Hvordan havde finansloven set ud, hvis ikke Liberal Alliance havde eksisteret?
Udgivet for 563 dage siden i Politik
Tilføjet 09/11 18:08 til Boblere af Niels Westy Munch-Holbek
Siden regeringen i fredags måtte meddele Liberal Alliance, at man desvære ikke var i stand til at imødekomme LA's ønsker, har der været en del snak om hvordan dette skulle tolkes. F.eks. mener Peter Nedergaard fra Københavns Universitet, at LA overspillede deres kort, hvilket hans kollega Kasper Møller Hansen er helt uenig i. Begge er dog enige i, at det ikke vil få betydning for det fremtidige forhold mellem VKO og LA. Efterfølgende har VKO selvfølgelig udlagt LA's exit som resultatet af ultimative krav, og det har ikke skortet på den nedladende retorik, der ved nærmere eftertanke ikke kun er hysterisk men også afslører hvilken fatal fiasko og skuffelse den borgerlige regering har været. LA's "ultimative krav" bestod i at få fjernet udligningsskatten for velstående pensionister, multimedieskat for ansattes pc'er og mobiltelefoner samt iværksætterskatten.
Tilsammen ville det koste sølle 3 promille af de samlede offentlige udgifter for det kommende år. At en regering der kalder sig selv borgerlig mener det er ønskeligt at straffe folk der sparer op (udligningsskatten), mindske fleksibiliteten på arbejdsmarkedet (multimedieskatten) og aktivt reducere investeringsniveauet (iværksætterskatten) er vel for de færreste foreneligt med borgerlige værdier, det rimer derimod bedst på socialdemokratisme og jantelov.
Og så kunne det endda være gået endnu værre. For selv om LA ikke er del af den endelige finanslov, så bærer deres blotte eksistens (og meningsmålingerne) formentlig hovedansvaret for selv de mindre positive skattejusteringer der trods alt er at finde i årets finanslov, bl.a. af multimedieskat og iværksætterskat.
I forhold til de udfordringer Danmark står overfor er det dog fortvivlende lidt der peger i den rigtige retning i dette års finanslov. Forskellen til en S-SF finanslov består først og fremmest i hvor meget skatten stiger - for stiger, det gør den. Vores borgerlige regering har desværre for længst vist sig kun at være borgerlige af navn og ikke af gavn - hvorved man har reduceret politik alene til at handle om at realiserer personlige ambitioner, også når det er sket på bekostning af Danmarks fremtid.
Men der eksisterer én måde at sørge for at dette års finanslov er den sidste socialdemokratiske finanslov i rigtigt mange år, og det er ved at give Liberal Alliance de afgørende mandater ved det kommende folketingsvalg. Det er til gengæld afgørende for at der kan komme til at føres andet end socialdemokratisk politik her i landet, og for at der kan blive gennemført de nødvendige reformer, der skal sikre at Danmark er et rigt land i fremtiden. Men som de seneste 9 års skuffende politik har vist er det til gengæld også helt afgørende at LA får den position og K har jo gennem de seneste 9 år tydeligt vist at de først og fremmest er til fals for ministerbilernes duft af nyt læder, mens man kærer sig mindre om hvor man kører hen.
Heldigvis er chaufføren en pragmatisk dame når det kommer til stykket. Selvom DF og Pia Kærsgård de seneste 9 år har været vant til at bestemme retningen, mens passagerne hyggede sig bagi, skal hun nok vænne sig til at der findes et borgerligt parti der rent faktisk kærer sig mere om Danmarks fremtid end egne personlige ambitioner. Og så betyder det mindre hvem der er passagerer i ministerbilen. Det afgørende er hvem der bestemmer hvornår der skal drejes og i hvilken retning.
Udligningskatten er ikke en skat der straffer dem der sparer op, men som fjerner den fordel folk med store pensionsindbetalinger ellers ville have fået, når de kan få udbetalt pension til 56 % beskatning, hvor de tidligere har fået fradrag på 59 eller højere.
Provenuet er på 300 mio. om året. Har LA foreslået hvordan disse mio. skulle findes eller er det også en hemmelig ?
L 213 Forslag til lov om ændring af personskatteloven, ligningsloven og forskellige andre love.
Jeg respektere dit ønske om højere beskatning, men finder det paradoksalt når det kommer fra en der kalder sig 'Afskaftopskattennu'.
Beskatningen er dum, da den også rammer de der i dag ønsker at indskyde med 50% fradrag, for derefter at få dem udbetalt inden for få år, og som til den tid ligger i topskat ved udbetalingstidspunktet.
I øvrigt er JEG til _enhver_ tid fortaler for en skattesænkning - lige meget hvilken skat, lige meget hvilken grund. Men sådan er vi så forskellige..
Argumentationen om ændret skattesats er absurd. Hvad med alle de der gennem tiderne har sparet op med et mindre fradrag end det de senere betalte i skat ved udbetaling????
Hvad angår at finde pengene, så har du strøet den kommentar rundt omkring alle steder her på 180grader, hvor du kunne komme afsted med det - og der er blevet svaret. LA har angivet for 80 mia. kroner besparelser, så der er nok at tage af.
Derudover vil jeg pege på at et grundlæggende problem, som regeringen aldrig har taget fat på er den manglende koordination mellem ministerierne (læs finansministeriet og de andre ministerier) hvilket f.eks. sikrer at underivsningsministeriet lever i sin egen drømmeverden hvor økonomiske hensyn ingen betydning har for love og cirkulærer. Det er så banalt at de fleste formentlig nægter at tro at det er sandt, men der findes meget sjældent noget så simpelt sted som cost-benefit analyser af de mere eller mindre geniale love der vedtages - ikke mindst når udførelsen forestås af selvejende institutioner, regioner eller kommuner. Det er blot et enkelt eksempel.
3 promille handlede det om, sølle 3 promille.
Argumentationen om ændret skattesats er absurd. Hvad med alle de der gennem tiderne har sparet op med et mindre fradrag end det de senere betalte i skat ved udbetaling????
Dem som har indbetalt med et mindre fradrag, får heller ikke udbetalt store pensionsudbetlinger eller er du uenig i de oversigter der fremgår fra Skatteministeriet ?
Hvad angår at finde pengene, så har du strøet den kommentar rundt omkring alle steder her på 180grader, hvor du kunne komme afsted med det - og der er blevet svaret. LA har angivet for 80 mia. kroner besparelser, så der er nok at tage af.
Nu ved du også, at sådan foregår finanslovsforhandlinger ikke. Der er ikke en eneste her der har fortalt hvor man ville finde pengene fra og set fra et skattepolitisk synspunkt er de bedre refusionsmuligheder for hotelmoms langt at foretrække frem for at spilde penge på udligningsskatten eller for den sags skyld multimedieskatten.
Som tidligere skrevet, så har AS travlt med at skyde efterlønnen ned. Fair nok. Men da afskaffelse af efterlønnen må siges at være en forudsætning for finanspolitisk holdbarhed ud over 2015 og frem, så nytter det ikke noget at han vil bruge de samme penge på handicappede eller til efterskoler.
Klatter man 100 mio. her og der, ender det hurtigt op i 18 mia.
Udover hvad Michael Kastberg og NWM-H skriver oven for vil jeg gerne tilføje en yderligere kommentar, som ofrest bliver overset i debatten.
Ud fra en demokratisk synsvinkel er det dybt problematisk, at man går ind og lovgiver med henblik på at ramme abolutte minioriteter i dette land - alene ud fra devisen, at fordi de KAN betale så SKAL de også betale, og underforstået, at de er så FÅ, at der alligevel ikke vil være nogen til at forsvare dem. Og endelig så er det jo så også SYMBOL politik så det basker, selvom symbolikken nok er til at overse for dem der bliver ramt.
