Formynderi: Hvorfor må danskerne ikke administrere deres feriepenge selv?
Udgivet for 647 dage siden i Politik
Tilføjet 17/08 15:54 til Boblere af Anders Samuelsen
Kilde: blogs.jp.dk
Hvorfor er det at S, SF, V, K og DF ikke for længst har afskaffet det formynderiske feriepengesystem?
Du skulle bare have sagt, du havde en veninde, der var gravid. Evt. flere. Måske må du gifte dig med en, men det vil nok være diskrimination iflg. vores statsbetalte do-gooders.
Feriepengeordningen er ikke "formynderi", sikke noget pjat. Det ville være formynderi hvis man TVANG folk til at holde ferie for KUN de penge, sagde at folk SKULLE bruge pengene på "ferie" osv. Feriepengeordningen koster ikke en virksomhed noget som helst ekstra, og giver en opsparet "indsprøjtning" til mange lavindkomstgrupper - det er jo reelt opakkumuleret løn.
Fint at afskaffe feriepengeordningen, det kan jeg ikke se noget problem i, isoleret set - men at afskaffe ordningen med henvisning til, at det er "formynderi" er slet ret, undskyld mig, noget regulært vrøvl.
Dertil kommer ATP som har mange ansatte til at behandle ordningen.
Min anke er blot, at Anders Samuelsen som tidligere fokuserer på de virkelige strukturelle problemer, og ikke sådan noget populistisk pjat som feriepenge. Der ER ikke noget problem, hvad angår feriepengeordningen, med mindre at det at udbetale løn i sig selv skal problematiseres.
Dertil kommer, at det er mere besværligt for en virksomhed at skulle administrere seperate betalinger til feriepengekontoer fremfor blot at skulle udbetale løn til en konto.
Renter af feriepenge og ikke afhændede ferierpenge tilfalder Feriefonden.
Feriefondens formål er
"Fondens midler anvendes til ferieformål for lønmodtagere, herunder særligt gennem støtte til institutioner eller organisationer, der tilvejebringer feriemuligheder for lønmodtagere."
Pengene investeres bl.a. i feriehuse som kan lejes til en rimelig pris af fagbevægelsens medlemmer.
Hvis det ikke er formynderisk, så ved jeg ikke, hvad er.
Ja, men det oplever lønmodtageren jo også med sin øvrige løn, tab af renteindtægter, i kraft af, at en bank kan stryge renterne.
2) administrationen af feriepengene bliverbetalt af lønmodtagerne,
Forkert. Det bliver betalt af renterne af de mange penge, som administreres. Derimod betaler folk gladeligt mia for at bankerne "administrerer" deres løn. Der er kun én betaler her, og det er kunden i kraft af gebyrer osv, Du skal betale for at få lov til at bruge dine egne penge, og det er ikke staten der tager dem.
3) man mister pengene, hvis man ikke får demhævet i tide
Korrekt. En stor svaghed ved ordningen, eftersom det er regulær løn, indtjent på lige fod med den øvrige løn.
og 4) man skal endda selv betale porto til indsendelse afpapirer for at få lov til at få sine feriepenge udbetalt (!).
Det passer jo ikke. Måske har du oplevet en særlig situation, men læg mærke til den pre-frankerede konvolut du fik med posten for 1 måned siden. Den er beregnet til formålet!
1) Hvordan "stryger" en bank renterne af dit indestående? Medmindre den altså går konkurs? Du får renter af de penge, du har stående på din bankkonto. Hvis du ikke mener, at renteafkastet er tilstrækkeligt, kan du investere pengene i stedet. Feriepengeordningen forhindrer dig både i selv at investere. Dertil kommer, at renterne af dine feriepenge tilfalder Feriefonden og ikke dig selv.
2) Renterne af feriepenge ville være tilfaldet lønmodtagerne, hvis feriepengeordningen ikke eksisterede. Renterne tilfalder i stedet Feriefonden. Administrationen af feriepengene bliver derfor betalt af lønmodtagerne. Hvad er det, du ikke forstår her?
Nogle betaler bankerne for at administrere deres penge, andre investerer dem selv. Det er formynderi, når staten tvinger folk til at indbetale til feriepengeordningen i stedet for selv at lade dem administrere pengene. Bankerne udbetaler i det mindste renten af dem.
4) Det er korrekt, at man tidligere modtog en frankeret kuvert. Det har man imidlertid ikke gjort de sidste to-tre år. Jeg kontaktede ATP herom og fik svaret, at det var "for at spare omkostninger". Jotak, det siger I ikke..
2) Ja, hvad er det DU ikke forstår? Hvis feriepengeordningen ikke fandtes, ville lønpresset imod virksomhederne være større - du tror vel ikke (forhåbentligt) at det handler om, at virksomheder så vil slippe for 12½ %, eller hvor meget det er?
"Nogle betaler bankerne for atadministrere deres penge, andre investerer dem selv. Det er formynderi,når staten tvinger folk til at indbetale til feriepengeordningen istedet for selv at lade dem administrere pengene. Bankerne udbetaler idet mindste renten af dem."
Staten udbetaler også med renter, normalt - f.eks i skattesager og ift velfærdsydelser. Det ved jeg af personlig erfaring, proof by example. Flere højesteretssager fastslår, at staten ikke kan slippe for at udbetale renterne også.
4) OK, det anede jeg ikke. I år har jeg ikke fået feriepenge selv, eftersom mit firma - stort profileret aktienoteret selskab - gik konkurs, og det har vist sig at de ikke har indbetalt feriepenge. Men sådan var det i hvert fald engang :-)
Hvorfor ville lønpresset være større? Lønnen bliver den samme, blot udbetales den modsat i dag med det samme.
"Staten udbetaler også med renter, normalt - f.eks i skattesager og ift velfærdsydelser."
Hvad har det med sagen at gøre?
Fordi den indbetales på samme måde, og ikke kan skubbes fremad, som feriepengebetalingen jo kan, og fordi det efter al sandsynlighed i sig selv vil føre til en inflation i lønnen. Hvorfor ikke 15,25%, når man nu er i gang osv. Almindelig prisudvikling, på baggrund af alm, "love" om prisudvikling.
2) Jeg er i tvivl om, hvorvidt du har forstået ordningen. Feriepenge er ikke et statsbetalt tilskud, det er en tilbageholdelse af allerede optjent løn. Feriepenge er en del af den løn, der følger af din ansættelseskontrakt. Hvis feriepengeordningen ikke eksisterede, så ville du blot få pengene udbetalt som løn. Virksomheden ville netto betale PRÆCIS det samme uanset om feriepengeordningen eksisterede eller ej.
"Staten udbetaler også med renter, normalt - f.eks i skattesager og ift velfærdsydelser. Det ved jeg af personlig erfaring, proof by example. Flere højesteretssager fastslår, at staten ikke kan slippe for at udbetale renterne også."
Det er jeg udmærket klar over, men staten (/ATP) udbetaler IKKE renterne af feriepengene til lønmodtageren, men bruger dem til de oven for anførte formål.
Det er jo præcis det jeg skriver, og argumenterer med.
"Dertil kommer ATP som har mange ansatte til at behandle ordningen."
De behandler også mange andre ting, bla sikrer de at lønmodtagernes feriepenge giver et afkast, som betaler ATP's lønninger i sig selv.
Shit, jeg håber at du SPILLER dum.
Jeg ville - som rentesatserne er lige pt. - kunne forrente mine feriepenge med 2,2% eller deromkring, ganske uden bindinger af nogen art. Det er naturligvis ikke alle der har den mulighed, men man er altså ikke dum, blot fordi man gør opmærksom på at den findes.
Afkastet - i fald Skovgaard administrerede sine feriepenge selv - ville dermed ikke ende i Skovgaards lomme, men i bankens lomme, og han ville med 100% sikkerhed tabe penge, hvis han blot satte de samme midler i banken, set ift inflation og købekraft. Så kunne han hæve noget nær minusrenter, ift inflation, som tak for administration fra bankens side, som privatkunde. Og det gælder uanset om Skovgaard selv f.eks administrerede sine feriepenge, eller fik dem udbetalt som løn.
At den er formynderisk der står ikke rigtig til diskussion. Måske du er tilhænger af formynderi og det er så hvad det er.
Man kunne med samme "rørende logik" som AS og du lægger for dagen gøre op med, at folk får udbetalt deres løn på en bankkonto. Det kan man jo ikke undslå sig fra. Ikke nok med at bankerne scorer renter, det er jo også formynderi at folk SKAL have udbetalt deres penge på en konto, og ikke bare kan få dem i hånden, i en pose med $-tegn udenpå. Er det ikke komplet rigidt og bureaukratisk, at løn skal gå igennem et fordyrende, unødvendigt kommercielt cirkus, inden man overhovedet selv får lov blot at se hvor mange man har?
Jeg er også liberal, men prøv lige at fald lidt ned og se lidt nøgternt på tingene :-)
I princippet ja, men da slet ikke i samme grad som direkte at tilbageholde folks løn.
Det eneste jeg argument kan forstå, er at man som arbejdsgiver skal foretage indbetalingerne seperat, etv fordyrende led - irritationsmoment - men da det formentlig er noget de fleste medregner i lønpakken, er man som arbejdsgiver ikke utilfreds med at kunne skubbe den udbetaling en måned, hvis det kniber. Alternativet er +15% udbetaling hver måned.
Men OECD har sagt det: Hvad fanden går i tossede danskere rundt og fester over? EFTERLØN? og bundvækst? Hello er der nogen hjemme eller har i Helle?
OG
Nu, tændes lyset og festen skal fejes op. Liberal Alliance viser gerne hvordan man anvender en kost - istedet for mundlam og stå ovre (eller over) i en krog og fremstamme: "jamen jeg kan ikke tage fat på hverken en skovl eller en kost - Jeg er helt DJØF over at blive presset til mere end 12 minuttes hårdt arbejde",- med at få DK tilbage på sporet.
"Vi tror ikke du kan varetage dine penge selv, derfor administrerer vi dem for dig.
Du kan få dine penge, når du holder ferie, vi skal dog sikre os, at du ikke kommer til at bruge for mange, så vi udbetaler dem i små portioner, så der stadig er penge tilbage, hvis du skulle have enkelte feriedage tilbage. Skulle du glemme, at holde ferie eller synes du det er for besværligt, at bede om, at få pengene udbetalt, så er du sikkert ikke istand til, at bruge dem fornuftigt og det er jo heller ikke rigtigt dine penge, men fællsesskabets, derfor må vi hellere beholde dem og indbetale dem til FerieFonden.
Feriefonden tager vare på de penge, du ikke selv er istand til at administrere. Her bruger vi pengene til at lave de ferieaktiviteter, som vi har fundet ud af er bedst for dig."
Vi kan sagtens afskaffe feriepengeordningen - fint med mig - men i overmorgen vil du sikkert bare brokke dig over at du har fået en bøde på biblioteket osv. Der skal mennesker til at drive et samfund. Jeg håber på Liberal Alliance, flad skat og selvbetaling for "os" selvhjulpne i det offentlige, arbejde skal belønnes, ikke straffes - indvandrere skal betale selv, slut med nasseri blot fordi man ikke kan styre flasken etc, men du skal sikkert nok finde noget at være utilfreds med aligevel.
Om feriepengeordningen afskaffes og lønmodtagerne så får en 15% mere i lønningsposen de selv kan administrere er jo ét fedt, det er bare mærkeligt at angribe én af de få offentlige ordninger som rent faktisk fungerer efter hensigten.
fornuftige indvendinger du kommer med.
Jeg er ikke inde i detaljer men har altid forstået feriepengeordningen hovedsageligt som en beskyttelse af de som kunne få problemer med arbejdsgiver i forbindelse med afholdelse af ferie.
Og en sikring af folk har penge til ferie, for at undgå velfærdssystemet sættes i spil.
Som du har jeg også for det meste arbejdet i samme periode som angivet ferieperiode, uden nogen problemer.
Kritikken af denne ordning forekommer mig lidt højstemt.
Imo skulle man kikke på andre lande hvordan de har organiseret det.
Kan være det faktisk er en god løsning vi har iforhold til alternativerne.
Hvad nu hvis der ikke blev tilbageholdt feriepenge og nogle børnefamilier stod der foran ferien uden af have sparet op selv. Som det danske system ser ud pt ville det betyde
involvering af hele velfærdssystemet, sagsbehandlere, strakshjælp , kontantlån fra det offentlige, indrivelse af lån og hvad det ellers hedder.
