Kønskvotering....NEJ TAK!
Udgivet for 571 dage siden i Politik
Tilføjet 01/11 21:20 til Boblere af Thomas Michelsen
Kønskvotering Nej TAK!
Det norske Storting vedtog i 2003, at mindst 40 pct. Af bestyrelsesmedlemmerne i børsnoterede selskaber skal være kvinder. Umiddelbart efter fulgte Island trop og vedtog en lignende lov, der skulle være fuldt implementeret i 2013. I Sverige har Socialdemokraterne ligeledes fremsat et sådan forslag.
Ikke uventet, er turen nu kommet til Danmark. Vanen tro, har de Danske socialdemokrater vendt blikket mod Jens Stoltenberg og arbejderpartiet i Norge og fremsat præcis det samme lovforslag i Danmark sammen med SF, De radikale og Enhedslisten. Forslaget lyder som følger:
”Forslaget opfordrer regeringen til senest den 1. januar 2011 at fremsætte lovforslag, der sikrer, at andelen af kvinder i bestyrelser kommer op på minimum 40 pct. ved udgangen af 2014, og at der igangsættes et systematisk arbejde til styrkelse af den kvindelige talentmasse i virksomheder m.v.”
”Som begrundelse for forslaget henviser forslagsstillerne bl.a. til, at flere andre lande, herunder nordiske lande, allerede har taget initiativer til lovgivning om kønskvotering.”
Jeg kan ikke kraftigt nok pointerer, hvor forkert og også ydmygende jeg mener dette forslag er over for kvinder. I min optik har dette forslag intet med ligestilling at gøre, snarere det modsatte! Alle mennesker mænd som kvinder ønsker at blive vurderet på deres dygtighed og ikke på deres køn. At laven en positiv forskelsbehandling på dette område er efter min mening, helt ude i hampen.
Danmark skal stå som garant for ligestilling og lige muligheder for at opnå succes på tværs af kønnene. At lovgive på området er en falliterklæring for et frit samfund og ikke en fejl som vi skal gøre de andre efter!
Thomas Michelsen
Folketingskandidat for Liberal Alliance i Sjællands Storkreds.
dette bliver forhåbentligt ikke vedtaget. skulle det dog gøre det må man se det som en officiel annerkendelse af at kvinder ER svagere end mænd og at mandschauvinistiske holdninger er fuldt ud legitime.
Kvinder vil helst både blæse og have mel i munden - ligesom mænd. Men den der finte med at være bestyrrelsesforkvinde m/k i et stort firma og samtidigt kræve 8 års barsels orlov... Det er vist at stramme den.
Hvor mange rødhårede socialdemokratiske homosexuelle stammende dværge skal der så partout være i virksomhedernes styrrelse? -og var det ikke også sådan at SF mente, at folk da selv skulle kunne vælge hvilket køn de har? - jamen så er det da bare med at gå til vaflerne med disse love.
Man kan jo så, når nu SF og Socialdemokraterne, selv referere til Norge lige kigge på hvordan selvskabsformerne fordelte sig i Norge i 2003 og hvordan de fordeler sig i dag.
Hovsa... 42% af alle Aktieselskaber er forsvundet på 7år, og er blevet erstattet af Anpartsselskaber, hvor et Norsk Aktieselskab hæfter over for investorer direkte så hæfter anpartsselskabet ikke direkte over for investoren. Dette har resulteret i at mindre kapital bliver handlet på den norske børs, og at norske pensionsselskaber har tabt værdi.
Man har simpelthen ændret virksomhedsform, for at undgå statslig indblanding i hvem der skal sidde i sin bestyrelse. At sætte kvoter for private selskaber er korporatisme, korporatisme er grundstenen i statens magtovertagelse af virksomheder. Hvis kvoterne lykkes i at blive indført, hvad skal så stoppe de socialistiske/facistiske partier, i at selv udpege private virksomheders bestyrelser en dag? Det må jo være det næste trin i kampen for mere "lighed" i samfundet.
Hvis Folketinget vedtager et forslag om kønskvotering svarende til, man har i Norge, forsvinder min sidste rest af tro på demokratiet.
