Fattigjul : EB har lært det, nu med budget.
Udgivet for 173 dage siden i Politik
Tilføjet 04/12 12:43 til Boblere af hmadsen
Kilde: ekstrabladet.dk
Så er EB på banen med endnu en klynkehistorie og denne gang har de endelig fattet det som vi er en del som har dadlet dem for igennem flere år, nemlig deres manglende budgetoplysninger.
Sabrina angives at have 5 børn som hun åbenbart har med 2 forskellige mænd med hhv 1 og 4 børn ..
De 4 børn får hun ikke børnepenge for af faderen da de er delebørn. Dette betyder jo så også at hun reelt set kun har halv udgift på de 4 af børnene og hun derfor kun har udgifter til sammenlagt 3 børn og ikke 5 som EB ellers så flot fortæller.
Hendes budget kan ses herunder :
Sabrina Markwarths indtægter på 16.455 kr. om måneden er under OECD’s
fattigdomsgrænse, der for en familie på fire personer (Sabrina og tre af de fem
børn) er 19.335 kr. Kontanthjælp
netto 10.980 kr.
Boligydelse 3219 kr.
Børnebidrag for Simon 1194
kr. (Der udveksles ikke børnebidrag mellem forældrene, der har
forældremyndigheden over hver to af de fire fælles børn.)
ADHD -bidrag til Simon og Sebastian 1062 kr.
Børneydelse 0 kr. (Skat
modregner hele børneydelsen på 2885, fordi Sabrina fra tidligere under
ægteskabet med sin eksmand slæber rundt på en
institutionsrestance.)
Indtægter i alt 16.455 kr.
Husleje 7950 kr.
El 1400 kr.
Vand ud over huslejen 450 kr.
Transport 585 kr. (periodekort til at komme til praktiksted).
Forsikring 200 kr.
Licens 200 kr.
Falck-abonnement til læge- og hospitalstransport 135 kr.
Mobiltid 400 kr.
Abonnement til fitness 350 kr.
Afdrag gæld 1650 kr.
Udgifter i alt på 13.185 giver rådighedsbeløb på 3270 kr.
Det var satme en dyr el-regning... På den anden side, 5 børn, av der bliver spillet noget playstation.
EDIT: Iøvrigt virker hun nu heller ikke helt tabt bag en vogn, hun klynker jo ikke decideret. Lad os håbe hun får det job...
– Hvad synes du om den nuværende fattigdomsdebat?
– Den er skrækkelig. Hvornår kan man nu tillade sig at sige, man er fattig. Jeg har mad på bordet og tag over hovedet, ja. Men ... nej, jeg har ikke flere tusinde kroner at rutte med. Jeg skal vende hver en krone, inden jeg bruger den. Det kunne jeg godt tænke mig ikke var nødvendigt. Det er også derfor, jeg så brændende ønsker mig et arbejde.
Det er jo svært at være uenig i.
Mine kommentarer til budgettet :
Børneydelse modregnes fordi hun ikke har betalt sine regninger til børn i institution.
Hun angiver selv at hun har været arbejdsløs det meste af tiden siden hun var 17 år så hvis hun har sendt sine børn i institution (hvilket kan være en rigtig god ide selvom man er arbejdsløs) så er det altså en udgift som hun selv har påført sig og som reelt set bare er afbetaling på noget gæld som hun selv er skyld i. Med mindre hun havde arbejde lige det pågældende tidspunkt så kunne hun jo have trukket børnene ud af institutionen i de måneder hvor pengene ikke rakte til at betale regningen.
Husleje
Hun har jo så åbenbart 3 børn boende og jeg kan stadigvæk ikke fatte at man ikke er istand til at finde en bolig til 4 personer som koster mindre end 8000 om måneden, man kan jo også af budgettet se at den pris ikke engang er incl aconto til vand og el da de er specificeret ud. (Reel husleje incl aconto vand/el er derfor mindst 9800 om måneden).
Ergo bruger hun ~10.000 om måneden på husleje og el/vand ...
El 1400 om måneden giver et årsforbrug på 16.800 Kr eller godt 8400 kilowatt'timer.
Med mindre hendes bolig er opvarmet med elradiatorer så er det en totalt vild elregning for 1 voksen og 3 børn. I vores husholdning hvor der er 2 voksne og 2 børn og vi har edb udstyr stående og køre i døgndrift bruger vi 6300 kilowatt timer og vi tørretumbler ALT vasketøj ..
Hvis hun opvarmer med EL så kommer den del som går til varme oveni huslejen med aconto ..
Abbonement til fitness Hvis mine penge var knappe så ville jeg nok spare de penge og så løbe en tur ude i naturen istedetfor at stå på et løbebånd. En brugt cykel kunne gøre det ud for motionscyklen.
Afdrag gæld Endnu en kæphest....Hvorfor skal forbrugsgæld medregnes. Hun har selv forbrugt de varer/serviceydelser eller lign. som er skyld i gælden og det kan aldrig være samfundets opgave at give diverse bistandsydelsesmodtagere ekstra penge fordi de skylder Leasy eller banken penge.
Hendes rådighedsbeløb angives til 3270 efter udgifter men jeg syntes jo et mere reelt tal burde være :
3270 Nuværende rådighedsbeløb.
2885 Gæld til det offentlige fordi hun har forbrugt tjenesteydelser som hun ikke har betalt.
2000 Det må være muligt at finde en bolig til "kun" 6000 om måneden
500 Det enormt høje elforbrug bør kunne skæres betragteligt ned (*)
350 Fitness er en luksus, løb en tur i naturen istedetfor på løbebåndet.
1650 Afdrag på gæld er ikke en samfundsopgave at financere.
-------
10655 Kr
-------
Ergo burde det reelle tal hvis man optimerer budgettet og undlader at tage hendes forbrugslån og gammel gæld til det offentlige med være over 10.000 Kr om måneden.
Jeg siger ikke at hun skal lade være med at betale af på sine lån men hvis man bare kan tillade sig at regne sine selvforskyldte afdrag på lånene med så kan hun jo blot låne flere penge og sætte afdraget på disse til 3270 om måneden og komme og sige "Se jeg har 0 Kr i rådighedsbeløb".
Derudover kunne det være rart at have fået at vide hvor længe SKAT modregner de 2885 Kr. endnu og hvor længe der er tilbage på lånet som hun afdrager 1650 på. Bortfalder den ene af de udgifter kan pengene derfra jo kastes efter den anden långiver så det lån kan afdrages hurtigere så man kan blive færdig med de lån.
Vi andre må jo også klemme ballerne sammen og leve for mindre hvis VI tager et lån som skal betales af og VI kan jo ikke bare rende på kommunen eller sidde i EB og klynke over at vi har åh så få kroner.
Henrik Madsen
(*) Med mindre der er tale om elvarme men så burde man kunne finde en billigere lejlighed med centralvarme
+1.
Man må simpelthen insistere på, at penge brugt på gældsafrdragelse naturligvis er en del af nettorådighedsbeløbet. Gældssættelse er IKKE uforskyldt.
Præcist.
Ligesom cigaretter, fitness abbonement, mad til husdyr osv så er gæld ikke noget der skal regnes som faste udgifter.
Som en bekendt sagde i sidste uge da snakken faldt på de 300 hun brugte på hundemad.
"Hvis det er ok at hun skriver 300 til hundemad på som fast udgift, kan naboen som også er bistandsklient så også skrive de 2000 en hest koster om måneden på, eller hvor går grænsen"..
Hvis man selv kan bestemme hvad der skal i hvilken kategori så kan man jo få ethvert regnskab til at gå i nul.
Jeg accepterer at husleje, el, vand, varme, transportomkostninger, medicin, licens, forsikring og den slags kaldes faste udgifter men alt det andet med hundemad, fitness, smøger, gæld og i den dur hører ikke hjemme som fast udgift men må betales af det rådighedsbeløb man så har.
Henrik Madsen
Licens kan ALDRIG blive en fast udgift. Den kan hun afmelde også selvom hun har et TV og hun kan stadigvæk se TV.
Ja i princippet har du ret og alt det der men omvendt så er det jo, uanset hvor latterlig loven er, ikke lovligt at melde sig fra hvis man har muligheden for at benytte DR's tjenester og jeg syntes et eller andet sted at man i disse sager bør nøjes med at tage de ting som åbenlyst og helt lovligt kunne nedbringe hendes gæld og ikke tage gråzone tilfælde med.
Jeg har set sager hvor folk har angivet at de havde den største tv pakke og der kunne man med fordel bede dem om at nedgradere eller afskaffe men at droppe licensen er en gråzone.
Jeg ved godt det ikke helt kan sammenlignes men vi kunne jo også spare hende for 1000 Kr om måneden ved at hun bare fes ned i Bilka og stjal varer for 1000 Kr.
Forstå mig ret, der er masser af lavthængende æbler i hendes budget som man nemt kan argumentere for kunne plukkes, så er der ingen grund til at forplumre debatten med licens, specielt da det er et ret lille beløb i forhold til nogle af hendes andre poster såsom husleje, el og låneafdrag.
Henrik Madsen
Hvis valget står mellem at betale til DR eller brødføde sin familie burde svaret være meget simpelt.
Desuden kan man altid sige at det var en sjusket fejl at man kom til at afmelde licens. Så sker der intet ud over et ny girokort der gælder fra dags dato!
Men som sagt..
Der er rigeligt med let beviselige og lovlige udgifter som er fejlkonteret eller kunne nedbringes med lidt snilde så der er slet ingen grund til at tage så relativt små beløb med ind i regnestykket for at få det til at se helt tosset ud.
Jeg syntes DR diskusionen er vigtig men den er noget mere teknisk og følelsesbetonet og bør derfor ikke bruges her da den fjerner fokus fra de store udgiftsposter som damen "nemt" kunne fjerne eller omkontere.
Henrik Madsen
Jeg ser det på den her måde; hvis hun nu IKKE betalte licens og blev spurgt, så kunne hun jo argumentere udfra det synspunkt, at hun med en almindelig antenne kan se 7 kanaler og da licens OGSÅ koster noget, så har hun valgt OGSÅ at spare dér. Hun kan jo se kanalerne alligevel.
Lad mig lave en analogi; jeg får også medicin. Når jeg henter det på apoteket, så pointerer jeg ALTID at det SKAL være det billigste. Jeg kan ikke undvære min medicin, men jeg kan gøre alt for at finde den billigste.
Jeg har lagt mærke til at alle disse budgettet altid omfatter medicin, men der står aldrig noget om at det er det billigste.
Hvis man er på skideren, så betaler man altså ikke små 200,- om måneden til DR.
Ja, det er jo for sent at råde hende til ikke at føde børn, som vi andre smutter mandler. Ingen bør føle skam eller skyld over ikke at betale licens.
Du mener da ikke seriøst at man er kriminel fordi man vælger at nægte licensbetaling?
Hvem er offeret hvis man ikke betaler licens?
At afmelde sin licens selvom du jvf. dansk lovgivning skal betale for det, er i sagens natur ulovligt. Offeret er alle os andre, som derved skal bidrage med mere.
At du mener licenssystemet er latterligt er fuldkomment irrelevant. Du er skyld i, at jeg skal betale mere i licens.
Jer er rystet.
X siger: I skal allesammen betale Y antal kroner til mig.
Z siger: Jeg vil ikke betale en øre.
X siger: Fint, så må alle de andre bare betale mere.
Er det rimeligt? Hvorfor skal X kunne tvinge nogen til at betale noget som helst?
Sådan fungerer det danske demokrati. Folk har valgt et flertal af repræsentanter, som mener vi skal have en fælleskasse og resssourcerne fordeles. Hvis nogen bryder loven og snyder skal resten betale for dem. Det samme i øvrigt med private forsikringer.
Det kan du så synes er urimeligt.
Hvad med at forholde dig til om det danske demokrati er anstændigt i stedet for at flage med det som om det er guds ord?
Den her "sådan er loven, tough luck" argumentation overbeviser ingen herinde. Bare fordi man er den stærke når man spiller på pøblens hold i et demokrati som det danske gør ikke at man har ret.
Ja, det kan vi da godt diskutere, men det var ikke lige det, der var diskussionens udgangspunkt.
Skal vi så ikke lave en ny tråd? Jeg vil i øvrigt ikke overbevise nogen om noget som helst. Hvad skulle det være? Jeg påpegede bare, at det er ulovligt ikke at betale licens.
Hvor er vi et patetisk folk hvis vi bare ruller rundt på ryggen hvis noget er lov, vedtaget af 179 retards.
En regering som lover befolkningen ét, men så snart de kommer til magten så leverer de noget helt andet. Er det den slags "demokratisk" vedtagne love du nærer så dyb respekt for?
Et samfund hvis love i mere og mere udpræget grad lader hånt om helt fundamentalle rettigheder som den private ejendomsret?
Så jeg spørger: Og hvad så hvis det er ulovligt i dagens Danmark?
Jeg er langt fra enig i nogle af landets love, og jeg nærer ikke specielt dyb respekt for særligt mange politikere.
Hvis den private ejendomsret blev ophævet i DK, ville jeg være uenig i det også.
Men helt ærligt, så hører denne diskussion ikke hjemme i denne tråd, selvom det er et interessant emne.
Så du mener at hvis alle danskere betalte licens, så ville din andel blive billigere?
Mig bekendt er licensbeløbet ikke et udtryk for hvormage der betaler, men derimod et udtryk for hvormeget DR kan presse igennem. Faktisk ville jeg tro at hvis DR kunne få 5.000,- igennem omåret så gjorde de det.
DR bliver tilført et fast beløb hvert år. Hvis der er nogle som uretmæssigt ikke bidrager, så skal resten betale for dem. Det siger sig selv.
Og så lad dem da betale for det. Man må formode, at de, der betaler, mener, at de får, hvad de betaler for.
Ud fra den optik, kan man bare betale for det, man har lyst til.
Jeg betaler, fordi jeg overholder loven. Ikke fordi jeg personligt synes, det er et alletiders system.
Det er ganske simpelt tyveri at undlade licens. Medmindre du ikke har tv, mobil, radio eller internet. Og offeret er alle andre.
Hov, hvorfor kan jeg ikke snyde med de sociale midler, hvem er offeret?
Nu er jeg ikke jurist. Jeg er ret sikker på at man ikke kan blive dømt for tyveri ved at undtalde at betale licens
Du kan blive idømt bøde, hvis du ikke overholder din tilmeldingpligt.
Inddrivelse af gæld til DR kan overgå til Skat.
Ikke i juridisk forstand, nej.
Moralsk kan man vel sige, at det at undlade at betale til fælleskassen er en slags tyveri, fordi vi andre så skal betale for dig og andre. Med hensyn til kontanthjælpsmodtagere skal man jo betale deres licens, uanset om de selv betaler den eller ej.
Næppe!
Er du kontanthjælpsmodtager, så fratrækkes det såmænd bare inden de udbetaler - jeg ved det af meget bitter erfaring!
- men okay, du har betalt kontanthjælpen i første omgang jo;o)
Hvad i alverden laver du hos LA?
Mener du helt alvorligt, at det er tyveri at modsætte sig kravet om tvansgslicens?
Det betragtes som tyveri at downloade musik/film, det må være det samme her. Man skaffer sig adgang til fjernsyn man ikke har betalt for. Hvad vil du ellers kalde det?
Hvad du eller jeg mener om licens er fuldstændig underordnet.
Jeg mener det er forkert at bryde loven, hvis man vil have ændret loven, så skal det ske politisk. Her mener jeg, ligesom LA iøvrigt, at licensen skal opkræves via skatten, fordi det vil spare omkring 200 millioner, som enten kan bruges på andet, bruges på mere tv eller gives som skattelettelser.
Så nej, jeg kunne ikke drømme om at forslå nogle bryde loven. Er der andre love, du mener man bare kan bryde, fordi man er uenig med dem?
Du mangler det liberale gen, Kim. Det gen, som gør, at ethvert offentligt krav får det til at vende sig i maven på dig.
Du er alt for autoritetstro.
Nu er det jo svært at foretage en handling politisk, hvis det ellers er rigtigt at LA går ind for at smide licensen på skatten for det er jeg også imod.
Licensen SKAL afskaffes 100% og så må DR kode deres programmer og dermed kun få penge fra dem som reelt bruger det.
Meget nemt og ingen tabere.
Der er masser af love man kan bryde uden problemer, alene fordi man er uenig med dem:
Sikkerhedsselen, hjelmen på motorcyklen, jointen til aftenkaffen, steroider i træningscenteret - alle forbud, som fratager dig retten til at bestemme over din egen krop.
Hvis DR bare gad kode sine programmer, så var problemet jo løst.
Mener du at det er bedre at kriminalisere alle dem, som er imod licens bare fordi DR ikke gider kode deres udsendelser, fremfor at DR valgte at BESKYTTE sine udsendelser med en kode, som jeg er har et frit valg og jeg vil betale for?
Hvis en lov er demokratisk vedtaget, skal man jo overholde den, ellers er der ikke noget retssamfund.
Hvis enhver bare kan følge de love, som de har lyst til, har vi anarki. Det kunne da måske være meget sjovt.
Hvis et demokrati har ubegrænsede muligheder for at fratage borgerne deres basale rettigheder, er det intet værd.
Ville du også blindt følge flertalsbeslutningen om at dræbe alle førstefødte, hvis den kom?
Nej det ville jeg nok ikke. Men det er også et meget hypopetisk eksempel, som jeg anser for usandsynligt.
Demokrati kan i yderste tilfælde rigtigt nok excellere ud i absurditeter som f.eks. nazisme
...og langt mere moralsk forsvarligt.
Alle love er udtryk for tvang. Tvang er det modsatte af frihed. Alle frihedsorienterede mennesker bør derfor afsky alle love, uanset om de høster andres penge, eller selv bliver høstet.
At lægge sig på ryggen, og acceptere alle love, fordi man nu engang er født ind i et demokratur man aldrig blev bedt om at tage stilling til, er himmelråbende åndsvagt.
Loven om licens er et klassisk eksempel på, at en politisk elite stikker drænrøret i danskernes lommer, og beder dem klappe i taknemlighed når pengene er stjålet. Og det hele foregår i demokraturets og public service-løgnens hellige navne.
Det jeg siger er at kan hun skaffe flere tusinde kroner ved at gøre "simple" og lovlige ting så er det lidt navlepilleri at starte en diskussion op om 200 om måneden til noget som man lovmæssigt skal betale.
Licens diskussionen er i høj grad en moralsk diskussion så længe reglerne er så latterligt skruet sammen.
Jeg siger....Lad os plukke de 100 æbler der hænger nederst på træet som vi nemt kan nå fra jorden men du forsøger at tale for at man også skal have de 2 højthængende og svært tilgængelige æbler med ...
Henrik Madsen
Jo jo bevares, man kan også gå hen i supermarkedet og stjæle. Der er mange måder, man kan berige sig selv på ved at bryde loven.
Præcis! Plus/minus huslejenedsættelsen (en flytning kræver lidt kapital og der kan være andre grunde til at blive boende, hvis vi er rigtig flinke), så vil hendes reelle rådighedsbeløb altså mindst være 8655kr./måned.
hmadsen:
elregning kan nok ikke skæres længere ned. Hendes børn, som har den såkaldte ADHD, vil nok skrige op, når de ikke må se TV hele tiden.
Helt enig! Tidligere overforbrug kan ikke tælles med i budgettet... det er ikke det offentliges opgave at udrede gammel gæld på den måde. Hun kan erklære sig selv konkurs hvis hun ikke kan klare afdragene... det må f.eks. selvstændigt erhvervsdrivende gøre - også selv om en evt. konkurs skyldes det offentliges stigende afgifter...
+10
Helt ærligt!
Synes du hun piver? Hun forklarer hvordan hendes budget er, og det er stramt, men hun betaler af på sin gamle gæld sådan som man bør gøre, det vidner om moral. Hun erklærer hendes situation er selvforskyldt og at hun kæmper for at komme i arbejde.
Og jeg ved ikke hvorfor at folk tror man "bare stopper med at betale sin gæld" fordi man bliver arbejdsløs, selvfølgelig gør man da ikke det. Det rager jo dybest set ikke kreditoreren om man har arbejde eller ej.
Skæld systemet ud, hende her virker da til at have den rette moral, selvom der er truffet nogle dumme valg, så tager hun dog ansvaret for dem.
Jamen hende her piver da helt tydeligt ret meget mindre end de andre sølle pjok som EB har fremvist men vi må lige holde fast i at hun selv har valgt at deltage i EB's artikelserie "fattigjul" som er en kampagne som skal fortælle befolkningen at der altså findes fattige og som skal være med til at lokke pengene op af lommerne på folk og ned i folkekirkens nødhjælp's kasse så de kan lege julemand og uddele julekasser.
Ergo bliver hun i den kontekst udstillet som en der er så stakkels og fattig at hun er nødt til at have julehjælp udefra og dermed er hun vel en stakkel.
Henrik Madsen
Kim Ursin,
hvis ikke pengene er der - så er pengene der ikke!
Og helt ærligt - hvorfor er det at ALLE skatteydere skal finansiere hendes forbrugsgæld via deres skat?
Helt enig.
Dog får alle der har gæld jo deres gæld medfinanceret via deres skat.
Hvis jeg har et lån kan renteudgifterne jo trækkes fra.
Dog ændrer det ikke på din påstand i forhold til damen for hun har jo også den mulighed udover at hun betaler gælden af med penge hun har fået af staten til at starte med.
Henrik Madsen
Dog får alle der har gæld jo deres gæld medfinanceret via deres skat.
Nej, nogle får renteudgifterne medfinansieret. Men andre gør ikke - f.eks. hvis de låner uden om de officielle kanaler. Så afholder de selv renteudgifterne, eller scorer en dummebøde. Eller et nyt og uventet job på en massageklinik.
Staten udbetaler et beløb og så er det op til hende at beslutte hvordan de penge bruges, det skal vi jo ikke blande os i.
Jeg må sige jeg selv er blevet overrasket over hvor højt et beløb vi udbetaler i kontanthjælp, det kan vel end ikke betale sig for hende at modtage dagpenge. Og et job i Netto skal hun da være idiot for at tage.
Hvis man går til Fitness for 350kr./måned, afdrager på gæld med 1.650kr./måned, bruger for 16.800kr./år i strøm og for tilbageholdt hele børneydelsen på 2.885kr./måned fordi man skylder det offentlige penge for institutionspladser, så er man ikke fattig.
Læg i iøvrigt mærke til at gummi-diagnosen ADHD er tildelt 2 af børnene hvorved hendes indtægt stiger. Og som hmadsen påpeger, så er det ikke 5 børn hun forsørger men 3 "fuldtidsbørn".
En ekstra detajle er at hun ifølge sin semi-åbne Facebook profil selv melder ud at hun har 4-7 tatoveringer og er fan af FDM Travel og et navngivet hotel i Alanya i Tyrkiet. Det er ikke ligefrem nødvendigheder..
Helt enig. Hun kan kun takke sig selv for at hun ikke har flere penge.
Hvem vælger dog også at få så mange børn, når man ikke har råd til dem? Er det virkelig forbudt stille spørgsmåltegn ved om man skal have så mange børn-
Det rigtig lumre svar er jo at hun faktisk står til økonomisk vinding ved at få børnene..
Pointen er at ydelsen skal gå til børnene, men hun betalte i hvert fald i en periode ikke for deres institution kan vi konkludere. Ligesom hendes fitness abonnement heller ikke hjælper de stakkels unger.
Uden børnene ville hun skulle leve på et langt strammere budget - og hvis man kanalisere børnenes penge ind i egne gældsafdrag og tatoveringer, så er der jo plads til et større personligt forbrug kan man se.
Der er nogle fuldstændigt syge incitamenter ved at få børn ja. Du ser desuden at de altid skubber børnene foran sig i medierne. Medierne æder det simpelthen råt!
Netop! Vores tildeling af børneydelse baserer sig sympati med de stakkels børn - men bliver reelt brugt på at afdrage gæld for moderens tidligere forbrug. Ergo vil hendes forbrugslån blive tilbagebetalt tidligere hvis hun fik et par unger mere..
Det er ofte kernen i mange fattigdoms snakke.
Helt enig. Hun kan kun takke sig selv for at hun ikke har flere penge.
Hvilket hun jo faktisk også gør :-)
3250 kroner til sig selv, hun har børnene i 2 uger om måneden, så det er bestemt muligt at leve for, faderen betaler vel også en del af tøj, sko etc. Ingen dans på roser, men det er fair nok på kontanthjælp.
Mit problem er, at for at før hun har samme rådighedsbeløb som nu (og det er jo ikke hendes skyld) så skal hun altså have et temmelig vellønnet job.
Enig i at der mangler incitament, det siger hun jo også selv.
Desuden MÅ de lån og den restance til kommunen vel være tilbagebetale på et tidspunkt og til den tid bliver der jo noget mere at rutte med. Hun må bare klemme ballerne sammen og se at få gælden ud af verden ligesom alle andre lønmodtagere som har optaget et lån.
Henrik Madsen
Det rager mig når kvinden stiller op i Ekstrabladet, anlæggger sit bedste "tiggerface", skubber børnene ind foran sig, får fotografen til at tage et billede i fugleperspektiv og det hele bare skriger send flere penge.
Hvorfor laver EB aldrig en vinkel, der handler om hvor mange ekstra der ryger ud i arbejdsløshed pga. regeringens syge politik? Hvorfor aldrig en vinkel om hvorfor virksomhederne ikke ansætter folk på grund af høje skatter og lønninger? Osv.
Enlig svale gør ingen sommer. EB er i sin gode ret til at bringe disse "fattigdomshistorier", men journalistikken i dem er bare under al kritik.
Med de høje bistansydelser der er i dette land samt dobbelt op på sække med guld hvis man har unger, er der ingen fattige - Kun folk der er dårlige til økonomi.
Der er en grund til medierne aldrig har bragt en historie om en fattig familie!
Jeg tror godt, vi kan gå ud fra, at billedet er fotografens fortjeneste. Og så synes jeg heller ikke, hun klynker.
Men bortset fra det har du da helt ret, selvfølgelig rager det andre, at hun har valgt at føde fem børn, når hun aldrig har været på arbejdsmarkedet og kke har haft en realistisk formodning om at kunne forsørge dem selv.
Som jeg læser det så er det den ældste søn hun har med en anden mand og de 4 yngste er med den samme mand som hun så ikke er sammen med mere men som hun deler børnene med.
Henrik Madsen
Tak, hmadsen og Froggy. Det er - som det plejer at være i disse publicerede fattigdomstilfælde - et underligt budget, hvad "faste udgifter" angår.
Synd for børnene, at deres mor ikke har styr på tingene. Synd for moderen selv? Tja, på samme måde som det er synd for en spritbilist, når han kører galt.
Hvis man medregner den ydelse på 2885 som hun bliver modregnet men som hun jo reelt set får men blot bruger til at betale gammel gæld så bliver hendes rådighedsbeløb pludseligt ikke de 16.455 som EB angiver er under fattigdomsgrænsen på 19.335.
16.455+2.885 = 19.340
Ergo får Sabrina faktisk reelt set 5 Kr. mere end fattigdomsgrænsen er og dermed er hun heller ikke fattig, selv ikke efter de opskruede kriterier som OECD benytter.
Henrik Madsen
Der står det er for en familie med 4 personer som i dette tilfælde er damen og 3 af hendes børn.
At det så også virker tåbeligt med et statisk beløb for 4 personer uanset om der er tale om 2 voksne og 2 børn eller 1 voksen og 3 børn er jo så også en angrebsvektor.
Man må formode at 2 voksne og 2 børn på 16 år spiser en del mere mad og dermed alene på madbudgettet er dyrere end f.eks 1 voksen og 3 små børn men alligevel er det samme beløb som bruges.
Henrik Madsen
– Den er skrækkelig. Hvornår kan man nu tillade sig at sige, man er fattig. Jeg har mad på bordet og tag over hovedet, ja. Men ... nej, jeg har ikke flere tusinde kroner at rutte med. Jeg skal vende hver en krone, inden jeg bruger den. Det kunne jeg godt tænke mig ikke var nødvendigt. Det er også derfor, jeg så brændende ønsker mig et arbejde.
Flere tusinde kroner at rutte med - det har vi andre sq heller ikke og hver en krone vendes - må jeg byde velkommen til den virkelige Verden?
Børneydelse 0 kr. (Skat modregner hele børneydelsen på 2885, fordi Sabrina fra tidligere under ægteskabet med sin eksmand slæber rundt på en institutionsrestance.)
Trist - men hendes eget problem!
Det er hende - og hendes exmand - der skylder penge, og det bøder de så for nu!
Afdrag gæld 1650 kr.
Hun kunne eventuelt få sat dette afdrag ned, imens hun betaler af på den pasnings-restance hun har!
Ja den faldt jeg også over.
Altså den der med at hun godt kunne tænke sig at ikke skulle vende hver krone.
Efter min bedste overbevisning skal bistandsydelser netop ikke være større end at man er nødt til at vende hver krone.
Det er når man ikke behøver vende hver krone at beløbet er blevet for højt og man mister lysten og incitamentet til at få et arbejde. Det skal helst være sådan at kun dem med arbejde har mulighed for ikke at vende hver krone for det vil være et kraftigt incitament til at gøre alt for at skaffe sig et arbejde.
Dog lyder det jo ihvertfald udaftil til at damen her har lysten til at få et arbejde selvom det virker underligt at hun så åbenbart har været arbejdsløs det meste af tiden. Der har da igennem de sidste 20 år været flere perioder hvor det ikke var nær så svært at få et arbejde som det er nu. Man kan mistænke hende for måske ikke reelt set at være så interesseret i alt det der arbejde som hun foregiver i artiklen eller også er hun bare ikke særlig god arbejdskraft af en eller anden grund som ikke nævnes.
Henrik Madsen
Det skræmmende er nok det, at kvinden siger det helt rigtige. Jeg ønsker mig brændende et arbejde, så jeg ikke skal vende hver en krone. Hun har altså den klare forventning at når hun finder et arbejde, så stiger hendes indtægt med 4-5.000 kroner efter skat. Problemet er bare at hun risikerer faktisk at miste penge på at tage et arbejde.
Dét er skræmmende.
29 årige Sabrina og hendes 11 årige søn Simon..
Gravid som 18 årig.
Man kommer til at tænke på "de unge mødre"...
Henrik Madsen
Hun blev ikke gravid som 18-årig.
Hvis hun er 29 og sønnen 11 i dag, så er det mellem 11 år (hvis de har fødselsdag samme dag) og 11 år og 364 dage (hvis der er næsten et år mellem deres fødselsdage og de ligger rigtigt) siden, at hun fødte ham. Det gør hende til et sted mellem 17 og 18 år gammel, da hun blev mor for første gang.
Smid 9 måneders graviditet oveni, og hun blev gravid som 16- eller 17-årig. Flot opdragelse, far og mor.
Det er vel egentlig meget enkelt. Hvis hun blev gravid før hun blev 18, så må det bare være hendes forældre der bærer det økonomiske ansvar for hendes børn, da de bærer ansvaret for hende.
Budget 101 for journalister:
Såfremt børneydelsen bliver tilbageholdt for at nedbringe gæld, så er det ikke korrekt bare at fjerne den.
Børneydelsen burde lægges oven i hendes indkomst og et tilsvarende beløb lægges oven i under "afdrag på gæld".
Klart hun er fattig, men det er hun altså fordi hun samtidig med at hun har sat fem børn i verden har valgt at gældsætte sig. Dårlig kombi.
Hvad kan vi lære af dette?
Stort set alle der mener de er fattige, kan ikke finde ud af basal økonomi samt at det er selvforskyldt!
Journalisterne i Danmark kan ikke finde ud af basal økonomi
Kan det komme bag på nogle, af der ikke blev kørt mere på Fair Løsning af medierne?
– Selvfølgelig skal der spares. Men juletræet skal vi have råd til
Da jeg var barn har vi nogle år sparet juletræet væk, så der var flere penge til f.eks. julemad og gaver. I stedet brugte vi en stor stuebirk eller gummipalme, som vi pyntede op, og lagde gaver under :-)
Så det mærkeligt ud? Ja. Ville vi hellere bruge pengene på mad og gaver? Ja. Var vi kede af det? Nej, vi var glade for, at pengene på den måde strakte lidt længere.
Med de rådighedsbeløb (selv når vi bruger de rådighedsbeløb som de angiver, jeg er ikke enig i deres definition af dette) så vil jeg nu påstå at det burde kunne lade sig gøres at holde en ganske udemærket jul, hvis man blot tænker jul fra november. Julegave 3-500 kroner pr. barn, julemiddag+juleslik 3-400 kr. Det burde sagtens kunne lade sig gøres. Hende der havde et barn har altså måske en ekstra udgift i julemåneden på 6-800 kroner.
Og synes man det er helt katastrofalt kunne man jo spørge hende nede i nr. 16, der sidder alene juleaften om hun vil spise med og deles om julemiddagen....
Men fem børn SKULLE hun altså have!?
Ja hvorfor ikke? Staten betaler jo med garanti altid alt, så hun behøver da ikke tænke på at arbejde eller spare op til at kunne få børn.
Det var også min tanke.. Troede hun at man blev rig af at få mange børn ??
Lige som så mange andre er hun slave af fortidens synder og dårlige valg. Hvis hun ønskede det, kunne hun bl.a. flytte til noget billigere et andet sted.
