sin plads at nævne at der findes et alternativ, til de to gamle ungdomspartier. Hos Liberal Alliances Ungdom er det Liberale buskab i højsædet, samtidig med at moderpartiet er det mest Liberale i Danmark. Derfor bør det være en overvejelse værd om ikke krafterne kunne bruges bedre her. Selv har jeg ikke været aktiv i LAU særligt længe, men ved at der er blevet/bliver ydet en kæmpe indsats ( ofte i strid modvind) for den Liberale sag i Danmark. Derfor et stort tak til alle omkring LAU. Det kræver sit at kæmpe i Damarks mindste ungdomsparti.
Også tak til de 3 medlemmer af tinget. En tak fordi i bliver ved. En særlig tak til Anders Samuelsen, uden dig havde dette parti lukket og slukket for længst. Tak fordi du blev.
Godt nytår til jer alle.
2010 skal bruges til at konsolidere den fuldstændig synderskudte troværdighed...
2009 startede godt med Nasers afgang og en mere ren liberal linie blev sat. Den blev holdt frem til landsmødet, hvor man gik fra med en stor optimisme... Men kort efter gik det galt for vore brave venner på borgen. En række udmeldinger der går helt på tværs af principprogrammet følger. Jeg nævner i flæng
- Man støtter tilskud til grøn biogas... "For ellers er det ikke rentabelt"
- Man støtter tvungen madpakkeordninger...
- Man tilsidesætter systemets afgørelse om hjemsendelse af de afviste irakere og taler for permanent asyl
- Man går i rette med justitsministeren og kræver han skal undskylde politiets håndtering, ellers vil man støtte et mistillidsvotum!
- Man lover vælgerne gratis busser i Horsens i KV09
Kan vi blive enige om, at alt ovenstående ikke alene er til venstre for VK, men oven i købet politik der må have fået Villy & Co's røde hjerte til at banke for Radikal Alliance ?
Jeg er fortsat medlem af LA, men lad mig sige, at nu er tålmodigheden opbrugt og tolerencekreditten betragteligt overtrukket. Hvis de tre ex-Radikale vil have et midterborgerligt parti er det helt fint. Så stemmer jeg og andre gode liberale et andet sted. Vi beder bare om et ærligt svar. Vil LA det der står i principprogrammet eller en borgerlig radikal linie? Vælg side. Der ligger troværdigheden og de 2%+
Peter Stidsen
LA storkreds KBH
Fornyede ikke mit medlemskab af de grunde du nævner. Kan dog stadig være at jeg stemmer på dem. Alternativerne er jo ikke overvældende.
@Anders Samuelsen
LA er garant for en god økonomisk politik, hvor man vil gøre op med bureauekrati staten og formynderiet. Jeg her derfor respekt nok for LA på det punkt. Skal LA for alvor få opbakning i bredere kredse, kvæver det dog at man på andre områder må ændre kursen markant.
1. Drop den idiotiske immigrationspolitik, hvor man støtter importen af et islamisk proletariat. Danskere som flest, ønsker ikke en øget kolonisering af mennesker som afviger stærkt fra dem selv kulturelt og etnisk. Greencard ordninger skal uddeles selektivt til uddannet arbejdskraft, ikke til analfabeter fra den anatoliske højslette, eller ungabunga land i Afrika. Og det er ikke permanent ophold vi snakker om, men kontrakter som ikke muliggør kædeindvandring.
2. Støt op om en hård og kontant linje på det retslige område, særligt overfor illegale immigranter. Stop al den leflen for asylansøgere som skal tildeles ekstreordinær opholdstilladelse pga. jeres blødende hjerter. En klar og hård linje må indføres.
3. Indfør en EU kritisk linje. EU skal ikke udvikle sig til en politisk union som vi pt. er vidne til. Støt op om det nationale demokrati, og erklær jer som modstandere af det sovjet inspirerede EU eksperiment. EU er kun et økonomisk samarbejde.
4. Skær alle bånd over til det blødsødne og slappe radikale venstre. Dette parti tangerer det landsforræderiske, elitære og ufolkelige. Associeringen med Margrethe Vestager og Marianne Jelved er på langt sigt en taber sag.
5. Støt uforbeholdent op om det nationale og traditioner og dansk kultur. Anlæg en nationalliberal profil og i vil på kort tid opleve at i tager et markant hop over spærregrænsen. De økonomiske reformer skal gøres for danskernes skyld og fremtidens danske efterkommere. Ikke pga. international solidaritet, erhvervslivets interresser, renommet i udlandet etc.
Jeg håber at i vil agere fornuftigt i fremtiden.
Godt nytår.
Hold den klassisk liberale linje og overlad "socialliberalismen" (en tåbelig selvmodsigelse) til alle de andre, der bejler til den.
Skærp gerne profilen yderligere og find så forskellige konkrete mærkesager at hænge den op på. Både medier og befolkning skal have øjnene op for at liberalisme betyder en bedre virkelighed.
Frihed først. Al magt til folket. Vi vil have vores handlefrihed tilbage.
@Anders Samuelsen
Tak for dit svar.
Det er godt at høre, at i er villige til at anlægge en hård og konsekvent retspolitk og at i er skeptiske over EU projektet. Jeg har desværre ikke fået læst partipogrammet endnu, og har derfor formodet at i har ligget på linje med Rad. V. hvad angår EU. Jeg er derfor glad for at den jubelidiotiske EU stemning fra Rad. V. ikke taget med over til LA.
Jeg går ud fra at du har læst nationalbankens rapport angående indvandring til DK. Her står der klart og tydeligt, at den eneste systematiske indvandring som har været rentabel i nyere tid, stort set kun er uddannet europæisk arbejdskraft. Dvs. indvandrere fra Somalia, Palæstina, Sudan, Pakistan, Tyrkiet etc. ikke har været nogen god investering. Både pga. deres lave erhvevsfrekvens, høje fertilitet, og øvrige træk på de offentlige ydelser. Masseindvandringen i nyere tid, er i økonomiske termer, en gigantisk underskudsforretning.
Af samme grund anbefaler natinalbanken da også kun "superindvandring", dvs. greencard indvandring med uddannelse. Sådan at indvandrerne ikke sætter unger i verden mens de befinder sig i landet, ikke medbringer en kone/husbond som økonomisk dødvægt, og at de ikke har mulighed for forsørgelse af Danmark i deres alderdom. Budskabet er meget klart.
Dernæst må man overveje om de folk man planlægger at tildele arbejdstilladelse, i det mindste mestrer engelsk og kulturelt kan glide ind på arbejdsmarkedet. Det har vist sig at være svært for specielt muslimer og afrikanere, mens østeuropæere og østasiatere har haft meget lettere ved det.
Med internationaliseringen, globale medier, kommunikation og arbejdskraftindvandring, er landet RIGELIGT åbent, og er meget langt fra at være selvtilstrækkeligt. I vores tidsalder er indvandringen imidlertidigt gået amok og har desværre været ude af kontrol i mange år. Sammenhængskraften er ved at gå fløjten, med alle de muligheder der er for kædeindvandring af ikke produktive indvandrere, og kulturelt alt for fremmede mennesker. Det er et problem over hele vesteuropa, og aben kan derfor ikke placeres hos DF.
Du må aldrig glemme at en nation som Danmark i hundredevis af år har bestået af det danske folk, med fælles sprog,kultur og etnicitet. Derfor kan man ikke lukke revl og krat ind, og så forvente at sammenhængskraft, solidaritet, identifikation, normer osv. ikke kommer til at lide skade. Landet har i alt for mange år været ALT for åbent, og åbent på den forkerte måde. DK er andet end en forretning som skal skabe sorte tal på bundlinien. Invandring er forbundet med massive eksternaliteter i kulturel forstand.
Så kursen burde være klar, danskerne har førsteret til Danmark, indvandrere skal i fremtiden alene tildeles greencardordninger. Permanent opholdstilladelse burde kun tildeles på baggrund af integrationspotentiale og stærk tilknytning, og på baggrund af restriktive kvoter. Et total stop for familiesammenføring af uintegrerbare indvandrere og muslimer som ikke har ekceptionelle arbejdsmæssige færdigheder. Går dette på kant med internationale konventioner, må man skodde disse. Landets sikkerhed og bæredygtighed er langt vigtigere på langt sigt. Derfor burde grænsekontrollen også genindføres.
Når det angår folkeforflyninger, immigration, islamisk kolonisering etc., er det vigtigt at LA forholder sig til det 21. århundredes realiteter. De sidste 40 års indvandring har været helt ekstraordinære. De demografiske fremskrivninger som danmarksstatistik har foretaget fornyligt, og udgivet i deres indvandrer rapport, påstår at antallet af muslimer vil fordobles i løbet af de næste 40 år. Dette er endda baseret på en muslimsk total fertilitet som tilnærmer sig etnisk danskeres.
Dette ligger meget langt fra at være selvtilstrækkeligt, når hver 6. indbygger i Danmark ikke vil have nordiske rødder i år 2050, hvis den uansvarlige trend fortsætter. Denne trend har vælgerne for længst også lagt mærke til i deres hverdag, gadebilledet bliver i stigende grad mindre og mindre dansk.
Derfor klinger LAs påstand om at DK er ved blive selvtilstrækkeligt og lukket temmeligt hult. Virkeligheden er jo en ganske anden. Det gælder ikke kun om at opretholde økonomisk bæredygtighed, men også etnisk/kulturel bæredygtighed. Et succesfuldt parti må og skal kunne spille på begge strenge. Dette er netop essensen af den nationalliberale linje. liberalisme udfoldes indenfor en stærk national kernekultur.
Så mit råd til dig er; kom ind i kampen på indvandringsområdet, hvis LA vil tages seriøst. Vælgerne er ikke idioter på det punkt, selv om de er økonomiske tryghedsnarkomaner.
Enig, så så et råd til Anders om ikke at bruge ordet "anstændighed". Jeg får knopper af det ord. Det er kun venstreorienterede som ikke kan argumentere rationelt, som har brug for sådanne følelesladede ord.
@Jannik Thorsen -
Nu er du vel bekendt med forskel på flygtninge og immigranter? - men rent bortset fra det, så er der massevis af uhyre kompetente mennesker som arbejder i Danmark, som kommer fra lande som Kina, Iran, Irak, Pakistan, Indien, Vietnam osv. udover dem fra England, Sverige, Tyskland, Spanien, Frankrig - Det betyder sådan set ikke så meget hvor de kommer fra, men mere hvad de og vi, som land, vil. LA vil en skattepolitik hvor det at uddanne sig og arbejde er godt - godt for mennesket og godt for landet. Vi er ganske enige om at Danmark ikke skal være noget stort social kontor - hverken lokalt eller globalt.Vi skal støtte de svage til at blive stærkere, og lade de stærke blive endnu stærkere, uden at tage pusten fra de stærke eller svage, ved at overdynge dem og alt og alle med mantra om at de nok fejler eet eller andet... fx. lysten til at tage et varmt bad.
Du ved: mindre stat - mere privat!
ps. og så fik jeg et grineflip over begrebet: "frivilligt arbejde - betalt - i arbejdstiden". Der mistede jeg troede på julemanden!!! - men ikke på de mange nisser der digter en masse politisk "korrekt" vrøvl op af juleposen.
@Henrik LundquistJeg vil gerne delvist betvivle at der findes "massevis" af mennesker fra de nævnte tredjeverdens lande som er kompetente og som befinder sig i DK. I hvertfald når personerne anskues som gruppe. Fx. har det ikke været nogen overskudsforretning at importere pakistanere, som kollektivt set har været en massiv udgift. Men i begrænset omfang, og med pålidelige selektionsmekanismer, burde det være muligt at importere disse mennesker på midlertidigt ophold.
Dernæst betyder det ganske meget hvor de kommer fra, eftersom dette fænomen er korreleret med etnicitet, kultur og religion. Fænomener som man ikke må undervurdere betydningen af.
