Hvem har magten: Eliten eller underklassen?
Udgivet for 827 dage siden i Politik
Tilføjet 18/02 14:20 til Boblere af Ole Birk Olesen
Hør radiodebatten fra P1 her til middag mellem den socialdemokratiske forfatter Lars Olsen og mig. Få bl.a. svar på, hvad "politikerbumser" er for nogen. Debatten begynder først et minut inde i lydfilen herunder.
Problemet med almen fornuft er jo, at den ikke er særlig almen... man finder den alle mulige steder i "samfundslagene," bare ikke særlig ofte :-) (Eller i hvert fald ikke ofte nok).
NB. Én af dine bedre debatter, Ole.
En anden god er en hvor OBO er sat overfor en eller anden fra kongehuset (eller journalist der dækker kongehuset, kan ikke huske), som er meget tæt på retarderet at høre på. OBO var lige hård nok ved stakkels Frederik, men sjovt var det.
Det værste ved DR's podcasts er at de ikke skriver i titel hvem der er i studiet osv. Der står kun dato. Det betyder at man er nødsaget til at downloade alt og skal rename dem man vil beholde. Lamt!
http://mises.org/images4/PyramidCapitalism.gif
Det er jo et genialt billede på mange måder.
1. Det arbejderbevægelsen kaldte "kapitalisme" kunne ikke lade sig gøre uden konger, religion og militær magt.
2. Arbejderbevægelsen kunne i dag tegnes på lignende facon.
3. At arbejderbevægelsen har noget imod "det frie marked" skyldes ikke "kapitalisme," men at "det frie marked" eliminerer pyramiden, hvor arbejderbevægelsen bare vil vende pyramiden på hovedet.
Edit: @Skovgaard: Beklager gentagelsen af dit budskab :-)
Jeg er helt enig i, at "arbejderbevægelsen" søger noget der i høj grad også ligner korporatisme, men med fagforeningsledere og deres politikere i toppen.
Ikke specielt saglig at høre på denne Lars Olsen. OBO og Lars Olsen starter med at blive enige om, at det "da ikke er på de store spørgsmål" hvor "den akademiske elite" har magt som agt... Han bruger selv ordene "de store spørgsmål"... Altså... Hvis det ikke er "de store spørgsmål" der fortæller os hvem der udgør magteliten i Danmark - hvad i alverden er det så ??? Dem der bestemmer om der skal være et posthus i Fåborg ???
Den gruppe mennesker som Lars Olsen betegner som "eliten" kan ikke få gennemført den politik de ønsker. Pr. definition betyder dette, at de ikke kan udgøre "magteliten" i Danmark ! Godnat og sov godt Lars Olsen.
Det er underklassen og eliten som tjener på det nuværende system - de har forlængst indgået en symbiotisk alliance imod middelklassen, hvor underklassen frivilligt lader sig udstille som ofre, hvorefter eliten skal redde dem med ressourcer som eliten fratvinger middelklassen - rovet bliver delt i porten af underklassen og eliten, imens middelklassen render forvirret rundt, som et hvert andet voldsofre der lige er blevet slået ned og frarøvet. Denne form for overgreb imod middelklassen har dog fungeret i årtier, og været en stor success for både underklassen (enorme passive goder) og eliten (enorm magt).
Middelklassen har derimod som mange andre årelange voldsofre udviklet vrangforestillinger om hvorfor de får tæsk - nogle tror det er fordi middelklassen har været slemme (typisk de som tror de er socialister), nogle andre tror det er elitens ret at tæve løs på middelklassen (typisk de som tror de er nationalister), også er der de som bare har givet op og tænker at få tæsk og blive frarøvet er en del af livet (den store gruppe i middelklassen).
Nu kan vi ikke forvente at hverken underklassen eller eliten selv holder op med at udnytte middelklassen, istedet må middelklassen finde sammen i et fællesforsvar kaldet... borgerlighed. Her findes nemlig hverken underklasse eller elite, men borgere med ukrænkelige rettigheder, som i frivillige fælleskaber løser problemer - altså den måde som middelklassen allerede fungere til daglig.
Øh - hvad? Hvad tjener "eliten" her, eller måske du har en helt andet forestilling om hvem "eliten" er end mig ?? Middelklassen er da vidst det store "stemmekvæg" for politikerne, og bl.a. dem der får garanti for børnecheck, ældrecheck, efterløn osv osv. Dem som politikerne kysser den helt store bagdel på. Hvordan du kan få middelklassen - dem der pr. definition er de fleste - til at være de helt store ofre i disse populistiske tider, er en gåde for mig...
