Indvandrere dropper lægen - Skal nu selv betale 150 kr for tolken hvis boet i Danmark i syv år og ikke kan dansk
Udgivet for 308 dage siden i Politik
Tilføjet 22/07 11:02 til Boblere af V Rasmussen
Kilde: dr.dk
Indvandrere, der har boet i Danmark i syv år, men stadig ikke kan dansk, skal selv betale 150 kroner, hvis de vil have en tolk med til lægen.
Ordningen trådte i kraft 1. juni, men viser sig allerede nu at have store konsekvenser.
Hurra, så skal beløbet bare op, åremålet ned og udbredes til alle kommunale samtaler. Så falder skatten.
Bertel Haarder undrer sig
– Folk skal være glade for, de ikke bor i Sverige, hvor der er afgift for at komme til lægen, siger Sundhedsminister Betel Haarder og fortsætter:- Vi gjorde op med konsekvenløsheden. Altså når vi sagde at det var vigtigt at lære dansk, så skulle det også have en eller anden konsekvens hvis man ikke lærer dansk. Og en af konsekvenserne er altså at man skal af med et gebyr, hvis man stadig skal bruge tolk efter 7 år
Hvis man ikke kan dansk efter at have boet i Danmark efter 7 år, så er det altså fordi man ikke interagerer med dansktalende personer.
Er det meget nationalkonservativt af mig at mene at det er for meget at der er ca. 50.000 mennesker der har været i landet i over 7 år og har brug for tolk for at tale med en dansk læge? For mig lyder det mere som at de folk har valgt ikke at lade sig integrere fordi de ikke har lyst til at være en del af samfundet.
Derudover tror jeg ikke gebyret vil have den store effekt. Hvad man end beslutter sig for at gøre, så bør man gøre det meget tidligere i forløbet.
>Er det meget nationalkonservativt af mig at mene at det er for meget at der er ca. 50.000 mennesker der har været i landet i over 7 år og har brug for tolk for at tale med en dansk læge? For mig lyder det mere som at de folk har valgt ikke at lade sig integrere fordi de ikke har lyst til at være en del af samfundet.
De har ikke lyst til at arbejde. Det er hele problemet i en figen. Kan de dansk er de arbejdstruet.
For mig lyder det mere som at de folk har valgt ikke at lade sig integrere fordi de ikke har lyst til at være en del af samfundet
Jo da, når der er brug for en læge.
Bo i et land i syv år uden da at kunne tale landets sprog? Typisk dansk inkonsekvens. Kravet burde nedsættes med det halve.
150 Kr er da lidt billigt for en tolk?
"Regeringen sparer 15 millioner kroner på tolkebistand i sin genopretningspakke - Vi bruger i øjeblikket omkring 350 millioner kroner på tolkebistand, så selvfølgelig kan det lade sig gøre at finde 15 millioner og stadig sørge for tolke til dem, der har behov og fortsat overholde alle internationale forpligtelser, siger Karsten Lauritzen i en debat med Dansk Socialrådgiverforenings formand, Bettina Post." http://jp.dk/indland/indland_politik/article2128613.ece
Ja, der er et kæmpe offentligt tilskud. Timprisen er nok 600 + transport, fakturering osv. Det er dødbilligt. Selvbetalingen skal op for at spare mere og få indvandrere til at lære det dansk, som må foventes ved at søge opholdstilladelse i Danmark, og kunne forsørge sig. Sæt det til 250 kr pr påbegyndt ½ time. Og så ingen dispensationer.
Jeg tror man har sat prisen så lavt fordi man ved det oftest er indvandrere på overførselsindkomst der ikke kan sproget (måske de burde overveje, hvorfor de har brug for tolk og hvorfor de ikke er i arbejde, måske der er en sammenhæng). Iøvrigt er det vel ikke i sig selv et problem at gå mindre til lægen?
Var det iøvrigt ikke LA´s politik, at grænserne skulle være åbne og de offentlige kasser lukket (de første 7 år)?
Iøvrigt mener jeg, at hvis man ikke magter, at tale dansk når man har boet her i 7 år, så er det måske bedre for vedkommende at rejse tilbage til sit oprindelsesland.
Gør man dem så sådan set ikke en tjeneste, ved at hjælpe dem tilbage til sprog og kultur de bedre kan forene sig med?
Det var det og er det stadig. Og rigtigt, det er ganske utroligt, hvis man ikke kan dansk fornuftigt efter 7 år, man behøver jo ikke ligefrem kunne skrive en afhandling :-)
Ehh, hvorfor er det utroligt?
Det er ikke utroligt, det er helt almindeligt i indvandrerlande, multikulturelle lande.
