Hvad lærer folkeskolelærere (ikke) om islam?

Ved en tilfældighed faldt jeg over hjemmesiden Menneskerettigheder i islam

Torben Mark Pedersen,

01/09/2012

Ved en tilfældighed faldt jeg over hjemmesiden Menneskerettigheder i islam. Den hører under "EMU Danmarks Undervisningsportal" for Læreruddannelsen i Kristendomskundskab/religion.

På siden henvises til tre "vigtige menneskerettighedsdokumenter": Universal Islamic Declaration of Human Rights fra 1981, "Cairo deklarationen" fra 1990 og endelig til "Arab Charter on Human Rights, 1994". Der henvises til det stærk venstreorienterede leksikon.org for information om sidstnævnte dokument, der skulle bygge på de to foregående.

I sig selv en lidt overflødig henvisning, men der er noget ravruskende galt i, at en officiel undervisningsportal for folkeskolelærere benytter leksikon.org som en autoritet, idet det blåstempler den meget ensidigt venstreorienterede information, der gives på leksikon.org.

Under henvisningen til "Artikler på nettet" henvises udelukkende til fem artikler fra islamister, tre artikler af Aminah Tønnsen fra "Islamisk Studiebogsamling", en artikel i Information og fra det islamistiske islamstudie.dk. Endelig en artikel af islamisten Safet Bektovic.

Under henvisningen til anden litteratur henvises til en artikel af Jørgen Bæk Simonsen og Eva Maria Lassen fra Institut for Menneskerettigheder, som jeg ikke kender.

Intet sted på Undervisningsportalen informeres om, at de muslimske "menneskerettigheder" ikke har noget med menneskerettigheder at gøre, men ene og alene er sharia-rettigheder: Hvilke rettigheder har muslimer i muslimske lande ifølge sharia. Det er dét de tre menneskerettighedsdokumenter indeholder.

Der er ikke en eneste kritisk artikel at finde på siden, alle links til artikler er skrevet af islamister, der naturligvis hylder islam og ligefrem udlægger Koranen som den første menneskerettighedserklæring. Det absurde i det skulle være indlysende.

Alene ensidigheden i informationen til folkeskolelærere er en skandale.

Går man et skridt tilbage på siden til den overordnede Islam, så genfinder man stort set samme ensidighed. Der er så vidt jeg kan se ikke en eneste henvisning til forskere eller hjemmesider, hvor der er information om islam, der ikke er skrevet af islamister. Ingen henvisninger til uafhængige forskere eller islamkritikere. Alle links er til sådan noget som Muslimernes Fællesråd, Dansk Muslimsk Union, Islam.dk, Islamisk Studiebogsamling, Islamisk.dk, Det islamiske trossamfund, Islamisk Info og Foredrag, Muslimsk Ungdom i Danmark, Forum for kritiske muslimer, muslimer i dialog, forum for islamforskning osv.

Under henvisningen til "Litteratur på dansk er der ligeledes kun henvisninger til islamisk litteratur. Det samme gælder "Udenlandske sider". Dog er der her en enkelt islamkritisk henvisning, nemlig til Irshad Manji: The trouble with islam, der efterfølges af en anmeldelse af islamisten Aminah Tønnsen. Eneste anden islamismekritisk henvisning på siden - så vidt jeg kan se - er en artikel fra Information fra 2008 af Maajid Nawaz: "Derfor brød jeg med Hizb-ut-Tahrir", der forklarer, hvorfor forfatteren mente, at "jeg misbrugte min tro til formål, der var rent politiske." Dermed renvaskes islam meget elegant fra de politiske aspekter af islam.

Jeg ved intet om, hvad folkeskolelærere med kristendomskundskab/religion som linjefag lærer på seminariet, men når man ser, hvad der ligger af stærkt ensidig information på undervisningsportalen, så kan man frygte det værste, at lærerne ikke uddannes til at forholde sig kritisk til islam, selv ikke når det gælder noget så centralt som menneskerettighedsspørgsmålet. At der ikke et eneste sted er en henvisning til den massive undertrykkelse af kvinders rettigheder, at der er dødsstraf for homoseksualitet i flere muslimske lande, om antisemitismen osv. Det er mildest talt skandaløst, at børn i folkeskolen får præsenteret et sådant skønmaleri af islam, som der lægges op til på undervisningsportalen.

Kilde: