Danskerne må åbne øjnene
Udgivet for 290 dage siden i Politik
Tilføjet 08/08 19:49 til Boblere af Kim Fournais
Jeg tænker meget på Danmark og vores lands hastigt forværrede situation i disse tider.
Desværre mener jeg at den vestliges verdens demokratiske systemer oplever den største økonomiske udfordring i vores levetid. Jeg har skrevet lidt om det ved flere lejligheder, senest i Børsen i dag.
Det er helt afgørende for Danmark, at der findes nogle politikere - realistisk set er det nok kun LA, der tør - der i denne valgkamp evner at forklare danskerne, hvorfor de skal begynde og lytte og forsøge at forstå at krisen er enorm og alvorlig. Det er en strukturel krise. Den er ikke ved at forsvinde, den udvikler sig derimod dag for dag.
Danskerne skal til at få øjnene op, og de skal til virkelig at forstå, at denne krise er meget alvorlig og at den udvikler sig meget hurtigt og uforudsigeligt lige nu. Vi gør p.t. intet for at løse de reelle problemer.
Få ting er dog meget sikre - nemlig at ingen kan længere blåøjet kan tro på at vi kan have et velfungerende samfund, uden at vi i Danmark får mindst to ting på plads:
1) Vi skal have den mest effektive offentlige sektor denne verden har set.
2) Vi skal sikre den bedst mulige platform for privat foretagsomhed.
Så simpelt er det, men i Danmark har vi lige nu præcis det modsatte og derfor har vi lavere vækst end stort set alle andre.
Hele den vestlige verden har samme type problemer, med nogle få undtagelser som eksempelvis Schweiz.
Singapore er et andet eksempel på en lille åben økonomi, hvis ledere har tænkt sig om og sikret sig en god platform for privat foretagsomhed.
Der er behov for at ansvarlige politikere forklarer vaelgerne roligt, nøgternt og smilende, at vi uanset hvad vi måtte mene og hvilken en politisk overbevisning vi har - ja så kommer en ny regering, uanset partifarve, til at skulle genoprette økonomien. Både højre- og venstreorienterede regeringer lærer i disse dage, at man ikke bare kan hæve skatterne og låne sig til velfærd. Det er slut nu.
Det er kun den private sektor, der kan sikre vores velstand og sikre forudsætningen for velfærdsydelser. Fremtidens velfærdsydelser kan kun tilgå det mindretal, der reelt har brug for dem.
Langt de fleste politikere vil underspille krisens alvorlighed, simpelthen fordi de bliver NØDT til at tro på vækst for at få deres overforbrugende skønmaleri til tilnærmelsesvis at hænge sammen. Måske forstår de heller ikke alvoren, og måske forstår de ikke, at problemet er strukturelt. Det kan IKKE løses med flere offentlige pakker, tværtimod.
Jeg håber inderligt, at LA kan være med til at vække krisebevidstheden hos danskerne. De finansielle markeder understreger massivt krisens alvorlighed i disse dage. Lad os i det mindste håbe, at den meget triste udvikling gør at folk efterhånden forstår alvoren.
Det må være åbenlyst for selv den største tåbe nu, at INGEN regeringer, virksomhedsledere eller privatpersoner kan fortsætte med at køre med tab og underskud. Der findes stort set ikke flere finansieringskilder og dem, der er, vil naturligvis have sig rigtig godt betalt. At skabe mere gæld, er således ikke en del af løsningen, men en del af problemet.
Snigende inflation, faldende og sandsynligvis negativ økonomisk vækst vil være alternativet til at få sikret yderne i stedet for nyderne. Politikerne har traditionelt fokuseret på at tilfredsstille nyderne, som derfor i dag udgør et massivt flertal i vælgerskaren. Det er et demokratisk problem, som nu må korrigeres.
Disse nydere får ikke fortalt sandheden, og derfor tror mange, at de kan fortsætte med at modtage velfærdsgoder, som der simpelthen ikke er råd til mere. Slutspillet er i gang nu, og der vil være mange, der får store forklaringsproblemer, når deres vælgerløfter ikke længere kan opretholdes.
Når de Radikale foreslår flere offentlige investeringer, så kommer det ikke til at løse problemer, men i stedet vil det igen skabe flere af de problemer, vi allerede har for mange af. Det er som at tisse i bukserne på en kold vinterdag, det sikrer ikke rigtig, at man holder varmen på sigt, tværtimod. Faktisk vil det blot igen være et initiativ, der vil virke modsat i relation til at få en effektiv offentlig sektor samt at få den bedst mulige platform for privat foretagsomhed.
Danmark og store dele af den vestlige verden har brug for strukturelle reformer.
Velfærdsstaten, som vi kendte den, er død!
Jo længere vi forsøger at holde den ”gamle velfærdsstat” kunstigt i live, jo større bliver smerten ved at skabe et langsigtet og holdbart samfund. Vi har ikke noget valg, det er kun et spørgsmål om tid. Globaliseringen kan ikke stoppes, vi må bare ind i kampen.
