Anne Sophie Hermansens vennekreds
Udgivet for 697 dage siden i Politik
Tilføjet 16/03 20:08 til Boblere af Lennart Kiil
I forbindelse med kvindernes internationale kampdag skrev Anne Sophie Hermansen i en kronik på Berlingske følgende om sine madlinge bekendtskaber:
Vi kalder i dag mange af de mænd for BØVer, børnevoksne, og mindre kærligt for tabermænd, og jeg må ærligt indrømme, at jeg egentlig er mere bekymret for dem end for antallet af kvinder i bestyrelserne. Uddannelsesstatistikker bevidner også faktuelt om, at der nu er flere kvinder end mænd, som får en videregående uddannelse, for mændene falder fra undervejs og sumper i stedet rundt på Props eller i Parken med en fadøl i hånden. Ærgerligt tab af talentmasse. Da jeg selv læste humaniora i 90erne, var der bemærkelsesværdigt mange af mine mandlige medstuderende, som fandt det »under niveau« at arbejde ved siden af studiet, medmindre de kunne assistere en professor i semiotik eller redigere et tidsskrift med artikler om ingenting. De drømte om at blive kunstnere eller filminstruktører. Skrev digte og kom fra ressourcestærke familier, men de var flyttet hjemmefra uden en regulær opfattelse af at modtage deres SU for en dag at skulle betale samfundet tilbage. Enkelte af dem er i dag i slutningen af 30erne og har et absolut minimum af erhvervserfaring, og det har også vist sig at være unødvendigt, når de har kunnet leve et liv henslængt på sociale ydelser. Og samtidig kunnet instruere lidt musikvideo. Interessant nok har jeg aldrig mødt kvinder med den holdning.De mænd Anne Sophie kender er åbenbart dovne, narcissistiske og på sociale ydelser. Omvendt har hun aldrig mødt kvinder af den mangel på kaliber.
Men er Anne Sophie Hermansens vennekreds så repræsentativ for de fleste mænd og kvinder i landet?
Næppe.
Slå op i Velfærdskommissionens analyserapport fra marts 2005 på side 124: Der er en tabel, der viser, at kvinder (den gennemsnitlige kvinde) henover livet *modtager* 2,35 millioner fra det offentlige, mens mænd (den gennemsnitlige mand) *betaler* 920 tusind til det offentlige.
Det stemmer ikke helt overens med det billede Anne Sophie maler af mænd som nogen, der mener sig i deres gode ret til at leve for andres regning eller kvinder som nogen, der svarer enhver sit.
Måske skyldes denne inkongruens, at Anne Sophie Hermansen tiltrækker og omgiver sig med demaskuliniserede mænd. Modsætninger tiltrækker jo som bekendt.
Det er naturligvis også en mulighed, at Anne Sophies vennekreds bare er "foran" os andre. Måske er hendes vennekreds en smagsprøve på fremtidens mænd og kvinder. Det kan sagtens tænkes.
Måske har hendes mandlige bekendte opdaget er velfærdsstaten er en skidt forretning for mænd. Hvorfor pukle røven ud af bukserne, når staten gør, hvad den kan for at underminere den rolle, mænd har spillet altid?
Argumentationen er forkert: Der er tale om gennemsnit, og f.eks Hr. Møller har jo nok en indtjening, der nemt kan opveje nogle tusinde kvinders. Der er vist heller ikke korrigeret for ting, som at jordmødre og fødselsklinikker alene frekventeres af kvinder, eller at antallet af enlige mødre langt overstiger antallet af enlige fædre.
Og så taler ASH jo om "holdning", når hun sammenligner sine mandlige og kvindelige bekendte. Ikke om "adfærd", som du bruger statistikken til at udtale dig om. ASH stiller sagen på spidsen, men min erfaring er nogenlunde den samme: Blandt de udtrykkeligt arbejdssky elementer er mændene i klart flertal.
Der er tale om gennemsnitJa, det skriver jeg jo netop også. Men gang lige de tal med antallet af mænd og kvinder, og dine indvendinger bliver nærmest irrelevante. Mænd producerer, kvinder forbruger. Sådan er det. Sådan har det altid været. Nu holder mænd måske op med at producere, så må kvinderne tage over, men det er de ikke bygget til.
Din sondring mellem holdning og adfærd holder ikke vand.