Det ville næppe være billigere totalt set.
involvering af hele velfærdssystemet, sagsbehandlere, strakshjælp , kontantlån fra det offentlige, indrivelse af lån og hvad det ellers hedder.
Med andre ord: Det er hele systemet, det er galt med - og hvorfor så ikke starte med at afskaffe tvangsopsparing til ferie, som om voksne mennesker ikke selv kunne finde ud af at spare op til det, hvis det er dét, de vil?
Hvad angår mennesker på permanent overførselsindkomst, har de ferie 52 uger om året og må spare op af de penge, de får, hvis de ønsker at tage nogen steder...
Eller skal retten til tre årlige solferier indskrives i sociallovgivningen?
som dadk skriver er det en ordning som har sine fordele og den fungerer.
Samfundsøkonomsik tror jeg ikke der er fordele ved at afskaffe ordningen.
Hvis den blev afskaffet og ferieafholdelse blev et spørgsmål mellem arbejdsgiver og den enkelte ville ferieafholdelse kun gå en vej.
Det tror jeg ikke ville være en god udvikling med tanke på hvor mange der pt går ned med stress og hvor dyrt dette er for samfundet.
Og så er det problematikken med de som ikke selv kan finde ud af at spare op til ferie. Hvis det sociale system skulle i spil der ville det ikke blive billigt.
"Skal vi ikke hellere holde dem for dig?", spurgte mine forældre altid, når jeg fik nogle penge som barn. Men jeg er ikke noget barn mere, og staten er hverken min far eller mor, og jeg vil gerne holde mine penge selv og kunne bruge dem med det samme, hvis det er dét, jeg vil...
Spørgsmålet om ferieafholdelse er allerede reguleret ved lov, men er i praksis ofte noget, der aftales mellem arbejdsgiver og arbejdstager. Hvordan feriepengeordningen på nogen måde skulle have indflydelse på, hvornår man rent faktisk kan afholde sin ferie, har jeg svært ved at se.
At feriepengeordningen for den enkelte ikke har den store betydning rent økonomisk er ikke relevant. Det er princippet i, at staten umyndiggør borgerne ved indirekte at fortælle dem, at de ikke besidder den tilstrækkelige fornuft til at administrere deres egne hårdt tjente penge. Det er vigtigt at gøre op med den mentalitet, og et oplagt sted at begynde er feriepengeordningen.
Jeg føler mig krænket over, at dele af min løn skal administreres tvangsmæssigt. Når jeg så ligefrem selv skal betale for at sende brevet til FerieKonto, så jeg allernådigst kan få udbetalt mine egne penge (minus renter!), så er det bare uforskammet.
Hvorfor er det oplagt? Jeg synes skat og alle de andre mere nære, målbare ting, er mere oplagte. Der er jo ingen der stjæler fra dig, ingen af de midler omfordeles. Feriepengeordningen kan vi fint afskaffe, men den må være nede på listen som #1787, eller sådan noget, i rækken af tiltag som skal rette op på uligheden (nasseriet) overforbruget (skattemidlerne) og uretfærdigheden (at vi ikke må være herre over vort eget liv).
Du har ret i, at det juridisk set ikke er tyveri, men det ændrer ikke på det faktum, at feriepengeordningen medfører, at man ikke får renter af en del af sin løn, samt at ens likviditet svækkes i den periode feriepengene tilbageholdes.
Jeg er helt enig i, at der er mange områder, der er langt vigtigere. Man må dog også være realistisk og indse, at man ikke med ét slag får nedkæmptet velfærdsstaten.
Jeg synes, at feriepengeordningen ville være fin at få afskaffet, idet der ikke er nogle rationelle argumenter for at beholde den, og jeg synes det sender et godt signal rent ideologisk, idet det gør op med idéen om, at staten ved bedst.
