DR-vært: Derfor spiller jeg kristendomshadende musik, men er imod Muhammed-tegninger
Anders Bøtter modtog i april 2008 en muslimsk kulturpris i Abu Dhabi.
| ||
Udgivet for 151 dage siden i Politik
Tilføjet 01/03 11:43 til Boblere af Ole Birk Olesen
Anders Bøtter var manden bag Facebook-gruppen ”Undskyld Muhammed”, efter at flere danske aviser i begyndelsen af 2008 genoptrykte Kurt Westergaards Muhammed-tegning som reaktion på mordplaner mod tegneren. I et manifest opfordrede han de danske medier til at ”bruge deres ytringsfrihed på en eftertænksom og hensynsfuld måde”.
I dag er han vært for DR-radioprogrammet ”Sort Søndag”, som hver søndag sender hård metal-rock til lytterne. I den egenskab sendte han søndag aften musik af gruppen Burzum, hvis forsanger ikke alene er kendt for at håne og spotte kristendom, men også for at have været fængslet for bl.a. ildspåsættelser på kirker.
Hvordan hænger det sammen? Anders Bøtter forklarer til 180Grader.dk:
”For det første er ’Undskyld Muhammed’ et privat projekt. Det er mine private holdninger i min private sfære. Det andet handler om mit arbejde på DR – et job som radiovært og formidler. Der er stor forskel på de to ting. Når jeg spiller den musik i programmet, så er det fordi, mange af mine lyttere er meget interesserede i den musik, og det handler ikke om de holdninger, som er i musikken, eller de holdninger som denne musiker har. Det handler om, at han var en af dem, der startede black metal i sin tid, og at han nu er tilbage efter lang tids albumpause. Derfor sætter vi fokus på det ud fra en rent journalistisk interesse. Det er ikke fordi, vi deler hans holdninger, ligesom TV-Avisen heller ikke deler al-Qaedas holdninger, når de viser en pressemeddelelse fra al-Qaeda,” siger Anders Bøtter.
Kan man godt som privatperson sige undskyld på vegne af en række aviser, som har bragt en Muhammed-tegning, og så i sit arbejde formidle musik, som er mindst lige så hånende, spottende og hadende overfor en religion? Kan man godt på den måde være to personer?
”Ja, det synes jeg sagtens, at man kan. Det bliver man også nødt til. Men som der også står på hjemmesiden for ’Undskyld Muhammed’, så var det ikke et forsøg på at give en undskyldning til nogen som helst, og det er heller ikke et forsøg på at tale på Danmarks vegne. ’Undskyld Muhammed’ er en titel, det er et opråb. Hvis jeg selv skal sige det, har jeg aldrig været helt tilfreds med den titel selv, men der skulle reageres hurtigt, og der skulle være noget power bag, og vi kunne ikke kalde gruppen ’Jeg er ked af, at vi har trykt nogen tegninger og fornærmet nogen’. Det skulle have en titel, der kunne skaffe noget opmærksomhed, og det fik det så også. Men det var ikke en undskyldning, det var blot et projekt med det her navn, som kan være ret misvisende. Med hensyn til mit arbejde, så spiller jeg ikke musikken, fordi den har noget med mine personlige holdninger at gøre, men fordi det er relevant for programmet. Vi have et to timer langt fokus i programmet om black metal, hvor der i den grad bliver skreget og råbt nogle helt forfærdelige ting, og jeg startede også med at sige, at vi bragte det, fordi det er interessant for den musik, vi beskæftiger os med, selvom vi på ingen måde sympatiserer med de værdier, de holdninger og den moral, som nogle af de musikere har.”
Så må vi lige se på, hvad der står i manifestet for ’Undskyld Muhammed’: ”’Undskyld Muhammed’ opfordrer danske medier og borgere til at bruge deres ytringsfrihed på en eftertænksom og hensynsfuld måde. Ytringsfrihed er en særlig rettighed, som bør bruges ansvarligt, på en sober og moden måde; den bør ikke misbruges”. Det er altså en opfordring til bl.a. de danske medier. Nu er du så vært for et musikprogram på et dansk medie. Udnytter du så ytringsfriheden på denne eftertænksomme og hensynsfulde måde, når du udsender musik fra en gruppe, som i den grad udtrykker sig negativt om kristendom, og hvis forsanger sågar har brændt kirker af?
”Ja, det synes jeg helt sikkert, at jeg gør.”
Du synes ikke, det er eftertænksomt og hensynsfuldt at udsende en tegning af muslimernes profet, men du synes altså, at det er eftertænksomt og hensynsfuldt at udsende musik fra nogen, der notorisk hader kristendom, og hvis forsanger har brændt kirker ned?
”Det handler jo om den kontekst, man bringer det i, og hvilken journalistisk relevans det har. Hvorfor skulle de tegninger genoptrykkes? Det var kimen til projekt ’Undskyld Muhammed’. Jeg så ikke nogen grund til at genoptrykke de tegninger, andet end at kaste benzin på et bål, der næsten var dødt, og sælge en masse aviser …”
Forklaringen var, at tegningen var relevant for den historie, som skulle fortælles dengang, nemlig at der var mordplaner mod Kurt Westergaard p.g.a. den tegning.
”Det var relevant for den historie, ligesom det for mit program er relevant at dække de genrer af metal, uanset musikernes holdninger.”
Hvis du erkender, at det dengang var relevant for aviserne at bringe den Muhammed-tegning, hvorfor gik du så ud med den undskyldning?
”Fordi jeg syntes, det var relevant for hele debatten.”
Men det var jo også en opfordring til medierne om, at de ikke skulle offentliggøre tegningen.
”Nej, jeg har aldrig opfordret dem til ikke at bringe tegningen.”
Jeg citerer: ”’Undskyld Muhammed’ opfordrer danske medier og borgere til at bruge deres ytringsfrihed på en eftertænksom og hensynsfuld måde …” o.s.v. …
”Uhm.”
Var det ikke med udgangspunkt i, at medierne havde gjort noget forkert, at du fandt det nødvendigt at opstarte initiativet med den tekst?
”Jo, helt sikkert.”
Men nu siger du så, at det var helt ok, at de puttede den Muhammed-tegning i aviserne?
”Nej, selvfølgelig siger jeg ikke det. Jeg siger, at det var meget vigtigt at skabe ’Undskyld Muhammed’, fordi der var brug for en modpol mod den hetz, som jeg følte kørte mod visse dele af den danske befolkning.”
Er det så en hetz mod kristne, at du nu spiller den musik?
”Nej, det er det da absolut ikke.”
Hvorfor er det så en hetz, at man bringer den tegning?
”Det er ikke nødvendigvis en hetz, men jeg synes, at der i mediebilledet var brug for en modpol, som kunne råbe lige så højt, som mange medier gjorde omkring den tegning. Der var en mere eller mindre hadsk tone i de danske medier, som var meget firkantet og sort-hvid. Jeg syntes, der manglede en stærk modpol.”
Du siger, at når du spiller den musik, så er det rent professionelt, og at det kan ses adskilt fra dine private holdninger. Men i en Facebook-opdatering skriver du samtidig, at du er ”fuldstændig blæst bag over af Burzums nye album ’Belus’. Det er sindssygt godt!” Det er jo så dig som privatperson, som siger det.
”Det er mig som privatperson. Men der er ikke en eneste antikristen holdning i teksterne på det nye album, og jeg sympatiserer ikke på nogen måde med de gerninger, som manden, der har lavet det album, har stået for. Desuagtet kan han godt som musiker lave musik, der berører mig og provokerer mig, som mange andre kunstnere gør,” siger Anders Bøtter til 180Grader.dk.
|
Lars Larsen:„ Tak OBO for underholdningen og for afsløringen afmandens bizart...”Sjældent har jeg mødt så mange selvmodsigelser på så lidt plads. Tak til OBO for at udstille mandens grænseløse hykleri.
Uha han skal holde tungen lige i munden med alle de selvmodsigelser :o)
Haha, OBO tørrede gulvet op med den kære Hr. Bøtter...
Ha ha ha sikke et fjols
Rigtig god artikel.
Hvor er den mand dog ulækker dobbeltmoralsk og hyklerisk. Og det værste er, at man er tvunget til at være med til at betale fjolsets løn!!
Hvor er den mand dog ulækker dobbeltmoralsk og hyklerisk. Og det værste er, at man er tvunget til at være med til at betale fjolsets løn!!
Anders Bøtter har øjensynligt præcist det intellektuelle niveau, der skal til for at være studievært i DR.
Tak Ole.
Det er rart at læse ordentlig journalistik.
Det er rart at læse ordentlig journalistik.
Godt interview.
Ham Bøtter er ikke den skarpeste kniv i skuffen.
Ham Bøtter er ikke den skarpeste kniv i skuffen.
Imponerende, vedholdende spørgeteknik må man sige. Godt at få udstillet det fesne hykleri, som er adgangsbilletten til stillinger i medie- og kulturverdenen.
Own't.
Er der noget symptomatisk ved at denne mand har fået ansættelse i licensbetalte DR?
Det er ikke første gang, at folk der kan råbe 'racist' og ikke kan så meget andet, de får job i DR's ungdomsafdeling.
Det pæneste, jeg kan sige om fyren, er, at han er syg i roen! Magen til en omgang selvmodsigende nonsens skal man sgu lede længe efter!
Her viser 180grader sin styrke. Thanx a lot!
Hr. Bøtters stillen op som modtager af en islamistisk "kulturpris" burde udelukke ham fra fast arbejde på statsradiofonien. Men det har vel i kollegernes øjne været en kvalifikation ekstra.
Hr. Bøtters stillen op som modtager af en islamistisk "kulturpris" burde udelukke ham fra fast arbejde på statsradiofonien. Men det har vel i kollegernes øjne været en kvalifikation ekstra.
Ha-ha hvor er det tragisk og sjovt! God arbejde Ole, mere af den slags journalistik!
DR-vært: Derfor spiller jeg kristendomhadende musik, men er imod Muhammed-tegninger.
Realistisk formulering:
Da jeg er DR-vært spiller jeg kristendomhadende musik og er imod Muhammedtegninger.
Puha, man bliver helt rundtosset.
Hvis jeg var Hr. Bøtter i dette interview så ville jeg have fokuseret på forskellen i den kristne(vestlige) kultur og den arabiske. Vi ved jo at vi i vesten ikke tager sådan på vej over lidt kritik/satire osv, mens den arabiske kultur er meget nærtagende. To lige krænkende udsagn om henholsvis den kristne og den islamiske tro vil altså ikke OPFATTES lige krænkende af de to parter. Deri forskellen.
Nu er jeg selv for tegningerne, da det udstiller den arabiske verdens ekstremisme helt enormt. Faktisk sjovt at dem der er så meget imod krænkende tegninger ikke har noget at sige om de tegninger der ofte placerer pia kærsgaard som gris i en mudderpøl. Hvor er forargelsen og tolerancen i det tilfælde? :)
Hvis jeg var Hr. Bøtter i dette interview så ville jeg have fokuseret på forskellen i den kristne(vestlige) kultur og den arabiske. Vi ved jo at vi i vesten ikke tager sådan på vej over lidt kritik/satire osv, mens den arabiske kultur er meget nærtagende. To lige krænkende udsagn om henholsvis den kristne og den islamiske tro vil altså ikke OPFATTES lige krænkende af de to parter. Deri forskellen.
Nu er jeg selv for tegningerne, da det udstiller den arabiske verdens ekstremisme helt enormt. Faktisk sjovt at dem der er så meget imod krænkende tegninger ikke har noget at sige om de tegninger der ofte placerer pia kærsgaard som gris i en mudderpøl. Hvor er forargelsen og tolerancen i det tilfælde? :)
Han hader sikkert også kapitalisme og civiliseret opførsel. Film at 11...
Absurd, hverken mere eller mindre!
Den sædvanlige ikke-sammenhængende argumentation fra kritikere af Muhammedtegningerne. Man kan ganske enkelt ikke sagligt argumentere imod trykningen af Muhammedtegningerne, selvom visse dygtigt forsøger det fra tid til anden (Seidenfaden især).
Her blot et forsøg fra en der ikke besidder Tøgers skarphed, derfor falder han fuldstændigt igennem.
Her blot et forsøg fra en der ikke besidder Tøgers skarphed, derfor falder han fuldstændigt igennem.
Lad nu tossen være i fred.
Anders Bøtter om sig selv: "is a product of his own blindness"
Profetiske ord.
http://twitter.com/andersbotter/status/6688963932
Profetiske ord.
http://twitter.com/andersbotter/status/6688963932
@ OBO'en:
Tak for at have samlet tråden op.
Tak for at have samlet tråden op.
Fantastisk godt indlæg OBO - Det er hård kost at læse det og det er endnu sværere at forstå DR's ansættelsespolitik - Eller ud fra hvilke kriterier man ansætter folk på DR.
Hold da op, det var da tidligt årets nytårs torsk blev fundet! Alle mine fordomme om de værste egenskaber tilstede hos en komplet blæst kulturradikal, blev lige realiseret!
Aldrig har så få, sagt så meget mundævl med så få ord! Sublimt, intet mindre!
Aldrig har så få, sagt så meget mundævl med så få ord! Sublimt, intet mindre!
