Er ambitioner et kvalitetsstempel?
Udgivet for 803 dage siden i Politik
Tilføjet 13/03 16:17 til Boblere af Lea Stentoft
Mænd er i dag overrepræsenteret på chefgangene. Det kan der være mange forklaringer på. "Kvinder vil ikke være ledere" er en af de forklaringer, der har været fremført. Den forklaring køber Lotte Grostøl ikke. I Berlingske Tidenden d. 12 marts henviser hun til en undersøgelse der viser, at 3 ud 4 kvindelige DJØF’ere gerne vil være ledere.
Hurra for det. Det er da kun positivt at man har en ambition med sit arbejdsliv. Men fordi mange kvinder har ambitioner om en ledelsespost, er det vel ikke ensbetydende med at de alle er kvalificerede?
Det mener Lotte Grostøl tilsyneladende. Hun undrer sig over den lavere andel af kvindelige ledere, når så mange kvinder gerne vil. Hun mener derfor kønskvotering er et legitimt redskab at indføre, fordi det vil gøre kvinders kompetencer mere synlige. Flere kvinder vil gerne være ledere og derfor må staten træde til med positiv særbehandling. Det manglede da bare! Men der er flere fejlslutninger forbundet med den konklusion...
Fordi flere kvinder gerne vil være ledere, er det ikke ensbetydende med at alle prompte kan få realiseret deres ønske. Der findes sikkert også mange i Danmark, der har et ønske om at blive Statsminister. Men det giver vel ikke alle ret – eller for den sags skyld kvalifikationerne til at blive det.
At kvoter skulle gøre kvinders kvalifikationer mere synlige kan også diskuteres. Kønskvoter vil betyde, at kvinder bliver bedømt på deres køn og ikke på deres kvalifikationer. At kønskvotering skulle synliggøre kvinders kvalifikationer er svært at få øje på. Fordi en bestemt kvote skal opfyldes, vil kønskvotering tilsidesætte kvalifikationer til fordel for kønnet. Kvinders kvalifikationer vil nærmere blive usynlige ved end indførelse af kønskvotering.
At flere kvinder ønsker en ledelsespost samtidig med at der er en overrepræsentation af mandlige ledere, gør ikke kønskvotering til en legitim løsning. Kønskvotering vil skabe et rekrutteringsgrundlag baseret på køn og ikke på den enkeltes kvalifikationer. Kvinder og mænd har i dag de samme muligheder og er sikret lighed for loven. Ligestillingen har vundet sit indpas i det danske samfund.
En indførelse af kønskvotering vil derimod få ligestilling til at handle om den 'lige fordeling' i tørre tal og statistikker. Her vil ligestilling først accepteres som et faktum, når Hr. og Fru. Danmark har støvsuget lige mange gulvtæpper i hjemmet eller bestridt det samme antal bestyrelsesposter.
Ligestilling bør være et udtryk for, at alle borgere, uanset køn, har lige muligheder for at udfolde sig der, hvor de har lyst. Og hvor det er kvalifikationer og kompetencer, og ikke kromosomsammensætningen, der afgør udfaldet. Et ønske om en lederstilling bør ikke være et kvalitetsstempel i sig selv.
- ubehaglige og upopulære beslutninger (f.eks. fyringer, eller hvem som skal forfremmes osv.)
- lang arbejdstid
- ekstra løbende videreuddannelse
- nedprioritering af familien i perioder (f.eks. aflysning af ferier etc.)
Mange mennesker vil gerne have del i frugterne af hårdt arbejde. Færre er villige til at betale
prisen for at opnå frugterne selv.
På de området, hvor der bliver diskrimineret imod mænd, f. eks. med hensyn til værnepligt eller i sager om forældremyndighed, synes feministerne bare det er helt fint, at der ikke er ligeret.
Mærkeligt nok lyder der sjældent protester mod, at amerikanere af østasiatisk herkomst, altså kinesere, japanere og koreanere, er overrepræsenterede på universiteterne, både antalsmæssigt og hvad resultater angår.
