Hvad er Liberal Alliances officielle holdning til stemmeretten?
Tilføjet 15/12 23:25 til Politik af Polyb
Lad os få nogle af de store drenge på banen.
Jeg synes dette principielle spørgsmål er ret vigtigt at få afklaret hos et parti der beder os om at tildele dem magt i vores demokratiske samfund.
Flere mere eller mindre åbenlyse tilhængere af partiet er modstandere af den universelle stemmeret :
Nej, folk på overførsel bør ikke stemme om hvad arbejdende menneskers indkomst skal bruges til.
Tja :
...kun alle der arbejder skal kunne stemme, altså ikke nogen på offentlig forsørgelse.
Torben Mark Pedersen (2 eksempler muligvis kun i sjov) :
... og kun stemmeret for de, der er selvforsørgende lol
3 stemmer til nettobidragsyderne - det var et system, man næsten kunne ønske sig indført ved folketingsvalg
Jeg synes i bund og grund, at kun mennesker der bidrager netto til samfundet, burde have stemmeret ved valgene...
Der bør oprettes et andetkammer, som godkender finansloven, og hvortil man kun har stemmeret hvis man netto-bidrager til statskassen.
Kan vi få en officiel tilkendegivelse? Ole Birk Olesen? Anders Samuelsen? Torben Mark Pedersen?
...yderst interessant spørgsmål du dér har stillet - ska' blive lige så interessant at se eventuelle svar...
Enevælden i Danmark blev afskaffet ved den første grundlov i 1849. Herefter blev et landsting indsat til at varetage landet. Dog var det meget begrænset hvem der fik lov at stemme og stille op til landstinget. Man skulle være herre i eget hus og desuden være mand. Der refereres til dem uden stemmeret som de 5 F'er: Fruentimmere, folkehold, forbrydere, fjolser og fattige. En grundlovsændring i 1915 giver kvinderne og resten af befolkningen stemmeret.
Personligt er jeg af den overbevisning, at vi fortsætter som hidtil - status quo...
Valgret til folketinget i Danmark har borgere der er fyldt 18 år, har dansk statsborgerskab samt har bopæl i Danmark.
Venstrefløjen har før været fremme med et forslag om, at valgretsalderen skulle nedsættes til 16 år. Jeg ville omvendt foreslå, at den burde sættes op til (mindst) 22 år...
Eftersom pandelappen først er færdigudviklet i midt 20'erne, og det er centret for executive funktioner, der bla. gør følgende (fra dansk wikipedia):
- differentiere modstridende tanker
- bestemme hvad der er godt og skidt
- vurdere hvad der er godt og hvad der er bedre.
- Vurdere ligheder og forskelle
- Finde frem til konsekvenser af handlinger
- planlægning af handlinger
- social selvkontrol, altså at kunne udsætte behov.
...så har du helt, helt ret. Skal valgretsalderen noget, skal den op.
Skal folge med 24 aars reglen :-)
Vi ved at mange starter som Socialister og bliver klogere med alderen :-)
Lotte for president...
"I dag er det de krævende der bestemmer, men de ydende, der betaler. Det skal vi væk fra."
Den fulde "artikel" kan nydes her:
http://liberator.dk/articles/at-stresse-for-kapitalen-2/
Et par andre citater:
"Krævementaliteten er stadigt stigende blandt mange samfundsgrupper. I takt med, at de offentlige ydelser stiger, stiger kravene også. Fra tid til anden forarges og rystes man, når man løber ind i apatiske jævnaldrende, som med den største naturlighed fremsætter krav om dette og hint."
"Efterhånden som de krævendes grupper vokser, og deres krav bliver dristigere og mere skruppelløse, bliver deres indflydelse stadigt større. En stadig skævvridning. Er de krævendes mentalitet så primitiv, at det ikke længere nytter at diskutere? Er vi over point-of-no-return?"
- Mfg Palle
"The answer my friend, is blowing in the wind, - the answer is blowing in the wind"
Ja, der er da i hvert fald overraskende mange der ikke ønsker at Liberal Alliance skal svare på dette spørgsmål :-)
Jamen hvad forventer du?
Et reelt liberalt parti som vil have at nyderne bestemmer over ydernes penge?
Dog MÅ man se sig tvunget til i dette land, at gå efter det "mindste" af flere onder = Siger da selvfølgelig at stemmeretten er ok, for ellers bliver man jo anset som en egocentreret, tyranisk person der er en fjende af alt og alle, ikke mindst demokratiet.
Så for at få lidt taburetter må man hellere "Supporte" demokratiet. Som det er.
Jamen hvad forventer du?
Et svar på dette, har du helt og aldeles ret i, meget kontroversielle spørgsmål.
Du mener måske at man skal undlade at svare, fordi svaret ikke vil behage befolkningen?
Hvis ledende medlemmer af Liberal Alliance, eller måske endda partiet selv, mener at vi ikke allesammen fortjener stemmeretten, så synes jeg befolkningen har krav på at vide dette. Derfor spørger jeg dem, for at få det afklaret.
Svaret er jo givet, og du kender det jo også, men lad mig da udpensle det for dig.
De vil selvfølgelig svare at det er ok som det er. Det vil være for STØDENDE at lave et angreb på vores forherligede demokrati.
Hvis de har nogen som helst vision om at at få bare LIDT indflydelse angriber de ikke demokratiet. Det er danskerne simpelthen ikke klar til. Alene et angreb på vores altædende stat er danskerne knap klar til...
Det vil forhåbentlig vise sig, jeg vil da håbe at de vil give udtryk for deres reelle holdninger, og ikke hvad de har fået at vide af spindoktoren.
...og jeg håber da, at denne reelle holdning er, at den universelle stemmeret selvfølgelig er ukrænkelig.
Så vi på den måde kan sikre os socialstatens uendelige vokseværk i al tid fremover ;)!?
Ja dit politiske ståsted er da klart :)!
"No representation without taxation" - i det mindste i beslutninger som vil trække på statens finanser.
Alle kan for min skyld sagtens have en stemme i spørgsmål, som ikke koster staten penge... men hvorfor skal nettonyderen kunne stemme sig til endnu flere af nettoyderens penge? Det er slaveri sat i system :)
Jeg tror ikke på at Anders Samuelsen f.eks går ind for det. Ikke engang når han er alene eller blandt venner :)
Blot som service til debatten:
LA's officielle holdning til valgretsalderen findes her:
"Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF) har nedsat en valgretskommission, der blandt andet skal undersøge, om valgretsalderen bør sænkes. Liberal Alliance vil ikke tage stilling til, hvorvidt valgretsalderen skal sættes ned, før kommissionens konklusion forelægger."
Holdningen er imidlertid positiv, således har LA markeret følgende på ft.dk den 26.1.2010:
"Liberal Alliance mener, at valgretsalderen med fordel kan blive sænket til eksempelvis 16 år. Vi ser denne udvikling så småt i resten af Europa, og der er ingen grund til, at Danmark på dette punkt ikke også er i førertrøjen. Når vi mener, at valgretsalderen med fordel kan sættes ned, skyldes det, at vi er af den holdning, at det er vigtigt, at vi i Danmark er progressive og fremsynet i alle henseende, og især når det gælder de ungesvilkår og muligheder. Det er jo dem, der skal sikre velstand og velfærd i vores samfund i fremtiden, og derfor skal de sikres indflydelse i en tidlig alder."
Så må man håbe at LA også går ind for sænkning af den lovlige alder for køb af cigaretter, alkohol, kørekort og hvad vi ellers har af formynderiske kontroltiltag. Hvis man er moden nok til at deltage i landets styre, må man også være gammel og ansvarlig nok til at bestemme over sin egen krop eller til at styre et køretøj.
Jeg er 99,9% sikker på at det IKKE er LA politik. Hvad folk siger på 180G kan man vel ikke tage LA til indtægt for.
Helt enig, det er derfor jeg spørger :-)
Jeg forstår dog virkeligt ikke hvorfor så mange har noget imod at de kommer med et svar. Det er lidt sjovt, folk stemmer i stor stil en artikel op, der handler om at Villy Søvndal ikke vil tale om sin egen politik. Samtidig vil folk så åbenbart helst ikke have at Liberal Alliance skal melde ud på dette punkt.
Det har nok noget at gøre med den måde du ikke spørger på. Du bygger en stråmand op, og prøver derefter at pådutte LA den. Det ville være så meget nemmere, hvis du blot fortalte hvad du mener, så vi kan tage stilling til det, fremfor at du gentager dig selv, indtil du har fået det svar du fisker efter.
