Hjælp, kommunen har - igen - sendt kloakvand ind i mit hus!
Udgivet for 326 dage siden i Politik
Tilføjet 03/07 22:00 til Boblere af Ole Birk Olesen
Kilde: blogs.jp.dk
Nyt på JP-bloggen: "Jeg har en idé til, hvordan vi kan få kommunerne til at prioritere en kerneopgave som kloakvæsenet fremfor tant og fjas. Vi kan gøre dem erstatningspligtige, ligesom enhver privat virksomhed er det, hvis den ikke leverer, hvad kunden har betalt for, eller hvis den endda ødelægger kundens ejendom."
Ikke snak for højt om det. Du risikerer at blive pålagt at betale vandafledningsafgift af de 40 cm gange dit kælderareal.
Umiddelbart var jeg temmelig skeptisk overfor Ole's erstatningsforslag, da det nødvendigvis får kommunen til at sætte vandafledningsafgiften i vejret. Man kunne forestille sig at kommunen var ligeglad, da de bare sender regningen for erstatninger videre til boligejerne igen.
Men kommunalpolitikere skal jo genvælges og vil derfor søge at minimere vandafledningsafgift, og det ville politikerne kunne gøre ved at minimere udgiften til (kloakanlæg+erstatninger til husejere for vand i kælderen). Det forudsætter dog at erstatningen nogenlunde matcher den gene kloakvandet forvolder og at administrationen af erstatninger ikke bliver for dyr.
Næste spørgsmål melder sig så også. Skal folk der bor i lavtliggende områder med kælder betale ekstra? Eller måske bare folk med kælder? Eller skal alle i kommunen betale det samme per afledt kubikmeter?
Jeg har en idé til, hvordan vi kan få kommunerne til at prioritere en kerneopgave som kloakvæsenet fremfor tant og fjas.
Er det ikke en falsk modsætning, da kloaksystemet bliver betalt af din afledningsafgift, mens andre udgifter bliver betalt af indkomstskat og grundskyld?
nej, skotter - Ja, jeg har også altid hørt det som skodder, men det er åbenbart bare et meget mystisk ordsprog...
Egentlig ikke så mystisk. Et skot er en væg på et skib. Ligesom gulvet er dørken, køkkenet er kabyssen osv. At skotterne er vandtætte på et skib har mange åbenlyse fordele - deraf ordsproget.
Hvis det virkeligt er det værste skybrud i 30 år, så er det vel hvad der kan ske.
Vi kan jo heller ikke betale skattemidler til at dimensionere alle offentlige anlæg til det absolut værste scenarie man kan forestille sig.
Tag fukushima a-kraftværket i Japan. Det var forberedt på en 6 meter høj tsunami - så kom der en på 14meter. Nu hvor ulykken er sket virker det dumt at muren ikke var højere, men det virker jo også dumt at der står en 15 meter høj mur, hvis der nu aldrig i 1000 år kommer en tsunami som er højere end 6 meter...
Jeg forstår glimrende din irritation over vand i kælderen, men man må jo formode, at den risiko var reflekteret i prisen på dit hus, da du købte det. (Det frie marked osv.... du kender sangen).
Skyldes oversvømmelsen hos dig, at kommunen - efter du købte huset - har misligholdt din kloak, øget belastningen på den gennem tilslutning af flere brugere eller direkte skiftet kloakrørene ud med snævrere rør, har du sandsynligvis et berettiget krav.
Jeg forstår glimrende din irritation over vand i kælderen, men man må jo formode, at den risiko var reflekteret i prisen på dit hus, da du købte det. (Det frie marked osv.... du kender sangen).
Er der et frit marked i boliger?
For det er jo ikke særligt sexet at klippe en rød snor over til et nyt kloakrør. Det er meget sjovere med et kulturhus! “Det hus fik jeg bygget,” kan den pensionerede borgmester sige til sit barnebarn, når de går forbi. Det er altså noget andet end at stå ved toilettet, når lille Peter har lavet stort og sige, “det kloakrør, som det nu ryger ned i, har jeg gjort større” …
Det kunne da være en forklaring, men på den anden side er det heller ikke sjovt, at skulle forklare sine vælgere hvorfor der er kloakvand i deres kælder. Måske forklaringen er en anden 1) at man aldrig helt kan undgå vand i folks kældre, da hvis man skal sikre sig mod et 100 års skybrud, vil man skulle overdimensionere kloakledningerne i en grad som folk ikke er villige til at betale 2) at regnvejr er blevet kraftigere de seneste 10-20 år, og kloaknettet ikke er blevet udbygget efter det endnu (skal dog indrømme at jeg ikke har nogen dokumentation for at regn er blevet kraftigere)
+ 3
Hvem tror OBO egentlig kommunen kan sende regningen til, ifald den skal gøres erstatningspligtig over for evt. kloakeringsmangler?
Og til de mange udredninger om byrådsmedlemmer, der hellere vil pynten i stedet for kerneopgaverne, er der kun at sige, at det er trist, men der er altså ingen stemmer i det sidste - og slet ikke når det handler om kloakering, bedre belysning på vejene og snerydning. Det burde være sådan, men det er det ikke.
3) Mængden af befæstede arealer ( fliser, asfalt osv. ) er steget volsomt og overfladevandet løber derfor i regnvandssystmet fremfor at blive opsuget af jorden. Nogle steder bliver nybyggerier med meget asfalt/fliser pålagt at lave regnvandsbasinner til forsinkelse.
Helt enig, og 3'eren har nok også haft langt større betydning end 2'eren.
3'eren har kommunen dog nemmere kunne planlægge efter. Og de kan stille krav om faskiner.
Sød ide. Problemet er bare at hvis jeg sagsøger kommunen, så kommer jeg ret beset til selv at betale :-)
Gu' fandeme nej, jeg vil da ikke betale skaden på dit hus (hvilket jeg kommer til, hvis du bor i min kommune)
En sådan erstatningspligt kunne bruges til at stimulere konkurrance kommunerne imellem.
De kommuner der leverer lortevand ind i folks kloaker må skære ned på andre kommunale ydelser og aktiviteter for at få penge til erstatningerne, hvilket burde stimulere beboere og erhverv til at flytte sig selv og sin kommuneskattebetaling mv. til en anden kommune.
Det kræver så bare at der ikke er en socialistisk "kommunal udligningsordning" som flytter kommuneskatte kroner mv. fra "stærke kommuner" til "de svage kommuner".
Danmark er dog på mange måder et frit land. Det er dit eget valg hvilken kommune du ønsker at opholde dig i.Der er visse fordele ved de steder hvor indtjeningsmuligheden er mere begrænset. Det må selv liberalister kunne forstå , medmindre de er besat af mammon!
@OBO
Her er et par eksempler på sikring mod oversvømmelse på din matrikel, så vi andre ikke skal betale for at du undgår vand i kælderen ;)
Jeg kender alt til højvandslukker, og vi var faktisk i fuld gang at få en projekteret, da skyllen kom. Sådan en koster cirka 30.000 kr. hos os.
Men på hvilke andre områder mener du, at borgerne selv skal betale for at holde andres forurening væk fra deres hus? Mener du, at kommunen lever op til sin forpligtelse, når den tager imod penge for at lede spildevand væk fra huset, og så en gang om året gør det stik modsatte, nemlig fører kloakvand ind i huset?
Hvad sker der egentlig med kloaksystemet og de omkringliggende arealer, hvis alle husejere installerer højvandslukke? Bare i min kælder var der lørdag aften 25 kubikmeter vand. Mine naboer og genboer havde også vand i deres kældre. Alene forsikringsselskabet Tryg har haft 2.000 henvendelser om vand i kældre siden lørdag aften. Hvor skal al det vand hen, hvis det ikke skal være i vores kældre? Kommer det ikke til at gøre skade andre steder?
Tjoo men det er jo så umiddelbart ikke dit problem ;).
Ej problemet er at det er den dårligste og sikkert også dyreste løsning "bare" at udvide kloaksystemet, som jo primært skal tage sig af kloakvand og ikke af regnvand.
Som nævnt andre steder i tråden vil det være smartere at bruge opsamlingsbassiner og/ eller oversvømmelse af udvalgte grønne arealer.
Regnvandet bør ikke ledes sammen med kloak/ spildevand, da det jo så periodisk sikkert overbelaster det lokale rensningsanlæg.
Er der nogen der ved, hvor meget etaten bruger på kloaker/vandforsyning kontra de vand/afløb relaterede afgifter/skatter de får ind?
Vandselskaberne har indtil for Vandsektorloven bygget rent på "hvile i sig selv"-princippet. Dvs. selskaberne måtte hverken give overskud eller underskud.
Med Vandsektorloven er der indført et prisloft, der ud fra benchmarking på hele sektoren fastlægger en øvre grænse for, hvor højt Vandselskaberne må sætte taksten.
Hvis kommunen er ansvarlig for skader på din bil, hvis der er huller i vejen, er den så ikke også ansvarlig for skader på dit hus, hvis ikke kloaknettet er i orden? Med bilen kan du jo faktisk køre udenom - men huset.... det kan du ikke så godt flytte...
Det kunne være interessant at undersøge hvad de samlede omkostninger omkring det svigtende kloaknet har været i københavns kommune. Der er højst sandsynligt tale om et stort millionbeløb. Det burde være muligt at installere nogle reservoirer i kloaknettet der kan opsamle de store mængder vand der kommer når det begynder at regne kraftigt, og det burde ikke engang være så dyrt, i forhold til de skader der er kommet på bare det her ene regnskyld i år.
Jf. vejledningen til bekendtgørelsen om betalingsregler for spildevandsanlæg er det kloakforsyningens pligt at sørge for, at grundejer kan aflede sit spildevand ved gravitation - fra stueplan.
Det er - for at være lidt firkantet - dét, der bliver betalt for.
Grundejer skal altså selv sikre eventuelle afløb, der måtte ligge under stueplan - f.eks. kældre eller trappeskakter.
Helt enig, når vi flytter grænserne for, hvad vi vil holde kommunerne ansvalige for, så åbner vi også for yderligere eksplosion i de offentlige udgifter. For det første har vi her en helt ekstrem situation for det andet, så kan man i de fleste tilfælde sikre sin kælder kloak med en tilbageslagsventil til et par tusinde kroner. Har man konstrueret sit afløb sådan, at det tillader tilbageløb til kælderen, har man som boilgejer selv et problem.
OBO, som ellers gør en prisværdige indsats for at reducere det offentliges ansvar og indflydelse, er her ved at gøre samme fejltagelse som mange andre gør, når noget går galt, nemlig at sende ansvaret videre til offentlige. Vi betaler mange penge til det offentlige, men hvis vi så forventer, derfor forventer mange, at det offentlige har ansvaret for alt. OBO har købt et hus med kælder, det er hans glæde og hans problem.
Det er naivt, at tro, at man kan få kommunerne til at interessere sig for kloaker, Måske man skulle overgive ansvaret for kloakerne til grundejerforeninger organiseret i fælles afløbsområder, så fik borgerne en sikkerhed for, at de penge de betalte til kloak gik til kloak og ikke til alt muligt andet.
Otto:
Vil du ikke lige forholde dig til den problemstilling, at (1) husejere betaler hvert år kommunen store summer for at få ledt spildevand væk, ikke for at få det ledt ind i deres huse, og (2) alt det vand, som folks kældre under et regnskyl som det i lørdags agerer forsinkelsesbassin for, ryger jo ud i terræn, hvis vi alle installerer højvandslukker (som jeg nu gør). Er det meningen, at vi skal have endnu mere oversvømmelse i gaderne, eller skal kommunerne, som flere gør, men f.eks. ikke Københavns Kommune, sørge for, at kloaksystemet følger med tiden? Det er jo ikke en engangsting, det her. Folk med forstand på dette siger, at det vil ske oftere og oftere fremover.
Indrøm det nu Ole, du kom til at reagere som en socialdemokrat efter dette overraskende skybrud ;-)
Tag evt. en snak med kommunen - er det Frederiksberg - om der er råd til at bygge et overløbs-bassin, som kunne synes at være den mest optimale total-løsning. Men jeg er ikke ekspert på området, så spørg hellere nogle tekniske kloaksystem eksperter omkring den bedste løsning.
Og brug så derefter igen dine kræfter på arbejdet for mere frihed i Danmark.
Han reagerer vel nærmere som en kapitalist. Overvej hvor mange penge regnskyllet har kostet. Trafikken har været lammet i store dele af byen, hvilket langt fra er billigt. Der ligger rottelig og andet skidt fra kloakerne i gaderne, som koster penge at rydde op, og tilligemed udgør det en réel sundhedsrisiko - du kan nok relatere mere end et enkelt sygdomstilfælde de næste par dage, til det svigtende kloaksystem - igen noget der koster penge. Desuden er der nok mange butikker, som har været nødsaget til at holde lukket, på grund af at gaderne har været oversvømmet - hvilket også koster samfundet penge.
OBO er ikke bare liberal, han er også kapitalist, og set med kapitalistiske briller, så kan det kun være en fornuftig investering at optimere kloaknettet til at kunne holde til nutidens klima. Og uanset hvor liberal man er, så kan man vel anerkende at det offentlige skal sørge for at infrastrukturen er i orden, det er vel en af de få opgaver som private ikke kan varetage (okay det kan måske lade sig gøre, men ikke ureguleret).
Jeg kan sagtens se problemet fra din side, men det er jo nøjagtig samme argumentation, der inden for andre områder, får det offentlige til at brede sig.
Løsningen må være, at privatisere kloaknettet ikke at få flere ansat i kommunerne til at tage sig af opgaven.
Iøvrigt bør man bygge sit hus på pæle, hvis man vil bo, der hvor vandet løber hen.
Hvis det kan være dig en trøst, så havde jeg 20 cm vand i min kælder.
Er det meningen, at vi skal have endnu mere oversvømmelse i gaderne, eller skal kommunerne, som flere gør, men f.eks. ikke Københavns Kommune, sørge for, at kloaksystemet følger med tiden? Det er jo ikke en engangsting, det her. Folk med forstand på dette siger, at det vil ske oftere og oftere fremover.
1) Jeg konstaterer, at du tror på (dele af) eksperternes snak om klimaforandringer. Er det korrekt forstået?
2) Mener du at Københavns Kommune / Københavns Energi har brugt / bruger deres indtægter fra vandafledningsbidraget forkert?
"Det er kommunens skyld". Pleease. Hvis du ikke er tilfreds med servicen, må du finde en anden leverandør: der er masser af producenter af plastic-spande, du kan bruge, så du ikke skal være tilknyttet kloakken. Jeg synes også vi skal gøre noget mere for kloakkerne, men det er en politisk sag, hvor meget det skal prioriteres, og man må stemme efter sine holdninger, når der er valg til kommunal-bestyrelsen. Men at lave en 'det-er-samfundets-skyld' erstatningskult for at dimensionere kloakkerne til at kunne klare et regnskyl som i weekenden er spild af folks penge. Og, jo, du er blevet socialdemokrat, ellers ville du ikke bruge et udtryk som 'kommunens kloakvand'; det kan godt være at kommunen laver lort, men ikke den slags.
Hvis du ikke er tilfreds med servicen, må du finde en anden leverandør: der er masser af producenter af plastic-spande, du kan bruge, så du ikke skal være tilknyttet kloakken.
Nej, det er lovpligtigt at være tilsluttet det kommunale kloaksystem.
Og, jo, du er blevet socialdemokrat, ellers ville du ikke bruge et udtryk som 'kommunens kloakvand'; det kan godt være at kommunen laver lort, men ikke den slags.
Det er ikke lort, det er regnvand, som strømmer ned i kommunens kloaksystem og derfra ind i folks huse, fordi systemet ikke er dimensioneret til at tage det.
Man må da godt rense sit eget spildevand. Det er der boligforeninger som gør flere steder i landet, for eksempel Christania eller Munkesøgaard i Roskilde. Men det kræves naturligvis at det gøres forsvarligt, og at man ikke bare lukker forurening ud i naturen.
OK. Nu har vi vist begge fået lukket noget damp ud. Men jeg synes du undgår kernen i problemet. Når jeg læser hvad du skriver, synes jeg du giver 'samfundet' (konkret kommunen) skylden for vejret og stiller dig i køen af folk, der vil have det offentlige til at betale, når noget går dem imod.
Hvis kloaksystemet skal dimensioneres anderledes (og det mener jeg også at det skal, men ikke så det er dimensioneret til 1-gang-hver-50-sindstyvende-år-begivenheder), bliver vi nødt til at løse dette kommunalpolitisk.
Jeg anser dig som begavet OG liberal; derfor undrer det mig, at når noget rammer dig selv og hvor (selv ubegavede liberale må indrømme at) løsningen er kollektiv, så bliver du - ja - socialdemokrat, det diametralt modsatte af begavet liberal.
Når jeg læser hvad du skriver, synes jeg du giver 'samfundet' (konkret kommunen) skylden for vejret og stiller dig i køen af folk, der vil have det offentlige til at betale, når noget går dem imod.
Nej, jeg giver kommunen skyld for, at kommunens kloaksystem ikke fungerer efter hensigten.
Dækker din forsikring ikke den slags OBO?
Jo, men ingen skadesservice har tid til at komme, så man klarer det selv (og får vist lidt penge for det).
Hvis din forsikring dækker hvad er så problemet? Udover selvfølgelig at der er umådeligt travlt efter en skylle af den kaliber. Skulle kommunen bruge en fandens masse penge på at sikre dig mod det utænkelige, eller er det bedre at spare de penge og lade folk forsikre sig selv?
Se, som jeg siger, Hvis vi alle sparer på vandet, stiger grundvandet etc. og vi står i vand til halsen.
Så derfor - brug løs og send vandet til genbrug i havet.
Ole, du tænker og taler som en god, gammeldags socialdemokrat.
For det første har kommunen ikke sendt en dråbe kloakvand ind i dit hus. Det har regnen, og vand adlyder som bekendt naturlovene. Selv i Nordkorea bestemmer det offentlige ikke hvornår det regner, eller hvilke love, vand adlyder.
For det andet er vand i kælderen en kendt risiko, som man alle dage har måttet kalkulere med, når man beslutter, hvordan den udnyttes.
Som nævnt tidligere i debatten er spildevandsområdet brugerfinansieret. Forsyningssekretariatet overvåger nøje at dit vandafledningsbidrag går til rette formål.
Hvis du vil have større kloakker eller erstatning for vand i kælderen, er der kun ét sted at sende regningen hen - forbrugerne. Med den nuværende betalingslov, er det endda så heldigt for dig, at du på bedste, 'solidariske' vis kan sende en del uforholdsmæssig stor del af regningen videre til forbrugere i etagebyggeri.
Det er kommunalbestyrelsen, der vedtager spildevandsplanen med servicemål og godkender taksterne, så det er til syvende og sidst en politisk prioritering, som Liberal Alliance kan bringe op til næste kommunalvalg.
Det bliver i givet fald et valgtema, der kommer til at koste vælgerne ekstra - præcis ligesom S-SFs forslag om bompenge.
Også her har kælderen været oversvømmet TRE gange--og den slags kan ikke lastes Regeringen, det er kommunerne som bruger penge på staus og "kunst" og sære former for støtte . i stedet for orden
med kloaksystemet.
I Taastrup ses horledes der bygges broer (! ) over en lille mose og der skal være alskens pjat og pjank, uden hensyn til ,hvad det egentlig er for et miljø disse sættes op i.
De bestemmende kommunalpolitikere sidder antagelig i fine kontorer på dyre stole og tegner
løs på deres fine skærm---fx havde en kommune planeret vingård i et belastet område--planterne stod 8 dage--så var de stjålet til madlavning ved brug af bladene...så det blev ikke til noget med
at borgerne selv kunne plukke deres druer.......pjat, pjat pjat----målet må være at blive rost i TV-Lorry
og komme i Folketinget for--et eller andet parti !!!
Flere artikler fra Politik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 2 timer og 10 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 11 timer og 7 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 11 timer og 58 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 5 timer og 46 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 5 timer og 36 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 36 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 2 timer og 54 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 50 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 11 timer og 30 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
EU-strid kan udløse folkeafstemning
Udgivet for 50 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:17 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: jp.dk
Thorning vil give virksomheder strøre fradrag for investeringer
Udgivet for 4 timer og 5 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:52 til Boblere af NickRohde
Kilde: politiken.dk
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 21 timer og 40 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
Kvinde, sælg din krop! | Damefrokosten
Udgivet for 3 timer og 49 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 14:33 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
Fagforeningsmafia: KRIFA medlem forsøgt presset ind i LO
Udgivet for 22 timer og 3 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:30 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: tv2nord.dk
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu
Udgivet for 1 dag, 6 timer og 21 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:19 til Boblere af Claus Due
Kilde: ekstrabladet.dk
Boligejere kan få smæk i skattereform
Udgivet for 20 timer og 48 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 22:24 til Boblere af Kenneth Eskegaard Nielsen
Kilde: b.dk
Sass Larsen, godt han er tilbage saa S helt kan forsvinde
Udgivet for 23 timer og 59 minutter siden i Politik
Manu Sareen løber fra løfte om kvindekvote-brev - Politiko | www.b.dk
Udgivet for 23 timer og 33 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 21:05 til Boblere af GWT
Kilde: b.dk
Eksperter: Lempelser åbner for flere dårligt uddannede indvandrere
Udgivet for 1 dag, 11 timer og 14 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 10:18 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: kristeligt-dagblad.dk
Så meget rejser Helle for
Udgivet for 1 dag, 5 timer og 59 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:18 til Boblere af Ulrich
Kilde: ekstrabladet.dk
|
Om Ole Birk Olesen Redaktør og medejer af 180Grader.dk. Medlem af Folketinget for Liberal Alliance. Født i 1972 og opvokset på en gård ved Agerskov i... Se Ole Birk Olesens profil eller Følg Ole Birk Olesen |
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 124 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 64 klik
Når moderinstinktet regerer 25/05 09:35 - 62 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 54 klik
"Høyresiden har hatt rett" -Aftenposten 25/05 13:50 - 48 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 747 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 698 klik
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu 24/05 14:19 - 431 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

