Fyyyyy … hvem spurgte om det?
Udgivet for 821 dage siden i Politik
Tilføjet 24/02 06:43 til Boblere af Anne Bjerre Brauner
Løkkes længe ventede rokade blev i går præsenteret i en munter og jovial stemning på Amalienborg Slotsplads. Næppe var seancen dog mere eller mindre godt overstået før en kvajpandet journalist ødelagde det hele ved at stille et virkelig reaktionært spørgsmål til den nyudnævnte kvindelige udenrigsminister, Lene Espersen. Han spurgte nemlig, hvordan Espersen ville forene de mange rejser som udenrigsminister med at være mor til to relativt små børn.
Jeg skal ærligt indrømme, at spørgsmålet er lige lovligt nyfigent for min smag. Det kommer jo da ikke pressen ved, hvordan Espersen og hendes familie vil indrette deres liv. Det var dog næppe dette aspekt af sagen, som fik den nyudnævnte ligestillingsminister, Lykke Friis, til skarpt at kommentere spørgsmålet samme aften på TV hos Reimer Bo. Næh, det var selvfølgelig, fordi man næppe ville stille det samme spørgsmål til en nyudnævnt mandlig udenrigsminister. Spørgsmålet viser, at vi ikke ”er kommet særligt langt” endnu, som Friis sagde.
Og det er en kommentar lige efter bogen. Alle holdninger i retning af, at mænd og kvinder har forskellige roller i forhold til deres børn og at en mor måske ofte har en mere naturligt nær tilknytning til børnene, mens de er små, er reaktionære. En forælder er kønsløs. I nutidens feministiske øjne. Indenfor nogle år vil vi højst sandsynligt opleve, at ord, som henviser til en persons køn vil blive udslettet fra i hvert fald det offentlige rum for ikke at træde nogen over tæerne.
Og måske er det så heller ikke så slemt. Katrine Lilleør har i et interview skelnet mellem ligestilling i det offentlige rum og ligestilling i det private rum. Mens det første er ønskværdigt, er det sidste ikke nødvendigvis noget, vi skal stræbe efter. Lilleør mener, vi naturligt kan hvile i vores køn i det private – så en kvinde f.eks. ikke skal skamme sig over, at hendes gentleman af en ægtefælle sætter lamper op for hende, men bare nyde det. Hun bidrager jo højst sandsynligt selv med så meget andet.
Vi skal selvfølgelig fastholde menneskers ret til frit at indrette deres liv, som de ønsker det. Mænd såvel som kvinder skal kunne forfølge de karrieremæssige og familiemæssige mål, de ønsker. Men vi skal passe på, at vi ikke i vores iver efter total ligestilling mister evnen til at se de forskelle, som i mange tilfælde er dybt indbygget i vores medfødte natur. Ellers ender vi i en kønsløs, farveløs og - ja undskyld det reaktionære udtryk - noget unaturlig samfundsindretning. Og hånden på hjertet: hvor mange har glæde af det?
Vh Abel.
/Odin
Hendes otte år som justitsminister efterlod politi, retsvæsen og senest tinglysningssystemet i ruiner, og økonomi og erhverv har hun næppe heller forstand på. En udenrigsminister skal rejse rundt og se pæn ud, og det kan hun vel lige akkurat finde ud af. På børnenes og skatteydernes bekostning.
En person, der har en stilling med stort ansvar, må naturligt tænke over, hvordan de forskellige aspekter af arbejds- og privatliv kommer til at hænge sammen. Hvis de ikke gør det, burde de måske have søgt et andet job.
Jeg tænker i øvrigt på Arnold Schwarzenegger. Da han var nyvalgt guvernør i Californien, fik han som noget af det første installeret en ekstra telefon på sit kontor. Når dén telefon ringede, skulle den tages (en af sekretærens nye opgaver), for der var kun 4 personer, der havde nummeret, nemlig guvernørens 4 børn.
Ud fra dette ekstremt store datasæt (1 punkt) vil jeg udlede følgende tese: Børn knytter sig til dem de er sammen med. Jo mere sammen, jo stærkere bånd.
Men AMMENDE børn er simpelthen fysisk nært knyttet til moderen, det er vi helt enige om.
Min pointe er at jeg ikke kan genkende denne påståede ekstra tilknytning. Og jeg har, i modsætning til så mange andre debatører, da lidt at have det i. De smil man får er da ikke til at tage fejl af.
Når en mand vil knytte en kvinde til sig, fodrer han hende også ved at invitere hende ud på middag. Senere fodrer hun ham ved at lave mad til ham. (Nu er jeg bare helt stereotyp og traditionel for at illustrere det klassisk mest almindelige).
Hvis mor og far fodrer barnet lige ofte - ja, så knytter det sig sikkert lige tæt til begge. Jeg har dog læst undersøgelser, der viser, at det er bedst for en baby med én fast tilknytningsperson, mindre godt med to og temmelig dårligt med 5-6 stykker, som det vil opleve i en vuggestue. Det gælder ikke større børn, som netop har godt af at være knyttet tæt til mere end en voksen.