Men jeg er forøvrigt enig med dit ønske om at DK ikke skal omdannes til et socialt kontor.
Og du har sådan set også ret i at "frivilligt arbejde - betalt - i arbejdstiden", er noget selvmodsigende vrøvl. Det svarer bare til at en person laver noget andet arbejde i arbejdstiden, som man normalt har henregnet til den "frivillige" sfære. Men det er selvfølgelig stadig betalt.
Anders, hvor adskiller din politik sig fra Radikal politik? Bortset fra du vil samarbejde med VK... Jeg kender princip og partiprogram i detaljer, men det følger du jo ikke så undlad at henvise til det.
Du kan mene at man ikke behøver at være enig i alt. Det har du ret i. Med mindre der er vigtigere punkter man er direkte Uenig i !
@ Peter Stidsen: Din sidste kommentar er simpelthen unfair. Og det ligner ikke dig at synke så dybt.
Vil du, Anders, ikke forholde dig til Peter Stidsens tidligere kommentar. Vil personligt meget gerne høre et 'officiel' svar på Peters fremstilling.
Specielt med hensyn til omtalte madpakkeordning og de gratis busser.
Madpakkeordningen var en fejl - en fejl begået i Ny Alliances tid. Og vi har taget konsekvensen og bedt regeringen slippe kommunerne fri
De gratis busser: Nu skal alt jo ses i en sammenhæng og ikke løsrevet. I Horsens foreslog jeg først at spare 60-70 mio på administration og hente op mod 50 mio på udlicering - og illustrerede så omvendt hvor lidt det ville koste af få gratis busser. Det forslag ligger jo sådan set i fin forlængelse af LA`s arbejdsprogram (som Stidsen muligvis ikke har læst) Her står ordret:
• Kollektiv trafik bør udbygges og gøres attraktiv for at mindske trængsels- og miljøproblemer i forbindelse med pendling og i yderområderne af hensyn til børn, unge og familier uden egen bil
Det kan man vel ikke sige andet end at den ville blive hvis man faktisk indførte gratis bybusser. Så jeg følger jo egentlig bare partiprogrammet ;-)
ps: Hverken gratis busser eller madpakkeordninger er det vores afgørende stemmer bliver brugt på efter valget. Det var sådan set en vigtig pointe i klummen ;-)
ps: Hverken gratis busser eller madpakkeordninger er det vores afgørende stemmer bliver brugt på efter valget. Det var sådan set en vigtig pointe i klummen ;-)
Men Anders - kunne du ikke gøre os (endnu) en tjeneste og stå lidt fast på virkeligheden i den daglige debat?
Når alle de andre mener at noget skal være "gratis", ville det være så forfriskende med en politikers kommentar om at intet er gratis og de fleste vil nok være enige, hvis denne politiker samtidigt kunne pointere at det ikke giver mening at tvinge alle til at betale for noget som ingen vil betale for..
Det gør ondt, når et ord som gratis bliver brugt af netop den politiker, der burde skille sig så meget ud fra resten.
For yderligere rådgivning om retorik, er jeg sikker på at Ole Birk Olesen kan være behjælpelig (omend han beklageligvis selv gav op og kaldte reguleringskrisen for finanskrisen) og ellers skal du være meget velkommen til at kontakte mig.
Anders, jeg mener ikke mit tidligere spørgsmål er unfair og står helt ved det. Er det et borgerligt midterparti du vil? Eller et liberalt parti til højre for VK som du lagde op til på landsmødet 09?
Jeg kender som sagt princip og arbejdsprogram i detaljer og er helt bekendt med den frase du henviser til. Men det betyder ikke, at det offentlige (skatteborgeren) skal betale for driften af den kollektive trafik. Den skal brugerne selv betale. Vil de ikke det er der ikke et reelt behov.
