Hvad mener Liberal Alliance om…
Tilføjet 29/11 10:41 til Politik af Rune Kristensen
Med et tyndt og kortfattet politisk program, så er det interessant at høre, hvad Liberal Alliance mener på andre områder end de fire, som partiet er bygget op omkring. Vi har tidligere hørt medlemmer af LA tale for legalisering af stoffer, for frit våbensalg og for indførelse af dødsstraf, imod et socialt sikkerhedsgrundlag, imod vores tætte samarbejde med Israel og imod den danske indsats i f.eks. Afghanistan.
Derfor kommer i første omgang seks konkrete spørgsmål: Hvad mener LA om…
- Dødsstraf?
- Frit våbensalg?
- Krigen mod terror?
- Forholdet til Israel?
- Legalisering om stoffer?
- Sociale ydelser til de svageste?
Jeg kunne godt tænke mig et svar - og håber så i øvrigt, at LA snart får et mere omfattende politisk program, så man kan forholde sig til partiet som samarbejdspartner.
Hvad hjælper en omfattende program hvis man gør noget andet en der står i det?
Lidt som man oplever det i det der regeringsparti jeg ikke rigtigt kan huske navnet på :o)
Gode spørgsmål,
Jeg syntes det ville være lige så interessant at høre de individuelle spidskandidater og Anders Samuelsens holdninger til emnerne.
Liberal Alliance har et omfattende, men også kortfattet, arbejdsprogram samt et principprogram, som du kan læse på Liberal Alliances hjemmeside.
Hvad individuelle medlemmer mener, er ikke det samme som, hvad der er Liberal Alliances politik. Sådan er det vel heller ikke i det Konservative Folkeparti.
LA går til valg på 4 mærkesager om maks 40% skat, gang i væksten gennem reformer, en mere effektiv offentlig sektor og personlig frihed. På alle andre områder er det officiel LA politik at støtte regeringen.
Meget kort:
LA er imod dødsstraf
LA er imod frit våbensalg
LA støtter regeringens politik i krigen mod terror. Dog ønsker LA en revision af terrorlovgivningen, der på visse punkter strider mod vores mærkesag om personlig frihed.
LA støtter regeringens udenrigspolitik, også i forhold til Israel.
LA går ind for afkriminalisering af hash, ikke af hårde stoffer. Det har at gøre med personlig frihed.
LA har ingen planer om at ændre på de sociale ydelser til de svageste
Kristian: Intet parti har nogensinde haft 90 mandater, og derfor kan man ikke gennemføre hele sit projekt - kun have indflydelse til at trække Danmark i den retning. Hvis det er mit parti - Konservative - du tænker på, så er Konservative det parti, der har fået gennemført flest borgerlige og frihedsorienterede tiltag overhovedet i Folketinget. Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvilke borgerlige resultater LA har fra Folketingssalen?
Rune: Tak - men blot seks ud af MANGE områder, hvor LA absolut ingen politik har.
Torben: Tak for et hurtigt svar. Er det LA's officielle politik - eller din egen holdning?
Du har ret i, at der er højt til loftet i de fleste partier - mit eget er jo slet ikke så topstyret som dit. Men det er min bekymring, at der i LA er endnu større forskelle mellem spidskandidaterne også. Jeg gad godt vide om Mette Bock og Joachim B. Olesen er enige med dette eksempelvis.
Og om Simon Emil og Olse Birk er det - for så har de godt nok ændret holdinger på det seneste!!!
/Rune
Jeg er sikker på at et partis mandatantal er en lineær funktion af dets korrelation mellem den førte politik og den, i partiprogrammet, beskrevne politik.
Dette kan f.eks. empirisk bevises udfra Konservatives nuværende måde at føre politik på...
Du skriver:
...så er Konservative det parti, der har fået gennemført flest borgerlige og frihedsorienterede tiltag overhovedet i Folketinget
Bare som et eksempel på alle de gode ting dit parti har gjort for dets vælgere (jeg selv inklusiv, men aldrig mere), vil jeg da lige minde dig om jeres Socialdemokratiminister Benedikte Kiær som for nyligt fik ulovliggjort stråmandsudlejning, så danske private boligejere (jeres kernevælgere!) nu *ingen* reel mulighed har for at leje ud til frie markedspriser, men istedet er underlagt de kommunistiske regulerede lejesatser og wild west-tilstande i Huslejenævnet?
Jeg kan godt komme med flere grelle eksempler, men jeg har egentlig ikke lyst til at spilde et sekund mere på jeres synkende skude og vil nu hellere se fremad med et politisk parti, LA, som tør stå ved dets grundholdninger.
Politik handler ikke om at give afkald på det man virkelig mener er det rigtige, for at et forlig kan indgås tværpartisk. Politik handler om at formidle sine klare holdninger til vælgerne. Med de rigtige holdninger (både på skrift og i praksis), skal vælgerne nok følge med. Det skete (sker) med LA og det går kun én vej...
Haha Rune, dit latterlige angreb falder til jorden med det samme - drop nu din smædekampagne og arbejd for at dit eget parti holder skruen oven vande, så du selv kan komme ind efter næste valg.
Du burde være bedre end dette Rune..
Jeg havde forventet mig så meget mere af unge konservative som dig og Jarlov, men i gør det fuldstændig umuligt at forvente en bedre fremtid for det konservative folkeparti end de sidste 10 års katastrofale ørkenvandring.
Hvor er det trist at så meget konservativ energi bliver brugt på at finde splinter i LAs øje når i har så store bjælker i jeres eget..
Kære Friedmania, Mads N og mikkelh
Jeg har mange steder givet til udtryk, at jeg gerne selv havde set flere borgerlige resultater under den borgerlige regering. Der har manglet mod i specielt V, men også hos K - men man har altså også været afhængig af DF, der bestemt ikke er et borgerligt parti.
Jeg bruger langt det meste af min politiske tid på at på kritisere socialisterne, men har skam også kritiseret de borgerlige (V, I og K). LA bruger det meste af tiden på at kritisere de andre borgerlige partier - og glemmer helt den reelle fjende: socialisterne.
Jeg har ingen resultater set fra LA's MF'ere endnu - de V og K har bl.a. leveret nedenstående:
- Afskaffet lukkeloven
- Befriet Irak og Afghanistan
- Nedbragt ventelisterne på sygehusene
- Fået indført et mere frit valg
- Indført mere faglighed i folkeskolen
- Afsat flere penge til sundhed, forskning og uddannelse
- Afskaffet mellemskatten
- Sænket bilafgifterne og skatteniveauet i øvrigt
- Indført hårdere straffe
- Fået flere i arbejde
- Gennemført en strukturreform
- Betalt af på statsgælden
Jeg og Konservative har ambitioner om reformer af arbejdsmarkedet, skatteområdet og velfærden, men disse kommer ikke med en socialistisk regering - og en beslutning kræver altså forhandlinger og min. 90 mandater.
/Rune
- Afskaffet lukkeloven
Efter 9 års tilløb - en borgerlig regering burde have gjort det bedre.
- Befriet Irak og Afghanistan
Om det er en befrielse afhænger vel af hvem du spørger. Sammenlignet med Taleban og Saddam Hussein er stort set alt vel fremskridt, men overordnet set er det svært at være tilfreds. Særligt Afghanistan ligner udefra mest af alt en håbløs mission.
- Nedbragt ventelisterne på sygehusene
- Fået indført et mere frit valg
- Indført mere faglighed i folkeskolen
Jeg har ikke det store at indvende her. Det skulle da lige være at der er blevet mere dokumentationsarbejde for lærere og lignende, tid der går fra undervisning og forberedelse.
- Afsat flere penge til sundhed, forskning og uddannelse
Tillykke. Det må være stort for en borgerlig regering at man har konsolideret verdens offentlige sektor.
- Afskaffet mellemskatten
Hvilket ikke betyder det store så længe topskatten stadig består.