I EU er for nylig stillet forslag om 6 ugers tvungen orlov for mødre (heraf to uger før fødslen). Det skaber åbenbart voldsom debat, netop fordi det bygger på en opfattelse af, at der er er forskel på moderens og faderens roller i forhold til det nyfødte barn (læs f.eks. http://www.dn.se/nyheter/politik/eu-forslag-om-obligatorisk-mammaledighet-1.1049339 )
Jeg mener så til gengæld, det er indiskutabelt, at moderen spiller den primære rolle i den allerførste spædbarnstid. Alt andet vil være at ignorere barnets signaler.
/Odin
pkt.1: Hvis du er enig med Lilleør i en skelnen mellem et legitimt krav om ligestilling i det offentlige rum og et illegitimt krav om ligestilling i det private, så forstår jeg ærlig talt ikke din tekst: Der var jo netop tale om et offentligt rum, da Espersen blev spurgt. Journalisten må netop ikke have ment, at hendes børns opdragelse var tilhørende det private rum.
pkt. 2: Hvordan har du (eller andre) det med, at Lars Løkke Rasmussen brugte almindelig omsorg for sin datter som begrundelse for fravær fra statsministeropgaver? Hvorfor skal vi høre om, at han skal være far for sine børn?
Journalistens spørgsmål og statsministerens undskyldning er illegitime, fordi vi skal kunne stole på, at regerende politikeres arbejde er under meget, meget lidt indflydelse af hvad der sker på hjemmefronten, uanset køn. Det er noget fis at pille i. Hvis der hjemmefronten blokerer arbejdet (som i statsministerens tilfælde), er det klart et kompetenceproblem. Og ministres kompetence vurderes på deres evne til at gøre jobbet. Er den dårlig, er jeg ligeglad med årsagerne og undskyldninger.
Kan du ikke sige mig, hvordan du i denne kontekst vurderer Lars Løkkes brug af omsorg for familien (datterens forstuvede ankel, m.v.) som påskud for fravær fra statsministeriet?
Det er meget simpelt. Lars Løkke er nærmere genetisk forbundet med sin datter, end han er med resten af befolkningen.
Selv har jeg den opfattelse, at statsledelse netop er et sted, hvor man med fordel kan lægge bånd på sin natur og forsøge at varetage et alment vel.
Herunder burde man ikke (uanset køn) lade arbejdet berøre af (ikke-akut livstruende) småhændelser i familien. Hvis man (som jeg) er meget (genetisk) bundet til sine børn, på en måde, der kan obstruere arbejdet, er minister ikke et job man skal tage.
Det giver heller ikke mening at skelne mellem offentlig og privat ligestilling - hvis der ikke er ligestilling, af en art, i hjemmet, kan man jo heller ikke være ligestillet karrieremæssigt. De to ting hænger sammen. Om og i hvilket omfang den enkelte familie ønsker at være ligestillet i hjemmet - og hvordan de i øvrigt indretter sig - vil jeg slet ikke gøre mig til dommer over, men man kan altså ikke benægte, at det har noget at sige.
Hvis nogen gerne vil holde fast i de traditionelle kønsroller i hjemmet, har jeg al respekt for det - men jeg mener, det er håbløst bagstræberisk, at mødre konstant skal bedømmes efter en anden målestok i offentligheden og vurderes som ringere mennesker og forældre, hvis de vælger at gøre karriere.
Katrine Lilleør har i et interview skelnet mellem ligestilling i det offentlige rum og ligestilling i det private rum. Mens det første er ønskværdigt, er det sidste ikke nødvendigvis noget, vi skal stræbe efter. Lilleør mener, vi naturligt kan hvile i vores køn i det private – så en kvinde f.eks. ikke skal skamme sig over, at hendes gentleman af en ægtefælle sætter lamper op for hende, men bare nyde det.Ja, Lilleør vil blæse og have mel i munden. Ligestilling er noget fis. Period.
Jeg er ikke blind for, at faderen også betyder meget for det lille barn. Men ofte er det forskellige roller, de to forældre har - bla. på grund af kropslig nærhed (graviditet, fødsel og amning) mellem mor og barn. Og man kan godt tale om generelle tendenser, selv om man kan finde eksempler på andre forhold.
Til Lennart:
Jeg er ikke enig i, at ligestilling i form af lige muligheder (altså at en pige og en dreng med nogenlunde samme evner får samme muligheder for uddannelse f.eks.) er noget fis. Det er da ufrit.
Og så AK1973:
Jeg startede jo netop med at sige, at journalisten ikke burde spørge om så private ting (ligesom det kan diskuteres, om det har været relevant hver gang Løkkes familietid har været debatteret). Jeg undrer og morer mig dog lidt over, at spørgsmålet alligevel popper op som det første spørgsmål til den nye minister. Det er åbenbart ikke helt lykkedes de stramtandede feminister at opdrage alle til at tale politisk korrekt i det offentlige rum.
Og jeg vil skam heller ikke gøre mig til dommer over, om folk indretter sig ligestillet i familien eller ej, Mie. Jeg mener dog, et af de store spørgsmål i forbindelse med kvinder og karriere er, om vi kan få en forståelse for, at kvinders karriereforløb ikke nødvendigvis skal have samme cyklus som mændenes. Måske er nogle kvinder bedre arbejdskraft efter de 40, når de ikke længere har små børn.
Taler man for ligestilling i dag, taler man ikke for formel ligestilling, som er et borgerligt princip, der blev realitet i Danmark for hundrede år siden.
Taler man om ligestilling i dag, taler man om substantiel ligestilling, som er noget socialistisk / feministisk (same difference) bras.
At selvudnævnte borgerlige ikke kender forskellen, det er trist og viser, hvor meget de spiller med på den socialistiske propaganda, der i høj grad består i begrebsforvirring.
Så sig mig lige, om du er enig med "de stramtandede feminister" i, at den slags spørgsmål ikke bør stilles.
Og hvordan har du det med, at det ikke var journalister, men Lars Løkke selv, der bragte familien, dens forstuvede ankler og behov for ferie i Thailand på banen? Skulle vi ikke forvente lidt mere rent trav fra den vigtigste civil servant? Kvinder mistænkeliggøres pga børn, mænd kan bruge dem som undskyldning for sjusket regeringsførelse.
Jeg mener generelt, pressen skal skelne mellem private og offentlige spørgsmål i forhold til politikerne (og det gør de selvfølgelig ikke altid). Men TV2-journalisten har jo spurgt, fordi han ville vide, om det private kunne ske at blive et problem for udførelsen af jobbet.
Jeg har ikke fulgt så meget med i debatten om Løkkes datters forstuvede ankel, familieferie m.m. - så jeg vil ikke udtale mig om, hvorvidt det har været brugt som undskyldning for det ene eller det andet
Der vil jeg give dig ret i at Løkke virker lidt for meget som en der er styret af det hjemlige og det hyggelige. Men på den anden side skal man ikke tage fejl. I hans tilfælde kommer prioriteringerne (hvad end vi så måtte mene om dem) op til overfalden og kan ses af alle.
Man kunne sagtens forestille sig en leder, der ikke giver indtryk af at lade sig påvirke af noget som helst ud over det rent professionelle, men som netop på grund af mangel på accept af, at det biologiske betyder noget, faktisk netop er meget styret af dette biologiske. Tag bare en Tiger Woods so eksempel.
Flere artikler fra Politik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 4 timer og 5 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 13 timer og 2 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 2 timer og 46 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 13 timer og 53 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 4 timer og 49 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 7 timer og 41 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 7 timer og 32 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 13 timer og 26 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 2 timer og 31 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 23 timer og 35 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
Kvinde, sælg din krop! | Damefrokosten
Udgivet for 5 timer og 44 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 14:33 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
Fagforeningsmafia: KRIFA medlem forsøgt presset ind i LO
Udgivet for 23 timer og 58 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:30 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: tv2nord.dk
Thorning vil give virksomheder strøre fradrag for investeringer
Udgivet for 6 timer siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:52 til Boblere af NickRohde
Kilde: politiken.dk
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu
Udgivet for 1 dag, 8 timer og 17 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:19 til Boblere af Claus Due
Kilde: ekstrabladet.dk
Boligejere kan få smæk i skattereform
Udgivet for 22 timer og 43 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 22:24 til Boblere af Kenneth Eskegaard Nielsen
Kilde: b.dk
Sass Larsen, godt han er tilbage saa S helt kan forsvinde
Udgivet for 1 dag, 1 time og 55 minutter siden i Politik
Manu Sareen løber fra løfte om kvindekvote-brev - Politiko | www.b.dk
Udgivet for 1 dag, 1 time og 28 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 21:05 til Boblere af GWT
Kilde: b.dk
Eksperter: Lempelser åbner for flere dårligt uddannede indvandrere
Udgivet for 1 dag, 13 timer og 9 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 10:18 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: kristeligt-dagblad.dk
Så meget rejser Helle for
Udgivet for 1 dag, 7 timer og 54 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:18 til Boblere af Ulrich
Kilde: ekstrabladet.dk
LO: Vi vil gerne arbejde mere - når helvede fryser til
Udgivet for 1 dag, 11 timer og 52 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 09:59 til Boblere af Gold Standard
Kilde: b.dk
|
Om Anne Bjerre Brauner Cand.mag. i informations- & medievidenskab Organist Indehaver af Sprogpedanteriet Formand for SAMFO Bestyrelsesmedlem i Andelskassen Oikos... Se Anne Bjerre Brauners profil eller Følg Anne Bjerre Brauner |
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 149 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 131 klik
Techcrunch om iværksætterskatten! 25/05 16:26 - 77 klik
"Høyresiden har hatt rett" -Aftenposten 25/05 13:50 - 60 klik
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten 25/05 15:47 - 59 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 845 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 726 klik
Når moderinstinktet regerer 25/05 09:35 - 447 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