Udmærket argumentation (hele indlægget), pånær det sidste i det citerede. Hvordan bliver f.eks din likviditet svækket af det forhold, at feriepengeordningen har eksisteret siden du blev tør bag ørerne? Samfundet, bankerne, lånemarkedet osv ved jo godt at der er noget der hedder feriepenge, og ved at du vil få udbetalt en pose penge på måske 60.000 hvert år, som kan give dig mulighed for at løfte f.eks en tyngende gældsbyrde. Så det er jo en ikke-eksisterende problematik. Med mindre du har oplevet at få nej til et lån, fordi banken direkte har henvist til at du fik henholdt feriepenge, er det et gudsjammerligt dårligt stråtækt følelsesargument. Du "føler" at nogen tager nogle penge fra dig, men har i grunden temmelig svært ved at redegøre for, hvilken skade det udøver på din privatøkonomiske situation.
Svækkelsen af likviditet forekommer primært (udelukkende?) hos den del af befolkningen, som har en økonomi, hvor kontoen enten "går i nul" hver måned, eller hvor man løbende anvender en kassekredit til at dække et mindre (eller større) løbende underskud i privatøkonomien.
Denne del af befolkningen ville nyde fordel af, at den del af deres månedsløn, som pt. bliver tilbageholdt, blev udbetalt hver måned, således at man ikke (eller i mindre grad) skulle låne penge.
ad øvrige formueforringende effekter:
Som ovenfor nævnt mister man renterne af feriepengene - hvilket du tilsyneladende er uenig i, selvom jeg ikke forstår hvorfor? Det er ikke noget, JEG føler - det er noget, min økonomi føler :-) Omend, indrømmet, i begrænset grad.
Feriepengeordningen er ikke engang omfordeling, og den financierer sig selv. So whats the fuzz about?
Netop derfor burde den være lige til højrebenet at fjerne uden de store demonstrationer og klynkekoncerter.
Du skrev : Kom ind i kampen. Ja, massser er kommet ind i kampen og har fået blod på tanden pga LA's gode arbejde, men vi bør holde os til virkelige strukturelle problemer, og ikke føre populistiske kampe blot for kampens eller eksemplets skyld.
Der er 1000 gode grunde til at stemme LA. Feriepengeordningen er IKKE iblandt dem.
Flere artikler fra Politik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 3 timer og 31 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 12 timer og 28 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 2 timer og 11 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 13 timer og 19 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 4 timer og 15 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 7 timer og 7 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 6 timer og 57 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 12 timer og 51 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 1 time og 57 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 23 timer og 1 minut siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
Kvinde, sælg din krop! | Damefrokosten
Udgivet for 5 timer og 10 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 14:33 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
Fagforeningsmafia: KRIFA medlem forsøgt presset ind i LO
Udgivet for 23 timer og 24 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:30 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: tv2nord.dk
Thorning vil give virksomheder strøre fradrag for investeringer
Udgivet for 5 timer og 26 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:52 til Boblere af NickRohde
Kilde: politiken.dk
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu
Udgivet for 1 dag, 7 timer og 42 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:19 til Boblere af Claus Due
Kilde: ekstrabladet.dk
Boligejere kan få smæk i skattereform
Udgivet for 22 timer og 9 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 22:24 til Boblere af Kenneth Eskegaard Nielsen
Kilde: b.dk
Sass Larsen, godt han er tilbage saa S helt kan forsvinde
Udgivet for 1 dag, 1 time og 20 minutter siden i Politik
Manu Sareen løber fra løfte om kvindekvote-brev - Politiko | www.b.dk
Udgivet for 1 dag og 54 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 21:05 til Boblere af GWT
Kilde: b.dk
Eksperter: Lempelser åbner for flere dårligt uddannede indvandrere
Udgivet for 1 dag, 12 timer og 35 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 10:18 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: kristeligt-dagblad.dk
Så meget rejser Helle for
Udgivet for 1 dag, 7 timer og 19 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:18 til Boblere af Ulrich
Kilde: ekstrabladet.dk
LO: Vi vil gerne arbejde mere - når helvede fryser til
Udgivet for 1 dag, 11 timer og 18 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 09:59 til Boblere af Gold Standard
Kilde: b.dk
|
Om Anders Samuelsen Opvokset i Horsens, i Hobro og på Samsø 1986: Student, Viborg Katedralskole 1993: Cand.scient.pol, Århus Universitet Under studierne diverse... Se Anders Samuelsens profil eller Følg Anders Samuelsen |
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 136 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 134 klik
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten 25/05 15:47 - 61 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 809 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 712 klik
Når moderinstinktet regerer 25/05 09:35 - 433 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