I fremtiden skal vi i Danmark levere en meget bedre service til borgerne, men KUN til dem, der ikke kan klare sig selv. Herudover bør alle have rimelig adgang til sundhed, uddannelse, retsvæsen etc.
Det betyder dog ikke, at det offentlige nødvendigvis selv skal levere alle de ønskede velfærdsgoder. Det vil private virksomheder ofte være bedre til, og balancen imellem offentlig og privat aktivitet skal ændres markant. Vi skal have mindst have 3 gange så mange ansatte i den private sektor som i den offentlige for at finde noget af den balance, vi har brug for.
Folk frygter altid forandringer og tror nærmest per definition, at alt bliver værre, hvis der skal ske ændringer. Tænk at der nok er en grund til, at sygdomsfraværet og stress niveauet er meget lavere i den private sektor end i den offentlige. Herudover er det jo velkendt, at produktiviteten i den private sektor er markant højere. I ordentlige og succesfulde virksomheder har man frihed til at planlægge arbejdets udførelse med fuldt fokus på pris, produkt og service. ”Kunderne” er i centrum, ellers taber man.
Hvem har set en smiley på kommunekontoret, i skolen eller på hospitalet? Hvorfor skal de offentlige ydelser ikke måles og udsættes for konkurrence?
Der er oceaner af opgaver, der kunne leveres bedre - måske endda af de helt samme mennesker, men i et privat regi. Lad os komme i gang.
Vi skal sænke skatterne og effektivisere den offentlige sektor. Vi skal udlicitere ved hjælp at et forretningsministerium, som kun måles på at gøre dette ordentligt. Vi kan ikke længere supportere det store antal af mennesker, som kun af bekvemmelighed modtager velfærdsgoder.
Hvor mange tænker over, at en almindelig LO familie med en flad skat på 40%, vil få ca. 45.000 kroner mere til sig selv om året, i takt med at vort BNP stiger?
Ville det skabe vækst og dynamik? Tænk på, hvor fantastiske rammer vi reelt kunne skabe for driftige mennesker og virksomheder, og i det hele taget det arbejdende folk.
Det er kun i den danske offentlige sektor, at skøre borgmestre kan få lov til at spekulere for milliarder af skatteydernes penge i Schweizerfranc baserede lån med store tab som resultat, og så bare slippe af sted med at sige: ”Det skal vi da nok lade være med at gøre mere”.
Alle andre steder var de blevet fyret på et splitsekund.
Hvad er egentlig årsagen til at finansiere sig i fremmed valuta, når alle ens indtægter og udgifter er i danske kroner. Der er kun et navn for den slags, og det er spekulation!
Spekulation er jo oftest (fejlagtigt) anvendt som et "fy ord", selv for frie personer, der gør den slags for egen midler og risiko. Men for de danske folkevalgte, så er det ”no problem - keep on going”, hvad søren, det er jo bare nogle milliarder...
Der må være nogen, der tager fat i den slags, og der må være nogen der virkelig forsøger at forklare danskerne hvorfor det er ved at gå galt, og hvad vi kan gøre ved det.
Jeg håber virkelig, at der i Danmark findes politikere, som er klar til at tage denne opgave alvorligt og som forstår, at vi er ved at ødelægge vores land. Jeg ved, at de tør i LA. Jeg håber I træder den hjem på den helt store mølle.
Jeg hjælper gerne, hvor jeg kan!
Hørt hørt!
Jeg er helt enig!! Og nok ligeså urolig... Der skal handling (og lederskab) til NU! Statsministerens udmelding om, at "Regeringen har rustet Danmark til krisen" er for det første totalt uambiøst - at ruste Danmark til krisen er ikke en knap man skal trykke på, hvorefter "problemet er løst", men en dynamisk process - for det andet er det en dybt idiotisk besked (som leder) at sende til befolkningen, for dermed siger han, at "nu kan danskerne bare tage det helt roligt", således at det bliver totalt umuligt at få reformer igennem i fremtiden!!!
Du skriver "Velfærdsstaten, som vi kendte den, er død"... Helt så dramatisk føler jeg dog ikke der er behov for at skrive det... Tværtimod er jeg ret sikker på, at "40% flad skat" ville give rum til MASSER af velfærd. Ja med "40% flad skat" ville du jo nok nærmest lyde helt socialdemokratisk næsten på et vilkårligt andet sted og/eller et vilkårligt andet tidspunkt. Det er vidst sjældent du bliver beskyldt for at være socialdemokrat, er det ikke?...:)
Velskrevet og præcist.
Der er mange gode ting i indlægget, og jeg er enig i den enorme pædagogiske opgave det bliver at forklare vælgerne disse ting.
Kim, jeg håber du fortsat vil blande dig i debatten. Både her og med læserbreve til de lansdækkende dagblade eller en selvstændig blog. Det ville være meget velkomment og helt sikkert værd at læse.
Lad det være en opfordring.
Desværre så vil staten gå bankerot, og de som er afhængig af den på den ene eller anden måde vil lide i højere eller mindre grad. Historien er et godt eksempel, stater kommer og går. De yngre generationer vil være her mens det falder fra hinanden. Det bedste man kan gøre, det mest produktive, er at forberede sig på en alvorlig økonomisk krise, og gøre sig så lidt afhængig som mulig af den danske stat eller EUs programmer osv. Det værste man kan gøre er at engagere sig politisk og forsøge at vende udviklingen. For det første så skal du forklare at skat er årsagen til problemet, det er der ingen som modtager skatter der vil høre på, det er et utaknemmeligt arbejde. Derudover så skal det nok passe at når man har samlet nok stemmer, altså arbejdet hårdt nok til at komme til en politisk magtfuld position så vil problemerne virkelig begynde at være synlige. Det vil sige hvem end som sidder som regering eller lign. vil få skylden for de problemer som ca. 150 år af demokrati i Danmark har skabt. Så synes jeg det ville være synd hvis en liberalist sad der.
> Det værste man kan gøre er at engagere sig politisk
> og forsøge at vende udviklingen.
Fandme nej! Det er både vigtigt og beundringsværdigt, at der er folk der melder sig på den politiske bane og kæmper!
Ja det er jo det politiske system der lægger rammerne for de danske virksomheder... Hvis ingen borgerligt liberale melder sig på den politiske bane ender det jo nok med socialdemokratiske "rammer"...
Hvorfor tror du ellers Kim Fournais (og Saxo Bank) har valgt at støtte LA? Mon ikke det er fordi de indser vigtigheden af det politiske liv for erhverslivet?
Det politiske system har bare ikke leveret andet end socialdemokratiske rammer, eller rettere en større stat. Hvad kan man så gøre, kan der overhovedet gøres noget? Jeg tror det næppe. Derfor kan man ligeså godt lade dem udleve deres forbuds- og beskatningsrus så vi kan få det overstået. Hvis du har andre løsninger så er jeg lytter øre.
Den eneste sikre vej til at tabe er at give op! Så hellere prøve, og skulle man tabe, så har man ihvertfald prøvet og gjort sin del!
Så ikke nok med du mener politisk aktivitet er den bedste måde at opnå et friere samfund på, du mener rent faktisk det er den eneste.
For mig at se er det dig som har givet op :)
Jeg mener BESTEMT ikke at politisk aktivitet er "det eneste" der skal gøres. Men jeg mener og siger at det er en nødvendig del af puslespillet.
De sidste 40-50 års massive udbygning af velfærdsstaten efter princippet "Når lidt af en ting er godt, må meget af samme ting være meget godt", har skadet danskernes arbejdsmoral og realitetssans i svær grad. Vi arbejder færre timer på et år end nogen andre i verden, og mens vi er på job bliver der nærmest set skævt til dem der samvittighedsfuldt lægger en stor indsats.
Mange danskere ser arbejdslivet som en form for SFO for voksne, hvor man lige skal tilbringe nogle timer af dagen inden man igen har fri og kan komme hjem til fladskærmen. Koblingen mellem at udføre et job og forsørge sig selv er på mystisk vis forsvundet. Vi beholder lidt lommepenge af vores løn og afleverer lydigt hovedparten. Ansvaret for forsørgelse hviler på "velfærdssamfundet" og ikke på os selv. Det er naturligvis en fuldstændig forskruet tankegang, men den er blevet solgt dygtigt af skiftende socialdemokratiske regeringer (rød/blå).
Og man skal da være helt tosset for at starte som selvstændig erhvervsdrivende. Gevinsten i tilfælde af success konfiskeres i stor stil af Staten, mens man selv bærer risikoen i tilfælde af fiasko og i tilgift modtager samfundets skadefro forhånelse - "Hvad tænkte han da også på".
LA er eneste lys i mørket for de fortæller i det mindste vælgerne sandheden om situationens alvor og fremlægger ærligt deres politik, men jeg frygter at "velfærdsstaten" skal igennem en græsk tragedie før mentaliteten hos befolkningen ændrer sig.
Koblingen mellem at udføre et job og forsørge sig selv er på mystisk vis forsvundet.
Ja og lige så vigtigt, så er der meget få danskere der har en forståelse for hvad det vil sige at skabe værdi, ikke bare for en virksomhed, men sådan almindeligt set.
Utroligt godt og præcist skrevet og lige nøjagtigt som jeg også ser situationen her i Danmark som selvstændig erhvervsdrivende.
Jeg er desværre bare nået til den konklusion, at det nok ikke kommer til at ændre sig i mange år endnu, nok ikke før det er blevet meget værre endnu.
Jeg gider ikke gå og ægre mig over det resten af livet, så planlægger p.t. at flytte til et andet land hvor man kører en samfundsmodel der er i bedre overensstemmelse med min overbevisning. Ærgerligt, men sådan må det være ;/
For mig at se er det lige så bekymrende om den samme regering med støtte fra DF eller rød blok kommer ind. De er begge socialdemokratiske i deres handlinger, men med LA kunne de vi få en mere liberal regering, men så skal LA altså virkelig til at tænke anderledes og bruge de mennesker, der kan begå sig og ikke bruge dem, der ikke kan begå sig i medierne.
