Betalingsring om København.

I 1910 indførte Danmark vægtafgiften, en periodeafgift der afhang af bilens vægt, med det formål at begrænse trafikken i det indre af landets byer

Ikke angivet Ikke angivet,

05/10/2011

I 1910 indførte Danmark vægtafgiften, en periodeafgift der afhang af bilens vægt, med det formål at begrænse trafikken i det indre af landets byer. I 1997 blev vægtafgiften for personbiler erstattet med den såkaldte grønne ejerafgift, der beror på bilens brændstofforbrug.

Nu skal københavnske, bilister som de eneste i landet, tilsyneladende pålægges en ekstra afgift/skat for at begrænse trafikken i det indre af landets hovedstad og omdrejningspunkt???

Den nye regering fremhæver, at svenskerne med stor succes har indført en tilsvarende trængselsafgift omkring Stockholm. Nogle påstår det er en succes, det ved jeg intet om.

Men hvordan kan regeringen sammenligne de svenske afgiftsforhold med Danmarks, når Danskerne først skal betaler 25 % moms, derefter tillægges en registreringsafgift på 180 % når vi køber en bil, og så skal vi stadig betale en årlig miljø- eller vægtafgift? Svenskerne nøjes med 20 % moms, og så er bulen deres. Det kan ikke sammenlignes!!!

Men tillad mig at give to eksempler:

                                                                                                                                   

Ford MONDEO 2,0 Ecoboost 203hk                        D.kr  494.650                      S.kr  608.103*

Samme bil koster i Sverige                                      S.kr  309.000                     D.kr   251.104**

Toyota Prius, 1.8VVT-ie-CVT T3                             D.kr  438.075                      S.kr  538.552*

Samme bil koster i Sverige                                      S.kr  267.750                     D.kr   217.583**

*  Hvilket svare til i S.kr

** Hvilket svarer til i D.kr

DSB og Movia transporterer dagligt mere end 700.000 passagerer i hovedstadsområdet, og selv om alle betaler samme pris er utroligt mange tvunget til at stå op hele vejen fra Hillerød eller Køge til København på grund af pladsmangel.

Hvordan vil regeringen sikre passagerers sikkerhed, når regeringen ønsker en stigning i passagertallet på 25-30 %?

Hvordan vil regeringen øge kapaciteten hos DSB og Movia så disse virksomheden kan klare det øgede passagertal, specielt i myldretid?

Hvordan vil regeringen sikre Nørreport Station, så den og området omkring stationen kan kaperer en stigning i passagertallet, når der i dag hersker kaos når de 100.000 pendlere forsøger at kæmpe sig frem i den overbebyrdede station? (Regeringen forventer passagertallet skal stige til 125.000, hvilket vil kræve en stor udbygning af stationen og området omkring Nørreport Station, hvilket også vil koste milliarder i om og nybygninger i det omkringliggende område.)

Hvordan vil regeringen sikre landets økonomi, når bilisterne stiller bilen for at tage toget og når billetprisen sænkes med 40 %, og når staten derfor går glip af et ukendt, men meget stort beløb i manglende benzinafgift fordi bilisterne forbruger mindre benzin?

Flere undersøgelser viser, at de københavnere der bor inden for betalingsringen går ind for forslaget. Hvordan vil disse københavnere overleve, når virksomhederne der i dag ligger inden for ringen, vælger at flytter ud af byen, hvilket resulterer i butiks- og forretnings død inden for betalingsringen, samtidig med at ejendomspriserne falder?

Vi, som bor uden for betalingsringen vil sandsynligvis vælge at handle i de store indkøbscentre uden for betalingsringen?

Modstanderne af betalingsring er i gang med at forkludre forsvaret for Danskernes fri bevægelighed. I stedet for at komme med en masse postulater, skulle de i stedet stille spørgsmål, og derefter uddybende og ledende spørgsmål som vil udstille fortalernes uvidenhed så vælgerne selv kan dumheden i dette tossede forslag.  Vælgerne er dødtrætte at først det ene postulat så det andet. De partier der først finder en ny måde at kommunikere til vælgerne på vil sandsynligvis øge sit mandat i næste folketingssamling.

Spørgeteknik kan udstiller venstrefløjens argumentation som en konkurrenceforvridende ekstraomkostning, som risikerer at lægge landets hovedstad og omdrejningspunkt øde. Allerede i dag kan flere af Strøgets forretninger mærker konsekvenserne af de parkerings begrænsninger Københavns Kommune har vedtaget og indført, hvilket resulterer i at de handlende bilister køre unødvendigt rundt og rundt i Københavns indre små gader til ingen verdens nytte.

Spørgeteknikken er et utroligt stærkt instrument, som vil tvinge vælgerne til at tænke og derefter selv tage stilling problemerne.

Højrefløjen største problem er at de taler til venstre hjernehalvdel, som arbejder efter sekvensprincippet, mens mange af venstrefløjens vælgere bruger højre hjernehalvdel som arbejder efter simultanprincippet, og sætte deres kryds ud fra hvad der føles godt.

Så hvis Venstre, Konservative og Liberal Alliance vil gøre sig håb om at vinde næste valg, er det tvingende nødvendigt de også lære at tale til danskernes hjerte og følelser.

Teknikken kan læres, og I kan lige nå det inden næste valg om 1-1½ år. Jeg står gerne til rådighed, hvis i har råd og i vil beholde eller øge antallet af meningsfælder.

Kilde: