Hvad nu, hvis Jesper Langballe havde udtalt sig som Yildiz Akdogan?
Udgivet for 740 dage siden i Politik
Tilføjet 01/02 15:30 til Boblere af Jan Christensen
Socialdemokraternes Yildiz Akdogan var sammen med SF'eren, Özlem Sara Cekic, den første muslimske kvinde, der blev valgt ind i Folketinget. Derfor var det meget naturligt, at jeg spurgte min søster, der kendte hende perifert fra Århus Universitet, om, hvordan hun var som person. Selv havde jeg indtryk af, at hun var meget stille, men sådan forholdt det sig ikke: Hun snakker meget, lød beskrivelsen. I så fald har hun noget tilfælles med Cekic.
Jeg kan også huske, at det meste af Akdogans familie var mødt op på Christiansborg, da hun havde første arbejdsdag efter valget i 2007. De lod forståeligt nok til at være meget stolte af hende, og jeg kan huske, at jeg tænkte noget i stil med: Endelig en moderne, muslimsk kvinde, der ikke ser sig selv som offer.
Hvorfor skriver jeg nu disse personlige tanker om Yildiz Akdogan? Det gør jeg, fordi jeg er blevet noget overrasket og, ja, man kunne godt kalde det skuffet, over at læse især hendes seneste indlæg som blogskribent for Jyllands-Posten.
Artiklen, Auschwitz-dagen: Farlige forestillinger, blev skrevet på netop den danske Auschwitz-dag, hvor man mindes ofrene for Holocaust og andre folkedrab. Så langt, så godt. Ingen kan have noget imod, at man én gang om året husker tilbage på sådanne grusomme episoder i menneskehedens historie, også med henblik på, at de for enhver pris aldrig må gentage sig. Dér, hvor kæden springer af - i dén grad springer af - for Akdogan er, når hun utvetydigt insinuerer, at Holocaust kan risikere at gentage sig i Danmark, men altså denne gang med muslimerne i offerrollen: (...) Især nu, hvor man har kørt på frygten – frygten for “det andet” - er det stadig relevant at huske på og lære af historien. Lære om, hvordan stigmatiseringer og fordomsfyldte ord kan skabe farlige forestillinger om minoriteter dvs. “de andre”.
Akdogan beroliger dog sine læsere ved at fastslå, at forestillingen om “de andre” ikke nødvendigvis fører til folkedrab. Ikke nødvendigvis..., det er vel stort set det samme som at skrive, men sandsynligvis, og det er, vil jeg mene, en ret grov beskyldning, især når den kommer fra et medlem af Folketinget og endda fra det næststørste parti, Socialdemokraterne. Jeg kunne levende forestille mig opstandelsen, hvis Jesper Langballe havde udtalt: Muslimers opdeling af mennesker i "rene" og "urene" vil sandsynligvis føre til etnisk udrensning af danskere, når de er kommet i mindretal. Christiansborg ville gå i undtagelsestilstand, Jesper Langballes hoved ville blive krævet serveret på et fad, og hele den venstreorienterede presse (stort set samtlige medier) ville gå i selvsving. Ja, det ville blive noget af et cirkus.
Akdogan fører sin sammenligning ud i det ekstreme ved at underkaste Langballes kontroversielle debatindlæg i Berlingske Tidende, der startede den seneste uges blæst om hans person, den såkaldte jødetest, hvorved man erstatter alle forekomster af ordet muslim med jøde.
Sammenligningen mellem nazitidens omtale af jøder og nutidens ditto af muslimer bliver mere og mere bøvet, for hver gang jeg læser den, men okay, lad os tage et par eksempler fra andre sammenhænge:
Jøder planlægger endnu et terrorangreb mod Danmark.
Jødisk mand ville halshugge Kurt Westergaard med en økse.
Jødisk politiker starter SMS-kæde for at opildne til had mod Danmark.
Dem ist nichts hinzuzufügen, som man siger syd for grænsen i det nu noget mere fredelige naboland.
Yildiz Akodagan er imidlertid ikke færdig med at advare mod, hvad der venter os, hvis ikke vi her til lands overvinder vores fordomme om de nytilkomne. Hun understreger igen og igen, at hun ikke spiller offerrollen, eller drager paralleller mellem Nazi-Tysklands metoder og den danske offentlige og politiske retorik, men det er ikke desto mindre lige præcis, hvad hun gør: (...) I dag er det mindedagen for Auschwitz og vi skal bruge dagen til at huske på, hvordan farlige forestillinger let kan dominere det offentlige rum og til tider endda tage patent på sandheden. Men vi har ikke råd til gentagelser – vi må ikke lukke øjnene for begivenheder, for ord, der kan drage en vis parallel til fortiden…
Akdogan slutter sit indlæg med opfordringen til, at vi aldrig, aldrig må glemme Auschwitz, Bosnien, irak, Rwanda…. På trods af utallige opfordringer fra læserne på hendes blog lykkes det ikke at få hende til at tage afstand fra det tyrkiske folkedrab på armenerne i 1915, og det er vel egentlig meget sigende for både Akdogan og de fleste af hendes trosfæller: Loyaliteten ligger hos islam, de muslimske brødre og søskende og ikke at forglemme hjemlandet, altså Tyrkiet. Et kritisk blik på egen religion, egne trosfæller eller fædrelandet er alt for meget at forlange af selv en så moderne og velintegreret muslim som Yildiz Akdogan.
Men, Yildiz Akdogan, kunne man ikke - bare sådan rent teoretisk - forestille sig, at den modvilje nogle danskere nærer mod muslimer som gruppe, ikke individer, rent faktisk havde grobund i virkeligheden? Hvis nu muslimerne virkelig var mere højtråbende, beklagende og til til tider truende end repræsentanter for andre etniske og religiøse grupper? Hvis de - set under ét - var mere voldelige og kriminelle og langt lettere påvirkelige for religiøs ekstremisme end stort set alle andre i det danske samfund? Har du nogensinde tænkt på, om der måske kunne være noget om snakken, Yildiz Akdogan, eller er du, selv som folketingsmedlem, kun i stand til at spille offer?
Men det er selvfølgelig billige point at score, når man endnu engang kan hive den gamle traver frem om at danskere er skabsracister.
Hun burde få et los ud af folketinget.
Hvordan skal det gå til, at hun bliver mere dansker end tyrker? Jeg er "mere svensker end dansker" og vil for evigt være det. Jeg kan dog godt lide, at du mener, at folk skal "losses ud af Folketinget", fordi de ikke lever op til din definition af dansker.
Det er en ny indgangsvinkel i forhold til, at jeg mente, at folk "lossedes ud af Folketinget", fordi de pga. kriminalitet eller anden lignende virksomhed blev dømt uegnede til et sådant embede, eller at de ikke længere kunne høste opbakning hos stemmeberettigede borgere i Danmark, hvorfor de simpelthen ikke blev genvalgt.
Her er hensynet til sine tyrkiske venner så vigtigere.
I denne situation har du ikke forstået, at det ikke drejer sig om etnicitet men loyalitet.
Jeg kender Yildiz og er (vel ret åbenlyst) uenig med hende om en række sager. Jeg synes også, at man skal passe på historiske sammenligninger med nazismen - især fordi det har en tendens til at kortslutte debatten. Men hvorfor hun pludselig skal udråbes som en tvetunget muslim, en forsvarer for folkedrab og dårlige forhold for krisnte i Tyrkiet, har jeg svært ved at forstå.
Til en debat 23. december 2009 fortalte Yildiz, hvordan hendes mor i sin tid var kommet til Danmark som gæstearbejder, for senere at blive fremmedarbejder. For endnu senere igen at blive til tyrker... og perker... for at ende som muslim. Det siger - desværre - noget om, hvordan nogle mennesker ser på herboende udlændinge og deres børn.
Min holdning er, at vi skal holde op med at se på nye danskere som ofre eller skurke over en kam. Men bedømme hver enkel efter deres handlinger. Og hvis man i den sammenhæng får Yildiz til at blive en undercover islamist eller hvad ved jeg, ja så var det nok en selv, man burde se lidt nærmere på.
PS: Du skylder mig en flaske whisky for at have hugget mit udtryk "Big Mother", som jeg kreerede på Politikens daværende web-debat anno 2002 el. 2003.
PS Udtrykket Big Mother fremgår første gang i dansk dagpresse helt tilbage i 1994 (Politiken), så jeg tror ikke, at du skal bekymre dig mere om den flaske:-)
Jo, nogle gange er det, der IKKE siges, ganske larmende. Det tror jeg de fleste har oplevet. Vi er sikkert på hver sin side spørgsmålet om det, jeg vil betegne som de muslimske bosætteres erobring af vesten, men jeg vil lige benytte lejligheden til at rose dig for din indsats ved kommunalvalgsdebatten, hvor du ene mand sagde fra overfor bussing (tvangsmæssig sortering af skolebørn, således at indvandrerproblemet blev pænt fordelt på alle folkeskoler). Alle andre partier, fra Enhedslisten til DF støttede centraladministrationens indgreb, kun du talte for forældres eget valg. En pinlig dag for de borgerlige, men selvfølgelig også et resultat af voldsomme problemer med primært muslimer.
Jeg ville ønske I liberale så kunne drage konsekvensen - dvs. fatte, at friheden kræver grænser for kulturfremmed indvandring. Man lukker ikke løver og lam ind i samme fold uden meget stærk styring, mens geder og får kan sameksistere med mindre stærk centralmagt.
Flertallet af tyrkere er glødende nationalister og rettro muslimer, så det er vel ikke overraskende at dette mentale gods bliver importeret til Danmark i forbindelse med indvandringen.
Der er intet odiøst i at påpege dette. Snarere er det dig som burde se lidt nærmere på din egne noget naive formodninger og opfattelser. Mennesker slæber som oftest deres gruppetilhørsforhold med sig når de emigrerer. I tilfældet Yildiz Akdogan har hun så gjort det til sin levevej at være repræsentant for den tyrkiske stamme. Hverken mere eller mindre.
At hun anklager danskere for at være potentielle holocaust bødler, er vist det man kalder at høste billige point på at slå under bæltestedet.
Jeg har åbenbart så den frækhed at påpege hendes infame opportunisme.
I øvrigt mindes jeg da, at Yildiz var optaget af sagen vedr. den kurdiske forfatter og nobelprismodtager Orhan Pamuk, der netop stod anklaget for at have sagt, at de tyrkiske myndigheder taburiserede folkemordene på armenere og kurdere.
Angående Yildiz Agdogan, så synes jeg hendes Twitter som er screencapped nedenfor er ret imponerende. Den læser:
Tankevækkende kan kritisere den
iranske regime for deres
udemokratiske handlinger, men
ikke regeringen vedr. de 282
irakiske flygtninge..
Jeg synes ikke det går særligt godt for frk. Akdogan. Udover at hun ser pivhamrende politisk korrekt ud.
Læser SEA ikke fortids- eller samtids-historie? Nazismen og islam har altid haft nære kontakter og sammenfaldende mål. Vi ser jævnligt billeder af muslimske demonstranter, som heiler, holder skilte som hylder Hitler og marcherende soldater med Hitler-hilsen. Men det rører ikke SEA det mindste åbenbart. Hvornår har han brugt kræfter og energi på at tage afstand fra det? Han har som alle de andre røde hyklere hele hovedet oppe bagi islam - guderne må vide hvorfor?
Og igen - fordi jeg ikke er enig med dig, så skulle jeg ikke læse fortids- og samtidshistorie. Det var da et helt fantastisk seriøst argument. Altså sammen med argumentet om at jeg skulle være rød (!) og at jeg skulle have hovedet oppe bagi islam...
Jeg ved godt, at det kan være svært for nogle, men jeg er ikke tilhænger af en endimensionel verdensopfattelse, hvor alt handler om for eller imod islam. Derfor kan jeg godt tage afstand fra et tyrkisk folkemord, eller stormuftiens samarbejde med nazityskland uden at jeg behøver, at se islamiske spøgelser, hver gan jeg møder en muslim. Lad det enkelte menneske blive bedømt på sine handlinger.
Og når man får utallige opfordringer på et simpelt spørgsmål om afstandstagen til et folkemord - må det da forekomme en kende uanstændigt at sige "Jeg intereserer mig kun for det indenrigske".
Hvor svært kan det være at skrive - Selvfølgelig tager jeg afstand fra folkemord, også det armenske.
Hendes henvisninger til debatten i Danmark og Holocaust er en slidt og triviel traver og tendererer til r*******.
Det var ikke et forsøg på at få sat et mistillidsvotum iværk. Snarere et håb om at at den soc. demokratiske partiledelse ville sørge for at udskifte hende på basis af upopularitet hos vælgerne.
Ikke at jeg tror at det vil ske, men man har vel lov til at håbe.
Forøvrigt mener jeg ikke at dobbelt nationalitet er nogen god ide. Det skaber, som i dette tilfælde, tvivl om hvor loyaliteten ligger.
Jeg har en interesse i at oppositionens partier, og mere generelt folketinget, ikke befolkes af det værste udskud. Jeg foretrækker at standarden er så høj som mulig. At folketinget befolkes af tyrkiske nationalister er desuden ikke i min interesse.
Men man må da håbe, som du påpeger, at vælgerne flygter fra partiet.
WJ: Nej, det er ej. Jeg synes at indlægget mangler en Armenien-reference, men ellers er det fint nok med en enkelt årligt påmindelse om menneskehedens negative potentiale. Det er først et problem, når Holocaust bliver en regelmæssig brugt kæphest i debatten om 2010. På denne ene dag om året har jeg ikke et problem med Akdogans vinkel.
At Akodgan så siger så meget åndssvagt, det er en anden sag:
Akdogans "værste" Twitter-moment
"Kære (...)
Må jeg spørge: Bør Tyrkiet anerkende Det Armenske Folkemord før det bliver aktuelt og forsvarligt at landet endeligt kan optages i EU?
Med Venlig Hilsen Maradona Isho"
Det skal bemærkes at Ozlem Cekic tydeligt har udtryk at Tyrkiet bør vedkende sig fortiden - Det er vist kun de retarderede rødfacistiske svin af Rune Engelbrecht og et lille flok Radikale, der ikke gider anerkende Det Armenske Folkemord, men derimod hælder til noget ala "illoyalitet" og "regulær borgerkrig".
I øvrigt har Akdogan skrevet på sin blog her til aften, men igen nægter hun overhovedet at forholde sig til folkedrabet på armenerne. Var det ikke en sag for 180 Grader eller et andet dansk medie at indhente en kommentar fra hende, eller i det mindste få hende til at forholde sig til emnet? Bare forestil jer, at det var Lars Hedegaard eller Jesper Langballe, så kommer motivationen helt af sig selv...
WJ: Nej, vi er ikke enige så langt (hvilket burde fremgå tydeligt at mit forrige indlæg).
Hun siger intet om at det er den mest sandsynlige konsekvens, og det læser jeg ikke ind i teksten. Hverken nu, eller første gang jeg så indlægget.
I min lægmands-forståelse af det danske sprog kan "ikke nødvendigvis" betyde alt fra "ikke umuligt" til "sandsynligt", og signalerer en (for nuværende) manglende stillingtagen til sandsynligheden.
Rent faktisk, så tæller det forhold at Akdogan i samme sætning inddrager en række mildere konsekvenser af stigmatiseringer i retning af, at hun trods alt ikke mener at det er "højst sandsynligt" at det fører til folkemord. Det fører højst sandsynligt til folkemord, og i hvert fald også til stigmatisering. Den sætning ville ingen jo skrive.
M.h.t. Armenien skriver Jan: Var det ikke en sag for 180 Gradereller et andet dansk medie at indhente en kommentar fra hende, eller idet mindste få hende til at forholde sig til emnet?
WJ: Rigtig god idé. En sag for OBO, måske?
Et kendt eksempel er brugen af racisme-begrebet:
Juridisk handler det ikke om race, hvilket betyder at man kan kalde enhver racist, som forsøger at generalisere eller karakterisere eller beskrive nogle forskelle. At kalde dem racister er ikke injurier, eftersom racisme-begrebet juridisk er funderet i paragraf 266b samt en retspraksis, der legitimerer betegnelsen i en ganske bred forstand.
Det ville ikke gøre ret meget, hvis ikke det var fordi, at begrebet udenfor juraens verden hænger tæt sammen med race og nazismen. Pointen med at anklage folk er denne sammenhæng, og man har flg. dobbelthed: Hvis ikke der var en reel sammmenhæng, var racisme-anklagen ufarlig, og hvis ikke den juridisk var bred og ufarlig, skulle anklageren passe på. Dobbeltheden gør det risikofrit at kalde folk for racist, samtidig med at det virker stærkt stigmatiserende. Det er en win-win.
Om Jansen vitterligt tolker sproget sådan som Christensen gør, kan vi ikke verificere her og nu, men at han (med eller mod sin vilje) udnytter dobbeltheden i at stå til ansvar for en anden betydning end den han har gavn af, er en kendsgerning.
Personligt tror jeg det er fuldt bevidst. Det sker simpelthen for tit for Jansen (og lignende typer) til, at det kan være en tilfældighed. Løgnen og fifleriet stortrives på webdebatter.
Jeg vedkender, at der er en twist i hele sagen omkring 1915 - og påpeger, at enhver nulevende, burde vedkende sig, at den tid var en anden og sket, sket. Det er på sin vis forkasteligt, at lave Holocaust-påpegninger, og samtidig ikke venkende sig muligheden for at ca. 1.000.000 rent faktisk bev dræbt dengang.
Yildiz er en stærk profil på mange fronter - og det ville være spildt arbejde, at forsøge hende stoppet grundet nogle nationalistiske standpunkter. Hellere flere Yildizer end Langballer i hvert fald.
Ja det er vist indlysende hvor din loyalitet ligger.
Hendes afvisning af overhovedet at forholde sig til folkedrabet på armenerne i 1915, lige efter, hun har skrevet et langt blogindlæg, hvor hun netop har nævnt alverdens afskygninger af folkedrab, er prikken over i'et. Hvilken skuffelse!
Flere artikler fra Politik
Avis: S og SF skjulte regnestykke bag ringen
Udgivet for 4 timer og 12 minutter siden i Politik
Tilføjet 12/02 08:49 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: jp.dk
JP's leder om leksikon.org: Propagandisterne
Udgivet for 4 timer og 36 minutter siden i Politik
Tilføjet 12/02 06:54 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: jp.dk
Uden for kategori: Halløj i godhedsindustrien
Udgivet for 2 timer og 31 minutter siden i Politik
Tilføjet 12/02 10:29 til Boblere af Einer T. Ludvigsen
Kilde: jp.dk
S og SF fuskede med ring-milliarder
Udgivet for 3 timer og 15 minutter siden i Politik
Tilføjet 12/02 09:08 til Boblere af Einer T. Ludvigsen
Kilde: ekstrabladet.dk
Ny rapport: Offentligt ansatte arbejder for lidt
Udgivet for 2 timer og 11 minutter siden i Politik
Tilføjet 12/02 10:50 til Boblere af Kim Ursin
Kilde: bt.dk
Statsministeren hedder Noa
Udgivet for 2 timer og 35 minutter siden i Politik
Tilføjet 12/02 10:20 til Boblere af Morten Dreyer
Så hårdt er livet på kontanthjælp
Udgivet for 1 time og 21 minutter siden i Politik
Tilføjet 12/02 10:51 til Boblere af LarsLarsen1
Feministernes opgør med det åbne samfund
Udgivet for 1 time og 21 minutter siden i Politik
Tilføjet 12/02 11:39 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Sure S-borgmestre advarer om nyrupske tilstande
Udgivet for kort tid siden i Politik
Tilføjet 12/02 13:01 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Grøn afgift giver minimal miljøgevinst
Udgivet for 2 timer og 27 minutter siden i Politik
Tilføjet 12/02 10:33 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: b.dk
Telefonstorm over postkassebrev
Udgivet for 1 time siden i Politik
Tilføjet 12/02 12:01 til Boblere af Ulrik B. Petersen
Kilde: fpn.dk
Lars Trier Mogensen: Regeringen er sin egen værste fjende
Udgivet for 1 time og 55 minutter siden i Politik
Tilføjet 12/02 11:06 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Radikal: Jeg håber jeres kæreste dør
Udgivet for 18 timer og 42 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 18:18 til Boblere af Afskaftopskattennu
Kilde: jp.dk
Groft Sagt: Græsk gidselleg
Udgivet for 14 timer og 2 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 22:51 til Boblere af Einer T. Ludvigsen
Kilde: b.dk
Ny stramning af rygeloven er det rene vanvid.
Udgivet for 14 timer og 2 minutter siden i Politik
Vindmøller og den forbudte kernekraft.
Udgivet for 1 dag og 6 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 12:42 til Boblere af Holger Skjerning
Landbrugsminister er ligeglad med den private ejendomsret | Fair Forbud
Udgivet for 19 timer og 45 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 17:16 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: fairforbud.dk
Kong Kokain
Udgivet for 16 timer og 5 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 20:30 til Boblere af sorenh
Kilde: tobak-jatak.dk
Radikal kovending om døds-debat
Udgivet for 16 timer og 32 minutter siden i Politik
Pensionsalderen i Sverige sættes op fra 65 til 75 år - for at finansiere indvandringen fra ikke-vestlige lande?
Udgivet for 1 dag, 5 timer og 37 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 07:00 til Boblere af Winston Smith
Kilde: blogs.jp.dk
|
Om Jan Christensen Selvstændig, tidligere tyskstuderende og stadig meget germanofil. Jeg elsker også Brasilien, ikke mindst fodbolden. I det politiske spektrum er... Se Jan Christensens profil eller Følg Jan Christensen |
Avis: S og SF skjulte regnestykke bag ringen 12/02 08:49 - 233 klik
DMI totalt til grin: 2011 var et meget varmt år! 11/02 22:33 - 153 klik
JP's leder om leksikon.org: Propagandisterne 12/02 06:54 - 150 klik
Svend Auken: Betal mine dummebøder, eller jeg smadrer dig! 11/02 23:50 - 132 klik
Juicekæde risikerer kæmperegning efter kontrolbesøg - Media | www.business.dk 11/02 10:36 - 910 klik
Radikal: Jeg håber jeres kæreste dør 11/02 18:18 - 492 klik
Vindmøller og den forbudte kernekraft. 11/02 12:42 - 460 klik
Skal staten begrænse rygning? - se JBO i clinch med Flemming Møller Mortensen 09/02 20:41 - 396 klik
|
|
Danmark som forgangsland Tilføjet 09/02 17:21 af Allan H. Nielsen |
|
|
Fra Hayek til de Historieløse Tilføjet 05/02 13:50 af Kasper Planeta Kepp |
|
|
Tobinskat: Den forkerte løsning på det forkerte problem Tilføjet 31/01 09:44 af Henrik Ræder Clausen |
|
|
Er de nyuddannede og studerende simpelthen bare for forkælede? Tilføjet 28/01 19:19 af Maria Holme Overgaard |
|
|
Skolens stjernestunder Tilføjet 26/01 08:37 af Lasse Birk Olesen |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