Problemet er, budskabene fra LA.
De har mistet deres folketække og budskabene, kommer slet ikke frem og derved mister de stemmer.
Jeg bliver selv så bekymret når jeg ser Samuelsen komme på skærmen nu, fordi det er så pinligt.
Det er nok ikke kun mig, der bare venter på at, nå nu eksploderer han igen.
En politiker skal ikke offentligt på skærmen og skælde en ansat ud. Så må han gøre det bagefter med hans chef. OG slet ikke flere gange.
Og Joachim skulle de lade køre de mindre samlinger, der hvor han kan komme i nærkontakt med befolkningen via debatter, hvor han kan få tid til at forklare sig og ikke på en landsdækkende tv-station i prime time 20sekunder. Han er en, jeg tror virkelig er folkelig og vil vinde stort til face to face med befolkningen.
Til gengæld synes jeg at Ammitzbøl er rigtig god til tv.stationerne i primetime og er mere scenevant, som er nødvendigt i dag. Det er altid en fornøjelse at høre Simon på nyhederne, fordi han har stemmen og talegaverne til at få budskabet rent ind. Kort og klart.
Ole Birk Olesen er også vant til journalisterne og kender spillet fra begge sider af bordet.
Hvis LA skal have nogle chancer, og det skal de, må de bruge de forcer de har de rigtige steder, der er ikke plads til flere fejl eller raseriudbrud. Fra nu af koster det stemmer og det er farligt for DK og dansk fremtid.
Så jeg håber, LA har rigtig gode spindoktorer, marketingspersoner eller hvad det hedder, dem de har, som forstår at bruge kandidaterne rigtigt og sende dem til de interview, de er stærke til.
Der er brug for LA
Jeg håber bare (sikkert forgæves) at politikerne i det mindste nu holder op med at kommer med forudsigelser om den økonomiske udvikling! "Om 4 - 5 år vil der mangle kvalificeret arbejdskraft..." - "Regeringen har rustet Danmark til krisen..." og den slags vås holder jo ikke en meter!
Jeg frygter den kommende valgkamp... de vil overbyde hinanden så det vil bliver svært, at beholde maveindholdet hvor det hører til.
Jeg vil hævde at den krise der er med at få fremtidens økonomi til at hænge sammen først og fremmest er politisk, og ikke økonomisk.
Man kan ved relativt få politiske indgreb fremtidssikre det danske samfund. Hvor er politikerne, der vil gøre den slags ?
For tiden er, der som skrevet i artklen, ikke mange politikere af den rette støbning.
Flot, velskrevet og inspirerende indlæg!
Jeg vil opfordre dig Kim til at forsøge at komme ud med dine meninger andre steder end på hjemmebane (dvs Børsen og 180grader). Jeg mener du med din saglige tone burde have en chance for at blive trykt i Politiken eller Information (I det mindste Berlingske) og det er alt andet lige der hvor den største udfordring ligger.
Meget velskrevet Kim Fournais, jeg er helt enig. Bare alle politikere kunne se fornuften i det du skriver. For de fleste politikere handler det desværre kun om at tiltrække stemmer, koste hvad det vil. Når valgkampen rigtigt starter, så er det med at have vat klar til at putte i ørerne. Så kan man undgå vabler på trommehinden. (Vabler kommer af at lytte til for meget politiker vås). mvh, Erik.
Velskrevet og interessant indlæg.
Jeg må imidlertid anholde et punkt: Fournais skriver at "Hvem har set en smiley på kommunekontoret, i skolen eller på hospitalet? Hvorfor skal de offentlige ydelser ikke måles og udsættes for konkurrence?".
Hvis vi skal optimere skolernes præstation, skal vi gøre det gennem en voucher-ordning, hvor eleverne fordeles efter deres forældres interesse og tillid til skolerne. Vi vælger bank, bil og appelsinsodavand ud fra smag og rygte - hvorfor skulle vi så vælge skole udfra et offentligt benchmark? Folk ved jo godt hvilke skoler der er gode og hvilke der er dårlige i distriktet. Pointen er at skabe en incitamentsstruktur gennem elevbevægelserne, som gør at de dårlige er nødt til at rette op.
Hvor mange tænker over, at en almindelig LO familie med en flad skat på 40%, vil få ca. 45.000 kroner mere til sig selv om året, i takt med at vort BNP stiger?
Hvordan kommer du frem til det?
På SKATs hjemmeside kan man lave en skatteberegning for "en almindelig LO familie". Hvis vi antager, at manden her tjener 400000 og konen 300000, de bor til leje og har kun fradrag for fagforeningskontingent (sat til 1500 for hver) og A-kasse (sat til 4500 for hver). Inklusive AM-bidrag vil manden i 2010 skulle betale 142014 ("fladt" = 35,5%) og konen 100532 ("fladt" = 33,3%). Samlet betaler en "LO-familie" med en husstandsindkomst på 700000 altså 34,6% i skat. End ikke med en husstandsindkomst på 1 mill. (600000 + 400000) kommer familien op på 40% (faktisk kun på 39,2%). Hvis de tilmed har rentefradrag for egen bolig, pensionsopsparinger o.lign. skal de et godt stykke over millionen, før de rammer 40%.
