Benedikte Kiær: Huslejeregulering beskytter mod "ågerpriser"
Udgivet for 522 dage siden i Politik
Tilføjet 31/08 11:39 til Boblere af Ole Birk Olesen
Kilde: politiken.dk
Boligejere, der i en periode gerne vil leje deres bolig ud, kan ofte ikke gøre det til en husleje, som dækker deres udgifter - det forhindrer lejeloven. Alligevel står den konservative socialminister, Benedikte Kiær, vagt om loven: "Det kan være, udlejeren har lånt helt op til skorstenen eller har et specielt lån. Man kan ikke bare vælte det over på lejeren på den måde," siger hun.
Hvordan kan hun forsvare en lov når hendes egen udtalelse viser at ikke kan administreres af almindelige menesker?
Lejeloven mindsker det økonomiske incitament for at oprette nye lejeboliger.
Effekten af loven er altså at beskytte de eksisterende lejere(som jeg selv)mens den gør det vanskeligt for udlejere og dem der leder efter en bolig.
Eller sagt på en anden måde: som næsten enhver anden lov støtter den en etableret interressegruppe og er til ulempe for alle andre.
"Vi eeeeeelsker det private erhvervsliv" - bare ikke private boligudlejere.
Jeg har personligt oplevet at huslejenævnets beslutning blev omstødt i boligretten da deres beregninger var komplet dilettantisk, eksempelvis måtte ombygningsomkostninger ikke medregnes og forrentningen (som de selvfølgelig skal bestemme) var sat efter en forældet offentlig vurdering og til 2% p.a.
Jeg tvivler på at hun kan finde særligt mange af regeringens vælgere der er enig i den betragtning at en aftale mellem 2 parter ikke skal være gældende hvis den ene klager...
Man skulle næsten prøve det i banken, supermarkedet og så videre!
Er der nogen der ved hvilken holdning LA har til lejeloven?
Går man ind for prislofter på lejeboliger går man samtidig ind for nepotisme og korruption af den grimmeste slags. Reglerne eksisterer kun for at tilgodese de der i forvejen har møvet sig ind på markedet. Alle andre kan bare rende og skide.
Der er desværre nok en vis chance for, at LA lefler for lejeboligaristokratiet i deres fede lejligheder og vil skide de unge og tilflytterne et stykke, ligesom alle andre.
Jeg tror nemlig ikke der er ret mange der ved, at der er nogen der vil lave tingene om.
Boligpolitik
Boligmarkedet skal være så gennemsigtigt som muligt. Skævvridende støtteordninger og indgribende regulering bør så vidt muligt afvikles.
• Lejeloven liberaliseres for nyudlejninger
• Andelslejligheder skal kunne sælges som ejerlejligheder
• Boligselskaber ikke skal have lov til at sortere i ansøgere efter etniske kriterier
-------------------------
Jeg vil mene, at lejelovgivningen inkl. nævn og hvad der ellers findes - fint indgår under mærkesagerne større personlig frihhed (til at leje ud til markedspris), og til at mindske det offentlige bureukrati og regeltyranni.
Artiklen er endnu et eksempel på at man reelt ikke fra nogens side ønsker det frie marked eller et tilnærmet frit marked. For man kunne jo godt ved hjælp af en bedre lovgivning opnå at færre boliger stod tomme, at store lejligheder på fine adresser i København ikke gik til dem med Fanden til oldemor for en husleje svarende til en 2-værelses i Ishøj, at folk frit kunne bestemme deres leje (og hvis de ikke kunne leje ud til denne betale tomgangsleje).
Der er bare ikke nogen politikere der overhovedet ønsker at debatere boliglovgivning, det er i den grad der vandene skilles mellem de forskellige "old boys networks" og så den mere idealistiske tilgang såsom lige ret for alle. Det er en stinker som alle vil lægge låg på. På samme måde med vores regering, den lover jo også bare fri konkurrence til alle fjolserne mens deres egne venner kan blive ansat hos Claus Hjort eller private aktører der arbejder for det offentlige. Ord som "liberal" eller "konservativ" er blot salgsgas.
Enhver kan få en 2-værelses til 12.000 om måneden, se så, det frie marked fungerer skam.
