Jura over humanisme
Udgivet for 430 dage siden i Politik
Tilføjet 22/03 06:18 til Boblere af Kjeld Flarup
Hvad vil du helst beholde, din velfærdsstat eller din menneskelighed. De to ting er på den lange led nemlig modsætninger.
Efter den seneste EU dom så må Danmark til at erkende, at man har tilsidesat et forhold der er helt indlysende, nemlig at en familie har ret til at bo sammen og at hvis de to ægtefæller kommer fra hvert sit land, så er det naturligvis op til ægteparret at beslutte i hvilket af de to lande de vil slå sig ned og ikke den danske stat. Det mest overraskende er, at det er EF domstolen og ikke menneskerettighedsdomstolen der skal slå det fast.
Selvfølgelig har en familie ret til at bo sammen, det behøver bare ikke være her os os er argumentet. Men hvad nu hvis det andet land siger det samme? Jamen, hvis de slår sig ned i Danmark så får de jo del i vores velfærdsydelser, og det har vi slet ikke råd til fordi enhver dansker er en underskudsforretning, og selv en veluddannet indvandrer vil være en underskudsforretning.
Tilsidesættelsen af nogle indlysende menneskerettigheder retfærdiggøres altså med hensynet til velfærdsstaten, som åbenbart ikke kan rumme disse rettigheder.
Når politiske systemer viser sig at være utopier så griber man ofte til de mest ekstreme midler for at bevare systemet. Det så man f.eks. i østblokken og specielt i Østtyskland, hvor man direkte skød på sine egne borgere der forsøgte at forlade det ”paradis” som man havde opbygget. På samme måde så udfordrer Danmark dagligt menneskerettighedskonventionerne og nærlæser dem for at slippe udenom, alt sammen for at beskytte vores lille smørhul af en underskudsforretning.
Og det er altså ikke bare på indvandrerområdet, vi glemmer vores menneskelighed når velfærdsstaten buldrer frem. Danskerne er blevet et reserveret folkefærd der ikke bekymrer sig om naboen, for det har vi jo staten til og vi har jo betalt vores skat.
Næstekærlighedsbegrebet som vi lærte om i bibelen har vi også for længst nationaliseret. Vi giver vores næstekærlighed gennem staten, for så er vi selv fri. Men resultatet er blevet at vi har sat jura over humanisme. Det hele er reguleret ved lov, og ve den stakkel der har brug for hjælp som der ikke er lovgivet om. Men er der lovgivet om det, så kan man få i pose og sæk og sagsøge kommunen selvom man ikke har behov for det. Er det noget under at Danmark er en underskudsforretning?
Velfærdsstaten er opbygget på humanistiske argumenter, men et eller andet sted har man glemt det humane og velfærdsstaten har vokset sig til et stort juridisk uhyre der æder alle ressourcer og sætter hele systemet under pres med nedskæringer og besparelser til følge.
Og det værste er, at hvis man foreslår at beskære velfærdsstaten, så får man smidt i hovedet at man er umenneskelig. Det er som at give fanden patent på at være god.
Sådan.
Lad os afskaffe grundloven og lade den gode mavefornemmelse regere landet.
Hvis argumentet er penge, så se på tallene; Hvor hver nyfødt dansker p.t. er et underskudspassiv, så er hver indvandret borger, og endda barn af en indvandret borger, et endnu større underskudspassiv.
Så hvad er det *egentlig* der er vigtigt ? At kassen stemmer ? Eller humanismen ? Kan du blive enig med dig selv ?
Jeg vil gerne afskaffe velfærdsstaten, men det betyder ikke at jeg er for fri indvandring. Det behøver jeg heller ikke at være, hverken for at være en humanist eller et godt menneske.Uanset hvad dagens "humanister" og "gode mennesker" måtte mene om det spørgsmål.
Jeg har ved flere lejligheder hørt det samme postulat. Men jeg ser ikke modsætningen. Vi kan åbne dørerne for folk der helt sikkert trænger til hjælp, men det koster altså vores egne svages velfærd. Er det humanisme, da er jeg ikke humanist.
Hver so synes bedst om sine grise, og kommer det til valget mellem mine kære og fremmede mennesker, ja da må jeg beklage, valget vil altid falde ud til mine egne.
Jeg læser ikke Flarups indlæg som forsvar for 'vidt åbne grænser', men som forsvar for den indlysende rettighed det er, at kunne bo sammen med sin ægtefælle.
Det er da helt sikkert en indlysende rettighed at kunne bo sammen med sin ægtefælle, men ikke at eens landsmænd skal forsørge denne ægtefælle og hele sammenbragte familie fra vugge til grav på danske vilkår.
Det et ligegyldigt hvad intentionerne bag reglerne er. Det er deres resultat der er det vigtige.
Jeg har i øvrigt tidligere gjort mig til fortaler for lukkede grænser men med en helt kriterieløs sponsor- eller fader-ordning, hvor alle - uanset ægteskabelige status - kan lette deres samvittighed over vores onde, onde udlændingepolitik, og via deres personlige hæftelse for den indvandredes forsørgelse, sundhed, sociale udgifter og evt. retssystemsudgifter sørge for, at deres medmenneske kan opholde sig og arbejde på lige vilkår med danske borgere. Den indvandrede er blot ikke berettiget til en øres velfærd og fader'en skal via dels kontante deposita, via hæftelse i formueaktiver og via almindelig personlig formueretlig hæftelse sørge for hvert og et af den indvandredes behov.
Der er en masse mennesker, der mener oprigtigt og ærligt, at indvandringen består af en helt problemfri demografi, som bliver mistænkeliggjort via regler, kvoter og points. Jeg er enig. Lad disse mange danskere tale med deres egne penge.