Det er underklassen, der nyder godt af alle de overførsler du nævner.
Det jeg påpeger er, at ganske rigtigt modtager middelklassen disse ydelser, men hvis man gør det op, er det ikke en gevinst for middelklassen. Middelklassen ville have mere ud af at betale mindre i skat og så selv finansiere deres behov.
Altså er de eneste der reelt får noget ud af alle disse ydelser underklassen, og ikke 'den almindelige dansker'
Beklager, Men jeg har altså højere tanker om "den almindelige lønmodtagers" intelligens...
Men når du begynder at gøre dig tanker om samfundsborgernes intelligens, glemmer du i dine overvejelser, at tage højde for socialstatens klientering af borgerne.
Når først middelklassen bliver gjort afhængig af staten, som den er idag, grundet det ualmindeligt høje skattetryk, avles en lad og ugidelig nassementallitet, der ikke alene udvider proletariatet, men omformer middelklassen til en flok systemslaver, der igennem staten, forsøger at tilskrabe sig selv så mange af naboens midler som muligt.
Om du vil kreditere de aktuelle politikere, som værende så smarte, at de formår at modarbejde "den almindelige lønmodtagers" interesser, eller du vil undre dig over, hvordan det lykkedes at indfører socialstaten i sin tid, er op til dig selv.
Ok. Jamen "bottom line" må vel så være, at der er nogen udenfor middelklassen der har "plantet en nassementalitet" i hovedet på dem. Så kan vi jo ikke forvente at middelklassen i Danmark viser nogen form for ansvar overfor landet nu hvor du fortæller mig at de er blevet mentalt syge.
Med lidt kreativitet og lidt god vilje, kan man fornemme hvordan lyset må være kommet dig for øje.
De fleste vælgere stemmer ikke politkere ind, fordi de kan lide hans/hendes form/retorik, men stemmer derimod andre politikere ud ved at stemme på deres modpart (det er langt nemmere at opdage et menneske du er fuldstændig uenig med, end det er at finde et menneske du fuldstændig enig med).
Dernæst så forhindre din intelligens dig ikke i, at gøre irrationelle ting... menneskets er f.eks. ikke blevet mere intelligent de sidste titusindvis af år - vi er derimod blevet bedre til at overlevere og behandle erfaringer. Den samle mængden viden er altså det som er steget, men ikke vores intelligens. Og når den nuværende Stat går bankerot eller folk simpelthen holder op med at tro på at den findes (ligesom folk melder sig ud af kirken, fordi de ikke længere tror på kirkens gud), så vil det blive optaget i den stadig stigende mængde viden, så fremtidige generationer ikke vil spilde deres tid/ressourcer på at gentage fortidens fejl.
Mennesker som står midt i noget kan handle irrationelt, når man ser udefra, men når man står i midten, så er dynamikken og udsynet en hel anden end beskuerens, og derfor kan det irrationelle nemt blive opfattet som rationelt.
Derudover behøves der heller ikke at være tale om en ondsindet konspiration fra elitens eller underklassens side - de kan ligesom middelklassen reelt tænke at de gør det rigtige ved at true/tvinge/volde/dræbe middelklassen.
Der er som i "Kejserens nye klæder" en konsensus virkelighed, også den virkelige virkelighed. Konsensus virkeligheden er man nået frem til igennem en masse frivillige kompromiser og ufrivillige påbud/tvang, men den kan falde været øjeblik, hvis den virkelige virkelighed ændre forholdene. Du vil f.eks. blive overraskset over hvor mange ting som reelt kun er form, og ikke indhold (ordet ting kommer fra ordet tænke, en ting er en fysisk repræsentation af en tanke - derfor kan 2 mennesker have vidt forskellige menninger om den samme ting, fordi de hver har subjektive tanker som er grundlaget for hvordan tingen opfattes).
Reelt findes der kun ganske få virkelige socialister i Danmark (folk der er parate til med trusler om tvang/vold/drab at tage den individuelle frihed fra folk) - derimod er der en masse konsensus socialister (altså dem du siger rager til sig af egen interesse), og denne gruppe er igen delt op i mindre grupper af folk som har deres individuelle bevæggrunde, som jeg har skrevet tidligere.