Bøtter: Det handler om, at han var en af dem, der startede black metal i sin tid, og at han nu er tilbage efter lang tids albumpause.
WJ: Lang tids album-pause = 15 års fængsel for at myrde bandets guitarist.
WJ: Lang tids album-pause = 15 års fængsel for at myrde bandets guitarist.
Det er da ligemeget. Alle ved, at efter en ALBUM-PAUSE skal man inviteres i studiet. Sådan er det bare. Resten er bare lir.
Dearest god...
Jep, 15 år hvor prøveløsladelse blev nægtet flere gange, da han i 2003 under en udgang ikke vendte tilbage til fængslet og endte med at blive snuppet i en bil fuld af våben, gps-udstyr, camouflagetøj, gasmaske m.m. som det ikke vides, hvad han havde tænkt sig at bruge til.
Enig med Isabella Balkert helt ignnem.
Derfor sætter vi fokus på det ud fra en rent journalistisk interesse.Som i: Hvordan man fylder hovedet med så meget ragelse, at man giver sig til at slå mennesker ihjel.
Fremragende interview.
Anders Bøtter må sammenlignes med Lenins nyttige idoter under den kolde krig.
Anders Bøtter burdes fyres som vært - han er det nærmeste man kan blive en muslimfazist.
Anders Bøtter burdes fyres som vært - han er det nærmeste man kan blive en muslimfazist.
Sikke da en KLAPHAT!
Kære OBO: Du er knaldgo' til at lave interviews :-)
Som WilliamJansen allerede har påpeget, så har Varg Vikenes, manden bag Burzum, jo siddet inde for mord igennem en årrække, i øvrigt med et flugtforsøg undervejs.
Under retssagen og efterfølgende i fængslet begyndte han at gå væk fra den form for black metal som han oprindeligt var med til at skabe, og begyndte at gå i en mere nationalromantisk retning som gør at han nok er tættere på nazisme end black metal. Hvis jeg husker ret, så var hans flugtforsøg fra fængslet også arrangeret af folk med tilknytning til det højre-ekstreme miljø.
Vikenes er i øvrigt i familje med den navnkundige Quisling - ikke at det bør tælle for eller imod bedømmelsen af ham som person, men det er en anelse ironisk i forhold til hans nuværende holdninger.
Men han er i mine øjne marginal i forhold til black metal genren idag.
Under retssagen og efterfølgende i fængslet begyndte han at gå væk fra den form for black metal som han oprindeligt var med til at skabe, og begyndte at gå i en mere nationalromantisk retning som gør at han nok er tættere på nazisme end black metal. Hvis jeg husker ret, så var hans flugtforsøg fra fængslet også arrangeret af folk med tilknytning til det højre-ekstreme miljø.
Vikenes er i øvrigt i familje med den navnkundige Quisling - ikke at det bør tælle for eller imod bedømmelsen af ham som person, men det er en anelse ironisk i forhold til hans nuværende holdninger.
Men han er i mine øjne marginal i forhold til black metal genren idag.
Jeg er ikke enig med dig i at han er marginal. Hans rolle som en af grundlæggerne af black metal bevægelsen er uomtvistelig, sammen med andre norske bands som fik deres gennembrud i begyndelsen af 90erne. Disse grupper er stadig utroligt indflydelsesrige, og er en af grundene til at black metal er en af Norges bedste eksportvarer.
I øvrigt er selve ideologien i BM kraftigt inspireret af nationalromantik. Den rummer både religions og modernitets kritik. Burzum valgte bare at tage dette udtryk i en mere ekstrem retning, mens andre valgte at blive mere kommercielle.
Du er fejlinformeret hvis du tror at BM bare er simpel satan dyrkelse. Den slags anti-kristen sentiment var allerede blevet skam redet af andre bands og genrer før norsk BM fik sit gennembrud i 90erne. Det ideologiske er langt mere komplekst.
I øvrigt er selve ideologien i BM kraftigt inspireret af nationalromantik. Den rummer både religions og modernitets kritik. Burzum valgte bare at tage dette udtryk i en mere ekstrem retning, mens andre valgte at blive mere kommercielle.
Du er fejlinformeret hvis du tror at BM bare er simpel satan dyrkelse. Den slags anti-kristen sentiment var allerede blevet skam redet af andre bands og genrer før norsk BM fik sit gennembrud i 90erne. Det ideologiske er langt mere komplekst.
Jeg undsiger ikke hans indflydelse på genren da den brød igennem i 90'erne.
Men den musik han har lavet de sidste mange år har ikke i mine øjne influeret black metal på tilsvarende måde. Som jeg husker det, så er der knapt guitar på flere af hans udgivelser fordi han ikke måtte have den slags instrumenter i fængslet.
Jeg kan ikke se en tilsvarende indflydelse på black metal fra hans udgivelser mens han sad i fængsel.
"Du er fejlinformeret hvis du tror at BM bare er simpel satan dyrkelse."
Stråmands-argument. Min kommentar nævner slet ikke "satan dyrkelse".
Det skift jeg nævner er baseret på hvad jeg har kunnet læse i "Lords of Chaos" af Moynihan og Søderlind, side 151 og fremefter om at Vikenes i perioden omkring 1993 begynder at markere sig kraftigere som værende inspireret af nordisk mytologi og kommer med nogen udtalelser imod raceblanding.
For mig at se, er black metal en musikalsk stilart og nogen æstetiske rammer som en række musikere trækker deres mere eller mindre klart tænkte filosofi ind i, jeg kan ikke se den som nogen samlet ideologi.
Men den musik han har lavet de sidste mange år har ikke i mine øjne influeret black metal på tilsvarende måde. Som jeg husker det, så er der knapt guitar på flere af hans udgivelser fordi han ikke måtte have den slags instrumenter i fængslet.
Jeg kan ikke se en tilsvarende indflydelse på black metal fra hans udgivelser mens han sad i fængsel.
"Du er fejlinformeret hvis du tror at BM bare er simpel satan dyrkelse."
Stråmands-argument. Min kommentar nævner slet ikke "satan dyrkelse".
Det skift jeg nævner er baseret på hvad jeg har kunnet læse i "Lords of Chaos" af Moynihan og Søderlind, side 151 og fremefter om at Vikenes i perioden omkring 1993 begynder at markere sig kraftigere som værende inspireret af nordisk mytologi og kommer med nogen udtalelser imod raceblanding.
For mig at se, er black metal en musikalsk stilart og nogen æstetiske rammer som en række musikere trækker deres mere eller mindre klart tænkte filosofi ind i, jeg kan ikke se den som nogen samlet ideologi.
Men den musik han har lavet de sidste mange år har ikke i mine øjne influeret black metal på tilsvarende måde.
Det er nok rigtigt nok, men også meget indlysende, eftersom han ikke har udgivet noget siden 1999, bortset fra det nyeste album i 2010.
Jeg kan ikke se en tilsvarende indflydelse på black metal fra hans udgivelser mens han sad i fængsel.
Flere BM musikere er begyndt at anvende elektroniske elementer i deres musik. Om Burzum så har været en inspiration kan man vel altid diskutere.
Jeg mener nu stadig at de gamle BM bands yder meget stor indflydelse på BM scenen, i kraft af at de var grundlæggere. Flere af dem har også ganske fine salgstal. Og de bedst sælgende BM bands er stort set alle blevet grundlagt i 90erne.
Vikernes valgte selv i en periode at tage afstand fra BM scenen, efter han røg i fængsel. Der er dog ikke meget der tyder på at den har distanceret sig fra ham. Tværtimod har han nærmest fået kultstatus. En person/band kan sagtens have stor indflydelse i kraft af symbolik og ideologi.
Det er ikke nødvendigt at have et sammentænkt filosofisk system at trække på. Der er nogen ideologiske komponenter som kan identificeres hos ganske mange bands. Selve BMs undfangelse var netop funderet i religions og oplysningskritik, samt en voldsom anti-kommercialisme, og med klare inspirationer fra nationalromantikken. Du kan genfinde disse artistiske elementer i hele genrens æstetiske udtryk.
Du kan ikke reducere det til en musikalsk stilart med en vilkårlig æstetik. Det er at se bort fra hele årsagen til at genren blev dannet, og den historie der ligger bag. Jeg er derfor meget uenig med din udlægning på det punkt, og det er ganske mange af dens udøvere også.
Det var muligvis en stråmand det jeg fremførte, men din argumentation tyder på at du tager udgangspunkt i fejlagtige præmisser. Du antyder at nationalromantikken ligger tættere på nazisme end BM gør. Dette er jeg helt uenig med dig i. Selvom nazismen trækker på nationalromantikken, så trækker den i lige så høj grad på dens modsætning, oplysningstiden. BM bevægelsens ideologi ligger langt tættere på den oprindelige udtryk i romantikken, og er slet ikke tænkt som nogen totalitær massebevægelse.
Det er ikke nogen let diskussion, men jeg vil bare pointere at din tolkning af hvad BM står for, langt fra er deles af størsteparten af BMs udøvere.
Det kunne se ud som om at jeg husker forkert
"Det er nok rigtigt nok, men også meget indlysende, eftersom han ikke har udgivet noget siden 1999, bortset fra det nyeste album i 2010."
Jeg huskede det som at han var omtalt i Terrorizer i forbindelse med en udgivelse i den mellemliggende periode, men efter hvad jeg kan se på wikipedia er det en opsamling af tidligere ikke udgivet materiale.
Hvis udgivelsen fra 2005 er i den gamle stil og ikke fra hans fængselsperiode giver det mere mening.
"Du kan ikke reducere det til en musikalsk stilart med en vilkårlig æstetik."
Ikke vilkårlig æstetik, det er ikke hvad jeg giver udtryk for. Black metals æstetik har tvært imod en lang række af regler som ofte kan få fans af genren til at fremstå som kult-medlemmer - f.eks. fik jeg på et tidspunkt at vide at jeg ikke kunne være fan da jeg dels ikke havde langt hår og havde dristet mig til at synes om Dimmu Borgir :)
Men de æstetiske rammer kan man efterhånden fylde ud med ret forskellige ting. Jeg mener at huske et nyligt eksempel på et band fra Taiwan inspireret af Lovecraft, og Terrorizer havde for nyligt et tema som afdækkede bands indenfor genren så langt væk som i mellemøsten. Derfor ser jeg BM som lidt udvandet/globaliseret/kommercialiseret, lidt som punk også er blevet det, med det resultat at man idag ser genren associeret med alt fra Sex Pistols til Avril Lavigne.
"Du antyder at nationalromantikken ligger tættere på nazisme end BM gør."
Nej jeg mener at Varg Vikenes udgave af nationalromantikken gør det. Jeg kan godt se at min oprindelige formulering kunne læses på den måde, men jeg mener at Vikenes starter ud i et miljø hvor der er en stor fascination af det onde, en form for kristne kættere med et ønske om at omsætte deres tanker i handling - med kirkebrænding og så videre til følge.
Som jeg læser hans argumenter fra interviewet i 1993 (som gengivet i "Lords of Chaos") har han løbende haft en interesse for odinisme og den nordiske mytologi, hvilket han begynder at fremhæve mere i perioden efter. Jeg ser det som en blanding af nationalromantik og en søgen efter en offerrolle ("Jeg hader de kristne for hvad de gjorde mod de der havde den her tro jeg lige har fundet for 1000 år siden").
Men sideløbende indfører han argumenter imod raceblanding, og dermed ser jeg ham som en der bevæger sig ud i noget der ligner nazisme. Nogen af hans udtalelser i "Lords of Chaos" går direkte på hans modvilje mod at 'de blåøjede' blander sig med 'de brunøjede'. Han udtaler også at hans beundring for Stalin skyldes at Hitler på den baggrund ikke ser så slem ud.
Det er kombinationen der gør at jeg vil placere ham der. Jeg mener ikke at man generelt kan tage de nationalromantiske toner i BM til indtægt for at være andet end end nationalromantik.
Jeg tror faktisk ikke at vores opfattelser er så forskellige omkring BM generelt, jeg kan godt følge de fleste af dine betragtninger om de filosofiske strømninger der afspejles i genren. Jeg tror mere det skyldes at diskussionen tager udgangspunkt i Vikenes.
Hej Kent
Hvis udgivelsen fra 2005 er i den gamle stil og ikke fra hans fængselsperiode giver det mere mening.
Ja det tror jeg den er, uden at være helt sikker. Men det kan være svært at holde styr på, eftersom der er udgivet en del bootlegs og tributes og lignende. Såvidt jeg ved, er 1999 udgivelsen Hlidskjalf, sidste officielle udgivelse. (altså bortset fra 2010 udgivelsen)
Ikke vilkårlig æstetik, det er ikke hvad jeg giver udtryk for. Black metals æstetik har tvært imod en lang række af regler som ofte kan få fans af genren til at fremstå som kult-medlemmer - f.eks. fik jeg på et tidspunkt at vide at jeg ikke kunne være fan da jeg dels ikke havde langt hår og havde dristet mig til at synes om Dimmu Borgir :)
Ja dens æstetik er i en vis udstrækning regelbunden, med sine specielle konventioner og traditioner og deslige. Metal fans er generelt meget puritanske i deres dyrkelse af deres foretrukne subgenrer, hvilket naturligvis kan resultere i nogen temmeligt tåbelige regler. Jeg har heller ikke langt hår, og kan også godt lide DB(dog mest det gamle), og håber derfor ikke det diskvalificerer mig af den grund.
