Kontakt 180Grader.dk
43

Skrevet af Per T 574 dage siden - Direkte link

I en "normal" folkeskole går 20% af budgettet til administration, 30% til special undervisning og 50% af budgettet til "normale børn". 

 

Min ældste søn starter i Bhv klasse i næste uge. Heldigvis i en landsbyskole uden kulturelle berigere og med et forholdsvist fornuftigt lærerkorps såvidt jeg kan bedømme. Men hvor længe? Og hvor meget kan han forventes at få ud af det når der skal bruges resourcer til "de svage" som også findens i hans årgang? Nu må vi se, han er i alt fald skrevet op til privatskole i den nærliggende købstad.


Skrevet af roehakker 574 dage siden - Direkte link

Mine fire døtre har alle gået på privatskole , for at de var garanteret undervisning , de har aldrig været svigtet i undervisningen pga. sygdom eller barsel og det betaler man gerne ekstra for som forældrer .


Skrevet af slettet bruger 4160 574 dage siden - Direkte link

Som et minimum spilder almindelig velfungerende børn 1 år i folkeskolen. Derudover stor risiko for at - som udgangspunkt almindelig velfungerende børn - demoraliseres og mister fokus.

Højt intelligente børn undertrykkes og diskrimineres i folkeskolen - i værste tilfælde sygeliggøres og tvangsmedisineres med Ritalin; så deres hjerne brænder af, og de ikke længere er trussel mod systemet.

 

Synes at være gode argumenter for at vælge alternativ. Foruden, selvfølgelig, et langt højere fagligt niveau.

 

Feminismen (en ideologi der handler om, at der er forskel på mennesker, og at den forskel skal elimeneres således, at bare de med de rette mål - fysiske kendetegn - skal overleve) starter dog ikke i folkeskolen. Private vuggestuer og børnehaver findes også.


Skrevet af JohnD 574 dage siden - Direkte link

SERIØST - tjener man 31.000,- pr mdr. i STARTLØN som folke-skolelærer????????????????

 

Come on!! Må da være forkerte tal?? eller what what??

 

Giv mig lige et svar - er helt himmelfalden..


Skrevet af slettet bruger 3780 574 dage siden - Direkte link

Undervisning i grundskolen (børn, 1.-10.
klasse)

Privat 31.168 kr.

Kommunalt 33.623 kr.

 

Fra uddannelsesguiden.dk

Den er god nok. Altså at de får i pose og sæk, ikke at skolen er pengene værd.


Skrevet af Kim Ursin 574 dage siden - Direkte link

Nej man gør ej, man tjener 25.000, efter cirka ti år er man på 30.000, hvilket er slutlønnen.

 

Jeg synes ikke det er for højt (en gymnasielærer tjener 45.000), men det er absurd at en politimand tjener mindre.


Skrevet af Juul 574 dage siden - Direkte link

Plus tillæg, pension mm. Sjovt, som de offentligt forsørgede altid glemmer den lillebitte detalje.

 

Og dét er for 22-25 x 45 minutters (altså max 18.75 timers arbejde) undervisning og lidt forberedelse hist og her. Og nej, det tager ikke lang tid at forberede sig til at lave staveord.

 

Så kommer klagesangen om forældremøder etc., som jo i virkelighedens verden ikke tager mere end 1-2 timer om ugen.

 

Til gengæld har man så 12 ugers ferie om året oveni.

 

Stram op i det offentlige! 35 x 45 minutters undervisning burde være minimum for lærerne - så I kunne prøve faktisk at arbejde bare halvdelen af det som vi, der betaler jeres løn, gør. 


Skrevet af Kim Ursin 574 dage siden - Direkte link

Nu ved jeg ikke med dig, men jeg ønsker altså at mine børns lærer er forberedt til timerne. 3 x engelskhold a 22 elever i 8. klasse sidste år, når de afleverede en stil, så var det altså 66 stile der skulle rettes. Skal de ikke rettes?

 

Når det er sagt, så er vi helt enige om at eleverne skal have mere undervisning, jeg mener 8. klasse sidste år havde 24-25 lektioner. Når du så efterfølgende ser i Fælles Mål, så vil du hurtigt opdage at det er eddermane er høje krav der stilles i fagene. Tag historie, 1 (EN) lektion om ugen, hvis det så ligger på en fredag eller mandag, så er man måske nede på 30 lektioner. I forhold til tresserne, så får en elev anno 2012 to års mindre skolegang fra 1-9. klasse!! Samtidig er kravene hævet væsentligt. Det som du og jeg skulle kunne i 9. klasses matematik skal de idag kunne i 7.klasse, og de har altså mindre skolegang i dag!