Der er kun vindere her, Lars; Samfundet reddes ikke blot fra vugge-til-grav udgifter men den indvandrede bliver et skattet medlem af samfundet - faktisk et garanteret aktiv -, han bliver ikke bureaukratiseret ihjel og den godhjertede dansker kan få afløb for sit følelsesliv helt uden om os andre.
Det er ægte humanisme og ægte solidaritet.
Bravo, Flarup!
Uanset om du vælger den løsning, at man selv skal betale for ens ægtefælle, eller at tilvandrede kun skal have ret til velfærdsydelser efter fem års ophold, så er endestationen mindre velfærd i forskelligt tempo.
Jeg kunne være polemisk, og sige at nødvendigheden vil tvinge os blive et 'sink or swim' samfund som USA på langt sigt.
Realistisk set, behøver vi kun at have tydeligt mindre velfærd end gennemsnittet i de lande, vi sammen tiltrækker hobetal af indvandrere med.
Bundlinjen er, at en nettoindvandring på over 20.000 om året, som vi har nu, den koster.
For antallet af arbejdspladser, der finansierer hele skidtet vokser ikke i samme tempo, de udvandrer.
Så enten er vi et samfund med høj velfærd og få mennesker, eller et samfund med mange mennesker og få velfærdsgoder, der er ingen vej uden om - medmindre da vi forestiller os, at vi pludselig bliver verdens bedste iværksættere og flittige mennesker, alt andet lige skal der til for at matche verdens dyreste velfærdssamfund. Pengene gror ikke på træerne - kort og godt.
Hvorfor er I så nervøse for en velfærdsstat og dens omkostninger? Hvis vi skal se på hvornår Danmark sidst var i alvorlig økonomisk ulave, så var det i perioden sidst i 1970´erne og begyndelsen af 1980´erne. Her var velfærdsstaten virkelig i fare for at blive sat ud af kraft, fordi vi havde store underskud på statens budgetter. Men dette underskud skyldtes ikke indvandring eller udefrakommende ægtefæller. Det skyldtes først og fremmest svimlende oliepriser og til dels stigende offentlige udgifter til velfærdsstatens drift. Men dengang fandtes der ikke fremmede og udefrakommende ægtefæller i nævneværdig grad, der kunne blive udskreget som syndebukke. Det gør der nu - og derfor tillader I jer blamere disse, som nok er de sidste der har del og lod i velfærdsstatens nuværende problemer.
Det der er udfordringen for Danmark idag er ikke "de fremmede", "taberne" og "risikoen for at de røde for magten". Det er mere de politikere der ikke kan tage sig sammen til at komme igang med reelle reformer, der kan fremtidssikre velfærdsstaten, men som hellere vil score billige politiske point på at opfinde fiktive fjender, som så skal stå for skud for al landsens ulykker. Dette er ikke alene en stor løgn, men også topmålet af et inhumant menneskesyn. Jeg er ikke i tvivl om at man vil kunne reformere andre områder i det danske samfund, som i højere grad burde være med til at bidrage til vores fælles velfærdsstat (ikke mindst multinationale globale selskaber, som åbenbart kan få den kringlet sådan, at de slipper for at betale skat i Danmark).
Problemet ved dit postulat er, at tallene er uenige med dig.
At du så prøver at shame os i sænk, det er bare for sørgeligt.
I har sådan set begge ret. 70'erne var ikke så globaliserede, men i dag flytter mennesker sig mere, og indvandring ER et problem for velfærdsstaten.
Men man må ikke gøre indvandringen til en undskyldning for ikke at lave reformer. Indvandring er grundlæggende en positiv ting - men en velfærdsstat kan ødelægge alt!
Hvis du mener velfærdsstaten ødelægger alt, så må du være mere konkret. Vil du - eller LA - helt afskaffe velfærdssystemet? Det kan jeg ikke se fremgår af deres politiske udtalelser, sådan som de bliver formuleret af Samuelsen m.fl. Hvor er det konkret der skal "rulles tilbage"? Hvad skal "spares væk?" Er det flygtninge/indvandrere
og sygedagpengemodtagere? Eller er det "kun" efterlønsmodtagerne? Jeg er skam for reformer, men ikke hvis de skal bæres af de svageste rygge.
Hvad mener Kbh med, at "tallene er uenige" med mig? Hvilke tal? Hvem er det der postulerer? Dig eller mig?
Og kan I ikke tåle at blive imodsagt? Er al form for kommentering blot udtryk for, at nogen vil "shame" jer? Er alle kritiske journalister butikstyve og "røde lejesvende"? Forhold jer konkret til politiske spørgsmål, eller vedkend jer at i bestyrer en religion i stedet for et politisk standpunkt. Religion er jo - som bekendt - en trossag, og ikke tynget af problemerne med at skulle bevise noget.
Tilbage i Ankers tid Vi havde heller ikke de samme krav til vefærdsstaten, den havde ikke samme omfang af opgaver, samme niveau af løn totalt set med pensioner og slørede tillæg og i det omfang som i dag. Den havde ikke så mange ansatte og vi havde ikke over 400.000 mennesker på førtidspension og efterløn (førtidspensionen var også lavere indtil DF fik gennemført samme høje takst for alle for nogle år tilbage) .
Arbejdsløsheden er faktisk højere i dag, hvis man regner alle de 900.000 uden for arbejdsmarkedet i alderen 15-64 med, end den var dengang, selv om den dengang steg kratigere på kortere tid, end den har gjort de seneste to år.
Oven i har vi aldrig haft flere pensionister.
Den faktiske størrelse af befolkningen uden for arbejdsmarkedet var mindre dengang og det forholder sig stadig sådan, at vi ikke har de arbejdspladser til at betale gildet i samme omfang, som vi havde dengang.