Men de æstetiske rammer kan man efterhånden fylde ud med ret forskellige ting. Jeg mener at huske et nyligt eksempel på et band fra Taiwan inspireret af Lovecraft, og Terrorizer havde for nyligt et tema som afdækkede bands indenfor genren så langt væk som i mellemøsten. Derfor ser jeg BM som lidt udvandet/globaliseret/kommercialiseret, lidt som punk også er blevet det, med det resultat at man idag ser genren associeret med alt fra Sex Pistols til Avril Lavigne.
Min pointe er den, at de æstetiske rammer ikke kan fyldes ud af hvad som helst, og stadig betragtes som BM. Det ideologiske ser jeg som afgørende, omvendt mener jeg at der muligvis er videre rammer for det æstetiske og musikalske. Således kan elektronisk/ambient/folk sagtens ligge i periferien af BM.
Den udvandede/globaliserede/kommercialiserede variant (som Dimmu Borgir har lænet sig tæt op af i deres seneste udgivelser), fremstår mere som BM simili, eller i værste fald som en karikatur af det oprindelige udtryk. Er Cradle of filth fx. BM? Adskillige BM musikere og fans mener ikke det er tilfældet, simpelthen fordi at BM i sin kerne er anti-kommerciel. Der er muligvis grænser for hvor kommerciel BM kan blive, uden at bryde med det oprindelige koncept.
Jeg ved godt at min tilgang kommer til at fremstå puritansk, men det ideologiske i BM mener jeg er helt afgørende. I andre genrer som fx. trash og death, har det ideologiske ikke samme betydning, mens det musikalske sikkert har en større betydning.
Som jeg læser hans argumenter fra interviewet i 1993 (som gengivet i "Lords of Chaos") har han løbende haft en interesse for odinisme og den nordiske mytologi, hvilket han begynder at fremhæve mere i perioden efter. Jeg ser det som en blanding af nationalromantik og en søgen efter en offerrolle ("Jeg hader de kristne for hvad de gjorde mod de der havde den her tro jeg lige har fundet for 1000 år siden").
Ja det er nok meget rigtigt. Omend mange af de andre større BM bands på det tidspunkt også har en interesse for hedensk mytologi og kultur og satanisme.
Og ja, det er nok mere Vikernes som( i hvert fald i en periode) flirter med nazisme.I dag vil han dog ikke have betegnelsen hængende på sig, eftersom han betragter nazisme som en afart af socialisme(hvilket man ikke kan fortænke ham i), og desuden er han vist tilhænger af en særlig gammel form for nordisk demokrati, hvilket selvfølgelig ikke er foreneligt med nazisme. Hans raceblandings aversion, er dog helt på linje med nazisternes.
Både han, og andre BM musikere, har nærmere dyrket en syndebuks teori. Det på ståes at de kristne er skyld i at hedensk religion nærmest blev udryddet i norden.
Det er kombinationen der gør at jeg vil placere ham der. Jeg mener ikke at man generelt kan tage de nationalromantiske toner i BM til indtægt for at være andet end end nationalromantik.
Det er jeg enig med dig i.
Jeg tror faktisk ikke at vores opfattelser er så forskellige omkring BM generelt, jeg kan godt følge de fleste af dine betragtninger om de filosofiske strømninger der afspejles i genren. Jeg tror mere det skyldes at diskussionen tager udgangspunkt i Vikenes.
Ja det tror jeg heller ikke de er. Og Vikernes filosofi er selvfølgelig heller ikke identisk med BM bevægelsens filosofi. Omvendt er han dog uden tvivl en af dens ideologiske ophavsmænd, om end mange BM udøvere er ganska uenige med ham på mange punkter.
Jeg har ikke fået læst "Lords of chaos", kan du anbefale den? Eller forekommer den i dag noget forældet?
Og tak for snakken i øvrigt.
Hvis udgivelsen fra 2005 er i den gamle stil og ikke fra hans fængselsperiode giver det mere mening.
Ja det tror jeg den er, uden at være helt sikker. Men det kan være svært at holde styr på, eftersom der er udgivet en del bootlegs og tributes og lignende. Såvidt jeg ved, er 1999 udgivelsen Hlidskjalf, sidste officielle udgivelse. (altså bortset fra 2010 udgivelsen)
Ikke vilkårlig æstetik, det er ikke hvad jeg giver udtryk for. Black metals æstetik har tvært imod en lang række af regler som ofte kan få fans af genren til at fremstå som kult-medlemmer - f.eks. fik jeg på et tidspunkt at vide at jeg ikke kunne være fan da jeg dels ikke havde langt hår og havde dristet mig til at synes om Dimmu Borgir :)
Ja dens æstetik er i en vis udstrækning regelbunden, med sine specielle konventioner og traditioner og deslige. Metal fans er generelt meget puritanske i deres dyrkelse af deres foretrukne subgenrer, hvilket naturligvis kan resultere i nogen temmeligt tåbelige regler. Jeg har heller ikke langt hår, og kan også godt lide DB(dog mest det gamle), og håber derfor ikke det diskvalificerer mig af den grund.
Men de æstetiske rammer kan man efterhånden fylde ud med ret forskellige ting. Jeg mener at huske et nyligt eksempel på et band fra Taiwan inspireret af Lovecraft, og Terrorizer havde for nyligt et tema som afdækkede bands indenfor genren så langt væk som i mellemøsten. Derfor ser jeg BM som lidt udvandet/globaliseret/kommercialiseret, lidt som punk også er blevet det, med det resultat at man idag ser genren associeret med alt fra Sex Pistols til Avril Lavigne.
Min pointe er den, at de æstetiske rammer ikke kan fyldes ud af hvad som helst, og stadig betragtes som BM. Det ideologiske ser jeg som afgørende, omvendt mener jeg at der muligvis er videre rammer for det æstetiske og musikalske. Således kan elektronisk/ambient/folk sagtens ligge i periferien af BM.
Den udvandede/globaliserede/kommercialiserede variant (som Dimmu Borgir har lænet sig tæt op af i deres seneste udgivelser), fremstår mere som BM simili, eller i værste fald som en karikatur af det oprindelige udtryk. Er Cradle of filth fx. BM? Adskillige BM musikere og fans mener ikke det er tilfældet, simpelthen fordi at BM i sin kerne er anti-kommerciel. Der er muligvis grænser for hvor kommerciel BM kan blive, uden at bryde med det oprindelige koncept.
