Kriminaliseringens sidste krampetræk
Udgivet for 309 dage siden i Politik
Tilføjet 21/07 09:11 til Boblere af Joachim B. Olsen
Kilde: liberalkuglestoeder.dk
Dette er mit svar til Nicolai Wessel, som kommenterede mit læserbrev i Politiken den 7/7 om legalisering af cannabis. Desværre er mit svar ikke blevet bragt, men du kan læse det her.
Dansk landbrug ville også få gavn af liberalisering af hash. Hamp er en plante, der kunne give et mere alsidigt sædskifte og dermed være med til at give et højere udbytte af jorden.
Plus at alle rigtige shibari-/ kinbakuentusiaster sværger til hampereb - hvorfor dog importere, når man kan lave det selv? ;)
>Jeg så hellere, at de unge køber hash i SuperBest end i en eller anden mørk gyde kl. halv to om natten i København. På den måde ved de unge, hvad de køber, og det købes uden lyssky mellemmænd.
øhh, nej. Det har kødskandalerne i Super Worst netop modbevist. Du ved IKKE hvad du får hos dem.
Du ved ikke hvad du får, i 0,1% af tilfældene måske. På det sorte marked ved du ikke hvad du får, i måske 50% af tilfældene.
Øhh, beviser kødskandalerne netop ikke, at markedet virker? Markedet afslører den slags problemer og de koster dyrt, hvorfor virksomhederne strammer sig an for at undgå dem.
På et kriminaliseret marked fungerer den slags selv-korrektion langt dårligere, hvorfor der er langt større risiko for dårlige produkter.
Hvis alkohol var forbudt er jeg sikker på, at vi ville se langt flere tilfælde af folk der bliver forgiftet af træsprit og lignende. På samme måde ser vi folk komme til skade med stoffer fordi markedet fungerer dårligere pga. kriminaiseringen.
Du har fuldstændig ret. Vi må se i øjnene at de sidste 40 års kamp mod hash og cannabis har slået fej. Jeg kommer til at tænke på sangen om Lisbeth og Jokum, ”Der` hul midt i spanden.”
Men er det ikke et af Statens største problemer. Staten spørger altid dem der lever af at stoppe hullet, om hvordan hullet skal stoppes, så vi på sigt kan nedlægge dit arbejde, og derfor høre vi altid det samme svar: ”Problemet er blevet større, så hvis vi skal stoppe hullet skal vi have flere penge.”
Hvornår kommer der nogen udefra, helt udefra som ikke er fedtet ind i sagerne for at finde ud af hvem, hvordan og helt præcist hvad bruges pengene til, inden man bare øser flere penge i den samme hullede spand?
Men det største problem i politikere står over for, er I for det første skal være så helvedes politiske korrekte så det er til at brække sig over. I stedet for at ”få lorten på bordet”, kredser i alle rundt om den varme grød i dagevis med en spinddoktor i røven, for han skal jo også tjene sin løn, inden I endelig får fingeren ud af gaskamret for at gøre noget ved problemerne. (Jeg undskylder her for mit sprog, idet jeg ikke er diplomat men erhvervsmand og iværksætter, som kalder en skovl for en skovl, hvilket er årsagen til at jeg ikke er egnede til at være politiker.)
Her kommer vi så tilbage til problemet til hash og cannabis. Jeg skal være ærlig at sige at jeg har prøvet det et par gange eller tre, og det eneste jeg fik ud af det var et grineflip, hvorefter jeg faldt i en dyb søvn. Så når jeg gik i byen, brugte jeg tusinder af kroner på flasker af spiritus og champagne m.m. på Københavns diskoteker, med det resultat at jeg som regel væltede ud i en taxa i de tidlige morgentimer, og hvis jeg var heldig med et pitstop i en piges lejlighed, inden jeg nåede hjem. Dette foregik næsten hver weekend, torsdag, fredag og lørdag i flere år og jeg havde mange sjove timer.
Jeg har højst sandsynligt ødelagt lige så mange celler på lovlig vis, som dem der sad hjemme fyrede en fed, og som jeg har et aktivt erhvervsliv i dag. Den store forskel her er og var, at de udførte noget ulovligt mens enkelte bagmænd tjente og tjener den dag i dag stort på ulovlig import og slag af euforiserende stoffer.
Hvis Danmark og EU legaliserede f.eks. hash og cannabis, kan vi underminere forbrydernes enorme fortjeneste og den vold der medfølger, og overfører fortjenesten til dem der har brug for pengene, nemlig den fattige bonde i f.eks. Afghanistan, hvor grupper som Taliban og al Qaeda tjener stort på denne ulovlige handel med en enorm fortjeneste, som finansierer køb af våben er bruges til terror.
Under alle omstændigheder er det os, de rige i Vesten der ved at kriminaliserer et mindre uskadelig stof, er med til at holde live i grupper som de to ovennævnte samt andre ulovlige karteller som cosa nostra mf. Men det er en helt anden historie.
Siden Anslinger fra USA startede hysteriet for 45-50 år siden (at skabe hysteri ganske velovervejet) er det kun blevet værre.
Noget af det jeg syntes der er værst,er at vores folkevalgte levebrøds politikere (undtagen nogen enkelte der har forstået problematikken,som Joachim), bevidst vælger at negligere Historien,der ellers tydeligt fortæller HVOR dårligt indsatsen har hjulpet, og om hvor stor effektivitet forbuddet har.Nej det er meget lettere at bruge en million mere om året (oven i alle de andre) og så håbe det hjælper dennegang.Den måde at håndtere problemet kan sammenlignes med sindsyge (gøre det samme igen og igen,og på trods af de dårlige resultater,forvente det vil hjælpe nu "for nu er der flere penge" eller "nu er der mere politi" .Pinligt.
Vågn op.
Tror godt du kan forvente, at politikkerne udemærkede er klar over alle de positive effekter ved at legalisere. Problemet er, at de højst sandsynligt er dybt i lommen på de kriminelle, og derved vil miste en stor personlig indtægt, ved at legalisere hash.
Blot en lille advarsel. Historien om forbud mod bestemte rusmidler er i vidt omfang skrevet af folk med en anden politisk dagsorden ("progressive venstreorienterede amerikanske østkyst-demokrater"), Derfor er der en række historiske unøgagtigheder. Ja, Anslinger var problematisk, men selve forbuddet mod marijuana i USA var en konsekvens af forbuddet mod alkohol, samt opium og kokain tidligere i århundredet. Og faktisk blev der lagt op til et forbud mod marijuana på verdensplan allerede i 1925, hvor man under folkeforbundet (som USA ikke deltog i) ville forbyde marijuana. De lande der første an var bl.a. Egypten, Italien, Tyrkiet og Brasilien.
Problemerne med historisskrivningen - især i USA - er fortsat. Således dyrkes myten om Nixon som den store sygge ulv fortsat (fordi de gamle hippier hader ham). Der var et stort flertal af amerikanere der var direkte bange for ungdomsoprøret og hippierne (der aldrig udgjorde mere end 3 procent af den amerikanske befolkning, selv da det gik hedest til) - Kravet om forbud havde og har dybere religiøse og social-liberale rødder. Ikke kun i USA men også i f.eks. Sverige. Sammen med USA er Sverige i dag er de primære betalere til FNs afskyelige kontor for narkotika og organiseret kriminalitet. Det er et af FNs mest upålidelige og politiserede underorganisatitioner. Deres "informationsmateriale" er det rene propaganda. Men det er en anden historie.
Ja, legaliser stofferne, og frigør Politiet til rigtige politimæssige opgaver.
Men jeg er ikke sikker på at det er klogt, at lade Irma eller Superbedst forhandle hash og andre euforiserende stoffer. Hvis vi skal minimere risikoen for børn og undgå at udlandet (igen) falder over os, skal vi nok begrænse salget til folk med det gule sygesikringskort. Man kunne lade apotekerne indrette hyggelige stuer for brugere, således at hash/kokain/??? skulle indtages på stedet, så varen ikke kunne tages ud på gaden og sælges til mindreårige. Køb og indtagelse skal naturligvis registreres med klokkeslet, så vi også forhindrer folk i at tage en overdosis. Det kunne også checkes at de ikke kørte bil under indflydelsen.
Det kan godt være at vi på længere sigt kunne løsne mere op. Men hvis vi startede forsigtigt, ville skeptikerne måske kunne beroliges.
Og den frihed som hashrygeren kræver gør så at JEG skal betale for personens liv, for hash kan udvikle psykosker, skader indlæringen og fører (nogle gange) til hårdere stoffer. Det er ikke tilfældigt at man ikke finder psykiaterer, psykologer eller læger, der anbefaler lovliggørelsen - og da slet ikke til at købe i Superbest. Nu må man sguda lige klappe hesten.
Og inden man nu begynder at påpege rygning er lovligt, så kan man spørge sig selv om tobak ville være blevet tilladt i dag?
"Hej, jeg har et produkt, der gør forbrugeren afhængig, skader tænderne, ødelægger lungere, nedsætter kroppens helingsprocess og sørger for at man dør 7 år tidligere i gennemsnit. Udover at det lugter og skader folk, der ikke bruger produktet".
"Ja, det lyder spændende, lad os da endelig få det på markedet", ville det mon være svaret, nejvel.
Det er rigtigt at indsatsen mod narkotiske stoffer ikke har virket, men det skyldes "muligvis" det faktum at pusherne sendes på gaden med en løftet pegefinger samme dag. Det kan man jo så ændre på. Besiddelse af stoffer til eget forbrug kunne pasende føre til at man fik en straf, så som at grave en mark med en spade fremfor at kunne betale sig fra det. Jeg tror ens trang til hash, piller og andet skrammel for at sætte gang i en kedelig fest ville forsvinde, når man har gravet 3 tønder land med spade. Man må håbe man ikke bliver taget om vinteren, så kan det blive nogle lange dage.....
Bare for at komme lidt kritikken i forkøbet: Joachim har en holdning, jeg har en anden og sådan vil det altid være i alle partier, så debattere man det :-)
"Besiddelse af stoffer til eget forbrug kunne pasende føre til at man fik en straf, så som at grave en mark med en spade"
Hr. Ursin, jeg støtter hr. Brøchner Olsens forslag om fri hash, (ligesom jeg livet igennem har været tilhænger af frit øl, fri tobak, fri rødvin, gerne ad libitum, osv. osv.), men hvis der skal straffes, hvorfor så ikke nogle velrettede flade lussinger eller en dragt hasselkæppeprygl?
Min tanke var den at det konsekvensen af egen handling tog noget tid, var lige for alle, og ikke gjorde nogen skade på de involverede. 500 kroner i bøde lærer man intet af. Det er bare træls. Formålet med at uddele straf må være at personen, der får den skal lære af det.
Hvorfor ikke blot lade lysten drive værket.Man kan sagtens bruge pryglestraf uden at vente på en lovovertrædelse som begrundelse.
"Og den frihed som hashrygeren kræver gør så at JEG skal betale for personens liv, for hash kan udvikle psykosker, skader indlæringen og fører (nogle gange) til hårdere stoffer."
Det argument kan du bruge til at retfærdiggøre ethvert indgreb i den personlige frihed. Altså at fordi velfærdsstaten tager sig af alt, har flertallet også krav på at bestemme hvordan mindretallet skal leve deres liv. De skulle jo nødigt belaste de offentlige finanser. Det liberale svar er naturligvis ikke forbud men at begrænse velfærdsstaten. Derudover er det jo heller ikke gratis at cannabis er kriminaliseret. Det koster både polititimer og forøget kriminalitet. Og de undersøgelser jeg har set påviser da også, at vi vil spare penge ved en afkriminalisering.
"Det er rigtigt at indsatsen mod narkotiske stoffer ikke har virket, men det skyldes "muligvis" det faktum at pusherne sendes på gaden med en løftet pegefinger samme dag."
Men risikoen for at blive snuppet er nærmest ikke eksisterende. Selv i lande med meget større politistyrker per indbygger og langt højere straffe end Danmark er risikoen minimal (eks. USA, hvor udbredelsen er ca. det dobbelte af udbredelsen i DK). Så før du f.eks. støtter en fordobling af politiet og strengere straffe bør du nok overveje om det er de 8-10 milliarder kroner værd.
Argumentet med at det vil føre til færre forbrydelser er jeg helt med på. Det er jo så også den indgangsvinkel man kan tage, hvis man ønsker legalisering af det. I Schweiz har man valgt i en storby (kan ikke huske hvilken, der var et DR2 program om det for nogle år siden) at give narkomaner lov til at tage gratis stoffer hos lægen, og det gav øjeblikkeligt fald i kriminaliteten, men der er jo tale om afhængighed og det er der nu engang ikke frihed i.
Mit udgangspunkt er det, at det beviseligt kan fremkalde psykoser, at det beviseligt nedsætter indlæring i helt op til 30 dage efter indtagelse og at det beviseligt er sådan at hårde narkomaner er startet med "bløde" stoffer. Dermed ikke sagt at du ikke kan finde folk, der har røget i årevis uden at tage skade eller blive narkomaner af den grund. Det argument er bare ligså godt som at sige "rygning er uskadeligt, fordi min bedstefar blev 112 og han røg som en skorsten".
At det er mere udbredt i USA er jeg overbevist om handler mere om den enorme fattigdom som USA _også_ har (oveni alle de mange fordele USA har.)
Mit udgangspunkt er det, at det beviseligt kan fremkalde psykoser, at det beviseligt nedsætter indlæring i helt op til 30 dage efter indtagelse og at det beviseligt er sådan at hårde narkomaner er startet med "bløde" stoffer.
De er vel startet med at drikke og ryge. Det ville da være ulogisk at forbyde det ene uden det andet?
Helt med på den med at man mister frihed ved at blive afhængig.
Som kan jeg læse mellem linierne (?) er vi enige om at forbud bør overvejes grundigt og ikke kastes ud i flæng. Det må handle om at overveje fordele kontra ulemper. Her mener jeg ulemperne er langt langt værre end fordelene.
... det beviseligt er sådan at hårde narkomaner er startet med "bløde" stoffer.
Vil du være så venlig at dokumentere dette?
Jep og det tog under 2 sekunder med Google, så meget for at man oprigtigt er interesseret i svaret:
De skadelige virkninger ved hash
Hash giver hjertebanken, man kan begynde at hoste, svede og ryste. Man får sværere ved at orientere sig og ved at styre sine bevægelser. Der følger ofte depressioner eller søvnløshed med. Nogle kommer til at lide af panikanfald og angst.
Men problemerne slutter ikke der. Det aktive stof i cannabis, THC, bliver oplagret i fedtceller og organer som for eksempel hjernen, kønskirtlerne (testikler og æggestokke), milten, leveren og lungerne.