Når indvandrergrupperne bliver store nok, sker der en etnisk opdeling.
I disse etniske enklaver kan man sagtens klare sig uden feks dansk.
OK, så er det ikke utroligt, kun foruroligende.
Kender du iøvrigt et godt eksempel på et multikulturelt land, hvor befolkningen lever i fred og fordragelighed.
Det er en skændsel at man kan klare sig uden fx. dansk og man skal selvfølgelig ingen hjælp have fra staten. Man må selv finde sig en læge, der taler udenbysk.
Kender du iøvrigt et godt eksempel på et multikulturelt land, hvor befolkningen lever i fred og fordragelighed.
Canada. Vent lige, jeg skal lave noget popkorn.
Utroligt fordi man vel ikke kan få et arbejde uden at kunne dansk, hvis man ikke kan dansk, er man så tilrådighed for arbejdsmarkedet? Bør man modtage offentlig ydelse hvis man ikke er tilrådighed for arbejdsmarkedet? Så hvordan pokker overlever man egentlig 7 år i landet?
Det er IKKE "bedre for vedkommende at rejse tilbage til sit oprindelsesland". Der får han/hun jo ikke bistandshjælp og hel/delvis tolkebistand. Men der er bedre for Danmark og os danskere, hvis han/hun rejste hjem.
Enhver integrationsindsats bør tage udgangspunkt i repatriering.
Hvornår får den almene danske borger øjnene op for problemer som disse:
http://ekstrabladet.dk/112/article1590436.ece
Man kan efterhånden ikke åbne en avis uden at læse om udlændinges (muslimers) afstumpede vold.
det er også et problem i KBh at finde en læge som vitterligt kan dansk.
Først valgte jeg en polsk læge med adresse tæt på, hun forstod ikke mig jeg forstod ikke hende.
Skiftede til dansk læge , nu er han på efterløn og praksis overtaget af russisk kvindelig læge som er endnu ringere til dansk end min polske læge var.
Og hver gang jeg skifter læge koster det 450 kroner, suk.
Hvis mellemøstlige indvandrere med ringe dansk møder østeuropæiske læger med ringe dansk kan der sagtens være store problemer med forståelse.'
Vi er på vej til det etnisk opdelte multikulturelle samfund nationer med længere tids erfaring udi mulitikultur oplever...
Nu er det vel ikke altid et spørgsmål om at tale sproget, men nok så meget at tale det godt nok til at modgå misforståelser i forhold til hospitals besøg, hvor det er uhyre vigtigt at blive forstået og at forstå hvad der helt konkret bliver sagt.
Har man brug for en tolk er et beløb på 150 kr. vel rimeligt.
"Har man brug for en tolk er et beløb på 150 kr. vel rimeligt."
Det kommer vel an på hvad tolken koster. Hvorfor ikke lave fuld brugerbetaling på tolke i stedet for et lille symbolsk beløb? Det er jo ikke fordi tolkningen bliver gratis af, at den betales af andre over skattebilletten.
Jeg kan slet ikke forestille mig, at jeg skulle have opholdt mig i f.eks. Spanien i 7 år (!) uden at kunne klare min dagligdag på spansk.
1. At kunne deres sprog ville det da gøre mit liv i Spanien så meget nemmere og mere spændende.
2. Jeg ville føle, at jeg fornærmede det spanske folk, hvis jeg ikke kunne deres sprog bare nogenlunde efter 7 års ophold dér.
Interessant, og også umiddelbart en fornuftig ide.
Men...
Jeg er flyttet til Schweiz, hvor hver egn har sin eget dialekt af tysk. I skolen lærer de lokale dog almindelig tysk. Jeg prøver da også at lære sproget, og det går udmærket (efter 3 mdr), mest fordi jeg taler dansk. Men hvis jeg nu havde et problem, så er jeg ikke så sikker på, at jeg kunne forklare det så godt. Altså, hvad nu hvis lægen ville bede mig om et aller andet. Eller diagnosen, hvordan skulle jeg forstå den? Det er jo ikke bare det samme som at bestille en bøf uden løg, det kunne jo være at der var nogle vigtige tekniske ting?
"Eller diagnosen, hvordan skulle jeg forstå den? Det er jo ikke bare det samme som at bestille en bøf uden løg, det kunne jo være at der var nogle vigtige tekniske ting?"
Så må du jo tage en tolk med. Det er da ikke rimeligt, at lade andre betale for dine manglende sprogkundskaber.
Så må du jo tage en tolk med. Det er da ikke rimeligt, at lade andre betale for dine manglende sprogkundskaber.
Det kan jeg så ikke, med hele det her private system. Heldigvis er der masser af engelsktalende læger hernede!
Haha, du ved godt hvad jeg mener. Jeg kan ikke få det af det offentlige, når det offentlige ikke betaler.
;-) Nej - men det, Jesper mente, var: "Netop sådan burde systemet være: Kan DU ikke forstå sproget i det land, du er flyttet til, er det DIT ansvar at finde og betale en tolk".
Der er altså tale om en grænse på 7 år. Du har været i Schweiz i 3 mdr., skriver du. Så du har stadig 6 år og 9 mdr (81 mdr) til at lære noget mere, hvis det skal sammenlignes. Hvis du kan lære 2 nye ord hver dag, har du et ordforråd på næsten 5.000 ord, når du når til de 7 år. Det kan man altså komme langt med.
Det du møder i Danmark er jo, at dem, der har brug for en tolk, ikke kan hverken engelsk eller tysk, heller. For så kunne man måske - måske - klare sig igennem.
Men nok så vigtigt er dét, jeg skriver om at føle, at jeg ville fornærme et folk, hvis jeg ikke ville lære deres sprog. Så allerede dét, at du gør noget for at lære sproget, aftvinger dig respekt fra dine nye omgivelser.
Min erfaring er at man kan lære langt flere end to ord om dagen.
Uden at bo i landet har jeg lært cirka 6 nye kinesiske ord om dagen over det sidste år. Jeg kan huske 90% of dem.
Så på et år bliver det små 2000 ord. Så tager det kun 5 år at nå op på 10.000 ord som er det der normalt kræves for a tale et sprog godt.
Hvis man bor i et land kan man ofte lære 10 nye ord om dagen, ihvertfald i starten.
@LeeKuanYew
Jeg satte bevidst tallet ret lavt. ;-D
Jeg er helt enig med dig. Bor man oven i købet i landet, tror jeg, det kan gå endnu hurtigere. Man skal jo hurtigt kunne lytte/læse sig til ændringer i togtider, perroner, avisoverskrifter osv osv osv. Ellers kan man da ikke klare sig selv i et andet land.
Min lillebror og hans kone flyttede til Schweiz for ca. 4år siden og FØR de rejste tog de flere fransk kursus (for egen regning) for at kunne tale sproget i deres nye hjemland.
Yep, that's another way to do it!
---
Når Danmark tager imod flygtninge fra fjerne hjørner i verden, får Danmark jo også af og til flygtninge, som er analfabeter. Det gør det selvfølgeligt sværere at lære et nyt sprog. Men noget må der da falde af i løbet af 7 år.
Men noget må der da falde af i løbet af 7 år.
***********
De kan bistandsloven udenad.
De kan sige Asyl.
De kan sige Racist.
:-)
Hmmmmm, jeg er ellers vant til uenigheder i kommentarsporet på 180g.
Er der virkelig slet ingen, der synes indvandrere efter 7 år i DK skal have fuld statsbetalt tolk ved lægebesøg??
Personligt synes jeg uden videre vi kan fjerne ethvert tolketilskud til alle, som har været her i 7 år. Dog med dispensation for handicap.
Okay - kom så med det. Du er ved at brænde inde med noget - og det kan vi da ikke ha' lige her op til weekenden.
Derfor:
Jeg synes, at alle skal have gratis og ubegrænset tolkebistand, ikke bare hos lægen, men da også ved indkøb og til håndarbejds-, matematik- og fysikundervisningen i aftenskolen. Derudover ville det være rimeligt, hvis danske ambassader forespurgte rundt omkring i verden om, hvor mange og hvem der kunne tænke sig at komme til Danmark inden for de næste tre-syv måneder, så Danmark har en chance for at leve op til forventningerne ved at stille fri og ubegrænset tolke- og socialrådgiverbistand til rådighed fra dag ét.
Hehe, good one.
OK, lidt uenighed præsenterer vi jo også, når vi diskuterer størrelsen på selvbetalingen.....
Og om det virkelig skal vente 7 år, før vi forlanger lidt brugerbetaling i den retning.
Det er noget beukratisk vås
Så kan det da være at ventetiden hos lægen bliver kortere - der sidder sgu altid 5-10 indvandrere og venter...
Sjovt nok er der aldrig nogen hos tandlægen, men det skyldes jo nok - rigtigt gættet - egenbetaling.
Iøvrigt er det direkte hån mod danskerne at man ikke taler sproget efter 7 år...
Er man ikke til rådighed for arbejdsmarkedet, så luk kassen.
Hvis (som skrevet ovenfor) man er analfabet når man kommer til danmark, hvordan kan det så være at de har fundet herhen? De kan sgu da ikke læse skiltene syd for grænsen eller afgangen i lufthavnen?
