Kasper Støvrings kollektivisme er vejen til trældom
Udgivet for 329 dage siden i Politik
Tilføjet 01/07 11:34 til Boblere af Torben Mark Pedersen
Det er sjældent, at konservative springer ud som erklærede totalitære kollektivister, men det gør Kasper Støvring i kronikken i Berlingske, der er et rendyrket kollektivistisk forsvar for undertrykkelsen af individet under islam. Læs blot her:
Muslimsk kultur har givet mening til millioner af menneskers liv, og rummer dybe traditioner og ideer om det gode, det hellige og det beundringsværdige, som gør den fortjent til vores anerkendelse. (...)
Kulturer er en slags organisme, der udvikler sig gradvist, og hvor det, der ikke er levedygtigt, med tiden bliver udskilt. Hvis denne naturlige udskillelse hæmmes, går kulturen i forfald. (...) Indtil videre må man dog anerkende islam som en 1400-årig kulturtradition; den har næppe været i forfald, selv om afarter i form af den radikale islamisme kan vidne om det i dag. (...)
At noget er historisk levedygtigt, er ikke et svagt argument for dets værdi. Det er tværtimod et stærkt argument. Det beror nemlig ikke på en livsfjern utopisme eller abstrakt teori, men derimod på en erfaringsbaseret indsigt.
Hayek talte om kollektivismen som Vejen til trældom, for det er enhver ideologi, der sætter et kollektivt mål over individet. Og for mange individer i islam, er deres kultur helt bogstaveligt trældom: det gælder hundredtusinder af kvinder i islam, der kun har få rettigheder, det gælder små piger der tvangsgiftes og voldtages, for homoseksuelle der hænges for deres seksualitet, for frafaldne fra islam, for unge som ældre der vil have frihed til at dyrke sex med hvem de ønsker, og for enhver der måtte ønske at skrive eller tegne noget morsomt eller blasfemisk om profeten...
Støvrings forsvar for islam er kollektivistisk: Kulturen går forud for individet. Det er ligemeget, om kvinder undtrykkes, om homoseksuelle myrdes, om småpiger tvangsgiftes, om frafaldne slås ihjel, osv., for når blot "Muslimsk kultur har givet mening til millioner af menneskers liv, og rummer dybe traditioner og ideer om det gode, det hellige og det beundringsværdige", så skal vi anerkende islam?
Ethvert frihedsorienteret menneske må tage udgangspunkt i det enkelte individ, og den kollektivisme, som Støvring tilslutter sig, har i andre samfundssystemer ført til kz-lejre og Gulag - og i islam indebærer det en massiv undertrykkelse af især kvinder, homoseksuelle, børn, jøder, frafaldne, ...
Men det bekymrer ikke Kasper Støvring. For ham er kulturens levedygtighed i 1400 år grund nok til, at den aftjener respekt. Det er nærmest fascistoidt. Det svage bliver udskilt, og hvad der er tilbage, det er levedygtigt og derfor godt. Så skidt med, at islam først og fremmest har overlevet, fordi det har tjente bestemte gruppers interesser, nemlig muslimske mænds interesse, der med en kombination af religiøs legitimation i ryggen og fysisk vold i 1400 år har undertrykt kvinder i islam. Det er en evolutionær opfattelse, der også ligger milevidt fra Hayeks samme.
Det er nærmest fascistoidt. Det svage bliver udskilt, og hvd der er tilbage, det er levedygtigt og derfor godt.
Nej, det er ikke nødvendigvis godt. Det ville være den såkaldte naturalistiske fejlslutning. Men der ER funktionelt. Det har vist sig overlevelsesdygtigt. Det du kalder fascisme, Torben, er det vi andre lidt mere nøgternt kalder evolution.
@Lennart, læs lige hvad Støvring skriver:
At noget er historisk levedygtigt, er ikke et svagt argument for dets værdi. Det er tværtimod et stærkt argument.
Han skriver netop, at fordi det er historisk levedygtigt, så har det værdi. Det er helt klart, at Støvring ikke blot mener "funktionelt", nej han tillægger det en positiv værdi, som noget godt.
Ja, der laver han i nogen grad en naturalistisk fejlslutning, men det kan jeg leve med i en tid, hvor den moralistiske fejlslutning (noget er godt fordi vi beslutter det - uanset om det kan fungere og overleve) begås 100 gange oftere. I øvrigt har vi kun det værende at vurdere. Alt andet er utopi.