Det er snart 40 år siden, vi fik en lov om ligestilling i formuleringen af jobannoncer. Dengang grinede folk af overskrifter som "Søges: Servitrice m/k" eller "Brandmand m/k". Nu har vi for længst vænnet os til det. En ud af tusinder af samfundsformynderiske idiotforanstaltninger, vedtaget af halvidiotiske folketingsflertal og gennemført med tvang.
Skarpt.
Og det er også en kvalifikation. Hvis man skal have jobbet via en kvote, så må denne kvalifikation jo næsten per definition mangle.
Super gode betragtninger, Lea!
Personligt kunne jeg da også godt tænke mig at spille center-forward for Arsenal, score mål på stribe, tjene 250 mio. om året og nedlægge en baronesse.
Men det er en drøm og ikke virkelighed (endnu).
I et land hvor nationen i større grad forventer, at den sidende regering tager ansvaret for borgernes velbefindende og "lykke", er det vel ikke fjernt at forestille sig, at fremtidens politikere blier målt på, hvormange drømme de realiserer..
For der er jo så meget i vejen for udlevelsen af en drøm; tag bare hele den omkringliggende verden.. Det er da helt urimelige kår at være stillet overfor. Hvordan skal jeg kunne blive angriber i Arsenal, når der er 10 mio. andre drenge, der også vil! Et flertal af politikere kunne måske sørge for, at vi allesammen kunne få en Arsenal-trøje eller blive indskiftet på skift.. Der er jo masser af muligheder!
Men hvad så med baronessen? hmm..
Dem kan vi vel bare udnævne nogle flere af. Og hvorfor er det iøvrigt kun kvinder, der kan blive baronesser? Det må vidst være en sag for Ligestillingsministeriet.
Kom i sving Villy!
ps. Jeg vil også være angriber i Arsenal, så der må laves kvoter, og jeg vil også gerne "sove med " Baronessen., så der må kunne laves en slags kvote.
A: Er jeg villig til at betale ca. 1 million EUR for den? Nej-tak..
Q: Vil jeg gerne have en veltrænet adonis-overkrop? Ja-tak..
A: Er jeg villig til at bruge 2 timer i et træningscenter, 3 gange om ugen i to år for at få den? Nej-tak..
Q: Vil jeg gerne kunne spille koncert-piano på et top-professionelt plan? Ja-tak
A: Er jeg villig til at træne dagligt 4-6 timer non-stop i ca. 10 år? Nej-tak...
etc etc... Selvfølgelig vil folk "gerne have lederposter". Men der er sørme forskel på "gerne at ville have", og så "gerne at ville ofre den nødvendige tid/indasts/penge" på rent faktisk at opnå målet.
Ergo - DJØF-argumentet holder ikke...
Jakob, Niklas og Kjeld:
Gode betragtninger omkring forskellen mellem at svare 'ja' på et spørgeskema omkring et ønske om en lederstilling og til faktisk at ofre det som en lederstilling typisk kræver. Et ønske om en lederstilling siger nødvendigvis ikke noget om personens villighed til at ofre det, der skal til. (det er selvfølgelig også afhængigt af lederstillingen. Her kan der også være en stor forskel, fx. kan der også være tale om en mellemlederstilling. Men alt i alt indebærer de fleste lederstillinger et ansvar, som ofte kræver mere end en 30 timers arbejdsuge).
Disse betragtninger kunne godt være inddraget i klummen. Jeg synes dog de med lidt god vilje fremgår implicit. Det er jo også begrænset hvor lange klummer man kan kede folk med;)
Camilla:
Takker;)
Morten Broe:
Så vidt jeg er informeret foregår der ikke en generel diskrimination af kvinder. Jeg mener nærmere kvoter er en form for positiv særbehandling af kvinder, der samtidig diskriminerer mænd.
Flere venstreorienterede forsøger ofte at forklare flertallet af mænd i lederposter med, at der sker en diskrimination af kvinder. At de "ikke får lov til at få en lederpost". Jeg mener det argument er dybt forfejlet.
Tag fx. denne DJØF undersøgelse. Den viser, at 3 ud af 4 kvinder ønsker en lederstilling. På samme tid er mænd overrepræsenteret på ledelsesposterne i DK. Mange mener, at dette er et udtryk for diskrimination af kvinderne. De vil jo gerne!
Men der er ingen beviser for, at de bliver diskrimineret. Tværtimod har en ny undersøgelse fra interreach vist, at 84 % af de repræsentativt adspurgte ikke mente, at overrepræsentationen af mænd i lederstillinger var pga. diskrimination af kvinderne. Kun 10 % var af modsatte overbevisning!
Skulle en kvinde blive diskrimineret (eller en mand, for den sags skyld), er kvoter jo stadig ikke løsningen,som du siger. Det vil sjovt nok medføre diskrimination af den anden part.
Her kan man også tilføje pointen omkring at "ville ønske sig en lederstilling" og så til at man faktisk er villig til, at ofre det, der faktisk skal til. Det kunne måske også være en af forklaringerne på forskellen mænd og kvinder i lederstillinger.
Nicolai og Morten Broe:
He he, ja, man kan ønske sig mange ting, men som sagt, det kræver ofte kvalifikationer og hårdt arbejde, nu mindre i kan overbevise "en af de røde" om, at oprette en kvote;)
Er fuldstændig enig med dig i, at jeg hellere vil bedømmes på kvalifikationer end på køn..
Som som engang hørte den ene af forfatterne sige på et foredrag på Københavns Hovedbibliotet, er der ingen ordentlig kvinde, der kunne drømme at blive ansat i en stilling alene pga sit køn.
Ordenlige kvinder ønsker - ligesom andre ordentlige mennesker - lige rettigheder for alle.
Jeg mener det er et forkert ordvalg. Jeg mener det korrekte at sige er, at VILJE kan være et kvalitetsstempel. Viljen til at gå 200% ind for en opgave hvis 100% ikke er godt nok. Og her kommer det element ind jeg tror på : At mænd (ofte) er et ekstremt køn. Alt sættes i spil - også selvom det måske ikke engang er til mandens eget bedste. Beklager hvis det ikke er politisk korrekt - men det synes jeg at jeg ofte passer meget godt.
Tak for din kommentar. Jeg forstår ikke helt din mod-argumentation. Du mener, at viljen til en lederstilling kan være en kvalifikation i sig selv? Det mener jeg kan være en del af kvalifikationen, men ofte er det vel en kombination mellem kompetencer og vilje? Eller mener du udelukkende det er viljen, der kvalificerer en person til en lederstilling?
Det jeg mener med, at ambitioner ikke bør være et kvalitetsstempel i sig selv er omkring den løsningsmodel, der foreslås omkring kønskvotering. Fordi flere kvinder ønsker (har en ambition om) en lederstilling (adspurgt i et spørgeskema), er det vel ikke ensbetydende med, at de alle per definition er kvalificerede? (eller måske har viljen, når det gælder). Det er der nogen der mener, og mener derfor, man skal indføre kønskvotering, så disse kvinder kan komme til posterne. Jeg mener derimod man med dette forslag netop tilsidesætter kvalifikationerne, fordi kønnet bliver afgørende.
Jeg tror såmen ikke jeg kan sige at min kommentar er en mod-argumentation til det du siger:) Det komplementerer det vidst snarere. Hvad jeg vil sige er, at det ofte bare ikke er godt nok at sige, at man har "ambition" eller "et ønske" om en lederstilling. Man skal kæmpe indædt for sagen. Og dette gør kønskvoter ENDNU mere problematiske : Kønskvoter tager fuldstændigt denne kvalitet ud af spillet. En kvalitet som jeg (politisk ukorrekt) mener oftest ligger mere naturligt i mænd.
Faglige kvalifikationer er naturligvis vigtige. Men der kan jo være mange kvalificerede til en stilling.
Tak - denne gang måtte svaret dog være lidt længere undervejs.
Du skriver:
"Hvad jeg vil sige er, at det ofte bare ikke er godt nok at sige, at man har "ambition" eller "et ønske" om en lederstilling."
Det er også præcist det jeg mener med overskriften: Er ambitioner et kvalitetsstempel? Jeg mener netop ikke, at ambitioner (et ønske om en lederstilling) er et kvalitetsstempel i sig selv. Der skal netop også være nogle kvalifikationer til stede, hvilket både kan være faglige, såvel som mere personlige, som fx. viljen til at kæmpe for sin sag, viljen til at ville arbejde mange timer osv.
Og du har ret, ligesom jeg pointerer i mit indlæg, at kønskvoter netop vil tilsidesætte kvalifikationer til fordel for kønnet.
Et topjob kræver altså både kvalifikationer og commitment.
Det er da fuldstændig uden mening at tale om hvor mange kvinder der gerne vil være ledere, hvis man ikke samtidig medtager hvor langt denne vilje rækker mht. tilegnelse af de nødvendige færdigheder og overvejelser om hvor meget afsavn man vil tillade for at opnå det man så gerne vil.
Sportfolk er meget tidligt stillet overfor disse overvejelser. De ved godt at sportsverdenen ikke laver et specielt setup for at alle kan komme til. Det bliver kvinder altså også nødt til at erkende, hvis de vil til tops i erhvervslivet.
Flere artikler fra Politik
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 8 timer og 38 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 9 timer og 30 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 3 timer og 8 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 3 timer og 17 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 9 timer og 2 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 25 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 19 timer og 11 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
Kvinde, sælg din krop! | Damefrokosten
Udgivet for 1 time og 21 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 14:33 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
Fagforeningsmafia: KRIFA medlem forsøgt presset ind i LO
Udgivet for 19 timer og 34 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:30 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: tv2nord.dk
Thorning vil give virksomheder strøre fradrag for investeringer
Udgivet for 1 time og 36 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:52 til Boblere af NickRohde
Kilde: politiken.dk
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu
Udgivet for 1 dag, 3 timer og 53 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:19 til Boblere af Claus Due
Kilde: ekstrabladet.dk
Boligejere kan få smæk i skattereform
Udgivet for 18 timer og 19 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 22:24 til Boblere af Kenneth Eskegaard Nielsen
Kilde: b.dk
Sass Larsen, godt han er tilbage saa S helt kan forsvinde
Udgivet for 21 timer og 31 minutter siden i Politik
Manu Sareen løber fra løfte om kvindekvote-brev - Politiko | www.b.dk
Udgivet for 21 timer og 4 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 21:05 til Boblere af GWT
Kilde: b.dk
Eksperter: Lempelser åbner for flere dårligt uddannede indvandrere
Udgivet for 1 dag, 8 timer og 45 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 10:18 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: kristeligt-dagblad.dk
Så meget rejser Helle for
Udgivet for 1 dag, 3 timer og 30 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:18 til Boblere af Ulrich
Kilde: ekstrabladet.dk
LO: Vi vil gerne arbejde mere - når helvede fryser til
Udgivet for 1 dag, 7 timer og 29 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 09:59 til Boblere af Gold Standard
Kilde: b.dk
Kommunen underkender sin egen byggetilladelse
Udgivet for 1 dag, 10 timer og 8 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 08:56 til Boblere af Rikki Tholstrup Jørgensen
Kilde: rikki.nu
George Lakoff: Socialister ved intet om fornuft - en hjernefejl
Udgivet for 1 dag, 7 timer og 29 minutter siden i Politik
Hvor er appelsinen fra?
Udgivet for 1 dag, 5 timer og 8 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 12:13 til Boblere af Ulrich
Kilde: jp.dk
|
Om Lea Stentoft Frihedsorienteret individ med socialliberale tendenser. Den ene af de to chefredactricer på damefrokosten.com. En aktiv blog om køn,... Se Lea Stentofts profil eller Følg Lea Stentoft |
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 185 klik
Sådan begyndte det. Global opvarmnings bedraget! 25/05 12:52 - 89 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 70 klik
Når moderinstinktet regerer 25/05 09:35 - 67 klik
Leder: Rejsekortet er mit, dit og ingens ansvar | Ingeniøren 25/05 11:36 - 64 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 673 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 663 klik
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu 24/05 14:19 - 519 klik
Restauratør: 3F chikanerer mig hver dag 24/05 11:56 - 424 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