Feks hvis du køber et hus og lader din gamle mor, eller en anden person bo der til en billig pris, du har måske allerede betalt det af, eller stoler på at de passer godt på din ejendom, hvad ved jeg. Staten kan så komme og brokke sig over at huslejen er for lav, og beskatte dig af den fulde husleje, fordi du har lejet den ud for billig.
Regulering, hmm.. Jeg syntes ikke om ideen.
Nogle lovkrav om at leje kontrakten skal stipulere den tilladte husleje stigning for leje perioden, således at en udlejere ikke bare kan hæve prisen uhæmmet for at tvinge folk ud, eller mælke dem hvis der opstår bolig mangel.
Men en gennemregulering, det har aldrig varslet godt.
Er lejer ikke enig, skal lejer bare finde noget andet. Der er jo ikke nogen der bliver tvunget til noget her i landet. Så skulle det da lige være, at betale til en masse pis der rager en et vist sted.
Lad mig give et eksempel af den lidt hårdere slags. Folk der er kommet i klemme i tinglysningen og har mistet mange penge her i landet, får højst sandsynligt ikke en krone tilbage af staten ovenpå statens rod. Men vi er de første til at sende 60 mio skattekroner til pakiland fordi det er begyndt at regne. Eller hvad med vores egne kloakker der nu skal koste borgerne millioner i forsikringsstigninger. Kloakkerne er der ikke penge til.
FN anslog der skulle bruge 2.7 milliarder kroner i nødhjælp til pakistan. Så kunne man klare katastrofen. 2.7 milliarder? Hvad skal jeg belemres med det for? Har pakistan ikke sølle 2.7 mia kroner?? De har råd til A-våben.
Nu er der vulkan i indonesien... lad os sende 60 mio. mere derned. Eller orkan i caribien.. send noget mere, vi er jo så rige og har jo fuldstændig styr på det herhjemme.
Ågerpriser for at tage markedsleje??
Så køb du nogle lejligheder frøken og scor bøffen selv! Der er jo så mange kugler i det!
I gode gamle dage skulle kvinden tie i forsamling.
Det er blevet et fimset, humanistisk homo samfund, hvor alt ansvar er taget fra folk. Er der grøn mand vader folk over uanset om de kan høre en lastbil gasse op og brage overfor rødt. Mor samfund har sagt det var deres tur.
Mere Darwin, mindre svans!
Det er mig en gåde hvordan LLO kan finde det underligt at udlejeren fastsætter huslejen så udgifterne som minimum bliver dækket
Jeg tænkte at udlejeren da bare kan spørge LLO om hvad huslejen må være. Er den mindre end udgifterne udlejer man ikke.
Så står der gud hjælpe mig i artiklen:"Udlejerne har ikke en chance for selv at fastsætte en lovlig husleje, for udlejere må ikke spørge Huslejenævnet."
Utroligt en konservativ kan forsvare dette cirkus.
.
Læs min forklaring her:
http://www.180grader.dk/Leder/benedikte-kiaer-og-huslejereguleringen#comments
Min kritik går på at udlejeren ikke på forhånd må vide hvilken leje LLO kan tvinge lejen til at være på.
Når du fremfører at ydelse på lån er en investering. Så må du betragte lejligheden som et aktiv i lighed med en fabriks køb af maskiner. Ud fra det synspunkt bliver det kun endnu mere mærkeligt, at LLO tvinger udlejere til at udleje med tab.
Omvendt kan jeg jo spørge dig hvorfor du finder det rimeligt at udlejeren skal betale for at lejeren kan bo billigt i en lejlighed, som lejeren ikke gider købe. Husk at Politikens historie handler om en mand, der har udlejet, fordi han ikke kunne få solgt sin lejlighed.
Jeg kan ikke se det rimelige i at lovgivningen stiller ejeren to muligheder: sælg med tab eller udlej med tab.
Bo´s pointe er vist at udlejning som minimum må ske til en pris, der dækker omkostningerne. Ligesom f.eks prisen på reparation af en bil.
En privat udlejer kan, med rimelighed, sagtens inkludere afskrivninger på f.eks inventar i lejen.
Det er i øvrigt ligemeget om man selv bor i ejendommen også.
Det som mange har svært ved at fatte er, at der INGEN forskel er på en blender og en lejlighed. De er begge forbrugsgoder hvis man kun bruger dem selv og de er begge kapitalgoder hvis man ønsker at bruge dem til at tjene penge. I begge tilfælde binder man noget kapital i dem, og det giver kun mening hvis den bundne kapital kan forrentes bedre end alternativ investeringerne (inklusive at tjene sig selv hjem igen - så aktiviteten betaler anskaffelsen af kapitalgodet).
En lejlighed der ikke fungerer (f.eks. fordi den er forfaldet til urekonstruérbar ruin) og en blender der ikke fungerer er det samme værd - nemlig ingenting.
Der fremføres typisk to argumenter for at boliger er noget særligt:
1) "Man kan ikke sammenligne" argumentet - men det holder jo ikke i praksis (se f.eks. ovenfor eller prøv at sammenligne med en campingvogn - et gode man også kan bo i) - og typisk er argumentet da også degenereret til "boliger er noget særligt fordi vi postulerer at de er noget særligt". og
2) "Spekulations" argumentet - boligejeren vil ALTID høste en spekulationsgevinst af sin bolig (og derfor skal lejere ha' ret til en særlig billig leje). Udover at finanskrisen har vist at spekulationsargumentet ikke holder vand, så er argumentationen også altid selvødelæggende: Boligen er ikke et kapitalgode fordi markedet forrenter den...
Læsere kan selv underholde sig med at finde ud af hvilket argument lejelovsfanatikerne anvender (jeg har ikke kunnet finde andre end disse to)
Flere artikler fra Politik
SF vil fjerne fundamentet af velfærdsstaten
Udgivet for 2 timer og 29 minutter siden i Politik
Blanke Ilmar Reepalu del 2: Iværksætter nu 'Operation Alfred' for at 'genoprette' Malmö - situationen er krigslignende!
Udgivet for 23 minutter siden i Politik
Tilføjet 04/02 11:02 til Boblere af Winston Smith
Kilde: politiken.dk
Thornings skattesags behandling undersøges ud fra et manipuleret kommissorium for skattesagskommissionen
Udgivet for 16 timer og 49 minutter siden i Politik
Tilføjet 03/02 18:12 til Boblere af Stig Nordskilde
Skolegårdens kvabsede bøller - om kommentatorer og politikere
Udgivet for 2 timer siden i Politik
Tilføjet 04/02 09:35 til Boblere af Steffen Risager
Kilde: b.dk
Merete Riiager (LA): “Da vi sagde nej til Euroen, sagde vi ikke nej til en fornuftig pengepolitik” | Fair Forbud
Udgivet for 10 timer og 45 minutter siden i Politik
Tilføjet 04/02 00:52 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: fairforbud.dk
Børnefamilierne får hug igen og igen og igen....
Udgivet for 15 timer og 4 minutter siden i Politik
Tilføjet 03/02 20:34 til Boblere af Allan H. Nielsen
Tyskere undrer sig over dansk studerendes »luksusproblemer« - Politiken.dk
Udgivet for 16 timer og 21 minutter siden i Politik
Tilføjet 03/02 18:57 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: politiken.dk
LA: Lussing til børnefamilierne fra SF
Udgivet for 23 timer og 6 minutter siden i Politik
Tilføjet 03/02 12:32 til Boblere af Ole Birk Olesen
Kilde: liberalalliance.dk
Søvndal lægger de bedste skatteydere for had
Udgivet for 21 timer og 49 minutter siden i Politik
Tilføjet 03/02 13:41 til Boblere af Carsten Jensen
Ny IT-skandale: Regeringen lukker projekt til halv mia.
Udgivet for 1 dag, 1 time og 43 minutter siden i Politik
Tilføjet 03/02 09:53 til Boblere af Einer T. Ludvigsen
Kilde: borsen.dk
Med ACTA nærmer vi os et diktatur | Fair Forbud
Udgivet for 1 dag, 1 time og 29 minutter siden i Politik
Tilføjet 03/02 10:08 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: fairforbud.dk
Det Arabiske Forår fortsætter: Regeringsbygningen i Kairo brænder!
Udgivet for 13 timer og 51 minutter siden i Politik
Tilføjet 03/02 19:13 til Boblere af Winston Smith
Kilde: ekstrabladet.dk
CSC står bag andre store It-fadæser (Amanda)
Udgivet for 18 timer og 18 minutter siden i Politik
Tilføjet 03/02 17:09 til Boblere af Thomas Bolding Hansen
EU's demokrati eller befolkningens demokrati
Udgivet for 23 timer og 27 minutter siden i Politik
Tilføjet 03/02 12:11 til Boblere af Podia
Kilde: podia.dk
Foragten for de vellønnede børnefamilier – børnecheck og fødselsrate
Udgivet for 21 timer og 15 minutter siden i Politik
Tilføjet 03/02 14:23 til Boblere af Podia
Kilde: podia.dk
Det batter ikke at tage børnecheck fra rige
Udgivet for 1 dag og 41 minutter siden i Politik
Tilføjet 03/02 10:32 til Boblere af Afskaftopskattennu
Kilde: jp.dk
Skal Danmark betale SU til udenlandske børn?
Udgivet for 17 timer og 49 minutter siden i Politik
Tilføjet 03/02 17:14 til Boblere af Einer T. Ludvigsen
Kilde: jp.dk
Paradise-deltager var på kontanthjælp
Udgivet for 22 timer og 7 minutter siden i Politik
Tilføjet 03/02 12:48 til Boblere af Afskaftopskattennu
Kilde: ekstrabladet.dk
Atlas Shrugged Movie: ATLAS SHRUGGED ‘PART 2’ OFFICIALLY GREENLIT
Udgivet for 13 timer og 58 minutter siden i Politik
Tilføjet 03/02 18:30 til Boblere af michaltheil
Kilde: blog.atlasshruggedmovie.com
Ombudsmand afviser spinklage mod Thorning
Udgivet for 16 timer og 49 minutter siden i Politik
Tilføjet 03/02 18:16 til Boblere af Lars Jensen
Kilde: borsen.dk
|
Om Ole Birk Olesen Redaktør og medejer af 180Grader.dk. Medlem af Folketinget for Liberal Alliance. Født i 1972 og opvokset på en gård ved Agerskov i... Se Ole Birk Olesens profil eller Følg Ole Birk Olesen |
SF vil fjerne fundamentet af velfærdsstaten 04/02 08:55 - 135 klik
Thatcher about socialists - YouTube 04/02 08:43 - 75 klik
Tyskere undrer sig over dansk studerendes »luksusproblemer« - Politiken.dk 03/02 18:57 - 56 klik
Børnefamilierne får hug igen og igen og igen.... 03/02 20:34 - 52 klik
Ny IT-skandale: Regeringen lukker projekt til halv mia. 03/02 09:53 - 749 klik
LA: Lussing til børnefamilierne fra SF 03/02 12:32 - 647 klik
Det batter ikke at tage børnecheck fra rige 03/02 10:32 - 319 klik
Med ACTA nærmer vi os et diktatur | Fair Forbud 03/02 10:08 - 297 klik
Søvndal lægger de bedste skatteydere for had 03/02 13:41 - 293 klik
DF: Nul muslimsk indvandring! 29/01 10:57 - 1892 klik
Er de nyuddannede og studerende simpelthen bare for forkælede? 28/01 19:19 - 1330 klik
Iglemor over alle igler: Bruger tusindvis af dine kroner - om dagen! 30/01 12:37 - 1257 klik
Hurra: ikke mere global opvarmning! 02/02 12:11 - 1212 klik
Sverige: "Piger voldtages på samlebånd" 28/01 12:40 - 1081 klik
|
|
Tobinskat: Den forkerte løsning på det forkerte problem Tilføjet 31/01 09:44 af Henrik Ræder Clausen |
|
|
Er de nyuddannede og studerende simpelthen bare for forkælede? Tilføjet 28/01 19:19 af Maria Holme Overgaard |
|
|
Skolens stjernestunder Tilføjet 26/01 08:37 af Lasse Birk Olesen |
|
|
Jeg havde en drøm... Tilføjet 24/01 17:25 af Allan H. Nielsen |
|
|
Den liberale kirke Tilføjet 22/01 16:22 af Thomas Køhler |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