Jeg ved godt at min tilgang kommer til at fremstå puritansk, men det ideologiske i BM mener jeg er helt afgørende. I andre genrer som fx. trash og death, har det ideologiske ikke samme betydning, mens det musikalske sikkert har en større betydning.
Som jeg læser hans argumenter fra interviewet i 1993 (som gengivet i "Lords of Chaos") har han løbende haft en interesse for odinisme og den nordiske mytologi, hvilket han begynder at fremhæve mere i perioden efter. Jeg ser det som en blanding af nationalromantik og en søgen efter en offerrolle ("Jeg hader de kristne for hvad de gjorde mod de der havde den her tro jeg lige har fundet for 1000 år siden").
Ja det er nok meget rigtigt. Omend mange af de andre større BM bands på det tidspunkt også har en interesse for hedensk mytologi og kultur og satanisme.
Og ja, det er nok mere Vikernes som( i hvert fald i en periode) flirter med nazisme.I dag vil han dog ikke have betegnelsen hængende på sig, eftersom han betragter nazisme som en afart af socialisme(hvilket man ikke kan fortænke ham i), og desuden er han vist tilhænger af en særlig gammel form for nordisk demokrati, hvilket selvfølgelig ikke er foreneligt med nazisme. Hans raceblandings aversion, er dog helt på linje med nazisternes.
Både han, og andre BM musikere, har nærmere dyrket en syndebuks teori. Det på ståes at de kristne er skyld i at hedensk religion nærmest blev udryddet i norden.
Det er kombinationen der gør at jeg vil placere ham der. Jeg mener ikke at man generelt kan tage de nationalromantiske toner i BM til indtægt for at være andet end end nationalromantik.
Det er jeg enig med dig i.
Jeg tror faktisk ikke at vores opfattelser er så forskellige omkring BM generelt, jeg kan godt følge de fleste af dine betragtninger om de filosofiske strømninger der afspejles i genren. Jeg tror mere det skyldes at diskussionen tager udgangspunkt i Vikenes.
Ja det tror jeg heller ikke de er. Og Vikernes filosofi er selvfølgelig heller ikke identisk med BM bevægelsens filosofi. Omvendt er han dog uden tvivl en af dens ideologiske ophavsmænd, om end mange BM udøvere er ganska uenige med ham på mange punkter.
Jeg har ikke fået læst "Lords of chaos", kan du anbefale den? Eller forekommer den i dag noget forældet?
Og tak for snakken i øvrigt.
"Lords of Chaos" giver såvidt jeg kan se en udmærket gennemgang af hvad der skete i miljøet den gang. Et kritikpunkt jeg ofte hører i forhold til den er, at den er lidt for sensationshungrende, og det synes jeg godt jeg kan følge.
Den lider også lidt under at den forsøger at fylde sidetallet ud ved at tage mere perifere begivenheder i andre lande med og forsøge sig med nogen vinkler på begivenhederne i Norge som nok er lidt tvivlsomme.
Den lider også lidt under at den forsøger at fylde sidetallet ud ved at tage mere perifere begivenheder i andre lande med og forsøge sig med nogen vinkler på begivenhederne i Norge som nok er lidt tvivlsomme.
Det er et eksemplarisk interview. Flere af den slags, tak! Det mest beskæmmende er, at "ofrene" er så.... lad mig kalde det ufunderede. Der er ganske enkelt ingen substans og konsistens; bare en masse holdning uden indhold. Øv - det er næsten tåkrummende pinligt
Et pragteksemplar på DRs ansatte.
Endnu en rød lejesvend :-) Godt interview ...
Fantastisk! :)
Ingen kan vist for alvor tro på, at Bøtters politiske positionering mht. Muhammed-krisen ikke har haft en positiv effekt på hans ansættelse i DR. Ligeså med den stærkt venstreorienterede blogger Allan "Mavepuster", som gæstede den venstreorienterede DR-"Kaffeklubben" og siden fik job som bl.a. ungdomsredaktions-vært på TV siden teamchef. Eller som da Mette Bock (tidl. folketingskandidat for SF, senere Radikale venstre) blev belønnet med millionjob som programdirektør i DR efter hun havde stået i spidsen for en undersøgelse af "Den hemmelige krig" som frikendte DR. Hun blamerede sig forresten ved at modsætte sig, at der blev vist klip fra filmen Fitna i DR trods det var den største nyhed i flere dage... Meget Bøtter'sk.
Og sådan er der sikkert et utal af DR-ansatte, hvor den offentlige viden om personernes rigtige venstreorienterede holdninger har været yderst gavnlige for deres jobmuligheder i DR. Det kan vel heller ikke være et tilfælde, at DR ansatte en tidligere aktiv DKP-kommunist og underviser i Østtyskland, Jacob Christian Mollerup, som "seernes redaktør". Eller TV-avisens nye chef Naja Nielsen, som var ungkommunist og uddannet i Moskva.
Der er utvivlsomt også nogle højreorienterede ansat i DR. Men næppe mange som har ytret deres højreorienterethed så markant offentligt.
Ingen kan vist for alvor tro på, at Bøtters politiske positionering mht. Muhammed-krisen ikke har haft en positiv effekt på hans ansættelse i DR. Ligeså med den stærkt venstreorienterede blogger Allan "Mavepuster", som gæstede den venstreorienterede DR-"Kaffeklubben" og siden fik job som bl.a. ungdomsredaktions-vært på TV siden teamchef. Eller som da Mette Bock (tidl. folketingskandidat for SF, senere Radikale venstre) blev belønnet med millionjob som programdirektør i DR efter hun havde stået i spidsen for en undersøgelse af "Den hemmelige krig" som frikendte DR. Hun blamerede sig forresten ved at modsætte sig, at der blev vist klip fra filmen Fitna i DR trods det var den største nyhed i flere dage... Meget Bøtter'sk.
Og sådan er der sikkert et utal af DR-ansatte, hvor den offentlige viden om personernes rigtige venstreorienterede holdninger har været yderst gavnlige for deres jobmuligheder i DR. Det kan vel heller ikke være et tilfælde, at DR ansatte en tidligere aktiv DKP-kommunist og underviser i Østtyskland, Jacob Christian Mollerup, som "seernes redaktør". Eller TV-avisens nye chef Naja Nielsen, som var ungkommunist og uddannet i Moskva.
Der er utvivlsomt også nogle højreorienterede ansat i DR. Men næppe mange som har ytret deres højreorienterethed så markant offentligt.
Den er gammel, men god nok!
Anders Bøtter var i Saudi og hente en pris for sin leflen for Islam - glemte I det i farten?
http://jp.dk/indland/article1331444.ece
Mens projektet “Undskyld Muhammed” – ANDERS BØTTER – er blevet hædret med en muslimsk pris, har administratoren af modgruppen, der nægter at undskylde, modtaget dødstrusler og er blevet bortvist fra Facebook.
