Er unge uopdragne, eller lærerne dårlige?

Jeg er i en sen alder(30) kommet igang med at tage kørekort

Ikke angivet Ikke angivet,

14/08/2014

Jeg er i en sen alder(30) kommet igang med at tage kørekort.

Jeg er med på et hold af ca. 20 18 årige, en på ca. 50 og så mig.

Vi har teoriundervisning, hvor vi sidder og kigger på en projektor- læreren fortæller, vi giver spørgsmål og hun "svarer".

Jeg ved godt dette ikke er et gymnasie/follkeskole, men jeg vil vove at påstå problematikken er det samme.

Jeg har svagt fulgt med angående den nye skole reform, og den nye rapport der kom ind på disiplin problemet.

Der blev opfundet et nyt buzzword for problematikken- jeg kan bare ikke lige huske det.

Men pointen var ca. at alle nu er enige om at disiplinen er for svag og indlæringen manglende.

Politikerne er igen igen igen, begyndt at ævle om arbejdsgrupper, kommisioner og alt muligt andet blødt pis.


Jeg ved godt at det er en hydra af problemer bla. "dårlig" opdragelse, inklusion af svage elever og mange andre ting spiller sikkert også ind.


Men det jeg oplevede til de teori timer, med primært 18 årige, var nemt at fikse, problemet var for mig tydeligt.


Vi skulle møde kl. 18:00, jeg var der 17:50, der var 2 andre- kl. 18:00 sad de fleste på vores pladser, de sidste fem kom dryssende hen over 10 minutter.

Så skulle folk skrive sig på en seddel med hvilken dag de kunne glatbane kørsel.

Sedlen blev sendt rundt, der var 8 pladser den ene dag, og 11 den anden- det tog 30 minutter!
Helt seriøst, at alle folk fik valgt en dag tog 30 minutter- visse elever gad ikke at sende sedlen videre, og så endte den der.

Læreren sad bare og småsnakkede med en elev der skulle til et eller andet mester skab i fittness.

Da sedlen endeligt næsten var nået rundt gik den i stå 5 minutter ved et bord- efter 5 minutter spurgte læreren så hvad problemet var............ en af eleverne skulle til barnedåb om søndagen, så hun kunne kun om lørdagen.


Så bad hun højt hele klassen om ikke der var en der kunne bytte, men da de 4 drenge der sad foran mig absolut ville køre samme dag- var de urokkelige.

Så åbneder der sig en mulighed- hvis at TO personer begge kunne bytte ville et veninde par godt skifte dag. 

Så efter lang tid frem og tilbage var den er der meldte at han godt også kunne flytte, så veninde parret kunne blive sammen. 

Jeg havde nu spildt en halv time- hvis bare læreren enten havde laddet sedlerne ligge så eleverne kunne kæmpe om det EFTER undervisningen- eller havde holdt lidt øje med når sedlen gik i stå

Men aller bedst havde skåret igennem og havde sagt "Du må spørge om der er nogen der kan bytte efter undervisningen".


Så startede undervisningen- hun fulgte nogle slideshows, og fortalte os om ting- 50% af eleverne sad og kigede på deres smartphones, men pyt med dem, de generer mig ikke- det var de 20% der snakkede.

Dog var det eneste tidspunkt hun gjorde noget der lignede at sætte sig i respekt da en elev fik en høj besked, og begyndte at svare på den, der sagde hun surt "Den der, den får du lige væk"

Der gik 5 minutter så sad han med den igen

Men pyt- det skal hun som sådan ikke blande sig i, vi har betalt for hendes undervisning, hvis de vil smide de penge ud af vinduet må de selv om det- de generer jo ikke mig.


Af og til havde vi nogle spørgsmål, nogle var dumme, andre var gode og relevante- men hendes reaktion var altid nærmest at blive irreteret over spørgsmål.

Hun formåede aldrigt at uddybe "Hvis du kan se xxxx så betyder det at yyyyy".

Ofte var det tydeligt for mig at forstå elevens  spørgsmål, og hvorfor han/hun ikke forstod hvad hun sagde, men hun svarede virkeligt dårligt.


På et tidspunkt da det havde kørt i ring med hende og en elev i et par minutter sagde jeg højt:

"Det er fordi at overhale indenom betyder at overhale højre om"

Så forstod eleven det, men hun gav mig et blik der meget tydeligt fik mig til at forstå jeg ikke skulle blande mig i hendes undervisning.

Fair nok...


Af og til kom vi så til et emne, som næsten ingen forstod, men jeg gjorde da jeg havde læst op på det inden- og hun var meget dårlig til at forklare

Så på skift spurgte eleverne "Hvad så hvis xxxx", "Hvorfor er det sådan?"

Det endte så med "Sådan er det bare!"

Eleverne prøvede ikke på at være på tværs, de havde en oprindelig interesse i at forstå hvordan de kunne deducere hvornår en vej var så bred at de ikke skulle være opmærksom på vejens tilstand.

"Det kan man se- sådan er det bare!"


Så havde vi den simulerede prøve hvor der bliver læst højt- vi ser nogle billeder og skal krydse ting af.

Drengene foran mig snakkede stadigtvæk, og der sagde hun ENDELIGT noget-

"Drenge, de andre kan jo ikke følge med i prøven når i sidder og snakker".

Så var de stille i et par minutter.

Da de så begyndte at snakke igen, overvejede jeg stærkt at sige højt:"HOLD NU KÆFT" 

Da den så skulle rettes havde næsten alle fejl i de første fire, hvor vi ser forskellige skilte der fortæller at det er en "lege zone max 15 km/t" , "gå gade" eller "max 30 km/t zone"

Et af spørgsmålene var  "Skal du være særligt opmærksom på at dette er et område med fartbegrænsning?"

De havde sagt ja, hvilket umiddelbart er logisk nok, men catchen er at

"fartbegrænsning ikke har noget at gøre med fart, det er et term der specificerer at du er et sted hvor der er "max 30 km/t zone""

Det kunne hun ikke finde ud af at skære ned i en enkelt sætning og alle var forvirrede.

Så rækte jeg hånden op og sagde "Så det du siger er at fartbegrænsning ikke har noget at gøre med hvor hurtigt man må køre, men man kun skal sige ja hvis man kan se dét skilt?"

Så fattede alle det, hun blev ikke stødt og undervisningen kunne gå videre.

Nu ved jeg godt at det måske ikke er fair at sammenligne en køreskole lærer med en folkeskole lærer, men så vidt jeg husker var problematikken det samme dengang jeg gik i skole.

Jeg oplevede det bare fra møgungernes side.

Der var 3 typer lærere, dem der altid var sure og råbte som vi hadede men respekterede, dem der altid var flinke og vi godt kunne lide og ikke respekterede, og så den sidste perfekte type

Ham der var flink og rar, men kunne give et kontrolleret møgfald hvor stemmen blev hævet når det var påkrævet og bagefter faldt de ned.

De var få, men de virkede på mig, jeg har været et mareridt for de fleste lærere- men det virkede på mig, og jeg tror det vil på flertallet af unge nu om dage.


Hvis at flertallet af lærere på nogen måde minder om hende jeg har nu kan jeg godt forstå det går dårligt- hun havde INGEN respekt og var inkompetent.

Det virkede som om det hun helst ville var at småsnakke med eleverne.

Men altså, det var så sandeligt ikke kun hendes skyld, de unge var også utroligt uopdragne, larmende, uinteresede og så videre.

Præcist som jeg også var dengang :)

Kilde: