Hvor går grænsen for Big Mother-samfundet: Den sidste diskussion om personlig frihed i Folketinget fandt sted i 1975
Udgivet for 764 dage siden i Politik
Tilføjet 22/04 12:31 til Boblere af Afskaf skatten
Hvor går grænsen for Big Mother-samfundet: Den sidste diskussion om personlig frihed i Folketinget fandt sted i 1975, da man indførte selepåbud.
Liberal Alliance, som jo har udnævnt sig selv til Danmark eneste liberale parti mener vi i Danmark har skabt et Big Mother-samfund, hvor misforstået omsorg kvæler os i lovgivning og forbud. I forsøget på at komme terror, knivstikkerier og livsstilssygdomme til livs, har vi skabt et ensrettet og kontrolleret samfund, hvor staten får alt for meget magt på bekostning af du og jeg. Simon Emil Ammitzbøll & Co. vil gøre op med idiotiske panik-love, og vi vil sørge for, at man i Danmark kan tegne en profet, tage en kniv med på fisketur og spise kage til kaffen.
Liberal Alliance vil mig bekendt dog ikke pille ved Selepåbuddet. Så der sætter de grænsen for den personlige frihed. Folk der bliver kvalt i seler under trafikuheld hører vi aldrig om, det har ellers tit været et emne i fx USA.
Omkring Rygeloven er der stor diskussion mellem især Afskaftopskattennu og Klaus K her på 180grader om den krænker selvejerskabet, den personlige frihed eller om den befrier ikke-rygere fra "ufrivillig" røg i "offentlige" rum. Jeg kan simpelt hen ikke forstå nogen vil gå på kompromis med den personlige frihed, og sålænge der er tale om frivillige arrangementer så skal Big Mother holder sig væk. Voksne mennesker må være ansvarlige for deres egne skæbner.
Men hvad så med Våbenloven, kun et fåtal tror jeg er parate til at ophæve den lov selv om den betyder at forbrydere og voldsmonopolet har frit spil i forhold til borgerne, på nær selvfølgelig medlemmer af Hjemmeværnet og Jagtforbundet som godt må have våben. I USA er lovgivningen noget mere liberal - med alvorlige konsekvenser mener mange. Men fx i Schweiz menes hver anden husstand at besidde våben - uden det har voldt problemer. En anekdote fra USA fortæller at da en sherif påbød alle i sin by at bære våben faldt kriminaliteten med 90% - den grove kriminalitet endnu mere.
Men hvor går grænsen for selvejerskabet, og hvordan skal det reguleres?
Derfor er det nødvendigt med regulering af rygernes adfærd. En regulering stort set alle er tilfredse med, også rygere.
Bemærk at Klaus K og DARY ikke kæmper for at rygerne selv skal betale for deres rygerelaterede sygdomme og de kæmper ikke for andres ret til at være uden deres tobaksrøg.
Trods deres fanskare blandt rygerne bruger de heller ikke alle deres sociale netværk til at opfordre deres venner til at undgå at ryge når der er børn i nærheden. Nej, faktisk har den tidligere formand for DARY udtalt at man gerne må ryge når der er børn til stede.
Det eneste de kæmper for er deres ret til at dyrke deres afhængighed.
Det har intet med borgelighed at gøre, men er ren og skær egoisme.
Voksne og halvvoksne mennesker er selv rigeligt fornuftige til at træffe det valg selv, og hvorfor staten skal blande sig i det forhold er over min fatteevne.
Det er en klar krænkelse af min personlige frihed.
Såfremt du går ind for ovennævnte, skal du være konsekvent og kræve at dem der er indblandet i ulykker selv betaler for det.
Andet ville være småt og egocentreret og er efter min mening udtryk for at man på bunden er et lille menneske. Frihed skal til enhver tid stå over økonimiske forhold - og i det tilfælde her økonomiske belastninger, der efter alt at dømme knap vil stige, da folk selv kan se fornuften i at køre med sele/hjelm.
Det samme med rygning. Den rygerlobby der herinde og andre steder propaganderer for rygning og endda for at andre skal udsættes for deres røg, arbejder ikke for at deres rygerlunger og lungeskræft skal betales af dem selv.
De er faktisk også kollektivister da de vil tvinge andre til at dele deres tobaksrøg med dem.
"Jeg bliver aftvunget skat til at betale for rygernes sygdomme"
Mon ikke rygerne selv betaler en stor andel (eller mere) af deres omkostninger for samfundet i form af skatter og afgifter på tobakken og sparede pensionsudbetalinger (de dør jo før tiden !).
Jvf. skatter og afgifter på biler.
Der må være nogle skrappe "regnedrenge", der kan udrede dette.
Der er en stor og meget konsistent evidens for, at rygere bidrager med massive tilskud til "ikke-ryger samfundet". Dette er beregnet af økonomer overalt i verden - se referencerne fra 4 til 14 under denne artikel.
Vi har selv beregnet rygernes subsidiering til ikke-rygerne til at være ca. 60 mia kroner årligt i Danmark idag. Dette er under forudsætning, at statens opgørelse om at rygerne dør 10 år tidligere, er holdbar.
Som man kan se, bidrager rygerne ikke kun ekstra med a) tobaksafgiften - og med b) lavere udbetalinger i pension & folkepension - men også med c) lavere forbrug af sundhedsvæsenet.
Dette overrasker mange, men det skyldes igen rygernes kortere levetid - en ryger koster ifølge den seneste hollandske undersøgelse (2008) ialt 30% mindre i sundhedsudgifter i sit liv end en ikke-ryger.
Den danske stat (DSI) har imidlertid lavet beregninger ud fra en phd-opgave, der viser det modsatte - nemlig at rygerne skulle koste mere i sundhedsvæsenet end ikke-rygerne. Vi har valgt at medtage disse tal i vores 60 mia-beregning. Uden statens beregning ville vores resultat blive, at rygere subsidierede ikke-rygere med 63,5 mia årligt.
Det har været hævdet blandt anti-rygere her på 180grader, at det var urimeligt, at ikke-rygere skulle betale til en ny livsforlængende behandling, Avastin, når rygere fik lungekræft. Prisen er ca. 100 mio årligt.
Ser man helt bort fra de (u)moralske aspekter i dette forslag og tvang rygerne til at betale for Avastin-behandlinger selv, ville resultatet blive, at rygere ville subsidiere ikke-rygere i Danmark med 100 mio mere = 63,6 mia årligt.
Så selv om det skulle være rigtigt, hvad den danske stat hævder - at rygere koster mere i sundhedsudgifter - i strid med alle udenlandske undersøgelser - så er det altså småpenge i det store spil pga tobaksafgiften og rygernes lavere levetid.
Rygning er en massiv belastning for samfundøkonomien og det eneste der på nogen måde kunne redde regnestykket er den kollektivistske folkepension.
Alene i sygedage koster rygning 2,8 mio. dage i fravær:
http://www.nordjyske.dk/indland/forside.aspx?ctrl=10&data=2,3537580,5,3
Hvorfor linker du ikke bare til din egen beregning? Så kan folk jo selv bedømme den i forhold til vores artikel:
Kan velfærdsstaten overleve uden rygning?
Det er sådan set heller ikke pænt af mig, at bruge den formulering, for egentlig har jeg hverken kompetencerne eller "lysten" til at kigge nærmere på tallene.
Årsagen er kort og godt, at jeg synes det er uvæsentligt.
Hvis jeg vil åbne en café og tillade rygning, så er det mit eget problem, hvis jeg ikke får kunder eller ikke kan finde nogen der gider arbejde for mig. Det skal staten ikke blande sig i.
Hvis vi endelig skal have et statsligt sygehusvæsen, så skal det i det mindste være ikke-diskriminerende. I min optik, nytter det ikke noget at forsøge at indrette en institution efter markedskræfterne, når selve fundamentet for den, er i strid med netop disse. Så hellere privatisere skidtet, hvis der er tilstrækkeligt mange der er utilfredse med forholdene.
Både i relation til ejendomsspørgsmålet: Må en cafe-ejer ikke bestemme reglerne i sin cafe? - og i spørgsmålet om sygehusvæsenet: Enten må det være ikke-diskriminerende, eller også må det privatiseres.
Jeg synes imidlertid ikke det er uvæsentligt at vide, at rygerne er en særlig skatteplaget minoritet i samfundet. Specielt i betragtning af alle de beskyldninger, der regner ned over hovedet på dem fra myndighedernes side. Og iøvrigt: Jo, du har kompetencen til at forstå de tal ;-)
Jeg bliver aftvunget skat til atbetale for rygernes sygdomme, jeg bliver tvunget til at betale for folkder udsættes for trafikuheld.
Ja - det er også tarveligt. Og du skal endda også betale for ejendommes elevator, selv om du bor i stueetagen ... Verden er rigtig uretfærdig overfor dig, Afskaftopskat
Du er den der tænker kollektivistisk og samtidigt kun på egne behov. Det er dobbelt op af egoisme.
Nu bliver du sgu for morsom ...
Det er ikke folk der kommer til skade i trafikken der krænker din ejendomsret. Det er staten der tvinger dig til at betale til et monopol, der krænker din ejendomsret. Det samme gælder for alle andre skavanker, misbrug og dårligdomme.
Vi kan jo også forbyde folk at stå på ski, fordi det hænder at de brækker benene. Vi kan forbyde folk at grille om sommeren, fordi det hænder at folk bliver forbrændte. Vi kan sågar lave hårde kvoter for hvormeget man må spise/drikke af enhver tænkelig fødevarer, fordi det hænder at folk spiser/drikker mere end hvad der er godt for dem. Altsammen fordi staten har tvunget os til at deltage i et monopol, og derved krænket vores ejendomsret.
Den tænke kan trækkes endnu længere ud. Hvis vi ikke skal betale kollektivt for rygerlunger, og fedmeoperationer, hvorfor skal vi så betale kollektivt fordi at der var nogen der brugte mere tid på fest og ballade og mindre tid på at dygtiggøre/uddanne sig og som derfor er ringere stillet på arbejdsmarkedet? Hvorfor skal vi betale for folk der ikke uddannede sig maksimalt?
Det tvangskollektive system er roden til alle de onder du nævner (som jeg er helt enig i). Hvis vi kunne danne vores egne frivillige kollektiver omkring de ting, vi hver især fandt nyttige, ville det slet ikke være noget problem.
Al den tåbelige lovgivning er udelukkende symptombehandling og løser ikke nogen problemer.
Staten har med rygeloven givet en gruppe anti-rygere en uholdbar forventning om, at de har ret til at kræve total udryddelse af én enkelt irritation ved samværet med andre mennesker - ud af de mange tusinde irritationer, som samværet med andre mennesker kan afstedkomme.
De mest ihærdige anti-rygere har simpelthen fået for høje forventninger. Og for høje forventninger fører altid til skuffelse.
Vedkomne går glip af så meget, når man kun er egoist uden empati for andre!
Men det er underholdende, jeg får tit en god latter.
Det er jo så decideret plat som det kan være, da det er de frelste rygere der konstant påstår at de er krænket og det er dem der dyrker offerrollen.
Afskaftopskvattetnu er en stakkels, krænket og sur 'gl.' mand, der helt sikkert går i alt for små sko.
Grinagtigt, at netop han skulle beskylde Marianne for 'plathed'!
Den har han fuldstændig eneret på!
Igen, igen skulle vi lige ha' hans udokumenterede 'kræftfremkaldende røg'.
Utroværdigheden vil ingen ende ta' for det 'stakkels' indebrændte menneske.
Hvordan går med svar på mit spørgsmål? - Skal jeg fortsætte med at spamme det, eller kan du lægge 'kujonen' lidt til side, bare for et øjeblik, og svare?
Jeg bliver aftvunget skat til atbetale for rygernes sygdomme, jeg bliver tvunget til at betale for folkder udsættes for trafikuheld. Det er en klar krænkelse af min personlige frihed.
Du har absolut ingen grund til at føle dig krænket. Rygerne subsidierer som bekendt ikke-rygerne med 60 mia åligt - (ja, jeg ved godt du ikke anerkender tallet) - alligevel brokker du dig over, at du skal være med til at betale 0,1 mia til lungekræftbehandling med Avastin.
Det er smålighed på grænsen til det latterlige.
Våbenloven er tyrannisk i sin nuværende form. Det bør efter min mening være fuldt ud lovligt for borgere at eje uregistrerede skydevåben med en kaliber på under 20 mm, forudsat at der ikke er tale om fuldautomatiske våben. Knivloven er også helt til grin.
Ligefrem at påbyde borgerne at bære våben, det anser jeg for helt uantageligt. Det må være frivilligt om man vil ofre sin rigdom på at købe pistoler, geværer og sværd eller flødeboller.
Lygtepåbud på cykler er også tyranni. Ligeså hjelmpåbud for motorcyklister og knallertkørere.
Jeg forventer at hjelmpåbuddet snart vil blive udvidet til at omfatte cyklister. Dernæst fodgængere....(ja, grin bare. Det kommer sågu hvis ikke forbudsmanien bliver likvideret).
Det skal du ikke regne med, for der er netop offentliggjort en stor undersøgelse fra USA, der viser, at de stater, der har indført hjelmpåbud, oplever langt mindre cykling blandt børn og unge. De bliver så kørt i bil i stedet, viser undersøgelsen. Sååå ... "public health" er i vildrede ;-) det har i hvert fald midlertidig stoppet flere spekulationer om det emne i USA.
Iøvrigt synes jeg, at alle de irriterende forbud & påbud, der nævnes her, er småting i forhold til rygeloven. Den er til gengæld direkte skadelig, både for økonomien, sundheden og det sociale "humør".
Jeg er enig omkring seler, men uden lygter er du til gene for andre og vil ødelægge lakken på andres biler når de kører dig ned, så der er jeg uenig.
You have got to be joking. Det kan da aldrig blive en begrundelse for lygtepåbud for cykler.
Far mister kørekort for spirituskørsel i legetøjsbil
Mon ikke 'samfundet' kunne sende sine politibetjente ind til radiobilerne i Tivoli og sende halvdelen af kunderne i fængsel for 'spirituskørsel'?
Flere artikler fra Politik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 2 timer og 51 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 11 timer og 47 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 12 timer og 38 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 6 timer og 26 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 6 timer og 17 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 3 timer og 34 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 12 timer og 11 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 1 time og 16 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 1 time og 31 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 22 timer og 20 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
Kvinde, sælg din krop! | Damefrokosten
Udgivet for 4 timer og 29 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 14:33 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
Fagforeningsmafia: KRIFA medlem forsøgt presset ind i LO
Udgivet for 22 timer og 43 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:30 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: tv2nord.dk
Thorning vil give virksomheder strøre fradrag for investeringer
Udgivet for 4 timer og 45 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:52 til Boblere af NickRohde
Kilde: politiken.dk
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu
Udgivet for 1 dag, 7 timer og 2 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:19 til Boblere af Claus Due
Kilde: ekstrabladet.dk
Boligejere kan få smæk i skattereform
Udgivet for 21 timer og 28 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 22:24 til Boblere af Kenneth Eskegaard Nielsen
Kilde: b.dk
Sass Larsen, godt han er tilbage saa S helt kan forsvinde
Udgivet for 1 dag og 40 minutter siden i Politik
Manu Sareen løber fra løfte om kvindekvote-brev - Politiko | www.b.dk
Udgivet for 1 dag og 13 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 21:05 til Boblere af GWT
Kilde: b.dk
Eksperter: Lempelser åbner for flere dårligt uddannede indvandrere
Udgivet for 1 dag, 11 timer og 54 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 10:18 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: kristeligt-dagblad.dk
Så meget rejser Helle for
Udgivet for 1 dag, 6 timer og 39 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:18 til Boblere af Ulrich
Kilde: ekstrabladet.dk
LO: Vi vil gerne arbejde mere - når helvede fryser til
Udgivet for 1 dag, 10 timer og 38 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 09:59 til Boblere af Gold Standard
Kilde: b.dk
|
Om Afskaf skatten Civiløkonom Se Afskaf skattens profil eller Følg Afskaf skatten |
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 136 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 134 klik
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten 25/05 15:47 - 61 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 809 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 712 klik
Når moderinstinktet regerer 25/05 09:35 - 433 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