Det har været 10 intense uger for Hans Erling Jensen, siden han meldte sig som hovedadministrator af Facebookgruppen “Ingen undskyldninger til Muhammed”. Den 57-årige dansker, der lægger vægt på, at han er “gammel militærnægter og pacifist til fingerspidserne”, har modtaget hundredvis af emails, hvoraf en stor del indeholder trusler om vold, død eller seksuelle overgreb. En person, der kalder sig Talal Al Talal, har f.eks. sendt beskeden: “Vi vil snart dræbe dig”.
Mandag blev Hans Erling Jensen bortvist fra Facebook med den begrundelse, at han har været for aktiv, og at hans profil indeholder billedmateriale, der angriber “bestemte befolkningsgrupper”. Hans Erling Jensen har samlet en række danske og internationale satiretegninger, der er tegnet før, under og efter Muhammed-krisen. “Jeg har svært ved at afgøre, hvad der er hetz, og hvad der er satire. For hvordan tænker vi danskere i forhold til dem, der administrerer Facebook,” spørger Hans Erling Jensen.
Undskyld Muhammed
Gruppen, som han administrerer, blev i februar oprettet som reaktion på 27-årige Anders Bøtters gruppe “Undskyld Muhammed”, der har til formål at samle personer, der gerne vil undskylde for offentliggørelsen og genoptrykningen af Muhammed-tegningerne. Anders Bøtter modtog i weekenden en muslimsk kulturpris i Abu Dhabi i De Forenede Arabiske Emirater for sit initiativ. Både Anders Bøtter og Hans Erling Jensen ønsker at føre dialog og oplyse om danske principper som demokrati, ytringsfrihed og religionsfrihed.
Vil ikke sælge ud
Men for Hans Erling Jensen går grænsen ved en undskyldning. “En undskyldning er en sejr for dem, som man undskylder til. Vi vil ikke sælge ud af ytringsfriheden, og muslimerne må forstå, at den er en del af vores kultur,” siger han. Hans hovedopgave har været at distribuere den artikel, som ledsagede tegningerne, da de blev trykt i Morgenavisen Jyllands-Posten i efteråret 2005.
“Der er ikke mange, der har gidet at læse den medfølgende artikel, men hvis tegningerne får lov til at tale for sig selv, bliver grundlaget for debatten helt forkert. Dem, som har læst artiklen og været klare i hovedet, har pludselig forstået, at der er tale om to kulturer, der støder sammen, fordi de ikke kan forstå hinanden,” siger Hans Erling Jensen.
Anders Bøtter var i Saudi og hente en pris for sin leflen for Islam - glemte I det i farten?
http://jp.dk/indland/article1331444.ece
Mens projektet “Undskyld Muhammed” – ANDERS BØTTER – er blevet hædret med en muslimsk pris, har administratoren af modgruppen, der nægter at undskylde, modtaget dødstrusler og er blevet bortvist fra Facebook.
Det har været 10 intense uger for Hans Erling Jensen, siden han meldte sig som hovedadministrator af Facebookgruppen “Ingen undskyldninger til Muhammed”. Den 57-årige dansker, der lægger vægt på, at han er “gammel militærnægter og pacifist til fingerspidserne”, har modtaget hundredvis af emails, hvoraf en stor del indeholder trusler om vold, død eller seksuelle overgreb. En person, der kalder sig Talal Al Talal, har f.eks. sendt beskeden: “Vi vil snart dræbe dig”.
Mandag blev Hans Erling Jensen bortvist fra Facebook med den begrundelse, at han har været for aktiv, og at hans profil indeholder billedmateriale, der angriber “bestemte befolkningsgrupper”. Hans Erling Jensen har samlet en række danske og internationale satiretegninger, der er tegnet før, under og efter Muhammed-krisen. “Jeg har svært ved at afgøre, hvad der er hetz, og hvad der er satire. For hvordan tænker vi danskere i forhold til dem, der administrerer Facebook,” spørger Hans Erling Jensen.
Undskyld Muhammed
Gruppen, som han administrerer, blev i februar oprettet som reaktion på 27-årige Anders Bøtters gruppe “Undskyld Muhammed”, der har til formål at samle personer, der gerne vil undskylde for offentliggørelsen og genoptrykningen af Muhammed-tegningerne. Anders Bøtter modtog i weekenden en muslimsk kulturpris i Abu Dhabi i De Forenede Arabiske Emirater for sit initiativ. Både Anders Bøtter og Hans Erling Jensen ønsker at føre dialog og oplyse om danske principper som demokrati, ytringsfrihed og religionsfrihed.
Vil ikke sælge ud
Men for Hans Erling Jensen går grænsen ved en undskyldning. “En undskyldning er en sejr for dem, som man undskylder til. Vi vil ikke sælge ud af ytringsfriheden, og muslimerne må forstå, at den er en del af vores kultur,” siger han. Hans hovedopgave har været at distribuere den artikel, som ledsagede tegningerne, da de blev trykt i Morgenavisen Jyllands-Posten i efteråret 2005.
“Der er ikke mange, der har gidet at læse den medfølgende artikel, men hvis tegningerne får lov til at tale for sig selv, bliver grundlaget for debatten helt forkert. Dem, som har læst artiklen og været klare i hovedet, har pludselig forstået, at der er tale om to kulturer, der støder sammen, fordi de ikke kan forstå hinanden,” siger Hans Erling Jensen.
Typen afklæder sig fuldstændigt, men er sikkert sikret sig en fin og lang ansættelse på licensbetalernes bekostning.
@OBO
Tak for at udstille mandens hykleri.
Vi er meget langt fra enige i alt, men denne gang rammer du i den grad hovedet på sømmet.
Bøtter er indbegrebet af en islamleflende røvslikker. Hans takketale var noget af det mest ynkelige jeg nogensinde har lagt øre til.
Tak for at udstille mandens hykleri.
Vi er meget langt fra enige i alt, men denne gang rammer du i den grad hovedet på sømmet.
Bøtter er indbegrebet af en islamleflende røvslikker. Hans takketale var noget af det mest ynkelige jeg nogensinde har lagt øre til.
Jeg glæder mig til, at DR begynder at spille bøssehadende jamaicansk reggae, det har jo en interesse for lytterne...
Jeg glæder mig til, at Anders Bøtter i sit program spiller islam-hadende dødsmetal - et paradoks i sigselv...
Han er ganske typisk for en institution, der finansieres ved tvangsmidler, som man ikke kan fravælge, uanset om man bruger det.
Han er vel næppe den eneste, der har drukket af natpotten i den institution.
