Galoperende vælgerangst!
Udgivet for 787 dage siden i Politik
Tilføjet 16/12 16:57 til Boblere af Anders Samuelsen
I skrivende stund er finanslovsdebatten stadig i gang. En langgaber af rang.
2009 blev året, hvor regeringens mest "progressive" tiltag var multimedieskat og afgift på dieselbiler uden åbne filtre (det er de filtre, der iflg. en forsker er ligeså effektive som et kaffefilter uden bund).
Men hvor er de borgerlige/liberale ambitioner blevet af?
Lad mig for de rustne hjernes skyld nævne i flæng, hvad regeringen kunne have kastet sig over:
Fjernelse af topskaten
Halvering af selskabsskatten
Lettelse i kapitalindkomstbeskatningen
Klip toppen af momsen
Fjern efterlønnen
Halver dagpengeperioden
Invitér mere kvalificeret arbejdskraft
Indfør regelstop
Bliv selv ved, kære læser.
Desværre er alle disse gode liberale og snusfornuftige tiltag totalt omfattet af reform-stillelegen i Folketinget. En stilleleg som S, SF, V, K og DF er lige gode om.
Gennemførte Folketinget bare nogle af ovennævnte tiltag, ja så ville det betyde en højere årlig vækst i omegnen af 1,5 - 2,0%. Omsat i kroner ville det betyde i omegnen af 130 mia. kr. i ekstra BNP i 2020.
Altså en betydeligt større kage som den tids politikere så kan slås om at fordele.
Sat på spidsen så er det, der foregår i Folketinget i disse år, en kamp om at fordele en kage, der bliver mindre og mindre i stadigt mere lige dele - i stedet for at slå et større brød op.
Lige præcis dét er kernen i Danmarks krise.
Jeg er sikker på, at der er læsere af denne klumme, der deler min analyse, men som alligevel agter også ved næste valg at støtte V eller K. Det svarer vel lidt til, at jeg stadig hepper på Liverpool, selvom de på ingen måde lever op til tidlige tiders storspil.
Men giver det mening at stemme på partier, der i den grad lider af galoperende vælgerangst? Giver det mening at bakke disse partier op, når de stadig efter 8 år ved "magten" ikke er i nærheden af at træde i karakter overfor DF?
Nej, det gør det selvfølgelig ikke - og det tror jeg sådan set ikke, vi er uenige om.
Jeg glæder mig til den dag, vi stadig har en borgerlig regering, men hvor VKO ikke har flertal alene. Den dag bliver finanslovsdebatten mere lystig.
er enig med dig i alt undtagen "Det svarer vel lidt til, at jeg stadig hepper på Liverpool, selvom de på ingen måde lever op til tidlige tiders storspil."
Fodbold er ikke fornuft, det er kærlighed
Politik er ikke kærlighed, det burde være fornuft
Point taken Michael :-)
Men nogle gange tror jeg nu alligevel at båndet til Venstre er mere gjort at gammel kærlighed end af fornuft - når man ser på den faktisk førte politik.
Fjernelse af topskaten Halvering af selskabsskatten Lettelse i kapitalindkomstbeskatningen Klip toppen af momsen Fjern efterlønnen Halver dagpengeperioden Invitér mere kvalificeret arbejdskraft Indfør regelstop Bliv selv ved, kære læser
------------------------------------------------
Afskaffelse af rentefradraget.... Afskaf licens læg den ind under statskassen i beskåret form Afskaf aktieavanceskatten i sin nuværende form
Altså, når man ser jeres succes hos vælgerne, er det da ret let at forstå de andre partiers ulyst ved at hoppe med på den vogn.
Så hvis I nu startede med at overbevise vælgerne, så ville de andre partier nok blive mere interesserede. Men jeg bliver altså ikke overbevist af at se den samme remse gentaget igen og igen. Jeg ville hellere se nogle argumenter - og vel at mærke ikke nogle der forudsætter at de dynamiske effekter holder - nej, kom med nogle veldokumenterede eksempler uden dynamiske effekter der hænger økonomisk sammen, så er jeg på.
Skulle de dynamiske effekter så vise sig, finder vi jo nok ud af at bruge alle de penge. Men jeg vil nok gerne se det større brød blive slået op, før jeg begynder at bage det......
Stig - det drejer sig sådan set ikke om vælgernes gunst - det drejer sig om hvad der er fornuftigt for landet. LA mener at en række tiltag er nødvendige i retning bla. af lavere skatter, en mindre stat, færre påbud/forbud, en mere målrettet definition af hvad velfærd bør betyde osv.
Det er sådanset ret underordnet hvad befolkningen mener osv. - thi LA har vores løsning, vi tror på den, og vi gradbøjer den ikke i retning mod hvad befolkningen tror og mener - heller ikke hvad du tror og mener. LA står som et liberalt parti som vil noget andet end det socialdemokratiske børnehave madpakke projekt. Sådan ser jeg det!
Det er jeres ret at se sådan på det - meningsmålingerne fortæller jer så, at I ryger ud af folketinget. Hvis det sker forlader profilerne partiet.
Det kan da godt være listen er lang, men kom dog med den - i begrundet form. At efterløn og dagpenge er dyrt siger sig selv, men resten af dine stikord får jeg ikke meget ud af.
Nu ved jeg naturligvis ikke, hvem det er du gerne vil have i tale? Hvis det kun er ultraliberale, som umiddelbart ser en sammenhæng mellem regler og dårlig konkurrenceevne, så er jeres facon sikkert fin nok - men dem er der jo så åbenbart ikke så mange af. Hvis du derimod gerne vil have os mere moderate borgerlige i tale, er det altså et helt andet sprog der skal tales.
Det kunne være interessant at se LAs privatiseringspolitik. Det emne har været tabu i den borgerlige lejr siden Schlüter-årene. Helt lavpraktisk: Hvilke 10 offentlige virksomheder ønskes solgt ("privatiseret")? Hvordan skal de sælges (auktion til højestbydende, aktieemmision, folkeaktier etc.)? Hvor hurtigt ønskes de solgt (omgående / over en 1-5 årig periode)? Hvordan behandles de øvrige aktører på markedet (det vil fx være smart at undgå russiske tilstande ved at favorisere den tidligere offentlige virksomhed med særlove og bekendtgørelser)?
Så prøv du at sælge det glade budskab til vælgerne - alt skal laves af private virksomheder, undtagen helt specifikke myndighedsopgaver. Jeg tror vælgerne strømmer til - NOT!
Hvad med at erkende, at du nok er nødt til at argumentere helt anderledes konstruktivt overfor os vælgere? Vi vil høre overbevisende argumenter - ikke slagord!
Jeg ville strømme til, og har længe haft lyst til det, men tør ikke, da LA ikke adresserer det største langsigtede problem vi har, nemlig uintegrebare borgere.
Ligesom man ser i hele Europa (og verdenen), hvis man gider at læse og søge informationen uden for massemedierne. De problemer vi har er småting i.f.t. eks. England, Frankrig eller Sverige, men det får vi ikke noget at vide om. Men det er let at finde, hvis man er interesseret.Der er desværre kun et parti der har fokus, og det er en tragisk socialakrobatisk kopi, dog med en "fast" "udlændinge politilk" (DF).
Vær rar at melde klart ud om hvordan I vil forholde jer til at "nogle" vil omstyrte vores samfund, og hvad I vil gøre ved det - SÅ kan i måske få min stemme.Indtil da vil jeg med blødende liberalistisk hjerte stemme hvad der tjener mine børns fremtid bedst (og hvis nogen skal trække racismekortet, så vær lige sød at nævne et land i hele verdenen hvor +10% af m-ordet har været en berigelse eller succes)
U.K. har 3 fungerende Sharia domstole... "Ja-hejsa", som vi plejer at sige, når folk siger noget åbentlyst idiotisk...Anders. Hvordan vil I håndtere den nye Jugoslavien konflikt på Skandinavisk jord? Kna man stole på at I vil tage et ubehageligt, men nødvendigt ansvar, eller skal vi se et nyt Kosovo på Fyn først?
Du spørger ikke mig, men jeg tillader mig at kommentere dit indlæg. Hvordan mener du at DF bidrager mere til integrationen af "uintegre(r)bare borgere" end LA? DF støtter en socialdemokratisk samfundsindretning der accepterer mange på overførselsindkomst, fordi de ellers ville være "working poor". Nye borgere har selvfølgelig en stor risiko for at havne i den gruppe, selvom VKO har prøvet at ændre vilkårene for disse mennesker. Desværre er jeg (og måske mange muslimer) stærkt tvivlende overfor om disse tiltag er taget af hensyn til disse borgeres fremtid. I en socialdemokratisk optik er tiltagene ikke positivt ment. DF har en stor fokus på fejl ved islam og (nogle?) muslimer. Det skaber ikke tillid til at DF gerne vil integration. Generelt bliver kritik sjældent godt modtaget, hvis der ikke er tillid til kritikeren. Islamismen trives, hvis religion fremfor det individuelle bliver identiteten for muslimer. Islamismen bekæmpes ved at diskutere politik/holdninger ligeværdigt med muslimer, fremfor at fokusere på et religiøst tilhørsforhold, som ofte primært er en familietradition. Desværre ser vi ofte, at muslimer ligger tæt på DF holdningsmæssigt, hvilket måske er grunden til at muslimske lande lider af fattigdom.
En nylig CEPOS-undersøgelse viste at "åbne grænser - lukkede kasser" er den model af flere forskellige ( lukkede/åbne grænser/kasser), som færrest danskere havde noget imod. En stor gruppe DF'ere er altså ikke enig med dig i at muslimerne er hovedproblemet, men at det er det nuværende socialsystem, som "tvinger" DK til at være ugæstfri. Det er vel også tankevækkende at muslimer i USA er godt integreret, da landet traditionelt har tolereret en større økonomisk ulighed og dermed har kunnet være mere åbent, uden angst for at være socialkontor for verden.
Mht. folk der vil "omstyrte" vores samfund, så vil de jo altid være der - og har altid været der. Hvad med fanatiske klimaaktivister, hvad vil du gøre ved dem? Der er ingen nemme løsninger.
Hilsen fra Fyn.
Hej Morten
Jeg mener ikke at nogen partier bidrager til integration, og det er i min optik også en illusion at tro at det kan lade sig gøre. DF lægger stemmer til en tåbelig samfundsindretning som du bl.a. nævner - helt enig. De er bare de eneste der adresserer det største kommende problem, omend ikke særligt effektivt.
Integration har vi forsøgt i 30 år, og det er hele tiden vores skyld at det fejler for en enkelt gruppe. Jeg skrev ovenfor:
..."så vær lige sød at nævne et land i hele verdenen hvor +10% af m-ordet har været en berigelse eller succes"
Lad os finde det land hvor det virker, og så gøre som dem! Drop alle gæt-om-det-virker tiltag, og gør som de lande... Kender du nogen?
De bedste hilsner
Jeg vil ikke bruge mit liv på at vente på en evt. borgerkrig. Indtil da kan vi ligeså godt prøve at skabe positive relationer, medmindre du gerne ser den dystre profeti gå i opfyldelse - "hvad sagde jeg?".
Kan du nævne et land hvor et parti lignende DF har skabt berigelse eller succes? Altså bortset fra at fremskynde den ventede borgerkrig?
Stig, hvorfor tror du så ikke at private virksomheder kan løse opgaverne bedre? Det går da ellers ret fint med Netto, Aldi, Brugsen, osv. (ingen nævnt ingen glemt) - alle mulige mennesker kan få en hel masse ting nærmest til indkøbspris. Hvorimod at jeg som en elefant husker, at det kunne de ikke i USSR i "de gode gamle dage".
Argument: borgerne får mere for pengene ved at handle goder ind i privat marked med konkurrence!
"Mindre stat mere privat" er et godt slogan efter min optik. Men forklar mig om dine briller.
Hov Stig - nu skal vi heller ikke glemme at DK ligger i bunden af OECD's vækst skala ... hvordan tror du vælgerne ser på det?
Det handler jo sådan set ikke om, hvad du eller jeg mener, men om hvad danskerne mener. Det er min opfattelse at danskerne er ganske godt tilfredse med de ting I i LA vil ændre.
Netop - og nu vil jeg gerne se LAs privatiseringspolitik.. ;-) Konkret og praktisk: Hvad skal vi gøre mandag morgen for at privatisere 10 offentlige virksomheder ASAP?
Jeg er solgt, men er også enig med Stig - for at få fat i stemmekvægs-segmentet... (de vælgere der hopper troløst rundt og lige nu er i Søvndals stald) ... skal der mere kød på. Er ikke i tvivl om at Anders og Co. arbejder på det.
En af indgangsvinklerne er LA's hetz mod dumme love og regler - her er man godt igang. De vælgere man høster her er de utilfredse liberale og borgerlige der synes at venstre og konservative nærmer sig midten. Det er nemme stemmer og burde sikre LA de magiske 2 procent.
Helt enig. Gå til valg på at få ansvaret tilbage til borgeren, og væk fra Big Mother. Færre regler, og mere gennemskuelighed. Det vil få de fleste jeg kender til at springe på.
Desværre har LA's opvækst været så problemfyldt at de fleste stemmer på de en af de andre to socialister, Venstre eller Konservative...
Jeg elsker dine billeder Anders
Det er også bedre at tale i smukke billeder end at tale undenom - og S/SF ligefrem synger udenom mht. bla efterløn og skat. VK har nu brugt 8 år på at være nærmest mundlamme - holdt i kort line af DF.
I gamle dage stemte jeg på V - Det kunne jeg ikke i min vildeste fantasi gøre igen. ALDRIG!
Mon ikke DK kunne klare sig med et offentligt budget der lå 10-20% under nuværende stade? Det kan langt de fleste lande - og de overhaler os i vækst og frihed.
Et godt skrevet indlæg om hvad det danske Folketing burde gøre. Desværre har kommentaren Stig fra en meget gyldig pointe: Nemlig at et overvældende flertal af vælgerne tror at denne omfordeling via staten er en god ting for dem og for hele nationen Danmark. De tror på det fordi de fra barnsben i vuggestue, børnehave, folkeskole, skole fritids ordning og så videre hele tiden har hørt mantraet om "den danske velffærdsmodel er den bedste i verden", hvilket åbenlyst ikke er rigtigt.
Jeg vil opfordre Liberal Alliance og Anders Samuelsen til at starte en debat om hvor meget den statsliggjorte altruisme (den danske velfærdsmodel) skader Danmark. I en sådan debat er det værd at huske på følgende: Man kan ikke afskaffe de mange tiltag, som staten har, fra dag til anden, det kræver omstillingsperioder af betydelig længde.
Eksempel: Efterlønnen - Hvis man skal afskaffe den, så bliver det vel med en erklæring nu om at ordningen ikke tager flere medlemmer ind og så må man vente de 45 år på at alle de eksisterende medlemmer gennemlever deres liv. Altså tager det cirka 45 år at afskaffe på en for vælgerne rimelig måde.
Andre systemer kan måske afskaffes hurtigere, men man må indstille sig på lange omstillinger og et tilsvarende opgør med EUs forskellige støtteordninger.
Hallo! Vi behøver sgu ikke vente 45 år for at afskaffe efterløn!!! Alle under 55 år kommer ikke på efterløn kunne man sige. Det er sgu ikke så svært.
Capitalist - om 45 år er DK altså gået på røven så at sige. Allerede nu ser det meget grumt ud om 5 år. Det er et korthus af en meget slap kaffeklub.
@Anders - Der skal sørme gøres noget ved sygehuse - den juleleg med at folk humper rundt uden at kunne blive behandlet og skal vente og vente imens vikar konto koster kassen osv. Det holder bare slet ikke. Det holder heller ikke, at læger nægter at være med i en fælles standard af elektronisk patient journal osv. ... og igen multimedieskat til et IT foregangsland???? ja ja hello i lugen er der nogen hjemme?
Til Henrik Lundquist: Jeg er ikke uenig. Der er flere områder, hvor reformer kan (og bør) gennemføres hurtigere. Jeg forsøger blot at gøre opmærksom på at en fuldstændig omlægning fra statslig altruisme til privatiseret økonomi i løbet af en meget kort periode vil give betydelige uhensigtsmæssigheder. Det er den evige debat om det er bedst at revolutionere eller følge en evolution.
Hovedpinen i den sammenhæng er bla. at VK har set sig nødsaget til at lefle for flertallet - og deraf dreje af på visse væsentlige (af mine) mærkesager - fx. efterløn/topskat væk ... så BUM nu ligger DK i bunden af OECD mht vækst! Skal vi ligge der i 2 år eller 20 år? - At VK samtiddigt har smidt alt omkring ordet liberal overbord er blot et andet søm i ligkisten på VK ... rygeforbud, hobbyknivforbud, overoverovervågning, mapakkeordninger osv. - alle disse klamme ting som vi i Kaufhause des Westen kunne grine af i DDR - de sniger sig nu ind i vores egen verden. Vi har det hele: overvågning, verdens højeste skattetryk, forbud og påbud i lange baner og en regering som arbejder for mere af samme skuffe - og for at det ikke skal være løgn S/SF som vil have endnu mere af det. Juhuuuuuu - NOT. VK har siddet og lyttet meget med på hele koret af Jantelovs sangere, og dyrket træskodans i de helt små sko og visioner. FØJ! Hvis vi tager landsbydøden som langsomt breder sig ud over landet: Så er der taktisk en idé i at have et fradrag for kørsel til og fra arbejde som fra bund til top er en ret linje - lad os sige 1 kr pr. km - basta! Hvis vi tager topskatten og fjerner den - og lader udenlandsk arbejdskraft være her - så er der en mulighed for at tiltrække arbejdskraft og samtiddigt belønne folk for at arbejde. Men VKOS/SF/Ø vil hellere dyrke Janteloven og alt det gejl og øresundsgas.
Landsbydød, so what!? Folk skal vel bo hvor de ønsker. Andre skal vel ikke finansiere at nogle vil bo bestemte steder på andres bekostning?
Hvorfor fan skal folk udenfor byerne sende penge til dem indenfor får busser og tog der kører dem billigt fra dør til dør?
Nemlig, nu er du med! :) Jeg tror dog at offentlig transport er dyrere på landet per person, da de ofte kører tomme og skal dække større områder.
Jeg er helt med på at afskaffe topskatten - men tror ikke på det er selvfinancierende. Så pengene skal findes et sted, og jeg mener en arbejdsmarkedsreform er vejen frem.
Nu galer alle og enhver jo op om, at en arbejdsmarkedsreform skal medføre at folk arbejder mere. Sjovt nok er det synspunkt ikke særlig populært i befolkningen, så jeg synes ikke folk skal arbejde mere. Næ, formålet med en arbejdsmarkedsreform skal være at udnytte kapitalapparatet bedre - og derved opnå et løft i konkurrenceevnen.Her er ideen i ultrakort form: Et arbejdsår er idag på 1640 timer. Det fastholdes i arbejdsmarkedsreformen. Til gengæld opfyldes folks ønske om mere ferie - så arbejdsdagene skal til gengæld være længere. Meget længere, for folk skal efter reformen kun arbejde 160 dage om året - det giver en daglig arbejdstid på 10 timer og 15 minutter.
Årsagen til, at der kun skal være 160 arbejdsdage i et arbejdsår er, at så kan man indføre en ny form for 2-holdsskift. Den ene uge arbejder man fra mandag til onsdag, ugen efter fra mandag til torsdag. Altså skiftevis 3 og 4 dages arbejdsuge. Fordelen for virksomhedsejerne er, at kapitalapparatet bliver udnyttet dobbelt så godt, hvilket forbedrer konkurrenceevnen da kapitaludgifterne er en betydelig post i de fleste virksomheder.Det sparer også på miljøet, fordi folk ikke kører til og fra arbejde så mange dage om året (det mindsker også trængselsproblemerne i trafikken, som pt. giver et årligt samfundstab på 30 milliarder om året). Når kapitalapparatet reduceres, er der også færre lokaler der står opvarmede, oplyste og med tændte computere i fritiden, hvilket giver færre udgifter til energiforbrug - og bedre miljø.
Feriemønsteret bør samtidig ændres til det bedre med sådan en reform, til gavn for både ansatte og virksomheder. I stedet for få lange ferier, bør mange korte ferier tilstræbes. Med modellen medfører 7 dages fri kun 3 dages lukning af arbejdspladser, medens 14 dages fri medfører 10 dages lukning, så folk bør have mange flere ferier, men kortere ferier. Eksempelvis 10 dages julefri, og 2 gange 14 dages sommerferier (den første af dem er en forlænget pinseferie, hvor rejser og sommerhuse er billige) samt 6 gange 7-dages fri i løbet af året (de mange 7-dages ferier sikrer også tidspunkter, hvor alle har fri, hvilket er nødvendigt eftersom der ikke længere er fri hver lørdag-søndag). Ferierne lægges, så helligdagene er indeholdt i dem. Med andre ord 11½ ugers ferie om året - på trods af, at virksomhederne kun er lukket 45 dage om året, og aldrig i mere end 10 dage af gangen.Det offentlige sparer også kassen med en sådan reform. Der spares milliarder på vejanlæg, fordi myldretiden reduceres til halvdelen af det nuværende transportbehov, der spares penge på strøm og varme og på sigt spares mange penge på bygningsfaciliteter, fordi der kun er halvdelen af det nuværende antal ansatte til stede på arbejdspladsen af gangen. Så der er pengene til at afskaffe topskatten, halvere selskabsskatten og hvad I ellers taler om.
Nu tror jeg ikke selv på forslaget gennemføres. Jeg vil sådan set bare demonstrere, at det er fantasiløst at I kun kan forestille jer en type store ændringer af den måde vi har indrettet samfundet på. Livet som skrivebordsgeneral er jo frit, så brug dog fantasien og udtænk nogle ideer med lidt mere perspektiv, i stedet for bare at følge understrømmen af neoliberalisme (eller hvad det nu hedder i disse år). Der vil naturligvis også være en masse indsigelser imod min ide: For lange arbejdsdage, hvad med børnefamilierne og kan skolebørnene nu lære noget i løbet af 160 skoledage (vi skal også have halveret antallet af skoler, hvilket nok skal give ballade)? Det er derfor livet som skrivebordsgeneral er så frit - fordi folk ikke gider generalernes løsninger. Men gevinsterne ved forslaget er åbenlyse - og kræver ikke at folk tror på noget så abstrakt som dynamiske effekter (og tro mig når jeg siger, at der er en del skepsis overfor validiteten af de dynamiske effekter i befolkningen). Hmm, måske skulle jeg starte et nyt parti. Så skal jeg bare lige først melde mig indi DRV, så jeg har et godt parti at bryde med, når jeg lancerer mit nye parti:)Det er godt at du har gjort dig nogle tanker, men du behøver ikke føle dig alene om det. Jeg tror bare der skal mere til for at skabe et parti. Hvis du finder 100 mere der vil være med i dit parti, kan I sidde og diskutere ca. 100 forskellige modeller. Jeg vil istedet anbefale et liberalt parti, der fra centralt hold hverken vil diktere eller hæmme en lokal model. Så behøver vi ikke blive enige om hvad der virker bedst, men kan hver især lade os påvirke af forskellige lokale erfaringer.
Hvis man tror markedet er svaret på alle problemer er det jo en god løsning. Det tror jeg så bare ikke på - ligesom jeg ikke tror på ideen om at starte et nyt parti.
Forøvrigt blander de såkaldt "liberale" partier sig jo i alt, så det er så som så med det liberale islæt.
Jeg er ikke bekendt med et anarkistisk samfund uden stat, hvor "markedet" styrer alt, men selv SF støtter vel regulerede markedsmekanismer og lokalt selvstyre? Har du et eksempel i tankerne, hvor en markedsmekanisme er uacceptabel?
Hvorfor har din arbejdsmarkedsmodel ikke værdi i et afgrænset område? Insisterer du på at den skal gælde hele DK, er risikoen større for at den aldrig bliver afprøvet, hvilket ville være en skam.
Hvem siger den ikke har værdi i et afgrænset markedsområde? Den vil dog næppe nogensinde blive valgt i et begrænset markedsområde, fordi det ville medføre uoverskuelige problemer for folks familieliv, hvis den ene part arbejder efter de "nye" arbejdstider, den anden efter de gamle og børnene går i skole på traditionel vis - så kommer familien jo aldrig til at se hinanden, ligesom det bliver sværere at få transportlogistikken i familien til at gå op i en højere enhed.
Det er ikke det samme som at det er en dårlig model - det viser blot noget om, at nogle ting bare bedst løses, hvis vi som samfund er enige om dem. Eksempelvis er det en god ide, at der er enighed om, hvornår man har fri, hvilke dage der er højtider/helligdage osv. Ellers gør vi det urimeligt svært for os selv.
Så skulle ideen endelig gennemføres skulle det være enten eller i den forstand at stort set alle skal være med på vognen. Derimod ville det være muligt at gå forsigtigt til værks ved eksempelvis kun at bruge modellen 3 måneder om året, for at få nogle erfaringer i, hvad den i praksis betyder. Men selv det ville nok stresse unødigt.
Nogle ting skal man bare blive enige om som samfund. Og vi er jo i den situation, at alle i dag er enige om, hvad normale arbejdstidspunkter er. Nogle arbejder udenfor de normale arbejdstidspunkter af forskellige årsager, men der er en lang række ting der ikke ville kunne lade sig gøre, hvis ikke vi som samfund var nogenlunde enige om arbejdstidspunkterne.
Og det er så bare et eksempel på, at central styring nogle gange giver de bedste resultater. Det er pokkers svært at få samlet familien til sønnens konfirmation, hvis alle har forskellige fridage....
Der er også støtte fra dagbladet Børsen, som under overskriften "Vælgerangst i fuld galop" starter dagens leder således:
"Det er meget sigende, at det er Folketingets mindste parti, Liberal Alliance, der under gårsdagens finanslovsdebat og -vedtagelse lagde den største sandhed på bordet: Nemlig at såvel VK-regeringen som oppositionspartierne lider af 'galopperende vælgerangst'.Denne angst satte den rituelle stammedans om krise, ledighed og offentlige underskud i system, så debatten blev lige så forudsigelig og grå som en decemberdag med slud. Der er intet, der tyder på, at Folketinget lige nu har evnerne til at navigere det danske samfund frem mod målet om stadig at være et af verdens rigeste lande i 2020. Intet."
Hvsi et parti gerne vil vælges til "Tinget" skal det selvfølgelig kunne få folk til at forstå nødvendigheden af at de kommer derind. Derfor skal partiets ideer og mærkesager selvfølgelig være godt begrundede, så de kan imødegå den gængse latterliggørelse af små nye partier.
Man samtidig må jeg også give Stig ret - det kan altså ikke nytte noget at blive ved med at slæbe de samme gamle cirkusheste rundt i manegen. Dette fordi de bliver opfattet som floskler, og derfor ikke tillægges seriøs værdi.
Der skal være noget nyt, visionært og anderledes på programmet - noget som får folk til at tænke i nye baner. Grundlæggende behøver det faktisk ikke engang være dybt seriøst, det skal blot give auraen af nytænkning.
Tænk på nogle af Glistrups udmeldinger for jordskredsvalget i '73 (ertstat forsvarsministeriet med en telefonsvarer etc.) - de var helt hen i vejret, men de satte et rum for nytænkning og for andet end de "sædvanlige" politikerfloskler.
Noget som mange vælgere vil være tiltrukket af. Mere fandenivoldskhed tak!
N.B. til øjeblikkelige besparelser kunne man i morgen vælge at privatisere samtlige sygehuse - ifølge de seneste tal vil det ikke koste samfundet en krone, men alligevel fjerne alle ventelister og prioriteringer.
Danmark skal bygges på succesrige virksomheder altså virksomheder der skaber overskud som de så kan investere i produktionsapparatet samt i arbejdspladser. En effektiv vækstfremmer vil være, at man i en periode på, lad os sige, 3 år suspenderer virksomhedsskatten. Virksomheder der skaber underskud betaler jo alligevel ikke skat, men de få der kan lave overskud nu må have nogle virkelig sunde forretningsidéer og det må være i samfundets interesse at hjælpe disse virksomheder mest muligt så de kan styrke disse forretningsidéer ved, som sagt at investere i produktionsapparatet og i arbejdspladser. Det er nærmest et paradoks for mig at virksomheder med underskud der fyrer og skærer ned slipper for skat mens dem som skaber vækst skal straffes og hæmmes. Ikke at jeg mener at virksomheder der har underskud skal betale skat, for det ville være tosset, det er mere brugt for at understrege at man bevidst hæmmer og skader gode sunde vækstfremmende virksomheder i en krisetid...
@Stig Dit forslag er visionært men er lidt problematisk i videns-baserede virksomheder. Og vidensbaserede virsomheder er jo der Danmark bevæger sig en, er der ikke?