- Sænket bilafgifterne og skatteniveauet i øvrigt
Men Danmark har stadig verdens højeste skatteniveau, og hvorvidt det overhovedet er blevet til sænkninger afhænger vel af øjnene der ser.
- Indført hårdere straffe
Glimrende.
- Fået flere i arbejde
Hvor mange af dem er i den offentlige sektor?
- Gennemført en strukturreform
Uden at vi dog har høstet stordriftsfordele. I de mindre enheder var politikerne i det mindste tættere på borgerne.
- Betalt af på statsgælden
Som vi nu kan se vokse igen med ca. 9 mio i timen, fordi man har forsømt at lave reformer i tide.
Du må desuden erkende, at det burde være nemmere for et regeringsparti med 18 medlemmer af folketinget, at få sin politik igennem end et parti med 3 medlemmer. Jeg vil godt vove den påstand at hvis Liberal Alliance får de afgørende mandater efter et valg, så vil de efter 4 år have fået gennemført mere borgerlig politik end de konservative vil have præsteret siden 2001.
Jeg har ingen resultater set fra LA's MF'ere endnu - de V og K har bl.a. leveret nedenstående:
- Ansat 40-50.000 flere i det offentlige
- Bevaret efterlønnen
- Indført multimediebeskatning
- Mere offentligt bureaukrati og kontrol
- Terrorlov med overvågning af alle danskere
- Hjulpet boligboblen på vej med flex og afdragsfrihed,
- Knivlov, rygelov - men dog ikke burkalov
- Sænket den kriminelle lavalder
- Kulturkanon
Det var da en værre omgang vås, at klandre V og K for dette. For det første, så er skyldes noget af det jo den parlamentariske virkelighed og for det andet så har LA's MF'ere jo også været med til at vedtage - eller bakke op - enten for Radikale, Ny Alliance, Borgerligt Centrum eller LA.
Simon Emil og de radikale mente sågar, at rygeloven var for slap!!!
Fedt du kalder Irak og Afghanistan for befriet.. Jeg tror mange lokale vil mene noget andet.
Desuden kan du skrive stolpe op og stolpe ned om hvad K har formået. Det ændrer ikke på den private sektor er lagt i respirator mens den offentlige sektor står trygt ved stikkontakten så at sige.
Statsgælden stiger grundet ovenstående.
LasseAndersen: At du ikke som jeg finder det godt, at der er kommet flere midler til f.eks. sundhedsvæsenet (meget af det til kræftbehandling), skyldes Atmåske, at jeg er konservativ og du liberalist?
I dag kan folk høre musik, diskutere politik og tro på hvilken religion de ønsker i Afghanistan og Irak. Samfundet bliver dag for dag mere oplyst og terroristernes indflydelse mindskes. Meget af det gavner også den vestlige verden. Jeg er ikke liberalist, og tænker derfor ikke, at de må klare sig selv.
Konservative har også fortsat ambitioner om at afskaffe topskatten og sænke skatten yderligere - men vi får den jo kun gennemført, hvis vi kan få 90 mandater bag. Og LA vil jo garanteret kun forhandle, hvis der kommer flad skat - og selvom det er en smuk tanke, så bliver der desværre nok næppe flertal bag dette.
Men lad mig lige slå fast: Vi har oplevet tre skatteomlægninger under den borgerlige regering siden 2001. I 2004 blev grænsen for betaling af mellemskat forhøjet fra 253.000 til 314.000 kr. efter hårde forhandlinger. Samlet set blev skattetrykket på arbejde lettet med 11,3 mia. kr. i den første forårspakke. I 2007 blev grænsen for mellemskatten rykket yderligere op til 377.000 kr. og skatten på arbejde blev lettet med 8 mia. kr. og endelig i 2009, hvor mellemskatten helt afskaffedes, og marginalskatten sættes ned med 7,5 procent - eller svarende til 28,5 mia. kr. Dette skyldes ene og alene Konservative - og det er jeg stolt af. Men det betyder ikke, at jeg er tilfreds. Det er jeg først, når vi har en helt flad skat, der ligger markant lavere! Skattefrihedsdagen er blevet rykket nogle dage i den rigtige retning, men i mine øjne kan den rykkes endnu mere :-)
Af din afsluttende kommentar kan jeg konkludere, at LA har fået, hvad jeg også selv fornemmer: 0 borgerlige resultater igennem. Så har Konservatives mandater en noget bedre statist8ik - ikke prangende - men dog bedre!
tim ingvorsen: Det var befrielser - for diktatorer og kyniske regimer.
Jeg er enig - den offentlige sektor skal være markant mindre, den private sektor skal have mere frihed og statsgælden skal ned. Det går jeg til valg på som konservativ kandidat - og modsat LA-kandidaterne vil jeg prøve at forhanlde mig til at der sker noget på disse områder. Hvis man går udenfor døren, så får man ingen resultater!
/Rune
13 har stemt for artiklen og hermed ment at det var relevante spørgsmål at stille LA der som DRV prædker de samme teser om og om igen som om det var de alt afgørende mantraer man havde fundet frem til. Nu får LA så muligheden for at svare på om der overhovedet er mere på den politiske spiseseddel og alligevel stemmer LA spampanelet artiklen ned - Hvad foregår der egentlig her på avisen? Vil LA debat eller vil man kvæle alt andet end ensidig fascistisk hyldest af LA som partiet over alle andre?
Hvad mon LA mener om Kongehuset?
Der er mange ting man kunne spørge LA om de har en mening om, og indtil videre har jeg ikke hørt hvad LA mener om kongehuset, så det er da et godt og givet relevant spørgsmål Rune :D
Flere artikler fra Politik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 2 timer og 32 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 11 timer og 28 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 12 timer og 20 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 6 timer og 7 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 5 timer og 58 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 1 time og 12 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 11 timer og 52 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 57 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 3 timer og 15 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 22 timer og 1 minut siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
Kvinde, sælg din krop! | Damefrokosten
Udgivet for 4 timer og 11 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 14:33 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
Fagforeningsmafia: KRIFA medlem forsøgt presset ind i LO
Udgivet for 22 timer og 24 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:30 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: tv2nord.dk
Thorning vil give virksomheder strøre fradrag for investeringer
Udgivet for 4 timer og 26 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:52 til Boblere af NickRohde
Kilde: politiken.dk
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu
Udgivet for 1 dag, 6 timer og 43 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:19 til Boblere af Claus Due
Kilde: ekstrabladet.dk
Boligejere kan få smæk i skattereform
Udgivet for 21 timer og 9 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 22:24 til Boblere af Kenneth Eskegaard Nielsen
Kilde: b.dk
Sass Larsen, godt han er tilbage saa S helt kan forsvinde
Udgivet for 1 dag og 21 minutter siden i Politik
Manu Sareen løber fra løfte om kvindekvote-brev - Politiko | www.b.dk
Udgivet for 23 timer og 54 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 21:05 til Boblere af GWT
Kilde: b.dk
Eksperter: Lempelser åbner for flere dårligt uddannede indvandrere
Udgivet for 1 dag, 11 timer og 35 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 10:18 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: kristeligt-dagblad.dk
Så meget rejser Helle for
Udgivet for 1 dag, 6 timer og 20 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:18 til Boblere af Ulrich
Kilde: ekstrabladet.dk
LO: Vi vil gerne arbejde mere - når helvede fryser til
Udgivet for 1 dag, 10 timer og 19 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 09:59 til Boblere af Gold Standard
Kilde: b.dk
|
Om Rune Kristensen Jeg er 30 år, folketingskandidat for Konservative i Guldborgsund og aktiv bruger på 180grader, hvor jeg har været klummeskribent helt fra... Se Rune Kristensens profil eller Følg Rune Kristensen |
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 124 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 64 klik
Når moderinstinktet regerer 25/05 09:35 - 62 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 54 klik
"Høyresiden har hatt rett" -Aftenposten 25/05 13:50 - 48 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 747 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 698 klik
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu 24/05 14:19 - 431 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