Han er vel næppe den eneste, der har drukket af natpotten i den institution.
Desværre ser det ud til at den kære Anders Bøtter nu får lov til at inficere CPH:DOX, hvor han vil introducere film med Slayer og Iron Maiden.
http://www.kino.dk/Film/0-Forestillinger/2010/Slayer-War-at-the-Warfield.aspx
Det kunne da være interessant at høre hvad han har at sige om Slayers brug af Kurt Vestergaards tegning i forbindelse med deres seneste koncert i Danmark (Slayer havde i øvrigt glemt at bede om tilladelse til at bruge den, ganske som Wilders også havde i sin tid, men det er vist også det eneste der kan udsættes på den del).
http://www.kino.dk/Film/0-Forestillinger/2010/Slayer-War-at-the-Warfield.aspx
Det kunne da være interessant at høre hvad han har at sige om Slayers brug af Kurt Vestergaards tegning i forbindelse med deres seneste koncert i Danmark (Slayer havde i øvrigt glemt at bede om tilladelse til at bruge den, ganske som Wilders også havde i sin tid, men det er vist også det eneste der kan udsættes på den del).
Tak OBO for underholdningen og for afsløringen af
mandens bizart kortsluttede tankegang.
Kognitiv dissonance på ustyrligt højt plan.
mandens bizart kortsluttede tankegang.
Kognitiv dissonance på ustyrligt højt plan.
Du skal være logget ind for at kommentere artikler. Du kan logge ind her!
Flere artikler fra Politik
Dokumentation: Her er Thorning-Schmidts emails
Udgivet for 1 time og 59 minutter siden i Politik
Tilføjet 30/07 11:57 til Boblere af Afskaftopskattennu
Kilde: jp.dk
Endnu en Helle-løgn
Udgivet for 5 timer og 35 minutter siden i Politik
Tilføjet 30/07 07:32 til Boblere af Klaus Riisberg
Kilde: ekstrabladet.dk
Folketingskadidat søges
Udgivet for 1 time og 51 minutter siden i Politik
Tilføjet 30/07 12:01 til Boblere af KentHedemann
Thornings “Tobleroneaffære” - Jarl Cordua
Udgivet for 1 time og 49 minutter siden i Politik
Tilføjet 30/07 11:18 til Boblere af Afskaftopskattennu
Kilde: jarlcordua.dk
Thorning afbryder sin ferie
Udgivet for 21 minutter siden i Politik
Tilføjet 30/07 14:03 til Boblere af Ole Birk Olesen
Kilde: nyhederne.tv2.dk
Asger Aamund: Hvem skal vogte vogterne, når fårene er tilfredse med at være får?
Udgivet for 15 timer og 1 minut siden i Politik
Tilføjet 29/07 23:25 til Boblere af Afskaf skatten
Kilde: berlingske.dk
DF kræver Thorning-sag hastebehandlet - Politik
Udgivet for 37 minutter siden i Politik
Tilføjet 30/07 13:17 til Boblere af Bon Vivant
Kilde: berlingske.dk
Thorning lyver igen
Udgivet for 15 timer og 42 minutter siden i Politik
Tilføjet 29/07 22:43 til Boblere af Ole Birk Olesen
Kilde: bt.dk
Ole Sohn styrkes fra dag til dag i "Rød Stue"
Udgivet for 1 time og 41 minutter siden i Politik
Tilføjet 30/07 12:04 til Boblere af Andreas Hastrup.
Kommentatorer: Hvor er Brian Mikkelsen og co.?
Udgivet for 5 timer og 38 minutter siden i Politik
Tilføjet 30/07 08:01 til Boblere af Ole Birk Olesen
Kilde: berlingske.dk
En politiker er valgt til tjeneste ikke selvberigelse
Udgivet for 1 time og 40 minutter siden i Politik
Tilføjet 30/07 11:19 til Boblere af ole buchardt olesen
» Island bliver vanskelig at få på krogen - blogs.berlingske.dk
Udgivet for 33 minutter siden i Politik
Tilføjet 30/07 12:19 til Boblere af Otto Kjærgaard
Thorning gentog vildledning i skattesag - Politiken.dk
Udgivet for 15 timer og 57 minutter siden i Politik
Tilføjet 29/07 22:27 til Boblere af skjold
Kilde: politiken.dk
"Det er fagforeningerne der har ødelagt Danmark!"
Udgivet for 18 timer og 16 minutter siden i Politik
Tilføjet 29/07 20:04 til Boblere af Carl Andersen
Information med sørgerand - Svimlende svækket Thorning-Schmidt
Udgivet for 15 timer og 14 minutter siden i Politik
Tilføjet 29/07 23:08 til Boblere af Afskaftopskattennu
Kilde: information.dk
Ekstra Bladet - Thorning ejer stadig huset alene
Udgivet for 4 timer og 40 minutter siden i Politik
Tilføjet 30/07 08:35 til Boblere af Ukendt
Kilde: ekstrabladet.dk
Nedlæg Ligestillingsministeriet!
Udgivet for 14 timer og 50 minutter siden i Politik
Tilføjet 29/07 22:58 til Boblere af Einer T. Ludvigsen
Kilde: berlingske.dk
Hvor længe kan det holde i Frankrig?
Udgivet for 15 timer og 5 minutter siden i Politik
Tilføjet 29/07 23:18 til Boblere af Winston Smith
Kilde: blogs.jp.dk
Hovsa-Helle
Udgivet for 3 timer og 44 minutter siden i Politik
Tilføjet 30/07 07:29 til Boblere af Rikki Tholstrup Jørgensen
Kilde: bt.dk
900.000 timer går til spilde i politiet
Udgivet for 13 timer og 5 minutter siden i Politik
Tilføjet 30/07 00:22 til Boblere af skjold
Kilde: jp.dk
|
Om Ole Birk Olesen Redaktør og medejer af 180Grader.dk. Født og opvokset på en gård ved Agerskov i Sønderjylland i 1972, nu bosiddende i København. Uddannet... Se Ole Birk Olesens profil eller Følg Ole Birk Olesen |
Klummer
|
|
Den pengepolitiske galskab Tilføjet 30/07 12:43 af Henrik Ræder Clausen |
|
|
Hvad nu hvis...? V og K fik 90 mandater: Ville de så føre borgerlig politik? Tilføjet 28/07 18:22 af Torben Mark Pedersen |
|
|
All inclusive – Nej tak! Tilføjet 28/07 15:36 af Laura Lindahl |
|
|
Narkobekæmpelse i Københavns Politi Tilføjet 28/07 14:00 af Lars Kragh Andersen |
|
|
Konservatives vej ud af krisen Tilføjet 28/07 12:17 af Torben Mark Pedersen |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

