I logens fortrolige tegn — Chefredaktørens blog
Udgivet for 479 dage siden i Politik
Tilføjet 01/02 08:14 til Boblere af Kim Fournais
Kilde: lisbethknudsen.blogs.berlingske.dk
Rigtigt godt indlæg fra Lisbeth Knudsen. Det er nemlig sagens kerne, at politikerene betragter vælgerne som børn, og derfor lyver for ikke at skabe uro og risikere stemmer. Lad os få ærligheden og fornuften ind i debatten. Det er et skæbnevalg, vi alle går i møde. En fejl nu vil ikke kunne rettes i den næste generation, og regningen vil blot blive sendt videre til vores børn. Børnearbejde er ikke fair. Ældre generationer kan ikke tillade sig at efterlade et forgældet og fattigt samfund, blot fordi dovenskab og efterløn m.m. præger tidens værdier. Vi har alle et ansvar for at holde fast i fornuften og anstændigheden, man kan ikke stemme sig til velfærd!
Ja - politikerne "ved" at de ikke kan vinde et valg hvis de siger sandheden.
For de bliver slagtet af medierne.
Men har nogen af dem prøvet?
Ja.
Her er fx én - som man kan være enig eller uenig med. Men det lyder som om man kan regne med hvad han siger:
Mit navn er Ole Birk Olesen, og jeg er spidskandidat for Liberal Alliance i Østjylland ved det kommende folketingsvalg.
Jeg savner ægte mennesker med ægte holdninger i dansk politik. Politik er blevet et ...skuespil, hvor politikerne spiller roller i stedet for bare at være sig selv. Hvad mener vore nuværende politikere egentlig inderst inde? Ved du det? Jeg gør ikke. Der er for meget spin og for få ægte holdninger i politik i dag.
Jeg stiller op for Liberal Alliance, fordi jeg her kan sige, hvad jeg mener: At pengene ligger bedst i borgernes lommer - ikke i statskassen. At vi skal have mere personlig frihed og mere personligt ansvar - ikke mindre. At politikerne skal blande sig mere udenom - ikke blande sig mere.
Det vil jeg også sige fra Folketingets talerstol. Hverken mere eller mindre.
Hvad mener vore nuværende politikere egentlig inderst inde? Ved du det?
Svaret afhænger nogle gange af, om der er journalister til stede når det gives. Andre gange afhænger det af, om politikeren som svarer er udhvilet.
"Jeg savner ægte mennesker med ægte holdninger" - hvordan ser et uægte menneske ud?, jeg har kun hørt om uægte børn :) - jeg formoder du mener autentiske personer og deres holdninger vil altid udspringe af deres autensitet.
Ligesom i flere andre europæiske lande har vi også langsomt men sikkert udviklet politikerlede i Danmark. Det skyldes netop politikernes populistiske håndtering af vælgerne. Grundet systemet med valg til politiske partier og ikke så meget på personer, har vort demokrati udviklet sig til et partimokrati. Hvis man ønsker en karriere med fed løn og fryns og et minimum af ansvar, så melder man sig ind i partiet allerede i skolealderen. Derefter lærer man på talerkursus enhver form for vokal omgåelse af mundtlige angreb samtidig med, at man (som Hitler) udvikler forskellige slagord, som skal give indtryk af styrke og fasthed. Typiske repræsentanter af denne art er Helle Thorning Schmidt og Mette Frederiksen. Andre levebrødspolitikere som vakler og famler rundt mellem meningsmålingerne er vor statsminister og også Villy Søvndal. - Eneste vej frem er afskaffelse af valg på partier eller en klar limitering af valgbarhed til f.eks. 15 løbende år. I regioner og kommuner har vi i forvejen det problem, at fordi man er folkevalgt betyder det ikke at man har lederevner, dette ses f.eks. helt tydeligt i føringen af regionernes sundhedsvæsen.
Hvis vi ikke ændrer valglovene, så vil intet ændre sig.
I min optik har vi I Danmark har vi to partier der kæmper for deres sager frem for egne ambitioner.
Den ene er Enhedslisten og den anden er Liberal Alliance. Uanset om man er enige med nogle af to partiers politikker, må man give dem at de står ved deres meninger og lefler ikke for vælgerne.
Det kunne de lære noget af i de andre partier.
Kære kennethkx og CKH
Erfaren mand er god at gæste siges der. Jeg er en firsårig som har arbejdet globalt
siden mit 15. år
Jeg har selv betalt min uddannelse først som matros , senere som maskinmester,
og de sidste 20 år som eksport manager Far East. Det var ikke så let med kun 6 års skolegang.
Ind imellem fik jeg også tid til politisk arbejde i Sogneråd og Byråd.
Den gang var der ingen der kunne drømme om at komme med politiske indlæg uden at underskrive med sit rigtige navn.
Problemet med at finde egnede politikere er at medlemsskaren i de politiske partier efterhånden nærmer sig 1% af vælgermassen.
Der altså for få at vælge imellem på opstillingsmøderne.
folk gider ikke.
Jeg tør næsten vædde en røget makrel på at ingen af jer er medlem af et politisk parti.
Boe Jørgensen
Boe@ Erfaring er det som andre kan nyde af så de ikke får samme røvfuld som de erfarne :-) Men desværre mener de uerfarne at de erfarne er en flok forstokkede gamle røvhuller som ikke ved en skid (undskyld de bramfrie udtryk, men du kender jo omgangstonen). Derfor holder erfarne sig ofte tilbage og kan konstatere, at det hele kører ad helvede til fordi de uerfarne ikke gider lytte :-) Desværre er der færre og færre der tør skilte med, at de er medlem af et parti eller arbejder med politik. Prøv at se hvordan folk bliver svinet til af rabiate som i de fleste tilfælde ikke har underskrevet sig eller på anden måde identificeret sigselv. Det er gudskelov ikke alle, men det er sjældent at navngivne personer vælter skraldespande ud over andre. Så i anonymitetens navn hærger mange med "en indre svinehund" debatterne så der ikke kommer noget konstruktivt ud af det. Det bevirker også at mange ikke vil udsætte sig selv eller deres familie for den slags angreb. Og det er hamrende ligegyldigt om det er på venstre eller højre fløjen. Hvis alle medier kun tillod skribenter at fremstå med navns nævnelse ville tonen ændre sig markant..
Jeg er næstformand i Libral Alliances Kolding afdeling og står 100% inde for mine holdninger og meninger, og det kan i læse på www.bekker-madsen.dk
Kan i alle have en god dag
Kære Boesan.
Du har fuldstændig ret i at jeg burde underskrive med mit fulde navn. Jeg tager hatten af for alle der gør det, men jeg er ikke klar til. Hvis man ellers er kyndig bruger på internettet skal jeg ikke udelukke at man kan afsløre min identitet.
Du kan godt begynde at pakke makrellen op. Jeg meldte mig ind i Liberal Alliance for 2 år siden da de (vi) fik 0,1% af stemmerne i meningsmålingerne.
Mvh
Kenneth
Ignoranterne behøver jo bare at kigge syd for grænsen for at se, hvor positiv en effekt gennemgribende arbejdsmarkedsreformer kan have:
http://epn.dk/okonomi2/global/europa/article2324647.ece
Og USA pressede på for at få Tyskland til at gældsætte og forbruge sig ud af krisen. Men nej, hårdt arbejde og produktion af ting, folk gerne vil købe - DET er vejen. Hvornår indser vi det?
Tak for jeres indlæg Per og Martin.
Det er jo et enormt problem i det vi kan kalde den gamle verden at gældsætning er blevet en forbrugsvare,.
Danske familier har i ret så mange år været vestens mest gældsatte.,og vore store førerhund
på området USA har jo en statsgæld som ligner Grækenland og Portugal.Danskernes statsgæld
nærmer sig de 500 M. arder og årlige renter har passeret de 20 M. arder (lig ca 4000 krpr næse).
Selv har jeg kun købt på krerdit een gang . Det var da vi for 50 år siden byggede hus.
Det gjorde vi på almiondeligt banklån så huset var betalt 12 år senere. Vi har aldrig haft et kreditforeningslån.
Det nyder vi godt af nu på vores gamle dage.
Boe Jørgensen
Det logiske svar er at vælgerne er børn. Når stort set alle succesfulde politekere opfører sig på samme måde, så er den mest sandsynlige grund at det er fordi det virker.
@Boesan
Nej jeg er ikke medlem af et politisk parti. Som du er også jeg 80 år og har selv taget hånd om min uddannelse og udvikling. Jeg har i min ungdom efter lærlingetid og værnepligt arbejdet i Tyskland, Holland, Frankrig og England. Senere efter 20 års arbejde i Danmark så igen ud og arbejde i Italien, hvorfra jeg først kom tilbage for 9 år siden. Jeg har gennem arbejdet berejst det meste af vor verden.