En mere ynkelig og patetisk beskrivelse af den danske middelklasse end din skal man vidst lede længe efter... Det her er vidst ved at blive for meget for mig...
a) Kernen her er, at du ikke mener, at "middel-tyskeren" havde noget ansvar for at sætte sit kryds hos NSDAP, hvorimod jeg mener, at de har et sådant ansvar.
b) Hvor stor var det nu lige den forholdsvist veluddannede tyske middelklasse var i 30ernes kriseramte Tyskland???
c) Tyskerne fik vidst aldrig chancen for at vælte NSDAP af pinden igen ved et efterfølgende folketingsvalg, vel ? Den danske middelklasse stemmer igen og igen og igen og igen og igen på de samme systembevarende politikere.
Det er åbenlyst for en hver at middelklassen er blevet gjort så hadicappet, at den er blevet afhængig af "staten".
Spørgsmålet er derfor ikke om Jeppe på Bjerget drikker, men hvorfor Jeppe drikker. Du påstår at Jeppe drikker fordi det giver ham en rus. Jeg påstår at Jeppe drikker fordi han dermed kortvarig
kan slippe væk fra det miserable liv han reelt lever. Altså en selvopfyldt skæbne, men istedet for fast grund ved enden, så venter afgrunden.
Det samme med middelklassen, hvis ønske er meget simpel - et godt liv. Men de er gjort så hadicappet af underklassens og elitens forsøg på at høste frugterne skabt af middelklassen, at de ikke længere selv har kontrol over vejen til det "gode liv". Det giver selvfølgelig ikke "syndsforladelse" for den måde middelklassen lever på nu, men det forklarer hvorfor de lever som de gør, og vil man have virkelig forandring, så skal der altså andet og mere til end at påvise at de får en kortvarig rus af at drikke.
Vejen til Trældom, sker når middelklassen´s ideologi er styret af eliten, og middelklassens handlinger bliver standset af underklassen. Middelklassen er gruppen, som ultimativt skal stoppe op, smide lænkerne og skifte retning for at hele samfundet ikke ender med at falde ned i afgrunden.
Jeg har det omvendt. Den almindelige dansker er dum som en dør og fatter ikke basal logik og økonomi.
Hahahahahaha!!!
Argh - hold nu op. Det er ganske almindeligt "mere vil have mere" mentalitet. Så hellige, selvopopfrende og "dalai-lama-agtige" er der sgute mange der er :) Det er kortsigtet - ja - men det er fordi man prøver at tvinge ANDRE til at træde ind og betale regningen. Der skal skæres ned i det offentlige - ja ok - bare det ikke bliver MIG. Det skal være naboen. Den der med at danskerne skulle tænke ekstra meget på "den svage" ift andre lande er en myte - danskerne er sgu ligeså egoistiske som så mange andre.
"Så hellige, selvopopfrende og "dalai-lama-agtige" er der sgute mange der er"
Det er jo kernen i problemet. Jeg ser nu ikke mig selv dom dalai-lama, fordi at jeg ikke ønsker at røve mine medmennesker (og mig selv).
Vi er tættere på enden end begyndelsen for Staten.
Det er middelklassen som skaber velstand, fordi de producerer overskud (der er mere om aften end da de stod op om morgen), underklassen og eliten bruger derimod velstand, da de intet producerer. Middelklassen kunne altså have et langt højere velstandsniveau, hvis underklassen og eliten var mindre. At middelklassen ikke har indset dette, skyldes som skrevet at den er et voldsofre og kommer med undskyldninger som skal rationalisere overgrebene/angrebene på middelklassen - f.eks. passer det jo ikke at politikerne kysser middelklassen på røven, når selv samme politikere har indført VERDENS største skatter, som middelklassen jo som den eneste klasse i samfundet betaler (hverken underklassen eller eliten betaler reelt skat, da de intet producerer).
At man er flest betyder ikke, at man ikke kan være et offer - se blot på historien der er en lang række af tyranner, og grupperinger som har undertrykt flertallet... at man er flest er ingen værdi i sig selv, da det at være flest blot er en menneskelig matematisk abstraktion - i "den virkelige virkelighed" er alt individuelt, og det er sådan tyrannerne/grupperingerne vinder - ved at knække/krænke det individuelle (f.eks. det at kunne bestemme over sit eget liv og ejendom).