Hvad betyder det rent faktisk? Du vil stadig kunne opleve fysiske og psykiske bivirkninger lang tid efter, ja, op til år efter, at du er holdt op med at tage stoffer.
At ryge hash og marihuana skader lungerne mere, end når man ryger tobak. Risikoen for at få lungekræft er mange gange højere med hash end cigaretter. Marihuanrøg indeholder 50%-70% flere kræftfremkaldende kulbrinter end cigaretter, og en joint svarer til fem almindelige cigaretter. Folk med et længerevarende misbrug får ofte bronkitis, dvs. en betændelse i luftvejene.
Hash og marihuana ændrer noget i sædcellerne. Selv et mindre mængder kan gøre en mand midlertidigt steril.
Hash og marihuana kan forstyrre en piges menstruationscyklus. En gravid, som jævnligt ryger marihuana eller hash, kan risikere at føde for tidligt og barnet kan være lille, undervægtig og lide af abstinenser.
Undersøgelser viser, at de mentale funktioner hos folk, der har røget meget marihuana har tendens til at være svækket eller formindsket. THC i cannabis får nerveceller i hjernen til at bryde sammen, hvilket påvirker hukommelsen.
Cannabis er et af de få stoffer, der forårsager unormal celledeling, som kan fører til alvorlige arvelige defekter (ødelæggeler). Indenfor de sidste 10 år er der født mange børn, af marihuanabrugere, som er mere passive og er dårligere til at koncentrere sig og forfølge livets mål.
Undersøgelser peger også på, at gravide kvinders brug af stoffet kan bevirke, at deres børn fødes med defekter, psykiske forstyrrelser samt en forøget risiko for leukæmi.
Bivirkninger på kort sigt
- Forvrængede sanser
- Panik
- Angst
- Ringe evne til at styre sine bevægelser
- Længere reaktionstid
- Søvnig eller deprimeret efter en „op-tur"
- Hjertebanken (og risiko for hjerteanfald)
Bivirkninger på lang sigt
- Forringet modstandskraft over for almindelige sygdomme (forkølelse, bronkitis osv.)
- Lavt immunforsvar
- Vækstforstyrrelser
- Dannelse af flere unormale celler i kroppen
- Færre mandlige kønshormoner
- Hurtig ødelæggelse af lungefibre og skader på hjernen, som kan være permanente
- Nedsat seksuel formåen
- Problemer med indlæring: forringet evne til at lære og til at huske det, man har lært
- Sløv, søvnig og uden motivation
- Personlighedsændringer og humørsvingninger
- Svært ved at forstå ting klart
- Hashpsykose
Jo, det havde været bedre, dette her var den første der poppede op og da jeg vidste at Lasse var bedøvende ligeglad med dokumentationen så blev det den.
Hvorfor er der altid en nørdet bruger som farer ud af en vild tangent og forlanger akademisk 'dkomunetation' i en folkelig debat, når han er i problemer?
Min advarselslampe blinker når folk siger noget er bevist, som jeg aldrig selv har set dokumenteret. Så synes jeg det er på plads at spørge efter dokumentation/beviser.
Så kan man jo altså godt selv prøve bare lidt
Det er altså ikke en påstand, der er grebet af ud luften.
Iøvrigt er det vel logik for enhver, at ingen pludselig kommer i tanke om at prøve heroin uden at have prøvet noget andet først.
Jeg har højst sandsynligt læst mere om stoffet end du har :)
Dit link gør mig desværre ikke klogere...
Prøv at læs dette. Et udmærket opslagsværk hvis man vil vide mere om cannabis og der er fine links til at dokumentere det han skriver:
http://cannabismyter.dk/cm/index.php
Direkte link til cannabis som gateway drug: http://cannabismyter.dk/cm/cannabismyter.php#xtocid3825065
Kim
Du er tydeligvis totalt uvidende om dette emne. Intet af det du har postet har været dokumentation for din påstand.
Hvis du havde læst på lektien, ville du vide at tidligt forbrug af ALKOHOL, og ikke hash, er en bedre indikator på senere narkomisbrug (i følge Sundhedsstyrelsen).
Din "logik" giver jeg ikke meget for, og den er altså heller ikke baseret på nogle forskningsresultater, men kun ammestuehistorier.
"Sig nej til stoffer, sig ja til livet" er en forening, som blev startet af en gruppe scientologer i 1991 på grund af de stigende problemer med stoffer blandt unge, og kun lidt reel information om stoffer og deres bivirkninger."
Haha :).
Hvad med noget så almindeligt som kaffé?
http://www.testcountry.org/10-important-caffeine-side-effects-that-people-do-not-think-about.htm
Du ved godt at den side er startet af scientologer? På de sidste par sider begynder L. Ron Hubbard og Scientology's behandlingscenter lige så stille at blive introduceret. Det minder en del om de hæfter Jehovas Vidner uddeler på gader og stræder, og er ikke ligefrem et kvalitets-stempel efter min mening.