Hullet fra Anker kom vi ud af på over 20 år, det her hul kommer vi ikke op af igen nær så let, og ikke uden at begrænse veæfærdsstaten kraftigt. Det er den store forskel.
Det er ikke de 20.000 nettoindvandrere i år vi ikke kan leve med. Det er de over 400.000 netto indvandrede om tyve år, hvis det fortsætter. Vi kommer ikke til at skabe 400.000 værdiskabende arbejdspladser de næste tyve år.Vi har skabt cirka 100.000, hvis overhovedet så mange siden Anker under bedre betingelser i den periode, end vi vil have i fremtiden.
Vi kommer slet, slet heller ikke til at miste værdiskabende arbejdspladser til udlandet i lavere tempo, end vi har gjort de sidste ti år. Det er nemlig et nyt og accelererende problem.
De fundamentale forhold er helt anderledes, end de var under Anker, hvor forholdene kunne have været midlertidige, forudsat lav indvandring. det forstår de færreste.
Problemerne i dag er ikke blot fundamentale, de forværres år for år.
Det her bliver en død, der trækker sig over 20-40 år og længere endnu. Men en død bliver det. Velfærdsstaten Danmark er dødsdømt med lang timer, og reformerne vil komme to skridt bagud udviklingen hele tiden nødtvunget af røde tal og atter røde tal i en nærmest endeløs spiral.
Vi har stadigvæk en velfærdsstat meget lig den i dag om ti år, men ikke om 50 år.
Jeg er uenig med dig Thomas.
Historien er gennemsyret af den slags dommedagsbudskaber. Husk at det er uhyre vanskeligt at spå om fremtiden.
Liberalisterne (bl.a. Thomas Malthus) argumenterede allerede i 1800-tallet med, at det ville være formålsløst at uddanne og bedre levevilkårene for de fattige, da den matematiske logik automatisk determinerede, at de blot ville øges i antal, og så igen trykke lønudviklingen og dermed øge den totale mængde ulykke og nød. Det ville være bedre at lade "den naturlige udvikling" - dvs en slags perverteret darwinisme - hvor den stærkere ville sejre over den svagere, gennem fri konkurrence, bestemme løn- og leveforhold. Her var ingen velfærdsstat kun et gode - der sikrede, at antallet af fattige blev holdt nede på et naturligt leje, gennem død, sygdom og undergang. De heldig få ville så kunne opleve lykke og fremgang - det troede man dengang var det bedst mulige, der sikrede flest mulig mest mulig lykke (eksistensminimum).
Det syn du repræsenterer har den mangel, at den - ligesom Malthus - ikke er/var i stand til at tænke kreativt, men i stedet stirrer sig blind på statistikker og talfremskrivninger. Det kan man ikke i et samfund der - til næsten alle tider - har været dynamisk. Selv Ricardo førte bevis for, at konkurrerende økonomier sagtens kan have gavn af hinanden - jeg er hverken bange for kineserne, vietnameserne eller nogen som helst, når det gælder konkurrenceevne og samfundsudvikling. Det historien viser er, at samhandel kommer ALLE parter til gavn - både sælger og udbyder.
Fremgang, vækst og innovation sikres gennem det faktum, at staten ikke hæmmer, men fremmer. Dette gælder også i vores politik overfor indvandring. Selvfølgelig skal der ikke være total fri adgang, men vi skal overholde konventionerne, bevare vores positive menneskesyn og - for alt i verden - ikke bilde os ind, at vi kan spare, mindske og begrænse os til fremskridt. Vi skal turde tænke positivt, kreativt og konstruktivt, og vi skal ikke holde "de fattige" og "de fremmede" nede og væk, i den tro, at det vigtigste mirakelmiddel/forudsætningen for, at velfærdsstatens fremtid sikres.
De demografiske problemer, vi er på vej ind i, kan måske KUN modarbejdes gennem en netop en LETTERE tilgang til Danmark. Det er klart, at ikke alle vil bidrage positivt med det samme, men hvem ved hvor mange nobelprismodtagere og iværksættere der kan komme på længere sigte.
Hitlers administratorer kalkulerede sig jo frem til, at jøderne sugede økonomien ud af de ariske folk - men tror du/I på den? Nej vel.
På sammen måde med kolde matematiske fremskrivninger af indvandringer og de dermedfølgende udgifter.
Den bedste måde at modvirke indvandring er ved at EU indgår samhandelsaftaler med de lande de kommer fra, som er fair og ikke udbyttende/udnyttende. Og så selvfølgelig at befolkningerne i disse lande er frie og kan blive boende i fred uden at blive slagtet og udbyttet af deres egne ledere.
Vi modvirker ikke indvandring gennem at skide på konventionerne, og vi redder heller ikke vores økonomi. Den eneste konsekvens af en sådan politik bliver lige netop en dehumanisering, mindre demokrati og at Danmark bliver uinteressant for kvalificeret indvandring. Det vi gør nu er symptombehandling - det jeg efterlyser er holdbare og REALISTISKE løsninger, i stedet for dommedagsprædikener.
Lad os få en ting klart, Malthus var ikke en Liberalist. Det er Marxistiske økonomer, der gerne vil gøre ham til det, så de kan sværte liberalismen så kraftigt sort som muligt. Der er ikke rigtigt noget, der kvalificerer ham til at være en liberal økonom.
Jeg vil aldrig købe bullshit, uanset om kilden ellers har ret i 99 pct. Og Malthus, Marx, Rosseau og andre primitive tænkere gider jeg ikke så meget som læse, for de tager så gennemgående fejl.
Dernæst er du ikke kvalificeret til at udtale dig om mine kreative evner, du kender mig ikke.
Dette her er bare ikke spekulation.
Faktum er, at vi her og rent konkret lever i et samfund, hvor de som ikke ansættes af det private, de forsørges af det offentlige. Jeg gentager, ikke sortsyn, ikke spekulation, men FAKTUM!
Faktum er, at når vi bliver 500.000 flere mennesker, men kun 100.000 flere i private erhvervsliv, så lever der 400.000 mere af det offentlige. Tilføjer du endnu flere, så skal endnu flere leve af det offentlige, medmindre da vi kræver selvforsørgelse af de tilvandrede. Det har ikke noget med manglende fantasi, eller stirre sig blind, at gøre. Sådan fungerer systemet her og nu, og du er vel ikke det eneste menneske i landet, der ikke har bemærket, at det er svært for det offentlige at få det til at hænge samme sammen uden at låne penge, skære snerydningen væk, lukke skoler osv. vel?
Det er ikke anderledes, end når man tjener 20.000 om måneden, men bruger 22.000, altså låner 2000 om måneden, en dag går den ikke længere.
Og selv om personer faktisk bliver ansat i det private erhvervsliv, så kan det være i service erhverv, der er afhængige af, at nogen putter penge i hænderne på borgerne, det er selv en del industri i øvrigt. Det er i stigende grad det offentlige, der putter penge i hænderne på danskerne, resten er så iøvrigt boostet af en lønfest, der har gjort os mindre konkurrencedygtige.
En anden dimension er og der er mange flere endnu, er at rentetilpasningslånene, som 50 pct. af boligejerne har, den fest varer heller ikke evigt.
Hvis renten en dag ryger op på 6 pct. som den var for ikke så længe siden mod for eksempel 1,5 pct. i dag, så betyder det, for de boligejere, der har boliggæld på lad os sige 2 mio. kr. de skal nu slippe 120.000 kr i rente om året, hvor de før kunne nøjes med 30.000 kr. Det er 7500 kr. mindre om måneden til forbrug, der ellers ville give staten indtægter for mindst 25 pct. i moms, og i det tilfælde mere i punktafgifter, samt sætte gang i hjulene hos flere virksomheder, om bankerne vil købe mere ind i Netto, ansætte eller levere helt så meget til statskassen, når de nu får pengene, det hænger næppe sådan sammen, de sætter renten op, fordi de selv skal betale mere for de penge, de låner for at kunne låne ud.
Prøv at finde en økonom, der ikke forventer, at renten stiger. Det vi kan rafle om, det er, hvor meget F1 renten også videre ender på.
Bordet fanger for alle de hundredtusindevis, der har købt dyre boliger, en ny situation igen, som ikke var under Anker.
Halvdelen af alle danske boligejere har rentetilpasningslån, og her taler vi over 1 mio. ejerboliger.
De skylder naturligvis ikke 2 mio. alle sammen, men det er selvklart, at specielt de som har købt 476.765 styk familieshuse gennem det meste af sidste årti, og 181,571 ejerlejligheder. De sidder næppe med små lån. På 11 år mellem 1995 og 2006 blev prisen på huse over tredoblet.
Endnu en forskel er olieindtægterne for få år siden fik staten over 30 mia. kr i olieindtægter, med den nuværende oliepriser bliver det også et godt år i år, men om ti år er det slut, eller tæt derpå.
Dertil kommer flere ældre, der i gennemsnit koster det offentlige omkring 200.000 kr om året, ikke fordi folkepensionen er imponerende, men fordi deres helbred skranter.
Dertil kommer, at for at gentage, at virksomheder flytter ud i stadig højere tempo.
Du kan kalde det sortsyn, så tosset du vil, men det er bare sådan forholdene er lige nu, og historien viser, at tingene fortsætter på samme måde. Jeg vil kalde den person jubeloptimist, der forventer, at det forandrer sig radikalt over de nsæte par årtier.
At vi finder nye oliekilder, at danskerne pludselig bliver superdygtige iværsættere og skaber en halv million arbejdspladser, at pensionisterne pludselig får de anden ungdom og springer friske omkring som var de tyve år igen. osv. Tja.
Når det så er sagt, så er jeg enig i, at det er sørgeligt, at vi skal have så stram en indvandringspolitik.
Det er sørgeligt, at vi ikke bare kan lade folk gifte sig, med hvem de vil, såvel som det er sørgeligt, at vi skal kontrollere hinanden i hoved og røv i et desperat forsøg på at få det til at hænge sammen og så meget andet.
Men skal vi se realistisk på det, så afskaffer vi ikke bare velfærden for alene indvandrere, den skal neddrosles for alle. For når vi går tilbage den indvandrer, der er tvunget til at beskæftige sig selv, han tager en arbejdsplads, der lige som pengene heller ikke hænger på træerne, fra en dansker, der så er så heldig, at han kan få overførselsindkomst - samme shit, samme røde bundlinje af andre veje.
Der findes så indvandrere, med evner og talenter, som faktisk kan fungere som værdiforøgende, det er bare ikke disse, når vi taler realiteterne, der typisk melder sig ved grænsen eller lufthavnen.
Derfor har jeg fantasi til en anden løsning, end den alle andre opererer med.
Nemlig en indvandringskvote med et pointsystem. Det er sikkert en fantasi, du finder umenneskelig, og man kan ikke måle og veje et menneske osv.
Men den vil netop sikre, at velfærdsstaten ikke presses for voldsomt, og at vi samtidigt får et tilskud af personer, der kan gøre vores samfund bedre.
Kvoten kan være 5000 - 8000- 10.000. Den ændres hvert år ud fra behov og erfaringer fra sidste år.
Men pointen i den skal være.
Har du kompetencer, har du en uddannelse og erhvervsfærdigheder, så får du point alt efter, hvad du kan, og hvor meget vi har brug for de evner. Har du en høj intelligens får du mange point, selv om du ikke har en uddannelse. Har du egen formue, får du naturligvis også point. Har du været gift med en dansker, der har opholdt sig længe i udlandet, så får du point, efter hvor lang tid, du har været det, om i har børn sammen osv.
Kommer du fra et land, vi har gode erfaringer med for eksempel USA - Kina, så får du point. Kommer du fra et land vi har dårlige erfaringer med med hensyn til kriminalitet og beskæftigelse, for eksempel Somalia, så får du minus point.
Jeg synes i parentes, at det pointsystem er tåbeligt, som VKO har lavet. Eliteuniversiteter? Ingen danske universiteter er på top 100. Fast arbejde? afhængigt af, at der faktisk er et arbejde, der findes for eksempel under krisen masser af mennesker, der aldrig har været arbejdsløse, og har uddannelser, der ikke kan få et arbejde. Ikke bo i en ghetto? Ghettoen er i mennesket, ikke i bygningerne.
De som får flest point, de kommer blandt de for eksempel 8000 tusinde kvoten eventuelt kan være og kommer ind. De som får de dårligste point, de får ikke en plads i en kø, men vil altid blive overgået af andre med flere point.
Vi har heller ikke nu problemer med at finde indvandrere, faktisk indvandrer over 20.000 om året. Det kan sagtens bliver 70.000, hvis vi laver fri indvandring. Så taler vi om 1,4 mio mennesker, der skal være arbejde og selvforsørgelsesgrundlag til 20 år fremme i tiden. De 70.000 på et år vil heller ikke vælte læsset, det vil over 1 mio. derimod definitivt.
Nu kan vi snakke konventioner og menneskerettigheder. Her har vi hver især vores subjektive opfattelse af, hvordan de bør være. Set fra mit synspunkt, har en fattig afrikaner et markant mere humant behov for adgang den danske velfærdsstat, end en tvangsgift tyrker.
Det er dog kun et fåtal af humanistiske fundamentalister, der mener at fattigdom bør give ret til at flygte, men de findes. Der er milliarder af fattige i verden, og det er kun en en milliard rige. Så her vinder realismen over humanismen med en bred margen og blandt den brede befolkning.
Jeg er fuldstændig enig i, at vi skal fjerne handelsbarrierer over for de fattige lande. Men selv om vi gør det, bliver det ikke noget, der forandrer for eksempel Afrika med et trylleslag.
,
På den lange bane, om årtier, så vil de globale selskaber i deres evige jagt på billig arbejdskraft flytte til Afrika. I det små er de allerede begyndt at forlade Kina, for at finde billig arbejdskraft i for eksempel Vietnam. Det kræver blot politisk ro og stabilitet, infrastruktur og billig arbejdskraft, så kommer de. Men der ingen tryllestav, der kan forandre verden på et år, eller et årti.
OIg ved du hvad, i det øjeblik vi har effektive solceller - 100 gange mere effektive er under udvikling - og bedre batterier - også under udvikling, og i øvrigt andre måder at oplade solenergi på. Så er selv Sahara en guldgrube med de synergier, det nu giver. Men indtil da er det jordens goldeste sted, det er bare realiteten.
Jeg har i øvrigt haft fire børn gennem Børnefonden i Afrika og Indien, og det på en SU, så før du gør dig til et rigtig godt menneske, så overgå lige den.
Jeg betaler bare hellere fast månedligt til børn i den tredje verden, så de får mad og udannelse, end jeg betaler bistandshjælp på dansk niveau til en indvandrer.
Du kan faktisk få cirka 50-100 børn i Børnefonden for det beløb en enkelt bistandsklient koster netto.
Samtidigt køber jeg gerne Max Havelaar produkter, men jeg ser ingen fornuft i at importere mennesker til offentlig forsørgelse, og ved du hvad, jeg ser det heller ikke som humant.
Gode hensigter har nemlig ikke per definition gode resultater.
Nitpicking. Darwinisme har intet at gøre med at den stærkeste overlever. Den korrekte oversættelse af 'fittest' i den kontekst er 'bedst tilpasset'.
Sorry ;)
Nu mener jeg ikke at der skal spares, der skal bruges flere penge, men folk er nødt til at betale selv. LA løber skrigende væk når jeg siger det.
Vælger man velfærden, så vælger man også besparelser, nedskæringer og rationaliseringer. Det kan ikke være anderledes.
Kære Thomas
Hvis ikke Malthus var liberalist, så rems lige et par stykker op som du mener kvalificerer sig til betegnelsen - på samme måde kunne jeg postulere, at Marx, Lenin og Stalin ikke var socialister. Men den form for argumentation lader aldrig til at LA - og dens disciple - respekterer.
Hvis du tror du kan løse problemerne som Danmark/Vesten står overfor vha en eller anden pointsystem indenfor Danmarks indvandringspolitik - uanset hvordan den ser ud eller skrues sammen - så er vi på forhånd fortabt. Jeg kan heller ikke se logikken, når du først lægger vægt på, at individer med intelligens skal have pluspoint, mens du dernæst siger, at individer fra Somalia skal have minuspoint UDELUKKENDE PÅ BASIS AF DERES GEOGRAFISKE OPRINDELSESSTED. Hvorfor ikke - først som sidst - lade det afhænge af deres hudfarve. Hvad er lige forskellen?
Alt om alt - at diskriminere indvandrere/flygtninge er ikke en farbar vej fremad.
Jeg går ind for kvoteflygtninge, men vi skal også have plads til familiesammenføring. Vi har tilsluttet os FN-konventioner, hvor vi lover at føre en politik, der modarbejder adskillelsen af børn fra forældre samt gifte par - og de skal - efter min mening - frit kunne slå sig ned hvor de vil. Se det er virkelig liberalisme - i den klassiske form - og er ikke udtryk for "humanistisk fundamentalisme" - et udtryk som jeg troede kun DF fremturer med. Men der er næppe noget parti som DF, der har haft held til at forrykke Danmark fra førerpositionen som værende et humant/liberalistisk forbillede for resten af verden. At andre personer/partier overtager deres retorik er forstemmende og farligt.
Du er bedre til økonomi end jeg er - jeg kan ikke betvivle de tal du fremsætter på stående fod, så jeg vil tage dem til efterretning indtil videre. Men husejeres/ejerlejlighedsejeres problemer idag er en blanding af frie valg hos den enkelte ejer, kombineret med en uansvarlig økonomisk/finansiel politik ført af opportunistiske politikere, der red på den "bliv rig i en fart uden at bestille noget"-holdning som prægede især nullerne. At folk brænder fingrene på lånemarkedet er beklageligt, men desværre frygter jeg, at vi alle kommer til at bidrage med at skulle redde dem, når renten igen stiger. Der ligger i hvert fald masser af stemmer at hente her, når "the shit hits the fan", og dusinvis af politikere - på begge fløje - står klar med redningskranse flettet af os skatteydere. Samfundet har jo ikke råd til at lade banker, finansmarkeder og de hellige husejere gå nedenom og hjem, for her finder man deres kernevælgere.
Hvad skal redde vores samfund i længden - det skal fri samhandel - romerne havde succes med det, USA fik succes med det vha marshall-planen, og vi ved fra kanslergade-forliget i 1933 hvordan man løser problemer med arbejdsløshed og manglende konkurrenceevne. Del og hersk. Lad alle blive vindere, i stedet for at udnævne nogle til at blive tabere. Hvis man gør det, taber man selv.
Vi kan ikke konkurrere på billig arbejdskraft, men hvornår har vi kunnet det? Mobiliteten øges, både i den reelle og den virtuelle verden, og det vil bane vejen for en hel ny økonomisk æra, hvor Danmark sagtens kan være med (vi er jo ikke større end Hamborg mht antal). En blomstrende frihandel vil åbne nye muligheder for alle slags nicher, både indenfor service- og produktionsfag.
Når kineserne, vietnameserne og indoneserne kommer til penge - og bedre sociale kår - så vil de efterspørge ekspertise, know-how, underholdning og service som vi kan bidrage med. Sukkersyge-medicin er jo kun en lukrativ område, der skaffer masser af arbejde og skattekroner til Danmark (skattekroner desværre nok kun i form af indkomstskat fra de ansatte i Danmark, da firmaet selv nok skal kringle den sådan, at de skal betale selskabsskat andetsteds billigere). Så kan du sige, at de efterhånden vil flytte produktionen til andre steder - ja, og hurra for det. Så vil de der bliver ansat her få bedret deres levevilkår. Men jeg tror simpelthen ikke at Danmark vil forlade jordens overflade. DET VIL NEMLIG VÆRE I MANGES INTERESSE AT DANMARK FINDES, BÅDE SOM AFTAGER OG PRODUCENT. Og denne "interesse" er ikke styret af enkeltindivider, men af markedet. Lige netop sådan som Adam Smith og Ricardo forudså allerede for mange år siden.
Hvis Afrika får infrastruktur, lyslederkabler og solceller, så er det godt for dem - men det er også godt for os - vi vil kunne afsætte produkter til dem, og de kan købe hos os.
Hvorfor er du så bange for servicefag? De genererer da også skattekroner? Det er ikke kun vareproduktion - og den private sektor - der er udtryk for reel produktion og dermed "samfundsbærende". At gøre det op så simpelt er simpelthen for primitivt. Mange servicefag findes kun, fordi de er med til at forudsætte, facilitere og smidiggøre vareproduktionen. Det er netop servicesektoren - koblet med politisk stabilitet og lav grad af korruption der gør dansk produktion og det danske marked interessant for udlandet. Og som er en af succeskriterierne vi skal leve højt på i fremtiden. Og engang var det også det ry som Danmark havde som et eksperimenterende, superliberalt, humanistisk, socialt orienterende, inkluderende og ikke ekskluderende, nytænkende og positivt samfund, fyldt med humor og positivisme. Lad nu ikke sortsyn og indskrænket tankegang stå i vejen for, at vi igen kan indtage denne førerposition i forhold til udlandet - og gid andre lande ville følge det eksempel.
Jeg tager hatten af for dit humanistiske indsats i Afrika - det virker som om du ikke er en ligeså benhård liberalist som mange af de mennesker du deler kommentarspalter med. Men hvorfor så sortsynet, og hvorfor bruger du det som et middel til at stå stærkere i en debat? Alle må vel have lov til at have en mening - du risikerer selv at blive udkonkurreret af en socialist, der sælger alle sine ejendele og donerer det til dansk flygtningehjælp. Det gør vel ikke hendes/hans argumenter mere eller mindre gode/korrekte?
God week-end
Du behøver ikke at postulere, at Marx osv. ikke var socialister, for de var kommunister.
De skal ikke sammenlignes med for eksempel Fabiansk Socialisme.
Hvad angår liberale tænkere, så kan du ikke finde Malthus her, selv om du for mig utroligt kan finde blandt andet Rosseau.
Dem jeg specielt holder af er John Stuart Mill og Thomas Jefferson.
Hvorfor ikke - først som sidst - lade det afhænge af deres hudfarve. Hvad er lige forskellen?
Jeg lader det ikke afhænge af hudfarve, der findes også brune mennesker, der opfører sig. Jeg vil i øvrigt vægte høj intelligens ret højt, altså det bør give mange point, da det alt andet lige siger utroligt meget om ens evner.
Men ja, jeg vil fortsat give minuspoint til personer fra lande vi har dårlige erfaringer med, for de skal ikke vinde over personer fra lande vi har gode erfaringer med.
Dette er i øvrigt også et pædagogisk tiltag, hvis de somaliere vi har i landet begynder at opføre sig bedre og arbejde mere, så kan de ende med at få pluspoint. Det er ikke en permanent dom. Men jeg kunne også nævne andre lande, såsom Rumænien, hvis de ikke lige var med i EU.
Jeg er ikke bange for servicefag, A.P. Møller er sgu et service fag. Jeg påpeger bare, at frisøren, nettoforretningerne bliver der flere af, når der er flere mennesker, uden at det siger noget om, hvor pengene kommer fra.
Dertil kommer, at flere mennesker ikke blot kræver større udgifter til overførselsindkomst, de kræver også flere offentlige medarbejdere.
Jeg er for et åbent samfund for virksomheder og højtuddannede. Med lav skat og lave afgifter og gode forhold for produktion og forskning. Med en ukompliceret sagsbehandling. Det er eddermamne ikke det, vi har.
VI uddanner for få dygtige naturvidensskabelige og tekniske kunnen. Vi er blevet nødt til at lave en særskat for forskere og så videre, for at kunne tiltrække dem.
Men jeg synes, at du har en pointe i, at vi skal se på hvordan vi gør landet mere attraktivt for højt uddannet arbejdskraft. Jeg tror så, at det i høj grad er et spørgsmål om lavere skatter.
Det er jo sådan, at de som kommer herop på den særlige forsker ordning, ikke har den store lyst til at blive, når de skal betale normal skat.
Men jeg er altså ikke en sur stodder, når jeg møder andre mennesker, selvfølgelig kan jeg være sur.
Kære Thomas
Man kan ikke - og jeg gentager IKKE - bedømme folks intelligens, arbejdsvillighed, evner og gode vilje ud fra hvor de kommer fra - ikke engang ud fra hvilken familie de stammer fra. Eller for den sags skyld, ud fra hvad de har gjort i en tidligere del af deres liv.
Du udelukker jo fuldstændig menneskets frie vilje. Og evne til at tilegne sig viden, moral og samfundssind. Jeg skulle da mene, at det netop var liberalisterne der kæmpede for dette synspunkt i den oprindelig og klassiske form. Det lader til at du - og til en vis grad måske også LA - mener at man sagligt og objektivt kan klassificere mennesker på grundlag af nogle irrellevante og usaglige kriterier. Jeg kan altså stadig ikke se forskel på denne form for logik/tankegang, og den som Hitler anvendte, når han generaliserede jøderne til ikke at være selvstændige individer med frie viljer, men et degenereret folk, der ultimativt skulle udryddes LIGE NETOP FOR AT BESKYTTE DE GODE/KORREKTE/MORALSK OVERLEGNE OSV ARIERE. Det er en farlig, ulogisk og urimelig tankegang. Enkeltpersoner kan være umoralske eller kald det hvad du vil - det kan bestemt folk, nationer, byer, egne, erhverv og foreninger ikke.
Jeg mener ikke der findes videnskabelig dokumentation der understøtter, bekræfter eller på anden vis kan levere vand til den myte, at udenlandske forskere KUN kigger på et lands skatteforhold, når de skal vælge arbejdsplads. Mange parametre spiller ind:
- man vil gerne ind i et bestemt undervisnings- eller forskningsmiljø som kun findes netop dette ene sted
- man mener landet tilbyder de rigtige servicetilbud, kulturtilbud og menneskesyn
- gode forhold for éns børn og ægtefælle (børneinstitutioner og karrieremuligheder)
- faktorer som ligger udenfor de umiddelbart økonomiske interesser (ja - jeg ved godt det kan være svært at forestille sig dette, men sådan er det nu engang - overvej selv hvilke gange du har ladet din egen dømmekraft styre af økonomiske overvejelser, når det gælder valg af studie, kæreste, ægtefælle, bolig og job - det har ofte været styret af tilfældigheder, indskydelser ja selv irrationelle beslutninger taget i en situation hvor du var i følelsernes vold - og dette finder jeg faktisk er godt - det ville være et fattigt liv her på jorden, hvis alle beslutninger tages på grundlag af økonomiske overvejelser kun)
Når det er sagt, så finder jeg det OK at overveje en form for forkælelse af udefrakommende højtuddannet arbejdskraft - og dette er den form for dynamisk, kreativ og vækstfremmende initiativer som jeg mener bør overvejes nøjere. Romerne tog også det bedste fra de kulturer de mødte/erobrede. Men den skal ikke være diskriminerende og hæmmende, men sagligt funderet.
Og jeg kan ikke se hvad en generel skatteloft på 40% skal gøre gavn for - udover at øge forskellen mellem rig og fattig i Danmark, og dermed mindske landets sammenhængskraft og indbyrdes respekt/solidaritet. Læg mærke til, at indbyggere i de kommuner hvor der skæres ned nu overvejer selv at finansiere de dele af velfærdsstaten der bliver skåret ned på. Hvem bliver taberne? Det gør den fattigste andel af befolkningen. Hæv i stedet skatten, og lad os alle være med til at finansiere (vha progressiv beskatning, der er den mest retfærdige), samtidig med, at alle kan nyde godt af velfærdsydelserne, uanset sociale placering.
Man kan ikke - og jeg gentager IKKE - bedømme folks intelligens, arbejdsvillighed, evner og gode vilje ud fra hvor de kommer fra - ikke engang ud fra hvilken familie de stammer fra. Eller for den sags skyld, ud fra hvad de har gjort i en tidligere del af deres liv.
Det er da korrekt, men vi kan heller ikke give 100.000 om året chancen for at vise deres værd.
Du udelukker jo fuldstændig menneskets frie vilje.
Nej, den rette målestok er individer, når vi møder et menneske, skal vi give individet en chance. Det samme princip kan vi bare ikke praktisere helt, når det kommer til vores velfærdssamfund, der kan vi ikke give verdens milliarder af fattige adgang.
Så er spørgsmålet, hvordan vi spotter de stærke individer, der kan nyde og yde, jeg mener at intelligens er den mest neutrale test, man ikke kan snyde med, der kan være andre parametre, der også giver pluspoint, men ikke med samme vægt som en intelligenstest.
Jeg kan altså stadig ikke se forskel på denne form for logik/tankegang, og den som Hitler anvendte,
Det er trættende med nazikortet.
Enkeltpersoner kan være umoralske eller kald det hvad du vil - det kan bestemt folk, nationer, byer, egne, erhverv og foreninger ikke.
Vil det sige at Pol Pot, Stalin, Mao, Kim Il Jong, var tilfældigheder og helt ideologineutrale eksistenser? Og vil det sige, at politiet lige så godt kan ransage et plejehjem, som en rockerborg?
Men sådan er det nu engang - overvej selv hvilke gange du har ladet din egen dømmekraft styre af økonomiske overvejelser, når det gælder valg af studie, kæreste, ægtefælle, bolig og job
Der er vi nok bare forskellige, for det er kun med hensyn til kærester, at jeg ikke har tænkt på det. Ikke dermed sagt, at jeg ikke kan leve med en gennemsnitsløn, men jeg har afgjort valgt job i forhold til at man tjente lidt mere end andre stedet. Nu snakker jeg polemisk om, at Danmark må blive som USA med få velfærdsgoder betalt af det offentlige. Men før vi overhovedet kommer dertil, så vil skatteskruen blive strammet, måske ikke så meget den som afgifsskruen, men same shit, skattetrykket vil stige. Det betyder så meget for mig, at jeg vil forlade landet, for jeg tror ikke på at skattetrykket viger i min tid. Og jeg vil gerne betale skat, men ikke over 50 pct. af det jeg tjener, her medregnet ikke bare personskatter, men afgifter, moms og alt det andet luskede.
På grund af de høje priser i Danmark og de høje skatter, får jeg netop et ufrit liv, hvor det er svært at spare op til præcis det jeg ønsker.
Jeg kan ikke se hvad en generel skatteloft på 40% skal gøre gavn for - udover at øge forskellen mellem rig og fattig i Danmark,
Det skal ikke bare gavne dem som arbejder, men også sørge for at der er arbejdspladser til flere. Det skal motivere folk, der kan og vil tjene penge til at blive i Danmark. Det skal skabe et land, hvor økonomien stadig vokser, og som det er værd at satse på og lade ens børn vokse op i.
Et skattetryk der er ti procent større end verdens andenstørste skattetryk tjener det modsatte formål.
Og jeg mener ikke, at vi får valuta for det skattetryk, Danmark er ikke bedre end så mange andre lande.
Flere artikler fra Politik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 6 timer og 17 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 4 timer og 57 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 15 timer og 13 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 7 timer siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 16 timer og 5 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 4 timer og 42 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
JP opgiver at leje sig ind i højhusprojekt på havnen i Århus. Tvunget væk?
Udgivet for 1 time og 21 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 00:07 til Boblere af leif
Kilde: jp.dk
Peter Kurrild-Klitgaard: Danske mediers største USA-hemmelighed
Udgivet for 1 time og 21 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 23:27 til Boblere af Ola Hansen
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 9 timer og 52 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Nu begynder den arabiske vinter
Udgivet for 1 time og 21 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:19 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: blogs.jp.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 9 timer og 43 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 15 timer og 37 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
Når påbudt politisk korrekthed ikke virker nok --> slå autoritær despoti til
Udgivet for 1 time og 21 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:37 til Boblere af liberfreak
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 1 dag, 1 time og 46 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
Fagforeningsmafia: KRIFA medlem forsøgt presset ind i LO
Udgivet for 1 dag, 2 timer og 9 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:30 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: tv2nord.dk
Thorning vil give virksomheder strøre fradrag for investeringer
Udgivet for 8 timer og 11 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:52 til Boblere af NickRohde
Kilde: politiken.dk
Kvinde, sælg din krop! | Damefrokosten
Udgivet for 7 timer og 56 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 14:33 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu
Udgivet for 1 dag, 10 timer og 28 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:19 til Boblere af Claus Due
Kilde: ekstrabladet.dk
Boligejere kan få smæk i skattereform
Udgivet for 1 dag og 54 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 22:24 til Boblere af Kenneth Eskegaard Nielsen
Kilde: b.dk
Sass Larsen, godt han er tilbage saa S helt kan forsvinde
Udgivet for 1 dag, 4 timer og 6 minutter siden i Politik
|
Om Kjeld Flarup Leverandør af IP telefoni Var for mange herrens år siden landsformand for FPU, der den gang var det bedste bud på en liberal politik. Se Kjeld Flarups profil eller Følg Kjeld Flarup |
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 143 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 117 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 112 klik
Techcrunch om iværksætterskatten! 25/05 16:26 - 60 klik
"Høyresiden har hatt rett" -Aftenposten 25/05 13:50 - 53 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 926 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 735 klik
Når moderinstinktet regerer 25/05 09:35 - 470 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

