Henrik Dahl: De røde er en katastrofe
Udgivet for 377 dage siden i Politik
Tilføjet 14/05 13:19 til Boblere af Jeppe Toft
Kilde: politiken.dk
»Problemet er, at venstrefløjen er gået fuldstændig i stå. Man har ingen svar på tidens store spørgsmål. Man har været så overbevist om, at man havde fat i det rigtige, at man ikke har brugt tid på at se på sig selv med kritiske øjne. Hvis du ved, at du har ret, så er selvransagelse jo ikke nødvendig. Venstreintelligentsiaen har spillet fallit, og mange af dem, der skriver i din avis, mener jo i deres stille sind, at 2001-valget var et statskup. Statskup!«.
Det er et skridt i den rigtige retning, Henrik Dahl.
Men næste skridt er at indse, at den venstreorienterede tankegang og ideologi er falsk.
Mennesket er mangfoldigt. Lighedsmani fører til tyranni og Gulag.
Den venstreorienterede tankegang faldt til jorden med Jerntæppet i 1989.
Pamperne på venstrefløjen kæmper videre for mere stat, der sikrer deres privilegier som adelig klasse. (HTS har symptomatisk giftet sig ind i en engelsk adelsfamilie, der har tjent over 250 mio kr i EU http://englishdemocraticparty.org.uk/public_html/bulletin386.html.)
Arbejderklassen er gået andre steder hen og klarer sigselv.
Jeg synes, noget af det bedste ved Henrik Dahls udmeldinger er, at der mangler elementære bremsemekanismer i velfærdsstaten.
Det SKAL være en nødløsning at være arbejdsløs, invalidepensionist, efterlønner mv. Det skal aldrig være efterstræbelsesværdigt, men med over 1 mio. mennesker i den arbejdsdygtige alder på overførselsindkomster, siger det sig selv, at vi har fuldstændig har fjernet barrierne, ikke mindst de socio-sociale, ved at være betalt af samfundet for ingenting at lave.
Det var skidt i gamle dage, når hjælp fra det offentlige var den største ydmygelse. Men i dag er vi i den totalt modsatte grøft. I visse miljøer fremstår du jo nærmest som idiot, hvis ikke du har sørget for at have et sugerør i de offentlige kasser.
Enig. Velfærdsstaten er kørt af sporet og er blevet kleptokrati for supplikanter (dvs et tag-selv bord for sygeligt dovne). 'Velfærdsstaten' var for mig engang et plusord. Nu er det et skældsord. Læs f.eks Gunnar Viby Mogensens 'opgør' med Velfærdsstaten. Den sande historie fra én, der har siddet i Velfærdsstatens maskinrum. Henrik Dahl kan - som Gunnar Viby Mogensen - også tænke selv.
Der er noget om det du siger Ivan.
Velfærdsstaten er ved at køre af sporet ligesom DSB first.
Men havde du ventet andet efter 10 års borgerligt styre.
Det har jeg ikke
Boe Jørgensen
Du tager ige fejl Juul.
Jeg har været aktiv i politik i mange år baseret på at jeg har arbejdet en stor del af mit liv rund omkring i verden.
Boe
Du siger selv kodeordet Boe - du har været aktiv i politik i mange år. Det er den sikre indikation på, at folk har mistet forstanden.
Det siger sig selv, at man skal have bremser på velfærdsstaten, for hvis tingene er gratis, tager folk to gange, mindst.
Og når lortet er kørt af sporet de seneste 10-15 år, er det delvist VK-regeringens skyld. Men det er primært socialisternes skyld, fordi de hyler op om sociale massegrave, hver gang én eller anden social svindler skal have stoppet sine overførselsindkomster og vi andre prøver at begrænse bedrageriet.
Så boe - det er din skyld og alle de fjolser, der er blevet forblændet af for mange år i politik.
I starten havde jeg egentlig ganske stor respekt for dig som debattør, Boe Jørgensen. Her på det seneste har du bare outet dig som den griske, geneme tyv du er. Er der ingen grænser for hvor mange af andre folks penge du vil have fingrene i?
Ja, selvølgelig, Boe. Det er VKO's skyld, at velfærdsstaten som system ikke fungerer. Det er også deres skyld, at den heller ikke fungerer i England. Onde, onde VKO!
