Lars Hedegaards racismedom skal prøves for Højesteret
Udgivet for 300 dage siden i Politik
Tilføjet 30/07 13:13 til Boblere af jacobfiil
Kilde: sappho.dk
I et brev til advokat Karoly Németh, der er forsvarer for Trykkefrihedsselskabets formand, Lars Hedegaard, meddeler Procesbevillingsnævnet den 28. juli, at Hedegaard får adgang til at indbringe sin racismedom for Højesteret.
Ifølge § 266b kan den dømmes, der:
"offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds" fremsætter truende, forhånende eller nedværdigende udtalelser.
I Landsrettens dom lød det, at Lars Hedegaard burde have vidst, at interviewet ville blive offentliggjort, men dermed siger Landsretten jo også, at Lars Hedegaard faktisk ikke vidste det.
Landsretsdommen er således bemærkelsesværdig derved, at dommen eksplicit siger, at præmissen for at dømme Lars Hedegaard for overtrædelse af § 266b ikke er opfyldt, men alligevel dømmes han.
Den slags burde ikke kunne ske i et retssamfund. Og det er formentlig det, som Procesbevillingsnævnet har lagt vægt på, da den besluttede, at dommen kunne indbringes for Højesteret. Det bliver så spændende at se, hvad Højesteret siger til, at Landsretten ikke mener, at præmissen for dens egen dom er opfyldt.
Arh, en medieglad person som Hedegaard kan ikke rimeligt undskylde sig med uvidenhed, naivitet.
Interviewet blev videofilmet.
Det har været pinligt at følge dette forsvar af Hedegaards idiotiske udtalelser.
Først så det ud til man ville forsvare rigtigheden af de idiotiske udtalelser, nu er forsvaret uvidenhed, naivitet.
Betal bøden, undskyld udtalelserne.
Hedegaards behandling af denne sag har været katastrofal.
Hvorfor kommenterer du noget, som du åbenbart ikke evner eller ikke har viljen til at forstå?
Sagen handler jo ikke om, hvorvidt man bryder sig om Lars Hedegaard eller hans "idiotiske udtalelser", men først og fremmest om, om man skal kunne sige sin uforbeholdne mening i privat selskab uden bagefter at risikere at blive trukket i retten - eller med andre ord, om opretholdelsen af noget så altmodisch som en privatsfære, som staten ikke skal blande sig i.
For det andet handler sagen om en - for ethvert fornuftigt tænkende menneske - temmelig betænkelig praksis ved domstolene, der åbenbart er ved at udvikle sig, hvor man tilsyneladende er villig til at bøje eller se stort på juraen for at få en mand dømt (gør dig selv den tjeneste at læse Torben Mark Pedersens klokkeklare redegørelse ovenfor igen.)
Endelig handler sagen i et videre perspektiv naturligvis også om, hvorvidt det er et demokratisk samfund værdigt at bibeholde en straffelovsparagraf som § 266b, der kriminaliserer holdninger og ord.
Hvad mener du selv?
266b er i strid med FN´s nyeste anbefalinger så nu må dukse Danmark til at få fingeren ud og få fjernet den .
Barfoed vil ikke - eller også er det juristerne i Justitsministeriet, der ikke bryder sig om, at alt for meget er lovligt... lol
Hvad er fordelen ved at sådanne udtalelser som Hedegaards lovliggøres?
Det ville så være et civilt søgsmål om æreskrænkelse der skulle rejses, i praksis frit slag i bolledejen for alle mulige sindsyge udtaleser, påstande, kampagner.
Imo er det rimeligt fornuftigt staten overtager en del af byrden, i de mest groteske tilfælde.
Hvor er fordelen når sådanne gerninger som Hedegaard udtaler sig om, vitterligt sker
og vi blot skal fortier/censurerer dem?
At diverse stater "kun" har vendt det blinde øje til, har vist ikke fået tingene til
at ændrer sig. Tværtom så er det også begyndt i enkelte lande indenfor EU.
Har De det? Tror det er noget du har misforstået - men det får vi jo at se
når retssagen går igang. Men nu er det ikke helt så "tossede" påstande
som du så "arrogant" affærdigere det som. Det er faktisk fakta i flere lande
men helt klart dominerende i stater som Pakistan, Iran og Saudi- Arabien.
Jo, hvis han specifik havde adresseret sine udtalelser til disse lande og til Islam som ideologi ville du have noget at komme med.
Men det gjorde han jo ikke. Jeg har selv set videooptagelsen.
Han skulle nok havde ventet med snapsen til efter interviewet ved den lejlighed ;)
Hedegård prøver selv efterfølgende at ramme sine udtalelser ind men for sent.
Han skulle have undskyldt med det samme.
http://www.b.dk/politik/lars-hedegaard-fortryder-ikke-sine-udtalelser
Og fordi Hedegåård ikke nævner specifike stater, så eksisterer problemet
åbenbart ikke i dine øjne. Men hvis han, ifølge dig havde. Ja så havde han
haft noget at komme med.
Ikke flere karruselture til dig - du er vist rigeligt rundtosset.
Muslimer er jo tilhængere af ideologien/religionen islam - ellers var
De jo ikke muslimer.
Men det er ligesom med omskæring af kvinder/børn, så er dette også begyndt at vinde indpas i den vestlige verden. Det er muligt
det ikke er religiøst relateret - hvilket nok er afhængig hvilken rabbiner,
imam eller præst man spørger - men så må det jo være et kulturelt
fænomen.
Arh, nu bliver du for primitiv.
Hvilket også er problemet med Hedegaards udtalelser i denne sag og imo generelt. Det er for primitiv kantet retorik.
Spørgsmålet er ikke om der er problemer indenfor den gruppe der definerer sig som musimer, det er der åbenlyst.
Spørgsmålet er om Hedegaards udtalelse er korrekt.
Det er den ikke, det fremgår også af det forsvar der er valgt i sagen.
Sikke dog noget flueknepperi.
Fordi du ikke kan forholde til sådanne udtalelser betyder
jo ikke at alle andrer skal holde sin kæft.
Har du også problemer med at når det drejer sig om
"Danske unge drikker for meget" eller
"Danske billister har ikke respekt for vejarbejdere".
Men her går det vel en kende bedrer med at bedømme antallet -
dvs, at det da så sandelig ikke er alle danske unge
der drikker for meget samt at det da ikke er alle danske
billister der har en mangel for respekt for vejarbejdere.
Det virkelige problem er, at når det har noget at gøre med
nydanskere og religion, ja så har typer som dig og Z, Stampe´
åbenbart utroligt svært ved at forholde sig til realiteter og lige
pludselig skal til at "skærer alle over en kam".
Hvordan I kan skelne mellem sagerne og "kun" i vise tilfælde
true med §266 stk b, skal man vist nok ha en speciel morale
for at forstå.
Mht til LH siger du jo selv at problemet er åbenlyst. Og da det
foregår i De kredse det gør, ja så er det en kende svært for bl.a
LH at udtale sig meget anderledes.
For mig at se, er det egentlig ikke så vigtigt, om man er enig eller uenig i, hvad han har sagt. Pointen er, hvorvidt man skal have lov til at sige sin oprigtige mening i en lukket kreds, det være ens stue eller i sin telefon, uden at blive sagsøgt for det. Sålænge der ikke har været klar information om offentliggørelse, er det et skridt i den helt forkerte retning at kriminalisere private udtalelser, når de ikke opfordre til ulovligheder.
Nu havde Hedegård jo ikke ret da ikke alle muslimer voldtager deres døtre, da disses handelsværdi falder kraftigt når de ikke er jomfruer. Men for at få et tal på vederstyggeligheden kan det danske sundhedsvæsen (skatteyderbetalt) oplyse om antallet af udførte operationer, der reetablerer pigebørnenes jomfrudom. Men uanset om Hedegårds udtalelser er sande eller ej så siger §266b at hvis de beskyttede svage føler sig fornærmet så er han skyldig.