At sige at den enkelte selv må vælge at leve sit liv, som det passer vedkommende, er ikke en moralistisk fejlslutning
Så skidt med, at islam først og fremmest har overlevet, fordi det har tjente bestemte gruppers interesser, nemlig muslimske mænds interesse, der med en kombination af religiøs legitimation i ryggen og fysisk vold i 1400 år har undertrykt kvinder i islam.
Organiske kulturer tjener ikke speicelle gruppers interesser. Den opfattelse er en arv fra Marx, der netop så det organiske civilsamfund / borgerskabet som en særinteresse.
Der findes ganske vist "kulturer" der tjener særinteresse, men de er ikke organiske, det er top down "kulturer", hvor Støvring helt korrekt identificerer Sovjet-kulturen som eksempel på dette.
Top-down - på det punkt adskiller islam sig ikke så meget fra kommunismen og nazismen. Alle tre totalitære ideologier har deres hellige bøger og mestertænkere.
Jeg har ellers stor sympati for Kasper Støvrings analyser af det danske samfund.
MEN (suk nu igen) kulturer har ikke nogen værdi i sigselv, de er sociologiske fænomener.
Der findes mange tusinde forskellige samfund. Nogle små, nogle større. Fra hottentotter til hollændere - hver med deres adfærd, normer og love.
De er svært forståelige f.eks for os danske protestanter (måske lige undtaget hollænderne?)
Samfund kan ikke diskuteres eller rangordnes efter objektive moralske vurderinger. Man kan ikke blande sociologi med sin egen moral.
Man kan selv vælge ved demokratiske valg, hvis man er så heldig at høre til den minoritet i verden, der har den mulighed. Men det giver ikke én ret til at dømme andre.
Men man kan være uenig i deres samfunds indretning og synes, at den enkelte samfundsborger skulle have indflydelse på samfundets indretning i ikke-demokratiske samfund og ikke kun en konge, høvding, diktator, elite, klasse eller race.
Endelig kan man bekæmpe udemokratiske samfunds angeb mod vores eget samfund. Det var det forrige århundredes verdenskrige handlede om.
De to varme og den kolde.
Jeg er langt hen ad vejen enig i mange af Kasper Støvrings (KS) udsagn og, ikke mindst, i hans politiske konklusioner (f.eks.når han skriver: "Vi er heller ikke i Afghanistan for at frigøre kvinderne, men for at bekæmpe vores fjende."). Alligevel mener jeg, at han grundlæggende tager fejl.
KS skriver i forlængelse af citatet ovenfor:
"Hvis vi med magt ønsker at udbrede vores værdier til andre, bliver vi universalister. Det er farligt, for det kan lede til konfrontationer, som Vesten – der er blevet svagere – risikerer at tabe."
Her blander KS - for mig at se - tingene sammen. Én ting er politisk/militær imperialisme (som jeg nu heller ikke mener nødvendigvis er af det onde, f.eks. installering af en vestlig marionetregering i et ellers uregerligt land som Afghanistan), noget andet er "udbredelse af vores værdier" eller 'åndelig imperialisme' (som man også kunne kalde det).
KS har ret så langt, at konservativ politik altid bør have et pragmatisk, ikke-ideologisk udgangspunkt og mål, og derfor fortjener f.eks. den såkaldte neokonservative, amerikanske udenrigspolitik under Bush II - hvis retorikken skal tages for pålydende - heller ikke navn af konservativ politik (Kissinger er konservativ, Cheney ikke!). Derfor bør Danmark og den vestlige verden generelt f.eks. også, i egen interesse, føre en realistisk og pragmatisk politik i forhold til diktaturstaten Kina, men det betyder på den anden side ikke, at vi nogensinde skal glemme, at det er en diktaturstat.
Det er på ingen måde i konflikt med, at vi efter bedste evne samtidig stadig skal (forstået som en moralsk pligt) forsøge at udbrede vestlige frihedsrettigheder, og her er det, at KS - efter min mening - går helt galt i byen med sin anerkendelse af den muslimske kultur, der ifølge ham fortjener denne anerkendelse, alene fordi undertrykkelsen har varet i 1.400 år og dermed har vist sig "levedygtig".
Det er, for mig at se, ikke andet end en variant af vulgær socialdarwinisme og at sætte lighedstegn mellem magt og ret!
Til sidst vil jeg sige, at når KS her finder sig selv i opposition til Katrine Winkel Holm, er det måske, fordi KS snarere er såkaldt kulturkristen end egentligt troende kristen (uden at jeg, naturligvis, på nogen måde skal kunne gøre mig til dommer om den ting).
Lutheransk kristendom lærer, at du er sat på jorden i kald og stand (dvs. i en konkret, historisk virkelighed) og udfra dette udgangspunkt har - efter bedste evne - at gøre, hvad der er rigtigt! Men det forekommer mig, at KS - til trods for sin bekendelse som kristen og alle sine bekendelser til det partikulære, modsat det universelle - selv forsøger at hæve sig op ved hårrødderne over sin konkrete eksistens med sine abstrakte betragtninger om ligeværdigheden af kristenheden og den islamiske verden som kulturfænomen.
Enten er kristendommen sandheden for hele menneskeheden, eller også er det en løgn og tom snak! KS' kulturrelativisme er netop ikke at tage sin konkrete eksistens som kristen på sig (Matt. 28, 18-20).
@ Jacobfiil
Konservatismen er i det paradoks, at den så at sige er kulturrelativistisk på udebane - den forkaster (de fleste) tanker om universelle værdisæt - samtidig med at den bygger på et kristent værdigrundlag, og kristendommen hævder at forkynde sandheden, og er en missionerende religion.
Det er her Støvring og Winkel Holm støder hovederne sammen.
I den slags spørgsmål tyr jeg selv til en anden konservativ kardinaldyd, og forsøger at tolke virkeligheden, som den nu engang foreligger.
Vi kan vrænge nok så meget på næsen af de fremskridtsglade globalister, men de har en pointe i, at verden er blevet meget mindre. Idéernes kampplads er rykket ud til alle verdenshjørner i kraft af velstand, billig transport og ikke mindst internettet, og på denne kampplads er værdiimperialismen fra alle leder og kanter en virkelighed, som ikke kan stoppes. Alle mulige idéer kæmper om folks gunst i den moderne verdens svar på en talerstol i parken. Skulle vi i kulturkonservativ respekt for andre samfundskonstellationer end vor egen resignere og trække os ud af idékampen på dette globale marked, så ender vi med at tabe på alle mulige fronter - hvilket kan blive farligt for os selv i længden. Så hellere hævde overfor både os selv og alverden, at visse ting (dem vi tror på) er bedre end andre, og håbe på at folk bider på - hvad det virker som om, at de rent faktisk ofte også gør.
Hvad vi så skal indrette vores udenrigspolitik efter, det er egentlig en anden diskussion.
Konservatisme er i og af sig selv et paradoks, fordi det snapshot af værdier, der hyldes, nødvendigvis står i modsætning til det, der kom før. Så den (re)volution der ledte til de konservative værdier er OK, mens yderligere udvikling åbenbart ikke er, da man har nået den absolutte sandhed (tm).
Ikke enig! Det springende punkt er, at politisk konservatisme er grundet i en før-politisk virkelighed - i modsætning til al ideologisk, politisk tænkning (liberalistisk, socialistisk, kommunistisk), hvor ledestjernen er et abstrakt ideal eller en utopi.
"Alt er politik" var et populært '68-slagord, og det er den antitetiske modpol til den konservative position - at politisk regulering skal begrænses til det absolut nødvendige. Og her burde konservative og liberale langt hen ad vejen i praksis kunne blive enige om, i hvilken retning man i et samfund som det danske bør bevæge sig rent politisk.
Forskellen mellem konservative og liberale ligger grundlæggende i, at hvor konservative orienterer sig efter konkret historie og tradition, orienterer liberale/liberalister sig efter en abstrakt, politisk-filosofisk forestilling, afhængig af hvor konservativ(!) eller ideologisk/utopistisk man som liberal er.
At sige, at konservative hævder at have "nået den absolutte sandhed (tm)", det afslører en afgrundsdyb uvidenhed om konservativ tankegang...
Kasper Støvrings argumentation har ikke fortjent mange af de ovenstående indsigtsfulde (og tidskrævende?) kommentarer.
Den er nemlig ganske enkelt ubegavet!
Kogt ind til suppebenet består ræsonnementet af følgende perverse logik: Hvis en tilstand beviser sin levedygtighed over en lang periode må den nødvendigvis indeholde noget godt.
Jeg tror ikke, de russere, der blev født i slutningen af Første Verdenskrig og i årene derefter, kan godtage den form for Erasmus Monatunus-logik. For nu slet ikke at tale om de undertrykte kvinder igennem 1.400 år i den arabiske verden.
Magt er ret i Støvrings optik.
@ Juhl
Støvrings kommentar er en parafrasering af standard konservativt tankegods. Jeg mener heller ikke den er specielt god, men det er fordi Støvring argumenterer for en idés gyldighed alene udfra, om den er klassisk konservativ eller ej.
Ifølge din logik (hvis vi nu tager den til ekstremer - undskyld stråmanden), så har intet menneskeligt samfund indtil for ganske nyligt og kun på få udvalgte steder rundt omkring på kloden været værdige for mennesker, og ikke tilbudt noget som helst af værdi.
Et samfund der har de individuelle frihedsrettigheder som førsteprioritet, har ligesom alle andre samfund fordele og ulemper, og der findes faktisk folk (stadigvæk det store flertal på kloden), som ville foretrække at leve deres liv i en anden type samfund. Et samfund med de individuelle frihedsrettigheder som førsteprioritet er en konsekvens af historiske hændelser på specifikke steder i specifikke kulturer. Det er ikke manna fra himmelen, som ville virke med det samme i alle lande til stor tilfredshed for indbyggerne.
Som et konge- og gudetro parti, (Gud, Konge og Fædreland), har de Konservative aldrig været frihedens bannerfører. De mener dermed at borgeren skal indordne sig under Statsmagten (og dens statsreligion eller Gud) (ses tydeligt hos justitsminster Barfoed), ikke langt fra socilisternes holdning til mennesket som en umælende myre, der indordner sig under masserne og holder bøtte. To partier - samme effekt. Mennesket tæller som individ ikke i De Konservatives værdier, men Nationalstaten gør. Ligesom med kommunistiske Kina.
Flere artikler fra Politik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 6 timer og 39 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 5 timer og 19 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 15 timer og 36 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 7 timer og 22 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 16 timer og 27 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 5 timer og 5 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
JP opgiver at leje sig ind i højhusprojekt på havnen i Århus. Tvunget væk?
Udgivet for 1 time og 44 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 00:07 til Boblere af leif
Kilde: jp.dk
Peter Kurrild-Klitgaard: Danske mediers største USA-hemmelighed
Udgivet for 1 time og 44 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 23:27 til Boblere af Ola Hansen
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 10 timer og 15 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Nu begynder den arabiske vinter
Udgivet for 1 time og 44 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:19 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: blogs.jp.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 10 timer og 5 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 15 timer og 59 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
Når påbudt politisk korrekthed ikke virker nok --> slå autoritær despoti til
Udgivet for 1 time og 44 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:37 til Boblere af liberfreak
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 1 dag, 2 timer og 9 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
Fagforeningsmafia: KRIFA medlem forsøgt presset ind i LO
Udgivet for 1 dag, 2 timer og 32 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:30 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: tv2nord.dk
Thorning vil give virksomheder strøre fradrag for investeringer
Udgivet for 8 timer og 33 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:52 til Boblere af NickRohde
Kilde: politiken.dk
Kvinde, sælg din krop! | Damefrokosten
Udgivet for 8 timer og 18 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 14:33 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu
Udgivet for 1 dag, 10 timer og 50 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:19 til Boblere af Claus Due
Kilde: ekstrabladet.dk
Boligejere kan få smæk i skattereform
Udgivet for 1 dag, 1 time og 16 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 22:24 til Boblere af Kenneth Eskegaard Nielsen
Kilde: b.dk
Sass Larsen, godt han er tilbage saa S helt kan forsvinde
Udgivet for 1 dag, 4 timer og 28 minutter siden i Politik
|
Om Torben Mark Pedersen Torben Mark Pedersen er cand. polit. et exam art (samfundsfag og forvaltning) og Ph.D. i økonomi fra Københavns Universitet. Har studeret... Se Torben Mark Pedersens profil eller Følg Torben Mark Pedersen |
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 150 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 106 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 104 klik
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat 25/05 20:57 - 38 klik
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger 25/05 18:39 - 35 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 951 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 727 klik
Når moderinstinktet regerer 25/05 09:35 - 473 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