Prøv at sætte samme budget op hvis hun f.eks. arbejde som ufaglært gartner: indtægt ca. 20.000 kr/md FØR skat... og se om det giver mere eller mindre... jeg kan godt afsløre, at motivationen til at finde et job nok ikke bliver større, hvis det er pengene man går efter...
I stedet for en fattig jul offer-historie burde EB have taget den positive vinkel med en kvinde, som gerne vil gøre noget for at ændre sin situation. Synes nu heller ikke, at hun som sådan 'klynker'. Når hun nu er så motiveret burde det faktisk være en let sag for jobcenteret at støtte hende i at tage eksempelvis en uddannelse. Men hvor motiverende er jobcentrene på disse menneskers vegne - jeg ved af erfaring stort set nul. Har selv haft at gøre med en topmotiveret kontanthjælpsmodtager, som gang på gang stødte panden mod en mur på jobcenteret. Vi fandt så selv en vej frem i fællesskab og i dag er hun faktisk butiksejer.
Her er endnu et budget fra en anden historie, orker ikke at oprette flere artikler da EB spytter dem ud på samlebånd.
http://ekstrabladet.dk/nationen/julehjaelp/article1668864.ece
Lone Kiærs indtægter på 19.736 kr. svarer næsten præcis til OECD’s
fattigdomsgrænse på 19.335 kr. for en familie på
fire.
Kontanthjælp 8980 kr.
Boligydelse 3219 kr.
Børnepenge 3579 kr.
Børneydelse 2297 kr.
Eneforsørgertillæg fra kommunen 1661 kr.
Indtægter i alt 19.736 kr.
Husleje 5889 kr.
Boligindskudslån 700 kr.
Varme og vand 1260 kr.
El 280 kr. (usandsynligt lavt beløb, red.)
Telefon og internet 644 kr.
Tv-pakke 110 kr.
Licens 192 kr.
Medicin 1000 kr.
Transport 800 kr. (buskort til datters skolegang)
Forsikring 220 kr.
Afdrag på gammel gæld 3000 kr.
Familiens fritidsaktiviteter 1590 kr.
Udgifter på i alt 15.685 kr. giver et rådighedsbeløb på 4051 kr.
Mine kommentarer :
Det er påfaldende at redaktionen syntes at 280 om måneden til strøm er urealistisk lavt og at de skriver det når de ikke findet 1400 om måneden urealistisk højt.
Igen er der et lån med afdrag på 3000 som ikke kommer under faste udgifter og så er der et punktet Familiens fritidsaktiviteter på 1590 som jeg ikke kan acceptere ikke bliver penslet ud.
Kunne "fritidsaktiviteter" dække over smøger evt ?
I selve artiklen :
http://ekstrabladet.dk/nationen/julehjaelp/article1668863.ece
Står der at hun har måttet sige nej til datteren som gerne ville gå til gymnastik.
Min datter på 5 går til gymnatisk og det koster os 400 for en sæson som er ~ 6 mdr een gang om ugen.
Der er ikke meget logik i at man bruger 1590 til "familiens aktiviteter" men ikke har råd til at bruge 400/6 = 66 Kr. til datterens gymnastik.
Jeg tror at "Familiens aktiviteter" er en skraldespand hvor man har smidt de udgifter som man ikke ønsker at udspecificere. Det virker ihvertfald underligt at familien har råd til at bruge 19080 Kr. om året blot til "aktiviteter".....Tobak virker mest sandsynligt...
Henrik Madsen
Kontanthjælp 8980 kr.
Hvis dette er hvad hun får udbetalt - så har hun gæld til det offentlige, eller betaler børnepenge til et barn der ikke bor hjemme!
Telefon og internet 644 kr.
Sift til skyline og M1 - så kan dette gøres for 249 pr- måned
Husk lige med telefon og internet så er der tale om :
En internet forbindelse
Tre mobilabbonementer til hende selv og de ældste piger
Internet er måske 200 og så er det tale om 444 til 3 mobiler hvilket ikke er helt vildt men dog alligevel burde kunne nedbringes hvis man nu er så fattig som hun mener hun er.
Henrik Madsen
Pigerne er 13 og 16 år ifølge EB - de må ud og have sig et fritidsjob sådan at de kan betale for deres telefoni!
Personligt fik jeg fritidsjob som 13 årig og mobil som 15 årig. Jeg døde ikke af at gøre tingene i den rækkefølge, men nu til dags skal man vel have iphone fra man er 10 år.
Ekstrabladet trækker konsekvent stregen forkert mellem faste udgifter og rådighedsbeløbet, sådan som jeg ser det.
Gammel gæld, TV pakke og "familiens" aktiviteter er for eks. ikke faste udgifter i mine øjne.
Generelt synes jeg, de familier de finder har rigtig høje indtægter, men tilsvarende store udgifter. Som sædvanligt er problemet derfor for højt forbrug fremfor for få penge.
Men i alle/begge eksemplerne er der jo en gæll.
Hvis man f.eks. er arbejdsløs akademiker får man max 16.597 udbetalt pr måned i dagpenge - hvilket efter skat er max. 9.000 - 9.500 kr. Og her gives normalt ingen boligsikring osv.
Til mad er der ofte max 2.500 til 3.300 kr tilbage. Sådan er det for nogle af mine bekendte. (Den ene er nu kommet i job - som ikke-akademiker). En anden jeg kendte havde endnu mindre til rådighed til mad pr måned.
Studerende på SU har det heller ikke altod så godt.
Dette betyder, at jeg mener de offentlige overførelsesydelser er i overkanten.
Hvis man f.eks. er arbejdsløs akademiker får man max 16.597 udbetalt pr måned i dagpenge - hvilket efter skat er max. 9.000 - 9.500 kr.
Så har man stort set ingen fradrag, og bor i en mega rød kommune. Jeg kender en som har >13.000 kr. udbetalt på højeste dagpengesats.