10 år fængsel for menneskesmugling, den "egenbetaling" burde afhjælpe en del tolkebistand fremover....
Jeg har faktisk selv været syg i udlandet og måttet gå til lægen.
For to år siden vågnede jeg op i Japan og følte mig syg. Det var omkring svineinfluenzaen så jeg tænkte at jeg hellere måtte gå på hospitalet og blive testet. Med høj feber slæbte jeg mig via google maps ned til nærmeste hospital.
Der formåede jeg med 1 års intensiv japansk plus 3 md. ophold i landet at blive indskrevet, tale med en læge, få diagnose osv. Ingen talte englesk men det gik alligevel. Jeg forstod ikke alt hvad lægen sagde, men jeg havde en ordbog med som hjælp.
Så efter 7 år er det mere end rimeligt at folk selv betaler hvis de stadig taler så dårligt dansk at de ikke engang kan gå til lægen. Jeg gjorde det på 1.25 år så kan andre også på 7.
Nej stort set intet. Da jeg kunne tale lidt japansk prøvede de heller ikke. Men det er helt normalt derovre.
Der var også en del andre misforståelser. Da jeg stod ved skranken fik jeg et termometer stukket i hånden og blev bedt om at tage min temperatur. Min reaktion var "her?!" (altså op i rumpen lige foran skranken??)
Det viste sig at i Japan tager man temperaturen i armhulen.
edit:
PS
Jeg taler ikke fransk så det havde nok ikke hjulpet mig. Men mit gæt er klart nej. Det generelle niveau af fremmedsprog er virkeligt ikke særligt godt overthere.
Jeg synes primært, at alle dem der kommer til landet, skal lære at kunne tale Dansk. Og så især at de efter 7 år kan forstå sproget. Men på den anden side, er vi jo også ved at være et multikulturelt land, hvor mange firmaer har engelsk, som deres sprog de taler i firmaerne. Så for min skyld, behøver en engelsk talene person ikke at betale for en tolk. Men det er jo som sagt kun 150 kr vi snakker, så det går jo nok...
Men det er helt til grin, at dem der skal og vil integrese sig, og de også selv siger at de vil det. At de ikke kan tale dansk, eller engelsk efter 7 år i Danmark..
"..Men det er jo som sagt kun 150 kr vi snakker, så det går jo nok..."
At egenbetalingen udgør 150,- er ikke ensbetydende med at den samlede udgift blot er 150,-
Flere artikler fra Politik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 5 timer og 10 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 3 timer og 50 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 14 timer og 6 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 14 timer og 58 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 5 timer og 53 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 3 timer og 35 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
JP opgiver at leje sig ind i højhusprojekt på havnen i Århus. Tvunget væk?
Udgivet for 14 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 00:07 til Boblere af leif
Kilde: jp.dk
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 8 timer og 45 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Peter Kurrild-Klitgaard: Danske mediers største USA-hemmelighed
Udgivet for 14 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 23:27 til Boblere af Ola Hansen
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 8 timer og 36 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 14 timer og 30 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
Når påbudt politisk korrekthed ikke virker nok --> slå autoritær despoti til
Udgivet for 14 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:37 til Boblere af liberfreak
Nu begynder den arabiske vinter
Udgivet for 14 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:19 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: blogs.jp.dk
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 1 dag og 39 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
Kvinde, sælg din krop! | Damefrokosten
Udgivet for 6 timer og 48 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 14:33 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
Fagforeningsmafia: KRIFA medlem forsøgt presset ind i LO
Udgivet for 1 dag, 1 time og 2 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:30 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: tv2nord.dk
Thorning vil give virksomheder strøre fradrag for investeringer
Udgivet for 7 timer og 4 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:52 til Boblere af NickRohde
Kilde: politiken.dk
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu
Udgivet for 1 dag, 9 timer og 21 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:19 til Boblere af Claus Due
Kilde: ekstrabladet.dk
Boligejere kan få smæk i skattereform
Udgivet for 23 timer og 47 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 22:24 til Boblere af Kenneth Eskegaard Nielsen
Kilde: b.dk
Sass Larsen, godt han er tilbage saa S helt kan forsvinde
Udgivet for 1 dag, 2 timer og 59 minutter siden i Politik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 148 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 143 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 88 klik
Techcrunch om iværksætterskatten! 25/05 16:26 - 75 klik
"Høyresiden har hatt rett" -Aftenposten 25/05 13:50 - 61 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 890 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 730 klik
Når moderinstinktet regerer 25/05 09:35 - 460 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