Se her: Vi har et samfund på 1000 mennesker. 500 af hvert køn. 100 af mændene tjener en million om året. Resten af mændene ingenting. Dvs. en gennemsnitsindkomst på 200.000. Kvinderne er alle i arbejde, men tjener hver kun 100.000 . Så vil 4 ud af 5 mænd ASH møder være nogle "nassere", mens alle kvinder, hun kender, vil være små flittige arbejdsbier.
Hvis mændene trak sig, ville samfundet hurtigt bryde sammen. Hvis ASHs mandlige venner bliver de typiske mænd i fremtiden, har vi et problem. Min pointe er at velfærdsstaten giver mænd al mulig incitament til at trække sig.
Det væsentlige er dog hendes beskrivelse og oplevelse af den dovne, uengagerede borger, som ikke giver samfundet igen. Den beskrivelse ramer pletASH skriver ikke om borgeren. Hun skriver om de mænd, der tilhører den generation, hun selv er en del af.
"Tidligere kaldte vi jer bare drenge-røve, en kærlig betegnelse, som imidlertid stivnede lidt, da I glemte at hente barnet i børnehave, fordi I spillede Playstation eller fortsatte det partyglade liv med gutterne til kl. seks om morgenen. BØV = BørneVoksen er jeres sociologiske term, drengerøv den psykologiske og muggenpik den seksuelle. At vi kalder jer en lost case burde mane til refleksion."
:D Hun lyder som en sød pige.
Jeg kunne ikke lige finde noget om, hvordan daten så gik, men det skal da sandelig blive interessant at finde ud af... Haha.
At vi kalder jer en lost case burde mane til refleksion.Jeg troede, det hed lost cause.
Hvad ASH øjensynligt ikke har forstået er, at flere og flere drenge og mænd vender et samfund, der ikke kan tilbyde dem andet end status som lønslaver, ryggen. Hun ser nogle af symptomerne, men hun finder ikke årsagen.
Den refleksion hun efterspørger hos mænd, kunne hun passende rette mod sig selv og sine ligesindede karrierekvinder.
Det gør det også :).
Ja, hun burde selv reflektere, men når kvinder først har besluttet sig for, at løsningen er at skælde ud på mænd, så ryger al reflektion ud af vinduet. Det har man ligesom set andre eksempler på.
Dette her indlæg er forresten genialt:
http://speakupdanmark.wordpress.com/2009/09/28/mænd-er-ubruglige/
Interessant nok har jeg aldrig mødt kvinder med den holdning.
Det har jeg. :-)
Jeg ved ikke på hvilken baggrund Anne Sophie ekstrapolerer. Men jeg tror ikke på at det er rigtigt.
At gøre kur til denne slags kvinder må være en uhyre tidskrævende aktivitet, (i det de naturligvis ikke er til fals for den første, den bedste, hvordan kunne du tro det).
En mand med et arbejde ville simpelthen aldrig kunne afsætte de krævede oceaner af tid, og ser desuden opgaven som umulig på forhånd, da denne slags kvinder er umulige at stille tilfredse. Derfor er det arbejdsløse mænd der forsøger sig, da de simpelthen ikke har noget bedre at tage sig til.
En mand med et arbejde ville simpelthen aldrig kunne afsætte de krævede oceaner af tid, og ser desuden opgaven som umulig på forhånd, da denne slags kvinder er umulige at stille tilfredse. Derfor er det arbejdsløse mænd der forsøger sig, da de simpelthen ikke har noget bedre at tage sig til.Ja, det er nok en stor del af forklaringen.
Faktisk bemærker jeg, at mange succesfulde kvinder, hvis munde er fyldt med hård kritik af mænd, falder for de mest mærkværdige typer. Jeg tror jævnligt ikke mine egne øjne. Min tese går i retning af, at hvis man er så vred på mænd, så søger man ubevidst at bekræfte sine negative meninger, og dermed falder sådanne kvinder måske endnu lettere end gennemsnittet for såkaldte "svin" - mænd, der f.eks. er gift i forvejen, men er ligeglade, yadadada...
Ligeledes tror jeg, at mænd med et negativt syn på kvinder lettere falder for hunkønsvæsner, der rent faktisk bekræfter dette syn med deres opførsel.
Konklusionen er, at et negativt syn på det modsatte køn også på denne måde er destruktivt...
Men når det er sagt har ASH en væsentlig pointe.
Der bliver flere uansvarlige mænd, der ikke engagerer sig i og tager ansvar for deres egen familie. Hun har bare ikke gennemskuet, hvad den udvikling skyldes.
Det var da dejligt, at du har en fantastisk kæreste :). Jeg kan så forstå, at han må være betydeligt anderledes end de mænd, du ellers beskriver fra din omgangskreds. Det var da heldigt.
I 2009 blev du beskrevet som single med et barn af Berlingske Tidende - altså det man med andre ord kan betegne som enlig mor.
Dine stærkt negative udtalelser om mænd kan du dog ikke løbe fra, og det er klart, at det kan gøre andre mennesker nysgerrige efter, hvad det mon er for en person, der udtaler sig på den måde.
Det er dig selv, der i det oprindelige indlæg blander din omgangskreds ind i diskussionen, og derfor må du leve med, at andre forholder sig til den og har tanker om den.
Jo, jeg har skam spørgsmål, men du har jo allerede sagt farvel, så... :D
Hvis du gerne vil diskutere "sagen", så diskutér sagen. Jeg tror gerne, Lennart Kiil vil diskutere den med dig. Det vil jeg såmænd også gerne.
Men du skulle vist bare ind og forsikre os om, at du skam har en kæreste. Hmmm.
Men man kan jo ligesom ikke tvinge tolk. Hvis mænd insisterer på at være slatne og undlade at engagere sig i familien og civilsamfundet, så er det jo sådan, det er. Hvis mænd selv kan se, at deres opførsel er et problem, så må de gøre noget ved det - selv. Hvis de ikke kan se det, ja, så bliver det nok svært at finde motivationen frem til at ændre noget :).
Førhen gjorde man en dyd ud af nødvendigheden. I øvrigt, hvorfor skulle mænd gifte sig med kvinder, når statistikken viser at kvinder meget ofte begærer skilsmisse efter få år. Klagen over useriøse og umodne mænd lyder hul sålænge det faktisk er kvinder der afbryder forholdene. Det interessante er jo så blot at mange kvinder ikke vil tage ansvar for deres handlinger. De begærer godt nok skilsmisse, men de skyder skylden på mænd. Han var umoden / useriøs / selvoptaget osv osv. Men hvorfor ser de aldrig indad? Hvorfor tager de ikke selv ansvar for den handling et brud er?
Det hænger vel sammen med, at kvinder generelt har lettere ved at finde en ny partner end mænd har (og det ved vi, om ikke andet, så ubevidst), men også med, at kvinder stiller højere krav til parforholdets kvalitet end mænd. Somme tider alt for høje krav; det kan vi nok godt blive enige om. Og det mener jeg bl.a. hænger sammen med, at vi ikke har lært at acceptere kønsforskellene, og dermed at acceptere, at der sandsynligvis er en naturlig grænse for, hvor meget de fleste mænd kan gå op i alle mulige detaljer i hjemmet, som kvinder gerne vil have, de skal (samtidig med, at vi IKKE vil have, de skal, for de går ikke op i det "på den rigtige måde" - det er bebrejdelsernes skrue uden ende :D).
Andre gange kan et brud bestemt godt være "det forkerte", og jeg kender da folk, der fortryder deres skilsmisser. Hvis man i bund og grund er glade for hinanden, synes jeg, man bør gøre en indsats for at holde sammen, selvom der uden tvivl er ting, man er uenige om og bliver uvenner over fra tid til anden. Det skal man gøre for sin egen skyld, men også gerne for børnenes skyld, hvis der er nogle.
Jeg er egentlig glad for, at jeg har haft den ubehagelige oplevelse det er at blive "dumpet", for jeg tror, det har fået mig til at tage mere ansvar senere hen. Jeg kender mange kvinder, der aldrig har haft oplevelsen - men ingen mænd, der aldrig har haft den ;). Jeg ved selv, hvor ubehageligt, det er, og ved derfor, at man ikke bare skal gøre det for et godt ord eller på en hård og kold måde, hvor man vender alle beskyldningerne imod (eks)partneren. Dog kan jeg da ikke garantere, at der ikke sidder nogle mænd derude, der ville være uenige i, at jeg nogensinde har lært at være mere ansvarsfuld og omsorgsfuld ;)... Men igen kan man jo kun tale om den slags ud fra, hvordan man selv opfatter det.
Mht. hvorfor kvinder ikke er så gode til at tage ansvar for de fejl, vi selv begår: Hvor frygteligt det end lyder, så er der måske en biologisk forklaring. Kåre Fog har i sin bog om køn henvist til en undersøgelse af mænds og kvinders hjerner, der viste, at kvinder har højere aktivitet i de dele af hjernen, der bearbejder opfattelsen af "hvad er andres ansvar for mig", og mænd har højere aktivitet i de dele af hjernen, der bearbejder opfattelsen af "hvad er mit ansvar for andre". Så kvinder bruger mere hjerneaktivitet på at analysere sig frem til andres ansvar for dem, og mænd på at analysere sig frem til deres ansvar for andre.