Så må man da også indføre kvoten for hvor mange børn skal fødes af mænd. Mindst 40%.
De fleste overser at vi allerede har lovgivning der gør at man ikke kan ansætte hvem man vil.
Feks ligebehandlingslovens §2.
Da ligebehandlingsloven/ligestillingsloven blev vedtaget var der præcis de samme indvendinger som nu men der er vel ingen i dag der vil afskaffe den lov.
Væsentligst fordi den stille og roligt har vænnet virksomhederne til at tænke på kvinder på en anden måde og det samme skub ville det være naturligt man gav bestyrelserne.
Det er kun en naturlig udvikling af ligebehandlingslovens succes.
Kvinderne ER der som feks en Stine Bosse har gjort opmærksom på mange gange og hun har skiftet synspunkt på denne problemstilling efter at have oplevet i praksis hvordan der rekrutteres.
Det er intet mindre end idiotisk. Er man en dygtig, målrettet kvinde, der har arbejdet hårdt for at få sin bestyrelsespost på lige fod med alle andre, skal man nu slås i hartkorn med kvinder uden de nødvendige kvalifikationer, der kun får jobbet, fordi de er født med en vagina fremfor en penis. Hvis ikke det er diskriminerende og en disrespekt for kvinders kunnen samt evne til at træffe selvstændige, ansvarlige valg, så ved jeg simpelthen ikke, hvad er. Det er et kæmpe tilbageskridt, hvis det bliver vedtaget.
@Helle
Det var præcis det samme man sagde da ligebehandlings/ligestillingsloven blev vedtaget.
Det er ikke nedgørelse eller forskelsbehandling men et kærligt skub til cigarkulturen på ledelsesgangene.
Sikke noget sludder.
Der eksisterer ikke en cigarkultur, eller en hemmelig macho pagt om at holde kvinder væk fra noget som helt. At tro det svarer sgu til at tro på nisser.
Alle private virksomheden benytter de bestyrelsesmedlemmer, der kan medvirke til at skabe succes for virksomheden. Det er simpelthen ikke optimalt for virksomheden at ekskludere talenter pga. noget så ligegyldigt som køn.
Grunden til at der ikke er flere kvinder er meget simpelt at talentet ikke er til stede. Der er alt, alt for få kvinder, der har tilstrækkeligt med drive og ambition til at opnå bestyrelsesposter.
Hvis du begynder at kvotere antallet af kvinder tvinger du virksomheder til at benytte bestyrelsesmedlemmer uden kompetencer - en sikker vej til at fejle.
Herud over er der naturligvis det helt store spørgsmål - hvad fanden rager det resten af Danmark hvorledes jeg ønsker at sammensætte bestyrelsen i min private virksomhed, som jeg selv ejer og står til ansvar for?
Frode
Jeg vil godt gøre dig opmærksom på at Stine Bosse mener at talentet er til stede blandt kvinder men virksomhederne skal bare få øje på dem.
Om det så er en cigarkultur eller bare vanetænkning der afholder dem fra det.
Det rager sådan set resten af Danmark hvordan du rekrutterer til din virksomhed iøvrigt ( feks ligebehandlingsloven som betyder at du ikke kan ansætte hvem du vil uden saglige begrundelser ) og derfor er en kønskvote et naturligt skridt.
Det er præcis det I totalitarismens fortalere fuldstændig har misforstået. Det er slet ikke politikernes opgave at give virksomhederne eller borgere i øvrigt "kærlige skub".
Larsen
Man kunne sige det samme om feks ligebehandlingsloven som ingen i dag kunne drømme om at skrotte og det blev sagt da loven skulle vedtages.
Der er ikke i dag nogen der ædrueligt vill benægte at loven har haft en gunstig virkning på ligestillingen.
Det samme vil ske med en kvote.
Der er forskel. Ligebehandlingsloven handler om forebyggelse af fravalg dikteret af irrelevante udvælgelseskriterier, mens Rademachers utidige forslag påtvinger tilvalg af mennesker baseret på køn. Således er Rademachers forslag faktisk et skridt væk fra intentionerne i ligebehandlingsloven.
I øvrigt er velfærd generelt vel mere interessant end ligestilling? Går vi Rademachers og socialdemokraternes vej, skal vi nok alle blive lige. Lige fattige, lige sultne og lige gyldige.
Ligebehandlingsloven medførte at arbejdsgivere stille og roligt begyndte at betragte kvinders arbejdskraft anderledes end før loven.
Det er der ingen der vil bestride i dag selvom protesterne var mange og af samme karakter som argumnenterne mod kvoter.
Det havde en opdragende ( frygteligt ord men i mangel på bedre )effekt på arbejdsgiverne at der skal være saglige begrundelser bag et til/fravalg og det samme vil ske med en kvote.
Der kommer ikke noget velfærdstab hvis der er ligeså kvalificerede kvinder som Bosse og Budolfsen mener at der er.
Gør det intet indtryk på liberale at erhvervslivet er uenige om behovet for en kvote ??
Intet havde været lettere for disse personer end at sætte grammofonpladen med "markedet må bestemme" på.
Jamen erhvervslivet er ikke enig i at kvoter er en god idé og sammenligningen med ligebehandlingsloven er uholdbar, hvilket jeg allerede har påvist. Du har altså ikke et eneste argument i posen for at støtte op om Rademachers utidighed, må jeg konstatere.
Erhvervslivet er uenige hvilket illustrerer at der er gode argumenter for og imod en kvote.
LIgebehandlingsloven kan sagtens sammenlignes med en kvote for det er et tradeoff mellem fuldstændig frihed og lovgivning der virker adfærdsændrende.
Når du ikke kan ansætte hvem du vil ( §2 i ligebehandlingsloven) er det også et tilvalg af et køn du måske ikke ville have ansat hvis du kunne bestemme frit selv.
Hvis man skal tage frihedsfundementalister på ordet skulle vi ikke have vedtaget ligebehandlings/ligestillingsloven i sin tid og dermed gået glip af de fremskridt i ligestilling som loven helt uomtvisteligt har medført fordi arbejdsgiverne stille og roligt begyndte at se på kvinder anderledes.
Jasmen så brug da for pokker nogle argumenter i stedet for blot at hævde at andre har dem.
Jeg gentager: Jeg har forklaret dig forskellen på ligebehandlingsloven og det totalitære svineri du støtter.
Argumentet med empirien med ligebehandlingsloven har du ikke anfægtet.
Hvis du laver lidt research vil du opdage at argumenterne mod loven var helt de samme som dem der nu er mod en kvote.
VIl du benægte at loven har betydet meget for ligestillingen ?
I så fald vil du være uenig med samtlige eksperter.
Du har misforstået hvad ligebehandlingslovens §2 går ud på og hvad konsekvensen har været.
Den betyder den helt samme begrænsning i frit at kunne ansætte hvem man vil som en kvote vil gøre og derfor er en sammenligning naturligvis helt relevant.
Du må forstå det er lovenes natur er forskellige. Den ene handler om negativt fravalg, den anden om positive tilvalg. Derfor er det at drage parallel mellem de to uvedkommende.
Ligestilling i den kvantitative kontekst er mig hamrende ligegyldig, da den ikke er indvidbaseret.
Jeg venter fortsat på blot et eneste argument der kanm støtte Rademachers tåbeligheder. Desværre bliver det næppe dig der leverer det.
Du kunne jo starte med at forholde dig til ligebehandlingslovens gavnlige effekt på ligestillingen.
Det noterer jeg mig at du ikke gør.
Allerede her har du et argument for at en kvote vil virke positivt på ligestilling for en kvote fungerer i praksis fuldstændig ligesom §2 i ligebehandlingsloven.
Sæt dig ind i hvordan den virker i praksis hvis vi skal diskutere videre.
Hvis ikke du kan se at de har samme effekt er det jo umuligt at diskutere med dig for du benægter fakta.
Jeg er klar over at du så skal ud af den trygge boks med "markedet bestemmer" så det forholder du dig ikke til.
Bliv bare i boksen.
"Den ene handler om negativt fravalg, den anden om positive tilvalg."