 

Naturligvis går det galt.

 

Din helt store anke om der er for lidt undervisningstid er vi enige om, selvfølgelig er der nogle andre ting, der så må skæres væk, det er så bare hvad. En måde at øge undervisningstiden på kunne i verden sagtens være at genindføre lørdagsskolen og fjerne 3-4 ugers ferie.


Skrevet af Martin1 574 dage siden - Direkte link

@Juul.

 

Min omgangskreds er befolket med nuværende og tidligere folkeskolelærere. De kan sagtens undervise mere, men 35 x 45 minutter er hul i hovedet. Alene tiden til forældremøder, samtaler, teammøder mv vil gøre arbejdstiden langt over 37 timer.

 

Udfordringen i folkeskolen er på firepunkter

 

1. ca. 19% af alle omkostninger er ledelse!

2. Anciennietet er gud. Mange lærere med 15-20års anciennitet underviser langt under 20 timer om ugen. Der ligger en meget stor hest begravet

3. Forældreansvar: Idag bruger en del forældre næsten ingen tid på at støtte deres børn i undervisningen. Det er fint hvis vi havde heldagsskoler, men den danske model er prædikeret på halvdagsskole.

4. Vi har ikke heldagsskole i Danmark, så meget af undervisningen går med simple pædagogiske tiltag og samfundsorienterende dialog. Det burde forsvinde hvis vi havde heldagsskole


Skrevet af Helle 574 dage siden - Direkte link

Præcist.

Dertil kommer mangel på muligheder for virkeligt at belønne de dygtige medarbejdere, og så manglen på vilje til at fyre de uduelige.

 

Nu er børnehaver og folkeskoler naturligvis ikke det samme, men da vi fravalgte folkeskolen, fordi den var blevet gjort til en "magnetskole" (= der skulle hentes problembørn til skolen fra et belastet kvarter til skolen), så må en københavns børnehave på Østerbro du som eksempel. Desuden tyder det på fra allehånde førstehåndsberetninger fra venner og bekendte, at det forholder sig nogenlunde lige sådan med adskillige af de københavnske folkeskoler, som det gjorde med den børnehave.

 

Lederen havde været leder i mange år. Hun ville ikke være ude på legepladsen, for når drengene var lidt vilde, turde hun ikke se på det. Hun havde en medarbejder, der havde været sygemeldt i 3 år - hun kunne ikke få sig selv til at fyre hende. Som resultatet var al mælk, alle ture etc. afskaffet, for der var ikke råd, og børnehaven endte med en gældssanering. Økonomien duede hun altså heller ikke til, og i det år mit barn gik der, nåede hun at ha' 3 souschefer - alle sagde op af bar frustration.

Der var affald alle steder på den indhegnede legeplads, og der blev ikke gjort ordentligt rent indenfor, men hun 'kunne ikke lide at lege moster skrap overfor rengøringspersonalet'. Et barn, der havde behov for astmamedicin, fik aldrig sin medicin, heller ikke selv om det var blevet understreget som det sidste, før moderen gik om morgenen. Der var massiv mobning, for ´når man skulle aflevere om morgenen, sad pædagogerne og drak kaffe inde i vuggestuen (integreret institution), så det var de stærkeste af børnene, der trynede resten.

Der er mange flere eksempler, men ovenstående er vist alt rigeligt til at bevise, at lederen (og resten af personalet) på alle muligheder var udueligt. Vi havde naturligvis møde efter møde med hende, og alle forældrene var frustrerede. Til sidst klagede vi til PPR, som er dem, der har tilsynsmyndigheden, og svaret: "Tal med lederen af institutionen" - det var som at slå i en dyne. "Sjovt nok" valgte alle de ressourcestærke forældre at tage deres børn ud. I dag er det - så vidt jeg ved - stadigvæk den samme lærer og det samme personale, der kegler rundt dernede og koster alt for mange penge for en fuldstændigt fraværende service.

Københavns kommune i en nøddeskal.


Skrevet af Kim Ursin 574 dage siden - Direkte link

Jeg undrer mig over at kommune efter kommune kan nedlægge den ene folkeskole efter den anden UDEN afskedige ledere (heroppe blev 6 skoler lukket, 31 lærere fyret og ledelestiden blev derefter sat op).

 

Til punkt 2 vil jeg minde om at rigtig mange er på nedsat tid, nogle frivilligt andre ufrivilligt. Nu hørte jeg selv en forælder sidste år være dybt fornærmet over jeg havde fri hver fredag, hvor jeg så måtte fortælle hende at jeg ansat på en 60% kontrakt (og havde så en del vikartimer udover det).

 

Der undrede jeg mig da godt nok over at selv når man bliver ringet op kl. 7.15 og skal møde til 7.50 så får man fortsat 30 minutters forberedelse (så får man så ikke noget for at holde gårdvagt tilgengæld).


Skrevet af JohnD 574 dage siden - Direkte link

Det er for meget - de har MEGET ferie, og god pension, mulighed for tilrettelæggelse af undervisning osv..

 

Selv 25.000,- er jo for vildt 20.000,- virker mere realistisk for en nyuddannet lærer, og EFTER 15 år kunne man så opnå de små 30.000,-

Det ville spare os en dejlig masse milliarder, i verdens dyreste folkeskole...

 

Grunden til det offentlige er gået helt amok, er antallet af ansatte pr- 1-1-12, 942.000 og samlet løn ( hold nu fast ) 330 mia. kr. !!!!

Dette tal medvirker lærerne da godt til at pumpe op..

 


Skrevet af Martin1 574 dage siden - Direkte link

Useriøst!

 

Startlønnen for f.eks et postbud eller SOSU-hjælper er næsten 20000kr.

 

Problemet er skattetrykket der gør lønniveauet absurd ifht udlandet. Men det samme kan siges om mere eller mindre alle jobs i Danmark.


Skrevet af JohnD 574 dage siden - Direkte link

Postbude og sosuer burde også aflønnes lavere - men gir dig helt ret i skattetrykket ( og dermed den off. sektor er den betændte byld på vores samfund ) er for højt, og burde ligeledes være lavere :-)


Skrevet af _slettet_bruger_4973 574 dage siden - Direkte link

Problemet er ikke dårlige skoler, som den ASH beskriver. Problemet er at alle tvinges til at betale til den. Lad pengene følge eleven, så folk kan stemme med fødderne, købe en privatlærer eller alternativt tage fri og undervise nabolagets unger selv.

 

Jeg kender til både rigtig gode og rigtig dårlige folkeskoler. Og summasummarum - it's not the plan but the man (or woman) in the plan. Verdens bedste plan kan ikke gøre op for inkompetence og udugelighed, men kompetence og dugelighed kan gøre op for verdens dårligste plan. Så kære politikere - stop nu for h...... med at korrigere planen, når problemet er de personer, der er sat til at udføre planen.

 

Der skal en større grad af kompetence og dugelighed tilbage i folkeskolen. Beløn de lærere, der er dygtige. Ikke nødvendigvis de lærere der er mest fagligt dygtige, men de lærere, der magter at påtage sig lærerrollen.

 

Jeg har set, hvad jeg tror er verdens bedste lærer. Fagligt interesseret (hans fag var samtidig hans hobby og han skulle ikke på kursus for at blive opdateret), opfindsom (god til at integrere virkeligheden i undervisningen), rummelig (ikke indoktrineret til et venstre-højre politisk verdensbillede), og ikke mindst en rollemodel.

 

Han blev desværre syg og jeg kender ikke til hans videre skæbne. Historien fortæller, at han blev syg af dels et dårligt arbejdsklima (han blev antageligvis "mobbet" fordi han var for entusiastisk og satte de andre lærere i et dårligt lys, og måske var han også sådan lidt "mærkelig" med de "forkerte" holdninger - han stemte ikke SF), og dels stress grundet en manglende opbakning til at fortsætte det høje niveau - ingen påskønnelse fra ledelsen m.m. Jeg ville have ansat ham på stedet i en hvilken som helst virksomhed - fordi han var typen, der ville være god til alt, hvad han beskæftigede sig med, og som ville kunne udvikle sig selv og de omkring sig med den rette opmuntring og påskønnelse. Men i det offentlige ender sådanne typer med at "indrette sig" eller også ender de i psykiatrien.

 

Jeg håber virkelig at den nye ordning med "kompetence-lærere" eller hvad de hedder, de som omskoles fra den virkleige verden til lærerfaget, kan drive en kile ind i Bondo-juntaen.

 


Skrevet af Kim Ursin 574 dage siden - Direkte link

Nu sættes det hele jo på spidsen, men det er jo fint nok i et debatoplæg.