Udlingningsskatten er i sin tanke og indhold derfor at sidestille med rød bloks forslag om en millionærskat.
Staten har til opgave at beskytte minioriteter mod overgreb. Det er der normalt bred enighed om, men det gælder øjensynligt ikke, når det taler om økonomi, hvor staten og flertallet tilsyneladende hylder den grådighed og egoisme, som de normalt beskylder de selvsamme personer for at besidde.
Det er ikke bare sørgerligt - det er beskæmmende.
I de ældre generationer hører man endda udtryk som "at de er uartige". Uartige er som bekendt noget man som oftest beskylder børn for at være, og spørgsmålet er derfor om det netop ikke er det korrekte ord at anvende i denne sammenhæng.
- Helt enig Claus, hvilket jeg også mener jeg gør opmærksom på, både i klumme og kommentarer. Og dermed er provenue en ganske underordnet ting.
Der sker ikke noget overgreb - de kommer til at betale den skat de ellers ville skulle betale - skattereformen har som må at nedsætte skatten på arbejde - ikke at uddele store gaver til folk med skattebegunstigede opsparinger.
Jeg respektere dit ønske om højere beskatning, men finder det paradoksalt når det kommer fra en der kalder sig 'Afskaftopskattennu'.
Jeg har ikke givet udtryk ønske om højere beskatning, men bedt om at få LAs bud på finansiering.
Beskatningen er dum, da den også rammer de der i dag ønsker at indskyde med 50% fradrag, for derefter at få dem udbetalt inden for få år, og som til den tid ligger i topskat ved udbetalingstidspunktet.
Såfremt man ønsker at spare op i dag og mener at man riskere at ramme ind i udligningsskatten, fordi man går på pension om få år, kan man spare op i frie midler. Som du kan se i forarbejderne til loven, vil dette kun gælde meget få personer.
I øvrigt er JEG til _enhver_ tid fortaler for en skattesænkning - lige meget hvilken skat, lige meget hvilken grund. Men sådan er vi så forskellige..
Tillykke. Jeg foretrækker så hellere afvikling af topskatten eller for den sags skyld bobeskatning. Ikke at dem der har fået store fradrag også undgår beskatining ved udbetaling. Skulle topskatten forsvinde, hvilket jeg også tror den gør, vil der også her blive tale om, at skulle ske en udligningsskat.
Vi kan ikke blive uenige om at topskatten er vigtigere - valget af de tre skatter var i sig selv udtryk viljen til at indgå et kompromis. Men ærligt talt - er det ikke regeringen der gik i små sko da den indførte udligningsskatten - provenuet er på 80 mio. kroner? - det minder mig mest af alt om en ondt i r.... skat - hvilket jeg ellers anser for at være venstrefløjens privilegium at indføre. Til gengæld er iværksætterskatten en ganske bekostelig affære, der allerede har kostet os mia. af kroner i mistede investeringer, så reelt kan man argumentere for at afskaffelse af denne skat på sigt er lig en besparelse.
Der synes at være en betydelig asymmetri i din argumentation - for 3 mia. kroner er åbenbart et stort problem, men det er 50.000 nye offentlige ansatte de seneste 5 år måske ikke?
Hvordan får du 80 mio. ? Som jeg ser L 213 giver det 2-300 mio. i 2011 og de kommende år. Det er altså en del penge.
Skulle der dukke tilsvarende beløb op, ville det være langt bedre at få større momsrefusion for hotelregninger.
Omkring de 40.000 offentligt ansatte, er det vist et større regnstykke end det her.
"I aftalen om Forårspakke 2.0 er forudsat et varigt provenu fra udligningsskatten på 80 mio. kr". - ifølge skatteministeriet.