1) Opgaver kan ikke altid overdrages. Hvis jeg har gang i en opgave (software-udvikling), kan en anden person ikke bare vandre ind på min plads og arbejde på den i 4 dage, og så efterlade den til mig igen, hvorefter jeg kan arbejde 3-4 dage på den igen.2) Nødvendigt at med overlappende arbejdstider. I vidensbaserede virksomheder er man i høj grad nødt til at være til stede nogenlunde indenfor samme tid for at kunne indhtente den information man måtte mangle løbende.
3) "Kapital-apparatet" er noget mindre i vidensbaserede virksomheder. Her er der typisk tale om et kontor m. nogle computere, og et serverrum et sted. "kapital-apparatet" består primært af ens medarbejdere. De bliver ikke udnyttet bedre af, at arbejde færre dage.Men rart med lidt mod til at turde tænke det hele forfra! Det kunne vi godt bruge, f.eks. med skattesystemet.
Hej Jakob, og tak for roserne. Men min ide var nu ment som en provokation - jeg synes det er for fantasiløst at høre politikerne skændes, og det gælder også dem fra LA. Men hvis jeg alligevel skal tage dine indsigelser alvorligt vil jeg sige:
1) Opgaver kan ikke altid overdrages. Hvis jeg har gang i en opgave (software-udvikling), kan en anden person ikke bare vandre ind på min plads og arbejde på den i 4 dage, og så efterlade den til mig igen, hvorefter jeg kan arbejde 3-4 dage på den igen. SVAR: Hvem siger du skal arbejde med det samme som ham der var der i sidste uge. I arbejder vel med hvert sit hjørne af projektet, ligesom i dag?2) Nødvendigt at med overlappende arbejdstider. I vidensbaserede virksomheder er man i høj grad nødt til at være til stede nogenlunde indenfor samme tid for at kunne indhtente den information man måtte mangle løbende. SVAR: Nu er E-mail jo sådan set lavet til det samme - ligesom diverse projektstyringsværktøjer. Men hvis en virksomhed synes det er mere givtigt for dem kun at arbejde i det ene af de to "skift" er der jo intet der forhindrer den i at gøre det.
3) "Kapital-apparatet" er noget mindre i vidensbaserede virksomheder. Her er der typisk tale om et kontor m. nogle computere, og et serverrum et sted. "kapital-apparatet" består primært af ens medarbejdere. De bliver ikke udnyttet bedre af, at arbejde færre dage. SVAR: Se mine svar til 1) og 2)
Kære Anders Samuelsen. Så rigtigt det du skriver. Men skulle regeringen blot komme med en antydning om at ville gøre noget ved bare ét af de punkter du stiller op, så ville vælgerne skylle over til venstrefløjen som en Tsunami.
At fortsætte med at stemme borgerligt i Danmark må vel være efter samme princip som ukrainerne under 2 verdenskrig: Af to tyranner, kan vi lige så godt vælge at holde med ham der taler samme sprog som vi.
Kære Anders
Som tingene er i DK for tiden, hvor næsten alle i et eller andet omfang er syltet ind i "velfærdsmaskinen", så kunne LA markere sig anderledes ved ikke at istemme det herskende liberale kor om at sænke satserne, for at gøre det mere attraktivt at arbejde og bidrage (pisk metoden) - men istedet vælge den omvendte model (gulerodmetoden).
Det kunne man gøre ved at give de, der bidrager til samfundet, særlige fordele. Det kunne eksempelvis være muligheden for at frasige sig offentlige ydelser mod et ekstra skattefradrag - uden indtægtsgrænser.
Sig nej til Børnefamilieydelse og få x tusind ekstra i fradrag, sig nej til Boligsikring og få x tusind ekstra i fradrag, sig nej til Efterløn og få x tusind i ekstra fradrag, sig nej til Folkepension og få ekstra fradrag - og så fremdeles. (Det kunne sagtens laves, så det er selvfinansierende)
Der er andre mere indirekte "aktive fravalg" man også kunne belønne; offentlig sygesikring, offentlig børnepasning, offentlig pleje osv.
Så forringer man ikke tilværelsen for dem, der ikke vil ændre på tingene, men man gør det mere lønsomt at tage et selvstændigt ansvar for ens eget liv. Og jo mere man tjener, jo mere effekt vil fradragene have.
Essensen er at gøre det til noget positivt at kunne klare sig selv - At gøre det attråværdigt at være uafhængig af offentlig støtte.
Kunne man så samtidig fjerne proportionalskattesystemet, så alle uanset indtægt havde samme trækprocent (i samme kommune), så ville det for alvor give incitament til at tjene flere penge og dermed bidrage mere til samfundet. Samtidig ville denne ændring jo heller ikke forringe de svages kår i forhold til nuværende model.
Flere artikler fra Politik
Ny stramning af rygeloven er det rene vanvid.
Udgivet for 7 timer og 19 minutter siden i Politik
Radikal: Jeg håber jeres kæreste dør
Udgivet for 11 timer og 59 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 18:18 til Boblere af Afskaftopskattennu
Kilde: jp.dk
Vindmøller og den forbudte kernekraft.
