Fagforeningen er roden til alt ondt!
Udgivet for 445 dage siden i Politik
Tilføjet 07/03 10:05 til Boblere af Rikki Tholstrup Jørgensen
Så skal vi til det igen. I dag er tophistorierne i flere medier, at LOs medlemmer overhovedet ikke kan støtte fagforeningens overdrevede checkudskrivning til den røde valgkamp. Faktisk er det kun 31% af LOs medlemmer, der går ind for, at deres fagforening skal yde partistøtte, hvilket bør kalde på en del skepticisme, når fagforeningerne går på barrikaderne for at forsvare medlemmernes interesser. Det kan under ingen omstændigheder være i medlemmernes interesse, at der bruges et to-cifret millionbeløb på at køre kampagne imod regeringen, når 40 % af LOs medlemmer faktisk stemmer på regeringen eller regeringens støttepartier.
Derved bliver beslutningen om at bruge medlemmernes penge på at præge det politiske billede i en retning, som er enerådigt bestemt af pampertoppen, til en SKÆV beslutning, der slet ikke står på mål for de medlemmer, som toppen burde repræsentere. Harald Børstings personlige vendetta mod regeringen vil antyde, at han ved bedre end sine medlemmer, og beslutningen om at smide medlemmernes penge i et stort marketingshul er den rette, hvis f.eks. minimumslønnen skal bevares på nuværende niveau, efterlønnen skal understøttes og de polske håndværkere skal holdes uden for det danske arbejdsmarked. På den måde tager top-pamperen en politisk beslutning på sine medlemmer vegne, hvilket i den grad underminerer et medlemsskab af den forening, der i sin substans burde være apolitisk.
Man kan jo spørge sig selv, om Harald Børsting gør sine medlemmer en tjeneste, når han som øverste ledelse beslutter sig for, at han ved bedre end medlemmerne? Jeg ville personligt blive stiktosset, hvis jeg var medlem af en fagforening, som tog beslutninger hen over hovedet på mig og i den grad var medlems-ignorante. At køre anti-regeringskampagner til flere millioner kroner samtidig med, at der postes fem millioner kroner direkte ned i Socialdemokraterne valgkasse, det er at skide på medlemmernes holdninger og pengepung, og det lugter i den grad af magtarrogance, idet Harald Børsting for alt i verden vil sikre fagforeningens eksistensberettigelse, også i en tid, hvor medlemmerne ikke gider dem mere, og hvor tiden for politiske fagforeninger i virkeligheden er forbi. Og sandelig ikke også om eksistensberettigelsen skal sikres på BEKOSTNING af medlemmerne og ikke FOR medlemmernes egen skyld - se det er arrogant.
Skulle jeg komme med min personlige mening, så skaber mange fagforeninger flere problemer, end de løser, og ofte er deres tiltag med til at slå flere søm i den kiste, som medlemmer i virkeligheden burde skillinge sammen til. F.eks. laver medlemmer blokader mod virksomheder, som forsøger at overleve på et presset marked, også selv om virksomhedsejeren har lavet FRIVILLIGE aftaler med sine medarbejdere. På den måde kan man ikke sige, at fagforeningen opfører sig solidarisk, idet deres tiltag med alt sandsynlighed sikrer, at f.eks. gartneribranchen i Danmark bliver en saga blot, når medlemmer opfordres til at blokere arbejdspladser og på den måde ødelægge andre medlemmers jobmuligheder.
De danske lønninger er blandt verdens højeste, og de forringer konkurrenceevnen, som i virkeligheden skal være med til at sikre, at der er jobs til fagforeningens medlemmer. Derfor går fagforeningen på et to-ægget sværd, for på den ene side skal de sikre deres medlemmer en høj grundløn, men hvad der er vigtigere, så burde de være med til at sikre, at medlemmernes jobs ikke forsvinder til udlandet.
Den helt igennem manglende forståelse for, hvad fagforeningens aktioner og politik betyder for den danske konkurrenceevne og antallet af jobs, der forsvinder fra dansk jord, er enestående i forhold til den position, som fagforeningen har i det danske samfund. Man burde kunne forvente, at fagforeningerne ville tænke en smule mere langsigtet end bare at lave blokader mod arbejdsgivere, fordi der er kommet udenlandsk arbejdskraft på arbejdspladsen. Parolen er tilsyneladende, at man hellere vil sikre en høj mindsteløn til de få, end at sikre arbejde til de mange, for hvis man støtter rød blok, så kan alle medlemmer jo alligevel komme på en offentlig forsørgelse, der er lige så høj, som den løn de polske medarbejdere får i gartneriet.