At noget er populistisk betyder heller ikke, at det ikke er destruktivt... det betyder blot at det er populært. Hver eneste dag gør vi ting velvidende at de er destruktive, men der er også destruktive ting som vi ikke er klar over, eller som vi lukker øjne over for, fordi det er populært. Sandheden er jo, at de fleste mennesker ikke ved hvad de vil med livet, men oftere vælger det i livet som sidemanden har valgt, som igen har valgt det fra hans/hendes sidemand osv.
Borgerlighed er at tage magten tilbage til middelklassen, og dermed sikre imod både eliten og pøblen.
Jeg lægger ikke hovedet på blokken, men jeg mener at kunne huske Walter Block eller Murray Rothbard skrive om en pengestrømsanalyse for et geografisk område, hovedsagligt bestående af fattige sorte i USA, hvor de netop tabte på deres udgifter til staten.
Det kan jeg nikke genkendende til. Og da jeg ikke har læst noget af Block endnu (undskyld, undskyld), vil jeg gætte på at det er Rothbard. Måske i "What have the governement done with our money" eller "Ethics of Liberty". Men der er fanme meget Rothbard literatur, hvor dette kunne være en relevant historie.
Du kan finde de fleste Rothbard bøger som PDF'er på mises.org. Så du kan downloade dem og bruge søgefunktionen ;-).
Jeg tænkte nu mere på danske undersøgelser. Tror i øvrigt du har ret i, at det kunne være EoL.
Populismen er også blevet vigtigere og vigtigere i takt med, at vi har fået flere og flere levebrødspolitikere. De starter i ungdomsorganisationerne, tager deres cand.polit el. lign., og starter så på en livslang karriere indenfor politik. Et liv uden for murene synes umuligt, så selvfølgelig kæmper de med næb og kløer for at blive siddende, og ideologien og drømmene ryger til fordel for Gallup-målingerne og opportunisme. Der er een eneste god ting at sige om Enhedslisten: De har en regel om, at man max. kan sidde i 2 perioder i træk, og så er det ud igen. Hvis den regel gjaldt alle på Christiansborg, kunne der være håb om, at vi så noget, der mindede om ordentligt politik.
Flere artikler fra Politik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 2 timer og 38 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 11 timer og 35 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 12 timer og 26 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 6 timer og 14 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 6 timer og 4 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 11 timer og 58 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 1 time og 4 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 3 timer og 22 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 1 time og 18 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 22 timer og 8 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
Kvinde, sælg din krop! | Damefrokosten
Udgivet for 4 timer og 17 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 14:33 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
Fagforeningsmafia: KRIFA medlem forsøgt presset ind i LO
Udgivet for 22 timer og 31 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:30 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: tv2nord.dk
Thorning vil give virksomheder strøre fradrag for investeringer
Udgivet for 4 timer og 33 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:52 til Boblere af NickRohde
Kilde: politiken.dk
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu
Udgivet for 1 dag, 6 timer og 49 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:19 til Boblere af Claus Due
Kilde: ekstrabladet.dk
Boligejere kan få smæk i skattereform
Udgivet for 21 timer og 16 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 22:24 til Boblere af Kenneth Eskegaard Nielsen
Kilde: b.dk
Sass Larsen, godt han er tilbage saa S helt kan forsvinde
Udgivet for 1 dag og 28 minutter siden i Politik
Manu Sareen løber fra løfte om kvindekvote-brev - Politiko | www.b.dk
Udgivet for 1 dag og 1 minut siden i Politik
Tilføjet 24/05 21:05 til Boblere af GWT
Kilde: b.dk
Eksperter: Lempelser åbner for flere dårligt uddannede indvandrere
Udgivet for 1 dag, 11 timer og 42 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 10:18 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: kristeligt-dagblad.dk
Så meget rejser Helle for
Udgivet for 1 dag, 6 timer og 27 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:18 til Boblere af Ulrich
Kilde: ekstrabladet.dk
LO: Vi vil gerne arbejde mere - når helvede fryser til
Udgivet for 1 dag, 10 timer og 25 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 09:59 til Boblere af Gold Standard
Kilde: b.dk
|
Om Ole Birk Olesen Redaktør og medejer af 180Grader.dk. Medlem af Folketinget for Liberal Alliance. Født i 1972 og opvokset på en gård ved Agerskov i... Se Ole Birk Olesens profil eller Følg Ole Birk Olesen |
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 124 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 64 klik
Når moderinstinktet regerer 25/05 09:35 - 62 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 54 klik
"Høyresiden har hatt rett" -Aftenposten 25/05 13:50 - 48 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 747 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 698 klik
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu 24/05 14:19 - 431 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