Uden at blive anset for en gammel gnavpot føler jeg dog, at de sidste 40 år har betydet et enormt moralsk fald hvad politik angår. Det vore ledende danske politikere på såvel blå som rød side for tiden tilbyder vil være en katastrofe for vore børnebørn. - Jeg tror både du og jeg tilhører den aldersgruppe, som lærte at sætte tæring efter næring. Det er det jeg mener nu også må ske med den danske husholdning, hvor V & K har berøringsangst med de helt nødvendige tiltag og hvor S & SF præsenterer helt populistiske forslag ala 12 minutter, etc.
Lisbeth Knudsens indlæg bringer ikke meget nyt, men er ikke desdo mindre er "spot-on". Det der er mindst lige så interessant er reaktionerne på indlægget - de giver et ganske godt indblik i hvad problemet også er.
Den første kommentar på blokken konstaterer således at LK med sit indlæg har meldt sig ind i valgkampen på blå blok´s side ??? Prøv så lige at læse indlægget igen. For mig at se beskriver LK et generelt problem, men i stedet for at forholde sig til det, begynder folk at give karakterer på en blå-rød skale, og sådan er det med stort set alle indlæg i debatten: Først placeres de på den politiske skala, og så evalueres de på det grundlag. Det betyder, at for læsere af "rød" observans så er "blå" indlæg bortdømt på forhånd - og omvendt for læsere af "blå" observans er "røde" indlæg bortdømt på forhånd, uden hensyn til indholdet. På det grundlag bliver problemerne stort set aldrig underkastet en reel diskussion.
En af årsagerne til problemet er, at de fleste politikere tænker kortsigtet - og en anden årsag er at de fleste journalister - dem som afdække problemets kerne - er mere i underholdningsbranchen end i formidlingsbranchen. De fleste debatprogrammer er derfor mere fokuseret på at fremprovokere ophidsede ordvekslinger, som kan danne grundlag for journalistens/værtens optræden på slap line med egne kommentarer og vinklinger, krydret med mere eller mindre skjulte sympatier, end på at få er seriøs og byddeborende diskussion ud over ramperne.
En del af problemer er formentlig også, at politikerne konvergerer mod midten i det politiske spektrum for at sikre sig flest mulige stemmer. Derved opstår der trængsel og ikke mindst panik, når samme politikere krampagtigt forsøger at sælge et særpræg og distancere sig fra de andre. Med en Ole Sohn der argumentere for kongehuset og for børneheck til de velhavende er det politiske spektrum valset så fladt og en-dimensionalt at størstedelen af den politisk kamp foregår på marginalerne.
Nu er det mig der har lagt den første kommentar.
Faktisk er jeg overrasket over at du læser den sådan.
Jeg siger jo stort set - at næsten ALLE politikerne på borgen har det problem LK ridser op.
Og så citerer jeg OBO, som rent faktisk tematiserer det selv - og siger han vil gøre noget andet.
Det kan du vist ikke med nogen ret udlægge som en rød blok/blå blok diskussion. Jeg henviser til én person - ikke til partiet og ikke til nogen blok.
Jeg er med i LA - men jeg er ikke "blå blok" og bliver det aldrig. Og jeg er endda ikke enig i alt hvad der står i citatet.
Til gengæld tror jeg på at OBO mener det alvorligt.
Jeg er i øvrigt meget enig med dig i din analyse.
Men jeg synes det er dig selv, der introducerer blokdiskussionen her.
Nu var det faktisk den første kommentar på selve LK´s blog jeg henviste til, men det var måske lidt uklart formuleret.
Lisbeth K´s indlæg må siges at ramme sømmet på hovedet. Kim F´s bobler-kommentar er i sandhen en bobbel. Kim du begår præcist den fejl som Lisbeth anklager. Du taler om skæbnevalg og en ældregeneration der vil skabe gæld på bekostning af vore børn, mikset op med udtryk som dovenskab koblet med efterløn.
Du sidder selv i et glashus, hvor det som produceres intet har med reél økonomisk vinding at gøre, såfremt det kapitalistiske system vi har -lige nu-, ikke overlever i længden. Og det må jo siges at være tvivlsomt.
Helt ned til benet, så er store dele at den virksomhedsstuktur du repræsenterer forankret i en helt bastant selvtilstrækkelighed. I ligner på flere punkter de moderne politikere, der mener at vide bedre end den brede befolkning.
Hold nu fast i at sige jeres/din mening lige ud af posen, uden at mikse det op med mistænkeliggørende fraser.
Hvis du mener den blå blok er bedre til at løse landets problemer, så fortæl hvorfor du mener det. De har haft rigtig mange år til at bevise hvor gode de er, de har bare ikke bevist det.
Det bliver skæbnesvangert hvis rød blok kommer til antyder du. Sig hvorfor du mener det, så vi ikke kommer til at tolke det der hen, at alle i den financielle verden er bange for at miste deres job f.eks., hvis det er det du mener.
Klare tydelige budskaber som vi alle kan forstå.
Faren er jo reél nok for hele den branche du repræsenterer - i risikerer jo, at et flertal af landets befolkning hellere ser alle pengeinstitutter nationaliserede, fordi jeres egen virksomhedskultur ikke længere har opbakning.
Vi som er på vej mod efterløn, skal afstå dette fordi vi skal støtte og beskytte vore pengeinstitutter.
Det er det du mener - vi dovne har ikke råd til at have begge dele på en gang, så vi skal spare op hos pengeinstitutterne, der er bedre - er det det du mener?
Jeg støtter selv Liberal Alliance meget lange hen af vejen, mest fordi vi ikke kommer uden om at må ændre på tingenes tilstand inden for en overskuelig fremtid. Også fordi vi ikke har en ny Stavning stående i kulissen. Og af mange andre årsager - personlig frihed f.eks.
Hvorfor stemmer du selv på LA. Har du brug for en politisk helle, i bestræbelserne på at fastholde den nuværende internationale financielle/økonomiske struktur? Eller har du en ny model, som du vil foreslå. Har du indset ren spegulativ aktiehandel er dræbende i længden - vil man indse det i din verden tror du, eller skal vi alle stadigvæk forgøgles af, at der er penge at tjene ved den form for pyramidespil?
Kom så ven - nu skal vi have nogle svar på banen.
Hvorfor spiller presen å ikke deres rolle om fjerde statmagt og udstiller de løgnagtige politikere der trækker Danamrk ned - hvorfor acceptere pressen SSF vanvittige Fair planer og hvorfor stiles regeringen med VKO ikke ti.l regnskab for de manglende reformer siden 2001 som har knust dansk konkurrenceevne
Hvorfor accepteres det at en mio mellem 18 og 65 lever på passiv forsørgelse - hvad laver Lisbeth Knudsens journalister hvorfor hudflettes politikerne ikke dagligt over dere uansavrlige økonomike politik
Flere artikler fra Politik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 4 timer og 57 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 3 timer og 37 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 13 timer og 53 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 14 timer og 45 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 5 timer og 40 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 3 timer og 22 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
JP opgiver at leje sig ind i højhusprojekt på havnen i Århus. Tvunget væk?
Udgivet for 1 minut siden i Politik
Tilføjet 26/05 00:07 til Boblere af leif
Kilde: jp.dk
Peter Kurrild-Klitgaard: Danske mediers største USA-hemmelighed
Udgivet for 1 minut siden i Politik
Tilføjet 25/05 23:27 til Boblere af Ola Hansen
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 8 timer og 32 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 8 timer og 23 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 14 timer og 17 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
Når påbudt politisk korrekthed ikke virker nok --> slå autoritær despoti til
Udgivet for 1 minut siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:37 til Boblere af liberfreak
Nu begynder den arabiske vinter
Udgivet for 1 minut siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:19 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: blogs.jp.dk
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 1 dag og 26 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
Kvinde, sælg din krop! | Damefrokosten
Udgivet for 6 timer og 36 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 14:33 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
Fagforeningsmafia: KRIFA medlem forsøgt presset ind i LO
Udgivet for 1 dag og 49 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:30 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: tv2nord.dk
Thorning vil give virksomheder strøre fradrag for investeringer
Udgivet for 6 timer og 51 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:52 til Boblere af NickRohde
Kilde: politiken.dk
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu
Udgivet for 1 dag, 9 timer og 8 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:19 til Boblere af Claus Due
Kilde: ekstrabladet.dk
Boligejere kan få smæk i skattereform
Udgivet for 23 timer og 34 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 22:24 til Boblere af Kenneth Eskegaard Nielsen
Kilde: b.dk
Sass Larsen, godt han er tilbage saa S helt kan forsvinde
Udgivet for 1 dag, 2 timer og 46 minutter siden i Politik
|
Om Kim Fournais Adm. direktør i Saxo Bank A/S Se Kim Fournais' profil eller Følg Kim Fournais |
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 148 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 143 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 88 klik
Techcrunch om iværksætterskatten! 25/05 16:26 - 75 klik
"Høyresiden har hatt rett" -Aftenposten 25/05 13:50 - 61 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 890 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 730 klik
Når moderinstinktet regerer 25/05 09:35 - 460 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