Mon ikke denne LO-familie gerne vil have sig 40% flad skat frabedt? Og mon ikke de er lidt trætte af at høre på de historier om 45000 mere i lommen, der kommer fra liberale? Hele dette LA-trick med den flade skat er et bluffnummer, der kun kommer de allerhøjeste indtægter til gavn - hvis de vel at mærke efter den model fortsat beholder alle deres fradrag.
Ikke fordi jeg har grund til at tvivle på dine tal, men er det ikke meget normalt, at en LO familie med en indtægt på 700.000, har bil og egen bolig?
Jo, mon ikke en betydelig del har bil og egen bolig. Når jeg ikke tog det med i de indtastede data, var det for ikke at forstyrre argumentet med en renteudgift, der for en familie med indkomst mellem 700000 og 1 million kan variere over et ganske stort interval. Under alle omstændigheder vil rentefradraget nedsætte skatten yderligere. Tilsvarende vil der nok også være familier, hvor den ene part betaler topskat og derfor kan nedbringe sin lønindkomstskat ved at indbetale til kapital- og/eller ratepensioner - igen noget, der nedsætter skatten.
Jeg fatter simpelthen ikke den påstand, at en "almindelig LO-familie" skulle kunne tjene 45000, og da slet ikke når LAs forslag om øget brugerbetaling i sundhedsvæsenet mm tages med i beregningen. Samuelsen gentog det ved pressemødet - men jeg anbefaler ikke LO-familier at hoppe på den skrøne.
Til RAS
Jeg har lige været inde på SKATS hjemmside og set på min egen skat.
Jeg tjente sidste år 1,002,000 kr
Den skattepligtige indkomst står til 895,000
Jeg skulle sidste år betale 454,000 kr i skat.
Uanset hvordan du regner på dine tal er de ikke korrekte.
Hvis jeg sammenligner med din LO familie der tjener 1,000,000 dkk, så betaler jeg 50,7 pct.
Jeg tror ikke på dine tal.
Nej, i "flad skat" betaler du 45,4%.
Det er ikke mine tal - de fremkommer på beregneren af 2010-skatten på SKATs hjemmeside. Du kan efterprøve dem med de data jeg har nævnt (jeg benyttede Københavns Kommune, der i hvert fald ikke hører til de billigste). Du kan også prøve at lægge en ratepension ind eller en ejerbolig (men så skal du bagefter udtrække boligskatten for at få personskatten) - begge dele sænker skatten yderligere.
45,4% er mig bekendt større end 40%.
De 5,4% svarer i Ole Hansens tilfælde til, at han ville spare 48.330 i skat, hvis den flade skat på 40% var gældende.
Ak ja , katten danser om den varme grød! Sig det dog ligeud , at retten til politisk indflydelse skal være afhængig af en passende formue og indtægt.
Plebejerne har det som den øvrige del af samfundet , de tænker fortrinsvis på sig selv. Det er derfor bydende nødvendigt at de stækkes , når de repræsenterer et flertal.
Forslag til LA: Indgiv Jordklodens konkursbegæring for skifteretten.
Hele det politiske system globalt har fejlet grumt. Men hvordan vil du kunne forvente andet. Politikkerne har jo ikke prøvet at arbejde med international handel, så de har ingen forudsætninger for at foreslå de nødvendige tiltag. Vi andre, som sidder netop med international afsætning, flytter blot virksomheden til lande, hvor virksomhedens produkter bliver konkurrencedygtige via væsentlige afgiftnedsættelser pr. eksportkrone. Vi sparede 40 % ved at flytte til England (på 4 timer) og omsætningen steg med ca. 175 %. Pludseligt var prisen attraktiv, og vi blev inviteret ind på 30 nye markeder herunder Kina, Taiwan, Frankrig med flere. Dette er blot et eksempel på, hvor stor en effekt en afgiftsnedsættelse pr. eksportkrone kan blive. Vi kan jo ikke sidde med hænderne i skødet for at blive overhalet indenom, som politikkerne tillader sker for danske virksomheder. Mit skøn er, at danske virksomheder kan løfte eksporten med 40 % til 100 %, hvis de rigtige betingelser var tilstede.
Tilbage står spørgsmålet, om det er muligt at indføre så vidtgående reformer, som dem Kim Fournais foreslår, i et demokratisk land, hvor politikerne kun tænker på at blive genvalgt, og hvor de fleste vælgere lever af de offentlige kasser. Det tror jeg ikke, men det kan kun tiden vise.
Spørgsmålet om demokratiets funktionsduelighed i nedgangstider er særlig aktuelt i lande som Grækenland og Italien, hvor det er nødvendigt med meget vidtgående indgreb.
Et andet spørgsmål er, hvordan det vil gå med EU, når euroen er brudt sammen.