Og her gives normalt ingen boligsikring osv.
Det kommer helt an på familiens samlede økonomi, og leje-boligens størrelse og pris.
Hvis disse budgetter blev gennemgået af en kritisk økonom eller revisor, ville der ikke være nogen fattigdomshistorier at offentliggøre, i hvert fald kun med talrige fodnoter, og så er det jo heller ikke længere EB- eller SF-stof.
Altså: Det er tarmgas i en bristefærdig ballon.
EBs "fattighistorier" er kvalmende. Det er ikke andet end folk der bare ikke kan finde ud af at styre deres økonomi. Efter at EB er begyndt at trykke hyle-historier om bistandsklienternes økonomi er jeg virkelig blevet chokeret over hvor meget luksus mange bistandsklienter har råd til at leve i.
Det er en hån mod det arbejdende folk, at de skal betale skatter til at nogle mennesker kan bo i store lejligheder, gå i fitnesscentre, se TV-pakker, ryge cigaretter, fråse med EL, vand og varme, holde kæledyr - og ikke mindst - at skatteyderne skal betale deres gæld!
Hvad vil LO osv. gøre ved det? Kræve højere løn eller lavere skatter? Vil LO kræve en betalingsmur rundt om alle større byer eller hvad?
Faktisk så er højere minimumslønninger een af de røde løsninger.
"Så det kan betale sig at arbejde".
... for virksomheder, der ikke har råd til at drive forretning i Danmark, gætter jeg ...
Sjovt nok som at man ikke må kommentere på de artikler der handler om fattigdom men når der kommer "breaking news" om sårede eller døde soldater så skal der bare kommenteres løs.
http://ekstrabladet.dk/flash/udlandkendte/article1668918.ece prøv at se kommentarerne:)
Som det er godtgjort 1000 gange i denne tråd og tidligere tråde, så
- er EB.dk's forståelse af privatøkonomi forankret et sted mellem SF og Ø
- er deres journalistiske kildebehandling tendensiøs, uærlig og manipulerende
- er deres behandling af hele debatten om fattigdom hos passivt forsørgede forudindtaget og uintelligent.
Det nemme havde været at ignorere sinkerne, men da de udgør en vigtig komponent i den vigtigste politiske debat siden man optog en ærlig debat om indvandring, så er det jo umuligt at holde sin kæft.
For først gang er jeg begyndt at kommentere den slags på min facebookprofil. Det har kostet næsten 20 "venner" (ca 5%). Kan ikke sige jeg savner dem.
Jeg vil gerne undskylde overfor den stakkels kvinde og skatteyderne, at jeg har befrugtet hende fem gange - ganske imod hendes vilje vel at mærke. Hendes økonomiske situation er derfor ikke selvforskyldt.
Har I bemærket at der er lukket for kommentarer til disse klynkehistorier?
Hvorfor kalder man det fattigjul, når hovedpersonen ikke selv synes at hun er fattig? Det er sgu da et selvmål!
Ja jo. Nogle gange at det svært at tillægge den slags motiver til alle de grædende fjolser. Men hvis det er korrekt, så elsker jeg det. Og egentlig tror jeg du har ret.
Kapitalismen er en smuk ting.
Flere artikler fra Politik
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 9 timer og 51 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 54 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 10 timer og 42 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 4 timer og 30 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 4 timer og 20 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 10 timer og 14 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 1 time og 37 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 20 timer og 24 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
Kvinde, sælg din krop! | Damefrokosten
Udgivet for 2 timer og 33 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 14:33 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
Fagforeningsmafia: KRIFA medlem forsøgt presset ind i LO
Udgivet for 20 timer og 47 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:30 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: tv2nord.dk
Thorning vil give virksomheder strøre fradrag for investeringer
Udgivet for 2 timer og 49 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:52 til Boblere af NickRohde
Kilde: politiken.dk
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu
Udgivet for 1 dag, 5 timer og 5 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:19 til Boblere af Claus Due
Kilde: ekstrabladet.dk
Boligejere kan få smæk i skattereform
Udgivet for 19 timer og 32 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 22:24 til Boblere af Kenneth Eskegaard Nielsen
Kilde: b.dk
Sass Larsen, godt han er tilbage saa S helt kan forsvinde
Udgivet for 22 timer og 43 minutter siden i Politik
Manu Sareen løber fra løfte om kvindekvote-brev - Politiko | www.b.dk
Udgivet for 22 timer og 17 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 21:05 til Boblere af GWT
Kilde: b.dk
Eksperter: Lempelser åbner for flere dårligt uddannede indvandrere
Udgivet for 1 dag, 9 timer og 58 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 10:18 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: kristeligt-dagblad.dk
Så meget rejser Helle for
Udgivet for 1 dag, 4 timer og 42 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:18 til Boblere af Ulrich
Kilde: ekstrabladet.dk
LO: Vi vil gerne arbejde mere - når helvede fryser til
Udgivet for 1 dag, 8 timer og 41 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 09:59 til Boblere af Gold Standard
Kilde: b.dk
Kommunen underkender sin egen byggetilladelse
Udgivet for 1 dag, 11 timer og 21 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 08:56 til Boblere af Rikki Tholstrup Jørgensen
Kilde: rikki.nu
George Lakoff: Socialister ved intet om fornuft - en hjernefejl
Udgivet for 1 dag, 8 timer og 41 minutter siden i Politik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 159 klik
Når moderinstinktet regerer 25/05 09:35 - 70 klik
Sådan begyndte det. Global opvarmnings bedraget! 25/05 12:52 - 61 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 57 klik
"Høyresiden har hatt rett" -Aftenposten 25/05 13:50 - 52 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 714 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 679 klik
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu 24/05 14:19 - 483 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