Fagforeningen tager deres egne medlemmer som gidsler i kampen for at sikre sin egen eksistensberettigelse, og de træffer altså beslutninger, der går imod flertallets holdninger. Det burde afstedkomme en horde af udmeldinger!
Fagforeningerne skal have en tak for at have kæmpet på det danske arbejdsmarked, men kampen har ændret karakter. Den handler ikke mere om mindsteløn, men om at sikre arbejdspladser. Desværre vil fagforeningen ikke være med til at kæmpe for arbejdspladserne, de vil i stedet sikre, at virksomhedsskatten sættes op, at iværksættere og højtlønnede, der skaber jobs brandbeskattes og så vil de sikre, at minimumslønnen til stadighed underminerer dansk konkurrenceevne, og at deres medlemmer har frit valg på hylden over offentlig forsørgelse - kombineret er det en græsk cocktail, der i sidste instans vil fjerne tæppet under det jobgrundlag, som fagforeningen bør hvile på. De graver deres egen grav, og de gør det for medlemmernes penge.
Derfor er der kun en ting at gøre, og det er at melde sig ud af sin fagforening, hvis man mener den støtter et politisk projekt, man ikke kan stå inde for. Hvis man tror på, at velstand bygger på et fundament, hvor der er arbejde til alle, og hvor det offentlige ikke skal kaste om sig med midler til raske og rørige, så bør man ikke være medlem af en fagforening, der støtter rød blok. Hvis man tilmed finder egosocialismens ansigt klamt, så bør man aldrig sætte sine ben i en politisk orienteret fagforening. Hvis man har tiltro til et politisk projekt, så kan man støtte det uden om fagforeningen, for det er ikke fagforeningens opgave at dyrke politik - det er fagforeningens opgave at sikre, at medlemmerne har et job og bliver behandlet ordentligt på arbejdspladsen. I øjeblikket mener Børsting og company, at deres opgave er at sikre offentlig forsørgelse for hele skaren af medlemmer, uanfægtet hvad det vil koste det danske samfund på lang sigt.
Derfor: Meld dig ud af din fagforening og støt op om Facebook-gruppen.
Jeg ved ikke hvor du har de tal fra, det er noget målingspis, jeg kan for helvede ikke undersøge alt selv.
God artikel og helt enig i betragtningerne.
Ordet pamper har aldrig været mere aktuelt; fagforeningernes bosser hæver fede millionlønningerne/multi-million pensioner og ansatte i fagforeningerne hæver i gennemsnit en løn, som er 2-3 gange større end deres medlemmer.
Må sige det er godt skrevet, da det er ord der lige så godt kunne være taget ud af min egen mund...
"Fagforeningerne skal have en tak for at have kæmpet på det danske arbejdsmarked, men kampen har ændret karakter. Den handler ikke mere om mindsteløn, men om at sikre arbejdspladser."
Fagforeningerne skal ikke have tak for mindstelønnen, for det eneste den sikrer er større arbejdsløshed.
Men arbejdsforhold, som f.eks. sikkerheden på arbejdspladsen. Der er der vel en vis berettigelse, eller hvad?
Det er vel i lige så høj grad et spørgsmål om sikkerhedslovgivning. 3F er jo trods alt ikke en politimyndighed, selvom de nok opfatter sig selv som sådan.
Meget præcis og korrekt analyse. Og tilmed velformuleret og holdt i en god og saglig tone. Et forbillede for mange af os herinde. Tak!
Fagforenings mand til Tea party protest.
" Hvorfor tror du at du har ret til dine penge"
Godt indlæg, og blog indlægget om egosocialisterne sidder også lige i skabet!
Alle de fagforeninger jeg har stiftet bekendtskab med,er styret af et medlemsdemokrati.
Såfremt "pamperne" træder på flertallet af medlemsskaren , da overlever de næppe kommende generalforsamling.
Der er altså ingen grund til paniksk indblanding , idet ofrene selv løser problemet..
Fagforeninger i DK har effektivt tillidsrepræsentant-"demokrati". Og de er meget røde. Hvis man som medlem ville møde op og stemme den anden vej ville man dels ikke have nogen at stemme på, dels ikke have nogen betydning, da man ville være ca. den eneste som kom med formål at stemme mod tillidsrepræsentanterne, dels løbe en stor risiko for at blive set ilde til af sin egen tillidsrepræsentant. Altså: ren downside. Derfor er medlemsdemokratiet i en fagforening effektivt af samme nominelle karakter som i stater vi absolut ikke kalder demokratier...
Der er mange der har ondt i sulet over at fagbevægelsen Anvender midler til at reklamere for
foreningernes holdninger.ET hvert medlem kan blive fritaget hvis de anmder om det.
Har de og så den samme holdning overfor erhvervslivet tilskud til politisk arbejde.
Jeg nævner blot nogle enkelte .
A. P. Møller. Asger AAmund, Saxo bank.
Har ovennævnte firmaer mon husket at spørge deres aktionærer. Medlemmer)
Boe Jørgensen
Nej man kan ikke fritages.
Der bruge fx 35 mio i annoncer til fordel for rød blok i en valgkampagne. Det kalder de ikke partistøtte og det skal medlemmerne betale om de så vil det eller ej.
Hvad de så støtter med i form af udleje af mødelokaler og konferencecentre og andre skjulte ting ved jeg ikke, men jeg har min anelse.
Salig Barry Goldwater skrev i sin bog Conscience of a Conservative.
"det er forbudt for arbejdsgiverne at lave hemmelige aftaler, og af gode grunde. De samme grunde burde gælde fagforeningerne....Lad der som en følge heraf føres krig mod alle monopoler - det være sig virksomheder som fagforeninger. Frihedens fjende er den ubegrænsede magt"
hr jørgensen
hvordan kan du i 2011 tale om fritagelse fra en fagforening ?
enhver normalt tænkene ved at der er mange steder du ikke kan arbejde hvis du ikke er medlem af den "rigtige" fagforening.
at du så er af den opfattelse at det kan man melde fra viser blot du lever på en anden planet.
mvh alex christiansen.
Jeg skrev ikke om fritagelse for en fagforening men om fritagelse for at betale for tilskud til politiske
bidrag.
Jeg har nu i en alder af 80 år været medlem af en fagforening i 60 år og det er jeg glad for og stolt over, selv om jeg har arbejdet globalt i mange år hvor min fagforening ikke havde indflydelse.
Der er masser af steder i denne verden hvor man ikke behøver at være medlem af en fagforening.
Men lønnen er som regel også derefter.
De lande hvor der er en stærk fagforening har normalt også den højeste levestandard.
Bare vent og se til Kineserne får dennet stærke fagforenin ger, Så vil de ikke nøjes med en skål ris.
Se TV udsendelsen på torsdag DR 1 BLOD SVED OG T_Shirts
Men alex christiansen kan jo også vælge at være selvstændig.
Boe Jørgensen
Du bavler igen! For ikke så mange år siden var langt de fleste kinesere dybt fattige. Dette er ikke tilfældet mere. En enorm rig middelklasse drøner frem. Kina vil snart overhale DK i velstand.
Jeg skrev ikke om fritagelse for en fagforening men om fritagelse for at betale for tilskud til politiske
bidrag.
Jeg har nu i en alder af 80 år været medlem af en fagforening i 60 år og det er jeg glad for og stolt over, selv om jeg har arbejdet globalt i mange år hvor min fagforening ikke havde indflydelse.
Der er masser af steder i denne verden hvor man ikke behøver at være medlem af en fagforening.
Men lønnen er som regel også derefter.
De lande hvor der er en stærk fagforening har normalt også den højeste levestandard.
Bare vent og se til Kineserne får dennet stærke fagforenin ger, Så vil de ikke nøjes med en skål ris.
Se TV udsendelsen på torsdag DR 1 BLOD SVED OG T_Shirts
Men alex christiansen kan jo også vælge at være selvstændig.
Boe Jørgensen
Prøv at læs hvad Jørgensen skriver, inden du ytrer dig, Det er fritagelse for at støtte et bestemt parti eller partier overhovedet. Men sådan er det måske ikke på den planet du kommer fra Hr. Christiansen?
Rikke Tolstrup Jørgensen.
Fagbevægelsen er en interesseorganisation, med den ene målsætning at skaffe sine medlemmer så mange goder som muligt.
Er nogen utilfredse med det, kan de jo bare melde sig ud.
Er nogen indebrændte som dig over, de udfylder den rolle de er valgt til at udfylde, så er det jo bare om at arbejde for det modsatte.
Men det har ikke en skid med gidseltagning at gøre. Alle kan jo nøjes med at stå i en a-kasse eller melde sig ud.
nej thomas det kan du ikke, der findes flest jobs som du ikke kan have, hvis ikke du står i den "rigtige" fagforening, dette ved enhver, der er fagforenings tvang i danmark, og det er pisse klamt.
mvh alex christiansen.
Pr. lov ved EU at du netop kan!
-frit fagforeningsvalg, og du er velkommen til at prøve at omstride denne!
Helt forkert at man ikke kan melde sig ud af en LO-fagforening i dag. Har I allerede glemt vores mere end 10årige kamp for fagforeningsfrihed. En kamp der, meget overraskende for os, også foregik mod "skriftkloge" fra den siddende regerings repræsentanter der med halve og hele usanheder søgte at hindre os i at sagen overhovedet kom til en prøvelse ved Menneskerettighedsdomstolen
Fint nok at man melder sig ud af fagforeningen hvis man ikke ønsker medlemsskab.
Men dem så melder sig ind i de gule, de er sgu da de usleste.
Det er en ting at man ikke ønsker at betale til LO fagforeningen men at man ønsker at betale til snylterforeningerne som intet gør for deres medlemmer er mig en gåde.
Henrik Madsen
Hvis man betaler til en organisation der ikke vil hælpe alligevel (og det er ifølge dig, ikke mig), så er man vel dum, og ikke ussel.
Hvorfor bruger du ordet 'ussel' i den sammenhæng? Rød 'os og dem'-retorik eller bare et spændende ordvalg?
Har du prøvet at være medlem af ex Krifa?
Der kommer flere og flere medlemmer fordi de er tilfredse med fagforeningen.
De ser arbejdsgiverne som samarbejdspartnere og ikke som fjender - det tror jeg de får mere ud af. At smadre en arbejdsgiver der ikke makker ret har aldrig ført til noget godt.
Fagforeninger var formentelig gode for 30-50 år siden. Nu er de håbløst forældet og tilovers. Opløs fagforeningerne og lav nogle "forsikringssystemer" der er tidssvarende.
@MadsL
Nej de er ikke håbløst forældet og slet ikke tilovers, tværtimod desværre.
Så længe der er arbejdsgivere der snyder, eller prøver på at snyde sine medarbejdere,
Så længe der er arbejdsgivere der udnytter ungarbejdere og sætter dem til job, de ikke må udføre i følge lovgivningen.
Så længe der er lønmodtagere, som får arbejdsrelaterede sygdomme.
Så længe der findes et DI og DA + andre interesseorganitationer,
Så er der brug for fagforeningerne, som stiller sig til rådighed med bistand og juridisk hjælp til medlemmerne.
Så der er i allerhøjeste grad brug for fagforeningerne.
Lige præcis de områder der, er også hvad jeg ser fagforeningen kan bidrage med i dag. Det er ikke lønforhandlingerne som er deres vigtigste job i øjeblikket.
@smil
Hvor læser du jeg er ligeglad med min løn?
Spørgsmålet var om fagforeningerne har deres berettigelse eller ej og jeg anser de punkter jeg skrev som de aller vigtigste. Men grin du bare vidre, der skal ikke meget til at more dig, må jeg gå ud fra.
Jeg er selvstændig. Jeg forhandler min egen løn, og sådan vil jeg helst have det. Jeg vil også hellere gå fra en virksomhed som ikke har ordentlige forhold, end at forsøge at tvinge dem. Jeg har set mange virksomheder, som efter massive opsigelser pludselig indser, at det nok er en god ide at gøre noget ved problemerne. Men det er nok mest i områder hvor medarbejdere er dyre at ansætte og lære op (f.eks. vidensjob).
Min pointe er sådan set ikke, at lønforhandlinger ikke *kan* være vigtige emner. Men i øjeblikket er der store dele af verden vi konkurrerer med, som går til en løn som er meget meget lavere. Mens resten af verden indhenter efterslæbet (og det gør de), er DK nok nødt til at holde igen med lønnen til den enkelte, for at skaffe arbejde til de mange.
Jeg glæder mig til når lønniveauerne mellem landene bliver jævnet ud i fremtiden. Det bliver i sandhed en spændende tid, hvor vi igen kan konkurrere på evnerne, og ikke udelukkende på prisen.
Min egen branche er jo en af dem der outsources ret meget (IT) til Kina og Indien, og jeg under i den grad kineserne og inderne at nå op på vores levestandard. Derfor kunne jeg aldrig drømme om at stille mig i vejen for den udvikling. Jeg ved, at resultatet på lang sigt ikke bliver et fattigt Danmark, men en meget, meget rigere verden for alle. For "sådan er kapitalismen..." ;-)
Vi yder alle støtte til de ved sidste valg opstillingsberettigede partier. Statsstøtten udgør for indeværende år 28kr. pr. stemme. Samtlige folketingspartier står således til en årlig støtte på
omkring 97,5 millioner kr. Hvilken forening skal man melde sig ud af , for at undgå denne støtte.
Et forslag kunne være at stemme blankt. Derved erklæres stemmen ugyldig, hvilket er urimeligt , idet man dog viser sit demokratiske sindelag. Valgloven burde operere med et "fiktivt" parti for politisk hjemløse , dvs. dem der stemmer blankt. Opnår de blanke stemmer et kredsmandat eller når over spærregrænsen, da stå der et antal tomme stole i folketingsalen , svarende til det fiktive partis stemmetal. Der gives naturligvis heller ikke statsstøtte til et ikke eksisterende parti.
Nu har vi jo ligeværd i den vestlige verden. Det er direkte skrevet ind i den amerikanske forfatning og underforstået i de fleste andre. Dermed har man jo også i den liberale tanke frihed til at danne foreninger og andelsbevægelser. Det er ret oldnordisk eller oldindisk ikke at have ligeværd, i Indien er det religiøst bestemt ud fra reinkarnation.
Det gamle Indien var et skod-land, man kan altså også blive lidt for glad for pyramider, hvorfor vi skal have Indien som forbilled er mig en gåde. Det var iøvrigt lidt det samme i de gamle østlande, her havde man nomenclaturaen hvor "nogen var mere lige end andre", medlemskab af partiet blev nedarvet med medførende privilegier, sgu ikke lige min kop te, men den nye religion elsker den slags. Jeg kan personligt ikke fordrage indisk religiøsitet, men det er selvfølgeligt mit problem.
Det er egentlig ret simpelt.
Fagforeningerne kæmper for deres medlemmers rettigheder, man har frit fagforeningsvalg, og derfor bestemmer du selv hvem du støtter op om.
Hvis du meldte dig ind i en fagforening der arbejdede for at du fik lavere løn men flere kom i arbejde, så var dette den agenda du sammen med din fagforening støttede op om.
Desuden er jeg uenig i at fagforeninger kæmper for mere i løn, det er kun den halve sandhed.
De kæmper for at udjævne lønningerne mellem millionæren i toppen og arbejderne på gulvet (der laver det hele)!
Fagforeninger er roden til alt ondt... - for de få der styrer/ejer selskaberne.
Men roden til alt godt for arbejderen på gulvet!
Helt enig - velskrevet artikel med fokus på et af den vestlige verdens største problemer: den infestation man kalder fagforeninger - en socialistisk sygdom der burde udryddes.
Hvis enhver anden virksomhed tilbød det som fagforeningerne tilbyder, ville de blive forbudt for længst... se min artikel her: http://www.180grader.dk/Erhverv-og-finans/uopsigeligt-telefonabonnement-tilbydes
Fagforeningerne har sikret os de gode løn- og arbejdsvilkår, vi i dag arbejder under. Vi burde være stolte af dem.
Altså, lønforholdene kan man ikke udelukkende tilskrive fagforeningerne. Dem som i sidste ende bestemmer lønniveauet er kunderne, og konkurrenterne. Både konkurrenterne til virksomheden, og til konkurrenterne til jobbene i virksomheden.
Hvis en virksomhed lykkes med at forhandle lønnen ned på sine ansatte, hvorefter de selv tjener kassen, vil dette overskud hurtigt lokke konkurrenter til branchen, hvilket ville drive slutpriser og dermed overskud ned.
Ikke korrekt... i vores branche - gartneribranchen - er den gennemsnitlige indtjening pr virksomhed ret præcist rundt 0... alligevel vil fagforeningen have højere løn til de ansatte, flere goder, mv... de er skide lige glade med at deres krav lukker virksomheder og sender ejerne på falittens rand... der er INGEN nåde.
Det kan godt være, at de oprindelige fagforeninger der opstod dengang folk virkelig blev udnyttet og ødelagt gjorde en god gerning - og at de i nogle tilfælde idag også gør det rigtige... men meget ofte udnytter de deres magt til at ødelægge gode virksomheder. Se f.eks. SAS, Lindø, Gasa Odense, CSC, for ikke at nævne de 100-vis af små virksomheder de har lukket fordi man ikke ville give efter for deres ublu krav.
@KristianMoellerHansen
Du har fat i en god pointe "har sikret os"
De sikrer os ikke længere. Den måde de har sikret os på fungerede for 40 år siden. Det fungerer ikke i dag. Så danskerne kan godt være stolte af det fagforeningerne har opnået tidligere. Men i dag er de selv ved at ødelægge den gode historie fordi de for det meste lever i fortiden.
Hvis landbruget skulle agere i samme "tidsalder" som den røde fagbevægelse, så skulle alle de gammeldags mælkespande til at stå ved vejen igen.
En i min nære familie meldte sig ud af Metal for ca. 4 uger siden, som en reaktion på Børstings politiske agenda. Han er glad for de penge han nu har til sig selv ekstra om måneden, og at han ikke længere skal spekulere på at være tvunget til at støtte venstrefløjen. Iøvrigt han i forbindelse med sin udmeldelsen, fået at vide, at man havde indkaldt ekstra telefonvagter pga. en større strøm af udmeldelser de pågældende dage.
Nu har jeg læst et udtal af indlæg , klummer og leder fra habit segmentet og konklutionen er altid at lønnen er for høj og bare skal ned til et Rumænsk niveau så bliver himmelen blå igen.
Men det betyder jo en massiv socialdumpning blandt lønmodtagerne hvis ikke der kompenseres andre steder. Og hvor er det der skal skæres ned for vi kan få den skattelettelse på 30-50% der kræves for bare at komme på Tysk niveau ?
Jeg syntes bestemt også vores skat og afgift helved har taget overhånd og med den lønnedgang på 25kr pr time jeg allerede har været udsat for , ja så begynder det for alvor at tynde ud i rådighedsbeløbet hver måned skatte"lettelses" eller ej .
Vi er mange i industrien og i byggeriget der ER gået ned i løn , og så det kan mærkes. Men underligt nok virker det til at det hverken forholder således bland habit segmentet eller i det offentlige . Og så høre AS til LA´s landsmøde snakke om at kun ansætte 9 for hver 10 der forlader det offentlige og altså INTET om f.eks en lønnedgang på bare 5% ? Hvorfor ? er det kun os privat ansatte lønmodtager der skal ned i løn ?
Er det kun habit segmentets lønslaver der trynes fordi i ikke tør gå i flæsket på dem der jo står for den sænkning af effektiviteten i hyler op om ?
Jeg går gerne til 75kr i timen som i tyskland , med så er der altså ikke til nogen andre end mig selv og mine børn .
Så hvad er det i vil ud over at løndumpe dem i selv skal bruge til at skabe jeres formuer?
Hvad med at forslå en lønnedgang på 5% i staten og det offentlige ?
Er det urimeligt når vi andre allerede er gået 10-30% ned ? Jeg er tjener i dag det sammen som i 2002 hvilket stadig er et stykke fra mindste lønne i mit fag , 9års erfaring op i røven og beskeden om at sætte tempoet op .
Hvor blev solidariteten og ansvaret for hinanden af ? Røg det med til Kina ?
Hov hov... fagforeningen er jo netop IKKE solidarisk... den vil sikre sine medlemmer på bekostning af andre... det handler udelukkende om magt og penge. De er skide lige glade med solidaritet. Bare de selv scorer kassen. Og det gør de... prøv at spørge Børsting om han vil gå til 130 kr i timen ligesom en faglært gartner...?
Det som fagforeningen så ædelt kalder solidaritet er kollektiv egoisme. Du går kun med i fællesskabet fordi du selv kan score en profit på det.
Jeg tror ikke nogen vil melde sig ind i en fagforening for andres skyld. Det er da for egen vindings skyld. flere penge og mere ferie.
Det er noget forfærdentligt sludder, de primære grunde til at man melder sig i en fagforening er de grunde som jeg har skrevet længere oppe i debatten. At I måske personligt selv handler ud fra de grunde som I skriver, skal ikke ligge andre til last, men må stå for egen regning. Så lad venligst være med at pådutte andre motiver som I griber ud af den blå luft.
Kristian, hvis alle arbejderes løn i DK (inkl. de offentlige ansatte) gik f.eks. 30% ned i løn, ville de varer vi producerer også kunne blive op til 30% billigere. Arbejderne ville altså kunne købe op til 30% mere for den reducerede løn. Dertil kommer så øget eksport, flere arbejdspladser, osv.
Jeg er enig i, at jeg ikke finder det specielt sympatisk at bede sine ansatte gå 30% ned i løn, hvorefter man udbetaler sig selv en stor bonus for sin fremragende forhandlingsevne. Jeg ser gerne, at lederne går forrest. Det er min simple ledelsesfilosofi. Man kan ikke bedre andre om at gøre hvad man ikke selv er parat til (med mindre de altså gerne vil, helt frivilligt).
Flere artikler fra Politik
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 9 timer og 38 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 10 timer og 30 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 42 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 4 timer og 17 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 4 timer og 8 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 10 timer og 2 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 1 time og 25 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 20 timer og 12 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
Kvinde, sælg din krop! | Damefrokosten
Udgivet for 2 timer og 21 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 14:33 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
Fagforeningsmafia: KRIFA medlem forsøgt presset ind i LO
Udgivet for 20 timer og 34 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:30 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: tv2nord.dk
Thorning vil give virksomheder strøre fradrag for investeringer
Udgivet for 2 timer og 36 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:52 til Boblere af NickRohde
Kilde: politiken.dk
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu
Udgivet for 1 dag, 4 timer og 53 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:19 til Boblere af Claus Due
Kilde: ekstrabladet.dk
Boligejere kan få smæk i skattereform
Udgivet for 19 timer og 19 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 22:24 til Boblere af Kenneth Eskegaard Nielsen
Kilde: b.dk
Sass Larsen, godt han er tilbage saa S helt kan forsvinde
Udgivet for 22 timer og 31 minutter siden i Politik
Manu Sareen løber fra løfte om kvindekvote-brev - Politiko | www.b.dk
Udgivet for 22 timer og 4 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 21:05 til Boblere af GWT
Kilde: b.dk
Eksperter: Lempelser åbner for flere dårligt uddannede indvandrere
Udgivet for 1 dag, 9 timer og 46 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 10:18 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: kristeligt-dagblad.dk
Så meget rejser Helle for
Udgivet for 1 dag, 4 timer og 30 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:18 til Boblere af Ulrich
Kilde: ekstrabladet.dk
LO: Vi vil gerne arbejde mere - når helvede fryser til
Udgivet for 1 dag, 8 timer og 29 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 09:59 til Boblere af Gold Standard
Kilde: b.dk
Kommunen underkender sin egen byggetilladelse
Udgivet for 1 dag, 11 timer og 9 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 08:56 til Boblere af Rikki Tholstrup Jørgensen
Kilde: rikki.nu
George Lakoff: Socialister ved intet om fornuft - en hjernefejl
Udgivet for 1 dag, 8 timer og 29 minutter siden i Politik
|
Om Rikki Tholstrup Jørgensen Humanistisk kapitalist. Du kan følge min blog på www.rikki.nu Se Rikki Tholstrup Jørgensens profil eller Følg Rikki Tholstrup Jørgensen |
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 159 klik
Når moderinstinktet regerer 25/05 09:35 - 70 klik
Sådan begyndte det. Global opvarmnings bedraget! 25/05 12:52 - 61 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 57 klik
"Høyresiden har hatt rett" -Aftenposten 25/05 13:50 - 52 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 714 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 679 klik
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu 24/05 14:19 - 483 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