Jeg kan altså ikke se det forfærdelige i, at en person udtaler sig, som Lars Hedegaard gjorde. Han er jo hverken vorherre, pave eller statsminister.
Som også McHangama er inde på. Debatten vil vise, om Lars Hedegaards udtalelser falder på et vist sted eller falder tilbage på ham selv. Sådan debatterer man i et frit samfund.
Du er skyldig hvis du forhåner et mindretal selv om du siger sandheden, efter injurieloven kan du kun dømmes hvis du lyver.
§ 266 b. Den, der offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds fremsætter udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en gruppe af personer trues, forhånes eller nedværdiges på grund af sin race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.
Dvs hvis du skriver at pædofile er nogle svin så er du skyldig.
Jeg kender én, som arbejdede i et af de arabiske emirater – indenfor sygehussektoren. De boede i aflukkede lejre med mure for at kunne leve deres vestlige liv – i det mindste når de var hjemme.
Hvis nu nogen havde skrevet om dem i pressen dér, at de var amoralske og levede et udsvævende liv, tror nogen så, at de havde lavet oprør? At de havde brændt flaget af? At de havde sendt delegationer af sted?
Nej. Selvfølgelig ikke. De havde blot passet deres arbejde.
Arh HansAnd, du fortegner jo.
Hvorfor bruger du ordet "fornærmer"?
Det står jo ikke i 266b.
Der står "trues, forhånes eller nedværdiges".
Tror ikke vi kommer videre .
Lad os antage at der var en gruppe kannibaler i Danmark men at de fandt det krænkende at man kaldte dem for menneskeædere. Og at du kaldte dem for menneskeædere, du ville herefter kunne blive stillet foran en dommer og få en straf, din udtalelse er sand, men den er også krænkende. Altså fungere loven som en nedlæggelse af ytringsfrihed uanset om udtalelsen er sand eller falsk, hvis du udtaler dig generelt nedsættende om en befolkningsgruppe så skal du straffes. Uanset om det du siger det er rigtigt eller forkert, altså må man ikke udpege områder hvor integrationen f.eks. er gået galt direkte, man skal liste uden om den varmegrød. Selvom det måske har hold i statistikken, en henvisning til Danmarks Statistik kan rent faktisk medfører en dom for brud på §266b.
Tanken om at det skulle være en fornuftig lov er altså rimeligt langt ude, og forsvaret af loven er uden hold i virkeligheden. Den er censur, et indgriben i den personlige frihed og dermed uliberal.
Arh, det er noget vrøvl.
Det er ligeså krænkende at kalde en kannibal for menneskeæder som det er at kalde en psykopat for en psykopat. Altså, det er ikke krænkende.
I Hedegaards tilfælde er der en religiøs gruppe, lad os kalde dem hibidutter, hvoraf en stor del er kannibaler. Hedegaard påstår så at alle hibidutter er menneskeædere!!
Tråden er nu gentagelser af pointer. Tak for debat.
Igen tåger du rundt.
Hvis der var kommet kannibaler til landet og der engang imellem forsvandt
en medborger fra bybilledet. Ja så er det jo ifølge bl.a dig og Z Stampe en
menneskeret at kunne bibeholde egen kultur. Og hvis LH understod sig i
at påpege problemet, ja så må han ikke specifikt udtale sig om kulturen,
da det så sandelig ikke er alle kannibaler der "smider" diverse medborgere
op i suppegryden.
Hvor har LH udtalt - at det drejer sig om alle muslimer?
sikke noget vrøvl
Her ang Hedegaards udtalelse om alle muslimer. Som dansk sædvanligvis forståes udtaler han sig om alle, og det er netop problemet.
http://www.b.dk/politik/lars-hedegaard-fortryder-ikke-sine-udtalelser
Endnu mere flueknepperi
Hvorfor er det noget vrøvl? Skulle da ellers mene at det radigale
segment altid har slået på, det var en menneskeret at beholde
sin egen kultur. Dog undtagen når vi taler om havekoloni og
Dannebro i flagstangen - det er jo "kun" for racister.
Kort sagt - når det er en dansker der gerne vil ha sin egen kultur
og stat. Så er denne helt klart racist, intolerant og det er helt sikkert,
at det er den indrer svinehund der bliver "dyrket". Mens når det drejer
sig om palæstinænserne, ja så er det en menneskeret at ha sin egen
stat. Så summa summarum, det er en menneskeret at være racist.
Hvad skal jeg med den artikel fra politiken?
I den artikel udtaler LH sig heller ikke om alle.
"Det er udbredt i muslimske famillier" og det får du til alle. Flot
Hvorfor du så ikke kommer til det samme resultat når udtalelserne
drejer sig om danske unge drikker for meget, synes jeg du mangler
en forklaring på.
Artiklen er fra Berlingske.
Og dit citat "Det er udbredt i muslimske famillier" er ikke Hedegaards udtalelse. Det er journalistens (misvisende) omtale af udtalelserne.
Sådan får Hedegaard ikke selv rammet sine udsagn ind, og det er netop problemet. Ellers ville der ikke vare denne retssag.
Nå, bliver spændende hvad endelige resultat bliver.
Med ledere som Hedegaard og extremister som nordmanden har islamkritik desværre meget trange kår.
Nu og i særdeleshed fremover.
Politiken , S-SF vil trække et "svensk tæppe" over debatten hvor alle ikke-multikulturelle synspunkter anses som racistiske som udgangspunkt.
Suk....
Ja--lad os se på den sag igen !
Flere artikler fra Politik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 8 timer og 36 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 7 timer og 16 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 17 timer og 33 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 9 timer og 19 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 18 timer og 24 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 7 timer og 2 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
JP opgiver at leje sig ind i højhusprojekt på havnen i Århus. Tvunget væk?
Udgivet for 3 timer og 41 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 00:07 til Boblere af leif
Kilde: jp.dk
Peter Kurrild-Klitgaard: Danske mediers største USA-hemmelighed
Udgivet for 3 timer og 41 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 23:27 til Boblere af Ola Hansen
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 12 timer og 12 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Nu begynder den arabiske vinter
Udgivet for 3 timer og 41 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:19 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: blogs.jp.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 12 timer og 2 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 17 timer og 56 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
Når påbudt politisk korrekthed ikke virker nok --> slå autoritær despoti til
Udgivet for 3 timer og 41 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:37 til Boblere af liberfreak
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 1 dag, 4 timer og 6 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
Fagforeningsmafia: KRIFA medlem forsøgt presset ind i LO
Udgivet for 1 dag, 4 timer og 29 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:30 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: tv2nord.dk
Thorning vil give virksomheder strøre fradrag for investeringer
Udgivet for 10 timer og 30 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:52 til Boblere af NickRohde
Kilde: politiken.dk
Kvinde, sælg din krop! | Damefrokosten
Udgivet for 10 timer og 15 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 14:33 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu
Udgivet for 1 dag, 12 timer og 47 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:19 til Boblere af Claus Due
Kilde: ekstrabladet.dk
Boligejere kan få smæk i skattereform
Udgivet for 1 dag, 3 timer og 14 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 22:24 til Boblere af Kenneth Eskegaard Nielsen
Kilde: b.dk
Sass Larsen, godt han er tilbage saa S helt kan forsvinde
Udgivet for 1 dag, 6 timer og 25 minutter siden i Politik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 137 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 75 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 61 klik
Unge rygere dulmer nerverne med smøger 23/05 05:47 - 41 klik
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat 25/05 20:57 - 35 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 965 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 723 klik
Når moderinstinktet regerer 25/05 09:35 - 476 klik
Skattereformen er socialt SKÆV! 25/05 09:32 - 433 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 349 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