Jeg ville stole mere på andre kilder, der mere fordomsfrit opridser både fordele og ulemper, samt ikke mindst sammenligner med andre lovlige og ulovlige rusmidler. Og ja, der er bestemt ulemper ved cannabis.
Denne gennemgang indeholder mig bekendt noget af det tætteste vi kommer på dokumentation på hashen's disponering for psykiske skadesvirkningerne.
http://www.capopus.dk/capopusbbh.pdf
(Oplæg til studerende om forskningsprojekt fra Region Hovedstadens Psykiatri)
>Og den frihed som hashrygeren kræver gør så at JEG skal betale for personens liv, for hash kan udvikle psykosker, skader indlæringen og fører (nogle gange) til hårdere stoffer
'Det er et solidarisk system for fanden' :-D
Besiddelse af stoffer til eget forbrug kunne pasende føre til at man fik en straf
I guder...!!
Enten er Kim Ursin i det helt forkerte parti, eller også er jeg...
Det er nok mig. Jeg er nemlig liberal...
Kan vi ikke være enige om at enten så har vi et forbud eller også har vi ikke. Folketinget har besluttet der er et forbud og så længe, der er det, skal det overholdes.
LOL, det var da det mest idiotiske "argument" jeg længe har hørt! Du er jo en vaskeægte glidebane-politiker - "vi har allerede besluttet dit - derfor skal vi naturligvis gøre dat" - og sådan kører det indtil børn bliver tvangsfjernet pga. fedme, folk fratages valget til at spise, ryge og drikke hvad de vil, at vi bliver konstant GPS-overvåget - evt. med lyd og video "vi skal jo sørge for, at ingen overtræder noget vi har besluttet i Folketinget".
Hvilket totalitært parti er det du er tilhænger af?
Skal jeg forstå det sådan at du mener der er dele af lovgivningen man ikke skal overholde, hvis man er uenig med den?
Hvis man er uenig med en lov må man selvfølgelig overholde den, mens man så arbejder på at få den fjernet af politisk vej.
Hvis det ikke skader andre, så ser jeg intet problem ved ikke at overholde alle de tåbelige love og regler som formynderiske politikere og socialkonstruktivister tvinger ned over hovedet på os.
"Jeg så hellere, at de unge køber hash i SuperBest end i en eller anden mørk gyde kl. halv to om natten i København. På den måde ved de unge, hvad de køber, og det købes uden lyssky mellemmænd."
*******
Kære Joachim, jeg undrer mig over, at argumentationen for liberalisering af hash er mindre kriminalitet og individets ret til selvbestemmelse. Flere steder i ovenstående artikel, henviser du til "de unge" - ikke til juridisk voksne.
Det lader til at det primært er "de unge" du henviser til, når du taler for liberaliseringen, det virker meget populistisk, og derfor vil jeg gerne spørge dig:
1) Hvad mener du med "de unge"?
Jeg formoder ikke du ifm. liberalisering er for, at unge under 18 skal have lovlig adgang til hash?
2) Hvad kender du egentligt til THC? (hovedingrediensen i alle hashprodukter)
Er du klar over, hvor mange aktive stoffer i THC, som reelt påvirker psyken, og hvor længe efter indtagelse det sidder i kroppen og er aktivt?
3) Hvordan vil du sikre dig, at "de unge" kommer godt gennem uddannelse (ref: 2)
4) Hvad er din holdning til og plan for forebyggelse fremfor helbredelse - især overfor "de unge"?'
5) Hvilken årsag tillægger du, at flere og flere private behandlingssteder for unge, skyder op i Danmark
6) Center for rusmiddelforskning angiver allerede i 2007, at kun ca 5-10 % af de ca. 20.000 unge misbrugere under 18 år kommer i behandling, de unge mener nemlig ikke selv de har et problem.
Hvem er ansvarlig for de unge under 18 år og hvordan vil du sikre dig at nå den målgruppe således at forebyggelse bliver virkeligt effektiv?
Mvh
"Hvem er ansvarlig for de unge under 18 år"
Jeg vil da mene, at "de unge" selv og deres forældre er ansvarlige.
1) Når man gør en vare ulovligt gør man det mere attraktivt for unge. Når man samtidigt blæser debatten op og bruger overdrevne argumenter for hvorfor man ikke skal gøre det, i stedet for sund fornuft, tiltrækker det et endnu større publikum. Derfor skal det gøres lovligt og kedeligt.
2) Hvad kender du til hovedingrediensen? Der findes 1000 forskellige kemikalier i en kop kaffé. Der er 4000 kemikalier en cigaret. Alt skader, i store nok mængder. Alkohol koster årligt samfundet mange flere dødsfald, og sukker skaber fedme. Hvad vil du gøre ved det andet end at informere folk så meget som muligt omkring de realitiske farer der er ved produktet? Vil du gøre det ulovligt fordi du finder det kulturelt uacceptabelt?
Er THC virkelig synderen eller er det pesticiderne, væksthormonerne og genmodificeringen der gør produktet farligt?
Vis mig venligt et eneste dokumenteret dødsfald baseret på cannabisrygning.
3) Det kan man ikke. Der er nogen der er dumme og nogen der er dovne men primært er uddanelsessystemet kedeligt da det ikke er alle der ønsker at deltage i hoveri.
4) Hvis produktet sælges fx. i Super Brugsen, så sørg for at unge under 16 år ikke kan købe produktet der og sørg for at der er fri konkurrence nok til at gøre produktet billigere og bedre end hvad pusherne tilbyder. Man stopper det aldrig helt alligevel men hvis man fjerner tabuerne associeret med produktet vil det gavne hvor meget folk ved om cannabis, hvilket vil vise at alt ikke er lutter lagkage for en der ryger hash dagligt.
5. Der er penge at tjene. Overasker det dig? Din egen forretning er baseret på det samme. Jeg oplevet at der er mange flere unge der ryger i dag end førhen. Der kan købes cones i pakker med 100 i overalt i København. I forhold til hvor mange der ryger er det en mindre procentdel der mener de har brug for behandling. Vi dør alligevel, kan vi ikke selv bestemme tempoet eller vil du gerne have vi er bundet fast til din kedelige sofastol så vi kan se genudsendelser af Matador sammen fordi du dybest set er bange for at være alene?
6. Og hvad så? Hvad skal de ellers lave? Den eneste måde unge bliver accepteret af deres forældre er ved at tænke som de gør. I har lukket alle muligheder for at have det sjovt, så hvor skal spændingen komme fra tænker de. Ergo gør det lovligt. Det er er en lille smule sjovt at 60'er generationen endte med at blive bedre fascister end dem de selv gjorde oprør mod.
1) Det kan jeg faktisk godt lide som et argument. Jeg prøvede det selv da jeg var teenager, og fandt det spild af penge. Totalt spild af tid, dog havde jeg nogle kammerater der syntes det var fedt. Måske lektielæsning også burde gøres ulovligt.
2) Det er nu engang THC, der er det aktive ingrediens. Men åbenbart er ingen døde af det.
3) Hash er altså ikke det eneste, der stopper de unge i uddannelsen, som du antyder.
4) Enhver mindreårig kan købe alkohol. Hvorfor skulle man tro at hash skulle blive sværere at få hænderne på?
6) Det er altså ikke kun hash, der gør at man kan have det sjovt. Hvad de ellers skulle lave? Det har de ikke nogen problemer med selv at finde ud af.
1) Dit argument er, at alt ulovligt er spændende ?? Hmmmm....den kan køres langt ud, men nu handler indlægget om liberalisering af hash
2) Det handler stadig om hash, og her er bare et af mange links: http://www.google.dk/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=hashhefte
Der er såvidt jeg ved, ikke dokumenteret dødsfald i direkte forbindelse med hashrygning. Til gengæld er der såvidt jeg ved, ikke foretage undersøgelser som kortlægger hvor mange trafikale dødsulykker, knivstikkerier etc, som er forårsaget efter indtagelse af hash.
3) Jeg forspørger også på en handlingsplan (der kunne indebære en "sjovere folkeskole")
4) Enig - nedbryd tabuerne så forældrene tør komme på banen, langt tidligere. Og helt enig, daglig hashrygning skader langt mere end hashrygeren selv ved, eller vil atå ved.
5) Mit fritidprojekt ja, som måske kan blive en forretning en dag - hvis jeg undlader normalt fuldtidsarbejde og gør meget mere ved det - til nu egen betalt hjerteblod, for at skåne andre forældre for mine oplevelser, jeg er ikke behandler! Og Matador eller sofastol, må stå for din egen regning at udlede.
6) Du generaliserer meget, må udspringe fra dit eget liv - det kan jeg ikke tage stilling til. Jeg efterspørger en større indsats overfor forældre og instutionsansatte.
Det kommer ikke til at ske noget foreløbigt. Hvorfor gør det lovligt når man kan holde prisen kunstig høj, uden told og skat involveret samt uden ansvar for produktets kvalitet? "De" vil helst bevare den monopol de har.
Hver gang man følger pengestrømmen finder man ud af at regeringen i korrupte vestlige lande samt internationalt respekterede banker modtager store summer fra narkorelateret bander. Se her for et eksempel: http://www.guardian.co.uk/world/2011/apr/03/us-bank-mexico-drug-gangs .
Hemp et bedre alternativ til papir fra træer og et hav af andre produkter, hvilket er endnu en grund til at det ikke bliver lovligt de næste 50 år. Desuden vokser det overalt hvilket gør at almindelige mennesker nemt kan kultivere og skabe en ny industri ud af det, men det falder ikke i hak med regeringens ønske om at bevare den ekslusive rettighed til at stjæle og holde andre ned.
Harry J. Anslinger er manden der er grund til, at marihuana er ulovligt. Han kørte, som chef for The Federal Bureau of Narcotics i USA en række kampagner i dagblade i 1930'erne og fik indført restrektioner som bredte sig til resten af verden. Dette er hans argumenter for ulovliggørelse:
"There are 100,000 total marijuana smokers in the US, and most are Negroes, Hispanics, Filipinos and entertainers. Their Satanic music, jazz and swing, result from marijuana usage. This marijuana causes white women to seek sexual relations with Negroes, entertainers and any others."
Det er på baggrund af dette, at det er ulovligt at ryge sig en pind en fredag eftermiddag.
Så gå for helvede til valg på Fri Hash, istedet for den evindelige populisme debat: Ih, hvor er vi liberale. Men det tør i ikke når det gælder.
Danmark er fyldt med hash - kvaliteten er rimelig - prisen holder sig i ro. Tror i det vil ske under statens regi?
Hvor mange tror i gider stå i kø på apoteket, når du kan gå lige over gaden. Hvem vil dog købe sit tjald i Netto, sammen med sine rådne pølser. Ingen discountbutik i DK har kvalitets-ry til at man turde købe det der.
Hashen sælges i DK i privat regi, det skal den blive ved med. Så tag og find noget andet til jeres populistiske forsøg på at blive valgt.
Ja det forekommer mig også at der bliver scoret lidt vel billige point her mens man undgår de mere hårde problemstillinger. Jeg kan også sagtens se en fremtid hvor det er muligt at købe cannabis på samme måde som det er muligt at købe tobak nu, jeg vil dog aldrig gå med til at man skal kunne reklamere for stoffer. Her er jeg måske mere liberal end konservativ, men i sidste ende handler det om hvad der virker. Det totale forbud er ikke nogen ubetinget succes, men man kan også pege på at der var problemer da cannabis/marijuana var lovligt.
Med tanke på de forbudsivrige kommentatorer i ovenstående, kunne man jo starte med at forbyde mælk, især modermælk. Det er jo en gatewaydrug, der for en mindre del af befolkningen senere hen i livet fører dem ud i et alkoholmisbrug.
Grundlæggende er det et voldsomt og absurdt angreb på den enkeltes frihed, at staten kan bestemme hvad vedkommende ryger, spiser eller på anden måde indtager. Hvis argumentet er at en del af brugerne ender i et misbrug er der ingen grænser for hvad der skal forbydes.
Livet er smukt og livet er grimt, det indebærer ricisi, fristelser og sølle skæbner. Men uden det har vi heller ikke alt hvad der er smukt og opløftende, dynamisk og dejligt.
Den sundhedsfascisme og nymoralisme vi oplever for tiden tager direkte udgangspunkt i de grundlæggende forestillinger der ligger bag forbuddet mod bestemte rusmidler. Derfor er spørgsmålet om legalisering langt mere end bare at legalisere en (anselig) del af befolkningens forbrug af rusmidler - det handler i brund og grund om hver enkelts ret til at bestemme over eget liv. Og med mindre man tror på reinkarnation, har man altså kun et skud i bøssen.
Jeg vil for øvrigt gerne anbefale det bidrag jeg skrev til antologien "Friheden Flyver", der udkom sidste år. "Det handler om meget mere end fri hash" kan hentes her. (klik på "bogomslag").
Og i modsætning til påstanden om den beviste sammenhæng mellem hashrygning og bestemte psykiske lidelser, så er det faktuelt forkert at der findes en beviselig sammenhæng. Der eksisterer en statistisk sammenhæng, der formentlig skyldes at mennesker med anlæg for bestemte lidelser har en højere tilbøjelighed til at indtage store og vedvarende mængder af rusmidler. Det samme gør sig gældende for alkohol, men derfor bliver man jo ikke "bimbs i kasketten" hvis man nyder et par glas rødvin eller mere - heller ikke hvis man gør det jævnligt.
Det undrer mig at tankeraekken i debatten om rusmidler altid starter med en antagelse om at folk efterspoerger rusmidler. Derfra er der uenighed om hvordan rusmidlerne har indflydelse paa kriminalitet, yderligere brug/misbrug, oekonomi osv.
Da det statistisk set er usandsynligt at der i Danmark nogensinde vil blive vedtaget en lovgivning om rusmidler eller kriminalitet eller noget som helst andet, der er saa radikal, at vi vil se nogen ekstrem effekt af den (vi er jo et kompromissoegende folkefaerd), saa kan man med rette antage at der altid vil vaere rusmidler og altid vil vaere kriminalitet.
Hvis man er med saa langt, ville det saa ikke vaere mere relevant at diskutere de langt vigtigere emner der har indflydelse paa folks valg om at bruge/misbruge rusmidler og begaa kriminalitet? For eksempel:
- Mangler vi faellesskabsfoelelse som danskere? (som goer at folk vil skide paa regler og love, eller ikke kan se nogen god grund til de skulle gaelde for dem)
- Keder danskerne sig? (som skaber et behov for at drikke sig fuld onsdag til loerdag)
- Har danskerne det for godt? (siden vi har saa meget tid tilovers til at ryge hash i stedet for at lave noget fornuftigt)
- Behandler systemet danskerne som boern? (som goer at det skal diskuteres hvad vi maa og ikke maa i weekenden)
- Er danskerne blevet for dumme? (siden vi har saa mange 'bander' og andre analfabeter rendende rundt i gaderne)
osv. osv.
Kunne en skarp politiker som dig, Joachim B. Olsen, eller andre, ikke tage fat i disse langt mere grundlaeggende ting, og faa noget konkret ud af det, som en loesning paa meget mere end blot om danskerne skal koebe hash i supermarkedet eller i hashklubben?
Vi har ikke brug for mere selvbeskuelse og snakken frem og tilbage om alle de her petitesser; vi har brug for politikere og borgere, der kan ryste op i folket og faa danskerne til at forstaa konsekvenserne af deres handlinger for samfundet mere end blot for dem selv.
I masser af lande drikker folk mindre, ryger mindre hash, sniffer mindre coke, taler paenere til hinanden paa gaden, smadrer ikke hinanden med flasker og knive, smadrer ikke ting paa gaden for sjovs skyld og maler ikke grafitti overalt.
Folk passer deres arbejde, forsoerger deres familier, skaber gode samfund hvor folk bakker hinanden op, er cool, taenker og taler om vigtige ting og mange af de lande er paa vej til at overhale os som de overmennesker vi stadig tror vi er i Danmark.
Ja det lyder sikkert sippet eller arrogant fra et gennemsnitligt dansk 2011-synspunkt, men ikke desto mindre ville landet have godt af politikere der toer tale om disse ting og ikke bare hvorvidt teenagere skal koebe hash det ene eller andet sted.
Nogen tanker om dette?
(Og nej jeg har intet taenkt mig at goere ved det selv, jeg er saa uendeligt traet af Danmark og alt vores middelmaadighed og er flyttet langt vaek -- men jeg bevarer stadig et spinkelt haab om at vi en dag kan blive et cool sted at vaere igen :))
- Har danskerne det for godt? (siden vi har saa meget tid tilovers til at ryge hash i stedet for at lave noget fornuftigt)
Vi er mennesker, ikke robotter. Voksne mennesker skal have lov til at lave ufornuftige ting i deres fritid, så længe de ikke skader andre. Der er sikkert mange der synes, at det er ufornuftigt og ikke specielt konstruktivt at se fodbold, samle på frimærker, spise et godt, fedt måltid, drikke alkohol eller ryge en joint - men så længe man ikke ligger andre til last, skal man efter min mening have lov til at bruge sin frihed til at opføre sig ufornuftigt.
Når du begynder at være smagsdommer og definere for andre hvad der er ufornuftig adfærd - selvom de ikke skader andre - begynder vi at bevæge os i en farlig retning.
Flere artikler fra Politik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 7 timer og 33 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 6 timer og 13 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 16 timer og 29 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 8 timer og 16 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 17 timer og 20 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 5 timer og 58 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
JP opgiver at leje sig ind i højhusprojekt på havnen i Århus. Tvunget væk?
Udgivet for 2 timer og 37 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 00:07 til Boblere af leif
Kilde: jp.dk
Peter Kurrild-Klitgaard: Danske mediers største USA-hemmelighed
Udgivet for 2 timer og 37 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 23:27 til Boblere af Ola Hansen
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 11 timer og 8 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Nu begynder den arabiske vinter
Udgivet for 2 timer og 37 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:19 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: blogs.jp.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 10 timer og 59 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 16 timer og 53 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
Når påbudt politisk korrekthed ikke virker nok --> slå autoritær despoti til
Udgivet for 2 timer og 37 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:37 til Boblere af liberfreak
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 1 dag, 3 timer og 2 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
Fagforeningsmafia: KRIFA medlem forsøgt presset ind i LO
Udgivet for 1 dag, 3 timer og 25 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:30 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: tv2nord.dk
Thorning vil give virksomheder strøre fradrag for investeringer
Udgivet for 9 timer og 27 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:52 til Boblere af NickRohde
Kilde: politiken.dk
Kvinde, sælg din krop! | Damefrokosten
Udgivet for 9 timer og 11 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 14:33 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu
Udgivet for 1 dag, 11 timer og 44 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:19 til Boblere af Claus Due
Kilde: ekstrabladet.dk
Boligejere kan få smæk i skattereform
Udgivet for 1 dag, 2 timer og 10 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 22:24 til Boblere af Kenneth Eskegaard Nielsen
Kilde: b.dk
Sass Larsen, godt han er tilbage saa S helt kan forsvinde
Udgivet for 1 dag, 5 timer og 22 minutter siden i Politik
|
Om Joachim B. Olsen Tidligere elitesportsudøver med flere medaljer fra EM,VM og OL. Læste historie på university of Idaho fra 1999-2002. Formand for DEF (danske... Se Joachim B. Olsens profil eller Følg Joachim B. Olsen |
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 150 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 106 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 104 klik
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat 25/05 20:57 - 38 klik
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger 25/05 18:39 - 35 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 951 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 727 klik
Når moderinstinktet regerer 25/05 09:35 - 473 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