Endelig bliver det spændende at se, om krisen skulle gøre det muligt for de højrepopulistiske kræftet at slå afgørende i gennem i ét eller flere europæiske lande.
Personligt er jeg mere interesseret i min egen og min families økonomiske overlevelse end i demokratiets overlevelse. Det demokrati, vi har i dag, er jo alligevel ikke meget værd. Dels har vi allerede afgivet store dele af vores selvbestemmelsesret til EU og FN, dels har vi hverken reel ytringsfrihed (straffelovens § 266 b) eller borgelig lighed (kønskvotering og positiv særbehandling af kvinder), og dels medfører demokratiet generelt for mange venstreorienterede løsninger.
Måske får vi et andet og bedre Europa og USA, når demokratiets epoke er forbi.
"...Personligt er jeg mere interesseret i min egen og min families økonomiske overlevelse end i demokratiets overlevelse. Det demokrati, vi har i dag, er jo alligevel ikke meget værd. Dels har vi allerede afgivet store dele af vores selvbestemmelsesret til EU og FN, dels har vi hverken reel ytringsfrihed (straffelovens § 266 b) eller borgelig lighed (kønskvotering og positiv særbehandling af kvinder), og dels medfører demokratiet generelt for mange venstreorienterede løsninger...."
Jeg er desværre fuldstændigt enig i det citerede. Det er uhyggeligt, faktisk. Af samme årsag ønsker jeg reelt også, at Danmark går helt og aldeles på røven, så vores samfund kan få en kollektiv erindring om, at velfærdsstaten ikke er en lineær størrelse, som bare ER der og vokser evigt, uanset hvor ansvarsløst og åndssvagt man gebærder sig i den.
Den lektie mener jeg især, kvinderne trænger til. Jeg betragter dem sådan set som vores største forhindring da de:
1. Udgør det parlamentariske flertal hvis man segmenterer velfærdsstaten i køn.
2. I de fleste tilfælde forekommer komplet uvidende om, hvor pengene egentlig kommer fra.
3. Oftere er fødte socialister grundet deres behov for tryghed.
4. Ganske enkelt ikke fatter, at kollektivets mænd, i meget vid udstrækning, stadig forsørger dem - nu bare gennem skatten. Det er utroligt så lidt der skal til for at narre dem.
5. Jeg mener kun at de kan lære dét på den hårde måde. Det samme gælder for deres med-klienter og kolleger i det offentlige.
Ja et flertal af kvinderne støtter, Socialdemokratiet, SF og Enhedslisten. Man har nærmest indtrykket af, at de tror, at pengene dumper med fra himlen, og at den offentlige sektor er til for de ansattes skyld.
Det er godt nok lidt optimistisk at tro, at de nødvendige økonomiske reformer kan gennemføres med sådan en vælgerbefolkning.
Svaret på hvorfor de har det indtryk finder du lige her http://www.180grader.dk/Boeger/boganmeldelse-er-der-noget-godt-ved-maend
Som jeg giver udtryk for i mine to artikler af 27. og 30. juli 2011, er jeg enig i manglen lederskab og/eller fornuft i dansk politik.
I disse to artikler efterlyser jeg et større engagement fra danskerne og 180GRADER’s læsere, men ud fra det meeeeget store antal kommentarer, tyde det på at danske vælgere og erhvervsledere er tilfredse med de politikere vi har her i landet.
Jeg tillader derfor igen at stille disse to meget enkle spørgsmål til 180GRADER’s læsere:
Er vi Dansker blevet for magelige til at samles på tværs af politisk, social og økonomisk skel, i et forsøg på at genskabe fornuften i Dansk politik?
eller
Er vi kun interesseret i at tilkendegive vores små anonyme meninger, når vi sidde hjemme i vores sikre privatsfære og/eller som jeg under synonym med radioen kørende i baggrunden?
"Fremtidens velfærdsydelser kan kun tilgå det mindretal, der reelt har brug for dem."
Det er netop den svære opgave at definere hvem velfærdsydelserne "skal tilgå".
Og det spørgsmål skal LA altså svare på for at fremstå troværdige.
1) Vi skal have den mest effektive offentlige sektor denne verden har set.
2) Vi skal sikre den bedst mulige platform for privat foretagsomhed.
Jeg forslår:
1) Vi skal have den mindste offentlige sektor, denne verden har set
...punkt 2) følger derefter automatisk.
Det er noget lettere at afskaffe den offentlige sektor, end at effektivisere en organisation, der står udenfor markedet og hvis hele incitamentstruktur er vendt på hovedet i forhold til private virksomheder.
Hvorfor vi insisterer på at have dyre og dårlige offentlige monopol-løsninger, er udenfor min forstand! Hvis man tror på offentlig virksomhed som et positiv, hvorfor så ikke indføre statsmonopoler på samtlige områder i det danske samfund? Stats-mad, stats-boliger, stats-biler, stats-ferierejser, stats-tøj, stats-møbler, stats...