Du har ret i at jeg kunne have bygget det bedre op, den tager jeg på mig.
Men jeg synes nu ingenlunde jeg pådutter LA en holdning. Jeg argumenterer for at flere af deres tilhængere har en given holdning, og efterlyser en officiel stillingtagen til spørgsmålet.
Jeg fisker ikke efter et bestemt svar, jeg fisker efter et svar. Det er på ingen måde anderledes end at spørge ind til eksempelvis Ole Sohns holdninger.
Jeg kan i øvrigt se, at du har været opstillet for partiet til kommunalvalg. Hvad er din holdning til spørgsmålet?
Du kender svaret og virker lidt aggressiv, som om at du har afsløret en stor skandale. Du forventer sikkert at pulitzer prisen er hjemme for din banebrydene journalistik, Derfor bliver du stemt ned. Hvis du vil have et officielt LA svar så skriv til LA.
Jeg stemmer dig også lige ned...
Du kender svaret...
Nej, det gør jeg ikke. Så havde jeg ikke spurgt.
...og virker lidt aggressiv...
Det er ikke min mening. Jeg kan ikke se hvordan jeg skulle fremtræde aggresivt.
...som om at du har afsløret en stor skandale.
Hvordan kan det være en skandale at have en holdning og stå ved den? Hvis folk mener at en holdning er "skandale-agtig", hvorfor så have den holdning? Det ville da tværtimod være underligt at fremstille andre holdninger end man reelt havde.
Du forventer sikkert at pulitzer prisen er hjemme for din banebrydene journalistik...
Overhovedet ikke, og der er intet hverken banebrydende eller originalt i mit indlæg.
Hvis du vil have et officielt LA svar så skriv til LA.
Så får jeg næppe et svar fra en af de store kanoner i partiet, men fra en sekrætær eller lign.
Liberal Alliance har ikke som officiel politik at begrænse stemmeretten.
Selv om den læsehandicappede Polyb ikke kan eller vil forstå, at når et Facebook opslag ender med "lol" eller " :-) " så er det overvejende sandsynligt morsomt/ironisk ment, så lad mig præcisere, at jeg ikke går ind for en begrænsning af stemmeretten.
Mange tak for svaret Torben. Jeg er glad for at du, og Liberal Alliance, går ind for lige valgret.
Din "intellektuelt handicappet" kommentar, fra den anden tråd, kan du til gengæld stikke skrådt op, og den siger udelukkende noget om din egen person.
Mht. "læsehandicap" så har du måske også overset at jeg direkte skriver at din kommentar højst sandsynligt var "for sjov" og at det ikke i sig selv er den der ligger til grund for mit spørgsmål.
Flere artikler fra Politik
Dømt for mord i 2008 - laver røveri i 2012
Udgivet for 11 timer og 1 minut siden i Politik
Tilføjet 22/02 22:32 til Boblere af Kim Ursin
Kilde: ekstrabladet.dk
16 børn = 17 ansatte
Udgivet for 12 timer og 31 minutter siden i Politik
Pia Kjærsgaard frifundet i injurie-sag - Samarbejds-Politiken.dk
Udgivet for 14 timer og 11 minutter siden i Politik
Tilføjet 22/02 18:12 til Boblere af Hans Und
Kilde: politiken.dk
Den røde blok har en hovedpine
Udgivet for 10 timer og 1 minut siden i Politik
Tilføjet 22/02 21:59 til Boblere af Henrik Lundquist
Nej-partier kræver folkeafstemning om finanspagt - dr.dk/Nyheder/Indland
Udgivet for 14 timer og 36 minutter siden i Politik
Tilføjet 22/02 18:45 til Boblere af Censete libere
Kilde: dr.dk
Bambi i Prins Jørgens Gaard
Udgivet for 1 dag og 21 minutter siden i Politik
Tilføjet 22/02 09:12 til Boblere af Ole Birk Olesen
Kilde: jarlcordua.dk
LA: Hvad er der nu galt med at lease sin bil, Søvndal?