LA's princip program til dem der ikke kender det - De fem grundprincipper:
Principprogram for Liberal AllianceLiberal Alliance er et liberalt parti, der bygger på fem principper:1. Vi tror på personlig frihed. Liberal Alliance tager udgangspunkt i, at mennesker trives bedst i frihed. Livet er vort eget, og vi skal have lov til at bruge det, som vi vil. Friheden er ikke til salg.2. Vi tror på frisind. Når vi må gøre, hvad vi vil, får vi mulighed for at udfolde os på mange forskellige måder. Leve i familier, leve i kollektiver eller leve alene. Enhver må søge lykken på sin egen måde. Vi accepterer andres valg, så længe de ikke skader os.3. Vi ønsker mindre stat og mere privat. En begrænset statsmagt, lav skat, en robust grundlov, uafhængige domstole og klare individuelle rettigheder er en forudsætning for et frit samfund. Vi tror på medborgerskab, hvor respekten for menneskenes ligeværd og de demokratiske spilleregler er grundlaget for samfundets organisering.4. Vi tror på frihed under ansvar. Personligt ansvar er en naturlig følge af den personlige frihed. Man er ansvarlig for sine succeser såvel som sine fiaskoer. Ligesom man får mulighed for at høste frugterne af sin egen indsats og succes, må man acceptere at nedsætte sin levestandard, hvis man enten sløser med sine muligheder eller blot er uheldig.Det fri samfund skaber stor velstand og derfor vil samfundet også være i stand til at tage vare på de borgere, der ikke kan klare sig selv.5. Vi tror på frihed til at disponere over sine egne ressourcer. Ejendomsret og kontraktfrihed er grundlaget for menneskelig virksomhed. Ved at styrke den private ejendomsret skaber vi økonomisk fremdrift og dynamik i samfundet.Et frit marked uden unødig offentlig indblanding er den bedste garant for, at mennesker kan udvikle sig, eksperimentere og opnå ny viden.Disse fem principper er udgangspunktet for vores politiske målsætninger.
Og senere i samme program under den offentlige sektor:
Brugerbetaling kan med fordel indføres i mange offentlige servicetilbud.
Madpakkeordningerne var i forsommeren 2009 og altså næsten et år efter NA tiden. Men den har du vedkendt dig var en fejl og som mennesker laver vi fejl. Du har min fulde respekt for, at du indrømmer det.
Men hvis ikke en sag som offentlig transport er et servicetilbud "der med fordel kan indføres brugerbetaling for..." Hvad er så??
Tilskud til biogas er i samme boldgade og tangere principper for planøkonomi (at gøre noget "rentabelt" der ikke er rentabelt).
Så jeg mener faktisk på ingen måde mit spørgsmål er irrelevant eller nedgørende. Det er helt faktuelt at der gang på gang handles i strid med de officielle principper for LA. Mit problem er, at jeg ikke kan gennemskue om det er med vilje eller om det er menneskelige fejl. Sidstnævnte er der jo muligheder for at gøre noget ved, hvis viljen er tilstede for det, men er det intentionen at man handler i modstrid med principprogrammet og i stedet føre radikal politik er vi ret mange der bare gerne vil have det at vide. Hverken du eller vi kan være tjent med at være i samme båd hvis vi ikke vil i samme retning. Så finder vi en anden gallej i stedet.
Der vil med stor sandsynlighed være 2%+ hjemme det øjeblik LA tager det opgør med sig selv. Til den ene eller den anden side. Ikke imellem de to for det er to vidt forskellige segmenter!
Mvh
Peter
@Peter ... Jeg har en tilbøjelighed til at følge dine synspunkter - om det nu er hobbyknivlove eller madpakker - alle som een uforskammede antiliberale modbydeligheder.
Jeg synes vi skal sætte mere fokus på hvad der favner os - hvad der er vores fællesnævner, fremfor at bore i forskelligheder og fodfejl og alt muligt andet pladder.
Danmark har brug for en stjerne i LIBERAL tankegang og poltik - og dermed mener jeg nok så konkret en LIBERAL økonomisk politik - Dette viser hverken V eller K skyggen af! Men nok om dem og deres. LA skal KUN sætte fokus på hvad LA vil. LA skal aldrig (mere) snik-snakke om hvad vi ikke vil, men kun sætte fokus på hvad LA vil.
LA vil vise vejen frem for Danmark! - og uden at blive alt for langhåret eller noget, så går vejen til et informationssamfund ikke gennem at sætte skatter på informationsudvekslingsmidler også kaldet multimedieskatter. LA vil frem! VK og O vil tilbage til hestevogne og hjemmefremstillede træsko og alt muligt hø og hakkelse. Nok om VK's anti liberale knivmord på IT-samfundet. LA vil noget andet... nemlig frem!
Og når vi snakker frem så er det ikke JUHU frem når vores BNP (medregnet offentlige udgifter) stiger 0.8% .... i Kina og Indien kører det frem med mindst en faktor 10 mere...!!!
Er svaret så at lade staten understøtte Lindøværftet fx.? NEJ! Eller sætte CO2 afgiften op på el og benzin? NEJ! Eller lave nogle flere forbud eller påbud? NEJ NEJ og NEJ.
Svaret er ved næste folketingsvalg at stemme på LA, så der kommer blot en lille bitte flig af liberal politik ind i den danske rødgrød. Det er nu der skal sættes en stopper for denne forfalskede selvfede tiltro til at DK kan noget som helst, når så få i samfundet beskæftiger sig med primær eller sekundær erhverv - størstedelen beskæftiger sig snart, slet ikke med noget som helst andet, end at stemme sig til flere penge fra andre. Dette er sandheden - og jeg bryder mig ikke om den!
Vil LA privatisere DR og afvikle licensen?
Jeg ville gerne se følgende plan på medie-området:
* TV2s privatisering (som ser ud til at er ved at komme videre med en børsnotering)
* FM-båndets "privatisering" (bibehold DR på DAB, evt. begræns hvis flere kommercielle vil have plads)
* Privatisering af DR og dens kanaler, både radio og tv, evt. overgang til en fond (som staten aftrapper)
* Oprettelse af en "nødsender", som indeholder vigtige oplysninger til samfundet (OBS, trafikmeldinger, ritzau/reuters/euronews-ticker) med max 5-6 ansatte.
God liste. Ingen. INGEN kan argumenterer mod fornuften i den (med mindre man er et hjernevasket universitetsfjols).
Til alle jer, der stemmer på Venstre og Konservative: Tror I jeres partier vil være ansvarlige og reformerer? Har de vist vilje til det de seneste 8 år? Stem på LA frem for en ligegyldig kandidat, der er skolet til fortælle Venstres og Konservatives løgne om, hvorfor reformer skal ske laaaaaaangsomt. Husk på hvordan progressive kandidater bliver små lam, der synger partiets løgnagtige viser, når de først er kommet ind (Kristian Jensen og Søren Pind for blot at nævne nogle få).