Er det måske fordi, at de kommunistiske lande tydeligt påviste, at uden pris-strukturen, genereret af et marked, er det umuligt at planlægge og prioritere behov kontra ressourcer, og dermed umuligt at have en effektiv økonomi - og det endelige resultat er katastrofal mangel af alt, samt alt der produceres af en ensformig og ringe kvalitet. Dertil kommer det manglende incitament for borgerne i at yde deres bedste, som følge af manglende frihed, da de alligevel kun får deres sæt rationeringskort, uagtet om de yder en ekstra arbejds- eller kreativ indsats (medmindre de da lige er medlemmer af den politiske herskerklasse).
Når statsmonopoler på X påviseligt virker dårligt, hvorfor har vi så tvangsfinansierede statsmonopoler på uddannelse, sociale services, sundhed, politi og militær? Er det fordi vi gerne vil have ineffektivitet på disse områder? Selv hvis du mener at tvangsfinansiering af diverse services ud fra en lighedstanke er en god ting (og så tænker du ikke klart), hvorfor så kanalisere pengene til offentlige monopoler? Hvorfor ikke lade pengene følge borgerne, og lade hospitaler og uddannelsesinstitutioner (osv) kæmpe om disse midler ved direkte at appelere til borgeren?
Med et budget på 1000 mia, har den danske stat altså et forbrug på ca. 200.000/år på hver eneste dansker fra 0 år og opefter. Men leverer staten ydelser for 200.000 pr. dansker om året? Nej - det gør de ikke! Selv ikke majoriteten af "svage danskere" kan forvente hjælp i den klasse.
Forstil dig at disse penge blev betalt direkte ind på borgerens NemKonto. Jeg går ikke ind for borgerløn - men det illustrerer glimrende hvor sindsygt ressourcespildet i det offentlige er.
Som 18-årig, såfremt dine forældre fx. havde betalt din basis skolegang og vaccination mod børnesygdomme mv, ville du have ca. 5 millioner på din borgerkonto til at bruge af til uddannelse, arbejdsløshedssikring og sundhedssikring, og der ville gå yderligere 200.000 ind på kontoen, hvert eneste år. Så mange penge er din del af det offentlige budget!
Det må da være tydeligt, at omfordelingscirkusset er ekstremt ineffektivt - og at det kun er et dække for udplyndring af den almindelige borger - til fordel for de, der står tæt på statsmagten! Som angivet ovenfor, så er det brøkdele af det danske folks og de danske virksomheders indbetalinger, der returneres til borgerne. Var det tilfældet, var vi alle mange-millionærer. I stedet bruges midlerne til at holde 1 million mennesker passivt forsørgede, samt for at give yderligere 1 million mennesker i statsapperatet (ofte meget meget generøs) løn og pension for at lave politisk bestemt, central planlagt og absolut ineffektivt "arbejde".
Vi skal ikke effektivisere vores verdensrekord-store offentlige sektor. Vi skal af med den!!
Det kan ikke siges meget mere præcist..
lidt trivia..
Vidste I (fra en samtale jeg havde med et forsikrings selskab), at en triple bipass hjerte kiruisk indgreb er et af de dyreste engangs behandlinger der kan laves.. Koster omkring 189 000dkk.
Så hvis alle fik deres 200 000dkk om året sat ind på en konti, kunne de alle havde råd til at betale for alt hvad der normalt kan ske for en privat person, og så havde millioner i overskud for sig selv. Uden en velfærds stat til at spilde pengene.
Så en gennemsnitlig person ville havde omkring 8 000 000 ved ca 40 års alderen hvor sådanne normalt sker, til at betale for behandlinger m.v...
Du ganger jo 200.000 med 40 for at få de 8 millioner.
Men 200.000 (inflationsjusteret naturligvis) sat til side hvert år, i 40 år - ville blive laaaaaaaaangt over 8 millioner, fornuftigt placeret med renters rente.
Fx. ved 5%, rent faktisk nøjagtig 25.367.952,59 (25,37 millioner). Dette er et realistisk bud på hvor mange penge du ville have, hvis du ikke rørte din "borgerløn" før end du blev 40.
Hvad folk vil med statsmonopolet - det er over min forstand...
Jep du har absolut ret, jeg har ikke renget inflation og renter med, fordi det er nemmer for folk at forstå og beregne
40x200 000, end
40x200 000 + 5% accummulative ved 40år.
Men du har ret.. Langt de fleste ville kunne betale private hospitaler for en 6* ophold i deres syge periode ved dette... Samt betale for at blive fløjet jorden rundt til at besøge de bedste læger uden at der ville komme underskud..
De kunne endda lade sig pensionere ved 40år... lol.
For mange år siden hørte jeg, at hollandske hospitaler kunne operere 2-3 gange flere på en sal end DK, der klumrede rundt i dårlig planlægning og tidlig fyraften. Hensynet til personalets velfærd står klart over patientens.
Simpelthen Spot On, Niklas!
Jo mere jeg tænker over det, desto mere idiotisk opfører menneskeheden sig...