Udgivet for 22 timer og 46 minutter siden i Politik
Tilføjet 22/02 10:47 til Boblere af Ole Birk Olesen
Kilde: liberalalliance.dk
Højreradikale Michael Ellegaard fængslet en uge for skud mod betjent
Udgivet for 9 timer og 22 minutter siden i Politik
Tilføjet 22/02 23:39 til Boblere af Polyb
Kilde: fyens.dk
Jeg sagde jo, at Christiansborg-pressen var sammenspist
Udgivet for 12 timer og 51 minutter siden i Politik
Tilføjet 22/02 19:27 til Boblere af Carsten Jensen
Finanspagten udløser ikke folkeafstemning
Udgivet for 17 timer og 30 minutter siden i Politik
Tilføjet 22/02 15:54 til Boblere af Einer T. Ludvigsen
Kilde: politiken.dk
Ingen folkeafstemning om EUs finanspagt - Politiko | www.b.dk
Udgivet for 16 timer og 42 minutter siden i Politik
Tilføjet 22/02 16:32 til Boblere af Jan jacobsen
Kilde: b.dk
Regeringen har set sig sur på leje af bil
Udgivet for 23 timer og 36 minutter siden i Politik
Tilføjet 22/02 09:57 til Boblere af Ole Birk Olesen
Kilde: dr.dk
Hvad sagde vi
Udgivet for 23 timer og 54 minutter siden i Politik
Tilføjet 22/02 09:39 til Boblere af Carl Andersen
Finanspagten udløser ikke behov for folkeafstemning efter grundloven
Udgivet for 17 timer og 30 minutter siden i Politik
Tilføjet 22/02 15:57 til Boblere af Censete libere
Leasing skat. Er det overhovedet realistisk?
Udgivet for 21 timer og 38 minutter siden i Politik
Tilføjet 22/02 11:15 til Boblere af Bo Bennekov
Takstnedsættelser for 500 millioner kroner til tog og busser over hele landet er helt virkningsløs
Udgivet for 1 dag siden i Politik
Tilføjet 22/02 07:19 til Boblere af Ola Hansen
Den miljøfjendske regering slår til igen
Udgivet for 20 timer og 13 minutter siden i Politik
Tilføjet 22/02 12:10 til Boblere af Carsten Jensen
Søvndals newspeak: Jeg synes faktisk, det er en ret stor sejr
Udgivet for 1 dag, 1 time og 9 minutter siden i Politik
Tilføjet 22/02 08:24 til Boblere af Helle
Kilde: politiken.dk
Ung og syg – gammel og frisk » Den Korte Avis - Klar – Skarp – Seriøs
Udgivet for 19 timer og 57 minutter siden i Politik
Tilføjet 22/02 12:19 til Boblere af Lordsasa
Kilde: denkorteavis.dk
Det ser sort ud for dyrene i Danmark
Udgivet for 14 timer og 27 minutter siden i Politik
Tilføjet 22/02 14:50 til Boblere af LAndersson
|
Om Polyb Polyb studerer historie (og statskundskab) på Århus Universitet og er for tiden i gang med sin kandidat. Se Polybs profil eller Følg Polyb |
Dømt for mord i 2008 - laver røveri i 2012 22/02 22:32 - 81 klik
Den gode nyhed: 1 milliard mere i skat 22/02 21:14 - 80 klik
Niels Erik Hansen, Dansk Racisme Center, er ligeglad med jøderne. 22/02 18:20 - 61 klik
LA: Hvad er der nu galt med at lease sin bil, Søvndal? 22/02 10:47 - 766 klik
Bambi i Prins Jørgens Gaard 22/02 09:12 - 742 klik
Tysk forfatnings-domstol omstøder rygeforbud i Hamburg 22/02 12:58 - 635 klik
Fru Kinnock undgår - igen - beskatning, hvor er hun dog heldig. 22/02 08:15 - 547 klik
Hans børn er hverken drenge eller piger 22/02 16:04 - 474 klik
|
|
Komiske Ali grøn af misundelse Tilføjet 19/02 16:43 af Villum Christensen |
|
|
Borgerligt redepisseri eller konservativt harakiri? Tilføjet 19/02 22:26 af Jeppe Toft |
|
|
Følelsen af forår i februar- med en kulturdelegation i Moskva for 25 år siden Tilføjet 16/02 17:04 af Thomas Petersen |
|
|
Når kvinder hader Tilføjet 16/02 22:22 af suzanne bjerrehuus |
|
|
Brænd en bil, så får du integration Tilføjet 14/02 08:56 af Heidi Wang |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