Det er noget vrøvl, der er ikke forskel på at skulle vælge en ansøger til en bestyrelsespost eller til et "almindeligt" job.
Du vælger både til og fra i begge situationer og derfor vil en kvote virke fuldstændig som §2 gør.
En kvote kan siges at erstatte at kvinder ikke har benyttet sig af §2 på dette område.
Du skal tydeligvis have de væsentligste forhold skåret ud i pap:
Ligebehandlingsloven er irrelevant.
Ligestilling kan ikke måles kvantitativt.
At du stadig ikke fatter forskellen på måden Rademachers forslag virker på og måden ligebehandlingsloven virker på er ikke mit problem, den må du tage med din lærer i samfundsfag.
Når du nu åbenlyst ikke forstår hvordan ligebehandlingsloven virker er den oplagte mulighed at finde ud af det
Du kan efter §2 i ligebehandlingsloven ikke ansætte hvem du vil medmindre der er saglige begrundelser for det.
Du kan IKKE ansætte en kvinde fordi hun er kvinde.
Det er ulovligt og det har mange arbejdsgivere måtte sande gennem tiderne.
Derfor virker en kvote helt på samme vis.
Med en kvote kan du IKKE ansætte en mand til en bestyrelsespost fordi han er en mand fordi du skal opfylde kvoten.
En kvote virker derfor helt som §2.
Jeg har ikke pædagogiske evner til at gøre det mere klart.
Hurra hurra, du opdagede forskellen! Ligebehandlingsloven forbyder mig at ansætte en kvinde fordi hun er kvinde. Rademachers forslag påbyder mig at hyre en kvinde fordi hun er kvinde.
Jeg vil gerne gvie dig det hint at dette drejer sig om begrænsning af muligheder.
På et site hvor man går meget op i frihedsrettigheder troede jeg at det var åbenlyst.
Ligebehandlingsloven forhindrer dig i at ansætte en mand fordi han er en mand og det samme vil ske med en kvote når der rekrutteres til bestyrelser.
En kvote kan siges at være en konsekvens af at §2 ( både ånden og selve loven ) ikke rigtig er nået ind til cerut og jagtdrengene i oldboysnetwork.
Netop. Begrænsning af muligheder. Men er du ikke rar at lade være at fortolke på noget du ikke har fattet det fjerneste af? Hermed mener jeg frihedsrettigheder (forstået som menneskeret) og liberalisme? Og drop i øvrigt fordommene om "jagtkammeraterne". Det er muligt myten lever, men virkeligheden er en anden.
Jeg synes ikke Nielsr's personlige valg flugter med min overbevisning. F.eks. er der ikke nok rødhårede dværge med til at beslutte hvad Nielsr vil spise i aften. Jeg mener derfor nu at vi skal have flere rødhårede dværge ind med tvang i Nielsr madplanlægningsmøder! Jeg har selv hørt en rødhåret dværg sige at der er mange madkompetente rødhårede dværge på spring for at klare Nielsr madbeslutninger for ham!
hehe - ja det kan jeg kun stemme for at mindst 40% kvinder og eller grønlandske tvangs-på-land-fiskere af folketinget får lov til at mene om mere end jeg selv.
Mens vi er igang med de tossede forslag...
Indfør ligestilling i professionel fodbold (f.eks.)
50% kvinder og 50% mænd, skær antallet ned til 10 eller forøg til 12 personer på banen.
Det skal nok give nogle underholdende kampe... i starten, indtil interessen langsomt vil uddø.
Jeg ville skamme mig over at sidde på en post, jeg har fået pga. køn i stedet for kvalifikationer...
Nej tak til Kønskvotering,- hvis kvinderne vil ind i bestyrelserne, så skal de nok komme det.
Hvad så med militæret? Skal det så også være fifty/fifty? Og skal vi så også have flere mandlige jordmødre? Og kærlige skub kan cigarkulturen få hjemmefra!
"Stop helping us"
Hvorfor ikke ligestilling på direktørposter? Hvorfor er det bestyrelserne de går efter - er det fordi at her kan man nemmere slippe væk med at ansætte inkompetente folk?
Plus, for at have flere kvinder i bestyrelserne, skal der også være en pipeline til det - disse kommer igen fra direktørstillinger.. og dem er der jo heller ingen kvinder på.
Én ting er "hensynet" til kvinderne og hvor dumt det er for deres egen sag at blive umyndiggjort på denne kvotemåde.. Men hvad fanden sker der for skodbehandlingen af mænd!?
For hver kvinde der tvinges ind står der en måbende mand med bedre evner til jobbet og misser chancen.. Direkte nedgjort af skrigeballonen og Hademachers vanvittige fascistregime..
De argumenter blev også brugt om ligebehandlingsloven og skulle man tage konsekvensen af dit synspunkt skulle den lov ikke være vedtaget og vi ville være gået glip af de ligestillingsfremskridt alle er enige om loven betød.
Det var ikke gået nær så hurtigt.
Jeg anerkender naturligvis at det kan man mene men jeg er helt uenig.
En meget væsentlig grund til, at de ikke er flere kvinder i bestyrrelser, er, at kvinder i meget ringere grad end mænd har en baggrund, der gør dem egnede til at blive medlem af bestyrrelser.
Selv om der vistnok er flere kvinder end mænd, der studerer jura , er der ikke så forfærdelig mange kvindelige erhvervsadvokater. Med hensyn til statsautoriserede revisorer er kvinder også i massivt mindretal. Tilsvarende er kvinder også i mindretal for så vidt de "hårde" økonomiske uddannelser på universitererne og CBS.
Uddannelse er ikke alt, og også folk, der har arbejdet sig op i virksomheder uden at have nogen særlig formel uddannelse er ofte egnede til at sidde i bestyrrelser. Også i denne gruppe er kvinder stærkt underrepræsenteret.
Flere artikler fra Politik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 7 timer og 3 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 5 timer og 43 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 15 timer og 59 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 7 timer og 46 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 16 timer og 50 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 5 timer og 28 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
JP opgiver at leje sig ind i højhusprojekt på havnen i Århus. Tvunget væk?
Udgivet for 2 timer og 7 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 00:07 til Boblere af leif
Kilde: jp.dk
Peter Kurrild-Klitgaard: Danske mediers største USA-hemmelighed
Udgivet for 2 timer og 7 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 23:27 til Boblere af Ola Hansen
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 10 timer og 38 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Nu begynder den arabiske vinter
Udgivet for 2 timer og 7 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:19 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: blogs.jp.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 10 timer og 29 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 16 timer og 23 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
Når påbudt politisk korrekthed ikke virker nok --> slå autoritær despoti til
Udgivet for 2 timer og 7 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:37 til Boblere af liberfreak
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 1 dag, 2 timer og 32 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
Fagforeningsmafia: KRIFA medlem forsøgt presset ind i LO
Udgivet for 1 dag, 2 timer og 55 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:30 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: tv2nord.dk
Thorning vil give virksomheder strøre fradrag for investeringer
Udgivet for 8 timer og 57 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:52 til Boblere af NickRohde
Kilde: politiken.dk
Kvinde, sælg din krop! | Damefrokosten
Udgivet for 8 timer og 41 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 14:33 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu
Udgivet for 1 dag, 11 timer og 14 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:19 til Boblere af Claus Due
Kilde: ekstrabladet.dk
Boligejere kan få smæk i skattereform
Udgivet for 1 dag, 1 time og 40 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 22:24 til Boblere af Kenneth Eskegaard Nielsen
Kilde: b.dk
Sass Larsen, godt han er tilbage saa S helt kan forsvinde
Udgivet for 1 dag, 4 timer og 52 minutter siden i Politik
|
Om Thomas Michelsen Tidligere eliteidrætsudøver inde for brydning 1996-2004 Politiassistent i Københavns Politi 2004 - Folketingskandidat for Liberal Alliance i... Se Thomas Michelsens profil eller Følg Thomas Michelsen |
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 150 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 106 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 104 klik
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat 25/05 20:57 - 38 klik
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger 25/05 18:39 - 35 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 951 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 727 klik
Når moderinstinktet regerer 25/05 09:35 - 473 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