Det er kun i den danske offentlige sektor, at skøre borgmestre kan få lov til at spekulere for milliarder af skatteydernes penge i Schweizerfranc baserede lån med store tab som resultat, og så bare slippe af sted med at sige: ”Det skal vi da nok lade være med at gøre mere”.
Havde det været Løkke Rasmussen konkurrent Brixtofte, var de endt i fængsel.
Så var der forklaringen fra SF'eren, som overtrådte bopælspligten markant: 'Jeg vidste ikke reglerne skulle overholdes så strikst. Det ved jeg så nu'. Politikere in good standing kan snakke sig uden om straffe hans vælger ikke kan.
I øjeblikket gør danskerne det, de mener er signalerne. Sparer op.
Men så siger politikerne og aviserne jo, at det er årsagen til stagnation og manglende vækst.
Forbruger vi midlerne beskylder de os så for ophedning og gældssætning.
Det er ikke til at være skatteborger eller forbruger i Danmark. Alt hvad vi gør er åbenbart galt og årsag til alle politikernes problemer.
I fremtiden skal vi i Danmark levere en meget bedre service til borgerne, men KUN til dem, der ikke kan klare sig selv. Herudover bør alle have rimelig adgang til sundhed, uddannelse, retsvæsen etc.
Den multietniske erobring af Danmarks velfærdsstat har fjernet sammenholdet bag den, og danskerne vil fremover indse den økonomiske fornuft i at klare sig selv og sine gennem opsparing og forsikring. Sammenhold kræver genetisk fællesskab og vil ende i familiemæssige forsikringer.
Velfærdsstaten fra 30'erne til 50'erne forudså ikke den rejselystne flåde, som fra udlandet kunne gøre krav på den gennem opportunistiske råds misforståede assistance fra medielystne direktører.
Ulandshjælp skal ikke drives gennem indvandring men gennem ligeværdig handel.
Flere artikler fra Politik
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 4 timer og 6 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 4 timer og 57 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 4 timer og 29 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 14 timer og 39 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
Fagforeningsmafia: KRIFA medlem forsøgt presset ind i LO
Udgivet for 15 timer og 2 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:30 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: tv2nord.dk
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu
Udgivet for 23 timer og 20 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:19 til Boblere af Claus Due
Kilde: ekstrabladet.dk
Boligejere kan få smæk i skattereform
Udgivet for 13 timer og 47 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 22:24 til Boblere af Kenneth Eskegaard Nielsen
Kilde: b.dk
Sass Larsen, godt han er tilbage saa S helt kan forsvinde
Udgivet for 16 timer og 58 minutter siden i Politik
Manu Sareen løber fra løfte om kvindekvote-brev - Politiko | www.b.dk
Udgivet for 16 timer og 32 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 21:05 til Boblere af GWT
Kilde: b.dk
Eksperter: Lempelser åbner for flere dårligt uddannede indvandrere
Udgivet for 1 dag, 4 timer og 13 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 10:18 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: kristeligt-dagblad.dk
Så meget rejser Helle for
Udgivet for 22 timer og 57 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:18 til Boblere af Ulrich
Kilde: ekstrabladet.dk
LO: Vi vil gerne arbejde mere - når helvede fryser til
Udgivet for 1 dag, 2 timer og 56 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 09:59 til Boblere af Gold Standard
Kilde: b.dk
Kommunen underkender sin egen byggetilladelse
Udgivet for 1 dag, 5 timer og 36 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 08:56 til Boblere af Rikki Tholstrup Jørgensen
Kilde: rikki.nu
George Lakoff: Socialister ved intet om fornuft - en hjernefejl
Udgivet for 1 dag, 2 timer og 56 minutter siden i Politik
Hvor er appelsinen fra?
Udgivet for 1 dag og 36 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 12:13 til Boblere af Ulrich
Kilde: jp.dk
Tænk at livet koster livet!
Udgivet for 1 dag, 15 timer og 34 minutter siden i Politik
Tilføjet 23/05 22:39 til Boblere af Thyra Frank
Pas på, en jagthund!
Udgivet for 15 timer og 21 minutter siden i Politik
Enhedslisten kan udløse folkeafstemning
Udgivet for 1 dag, 2 timer og 56 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 09:55 til Boblere af Henrik Ræder Clausen
Kilde: dr.dk
Uriasposten - Morten Uhrskov rundbarberer radikal MF’er i Deadline: “Det var skægt, det speciale har jeg nået at læse”
Udgivet for 1 dag, 20 timer og 47 minutter siden i Politik
Tilføjet 23/05 17:29 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: uriasposten.net
Egyptiske presidentvalg 2012
Udgivet for 1 dag og 30 minutter siden i Politik
|
Om Kim Fournais Adm. direktør i Saxo Bank A/S Se Kim Fournais' profil eller Følg Kim Fournais |
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 276 klik
Skattereformen er socialt SKÆV! 25/05 09:32 - 201 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 200 klik
Restauratør: 3F chikanerer mig hver dag 24/05 11:56 - 722 klik
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu 24/05 14:19 - 664 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 521 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