Hvis ikke VKO regeringen har skylden for de dundrende underskud på statens finanser.
hvem har så.
Trods stigende olieindtægter som har rundet de 20 M arder om året så kører
VKO jo med et underskud sidste år på 50 M. arde og i år bliver det vel større.
Jeg betaler faktisk en hel del mere i skatter og afgifter end jeg modtager i folkepension
Ja da gammel det kan i godt kalde mig . men ved grisk og gemen der sætter jeg grænsen
boe
Kære Boe,
De samlet skatteintægter faldt historisk pga. den verdens omspændende økonomiske krise - bare i 2009 var skatteintægterne kr. 38 milliarder mindre - læg dertil øget udgifter til arbejdsløse, pensioner og en offentlig sektor som ikke kunne holde op med at vokse, og du har åresagen til underskudet.
VKO har holdt røven op på den offentlige sektor, samt de som modtager skattebetalte indkomstoverførelser. Dette er sket ved at tømme statens pengekasse. Så istedetfor at du kaster med usaglige argumenter imod VKO - burde du hver eneste dag takke, at det ligenetop var VKO som havde magten, da den økonomiske krise ramte, fordi de havde sørgert for at der var penge i kassen (SSF gik til valg i 2007 på, at betale mindre af på gælden OG øge de offentlige udgifter endnu mere end VKO).
Til slut må jeg opfordre til, at du ser kritisk på de kilder, hvorfra du har dannet billede af VKO skulle være skyld i den øknomiske krise... VKO er skyld i at lade den offentlige sektor vokse, og indkræve formeget i Skat - det er fakta, som du kan finde ved at se hos Danmarks Statistik, læse utallinge økonomiske rapporter, og lytte til mennesker, som rent faktisk hiver abejdet hjem hver eneste dag.
En kritik af den økonomiske politik under VKO giver kun mening, hvis det politiske alternativ man selv bakker op om ville have ført en mere ansvarlig linie - Det er jo ikke tilfældet.
I det mindste anerkender VKO de økonomiske udfordringer og håndterer dem hen ad vejen.
»Venstrefløjens projekt er ’offentlig sektorisme’. Da arbejderklassen skrumpede ind, blev man interesseparti for en stor offentlig sektor. For velfærdskoalitionen af offentligt ansatte og overførselsmodtagere slet og ret. Målet er barnepigestaten, og der er allerede blevet udmeldt en syndflod af barnepigetiltag, når den nye regering kommer«.
BUM! Lige i skabet.
100 pct. enig, det er problemet i kortform. Det er uheldigvis også et problem, som det er meget vanskeligt at finde fornuftige og alment acceptable, politiske løsninger på.
Jeg tror, at Anders Fogh Rasmussen (dvs. forfatteren til minimalstatsbogen fra 1993, ikke karrierepolitikeren AFR) havde fat i det rigtige: Der er behov for en kulturkamp og en grundlæggende mentalitetsændring. Det hverken kan eller skal (som andre i kommentarsporet her også er inde på) være almindeligt acceptabelt at bede om - endsige kræve - at "det offentlige" skal tage vare på ting og opgaver, som man udmærket er i stand til at varetage selv. Men selvfølgelig vil folk kræve dét, når "det offentlige" samtidig plyndrer dem med groteske skatter og afgifter, og på den måde opstår den onde spiral, der fører os længere og længere ind i det socialistiske velfærdshelvede.
I virkeligheden er der måske ingen politiske løsninger, men den eneste løsning er velfærdsstatens økonomiske fallit, som måske er dét, der skal til, før også de mere tykhovedede indser, at der ikke er nogen offentlige ydelser, som er "gratis", tværtimod!
Damn, han er skarp - må sætte nogle borgerlige politikkere på kursus hos ham.
Henrik Dahl er super skarp. Han stjæler opmærksomheden med et par små-personlige fornærmelser, og så sætter han ellers fingeren lige der, hvor det gør aller mest ondt. Elegant :-)
Fornemt.
Dahl's analyse er spot on! Læg i øvrigt mærke til hvordan venstrefløjen behandler dissidenter; her et par vise, velgennemtænkte ord fra kommentarsporet. Vi starter med en knivskarp politisk analyse fra Amager Tænketank:
Så smut dog - ingen vil savne dig opg dine stupide meninger. [sic] - Johnny Nielsen, Dragør
Gitte minder os om hvordan de særlige kvindelige værdier omsorg, eftertænksomhed, økologi og intelligens kan være med til at afværge fremtidige økonomiske kriser:
Og hans personelige mål med dette kan være dels bitterhed over skilsmisse med s -tilhænger kone,men også pga hans bog får meget omtale. Pinligt. [sic] - Gitte, Tåstrup
En af trekantsområdets fremmeste politiske analytikere lægger visdommens løkke om halsen, binder retfærdighedens knude og springer ud fra kundskabens træ:
Du er ligesom Pittelkow, som er blevet så grim sort og negativ i sin tankegang. - MH, Kolding
Hvem siger Århus ikke er med på beatet? Jakob S, livstilsekspert, fremtidsforsker, healer og homøopat/neuro-lingvistisk programmør giver en helhedsanalyse:
Er Henrik Dahl ikke bare en bitter kældermand, der lader sin harme over, at konen skred fra ham gå ud over den venstrefløj, som hun og han engang havde til fælles? Stakkels Henrik. Bliv dog klippet og barberet og find den indre charme frem. Hvis du finder en sød pige, hjælper det sikkert både på humøret og på analyserne! - Jakob S, Århus
Vi runder af med en kommentar fra det midtsjællandske, hvorfra Zeki med en sublim blanding af gode argumenter, elegante sætningskonstruktioner, velfremførte pointer og en omfattende baggrundsviden demonstrerer, hvordan man undgår at kaste med mudder:
Det er endnu mere tydeligt at han er DF'er [...] - Zeki Laurent Sadic, Tølløse
Således "oplyst"
Haha, ja jeg morede / undrede mig også over kommentarerne derinde. Det er en benhård opsang til oppositionen, og folk tager det overhovedet ikke til sig.
Det er en del af kulturen på venstrefløjen, at kritik kun kan rettes i en retning - de andres!
Og det bliver den så, ved enhver given lejlighed. Derfor bliver der aldrig tid til selvransagelse, eller dybe tanker om løsninger på samfundets problemer.
Mødes man med kritik - af sit parti, eller sin politik - svarer man igen med et modangreb. Og jo mere perfidt og mistænkeliggørende, jo mere vellykket (i egen optik). Hvis kritikken fremføres af en ekspert/kommentator, så udnævnes han til talerør for Løkke, Hjort eller Støjberg (sjovt nok aldrig de konservative). Hvis det er en ikke-ekspert, men hvor kritikken gør naller alligevel, så skabes forsvaret på et fundament af personangreb og mistænkeliggørelse.
Evnen til at lytte, og reflektere over kritik, er helt væk. Kritik besvares af en telefonsvarer, i form af et organiseret hylekor af stats-afhængige individer med for meget tid, og for lidt indhold i livet.
Ja, det er ynkelige reaktioner. Intet konstruktivt fra venstrefløjen, hvilket bliver et vidnesbyrd om, hvor ret Henrik Dahl har.
Hvorfor er man grim og sort, fordi man siger, at venstrefløjen har mistet sin magi og sin evne til at komme med forrygende bud på fremtidens udfordringer? Det er måske den dummeste af alle de udtalelser, der er fremkommet.
Og så kommer venstrefløjens sædvanlige hujen og skrigen frem til overfladen, når én går efter Henrik Dahls fysiske fremtoning. Hvor lavt kan man dog falde i en debat? Personer som ham kan man regne for lig nul. Men ikke én af de hidsige debattører nærmer sig sokkeholderne på Henrik Dahls retorik og evne til rationelt at argumentere for sin sag. Det er måske mindreværdskomplekserne, der fremtvinger den indre svinehund i debattørerne.
Det er saftsuseme et godt interview. Mange borgerlige kunne også lære noget ved at lytte til Henrik Dahl. Jeg vil i øvrigt også henvise til et interview med ham om Helle Thorning-Schmidt fra P1-Morgen i går. Det er ikke så meget, fordi han siger noget nyt, nej, det bemærkelsesværdige er, at P1 ikke turde lade ham frembringe sit kontroversielle budskab uimodsagt, så de havde fundet en ung, socialdemokratisk folketingskandidat og tidligere DSU-formand til at give ham modspil. Patetisk. Interviewet kan høres her under indslagene fra d. 13. april: http://kortlink.dk/92y8
Ja, endelig er der grundlag for reel analyse, også skal Henrik Dahl spilde tiden på en eller anden DSU´er, som gud hjælpme siger der behov for gennemgribende strukturelle reformer, for derefter at kaste sig ud i en kamikaze opgave, at forsvare Helle Thorning-Schmidt der ønsker stilstand.
Har samtlige socialdemokrater i dette land fuldstændig mistet forstanden, og blevet reduceret til små personlige spindoktorer for Helle Thorning-Schmidt?
Det begynder at minde om Nordkorea - ingen må kritisere "den store leder", selvom det er åbenlyst for en hver, at der er noget ravruskende galt.
Vi skal bare have smidt DF helt ud af danmark, de er ikke værdig i dansk politik.
JM - jeg skal undlade at træde i, at du end ikke kan stave eller bruge dansk grammatik.
Som de fleste socialister tror du, at du kan hæve din intelligens, ved at svine modparten til. Ved at gøre dem dumme. Jeg kender mange meget højtuddannede, der stemmer på DF. Professorer fra naturvidenskab, ingeniører og virksomhedsledere. De tror ikke på kommunismen i eussr - eller nogen steder for den sags skyld. De tror på mennesket og dets frihed. De tror, at velstand kommer af eget arbejde og ansvar. Ikke af andres arbejde og ansvarlighed.
Mogens Glistrup var det mest begavede menneske i folketinget gennem de sidste 100 år, og ham smed man i fængsel. Så meget for dit had til DF.
Der lukket for tilgang af nye medlemmer hvilke De sikkert har opdaget da De prøvede at blive medlem.
Hvorfor? Ja det kunne jo være fordi, min far var jøde, og at den slags rotter han tilhørte skulle gasses af SR's store forbillede - Adolf, dengang jeg blev født. Som Stauning sagde: "Dybest set er vi jo alle nazister!".
Helle Thorning-Schmidt er den svageste S-leder nogensinde, lyder det fra sociologen Henrik Dahl.
Det må ikke komme ud offentligt - så risikerer vi bare, at Socialdemokratiet skifter hende ud. Hold det under tæppets dulmende løkker og lad dem tabe valget.
Lad de røde endelig tro at man kan tage et hvilketsomhelst lyshåret hunkøn og sætte i lederstolen!
Senere kan vi så kigge på hunkøn generelt i forbindelse med dannelsen af samfund og nationer.
Henrik Dahl er jo ikke den eneste i rød blog der ved hvor skoen trykker men en af de få der tager konsekvensen af at lukke munden op, hvilke man kun kan beundre.
Lagde nogen mærke til, hvordan journalistens spørgsmål konstant forsøger at forklare kritikken som værende et problem hos Henrik Dahl selv?? Hele tiden forsøges kritikken drejet over på ham som person.
Ja, det var meget markant! Faldt især for følgende spørgsmål:
I stedet for at sparke på venstrefløjen burde en intellektuel som dig så ikke pege på de store spørgsmål og svar. Svigter du ikke?
Hold da op ;-)
Igen: ingen arguemtation fra borgerlig side andet end: "De røde er en katastrofe".Jeg ved godt at de liberale bliver ved med at kører på jerntæppet og tiden før det. Hvilket jeg vil sige er utroligt billigt at kører på.
Jeg har endnu ikke hørt folk fra højrefløjen lave andet end at svine venstrefløjen til, og gudhjælpemig om ikke de samme mennesker så beskylder venstrefløjen for at det er DEM der sviner højrefløjen til.
Ved blot at postulere som du er postulerer, kan du så selv se hvordan du paradoksalt nok gør det du kritiserer andre for?
Siger personen hvis forrige indlæg lød:
Hej Svend, hvorfor melder du dig ikke bare ind hos nazisterne HEIL HITLER!
> Igen: ingen arguemtation fra borgerlig side
Jeg kan anbefale at lytte til CEPOS' skatte- og udliciteringskonferencer hvis du godt kan li' saglige argumenter. Det bliver enkelte gange lidt økonomisk-teknisk, men jeg gætter på at man sagtens kan følge med selvom man ikke har læst om økonomi.
Eller også bare CEPOS' podcast generelt.
STOP NU ; STOP NU,
der er ingen grund til at gøre socialisterne bevidste om deres måde at føre kritik, eller prøve at få dem til at indse noget som helst. Lad dem fortsætte som de gør p.t. Det kan kun føre til borgerlig/liberal valgsejr.
Årets artikel i Politiken. Tak Henrik Dahl.
Jeg holder Socialdemokraterne som hovedansvarlige for udviklingen af velfærdssamfundet, som har ført til, at vi nu har mere end 2 mill. mennesker på helt eller delvist offentlige forsørgelse (folkepensionister, førtidspensionister, efterlønnere og folk på forskellige arbejdsmarkedsordninger). Det er en beskeden 10 dobling siden 1960, hvor vi havde mindre end 200.000 mennesker på overførselsindkomst, og hvor langt hovedparten var folkepensionister. Velfærdstatens fædre mente, at større sociale overførselsindkomster og lettere adgang til disse ville medføre, at færre mennesker ville skulle forsørges af staten, fordi folk, som var udsat for en social begivenhed (som f.eks. arbejdsløshed), hurtigere ville vende tilbage arbejdsmarkedet, fordi den sociale begivenhed ikke ville være så traumatiserende. Hvilken bestyrelse eller ledelse i en privat virksomhed ville kunne få genvalg år efter år med en så ringe sammenhæng mellem mål og resultater?
Ikke nok med det, tanken om velfærdssamfundet har desværre sejret så voldsomt, at næsten alle partier støtter den, selv de såkaldt borgerlige partier som Venstre, de Konservative, Dansk Folkeparti og det Radikale Venstre. Ja selv Liberal Alliance, som i mange sammenhænge (og helt fejlagtigt) bliver betegnet som ultraliberale, er jo støtter af velfærdssamfundet.
Det borgerlige Danmark mangler i lige så høj grad som venstrefløjen svar på tidens spørgsmål. Hvordan skaber vi en forandring så hovedparten af befolkningen er i stand til at tage vare på sig selv og har lyst til det? Hvordan skaber vi en forandring så Danmark fortsat kan være et af verdens rigeste samfund? Svarerne er kendte nok. De fremgår såmænd af alle de forskellige kommissionsarbejder, der er lavet i det seneste årti.
De to væsentligste elementer burde være en et forøget arbejdsudbud og en forbedret konkurrenceevne. Et væsentligt element i at sikre et større arbejdsudbud er ved at øge incitamentet til at arbejde, hvilket uden omsvøb betyder, at de sociale overførselsindkomster skal nedsættes. Konkurrenceevnen øges lettest ved at nedsætte det offentlige forbrug (hvilket i øvrigt også vil sikre et større arbejdsudbud til den private sektor) og skatterne på arbejde.
Der er således i den grad brug for et borgerligt opgør med velfærdssamfundet, men det er desværre politisk selvmord, fordi antallet af modtagere af offentlige overførselsindkomster og offentligt ansatte overstiger antallet af privat ansatte. Der er et demokratisk problem, og årsagen til at Danmark allerede nu tordner rundt i en irreversibel sort spiral.
Skægt som i altid glemmer at vi har en af de højeste erhvervsfrekvenser i OECD. Danmark er også et af de bedste lande at lave forretninger i, desværre så halter det bare med effektiviteten, specielt i de seneste 10 år hvor vi mente vi skulle leve i toppen af pyramiden på spekulation. Det har så skabt et gældsbjerg der bestemt ikke gør det nemmere at vækste.
Helle Thorning er ikke nogen stærk kandidat alligevel står hun til at vinde valget, det kan kun betyde en ting; at den borgerlige regering har ført en forfejlet anti-konservativ politik. Henrik Dahl er iøvrigt en rødlig selvudnævnt profet som selv ikke har bidraget med noget i mange år.
Ang. den høje, danske erhvervsfrekvens:
1) Socialisterne/socialdemokraterne (/socialistiske feminister) beslutter at genne kvinderne væk fra kødgryderne og ud på arbejdsmarkedet.
2) Når kvinderne er på arbejde, kan de selvsagt ikke passe deres egne børn samtidig. Men:
3) Det findes der råd for: Vi opretter nogle kommunale, skatteyderfinansierede børneinstitutioner, og på den måde bliver der endnu mere brug for kvinder på arbejdsmarkedet, og dermed endnu mere brug for kommunale, skatteyderfinansierede børneinstitutioner, osv.
Samtidig bliver der naturligvis brug for flere offentligt ansatte i skattevæsenet til at sikre den nødvendige finansiering + flere offentligt ansatte både kommunalt og i diverse statslige styrelser til at sikre, at de kommunale børneinstitutioner også passer ordentligt på børnene!
Forklaringsmodellen for den abnorme vækst i den offentlige sektor i Danmark kan (mutatis mutandis) sagtens anvendes på andre områder også!
Der er ikke nogen pointe i forhold til mit indlæg eller det indlæg jeg kommenterede som gik på at enorme mængder af mennesker gik på passiv forsørgelse.
Man skal måske også huske på at kvinderne kom ud på arbejdsmarkedet da der var brug for det i private, de startede ikke i det offentlige, men at der derefter var brug for pasningsordninger er da helt korrekt.
Fair nok.
Men altså, der er to hovedproblemer for den danske samfundsøkonomi (ret banalt): Antallet af mennesker på overførselsindkomster og antallet af offentligt ansatte (og det er lige så lidt en bebrejdelse mod dem, der måtte være offentligt ansat, som det er en bebrejdelse mod en 93-årig på folkepension). Den offentlige sektors størrelse er, efter min ærlige mening, et stort(!) problem...
Og det er jeg sådan set også enig i hvorfor jeg foreslår at man nedsætter arbejdstiden i det private mens den holdes fast i det offentlige.
Det kan du vel ikke mene alvorligt? Burde private virksomheder og personer ikke selv kunne bestemme hvornår de vil arbejde?
Jeg er konservativ, jeg er ikke markedsfundamentalist. Markedet er en god tjener men en slet herre.. så jo det mener jeg da.
LOL, og du kalder andre folk for lavpandede? To intetsigende mærkater og en cliche på to linier? Det er vist tid til at sove, du! Synes ellers du har nogle rammende indlæg nu og da.
Der er flere ting i dine svar, der står lidt uklart for mig:
1) Hvordan vil dét, at nedsætte arbejdstiden i den private sektor og fastholde den i det offentlige, reducere den offentlige sektor eller gavne samfundsøkonomien?
2) At gå ind for markedsreguleringer er ikke traditionelt konservativ, men socialistisk politik. Hvorfor kalder du dig konservativ?
Jeg opfatter mig selv som konservativ. Det betyder ikke, jeg mener (jf. ovf.), at "kvinderne skal tilbage til kødgryderne". Men det betyder, jeg mener, at skatterne skal ned på et niveau, hvor det f.eks. igen bliver en mulighed for gennemsnitsfamilien at leve af én eller halvanden indkomst, mens en af forældrene primært tager sig af børn og hjem (om det så er kvinden eller manden, det er principielt ligegyldigt!). Høj skat og stor offentlig sektor berøver borgerne muligheder for at agere frit. Det er ikke "markedsfundamentalisme", men god konservativ politik...
1) Jeg ønsker at fyre i den offentlige sektor og ansætte i den private sektor. Hvis der derefter bliver overskud på statens finanser så ser jeg gerne skattenedsættelser, ikke før, det er fup-konservative der sælger fugle på taget.
2) Konservatisme er den stærke stat, hvis du ikke har forstået det så skal du nok ikke kalde dig konservativ. For en konservativ er markedet tjeneren ikke herren, dette er fuldstændigt ensbetydende med markedsregulering (for at opnå et bedre marked), hvis du anser det for socialistisk politik er du fup-konservativ.
Jeg tror at de 200.000 overførselsmodtagere i 1960 var mennesker i den arbejdsdygtige alder. Det er så i mellemtiden steget til 700.000+.
Nej, men det ville være rart hvis flere mennesker blev i stand til klare et arbejdsliv. Nok er befolkningen vokset med omtrent 20 pct. siden dengang, men antallet af mennesker der lever af overførselsindkomst er vokset med 200+ pct. Samfundet er jo ikke blevet hårdere at leve i siden 50erne. Men der er mange flere der falder uden for den gruppe, der kan finde ud af at klare sig selv. Det handler jo ikke om at der ikke er bevilliget penge nok eller at der ikke er uddannelsesmuligheder nok. Men vi har skabt en forsørgelseskultur, hvor man ikke accepterer at der skal gøres en indsats og at den enkelte har et personligt ansvar. Og det handler ikke om at kvinderne er indtrådt på arbejdsmarkedet. Deres beskæftigelsesfrekvens er i dag kun marginalt lavere end mænds.
Det må du vist lige tænke lidt mere over. I 1960 var forsørgelseskulturen at konen gik hjemme og passede børn og kødgryder, dengang var der altså langt færre til at forsørge resten af befolkningen.
Sålænge folk selv kan vælge om de vil forsørge en anden er det vel fint. De burde da ikke tvinges til at forsørge andre?
Jeg kan høre at du meget gerne vil snakke om kvinder og kødgryder, selvom det absolut intet har med sagen at gøre. Pointen er at dengang forsørgede en lang større andel af befolkningen sig selv. Om det så skete via mandens indkomst eller igennem arbejde. I 1960 var kvinderne for alvor begyndt at komme ind på arbejdsmarkedet.
Hvilken del? Jeg prøver blot at problematiserer at så mange ikke kan forsørge sig selv. Imens ævler du løs om kvinder og kødgryder.
Nej din selektivthørende tosse, pointen er at vi har skabt et samfund hvor du er bedre stillet ved at lade dig offentligt forsørge, end at tage et lavtlønnet job a la kassedame i Netto.
Du glemmer noget væsentligt OLA.
i 1960 var de fleste kvinder hjemmeløbende husmødre.
Men de var jo på mandens forsørgelse.
Boe
Taget i betragtning - som bliver nævnt herover - at der er en million ledige hænder der "nasser" på fællesskabet, er det så ikke en del ideforladt, kun at tvinge de ældste til at blive tre - fire år mere på arbejdsmarkedet?
Kunne man have brugt reformen til en mere fremadrettet strategi, hvor man lagde et lidt større pres over på de unge, i stedet for at sætte al sin lid til de aller ældste på arbejdsmarkedet? Var det hvad opfindsomheden kunne frembringe?
Flere artikler fra Politik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 1 time og 46 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 10 timer og 42 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 11 timer og 34 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 5 timer og 22 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 5 timer og 12 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 12 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 26 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 11 timer og 6 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 2 timer og 29 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
EU-strid kan udløse folkeafstemning
Udgivet for 26 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:17 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: jp.dk
Thorning vil give virksomheder strøre fradrag for investeringer
Udgivet for 3 timer og 40 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:52 til Boblere af NickRohde
Kilde: politiken.dk
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 21 timer og 16 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
Kvinde, sælg din krop! | Damefrokosten
Udgivet for 3 timer og 25 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 14:33 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
Fagforeningsmafia: KRIFA medlem forsøgt presset ind i LO
Udgivet for 21 timer og 38 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:30 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: tv2nord.dk
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu
Udgivet for 1 dag, 5 timer og 57 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:19 til Boblere af Claus Due
Kilde: ekstrabladet.dk
Boligejere kan få smæk i skattereform
Udgivet for 20 timer og 23 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 22:24 til Boblere af Kenneth Eskegaard Nielsen
Kilde: b.dk
Sass Larsen, godt han er tilbage saa S helt kan forsvinde
Udgivet for 23 timer og 35 minutter siden i Politik
Manu Sareen løber fra løfte om kvindekvote-brev - Politiko | www.b.dk
Udgivet for 23 timer og 8 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 21:05 til Boblere af GWT
Kilde: b.dk
Eksperter: Lempelser åbner for flere dårligt uddannede indvandrere
Udgivet for 1 dag, 10 timer og 50 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 10:18 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: kristeligt-dagblad.dk
Så meget rejser Helle for
Udgivet for 1 dag, 5 timer og 34 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:18 til Boblere af Ulrich
Kilde: ekstrabladet.dk
|
Om Jeppe Toft Økonomistuderende på Aarhus Universitet, der efter næsten 3 år stadig ikke er blevet hjernevasket af Keynsiansk elendighed. Næstformand i... Se Jeppe Tofts profil eller Følg Jeppe Toft |
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 124 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 64 klik
Når moderinstinktet regerer 25/05 09:35 - 62 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 54 klik
"Høyresiden har hatt rett" -Aftenposten 25/05 13:50 - 48 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 747 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 698 klik
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu 24/05 14:19 - 431 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