Udgivet for 17 timer og 23 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 12:42 til Boblere af Holger Skjerning
Groft Sagt: Græsk gidselleg
Udgivet for 7 timer og 19 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 22:51 til Boblere af Einer T. Ludvigsen
Kilde: b.dk
Landbrugsminister er ligeglad med den private ejendomsret | Fair Forbud
Udgivet for 13 timer og 2 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 17:16 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: fairforbud.dk
Kong Kokain
Udgivet for 9 timer og 22 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 20:30 til Boblere af sorenh
Kilde: tobak-jatak.dk
Pensionsalderen i Sverige sættes op fra 65 til 75 år - for at finansiere indvandringen fra ikke-vestlige lande?
Udgivet for 22 timer og 54 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 07:00 til Boblere af Winston Smith
Kilde: blogs.jp.dk
Kan en hvid arbejde som en neger?
Udgivet for 14 timer og 55 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 13:07 til Boblere af synopsis-olsen
Helle Ib: Trængsler med "ringen" vil ingen ende tage
Udgivet for 21 timer og 31 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 08:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: borsen.dk
Betalingsring vil koste år af dit liv
Udgivet for 17 timer og 31 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 12:13 til Boblere af Afskaftopskattennu
Kilde: borsen.dk
Skal sundhedsvæsenet handle på videnskabelig eller på autoritær viden?
Udgivet for 19 timer og 48 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 10:07 til Boblere af Ane Kirkensgaard Due
Smuk og slank på statens regning
Udgivet for 11 timer og 15 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 18:53 til Boblere af Mac
Kilde: ekstrabladet.dk
Radikal kovending om døds-debat
Udgivet for 9 timer og 49 minutter siden i Politik
Gallup: Blå blok udbygger sit solide forspring
Udgivet for 22 timer og 57 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 07:21 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: b.dk
Betalingsringen: SF's kronjuvel
Udgivet for 17 timer og 39 minutter siden i Politik
ACTA vil blokere for livsvigtig medicin til verdens fattigste | information.dk
Udgivet for 15 timer og 34 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 14:39 til Boblere af Martin-2
Kilde: information.dk
Overborgmesteren: Jeg kunne ikke kontrollere min hash-rus
Udgivet for 22 timer og 54 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 07:23 til Boblere af Ulrich
Kilde: bt.dk
Domino's stopper udbringning på Nørrebro efter at et af deres bude blev overfaldet og røvet af 15-20 'unge'
Udgivet for 1 dag, 8 timer og 15 minutter siden i Politik
Tilføjet 10/02 22:01 til Boblere af Winston Smith
Kilde: politiken.dk
Betalings ringen er et problem
Udgivet for 13 timer og 17 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 12:15 til Boblere af Carl-Mar Møller
Omsætning i bod 4 på Christiania: Ca. 30 mio. kr. skattefrit om året - konen fik et Hublot ur til en halv mio.
Udgivet for 1 dag, 8 timer og 23 minutter siden i Politik
Tilføjet 10/02 21:52 til Boblere af Winston Smith
Kilde: ekstrabladet.dk
|
Om Anders Samuelsen Opvokset i Horsens, i Hobro og på Samsø 1986: Student, Viborg Katedralskole 1993: Cand.scient.pol, Århus Universitet Under studierne diverse... Se Anders Samuelsens profil eller Følg Anders Samuelsen |
Radikal: Jeg håber jeres kæreste dør 11/02 18:18 - 32 klik
Svend Auken: Betal mine dummebøder, eller jeg smadrer dig! 11/02 23:50 - 26 klik
Ny stramning af rygeloven er det rene vanvid. 11/02 22:58 - 23 klik
Liberal Fristad bliver måske snart en realitet 11/02 18:32 - 17 klik
Juicekæde risikerer kæmperegning efter kontrolbesøg - Media | www.business.dk 11/02 10:36 - 12 klik
Juicekæde risikerer kæmperegning efter kontrolbesøg - Media | www.business.dk 11/02 10:36 - 872 klik
Gallup: Blå blok udbygger sit solide forspring 11/02 07:21 - 647 klik
Skal staten begrænse rygning? - se JBO i clinch med Flemming Møller Mortensen 09/02 20:41 - 407 klik
Vindmøller og den forbudte kernekraft. 11/02 12:42 - 395 klik
|
|
Danmark som forgangsland Tilføjet 09/02 17:21 af Allan H. Nielsen |
|
|
Fra Hayek til de Historieløse Tilføjet 05/02 13:50 af Kasper Planeta Kepp |
|
|
Tobinskat: Den forkerte løsning på det forkerte problem Tilføjet 31/01 09:44 af Henrik Ræder Clausen |
|
|
Er de nyuddannede og studerende simpelthen bare for forkælede? Tilføjet 28/01 19:19 af Maria Holme Overgaard |
|
|
Skolens stjernestunder Tilføjet 26/01 08:37 af Lasse Birk Olesen |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

