Det er de andres skyld

Når jeg på vej til arbejde kører ud mod motorvejen, kommer jeg forbi én af disse, åh så vidunderlige interaktive færdselstavler, som viser mig, hvo...

Jacob Lund,

03/10/2014

Når jeg på vej til arbejde kører ud mod motorvejen, kommer jeg forbi én af disse, åh så vidunderlige interaktive færdselstavler, som viser mig, hvor stærkt jeg kører, blinker til mig, hvis jeg kører for sttørkt, og ændrer udseende, hvis der komer en trafikant fra sidevejen, som vil ud på den "Zubringer", jeg kører på.

Baggrunden for investeringen i dette fantastiske anlæg, er, at der efter sigende har været mange uheld på stedet.

I visdommens tegn har man så suppleret arrangementet med en 3 kilometer lang stækning, hvor der kun må køres 70 km/t.

Og så har man jo rigtig gjort noget for færdselssikkerheden, eller noget.

Forleden kørte jeg så på den sidevej, hvorfra nogle gennem tiden har negligeret deres ubetingede vigepligt, og glædede mig oprigtigt til at se, hvad den nye tavle sådan viste de trafikanter, der har et noget dubiøst forhold til vigepligtsregler.

Fehlanzeige! Ingen tavle overhovedet.

Men hastighedsbegrænsning da, det må jo være en logisk følge af den på hovedvejen!

Igen intet, absolut intet er ændret på sidevejen.

Der er i mit nærområde (50 km) 4 af den slags intelligente tavleløsninger, de udmærker sig alle ved nøjagtig den samme procedure med at lægge ansvaret for vigepligtssyndernes handlinger over på de almindelige mennesker, der bare kommer kørende.

Isolerede tilfælde?

Ingenlunde, for år tilbage pålagde man motoriserede objektivt ansvar, hvis man kolliderede med en såkaldt blød trafikant, det vil sige, at man risikerer at skulle betale erstatning til en person, der cykler eller går direkte ud for dig, uden at du har nogen som helst skyld heri, bortset fra at, du er ejer og/eller bruger af en bil.

Er der nogen, der kan fortælle mig, om knallerister og motorcyklister, der vist er lige så bløde på kroppen,  også er omfattet af den lovfivning?

Mit gæt er, at det er de ikke, for de har jo råd til at investere i et køretøj og kan som sådan plukkes, al den stund de også er fribytte.

Glemmer du at låse dit køretøj eller begår den ultimative forbrydelse at lade nøglen sidde i, så får du en bøde, der vasker sig, hvor vidt en sådan står mål med straffen til biltyven, kan du selv vurdere, min mening herom behøver jeg vist ikke udpensle.

I øjeblikket er der helt berettiget megen fokus på indbrud, men klap nu ikke i hænderne for tidligt.

Fokus består ikke i mere patruljerering af synligt politi, men i døre og vinduer, det tager mere end 3 minutter at bryde op.

Og såkaldt fornuftige folk advokerer så sandeligt for, at disse foranstaltninger skal indarbejdes i byggelovgivningen for nybyggereri, hardcore ansvarsforflyttere finder det endog betimeligt, at døre og vinduer i eksisterende byggeri skal udskiftes, på ejernes regning forstås.

Der er tilsyneladende en stålfast tyrkertro på, at man kan ændre kriminel energi ved at påføre ofrene udgifter.

Lige så naivt som at tro på, at man kan komme bandeuvæsenet til livs ved at frigive hash og forbyde prostitution.

Man må heraf udlede, at vore ansvarlige politikere klart skuer i horisonten, at hardcore forbrydere konverterer til besøgsvenner og peddigrørsflettere, hvis man vanskeliggør visse erhvervsområder for dem.

Lidt galgenhumoristisk kan man vel forvente, at der bliver indført skrappe rstriktioner over for pensionister, der bliver afpresset deres værdier af ovennævnte mønsterborgere.

Egentlig burde man kunne stole på, at vore mælketandspolitikere havde lært bare lidt af historien på det felt.

God weekend til alle herinde.

Kilde: