LA: Nedlæg FerieKonto
Udgivet for 745 dage siden i Politik
Tilføjet 11/05 08:55 til Boblere af Martin Rytter
Kilde: liberalalliance.dk
LA mener at FerieKonto er et "bureaukratisk og formynderisk mellemled mellem lønmodtager og arbejdsgiver" og ønsker derfor at afskaffe ordningen. Anders Samuelsen udtaler:
Som lønmodtager bør man have det fulde ansvar for sin egen løn. Om man vil afsætte en del af sin løn til ferie eller ej, er et personligt valg, som staten ikke skal påtvinge den enkelte.
Nedlæg feriekonto. Det er ikke andet end administrativt bøvl fra helvede.
Eller i det mindste lad den automatisk blive udbetalt til en konto af eget valg den 1.1 hvert år.
Jeg kunne da godt bruge de renter selv. Og så kunne man også nemmere spare op istedet for at det skal bruges hvert år.
Det vil være umuligt at sige nej til at nedlægge det for de andre partier og det bliver en sejr til LA.
Hvis socialdemokratierne stemmer for bevarelse afslører de at ønskerne om regelforenkling er varm luft = mere pr til LA
Tal fra Danmarks statistik:
Arbejdsstyrke 2007: 2.901.911 personer
Gennemsnitlig indkomst 2006: 242.500
2.901.911*242.500*0,125(feriepengeandel)*0,05(eksempel påafkast)=3.518.567.087,5 kr.
Indkomst står ca. 12 måneder på FerieKonto (indbetaling jan-dec. Udbetalingmedio året efter)
Regnestykket er naturligvis meget unuanceret, men hvis ATP eks. kan skabe 5% afkast, så er3,5 milliarder ca. provenuet, som ATP scorer ved, at administrere feriekonto(hertil skal naturligvis fratrækkes omkostninger til drift).
Atp overfører overskud (afkastet + ikke afhentede feriepenge) tilArbejdsmarkedets feriefond, som støtter diverse organisationer (Blandt andet:Kirkens korshær, Red Barnet, Frelsens hær og mange andre):
http://www.aff.dk/Referater.aspx
Kigger man efter i listen finder man, at der er mistænkeligt mange gengangere. Langt flere end der er enkelt tilfælde af støtte.Effektivt er en del organisationer altså på finansloven, uden, at være det"rigtigt".
Hvis man afskaffer FerieKonto, er konsekvensen, at en masse organisationerkommer til, at mangle disse penge. Selv om at jeg synes, at det er et blændendegodt forslag og folk naturligvis har krav på deres lønindkomst lige så snart dehar tjent den, og ikke et år efter således at de selv kan få renteindtægten afderes retmæssige ejendom, så tror jeg at det vil skabe en del modstand, fra rigtig mange organisationer.Så hvis der pludselig kommer et angreb fra en eller anden gruppe mod LA, så tjek om de er på Listen ;-)
Langt de fleste har jo ferie med løn, så det er kun i forbindelse med jobskifte at feriekonto bliver aktuelt.
Men helt enig, afskaf FerieKonto.
HVIS man ikke ønsker det bør der ske en gradvis deregulering, så ikke-hævede feriepenge overføres til ejermandens nem-konto, uden forklaringer om årsager m.v.
Step to kunne være at udbetale 3/4 af beløbet den 1. maj og 1/4 den 1. december.
Step tre afskaf FerieKonto.
Et af resultaterne vil meget hurtigt vise sig, folk vil ikke mere holde så meget ferie men hellere få den højere løn udbetalt. Igen vil det give flere præsterede arbejdstimer, hvilket samfundet jo har brug for.
Det var bare et forsøg på at gradbøje det lidt, så de tvangsfikserede kunne tilbagegive ansvaret i mindre portioner.
Men hvis du har nogle tal på det, så kan vi jo nuancere regnestykket noget mere.
I øvrigt er sondringen ikke så relevant, eftersom at "ferie med løn" jo egentlig gør det samme, men bare parkerer pengene hos Arbejdsgiver. I det tilfælde er der så bare tale om et aftalt vilkår. Det er der ikke når man bruger FerieKonto, men effekten for lønmodtageren er reelt det samme.
Dit andet punkt er jeg enig i, bortset fra at det ikke er helt frivilligt, ferieloven gælder jo stadig (formynderisk som den er).
Men vi må så spørge disse organisationer om de blevet bedt om at modtage midlerne fra bidragsyderne. Det er legaliseret tyveri ved højlys dag.
En af grundene til jeg eksempelvis ikke længere støtter Danske Spil er bla. at de giver ud til højre og venstre af midler de tilbageholder fra spillepuljerne. Deres velgørendhedsargument kan de stikke et vist sted hen. Hvor ikke give kunderne - spillerne - mulighed for at donere til de organisationer, skoler, sygehuse og alt andet de selv vil støtte? - Igen sidder der en lille klike og bestemmer hvad der godt at støtte. Væk med bureaukratiet og lad kunderne/markedet bestemme. Det kan gøres med et klik :o)
Men når det så er besluttet at det skal være sådan må vi i det mindste selv kunne bestemme hvem der kan få midler fra tipsfonden.
Jeg har så megen teknisk indsigt at jeg godt tør skrive under på det ikke kræver et ekspertudvalg at oprette en liste på Danske Spil hjemmesiden med de organisationer man kan støtte. Der kan folk så stemme på præcis den forening eller organisation de vil støtte så længe de tvunget til det af staten. Alternativt kan du gøre det hos tips forhandleren. Ikke en videnskab.
Den proces de anvender i dag er en ordning hvor du udfylder ansøgningsskema på vegne af den organisation du repræsenterer. Det ryger så igennem til yderligere vurdering af vore tiders lærde...Tror du det er mindre bureaukratisk og omkostningsbesparende??
For at retfærdiggøre denne ordning hyrer man bla. TV producere til at optage film om hvor godt det er, at netop den ene og den anden fik midler tilført. Ellers ville de jo nærmest være afgået ved døden. Dermed kan vi alle sidde tilbage med en iiihhh oplevelse og fremover dyrke ludomanien med god samvittighed :o)
Næh du, lad os få en gennemsigtighed med de midler de modtager. Så har man en mulighed for at vælge til og fra hele tiden. Faktisk hver uge så staten ikke får flere gode idéer til anvendelse af midlerne!
Selvfølgelig kan man lade være med at spille...
Det formynderi, der repræsenteres ved ferielovgivningen er så ubegrundet at jeg ikke kan bruge tilstrækkelige skældsord på skrift!
Mit hovedargument mod tanken om at vi har haft "borgerlig" regering siden 2001 har altid været: Forklar så lige ferieloven..?!?
Iøvrigt vil jeg gætte på at jeg gemmen mit arbejdsliv har fået konfiskeret ca. 50% af mine feriepenge af diverse årsager som konkurser og administrationsvanskeligheder..... Det hjælper ikke just på mine følelser for FerieKonto.
Jeg har selv prøvet uden held da jeg for et par år siden fik min første lønseddel.
Udmiddelbart bør beløbet dog være ret stort, bare tænk:
*Ansattes løn.
*Lokale omk.
*Inventar omk.
*Andre omk.
* Osv., osv., osv.
Så kunne der jo spares på en nyttesløs ordning uden at det går ud over den "dyrebare" "velfærd".
Anders Samuelsen og Simon Emil Amnitzbøll svarede ikke på spørgsmålet fra Eigil ? fra SF om, hvad Liberal Alliance ville svare erhvervslivet (off. samt privat), der ville miste 14 mia på kontoen, som de i stedet så skal ud og låne med renter, hvilket ifølge Eigil ? fra SF vil betyde krav fra arbejdsgiverside ved kommende overenskomst om at indhente beløbet på anden måde.
Da Liberal Alliance siger, at de vil erhvervslivet det godt, kunne jeg godt tænke mig, at de havde svaret på det.
Hvis man derimod lavede ordningen om så de enkelte ansatte kunne *vælge* at lave en ordning med deres arbejdsgiver om en årlig "feriebonus", SÅ ville arbejdsgivere have pengene stående.
Udgangspunktet må nødvendigvis være at folk har ret til deres egne penge. Sekundært er hvem der tjener renter på hvad.
Det er derfor at ferieordningen aldrig er blevet afskaffet, både fagforeninger og arbejdsgivere kan lide den ;-)
Ordningen betegnes som feriekortordningen, og for løntunge virksomheder med timelønnede medarbejdere (f.eks. indenfor rengøring) kan den betyde rigtig meget for likviditeten.
Det ændrer selvfølgelig ikke ved, at hele feriepengeordningen grundlæggende er en syg konstruktion, men det siger formentlig noget om, at arbejdsgivere ved indførsel af feriepengene er blevet "bestukket" til at acceptere det. Og det siger i hverttilfælde noget om, at visse af de organiserede arbejdsgivere i dag betydelige "aktier" i feriepengene.
Arbejdsmarkedets parter forhandler, der bliver givet og taget. Skal det ikke respekteres?
http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/searchinclude/lovsamling/ferieloven.html
Liberal Alliance (LA) overser totalt, at hvis man et arbejde kan man selv underskrive sit feriebevis i dag. De overser også totalt, at funktionærer har ret til ferie med løn. Og at man får 1% udbetalt som ferietillæg pr. 1.maj i det år ferien afholdes; i de fleste overenskomster er det sådan, at man far mellem 2%-3% af lønnen udbetalt. Hvis man altså er funktionær, altså månedslønnet.
Hvorfor kan jeg ikke få mine penge udbetalt som jeg tjener dem? Hvorfor skal nogle af dem spares op for mig? Jeg tager ikke engang på ferie, men selv om jeg gjorde er jeg gammel nok til at spare op selv.
Her kommer den igen.
Zimmermann. Du har naturligvis ret, at ferieloven er vedtaget i Folketinget. Det var under Stauning i 1938 efter gentagne krav fra fagbevægelsen.
Man ændrer ikke på en sådan lov, uden at det får konsekvenser for overenskomsten.
Er du ikke enig i det?
Er du ikke enig i det?"
Jo, det er jeg helt enig i. En afskaffelse vil føre til, at der bliver rejst forskellige krav ved overenskomsterne. Og fagbevægelsen er ikke ubetinget interesseret i deres medlemmers interesser. De har også forskellige pampere, der skal tilgodeses.
I den nuværende ferieordning tilfalder uhævede feriepenge til Dansk Folkeferie (og enkelte andre organisationer også). Så jeg vil tro, at en afskaffelse af ferieloven, vil møde stor modstand fra Folkeferie og andre pamperorganisationer, som lukrerer på ordningen.
Jeg frygter mere krav om løntilbageholdenhed.
Dansk Folkeparti har fået indført en bagatelgrænse på 1500 kr, der skal sendes til den enkelte lønmodtager, hvilket mange har nydt godt af. Så jeg ved ikke rigtigt, hvor mange penge, der er til overs nu om dage.
Det er ikke så enkelt, som du, Anders Samuelsen og Simon Emil Amnitzbøll fremstiller det. Hvis jeg skal fremhæve et synspunkt, som blev nævnt for at bibeholde den formynderriske måde, som vi har nu, så er det, at nogle ikke kan holde måde med pengene, og at man derfor kan ende i en situation, hvor det offentlige kommer til at hænge på økonomisk uansvarlige borgeres manglende indtjening under ferie.
Derudover er der det, jeg nævnte tidligere, at arbejdsgiverne har disse penge stående. Hvis de mister dem, vil de til næste overenskomst komme med krav om modydelser.
For det første skal danske lønmodtagere ikke som udgangspunkt have brug for en babysitter. -Og for det det andet så tror jeg at det går O P op om arbejdsgiverne har administration + renter eller ikke en pind med det at gøre. Væk med det lort! Det er meget mere enkelt end vi i LA vil gøre det til: LA og hele banden skal blande sig helt uden om - Det skal bare væk!
Jo, men det kræver jo at arbejdsgiverne gør, som de bør. Hvor mange der ikke gør, som de bør, ved jeg ikke, og ingen kan vel give et korrekt svar på det spørgsmål. Men det sker, og så er man "på egen kost" mht. at få feriepengene fra arbejdsgiveren; der er i hvert fald ingen hjælp at hente hos FerieKonto. Har du hverken fagforening (og det har stadig færre i dag) eller opsparing, så du kan trække din arbejdsgiver i retten, kan du risikere at få ikke så meget som én krone at holde ferie for. Det finder de fleste først ud af, når de står i situationen.
Med de argumenter der ligger er det underligt at arbejdsgivere/staten /org tør at lade en almindelig lønslave beholde 50% af sin løn til egen administration.
Mon vi er i stand til at klare husleje/termin samt indkøb af fødevarer uden at have en kæmpe organisation/stat i ryggen.? 8:))
Flere artikler fra Politik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 8 timer og 12 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 6 timer og 52 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 17 timer og 8 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 8 timer og 55 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 18 timer siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 6 timer og 37 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
JP opgiver at leje sig ind i højhusprojekt på havnen i Århus. Tvunget væk?
Udgivet for 3 timer og 16 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 00:07 til Boblere af leif
Kilde: jp.dk
Peter Kurrild-Klitgaard: Danske mediers største USA-hemmelighed
Udgivet for 3 timer og 16 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 23:27 til Boblere af Ola Hansen
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 11 timer og 47 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Nu begynder den arabiske vinter
Udgivet for 3 timer og 16 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:19 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: blogs.jp.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 11 timer og 38 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 17 timer og 32 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
Når påbudt politisk korrekthed ikke virker nok --> slå autoritær despoti til
Udgivet for 3 timer og 16 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:37 til Boblere af liberfreak
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 1 dag, 3 timer og 41 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
Fagforeningsmafia: KRIFA medlem forsøgt presset ind i LO
Udgivet for 1 dag, 4 timer og 4 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:30 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: tv2nord.dk
Thorning vil give virksomheder strøre fradrag for investeringer
Udgivet for 10 timer og 6 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:52 til Boblere af NickRohde
Kilde: politiken.dk
Kvinde, sælg din krop! | Damefrokosten
Udgivet for 9 timer og 51 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 14:33 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu
Udgivet for 1 dag, 12 timer og 23 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:19 til Boblere af Claus Due
Kilde: ekstrabladet.dk
Boligejere kan få smæk i skattereform
Udgivet for 1 dag, 2 timer og 49 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 22:24 til Boblere af Kenneth Eskegaard Nielsen
Kilde: b.dk
Sass Larsen, godt han er tilbage saa S helt kan forsvinde
Udgivet for 1 dag, 6 timer og 1 minut siden i Politik
|
Om Martin Rytter Nørd med særlig interesse for frihed og softwareudvikling. Se Martin Rytters profil eller Følg Martin Rytter |
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 137 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 75 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 61 klik
Unge rygere dulmer nerverne med smøger 23/05 05:47 - 41 klik
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat 25/05 20:57 - 35 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 965 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 723 klik
Når moderinstinktet regerer 25/05 09:35 - 476 klik
Skattereformen er socialt SKÆV! 25/05 09:32 - 433 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 349 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