Men det hjælper nok ikke, for dit ærinde er vist et andet end de umiddelbart giver sig ud for. For hvis ikke man kan finde 3 mia. - så kan man jo nok heller ikke finde de 17-18 mia til afskaffelse af topskatten og LAs egne forslag til besparelser ønsker du åbenbart ikke at læse, siden du kan blive ved trods at der er blevet henvist til dem utallige gange i forbindelse med dine tidligere kommentarer. Og sådan kan man blive ved og ved, men jeg stopper her.
"I aftalen om Forårspakke 2.0 er forudsat et varigt provenu fra udligningsskatten på 80 mio. kr". - ifølge skatteministeriet.
Men det hjælper nok ikke, for dit ærinde er vist et andet end de umiddelbart giver sig ud for. For hvis ikke man kan finde 3 mia. - så kan man jo nok heller ikke finde de 17-18 mia til afskaffelse af topskatten og LAs egne forslag til besparelser ønsker du åbenbart ikke at læse, siden du kan blive ved trods at der er blevet henvist til dem utallige gange i forbindelse med dine tidligere kommentarer. Og sådan kan man blive ved og ved, men jeg stopper her.
Arg - Hold nu op - Du er Cand Polit så du burde vide at der er forskel på varigt provenu og så provenu de enkelte finansår. I 2020 er udligningsskatten udfaset. Der er faktisk et godt diagram og forklaring:
Det antages, at store pensionsudbetalinger de næste årtier vil stige mere end den generelle vækst i samfundet, hvorved udviklingen i provenuet af udligningsskatten ligeledes vil stige i takt hermed. For 2012 skønnes udligningsskatten således at ville indbringe et provenu på ca. 270 mio. kr.
Udfasning af udligningsskatten startes efter 4 år, hvorefter provenuet trinvist i udfasningsperioden på 6 år udfases mod 0. På baggrund af denne profil skønnes udligningsskatten at bidrage med et varigt provenu på ca. 35 mio. kr. årligt.
Hvordan de har beregnet det og med hvilke rentesatser aner jeg ikke, men ren høkerregning giver ca, 10 år med ca. 250 mio. Det er 2,5 mia. som LA vil spendere på at afvikle en fornuftig overgangsordning. Det er der ganske enkelt ikke råd til, uanset om det bogføres som manglende indtægt de enkelte år eller direkte på statsgælden.
Jeg har læst henvisningen til LAs hjemmeside. Tak for den, men helt ærligt. Det er ikke særligt operationelbart og heller ikke særligt professionelt. F.eks. er de 5 mia. som en forkortelse af dagpengene til 2 år giver stadig opført som et punkt, selvom det er gennemført i Genopretningspakken:
Halvér dagpengeperioden til to år: 5 mia. kr. Er det urimeligt? Næppe, når vi ved, at svenskerne lever fint med det. Nu har vi hentet 58 mia.
http://www.liberalalliance.dk/2010/03/dod-over-velfaerden.html
Mon ikke de fleste borgerlige ønskede at efterlønnen blev afskaffet eller der blev indført et vist omfang brugerbetaling i sundhedssystemet - men dels er det første bundet af et forlig og er ikke finanslovsstof og omkring det andet mener jeg det er af et sådan omfang at det ikke hører hjemme i finansloven.
Du har fået det i tråd efter tråd i dag. Jeg er ikke indblandet i diskussionen, for jeg har udmærket forstået LAs program, men kom nu menneske - det er fjollet ikke at gide læse de svar, du bliver givet.
Hvor skal befolkningen finde de 1000 mia dkk der konfiskeres fra dem gennem beskatning og statsmonopoler? Er der nogen politikere, der har et forslag til det? Ellers kan forslaget om 1000 mia dkk i udgifter ikke vedtages.
Korrekt. Budgettet burde indrettes efter de forventede indtægter. Der burde afvikles på gælden. Men det tør de ikke gennemføre.
multimedieskatten og iværksætterskatten må have første prioritet, da de er direkte skadelige for samfundet, udligningsskatten derimod er mere kompliceret og en total afskaffelse af den vil give visse personer især fra en i forvejen privilligeret generation læs bla. 68erne en klar fordel fordi de har opnået et større fradrag end yngre generationer, men for at undgå at nogle folk direkte straffes skal den i al fald nedsættes med 30-35%. Derudover findes der selvfølgelig alle fødevareskatterne som er en skændsel og burde tages af bordet.
Kristian Schmidt: ”Hvor skal befolkningen finde de 1000 mia dkk der konfiskeres fra dem gennem beskatning og statsmonopoler?”
Ja, man undres. Befolkningen lader til at være en uudtømmelig pengekasse, der er frit tilgængelig for staten.
Alligevel strammer regeringen skruen mere og mere over for befolkningen, og ikke mindst over for virksomhederne. Alene det seneste år er der kommet flere nye afgifter til. Og flere er på vej. Plus et hav af nye love og forbud. Og fristen for at betale ind til staten bliver kortere og strafferenterne højere.
Flere og flere virksomheder lukker, med det resultat at endnu flere bliver afhængige af offentlige ydelser. Hvorefter de strammer skruen endnu engang for at betale udgifterne. Det er blevet skruen uden ende.
En selvdestruktiv løsning, da det jo er virksomhederne der skal tjene pengene. I stedet lukker og slukker staten efter sig.
Alle er blevet fikserede på at staten skal spare os ud af krisen. Men de mennesker, der bliver ramt af besparelserne er de samme mennesker, der får statens udgifter til at stige, og de samme mennesker, der bliver sat ud af spillet til at bygge Danmark op igen.
Flere artikler fra Politik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 2 timer og 55 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 11 timer og 51 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 12 timer og 43 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 6 timer og 30 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 6 timer og 21 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 3 timer og 38 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 1 time og 35 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 12 timer og 15 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 1 time og 21 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 22 timer og 25 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
Kvinde, sælg din krop! | Damefrokosten
Udgivet for 4 timer og 34 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 14:33 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
Fagforeningsmafia: KRIFA medlem forsøgt presset ind i LO
Udgivet for 22 timer og 47 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:30 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: tv2nord.dk
Thorning vil give virksomheder strøre fradrag for investeringer
Udgivet for 4 timer og 49 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:52 til Boblere af NickRohde
Kilde: politiken.dk
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu
Udgivet for 1 dag, 7 timer og 6 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:19 til Boblere af Claus Due
Kilde: ekstrabladet.dk
Boligejere kan få smæk i skattereform
Udgivet for 21 timer og 32 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 22:24 til Boblere af Kenneth Eskegaard Nielsen
Kilde: b.dk
Sass Larsen, godt han er tilbage saa S helt kan forsvinde
Udgivet for 1 dag og 44 minutter siden i Politik
Manu Sareen løber fra løfte om kvindekvote-brev - Politiko | www.b.dk
Udgivet for 1 dag og 17 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 21:05 til Boblere af GWT
Kilde: b.dk
Eksperter: Lempelser åbner for flere dårligt uddannede indvandrere
Udgivet for 1 dag, 11 timer og 59 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 10:18 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: kristeligt-dagblad.dk
Så meget rejser Helle for
Udgivet for 1 dag, 6 timer og 43 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:18 til Boblere af Ulrich
Kilde: ekstrabladet.dk
LO: Vi vil gerne arbejde mere - når helvede fryser til
Udgivet for 1 dag, 10 timer og 42 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 09:59 til Boblere af Gold Standard
Kilde: b.dk
|
Om Niels Westy Munch-Holbek Udlandskommentator ved Dagbladet Børsen Præsident for Akademiet for Fremtidsforskning Cand. Polit. Se Niels Westy Munch-Holbeks profil eller Følg Niels Westy Munch-Holbek |
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 136 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 134 klik
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten 25/05 15:47 - 61 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 809 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 712 klik
Når moderinstinktet regerer 25/05 09:35 - 433 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