Jeg synes faktisk, det afspejler sig på mange måder i kønnenes adfærd, også i daglige "småting". Der er sikkert noget positivt i det, da kvinder jo netop helst skal finde frem til den partner, der virkelig kan give dem noget i form af materiel velfærd og beskyttelse. Så vi er indrettet til at teste, om mænd er gode til at tage ansvar, og mænd er indrettet til at forsøge at tage så meget ansvar som muligt.
Set i et moderne perspektiv er det dog lidt uhyggeligt :D.
Men igen - den biologiske skæbne er jo ikke hakket i sten hvad alle aspekter angår; meget af det mener jeg godt, man bare kan betragte som tendenser i den ene eller anden retning, og jeg tror godt, at piger kan opdrages til at være mere bevidste om, at de faktisk har et stort ansvar i tilværelsen - f.eks. at det, at det typisk er dem, der udvælger partneren og ikke omvendt (fordi en bare rimeligt ordinær kvinde næsten altid vil have 20-30 mænd omkring sig, der er potentielt interesserede i hende; en flot kvinde endnu flere), medfører et ansvar for at vælge en ordentlig mand, så de ikke får børn, der skal gå for lud og koldt vand. Men skal man fortælle piger det, så kræver det, at man anerkender biologien... Hvad man ikke gør i dag. Ubevidst er det dog tydeligt, at mange forældre alligevel forsøger at opdrage deres døtre til at "vælge rigtigt", men jeg tror ikke, det hele skal være så ubevidst... Det skal frem i lyset og anerkendes.
Hertil kommer jo også, at mange kvinder, som jeg skrev ovenfor, ikke har den erfaring med i Gucci-tasken, som det er at opleve at blive brudt med af en partner. Så tænker man sandsynligvis mindre over, hvordan det føles for partneren, når man selv bryder.
Mht. hvorfor mænd skal gifte sig, når vi alligevel bare skrider igen efter et par år? :) : Livet skal leves, og man skal søge at undgå at være ensom og sur :)... Så kommer man nemlig til at lyde som ASH lød i 2009 ;). Hør bare, hvor meget flinkere, hun lyder nu, hvor hun har fundet en god kæreste. Selvom man er utilfreds med samfundet og med de moderne parforhold, så venter der mange gode oplevelser derude for langt de fleste, der tør lidt. Hvis man ikke vil løbe risici, bliver man aldrig voksen, og man bliver en dårlig partner, hvis man ikke har turdet at tildrage sig forskellige erfaringer - inklusive erfaringer med lede møgkællinger. De tæller også :). Man kommer til at mangle redskaberne til at håndtere nære forhold og det modsatte køn, hvis man har undgået parforhold hele sit liv. Og så er det jo heller ikke ligefrem GIVET, at hun skrider efter et par år. Man(d) kan nok godt selv gøre noget for at forebygge det. F.eks. rejse sig fra konsollen engang imellem :).
Omkring de konsol-spillende mænd skal man selvfølgelig heller ikke glemme, at mange kvinder faktisk godt kan lide at være lidt "mor" for en mand. Personligt har jeg aldrig forstået trangen, men jeg kan konstatere, at det er tilfældet for en del. Dog forekommer det mig, at disse forhold er blandt dem, der holder dårligst i længden. Det passer vel også sammen med, at de forhold, der holder længst, er dem, hvor manden er ældre end kvinden. Romantikken ved at være sammen med en "drengerøv" synes at være et fænomen, der stivner med årene... Som ASH skriver.
Nå, det blev en lang kommentar, men emnet er også ufatteligt interessant :).
Ellers er jo i det store hele enig i det, du skriver, måske bortset fra at jeg gerne vil gøre ægteskab til noget mere seriøst i forhold til "almindelige" forhold.
Flere artikler fra Politik
Avis: S og SF skjulte regnestykke bag ringen
Udgivet for 2 timer og 31 minutter siden i Politik
Tilføjet 12/02 08:49 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: jp.dk
JP's leder om leksikon.org: Propagandisterne
Udgivet for 2 timer og 55 minutter siden i Politik
Tilføjet 12/02 06:54 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: jp.dk
S og SF fuskede med ring-milliarder
Udgivet for 1 time og 34 minutter siden i Politik
Tilføjet 12/02 09:08 til Boblere af Einer T. Ludvigsen
Kilde: ekstrabladet.dk
Uden for kategori: Halløj i godhedsindustrien
Udgivet for 50 minutter siden i Politik
Tilføjet 12/02 10:29 til Boblere af Einer T. Ludvigsen
Kilde: jp.dk
Ny rapport: Offentligt ansatte arbejder for lidt
Udgivet for 30 minutter siden i Politik
Tilføjet 12/02 10:50 til Boblere af Kim Ursin
Kilde: bt.dk
Statsministeren hedder Noa
Udgivet for 54 minutter siden i Politik
Tilføjet 12/02 10:20 til Boblere af Morten Dreyer
Grøn afgift giver minimal miljøgevinst
Udgivet for 46 minutter siden i Politik
Tilføjet 12/02 10:33 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: b.dk
Lars Trier Mogensen: Regeringen er sin egen værste fjende
Udgivet for 14 minutter siden i Politik
Tilføjet 12/02 11:06 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Radikal: Jeg håber jeres kæreste dør
Udgivet for 17 timer og 1 minut siden i Politik
Tilføjet 11/02 18:18 til Boblere af Afskaftopskattennu
Kilde: jp.dk
Groft Sagt: Græsk gidselleg
Udgivet for 12 timer og 21 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 22:51 til Boblere af Einer T. Ludvigsen
Kilde: b.dk
Ny stramning af rygeloven er det rene vanvid.
Udgivet for 12 timer og 21 minutter siden i Politik
Vindmøller og den forbudte kernekraft.
Udgivet for 22 timer og 25 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 12:42 til Boblere af Holger Skjerning
Landbrugsminister er ligeglad med den private ejendomsret | Fair Forbud
Udgivet for 18 timer og 4 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 17:16 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: fairforbud.dk
Radikal kovending om døds-debat
Udgivet for 14 timer og 52 minutter siden i Politik
Kong Kokain
Udgivet for 14 timer og 24 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 20:30 til Boblere af sorenh
Kilde: tobak-jatak.dk
Pensionsalderen i Sverige sættes op fra 65 til 75 år - for at finansiere indvandringen fra ikke-vestlige lande?
Udgivet for 1 dag, 3 timer og 56 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 07:00 til Boblere af Winston Smith
Kilde: blogs.jp.dk
Betalingsringen: SF's kronjuvel
Udgivet for 22 timer og 41 minutter siden i Politik
Kan en hvid arbejde som en neger?
Udgivet for 19 timer og 57 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 13:07 til Boblere af synopsis-olsen
Smuk og slank på statens regning
Udgivet for 16 timer og 18 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 18:53 til Boblere af Mac
Kilde: ekstrabladet.dk
Betalingsring vil koste år af dit liv
Udgivet for 22 timer og 33 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 12:13 til Boblere af Afskaftopskattennu
Kilde: borsen.dk
|
Om Lennart Kiil Jeg arbejder som journalist, hvor jeg primært skriver om forskning og sundhed. Jeg driver sammen med to andre en lille virksomhed. Jeg er... Se Lennart Kiils profil eller Følg Lennart Kiil |
Avis: S og SF skjulte regnestykke bag ringen 12/02 08:49 - 137 klik
JP's leder om leksikon.org: Propagandisterne 12/02 06:54 - 126 klik
Svend Auken: Betal mine dummebøder, eller jeg smadrer dig! 11/02 23:50 - 119 klik
DMI totalt til grin: 2011 var et meget varmt år! 11/02 22:33 - 113 klik
Juicekæde risikerer kæmperegning efter kontrolbesøg - Media | www.business.dk 11/02 10:36 - 953 klik
Vindmøller og den forbudte kernekraft. 11/02 12:42 - 447 klik
Radikal: Jeg håber jeres kæreste dør 11/02 18:18 - 433 klik
Gallup: Blå blok udbygger sit solide forspring 11/02 07:21 - 431 klik
|
|
Danmark som forgangsland Tilføjet 09/02 17:21 af Allan H. Nielsen |
|
|
Fra Hayek til de Historieløse Tilføjet 05/02 13:50 af Kasper Planeta Kepp |
|
|
Tobinskat: Den forkerte løsning på det forkerte problem Tilføjet 31/01 09:44 af Henrik Ræder Clausen |
|
|
Er de nyuddannede og studerende simpelthen bare for forkælede? Tilføjet 28/01 19:19 af Maria Holme Overgaard |
|
|
Skolens stjernestunder Tilføjet 26/01 08:37 af Lasse Birk Olesen |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