Flere artikler fra Politik
Avis: S og SF skjulte regnestykke bag ringen
Udgivet for 5 timer og 5 minutter siden i Politik
Tilføjet 12/02 08:49 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: jp.dk
Uden for kategori: Halløj i godhedsindustrien
Udgivet for 3 timer og 24 minutter siden i Politik
Tilføjet 12/02 10:29 til Boblere af Einer T. Ludvigsen
Kilde: jp.dk
JP's leder om leksikon.org: Propagandisterne
Udgivet for 5 timer og 29 minutter siden i Politik
Tilføjet 12/02 06:54 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: jp.dk
S og SF fuskede med ring-milliarder
Udgivet for 4 timer og 8 minutter siden i Politik
Tilføjet 12/02 09:08 til Boblere af Einer T. Ludvigsen
Kilde: ekstrabladet.dk
Statsministeren hedder Noa
Udgivet for 3 timer og 28 minutter siden i Politik
Tilføjet 12/02 10:20 til Boblere af Morten Dreyer
Ny rapport: Offentligt ansatte arbejder for lidt
Udgivet for 3 timer og 4 minutter siden i Politik
Tilføjet 12/02 10:50 til Boblere af Kim Ursin
Kilde: bt.dk
Velfærdsstatens fald
Udgivet for 30 minutter siden i Politik
Tilføjet 12/02 13:22 til Boblere af Rasmus Brygger
Feministernes opgør med det åbne samfund
Udgivet for 2 timer og 15 minutter siden i Politik
Tilføjet 12/02 11:39 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Så hårdt er livet på kontanthjælp
Udgivet for 2 timer og 14 minutter siden i Politik
Tilføjet 12/02 10:51 til Boblere af LarsLarsen1
Sure S-borgmestre advarer om nyrupske tilstande
Udgivet for 53 minutter siden i Politik
Tilføjet 12/02 13:01 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Grøn afgift giver minimal miljøgevinst
Udgivet for 3 timer og 21 minutter siden i Politik
Tilføjet 12/02 10:33 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: b.dk
Lars Trier Mogensen: Regeringen er sin egen værste fjende
Udgivet for 2 timer og 48 minutter siden i Politik
Tilføjet 12/02 11:06 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Telefonstorm over postkassebrev
Udgivet for 1 time og 53 minutter siden i Politik
Tilføjet 12/02 12:01 til Boblere af Ulrik B. Petersen
Kilde: fpn.dk
Radikal: Jeg håber jeres kæreste dør
Udgivet for 19 timer og 35 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 18:18 til Boblere af Afskaftopskattennu
Kilde: jp.dk
Groft Sagt: Græsk gidselleg
Udgivet for 14 timer og 56 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 22:51 til Boblere af Einer T. Ludvigsen
Kilde: b.dk
Ny stramning af rygeloven er det rene vanvid.
Udgivet for 14 timer og 56 minutter siden i Politik
Vindmøller og den forbudte kernekraft.
Udgivet for 1 dag, 1 time siden i Politik
Tilføjet 11/02 12:42 til Boblere af Holger Skjerning
Landbrugsminister er ligeglad med den private ejendomsret | Fair Forbud
Udgivet for 20 timer og 38 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 17:16 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: fairforbud.dk
Kong Kokain
Udgivet for 16 timer og 58 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 20:30 til Boblere af sorenh
Kilde: tobak-jatak.dk
Radikal kovending om døds-debat
Udgivet for 17 timer og 26 minutter siden i Politik
|
Om Anders Samuelsen Opvokset i Horsens, i Hobro og på Samsø 1986: Student, Viborg Katedralskole 1993: Cand.scient.pol, Århus Universitet Under studierne diverse... Se Anders Samuelsens profil eller Følg Anders Samuelsen |
Avis: S og SF skjulte regnestykke bag ringen 12/02 08:49 - 233 klik
DMI totalt til grin: 2011 var et meget varmt år! 11/02 22:33 - 153 klik
JP's leder om leksikon.org: Propagandisterne 12/02 06:54 - 150 klik
Svend Auken: Betal mine dummebøder, eller jeg smadrer dig! 11/02 23:50 - 132 klik
Juicekæde risikerer kæmperegning efter kontrolbesøg - Media | www.business.dk 11/02 10:36 - 910 klik
Radikal: Jeg håber jeres kæreste dør 11/02 18:18 - 492 klik
Vindmøller og den forbudte kernekraft. 11/02 12:42 - 460 klik
Skal staten begrænse rygning? - se JBO i clinch med Flemming Møller Mortensen 09/02 20:41 - 396 klik
|
|
Danmark som forgangsland Tilføjet 09/02 17:21 af Allan H. Nielsen |
|
|
Fra Hayek til de Historieløse Tilføjet 05/02 13:50 af Kasper Planeta Kepp |
|
|
Tobinskat: Den forkerte løsning på det forkerte problem Tilføjet 31/01 09:44 af Henrik Ræder Clausen |
|
|
Er de nyuddannede og studerende simpelthen bare for forkælede? Tilføjet 28/01 19:19 af Maria Holme Overgaard |
|
|
Skolens stjernestunder Tilføjet 26/01 08:37 af Lasse Birk Olesen |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