 

Lad os starte med seminarierne.I 1984 havde ministeriet ansvaret for dem, hver studerende skulle have 2500 timers undervisning, som der var mødepligt til. Siden blev dette ændret og de store "effektive" CVU´er blev lavet og samtidig fastfrøs man midlerne. Resultatet lod ikke vente på sig. I 2011 brugte man 33% af læreruddannelsespengene på administration, de studerende fik 1200 timer, som der ikke er mødepligt til. Jeg har selv lige taget et linjefag ekstra, på to år afleverede vi SYV produkter a fem sider og så eksamen. Altså godt og vel 40 sider så er man engelsklærer. Nu ved jeg godt at jeg har virket som engelsklærer i de sidste syv år, men at stå med papir på det uden at føle man er blevet hverken en dygtigere eller klogere lærer er en meget underlig følelse.

 

Taxametersystemet betyder at CVU får kroner for hver eksame en studerende består, det er åbenlyst for enhver at dette kun kunne føre til een ting, nemlig at man optager alle der vil studere og at man meget nødigt sparker nogen ud. Det er en helt naturlig konsekvens, som enhver burde kunne forudse.

 

Der er nedlagt 6500 stillinger de sidste fem år, alligevel pumper man bevidstløst nye lærere ud hvert år, adgangskravene i dag er at man bestået en gymnasieluddannelse og man kan såmænd få dispensation hvis man ikke har det. Og det bliver givet i stor stil for at fylde holdene op. I 1984 skulle man have 9 for at komme ind. Selvfølgelig højnede det standarden.

 

Taxametersystemet sikre altså at man ikke, i en tid med høj lærerarbejdsløshed, optager færre. Det er en naturlig konsekvens af den måde systemet er skruet sammen på. Sidste år fik universisteterne på puklen for ikke at have optaget 4500 studerende selvom der var plads til dem, at de var uegnede gjorde ikke det store indtryk på politikerne. Optag, optag, optag.

 

Endelig er vi ude i folkeskolen, hvor kun 50% af midlerne går til almindelig børn, 20% går til administrationen og 30 til specialklasserne. At vi underviser mindst er der intet overraskende i, møder, møder, møder og lidt flere møder. Bare se på elevplanerne, de får jeg 30 timer til eller det samme som en lektion om ugen. Hvad lærer et barn mest af, en elevplan eller 40 lektioner mere om året? Lad os dog for fan.... undervise.Og så spiller det selvfølgelig væsentligt ind at vi også er et af de lande i verden med den laveste arbejdsuge (37 timer, i USA er den 45 timer).

 

Vi er sådan set enige om læreruddannelsen er pinlig, mødepligt, flere lektioner og højere adgangskrav er løsningen.(klasserumsstyring er fx slet ikke noget man lærer). Man burde også genindføre at den nyuddannede er føl for en erfaren lærer det første år.

 

I folkeskolen skal man begynde at stille krav til både forældre og børn, kan det virkelig være rigtigt at 10% af landets børn ikke er i stand til at gå i almindelige klasser, mindst halvdelen er ganske enkelt bare opdraget så dårligt at det er grunden. Når forældrene to gange har måtte hente deres barn på inspektørens kontor, så vil der ske mirakler. Ja, det var jo oppe i folketinget da en sjællandsk skole havde skrevet at de forventede eleverne mødte veludhvilede, forberedte og med madpakke. Uha, sådanne vilde krav kunne man da ikke stille.....

 

Og selvfølgelig skal de dårlige lærere sparkes ud (det er nu også mit indtryk det sker i hvert fald på de skoler jeg har arbejdet på) .

 

Og hvis det ikke skal blive en roman, så stopper jeg nu.


Skrevet af mjay 574 dage siden - Direkte link

Den nye revidering af læreruddannelsen betyder, at man som udgangspunkt skal have 7 for at komme ind. Har man ikke det skal man til en 'optagelsessamtale'. Som bonusinfo kan jeg da oplyse, at gennemsnittet for de nye studerende skulle være på 3,7.

Du skal være logget ind for at kommentere artikler. Du kan logge ind her!

Flere artikler fra Politik

34
10
13
9
28
12
6
41
9
22
14
14
3
33
17
11
5
29
19
16

Om Claus Andersen
Klassisk liberal - 29 år.   Alt for meget kræver en påtale   Økonomi, statistik, sociologi, frihedsrettigheder, borger kontra stat,...

Se Claus Andersens profil
eller
Følg Claus Andersen